Ben ik dan echt ( zo) streng opgevoed ???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ben ik dan echt ( zo) streng opgevoed ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 09:29

Nicolletje schreef:
russel schreef:
Niks doorhameren, maar juist het niet doen of willen wordt met hand en tand verdedigd, maar mij wel best hoor. Ieder zijn meug, ik zoek toch uit wie bij mij past en als je boert en wind en onderuit gezakt mijn eten komt prakken, was het eenmalig voor mij......, doe je maar gewoon thuis.

Ik vind dit ook niet echt een aardige stelling.
Ik heb net met mijn ouders hachee zitten prakken DUS zit ik ook te boeren en te winden Verward Scheve mond

Ow en over prakken gesproken:
Pagina 40, hoofdstuk "Zo eet je lastige gerechten" van het boek Culinaire Etiquette van Horst Hanisch:
Citaat:
Gekookte aardappels kunt u rustig met een mes kleinsnijden en met een vork prakken om de jus beter op te nemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 09:40

Nicolletje schreef:
russel schreef:
Niks doorhameren, maar juist het niet doen of willen wordt met hand en tand verdedigd, maar mij wel best hoor. Ieder zijn meug, ik zoek toch uit wie bij mij past en als je boert en wind en onderuit gezakt mijn eten komt prakken, was het eenmalig voor mij......, doe je maar gewoon thuis.

Ik vind dit ook niet echt een aardige stelling.
Ik heb net met mijn ouders hachee zitten prakken DUS zit ik ook te boeren en te winden Verward Scheve mond

Ow en over prakken gesproken:
Pagina 40, hoofdstuk "Zo eet je lastige gerechten" van het boek Culinaire Etiquette van Horst Hanisch:
Citaat:
Gekookte aardappels kunt u rustig met een mes kleinsnijden en met een vork prakken om de jus beter op te nemen

Dit is wel een leuk citaat:

Etiquette

Velen voelen zich onzeker wanneer zij worden uitgenodigd voor een min of meer officieel diner en zelfs ziet men er vaak tegenop om in een restaurant te eten. Die onzekerheid komt meestal voort uit de onbekendheid met wat men verstaat onder goede tafelmanieren, waarachter men trouwens veel meer zoekt dan er te vinden is.

Daarom geven wij hier enkele algemene richtlijnen. Weliswaar kunnen tafelmanieren van land tot land, van streek tot streek verschillen, maar als je de hoofdzaken, zoals wij die hier geven, ter harte neemt, zal niemand je ooit van slechte manieren beschuldigen.

De voornaamste regel is dat men andere aanzittenden niet hindert. Ook wanneer er betrekkelijk weinig ruimte is, zorg ervoor dat je de tafelbuur niet met een elleboog in de zij zit te porren!

Het servet leg je bij de aanvang van de maaltijd in een driedubbele strook over de knieën. Na afloop van de maaltijd leg je het naast je bord. Je dient het dan niet op te vouwen. Wacht met eten tot iedereen bediend is of zichzelf bediend heeft; eventueel tot de gastvrouw het sein daartoe geeft. Je trof je bord aan aan de rand van de tafel. Houd het daar!

Begin niet royaal met specerijen te strooien. Dit is uitermate onbeleefd tegenover degeen die de maaltijd bereidde. Proef eerst en als je dan meent specerijen te moeten toevoegen, doe het dan met mate. Eet onhoorbaar en met gesloten mond. Praat en drink niet met volle mond! Houd de lepel in onderhandse greep en eet de soep van de lange kant van de lepel. Wip je bord niet op om ook het allerlaatste beetje - hoe lekker ook - te kunnen opscheppen. Tijdens de soep en in het algemeen als je je linkerhand niet gebruikt, rust deze naast je bord op tafel - let wel: je hand, niet je arm!

Vork en mes houd je in bovenhandse greep, het mes rechts. Breng het voedsel met de vork naar de mond: het mes mag de mond nooit raken! Wanneer je het bestek even niet gebruikt, houd je dit niet als steekwapens omhoog. Laat het naar je bord wijzen. Groenten en aardappelen worden niet geprakt en gemengd. Begin niet met het vlees klein te snijden, maar snijd, zo vaak je een hapje vlees wilt nemen, dit af.

