Het offer "feest"?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie

Re: Het offer "feest"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 00:47

JIJ vind dat wreed, maar is het dat ook écht?
Je zegt net zelf, dat je die kippenslachterij ook geen pretje vind.. Moet daar dan niets aan gedaan worden?

Iedereen mag zijn mening hebben erover.. Maar het ís helemaal niet wreed, zoals deze dieren geslacht worden. Het ziet er misschien wreed uit, en de gedachte is misschien wreed, maar dat is het niet. Zoals ik al eerder zei wordt de halsslagader doorgesneden en voelen ze dus NIETS meer.

Weet je dat wanneer je een paard in laat slapen, deze daar nog tegen kan vechten, voor een hele tijd? En toch vinden veel mensen dat de meest vriendelijkste manier om je geliefde viervoeter te laten overlijden...
Inslapen klinkt vriendelijk en Halal-slachten klinkt onvriendelijk. Maar wat is het écht?

Kikker2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 00:51

edit: verkeerd topic

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 00:52

Nathalie schreef:
Dat weet ik, omdat dat zo is! Dat MOET zo. Dat is namelijk het hele punt achter het halal-vlees! Zij eten geen dieren, die gefokt zijn om te slachten! Die dieren hebben een fijn leven gehad, wat ze verdienen!

Ik zou t fijn vinden hoor als t echt zo was dat die dieren een goed leven hebben gehad, dat verdienen ze idd! Maar hoe weet je dat? Worden niet alle schapen gefokt voor de slacht? En deze niet voor de slacht gefokte schapen worden dus toch geslacht...? Begrijp je dat ik t even niet kan volgen?
Dan nog de vraag; van wie MOET dat zo?

Dan vind ik persoonlijk dat alle dieren t goed moeten hebben hoe ze ook geslacht gaan worden, dat zou simpelweg een wet moeten zijn.
En dan, stel, het gaat volgens t droom senario: dieren hebben t goed gehad, maakt t dan nog uit als ze op 'onze' manier worden geslacht? Want ik vind dat ook dat wettelijk hoort vast te liggen (ongeacht een geloof) dat dieren zo pijnloos mogenlijk sterven.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 00:55

Maar wat is zo pijnloos mogelijk?
En is het sowieso wel haalbaar om alle dieren een goed leven te geven? Dan zou het vlees eten toch flink moeten minderen in Nederland.

Ik weet trouwens niet de herkomst van de dieren in Nederland. Maar ik weet wel dat ze de dieren niet uit de bioindustrie ofzo vandaan halen. Knipoog
Meestal worden ze gekocht van een boer. Die waarschijnlijk inderdaad die schapen heeft gekocht of gefokt om te verkopen of te slachten. Wel staan die toch vaak wel enkele jaren op het land voor dat gebeurt.

Bij ons is het wel zo, het gebeurt gewoon niet anders. Die dieren hebben een goed leven gehad, wat ze inderdaad écht verdienen natuurlijk!

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 00:56

Nathalie schreef:
JIJ vind dat wreed, maar is het dat ook écht?
Je zegt net zelf, dat je die kippenslachterij ook geen pretje vind.. Moet daar dan niets aan gedaan worden?

Iedereen mag zijn mening hebben erover.. Maar het ís helemaal niet wreed, zoals deze dieren geslacht worden. Het ziet er misschien wreed uit, en de gedachte is misschien wreed, maar dat is het niet. Zoals ik al eerder zei wordt de halsslagader doorgesneden en voelen ze dus NIETS meer.

Weet je dat wanneer je een paard in laat slapen, deze daar nog tegen kan vechten, voor een hele tijd? En toch vinden veel mensen dat de meest vriendelijkste manier om je geliefde viervoeter te laten overlijden...
Inslapen klinkt vriendelijk en Halal-slachten klinkt onvriendelijk. Maar wat is het écht?

Ja natuurlijk moet er iets gedaan worden aan die kippenslachterijen en graag snel ook!
Wat die paarden betreft ben ik t met je eens, gevoelsmatig kies ik voor de slacht: snel (hoop ik!) voor mijn paard.
Dat neemt niet weg dat ik er niet aan moet denken dat ze mijn paard levend en onverdoofd zijn keel door snijden!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 00:59

Ik moet er ook niet denken om zijn keel door te laten snijden. Maar net zo goed moet ik er ook niet aan denken dat hij een kogel door zijn kop zal krijgen, net zo goed als ik hem niet in wil laten slapen.
Het is allemaal onvriendelijk en erg! Maar de mens eet nou eenmaal graag vlees, dat hoort erbij. Dus ook het slachten hoort erbij.
Geeft het je dan niet een beter gevoel dat je een dier op eet, wat een fijn leven gehad heeft, in plaats van een dier dat nooit daglicht heeft gezien en geboren wordt voor de slacht?
De manier van slachten is niet jou manier, ondanks dat het niet eens echt pijnlijk is voor het dier.

