Ritueel slachten...hoe denk jij erover??( Schokkende docu)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jameyskatje

Re: Ritueel slachten...hoe denk jij erover??( Schokkende docu)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 21:44

owja..

en dan heb ik het over het echte halal vlees ea.
je hebt overal rotte appels tussen zitten, ook onder het 'moslim volk'
maar wie zijn wij om daarover te oordelen?

dieren gaan zowiezo naar het paradijs.. die mensen die slecht hebben gedaan of juist niet, die merken dat wel op de dag des oordeeld.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 21:50

Pff..
Hoe ik er over denk? Eigenlijk vind ik het echt hartstikke walgelijk. Het hoort dan wel bij het geloof maar dat vind ik dus echt geen excuus. Ik vind zo ie zo dat ze onverdoofd slachten zouden verbieden in NL. Dan gaan ze maar lekker naar hun eigen land om daar een beest de keel door te snijden en dood te laten bloeden. Misselijk

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 21:52

Gaaaap Dat dier is al weg nadat zn keel door is.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 21:53

Nou ja goed maar dan nog. Gewoon walgelijk.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 21:53

jameyskatje schreef:
owja..

en dan heb ik het over het echte halal vlees ea.
je hebt overal rotte appels tussen zitten, ook onder het 'moslim volk'
maar wie zijn wij om daarover te oordelen?

dieren gaan zowiezo naar het paradijs.. die mensen die slecht hebben gedaan of juist niet, die merken dat wel op de dag des oordeeld.

Als een dier pijn heeft denk ik dat mensen het recht hebben om te oordelen.

Artikkel in humo was eindelijk de waarheid vreselijke dood en hallal moet je met een korrel zout nemen Lachen

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 22:03

Het mishandelen van dieren is ongeoorloofd
Abdullah Ibn Omar, moge Allah met hem tevreden zijn, heeft overgeleverd: "De Profeet heeft gezegd: 'Een vrouw werd bestraft omdat zij een kat had opgesloten totdat deze dood ging. De vrouw kwam in de hel terecht omdat zij de kat niet te eten en te drinken had gegeven tijdens de opsluiting en omdat zij de kat ook niet liet weggaan om zelf voor eten te zorgen'." [De uiteindelijke overlevering door Boekhaarie en Moesliem]

-------------------------------------------------------------------------

Naar een overlevering van Abu Huraira, moge Allah met hem tevreden zijn, heeft de Profeet gezegd: 'Een man werd erg dorstig toen hij op een weg liep. Hij vond een put, klom erin, drank en kwam eruit. Hij zag een hijgende hond aankomen, die aarde vrat van de dorst en zei: Deze hondheeft net zoveel dorst als ik heb gehad. Hij ging de put weer in en vulde zijn schoen met water en gaf de hond te drinken tot die zijn dorst leste. Allah prees zijn daad en heeft hem vervolgens Zijn vergeving getoond. De "sahaba" vroegen de Profeet : worden wij dan beloond voor het behandelen van dieren? Hij, Allah's zegen en vrede zij met hem, zei: je wordt voor elk levend schepsel beloond.' [De uiteindelijke overlevering door Boekhaarie en Moesliem]

De uitleg van de hadith: De barmhartigheid in de Islam is niet uitsluitend bedoeld tegenover mensen, maar ook tegenover de dieren. De Islam moedigt de moslim aan om barmhartig te zijn tegenover zijn medemens en de dieren.

-------------------------------------------------------------------------------

Er zijn veel uithalen gemaakt jegens de slachtwijze van Moslims. Het zou dieronvriendelijk zijn. Toch heeft ene professor Schultz en zijn collega Dr. Hazim van het Hannover Universiteit in Duitsland, bewezen door middel van een experiment, gebruik makende van een EEG en ECG, dat de Islamitische wijze van slachten JUIST de meest vriendelijk is, en de wijze zoals in de Westerse wereld gebruikelijk is door een schot in het hoofd, het dier ontzettend veel pijn lijd! Het onderzoek verbaasde veel mensen.