Als je met je tafelbuur wilt spreken, als er een toespraak wordt gehouden of als je om welke reden dan ook de maaltijd even wilt onderbreken, leg je mes en vork gekruist op je bord, de tanden van de vork naar beneden. Het bestek mag daarbij niet op tafel rusten. Als je ophoudt met eten, leg je mes en vork naast elkaar schuin van rechts beneden naar links boven op het bord, de tanden van de vork omlaag gericht.

Wanneer je tijdens de maaltijd iets nodig hebt, dat je van je plaats niet kunt bereiken zonder voor degeen die naast je zit langs te reiken, verzoek je haar of hem het je aan te geven. Neem niet teveel op uw bord. Het getuigt niet van goede manieren om restjes op je bord achter te laten. Eet je bord leeg, maar schraap het niet schoon!

Aardappels mag je niet snijden - je maakt ze zonodig met een vork klein. Als de gastvrouw toestemming verleent, kan je eventueel botjes afkluiven. Je gebruikt daarbij je linkerhand.

Graten neem je met twee vingers tussen de lippen weg en leg je op de rand van het bord. Pitten van kersen of pruimen deponeer je uit de mond in het holletje van je gesloten rechterhand en vervolgens op het bord. Neem een wijnglas onder de kelk bij de steel, maar drink pas nadat je met een servet je lippen hebt gereinigd.

Rook tijdens de maaltijd of tussen de diverse gangen niet. Dat mag pas na het nagerecht, mits andere aanzittende of de gastvrouw daartoe toestemming geven. Wanneer bij enige gelegenheid onverhoopt zou blijken dat bovenstaande regels niet toereikend zijn, zodat je je onzeker voelt, kijk dan onopvallend hoe anderen het probleem voor je oplossen!

Bron: http://www.parijs.nl/main.php?id=1:401

Zo zal niemand thuis eten, maar op een officieel banquet is het wel fijn als je deze regels vanuit je zelf hanteert, zal je niet snel uit de toon vallen en voelt gewoon prettiger. Veel regels zijn voor velen zo vanzelfsprekend dat ze dat thuis ook doen en eerlijk gezegd weet ik niet of ik mij op mijn gemak zal voelen als ik bij kennissen wordt gevraagd en die verwachten van mij dat ik mij "thuis" voel en bij een gezelschap ben gekomen die scheet, boert, prakt, harkt, schuift en hangt, met open mond praat en lacht. Voor mij is dat niet mijzelf thuis voelen en op mijn gemak. Evenals ik mijn vla op het bord waarvan ik net heb gegeten gegoten krijg, aflikken dat bord om het schoon te krijgen of er nog stukjes aardappel en groente door krijgen.

Het is idd maar wat je gewend bent, maar om dan diegenen die het niet zo gewend zijn af te schilderen als overdreven, niet normaal of wat dan ook, ieder zijn meug dan maar. Vork

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:07

russel schreef:
maar om dan diegenen die het niet zo gewend zijn af te schilderen als overdreven, niet normaal of wat dan ook,

Dat doe jij (en de ts) toch ook?
Uthrick schreef:
een kom soep als een bouwvakker leeg te lepelen

Alsof alle bouwvakkers geen manieren hebben....

Uthrick schreef:
Ach, mijn vader is arts, mijn moeder psychologe.... denk dat dat een hoop verklaard Clown

(okee deze is later verontschuldigd, maar toch)
russel schreef:
Ik kan mij storen aan mensen die geen of heel weinig tafelmanieren hebben, zij weten niet beter en kun je ze ook niet kwalijk nemen, maar mijn ervaring is dat lomp en bot gedrag dan ook snel in de omgang te vinden is en zulke mensen verkies ik niet als omgang.

russel schreef:
Als ik dat zie, weet ik eigenlijk al genoeg. Dit doe je gewoon lekker thuis, maar niet bij iemand anders of in een restaurant. Doe je dit op een ander, heb je niet voldoende tafelmanieren, je kan je aardappelen nl ook eten zoals het hoort zonder dat ze droog zijn.

