sexuele voorlichting op het basisonderwijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ShirleyA

Re: sexuele voorlichting op het basisonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 12:06

slimmerik schreef:
Pfff en direct krijgen ze te maken met ouders die niet willen dat ze de kinderen over oorlogen vertellen....of ouders die vinden dat hun kinderen wel mogen optellen maar niet vermenigvuldigen... tsssssss.
.

Slapen

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 12:12

eva2 schreef:
Het zijn geen uitzonderingen, dat blijkt hier maar weer. Veel mensen hier vinden de kleuterleeftijd te vroeg. Zij hebben dus blijkbaar hun kind van 4 nog niet voorgelicht!!!!

Bovendien, van een goede voorlichting OP NIVO VAN HET KIND!!!! heeft nog nooit iemand last gehad hoor! Pling

Het feit dat er ouders zijn, zolas ik, die vinden dat het op school niet hoort op een jonge leeftijd, wil nog niet zeggen dat die ouders t thuis niet al eens besproken hebben met hun kind.
Zelf geef ik mijn zoontje altijd eerlijk antwoord als hij iets vraagt, niet in detail, maar wel open en eerlijk, soms vraagt hij verder en geef ik iets meer info, soms is t antwoord voldoende. Dat is nog steeds mijn taak en niet van een ander, dat wil ik ook zo houden. Info geven op niveau v t kind kan dus niet in de klas, want elk kind heeft n ander niveau.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 12:12

Ik vind het prima dat op het niveau van het kind seksuele voorlichting gegeven wordt. Wij zijn als ouders ook van plan er geen geheimzinnige toestand van te maken straks bij onze dochter. De tijden zijn nou eenmaal veranderd en het is een feit dat kinderen er vroeger mee geconfronteerd worden (kijk maar eens naar de TV, tijdschriften, je kunt ze er niet tegen beschermen). Ik ben dus ook voor openheid en als de scholen daarin meegaan, prima.

Vroeger werd er altijd zo panisch over gedaan (als ik nog denk aan de biologielessen destijds, jaren 80, echt lachwekkend). Daarbij vind ik dat mijn dochter goed voorbereid mag zijn. Het is aan de ouders om je kind een bepaalde basis en zelfrespect mee te geven. Wij zijn in elk geval heel open thuis over dit soort dingen, het hoort bij het leven. En daarbij pas je je aan, aan het niveau van het kind. Niets mis mee.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 12:13

Tieneke schreef:
Hij heeft dus wel een vader, ze weten gewoon niet wie, maar de biologische vader is er nu eenmaal wel, hoe je dat ook draait of keert. Als dat kind ziet dat iedereen een mama en een papa heeft, is het logisch dat het zich daarbij vragen stelt. Het kind is verstandig genoeg om het verschil op te merken, dan kan je het zeker ook wel aan het verstand brengen dat het bij hem nu eenmaal iets anders ligt, maar dat die vader er wel is.

Tuurlijk merkt een kind dat anderen een vader hebben en hij niet. Maar hij heeft geen vader, alleen n verwekker....... dat is op deze leeftijd erg lastig uitleggen. Ik vind dan ook dat hij niet echt n vader heeft en t antwoord is in mijnogen dan ook eerlijk. Wat zou jij zelf dan voor antwoord geven?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 12:15

Ik vind niet dat ik daarop kan antwoorden, want ik weet niet hoever het kind staat in zijn mentale ontwikkeling, het is nl. mijn kind niet Knipoog Maar als moeder voel je normaal gezien toch wel aan wat je kind wel of niet aankan.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 12:20

Tieneke schreef:
Ik vind niet dat ik daarop kan antwoorden, want ik weet niet hoever het kind staat in zijn mentale ontwikkeling, het is nl. mijn kind niet Knipoog Maar als moeder voel je normaal gezien toch wel aan wat je kind wel of niet aankan.

Maar waarom vind je haar antwoord dan fout?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 12:22

Omdat het gewoon niet klopt Lachen Zij zegt dat hij alleen een moeder heeft en geen vader, tja, dat klopt gewoon niet, of die vader nu bekend of onbekend is, iedereen heeft een vader en een moeder. Dat kind komt het toch vroeg of laat te weten, dan kan ze beter eerlijk met hem zijn vanaf het eerste moment dan dat hij haar later kwalijk neemt dat ze het voor hem verzwegen heeft, want als puber zal het kind toch naar zijn natuurlijke vader gaan vragen.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 12:30

Tieneke schreef:
Omdat het gewoon niet klopt Lachen Zij zegt dat hij alleen een moeder heeft en geen vader, tja, dat klopt gewoon niet, of die vader nu bekend of onbekend is, iedereen heeft een vader en een moeder. Dat kind komt het toch vroeg of laat te weten, dan kan ze beter eerlijk met hem zijn vanaf het eerste moment dan dat hij haar later kwalijk neemt dat ze het voor hem verzwegen heeft, want als puber zal het kind toch naar zijn natuurlijke vader gaan vragen.