Er zijn verschillende elektroden aangebracht, op de hersenen van het dier, om de reacties van het dier te meten tijdens de slachtprocedure.

De dieren hebben een paar weken rust gekregen na het operationeel inbrengen van die elektrodes.

Sommige dieren zijn op de islamitische manier geslacht. Dat wil zeggen dat hun keel open gesneden wordt en dat daarbij de halsslagaders en andere belangrijke vaten, waarvan ik de vertaling niet van weet. (De Halal-methode (De toegestane methode)).

Andere dieren zijn in de kop geschoten zoals gebruikelijk is in de Westerse wereld.

Tijdens het experiment zijn op alle dieren de resultaten van de EEG en ECG vastgelegd tijdens het proces van slachten/schieten.

Islamitische methode, door slachten:

De eerste 3 seconden vanaf het moment van slachten, heeft de EEG niks anders waargenomen dan van VOOR de slachting. (EEG registreert hersenactiviteiten) Dus het dier heeft geen pijn gevoeld tijdens of vlak na het snijden.

De 3 seconden daarna, gaf de EEG weer, een toestand die gelijk was aan 'slapen', bewusteloosheid. Dit komt omdat het dier een grote hoeveelheid bloed verliest in korte tijd.

Na de zojuist genoemde periode, toonde de EEG een hersenactiviteit niveau van 0 aan. Dit betekent dat het dier absoluut geen gevoel waarneemt, dus ook geen pijn.

Op het moment dat de hersenactiviteit 0 werd, klopte het hart nog. Daarbij maakte het lichaam heftige stuiptrekkingen. Dit als gevolg van een reflex van het ruggenmerg. Het ruggenmerg zit IN je ruggenwervels. Door deze stuiptrekkingen wordt er nog zoveel mogelijk bloed uit het lichaam gespuwd. Dit resulteert weer in hygiënischer vlees

Westerse methode, door 'Schot in hoofd':

De dieren waren al snel na het schot bewusteloos.

EEG registreerde HEVIGE pijn direct na het schot.

Het hart hield sneller op met kloppen (pompen), zodat dit resulteert in minder bloedafvoer. Dit houdt in dat het vlees dus ook onhygiënische is voor de consument.

We kunnen hieruit dus concluderen dat het slachten van dieren zoals gebruikelijk is in de Islamitische wereld dier vriendelijk is. De dieren voelen in eerste instantie geen pijn en doordat het hart blijft kloppen stroomt het bloed uit het lichaam van het dier, het vlees wordt zo dus hygiënischer.---------------------------------------------------------------------------------

dit zijn zomaar een paar bronnen.
daarnaast moet het dier een goed leven hebben gehad. (dus niet met zn 100en in een vieze stal waar geen daglicht te zien is, en slecht eten )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 22:34

Waarom worden en dan dieren gewoon bij een boer opgekocht an dan ritueel geslacht?
Zou dan ook niet kunnen als dat zo enorm slecht is??

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 22:37

grrrr had ik juist een heel verhaal geschreven viel bokt eruit.

Dus in het kort je verhaal is niet wetenschappelijk bewezen, dus vooral waardeloos voor mij. Ik heb genoeg met mijn eigen ogen gezien, en wat ik gezien heb is niet goed te spreken. Of er moeten alleen slechte islamieten in belgie zitten. Trouwens vind ik het gewoon niet kunnen dat wetgeving op zo een dag niet gevolgd word zonder gevolgen.

De schapen moesten door een erkende slager geslacht worden, maar toch worden allemaal do it self slachtplaatsen ge opend. Zegt genoeg denk ik, wat ik daar gezien heb ik vooral niet goed te spreken.

Plus al milieuwetgeving van noodslachtingen gelezen, maar met zo een dag kan weer alles. En worden slachtplaatsen ingericht in een carwash. Bloed kan dan lekker snel weggespoeld worden.
zware overtreden maar ja blijk baar kan het...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 22:40

runningkawa schreef:
Waarom worden en dan dieren gewoon bij een boer opgekocht an dan ritueel geslacht?
Zou dan ook niet kunnen als dat zo enorm slecht is??