Goed, dus op bovenstaande quotes zou jij mij misschien (als ik dat zou doen in jouw gezelschap) al veroordeeld hebben als persoon Scheve mond
russel schreef:
De film pretty woman is daar een voorbeeld van.

in pretty woman is zij een straathoertje Scheve mond leuk om mensen die misschien niet dezelfde opvoeding hebben gekregen meteen maar te vergelijken met de zelfkant van de maatschappij.
Laatst bijgewerkt door Nic op 22-02-07 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:10

*edit en quoute verward, dubbel

Krieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:19

Ik ben tot mijn 12e ook heel streng opgevoed, ik had een stiefmoeder die ging weg toen ik 12 was en zij was echt vreselijk (niet alleen met manieren) Ik kan heel netjes eten aan tafel enzo, beleefd zijn en ik ben gewend alles netjes te vragen ookal hoeft dat van diegene allang niet meer. Als iemand idd geen tafelmanieren heeft kan k me daar ook heel erg aan ergeren, smakken kan ik niet tegen en als je soms in bijv. mac donalds kijkt (ok daar hoef je geen manieren te hebben) hoe sommige hun eten naar binnen werken hoef ik mijn eten amper meer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:27

Nou sorry hoor Nicolletje om nou meteen de vergelijking straathoertje te gaan noemen, gaat ook weer het doel voorbij, maar kennelijk gaat het nu om wie gelijk heeft en wie niet. Ik vind deze discussie wel weer best, echt weer een boktwending neemt het en daar heb ik zat van. Dus Doei, doei

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:54

russel schreef:
kennelijk gaat het nu om wie gelijk heeft en wie niet.

Misschien wel ja Lachen
Maar het gaat mij erom dat mensen die op een andere manier opgevoed zijn, niet per definitie slecht of lomp hoeven te zijn en dat proefde ik uit jouw posts.
Ik ben opgevoed met dat de maaltijd een belangrijk deel van de dag is, wij eten dus ook rustig een half uur/ 3 kwartier aan tafel bij mijn ouders thuis.
Heel veel mensen eten binnen 10 minuten.
Dat vind ik dus vreemd (ongezellig, ik eet niet zo snel) maar om dan meteen deze mensen erover te veroordelen...
In Marokko eten ze helemaal niet met mes en vork maar gebruiken ze elk hun eigen stuk brood om daarmee in een grote schaal eten te dippen (en hun vingers ook)
Zij vinden onze manier van eten maar ongezellig en onpersoonlijk en dat kan ik me ook wel voorstellen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:58

Het belangrijkste is gewoon aanpassen aan de situatie en daar gaat opvoeding over, niet hoe recht je kunt zitten, of hoe hard het je irriteert dat mensen hun eten al snijden voor je begint.
Daar snap ik ook het nut niet van in.
Opvoeding gaat er bij mij om dat het kind zich kan aanpassen aan de situatie en ten alle tijd een goede en beleefde indruk maakt.

Mijn kinderen mogen gerust eens met hun vingers in hun frieten zitten, das gewoon eens leuk Lachen
En als ze iets niet lusten, excuseren ze hun wel ten volste. Dan denk ik niet dat de persoon die het gekookt heeft zich ten alle tijden beledigd voelt Lachen

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:02

Ik ben precies zo opgevoed. Lachen Alleen ik hoef mijn brood niet te snijden. Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:13

Nicolletje schreef:
russel schreef:
kennelijk gaat het nu om wie gelijk heeft en wie niet.

Misschien wel ja Lachen
Maar het gaat mij erom dat mensen die op een andere manier opgevoed zijn, niet per definitie slecht of lomp hoeven te zijn en dat proefde ik uit jouw posts.
Ik ben opgevoed met dat de maaltijd een belangrijk deel van de dag is, wij eten dus ook rustig een half uur/ 3 kwartier aan tafel bij mijn ouders thuis.
Heel veel mensen eten binnen 10 minuten.
Dat vind ik dus vreemd (ongezellig, ik eet niet zo snel) maar om dan meteen deze mensen erover te veroordelen...
In Marokko eten ze helemaal niet met mes en vork maar gebruiken ze elk hun eigen stuk brood om daarmee in een grote schaal eten te dippen (en hun vingers ook)
Zij vinden onze manier van eten maar ongezellig en onpersoonlijk en dat kan ik me ook wel voorstellen.