Bij élke slachting, hoe dan ook, komt er van alles bij kijken. Stress, de geur van bloed, pijn...

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 01:01

Nathalie schreef:
Maar wat is zo pijnloos mogelijk?
En is het sowieso wel haalbaar om alle dieren een goed leven te geven? Dan zou het vlees eten toch flink moeten minderen in Nederland.

Ik weet trouwens niet de herkomst van de dieren in Nederland. Maar ik weet wel dat ze de dieren niet uit de bioindustrie ofzo vandaan halen. Knipoog
Meestal worden ze gekocht van een boer. Die waarschijnlijk inderdaad die schapen heeft gekocht of gefokt om te verkopen of te slachten. Wel staan die toch vaak wel enkele jaren op het land voor dat gebeurt.

Bij ons is het wel zo, het gebeurt gewoon niet anders. Die dieren hebben een goed leven gehad, wat ze inderdaad écht verdienen natuurlijk!

Geen idee wat echt pijnloos is... wist ik t maar.
En nee het zal niet haalbaar zijn zonder de vlees consumptie te minderen, lijkt me ook heel goed wat minder vlees te tene bij mij ligt t niet iedere dag op ons bord, mijn zoontje houdt er niet van ook...
Tja schapen staan overal in NL heel lang (jaren anders waren t lammeren) buiten, kijk maar om je heen, ik zie ze iedere dag. Zo is dat al honderden jaren: een heel hollands beeld vind ik dat: koeien en schapen in de wei.
Ik blijf er toch bij dat ieder dier dat geslacht wordt dus gefokt is voor de slacht.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 01:05

@Nathalie ik vind t idee dat een dier nooit daglicht ziet onverdragenlijk! Dat zou per direct verboden moeten worden. Mijn moeder heeft me daarom nooit kistkalfsvlees ed laten eten. Gelukkig. Toch lijkt me dat t meeste koeien vlees en schapenvlees afkomstig is v dieren die hun leven buiten hebben gestaan.
Laatst bijgewerkt door ShirleyA op 03-01-07 01:14, in het totaal 1 keer bewerkt

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 01:08

Karl was dat een sneer naar mij ????

Goed dan nu beargumenteerd.....Zelf wel eens bij een slachting van een pink in Marokko geweest en in mijn opleidingstijd op de boerinenschool ook wel eens op een slachthuis in Nederland.

De ene koe wordt de binnenplaats opgelopen door 3 kinderen terwijl het beestje een halstertje om heeft.Er komt een plaatselijke slachter die in alle rust en snelheid de strot door snijd.Het was zo gebeurt.

De koe in Nederland komt al zeker in die tijd met een hoop stress van de veemarkt geladen in een vrachtwgen waar het hele spul wordt uit geladen en als lopende band de stroomscheut krijgen lees verdoving en daarna de kogel.
En dan wordt het vlees verwerkt en vinden we het keurig verpakt in de buurtsuper.Niets herinnerd ons eraan hoe het dier er uitziet.Allemaal keurig verpakt zodat we ons niet schuldig hoeven te voelen.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 01:09

Nou, ik ken toevallig iemand die koeien voor de slacht houd.. En die komen niet buiten. Die zien hoogstens daglicht als de deur open gaat...
Om dan nog maar niet te spreken over hoeveel vierkante meter ze hebben met zijn alle..
En ik weet zeker, dat er zo meer mensen zijn.

Je ziet schapen en koeien buiten staan. Maar je kunt niet in stallen kijken.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 01:10

jeanie schreef:
De koe in Nederland komt al zeker in die tijd met een hoop stress van de veemarkt geladen in een vrachtwgen waar het hele spul wordt uit geladen en als lopende band de stroomscheut krijgen lees verdoving en daarna de kogel.
En dan wordt het vlees verwerkt en vinden we het keurig verpakt in de buurtsuper.Niets herinnerd ons eraan hoe het dier er uitziet.Allemaal keurig verpakt zodat we ons niet schuldig hoeven te voelen.