Waarom denk je dat er word gepubliceerd ritueel slachten met een korrel zout Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 22:41

Dat bedoel ik dus...

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 22:58

katiavl schreef:
Ik heb genoeg met mijn eigen ogen gezien, en wat ik gezien heb is niet goed te spreken. Of er moeten alleen slechte islamieten in belgie zitten.

weet jij wanneer iemand een goede of een slechte islamiet is? ben jij de maatstaf die dat bepaald? die dat beoordeeld? heb jij studie gedaan naar het geloof of ben je alwetend :S

ik heb ook genoeg met mijn eigen ogen gezien, meegemaakt en onderzocht.

maar wat ik al dacht.. ik kan hier mooie verhaaltjes gaan typen. maar of er wat mee word gedaan. het is 1 tegen 100.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 23:07

aaargh weer eens Boos! bokt

Nee ik neem je op je eigen woord, je zegt overal zitten rotte appels tussen. En ik zeg aan de manier waarop er gehandeld word op de slachtplaatsen zouden het allemaal rotte appels zijn.

Trouwens die wetgeving overtredingen word niets over gezegd.

Als jij onderzocht heb zou je weten dat je met plaatsen van niet correct wetenschappelijk materiaal niks bent. Zeker als het misleidend is en de lezer er wel van uitgaat Lachen

Het is een discussie dat je weerwoord krijgt is normaal

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 17:25

jameyskatje schreef:
Het mishandelen van dieren is ongeoorloofd
Abdullah Ibn Omar, moge Allah met hem tevreden zijn, heeft overgeleverd: "De Profeet heeft gezegd: 'Een vrouw werd bestraft omdat zij een kat had opgesloten totdat deze dood ging. De vrouw kwam in de hel terecht omdat zij de kat niet te eten en te drinken had gegeven tijdens de opsluiting en omdat zij de kat ook niet liet weggaan om zelf voor eten te zorgen'." [De uiteindelijke overlevering door Boekhaarie en Moesliem]

-------------------------------------------------------------------------

Naar een overlevering van Abu Huraira, moge Allah met hem tevreden zijn, heeft de Profeet gezegd: 'Een man werd erg dorstig toen hij op een weg liep. Hij vond een put, klom erin, drank en kwam eruit. Hij zag een hijgende hond aankomen, die aarde vrat van de dorst en zei: Deze hondheeft net zoveel dorst als ik heb gehad. Hij ging de put weer in en vulde zijn schoen met water en gaf de hond te drinken tot die zijn dorst leste. Allah prees zijn daad en heeft hem vervolgens Zijn vergeving getoond. De "sahaba" vroegen de Profeet : worden wij dan beloond voor het behandelen van dieren? Hij, Allah's zegen en vrede zij met hem, zei: je wordt voor elk levend schepsel beloond.' [De uiteindelijke overlevering door Boekhaarie en Moesliem]

De uitleg van de hadith: De barmhartigheid in de Islam is niet uitsluitend bedoeld tegenover mensen, maar ook tegenover de dieren. De Islam moedigt de moslim aan om barmhartig te zijn tegenover zijn medemens en de dieren.

-------------------------------------------------------------------------------

Er zijn veel uithalen gemaakt jegens de slachtwijze van Moslims. Het zou dieronvriendelijk zijn. Toch heeft ene professor Schultz en zijn collega Dr. Hazim van het Hannover Universiteit in Duitsland, bewezen door middel van een experiment, gebruik makende van een EEG en ECG, dat de Islamitische wijze van slachten JUIST de meest vriendelijk is, en de wijze zoals in de Westerse wereld gebruikelijk is door een schot in het hoofd, het dier ontzettend veel pijn lijd! Het onderzoek verbaasde veel mensen.

Er zijn verschillende elektroden aangebracht, op de hersenen van het dier, om de reacties van het dier te meten tijdens de slachtprocedure.

De dieren hebben een paar weken rust gekregen na het operationeel inbrengen van die elektrodes.