Maar wie zegt dat ze hem nooit gaat uitleggen hoe t zit? Ik vind dat op de leeftijd v 3 jaar ook onmogenlijk.
Verder vind ik niet dat iedereen n vader en n moeder heeft. Een vader is nl iemand die deelneemt aan de opvoeding. Dat doet de donor niet en hij blijft dus n donor en geen vader.

Zelf voed ik mijn kind alleen op en noem zijn 'vader' ook niet echt zijn 'vader'. Mijn zoontje vind zelf ook dat hij niet echt n vader heeft. De man die hem verwekt heeft is m gesmeerd toen hij wist dat ik zwanger was, er is wel contact geweest nog toen mijn zoontje er was maar hij smeert m elke x weer. Nu wil ik niet meer dat mijn zoontje steeds in de steek wordt gelaten en wil geen contact meer tussen hun, tot mijn zoontje dat echt heel graag wil en het aankan. Maar een vader? Nee dat is deze man niet, hij is de verwekker van mijn kind, maar doet niets aan de opvoeding, gedraagd zich niet als vader en is er dus ook geen.
Wel ben ik daar eerlijk in naar mijn kind toe, zo ver ik t zelf kan begrijpen.... Maar dit kan op elke leeftijd/ fase waarin t kind zich bevind op een ander niveau. En op 3 jarige leeftijd kan je niet aan komen met n donor, dat snapt een kind niet. Dan is geen vader hebben helder en duidelijk.
Natuurlijk zal die moeder wel over de brug moeten komen met de waarheid, als t kind daar aan toe is om te snappen hoe het zit.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:10

eva2 schreef:
ShirleyA schreef:
Wie zegt dat ouders willen dat school ed een gedeelte vd opvoeding over neemt? Ik niet hoor! Ik voud mijn kind op en verder niemand. School is er voor de educatie en niet voor de opvoeding. Natuurlijk moet een kind zich veilig voelen op school, maar dat wil niet zeggen dat je allees moet bespreken met kinderen als juf/meester/opvang.
En wat ik mijn kind vetrel als hij 7 is gaat jou niet echt aan..... maar hij weet globaal al hoe t werk hoor. En daar blijft t voorlopig bij.

Wanneer je niet wilt dat de school de opvoeding overneemt moet je thuis les gaan geven. Het is nogal naief om te denken dat een kind in de (minimaal) 5 uur dat ie op school zit niet wordt opgevoed! Of denk je nou echt dat er scholen zijn die alleen taal en rekenen ed geven? Da's behoorlijk uit de tijd gelukkig.

pff...dat er werkelijk nog mensen zo denken zeg, vreselijk! ik sluit me aan bij wat hierboven al geschreven wordt.
en eeuh niet om het één of ander hoor, maar wanneer jouw kind geslagen wordt door een ander kind, moet de juf dat uiteraard ook goedvinden.....tenslotte is zij er niet voor de opvoeding, dat doen die ouders wel en die vinden het oké als zoonlief erop los beukt!
gezellige scholen zullen het worden, als de docenten er alleen zijn voor educatie. imo kún je educatie en gedeeltelijke opvoeding niet eens los zien Vork

verder kan ik me helemaal vinden in de reactie die iemand eerder schreef. als elke wens en eis van elke ouder goedkeuring zou krijgen, dan krijgen kinderen straks niets meer over de oorlog te horen, want ja..'ik wil echt niet dat mijn kind weet dat er in de oorlog heel veel mensen gedood zijn' , de volgende ouder vind dat gym maar onzin is, 'mijn kind hoeft niet te leren hoe ze over een kast moeten springen, wat een onzin, dat doen ze maar buiten'.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:14

Ik denk dat de school ook onderdeel van de opvoeding is, en niet alleen maar educatie. Daarbij moet je als school 'samen werken' met de ouders, dus elkaar op de hoogte houden.
Daarom heb ik ook een hele goede toekomstige school met een fijne visie gezocht voor mijn dochtertje (Jenaplan).
En verder ben ik voor haar thuis gebleven, omdat ik liefst zo min mogelijk bemoeienis wil van andere instanties m.b.t. de opvoeding van mijn dochter. Maar goed, als je werkt of beiden werkt, moet je wat natuurlijk.