Precies!!!! Maar daar wordt niet over gepraat of over na gedacht...

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 01:14

Dan nog snap ik niet de voorwaarde die t slachten voor de moslims heeft. Een goed leven is een mooie zaak. Maar waarom kan dat schaap dan niet op de NL manier geslacht worden. Dat zijn hier de geldende normen, waarom moet dat perse anders. Op een voor ons zo'n schokkende manier?
Het is niet dat ik vind dat ze dat recht niet hebben, t is dat ik vind dat er in NL regels zijn die t slachten aan banden legt. Er is heel wat coomotie rondom t hallal slachten dus t is duidelijk dat veel nederlanders er veel moeite mee hebben. Het lijkt me dus heel logisch dat de moslim hier in consessies moet doen. Dat doen ze niet en dat voelt voor veel mensen aan alsof de moslims maling hebben een de normen hier. (ik zeg niet dat dat zo is, maar wel dat men dat zo ervaart).

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 01:16

Er is pas comotie over halalvlees ontstaan omdat het erg in is om bepaalde geloofsovertuigingen af te zeiken.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 01:18

Omdat een kogel door de kop niet echt respectvol is?
Wat zij doen is bedanken en bidden, het dier zo min mogelijk pijn bezorgen en er vanaf het moment dat het geboren wordt tot het moment dat het in de mond komt, respectvol mee om gaan.

En dat Nederlanders er tegen zijn, dat is grotendeels (uitzonderingen daar gelaten) omdat zij zich eigenlijk niet in de manier van slachten verdiept hebben.
Zij vinden het wreed, zo in een x de hals door snijden. En zij weten niet wáárom het zo gedaan wordt, watvoor leven die dieren gehad hebben. En zij weten uberhaubt al niet, wat het dier er van voelt.

Ze weten er niets van. Waar je niets van weet, is vreemd en eng. Daardoor zijn veel mensen er tegen.

(nog een keer, er zijn uitzonderingen!)

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 01:23

jeanie schreef:
Er is pas comotie over halalvlees ontstaan omdat het erg in is om bepaalde geloofsovertuigingen af te zeiken.

Onzin! Dat maak jij er van. Ik heb geen enkel geloof maar vind t prima hoor als iemand t prettig vind te leven naar zijn/haar geloof. Maar daar moet dan wel zo mee om worden gegaan dat anderen er geen last v hebben (en dan heb ik t niet alleen over t slachten maar ook bv over de tekst op de zijkant v t geld...).
Elk geloof heeft mooie kanten, maar om daar nu alles aan op te hangen gaat me vaak te ver. Je 'gooit' t op je geloof en de wetten vervagen.... dat kan niet goed zijn.
Ook binnen je geloof moet je je aanpassen aan de regles en normen.

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 01:26

Ieder geloof heeft zijn normen en waarden en regels en afspraken. Ik geloof al helemaal niet maar dat doet er niet toe.
Het is nu eenmaal erg in om in Nederland moslims af te zeiken heb je de laatste 3 jr iets anders gehoord ???
En met dat gezeik ben ik een beetje klaar.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 01:32

Wat maakt een mes respectvoller dan een kogel?
Nee ik bid idd niet voor mijn vlees (nergens voor daar ik geen geloof heb) maar ik weet zeker dat dat een dier niets uitmaakt. Zal m n wordt zijn (over vlees gesproken).
Het dier bedanken vind ik opzich wel mooi, deden de inianen ook, is wel vriendelijk.
En dat nederlanders niet weten wat een dier er v voelt geldt ook voor de moslims.
Maar als ik jou goed begrijp gaat t om respect voor t dier.
Maar waar is t respect dan voor de tere zieltjes vd mensen die deze manier v slachten niet juist vinden?

Gieltje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 01:33

Nathalie schreef:

Sorry, maar met deze vergelijking kwets je mij dus echt tot diep in mijn ziel. Boos! Hoe durf je te beweren dat ritueel slachten vriendelijker is dan je paard in te laten slapen?!@$#@#$^ Ik heb 1 1/2 jaar geleden mijn paard in laten slapen en ik kan je vertellen dat dat heel netjes is gegaan. Geen gevecht, heel vredig. Maar met jouw bewering doe je mij echt pijn. Ik heb heel veel verdriet Huilen gehad van het laten inslapen van mijn allerliefste merrie. Als je dit soort dingen gaat schrijven, kun je je inderdaad maar beter niet meer mengen in dit topic, zoals je al eerder aangaf. Wellicht voel jij je aangevallen, omdat je vriend Moslim is. Anders zou je deze mening wellicht niet hebben. Maar bovenstaande opmerking vind ik echt niet kunnen en respectloos voor mensen als ik, die helaas die moeilijke beslissing hebben moeten nemen en voor inslapen hebben gekozen. Ik breng als vegetariër mijn paard echt niet naar de slager, maar respecteer hierin wel de mening van mensen die dat wel doen.