Sommige dieren zijn op de islamitische manier geslacht. Dat wil zeggen dat hun keel open gesneden wordt en dat daarbij de halsslagaders en andere belangrijke vaten, waarvan ik de vertaling niet van weet. (De Halal-methode (De toegestane methode)).

Andere dieren zijn in de kop geschoten zoals gebruikelijk is in de Westerse wereld.

Tijdens het experiment zijn op alle dieren de resultaten van de EEG en ECG vastgelegd tijdens het proces van slachten/schieten.

Islamitische methode, door slachten:

De eerste 3 seconden vanaf het moment van slachten, heeft de EEG niks anders waargenomen dan van VOOR de slachting. (EEG registreert hersenactiviteiten) Dus het dier heeft geen pijn gevoeld tijdens of vlak na het snijden.

De 3 seconden daarna, gaf de EEG weer, een toestand die gelijk was aan 'slapen', bewusteloosheid. Dit komt omdat het dier een grote hoeveelheid bloed verliest in korte tijd.

Na de zojuist genoemde periode, toonde de EEG een hersenactiviteit niveau van 0 aan. Dit betekent dat het dier absoluut geen gevoel waarneemt, dus ook geen pijn.

Op het moment dat de hersenactiviteit 0 werd, klopte het hart nog. Daarbij maakte het lichaam heftige stuiptrekkingen. Dit als gevolg van een reflex van het ruggenmerg. Het ruggenmerg zit IN je ruggenwervels. Door deze stuiptrekkingen wordt er nog zoveel mogelijk bloed uit het lichaam gespuwd. Dit resulteert weer in hygiënischer vlees

Westerse methode, door 'Schot in hoofd':

De dieren waren al snel na het schot bewusteloos.

EEG registreerde HEVIGE pijn direct na het schot.

Het hart hield sneller op met kloppen (pompen), zodat dit resulteert in minder bloedafvoer. Dit houdt in dat het vlees dus ook onhygiënische is voor de consument.

We kunnen hieruit dus concluderen dat het slachten van dieren zoals gebruikelijk is in de Islamitische wereld dier vriendelijk is. De dieren voelen in eerste instantie geen pijn en doordat het hart blijft kloppen stroomt het bloed uit het lichaam van het dier, het vlees wordt zo dus hygiënischer.---------------------------------------------------------------------------------

dit zijn zomaar een paar bronnen.
daarnaast moet het dier een goed leven hebben gehad. (dus niet met zn 100en in een vieze stal waar geen daglicht te zien is, en slecht eten )

Hallo jameyskatje,

Fijn dat je hebt gereageerd...en de stukken tekst die je geschreven hebt zijn erg interessant om te lezen.De 1e 2 komen uit de Koran neem ik aan...tsja...net zoals de bijbel vriendelijkheid naar anderen wordt beschreven...deden de mensen het ook maar eens wat meer Clown ...maar goed dat is weer een andere discussie Tong uitsteken .
Mooie citaten Ja

Citaat:
Er zijn veel uithalen gemaakt jegens de slachtwijze van Moslims. Het zou dieronvriendelijk zijn.

Het ging over het ritueel slachten en dus niet alleen de slachtwijze van de Moslims,het filmpje gaat zelfs over Kosjher slachten...alhoewel ik denk dat de werkwijze hetzelfde is naar wat ik begrepen heb...

Dat wetenschapelijk onderzoek vind ik ook erg interessant,kun je mij ook misschien vertellen waar je dit vandaan hebt.Een bronvermelding dus zodat het opgezocht en nagelezen kan worden.

Groetjes,Tinky

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 17:54

jameyskatje schreef:
katiavl schreef:
Ik heb genoeg met mijn eigen ogen gezien, en wat ik gezien heb is niet goed te spreken. Of er moeten alleen slechte islamieten in belgie zitten.

weet jij wanneer iemand een goede of een slechte islamiet is? ben jij de maatstaf die dat bepaald? die dat beoordeeld? heb jij studie gedaan naar het geloof of ben je alwetend :S

ik heb ook genoeg met mijn eigen ogen gezien, meegemaakt en onderzocht.

maar wat ik al dacht.. ik kan hier mooie verhaaltjes gaan typen. maar of er wat mee word gedaan. het is 1 tegen 100.