Daar voor is het topic niet opgestart en daar is het ook niet om te doen, maar kennelijk voelen er mensen zich aangesproken en ik snap dus niet waarom, dat doe je dan toch echt zelf. Goedpraten van ander gedrag heeft toch geen zin, ieder moet doen wat hij wil, maar dat is niet de essentie.

Het lijkt net alsof men het niet wil weten en maar blijft hameren op ongemanierd gedrag en een punt wil maken of ze dan ineens minder mens zijn. Daar gaat het toch niet om? Gezellig of niet, daar gaat het niet om, hoe men in Marokko eet, daar gaat het niet om. Misschien de post van TS er even bij halen en dan zijn we weer allemaal on-topic. Ik vind het nl zinloos om stellingen te moeten verdedigen. Iets is zo of niet. Heeft dus niks met veroordelen te maken, dat doen de mensen, zoals jij, nl zelf door het zijpad in te slaan. Wat je thuis doet, moet je zelf weten. Maar kennelijk wordt er voorbijgegaan aan het onsmakelijke aspect ervan als je er anderen mee confronteerd. Dan wordt je idd beoordeeld en wellicht wel veroordeelt, maar dat heb je zelf in de hand.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:28

Ja, en jij gaat nu weer voorbij aan wat ik wil vertellen...
Oordeel eens niet zo over anderen..

Mijn vriend eet bijna alles met zijn vork in zijn rechterhand en heeft moeite met hanteren van mes en vork tegelijk.
Als iemand zoals jij hem ziet en hem erop aan zou spreken, dan zal hij niet graag vertellen dat zijn linkerkant verlamd is geweest (zie je nu niet meer, dat is het tricky) en dat zijn coördinatie niet zo goed is als bij andere mensen.

Het is leuk dat iedereen anders is opgevoed, maar het topic startte met dat de ts iemand anders aansprak op zijn eetgewoonte die in mijn ogen niet perse mis is.
Ontzettend veel mensen eten zo.

Oke om OT te blijven; ik vind dat de ts enigszins streng is opgevoed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:42

Uthrick schreef:
Ik had het vanmiddag met een paar studiegenootjes een soort van discussie tijdens de pauze.
Er zat een studiegenoot naast mij een kom soep als een bouwvakker leeg te lepelen ( op punt van de stoel, arm met lepel in de hand haaks tegen de borst aan ( hmm, weet niet hoe je dat anders uit moet leggen) en zijn andere "vrije"arm op de tafel om de kom soep heen.

Ik zei voor de gein van hey joh, eet eens zoals je ouders je het hebben geleerd, waarop hij antwoorde dat hij dat ook deedt.
Ik dacht dat hij een geintje maakte maar hij was serieus Nagelbijten / Gniffelen dus toen ontstond een discussie ( vriendelijk hoor) over gedragsregels aan tafel, regels die bij ons in huis gelden waren ( zij het nu nog maar ik woon in studentenhuis)

* Recht op je stoel zitten met je rug tegen de leuning en voeten onder je stoel, dus niet onderuit gezakt.
mag ik ook niet

* Eten met mes en vork, niet prakken en het eten naar je mond brengen ipv je mond naar het bord.
ik mag wel prakken, maar met mate

* We aten altijd in de eetkamer, met hoge uitzondering in de woonkamer maar dat was echt uniek, denk 2 keer per jaar en toen mijn zussen en ik nog klein waren moesten we ook toen nog op knieën voor de salon tafel en niet met bord op schoot op de bank.
wij eten ook altijd aan tafel

* De tv in de woon en eetkamer zijn allebei uit, de radio mag zachtje aan blijven staan, we mochten wel praten hoor, juist wel gezellig de dag doornemen!
is bij ons ook zo

* Geen drinken op tafel bij avond eten
als je bij ons je 1e bord leeg hebt mag je 1 glas