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:45

ShirleyA schreef:
eva2 schreef:
Het zijn geen uitzonderingen, dat blijkt hier maar weer. Veel mensen hier vinden de kleuterleeftijd te vroeg. Zij hebben dus blijkbaar hun kind van 4 nog niet voorgelicht!!!!

Bovendien, van een goede voorlichting OP NIVO VAN HET KIND!!!! heeft nog nooit iemand last gehad hoor! Pling

Het feit dat er ouders zijn, zolas ik, die vinden dat het op school niet hoort op een jonge leeftijd, wil nog niet zeggen dat die ouders t thuis niet al eens besproken hebben met hun kind.
Zelf geef ik mijn zoontje altijd eerlijk antwoord als hij iets vraagt, niet in detail, maar wel open en eerlijk, soms vraagt hij verder en geef ik iets meer info, soms is t antwoord voldoende. Dat is nog steeds mijn taak en niet van een ander, dat wil ik ook zo houden. Info geven op niveau v t kind kan dus niet in de klas, want elk kind heeft n ander niveau.

Er wordt in Nederland adaptief onderwijs gegeven hoor. Dus als het goed is zijn leerkrachten wel gewend om les te geven aan kinderen met verschillende nivo's! Knipoog (zou fraai worden, haha...)

Maar je hebt idd gelijk, er zijn ook ouders die het wel thuis al vertellen (wat ook heel belangrijk is!) Ik denk echter dat je niet moet onderschatten hoeveel kinderen ook in deze tijd nog van niets weten! En dat die een hele verkeerde invloed hebben op de anderen.

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:48

Nadya schreef:
Ik denk dat de school ook onderdeel van de opvoeding is, en niet alleen maar educatie. Daarbij moet je als school 'samen werken' met de ouders, dus elkaar op de hoogte houden.
Daarom heb ik ook een hele goede toekomstige school met een fijne visie gezocht voor mijn dochtertje (Jenaplan).
En verder ben ik voor haar thuis gebleven, omdat ik liefst zo min mogelijk bemoeienis wil van andere instanties m.b.t. de opvoeding van mijn dochter. Maar goed, als je werkt of beiden werkt, moet je wat natuurlijk.

Natuurlijk wordt een kind ook opgevoed door school. Het zou fraai worden als dat niet zo was!! Dan zou ik mijn kind direct thuis laten.

Wij hebben daarom een school gekozen waarvan we denken dat íe het beste bij onze opvoeding past. En zo hebben we ook een kdv gekozen.
Ik denk dat thuis blijven bij je kind wel het meest wenselijk is (voor het kind zelf). Is trouwens ook allang onderzocht. Toch werk ik 3 dagen, waarvan ze er 2 naar het kdv gaan. Dat is namelijk voor MIJ goed, en ik vind mezelf ook belangrijk.

Maar dat is wel heeeeeel erg ot. Bloos

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:52

Eva2, inderdaad hebben wij ook gekeken naar wat het beste bij onze opvoeding past qua keuze peuterspeelzaal en straks school e.d. Wij zijn daar behoorlijk kritisch in. Ik had haar ook op de school het dichtst bij huis kunnen doen, maar nee, ik vind die basis superbelangrijk, omdat een school een kind ook heel erg vormt.

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 14:05

Precies!

Zo hoorde ik eens van een vrouwtje die fel tegen het christelijke geloof was, maar voor haar kind toch op de christelijke bs ging kijken!
Zooooo ondoordacht!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 15:24

faye schreef:
En ik zeg tot een bepaalde leeftijd liever thuis dan op school Knipoog

True, maar better safe then sorry. Want ik heb nooit thuis voorlichting gekregen. Seks was een taboe. Mijn broer en zus hebben ook nooit voorlichting gehad. Aantal vriendinnen van mij ook niet...
Op school kun je alle kinderen bereiken.
Het is niet verkeerd dat ook peuters leren 'nee' te zeggen als mensen aan hun lichaam willen zitten. Dat ze weten dat dat verkeerd is. Ze hoeven niet te weten van de zaadcel etc Clown (en dat gebeurt ook niet met peuterslessen), dat horen ze pas later (jaartje of 10?) als ze gericht gaan vragen hoe het zit met kindere krijgen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 17:12

eva2 schreef:
Zo hoorde ik eens van een vrouwtje die fel tegen het christelijke geloof was, maar voor haar kind toch op de christelijke bs ging kijken!
Zooooo ondoordacht!