2 Knipoog

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 17:58

_rosita_ schreef:
PrinCessRomy schreef:
en weer iemand die gewoon wat roept, rosita dat weet ik niet zeker ik ben er nooit bij, maar hij doet t wel hoe het hoort, en die beestjes moeten dus een goed leven gehad hebben. geen idee of dat met die machine is.

tsja, nu zeur ik misschien door hoor, maar als je er nooit bij bent geweest, hoe kun je dan in godsnaam het hardst roepen dat het allemaal goed is?
als er wél zo;n machine gebruikt wordt, vind ik al dat zo;n dier absoluut géén pijnloos en stressloos leven heeft gehad, dus gaat dat sowieso niet op.

Omdat hij me dat zelf vertelt, weetje wel hoelang hij opzoek is naar goed vlees? vlees dat lekker in de wei staat? met een vriend bespreek je namelijk zulke dingen, zoals ik al zei hij is erg op ze geloof.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 19:23

PrinCessRomy schreef:
Omdat hij me dat zelf vertelt, weetje wel hoelang hij opzoek is naar goed vlees? vlees dat lekker in de wei staat? met een vriend bespreek je namelijk zulke dingen, zoals ik al zei hij is erg op ze geloof.

als je dit alles zo bespreekt, dan weet je ongetwijfeld ook ondertussen al of het met zo'n kantelmachine gebeurd.
mocht het zo zijn dat het vlees wat jouw vriend inkoopt idd van de wei geplukt wordt en dan ook nog eens op een 'normale' wijze geslacht wordt( imo dus niet met zo'n machine) dan vind ik het al een stuk minder erg, al vind ik het nog steeds geen fijne gedachte dat zo'n beest niet eerst verdoofd wordt of een pin krijgt.

jij bent het zusje van nicky of niet? zie het nu pas op je profiel

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 19:28

Tinky het is geen wetenschappelijk officieel onderzoek dus het zegt niks Lachen

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 20:52

_rosita_ schreef:
PrinCessRomy schreef:

als je dit alles zo bespreekt, dan weet je ongetwijfeld ook ondertussen al of het met zo'n kantelmachine gebeurd.
mocht het zo zijn dat het vlees wat jouw vriend inkoopt idd van de wei geplukt wordt en dan ook nog eens op een 'normale' wijze geslacht wordt( imo dus niet met zo'n machine) dan vind ik het al een stuk minder erg, al vind ik het nog steeds geen fijne gedachte dat zo'n beest niet eerst verdoofd wordt of een pin krijgt.

jij bent het zusje van nicky of niet? zie het nu pas op je profiel

ik weet niet of t met die omdraai machine gebeurd, hij vertelt me alleen vaak na een vermoeide dag wat kleine dingetjes etc. ik zal het eens navragen en ja ik ben idd zusje van nick Lachen

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 17:54

katiavl schreef:
Tinky het is geen wetenschappelijk officieel onderzoek dus het zegt niks Lachen

Jammer...zou het eigenlijk best graag willen weten.Op die manier kun je dan toch een meer bewuste keuze maken...als je dan toch vlees wilt eten.
Als ik heel eerlijk ben zou ik het liefst zelf wat dieren houden voor dit doel...dan weet je pas echt wat je eet Knipoog .Helaas gaat dat niet op 3 hoog achter Clown
Nou ja...ik ben wel blij dat er tenminste ook mensen tussen zitten die ook de andere kant van het ritueel slachten beschrijven Ja

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 19:04

Tinky12 schreef:
[
Hallo jameyskatje,

Fijn dat je hebt gereageerd...en de stukken tekst die je geschreven hebt zijn erg interessant om te lezen.De 1e 2 komen uit de Koran neem ik aan...tsja...net zoals de bijbel vriendelijkheid naar anderen wordt beschreven...deden de mensen het ook maar eens wat meer Clown ...maar goed dat is weer een andere discussie Tong uitsteken .
Mooie citaten Ja

[quote]
Er zijn veel uithalen gemaakt jegens de slachtwijze van Moslims. Het zou dieronvriendelijk zijn.