* Niet van de tafel tijdens het eten
bij ons met uitzondering af en toe naar de wc, maar zeker niet elke dag, voor het eten gaan

* Niet smakken of boeren
mogen wij ook niet

* Pasta draai je met je vork op je lepel
wij mogen dat kleinsnijden en dan zo eten

* Patat eet je ook met een vork
mogen wij met onze handen

* Alle kinderen mochten 2 gerechten hebben die we echt niet lusten, mar dan moesten we daar wel een klein schepje van opeten en dan kreeg je iets anders dat mijn moeder/de hulp had gekookt.
bij ons gewoon eten wat de pot schaft

* Als je je bord niet leeg at, kreeg je geen toetje en moest je net zolang aan tafel/op de trap blijven zitten totdat je bord lees was.
bij ons krijg je in ieder geval geen toetje, en soms moet je ook meteen naar bed

* Als we 's ochtends/ in het weekend met elkaar ontbeten dan moest je het brood ik blokjes snijden, niet dubbelvouwen.
dat mogen wij wel

*Alle kinderen hadden 2 dagen dat ze de vaatwasser 's ochtends voor school leeg moesten halen, als je dat niet had gedaan moest je het een week doen.
ik moet de vaatafwasser doen en mijn broertje nog niks

Hmm dat was het wel qua tafel manieren, studiegenoten waren het er min of meer over eens dat ik "streng" ben opgevoed. Ik vind dat zelf wel meevallen, denk dat ik het later ook zo doe.
Ik kan me gruwelijk ergeren als iemand als een bouwvakker zijn eten zit te prakken en zo naar voren gebogen naar binnen schuift. Clown

Nou ja, ben ik echt streng opgevoed wat tafelmanieren betreft? Of handhaven (ze bij) jullie ook ( een paar van) deze regels?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:45

Ik snap die drink regel echt niet, en zeker niet als er wel melk mag gedronken worden Lachen niet bepaald gezonder

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 15:48

Nou, het wordt met de reactie gezelliger hier ...

En nogmaals, ik de uitspraak "als een bouwvakker" is gewoon een uitdrukking en ik bedoel daar alleminst mee dat alle bouwvakkers zo zijn.
Jemig hé ... als je iemand hoort zeggen "meneer X vind ik maar een botte boer" ga je dan ook alle boeren verdedigen omdat ze niet bot zijn?

Zoals ik al eerder had aangegeven, als er iemand bij mij komt eten die als een (hmm ben aan het bedenken hoe ik het nu kan benoemen zonder dat iemand zich beledigd voelt) nou ja, holbewoner dan maar, bij mij aan tafel zit te eten/smakt/boert dan zeg ik er wat van ja!
Ik heb dat ook al gedaan, ik heb haar er vriendelijk verteld dat dat mes er niet voor niks bij lag, en dat het mijn eetlust niet bevordert als zij zit te smakken/boeren dus of ze daar even mee op wil houden.
Laatst bijgewerkt door Uthrick op 22-02-07 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:49

Phoe, wat een sh!tload aan regels. Gelukkig heb ik zelf kunnen nadenken hoe ik het 'netst' kan eten.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:49

Heb niet het hele topic doorgelezen, ik kan me in een heleboel vinden, behalve:
"Geen drinken aan tafel"
Bijvoorbeeld water bij je eten is heel gezond!
en er nergens in de etiquette staat dat het niet hoort. In het meest chique reastaurant krijg je nog wijn en water bij je eten.
Maar vooral, het is gewoon goed om vast voedsel met water af te wisselen. (maar geen cola, melk limonade of weet ik veel wat natuurlijk).

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:52

Ik vind het niet zo streng. Alleen dat van dat drinken snap ik niet.

Ik heb geleerd dat ik altijd met mes en vork moet eten, servet op school, niet met volle mond praten, niet prakken, normale hapjes nemen, geen ellebogen op tafel en enigzins rechtop zitten.
Dat vind ik ook normaal om je kinderen aan te leren.

Voor de tv eten we eigenlijk nooit, maar als er een keer wat leuks is wel. Zolang het geen gewoonte wordt is het niet erg.