Dat hoeft niet ondoordacht te zijn, niet in alle gevallen zijn er genoeg alternatieven: in sommige omgevingen zijn bv nauwelijks openbare scholen. Dan moet je toch keuzes maken, en geloof is dan maar 1 van de aspecten waarop je kiest.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 17:19

Het is op zich goed dat iemand tenminste gaat kijken op zo'n school. Wij zijn ook niet zo van het christelijke, maar de openbare school hier in het dorp vind ik de minst goede school. Dus nu gaat ze naar een katholieke Jenaplanschool, hahaha...... En als 'ie christelijk was geweest, was het ook goed geweest, omdat meerdere zaken belangrijk(er) zijn voor het kiezen van de juiste school voor je kind.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 17:23

Wij hadden ook veel niet christelijke kinderen op school Lachen bij ons op school besteden ze ook veel aandacht aan andere geloven en culteren Lachen Zo krijg je wat meer begrip in de wereld Knipoog

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 17:24

En of een school nu christelijk is of niet, uiteindelijk speelt dat tegenwoordig steeds minder en minder een rol. De godsdienst is ook laaaang niet wat het ooit geweest is. Ik geef zelf godsdienst in mijn stage (omdat ik op een katholieke school zit) maar dat gaat nu echt niet over Jezus en Maria hoor Lachen Ik denk dat godsdienst en zedenleer steeds meer en meer op elkaar lijkt en uiteindelijk heb ik zoiets van: de waarden en normen waaraan je je normaal gezien houdt in onze maatschappijen, zijn toch eigenlijk altijd hetzelfde, christelijk getint of niet Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 17:29

Ik heb zelf vroeger op een hele leuke christelijke basisschool gezeten. Alleen die psalmen hoefden van mij niet zo. Clown Tong uitsteken
Maar verder heb ik het prima naar mijn zin gehad.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 17:30

Tegenwoordig is alles wat losser, ook op christelijke scholen krijg je tegenwoordig goede seksuele voorlichting Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 17:32

Welshcobfan schreef:
Tegenwoordig is alles wat losser, ook op christelijke scholen krijg je tegenwoordig goede seksuele voorlichting Lachen

Ik ken wel een chr. school waar ze de ouders vragen om toestemming voor het geven van seksuele voorlichting aan hun kinderen. Da's wel netjes, vind ik, maar dat er dan toch ouders zijn die dat niet willen. Dat vind ik wel erg.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 17:41

Tieneke schreef:
En of een school nu christelijk is of niet, uiteindelijk speelt dat tegenwoordig steeds minder en minder een rol. De godsdienst is ook laaaang niet wat het ooit geweest is.

Daar ben ik het niet mee eens, ik heb de indruk dat dit veel meer speelt dan bv 20 jaar terug, en weer strenger en conservatiever aan het worden is.

Citaat:
Ik denk dat godsdienst en zedenleer steeds meer en meer op elkaar lijkt en uiteindelijk heb ik zoiets van: de waarden en normen waaraan je je normaal gezien houdt in onze maatschappijen, zijn toch eigenlijk altijd hetzelfde, christelijk getint of niet Lachen

Nou, ook daar zit nogal wat verschil tussen. Ik kan me echt niet verenigen met veel christelijke waarden en zij al net zo min met de mijne.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 17:48

Ik merk er in mijn opleiding en in de stagescholen hier in mijn buurt in ieder geval niet veel verschil tussen. Over het verschil in waarden: dan heb ik het ook over wat er op het niveau van het kind wordt aangebracht, niet verder, en ook wat ik hier merk in de scholen in mijn buurt. Ik kan me voorstellen dat het nog sterk per regio verschilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 18:41

ShirleyA schreef:
eva2 schreef:

Precies, als ze erom vragen vertel je gewoon hoe en wat. Maar ik vind niet dat ik mijn vierjarige al moet voorlichten omdat de hele maatschappij tegenwoordig om sex draait en we dus nu vinden dat ook kinderen eraan mee moeten doen. Daarbij valt het me op dat het altijd van die "pedagogische"typjes zijn die zelf over het algemeen geen kinderen hebben. Neem er zelf een en leef je uit!

En het toppunt in dit topic vind ik wel de opmerking dat een niet voorgelichte vierjarige een slechte invloed heeft op de rest Clown Clown Clown (want ja ze moeten met vier jaar al voorgelicht zijn toch?)