Het ging over het ritueel slachten en dus niet alleen de slachtwijze van de Moslims,het filmpje gaat zelfs over Kosjher slachten...alhoewel ik denk dat de werkwijze hetzelfde is naar wat ik begrepen heb...

Dat wetenschapelijk onderzoek vind ik ook erg interessant,kun je mij ook misschien vertellen waar je dit vandaan hebt.Een bronvermelding dus zodat het opgezocht en nagelezen kan worden.

Groetjes,Tinky[/quote]

ik heb het www.risallah.com .
ik weet niet meer recies waar. ik denk ergens bij archief en dan 'islamitische manier van slachten is beter'

coco84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 19:10

In 1 woord BELACHELIJK Stoom uit je oren

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 20:27

moet ik dat serieus nemen? Scheve mond Nagelbijten / Gniffelen

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 10:18

Ik ga toch mijn mening geven.

Het filmpje van YOUTUBE.. sorry maar ik vind het raar dat het hier neer wordt gezet. Zo wordt het erg negatief neergezet en sja.. Beesten in kleine hokjes ect. Dat is ook vaak bij "gewoon" vlees zo.
Vervolgens zie je dingen die niet in Nederland gebeurd zijn. In het buitenland gaat het slachten vaak heel erg er aan toe. Of dit nou halal vlees is of niet. ( ga maar eens zoeken bij youtube)

Het filmpje van tros vond ik wel een "goed" filmpje.

Hoe zal ik het eens uitleggen.. Zonder gelijk bokt over me heen te krijgen..

Als je de halsslagader door snijdt is een dier heel snel dood.. Het hart stopt heel snel met pompen en het dier is snel hersendood. Jullie doen net alsof het dier een hele lange lijdensweg heeft, maar dat is niet waar. Ik ben zelf mee geweest naar de bokt excusrsie naar nijkerk.. En heb me dus best wat in slachten verdiept.
Tuurlijk, het slachten in Nijkerk is voor het dier vaak vriendelijker.. Maar ik wil alleen zeggen dat er wel erg wordt overdreven in dit topic.

Er was iemand die zei.. ja en toen dat beest dood lag kreeg hij nog een schop na. Sja, als het dier dood is.. lekker boeiend.. Bij de slachterij wordt het dier opgetakeld en in stukken gehakt.. als het dier dood is, is het voor mij vlees en geen dier meer maar goed.

Daarnaast zegt iedereen maar dingen over verdoven? Bij het gewoon slachten wordt een dier ook niet verdoofd hoor?

Daarnaast heb ik me dus verdiept in het slachten na de excursie. In BEIDE gevallen is het dier na de "doding" hersendood maar het hart klopt nog. Alleen heb ik vaak gelezen dat bij onderzoeken is gebleken dat het dier het schot voelt, en het snijden dusdanig snel gaat dat het dier zoveel bloed in 1 keer verliest dat het dier gelijk buiten bewust zijn raakt. Ik ga zoeken naar een bronvermelding. Die heb ik sowieso.

Daarnaast zijn er strenge regels in slachthuizen. Nogmaals dit filmpje kan niet uit nederland komen en ik snap ook niet waarom er dan een discussie over wordt gehouden want in het buitenland wordt er vaak op vreselijke manieren geslacht.

Het filmpje dat die beesten nog springlevend zijn na het snijden en dat ze op proberen te staan.. Mensen kijk dan eens goed hoe het daar er uit ziet?! sowieso moet een islamitische slachterij rein zijn.. En dat is deze absoluut niet. Dus zij houden zich al niet aan de regels.Dan snap je toch dat dit niet hier is? En je kan je druk maken om dit filmpje, maar zoek dan eens verder naar "gewone" slachtingen op youtube.. Dan zie je westerse slachtingen waarbij ze paarden op de grond trappen en de kogel express mis schieten waardoor het minuten duurt voordat het paard niet meer probeert op te staan...