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 01:37

Weer even terug naar de schaapjes in de wei. Alles wat ooi is mag vaak blijven leven de rammen daar eten wij het overheerlijke lamsvlees van. De ooien worden weer gedekt door een paar rammen die er zijn en komen er weer nieuwe lammetjes in de wei waarvan je raadt het al de slechten ooien en de ramlammeren opgeruimd worden.

Koeien staan in de winter op stal en vleeskoeien waar jij en ik van eten komen zelden buiten.

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 01:39

Nou Gieltje vanaf nu laten we alle dieren inslapen voordat we ze opeten pffft moeizaam hoor.

Gieltje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 01:40

Gelukkig hebben we na deze verkiezingen een diervriendelijke meerderheid in de kamer. Deze gaat er echt wel voor zorgen dat slachten met verdoving moet en zoals de Partij van de Dieren ook al aangaf in hun verkiezingsprogramma: GEEN UITZONDERINGEN voor geloofsovertuiging hierin. En dit heeft niets te maken met geen respect hebben voor Moslims. Want het is namelijk wel erg gemakkelijk om het daar op te gooien. Oh, het merendeel van de Nederlanders is tegen halal vlees (AH heeft het na heel veel protestbrieven en e-mails weer heel snel uit de schappen gehaald), dus hebben ze geen respect voor Moslims. Ik heb respect voor alle mensen, ongeacht huidskleur of geloof, maar vind wel dat je niet alles hoeft te accepteren. Wij accepteren al zoveel in Nederland, maar er zijn grenzen. We zullen zien wat de regering gaat doen, maar ik denk dat het voor veel Moslims tegen zal gaan vallen.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 01:41

jeanie schreef:
Ieder geloof heeft zijn normen en waarden en regels en afspraken. Ik geloof al helemaal niet maar dat doet er niet toe.
Het is nu eenmaal erg in om in Nederland moslims af te zeiken heb je de laatste 3 jr iets anders gehoord ???
En met dat gezeik ben ik een beetje klaar.

Ik ben met elke vorm v zeiken al jaren klaar (sinds ik n stinkende puber was Knipoog )
tuurlijk is er een hoop geschop tegen moslims en andersom en echt niet de laatse 3 jaar, dat is al veel langer zo.
En ik ga graag naar de turkse winkel voor mijn groente (ziet er gewoon veel mooier uit), wordt er altijd meer dan vrioendelijk geholpen, alles wordt in een tasje gedaan, als ik ze een compliment maak over hun waren gaan ze blozen. Helemaal alsof ik even op vakantie ben. Maar ik kan niet naar de vlees afdeling kijken. Komt dat omdat ik weiger v 'moslims eten' te genieten? Nee ik vind t er naar uit zien. Idd te herkenbaar! Doe mij maar die ondefinieerbare stukjes vlees uit de supermarkt, waar ik op t etiket moet kijken welk dier t ooit was.
Maar nogmaals ook aan de Nl manier v slachten valt nog veel te verbeteren! Maar dit voelt voor mij als een stap terug ipv voorwaards.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 01:42

Moderatoropmerking:
Jeanie, mijn opmerking was geen sneer, maar een verzoek om ontopic te gaan. Iemands mening als puberaal te bestempelen heeft niks met het onderwerp te maken, iedereen heeft recht op zijn of haar eigen mening. Wil je die mening wijzigen dan heeft het weinig zin om de persoon aan te vallen, dan kan je beter je eigen mening proberen te onderbouwen.

Wat op dit moment ook gebeurt, waardoor er gelijk weer een veel interessantere discussie ontstaat. Mijn dank daarvoor.

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 01:42

capopjekop schreef:
Opzich wil ik respect hebben voor hun geloof en gebruiken, maar ik vind het ronduit walgelijk hoe die dieren geslacht worden. Bij ons in de buurt is er ook zon slachthuis, hele straat moet dan worden afgezet

eet jij vlees??
zo ja,, dat word ookzo geslacht xD

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 01:43

Shirley ik waardeer je eerlijkheid OK dan!