Wat betreft dat drinken mag ik wel alleen water drinken tijdens het avondeten.
En tijdens het middageten/ontbijt alleen melk, vruchtensap of thee/koffie. Geen frisdrank oid.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:01

Tong uitsteken ik prak nu nogsteeds mijn eten Tong uitsteken wij hebben niet echt regels, gewoon normaal, netjes eten, niet met je handen, behalven met friet en het botje van de karbonade, de kip natuurlijk ook, en mosselen Tong uitsteken (kan zo nog wel ff verder gaan) tuurlijk moeten we recht zitten, maar het is echt niet zo met regels, vind ik ook een beetje vreemd. ik ben dat natuurlijk niet gewend.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:15

Ik zal dan vertellen dat de vriendin van mijn dochter ook als een holbewoner aan tafel zit, door gebrek aan opvoeding, en ik mij daaraan wezenloos erger.
Appelmoes niet even met een lepel uit de pot halen maar zo op je bord gieten(gruwel).

Ik hamer er ook steeds bij haar op dat wij geen neanderthalers zijn en tafelmanieren hebben.
Kind weet niet eens hoe ze haar vork moet vasthouden.

Ik ben dus een strenge moeder, maar zoals altijd op regels zijn uitzonderingen, en heel soms als pa niet thuis is eten we stiekem met een bordje op schoot bij de tv.
Dit is dan wel een eenpansgerecht waarbij je niet hoeft te snijden enz.

Maar voor de rest ga ik aardig mee in de regels

malie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:02

ik ben bij mijn vader zeer streng opgevoed met eet gewoontes en bij mijn moeder precies het tegenovergestelde...
nou ik vond het eten bij mijn moeder een stuk leuker puur omdat je dan niet hoeft te stressen of je niks fout deed tijdens het eten. Bij mijn moeder mocht eigenlijk alles en dat vond ik een stuk gezelliger dan stijf achter een tafel zitten en maar op je gelet worden of je wel netjes eet...Bah!
Allemaal status gedoe

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:14

malie schreef:
ik ben bij mijn vader zeer streng opgevoed met eet gewoontes en bij mijn moeder precies het tegenovergestelde...
nou ik vond het eten bij mijn moeder een stuk leuker puur omdat je dan niet hoeft te stressen of je niks fout deed tijdens het eten. Bij mijn moeder mocht eigenlijk alles en dat vond ik een stuk gezelliger dan stijf achter een tafel zitten en maar op je gelet worden of je wel netjes eet...Bah!
Allemaal status gedoe

Ik hoop dat je nooit in je leven dan een etentje van je werk hebt ofzo...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:24

Waarom niet, ze zegt toch dat ze die opvoeding heeft meegekregen. Maar zich beter voelt bij de manieren van haar moeder; Dan vind ik het kort voor de bocht van je om die uitspraak te doen...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:26

Is gewoon netjes met elkaar aan tafel zitten eten status gedoe??

ik denk dat het ook een vorm van aandacht voor elkaar hebben is, idd de dag doorspreken, de kinderen vragen hoe het op school was.
Sorry zie ik geen status in meer een vorm van gezelligheid

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:28

Ik denk dan ook niet dat ze het daar over heeft, maar over de extreme regels van haar vader.
Waardoor ze niet meer van haar eten kon genieten.
Dat hoor je hier trouwens veel terugkomen dat de ouders zo streng waren, dat ze bang waren om iets verkeerd te doen Lachen

Samen aan de tafel zitten vind ik ook gezellig Lachen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:32

Ja maar samen aan tafel is al een regel die je al haast niet meer ziet tegenwoordig, en een beetje manieren horen daar toch gewoon bij??

Ik keek laatst toevallig puberruil, met die Drentse jongen, die familie zat met bord op schoot bij de tv, nooit samen aan tafel.

Bij ons was het toen de oudste 2 nog thuis waren zeker, het gezelligste moment van de dag.
Maar er waren wel manieren vereist, met mes en vork eten mond dicht als je er eten in hebt.
Niet smakken idd, zoals het gewoon hoort, ik hoef toch het verteringsproces niet te zien doordat een ander met open mond zit te kauwen(gruwel)