We kunnen het beter houden bij nederlandse slachtingen.. Vind ik.

Hier een stukje: ( wikipedia: halal)
In één beweging wordt de halsslagader doorgesneden die hersenen van bloed voorziet. Door het plotse verlies van bloedtoevoer (bloeddruk) naar de hersenen verliest het dier zeer snel het bewustzijn. Het ruggemerg, de snelweg van zenuwbanen die van de hersenen naar de spieren lopen, blijft echter intact. Door het verlies van bloedtoevoer naar de hersenen ontstaan spontane ontladingen in de hersenen (vergelijkbaar met een epileptisch insult). Deze prikkels worden via het ruggemerg aan de spieren doorgegeven. De spieren van het dier trekken hierdoor samen (convulsies) en knijpen het bloed uit de spier. Alhoewel dit er vervelend uit ziet is het dier niet meer bij bewustzijn en voelt het geen pijn meer. Bloed wordt vandaag de dag nog steeds gebruikt als medium voor het kweken van bacteriën. Vandaar dat eliminatie van zoveel mogelijk bloed wenselijk is.

nog een bron ( zelfde site, zoeken onder Dhabiha)

Vergelijkend onderzoek heeft aangetoond dat de islamitische manier van slachten geen pijn veroorzaakt, terwijl met de CBP-methode (captive bolt pistol stunning) het dier hevige pijn lijdt. Bovendien zorgt de islamitische methode ervoor dat de maximale hoeveelheid bloed uit het lichaam verdwijnt. [1]

Door de plotselinge stagnatie van bloedtoevoer naar de hersenen verliest het dier zeer snel het bewustzijn. Het ruggemerg, de snelweg van zenuwbanen die van de hersenen naar de spieren lopen, blijft echter intact. Door het stagneren van de bloedtoevoer naar de hersenen ontstaan spontane ontladingen in de hersenen (vergelijkbaar met een epileptisch insult). Deze prikkels worden via het ruggemerg aan de spieren doorgegeven. De spieren van het dier trekken hierdoor samen (convulsies) en knijpen het bloed uit de spier. Alhoewel dit stuiptrekken er vervelend uitziet, is het dier niet meer bij bewustzijn en voelt het geen pijn meer.

Hier staat het over het onderzoek wat is gedaan waaruit bleek dat islamitische slacht beter was:
http://www.risallah.com/archief/artikel.php?artikelnr=78

Hier staat een mooi stukje wat de islam zegt over dieren:
http://www.flwi.ugent.be/cie/CIE/bogaert1.htm

Ik heb nog wel meer bronnen.. maar vind het zo even voldoende.

Ik ben er dus niet per direct op tegen. Zolang het maar door de mensen gebeurd die er verstand van hebben. Maar dat geldt niet anders dan bij de normale slacht.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 09:10

gisteren ben ik er weer bij geweest. ik heb even wat gevraagd enzo. maar ze slachten het dier van achteren, zodat hij het mes niet kan zien. zodra hij heeft gesneden is hij weg. alleen ze lichaam trekt nog na maar het dier heeft dan al geen pijn meer. Ook moet het mes scherp zijn zodat het snel en makkelijk gaat.
Hij zei: Als wij een dier laten leiden... dat is echt heel slecht. wij moeten alles doen met liefde en het dier moet zo min mogelijk lijden.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 09:14

jameyskatje schreef:
gisteren ben ik er weer bij geweest. ik heb even wat gevraagd enzo. maar ze slachten het dier van achteren, zodat hij het mes niet kan zien. zodra hij heeft gesneden is hij weg. alleen ze lichaam trekt nog na maar het dier heeft dan al geen pijn meer. Ook moet het mes scherp zijn zodat het snel en makkelijk gaat.
Hij zei: Als wij een dier laten leiden... dat is echt heel slecht. wij moeten alles doen met liefde en het dier moet zo min mogelijk lijden.

Stuiptrekkingen heeft een dier altijd nog.. Ook bij gewoon slachten.