Waarom zo onverdraagzaam?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Whiz

Re: Waarom zo onverdraagzaam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 14:30

Cer schreef:
@Cevax: Ik lees toch duidelijk een ondertoon bij Whiz waaruit je kan halen dat die vind dat hetgene wat Tiessie zegt, niet waar is, of op zn minst ongeloofwaardig overkomt.

Dat is misschien ook wel waar de schoen wringt. Als je dat soort ervaringe hebt en men doet het af als 'leugens' bijna, dan voel je je erg onbegrepen en word je daar dwars van. Ik kan me dat goed voorstellen... Ja

Missing the point. Er staan nergens dat ik het niet geloof. Dan lees je dus niet goed. Er staat dat ik me het wel kan voorstellen van mensen die geliefden bezoeken in het ziekenhuis. Dat is iets heel anders!!
Laatst bijgewerkt door Whiz op 27-10-06 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 14:31

"Als leugens bijna" Nou dan hebben we het idd over perceptie zeg Scheve mond

Ik denk dat Whiz, net als ik, zich best kan voorstellen dat dergelijke dingen voorkomen. Maar niet op regelmatige basis.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 14:32

Citaat:
Wel frapant dat jullie allemaal van dat soort ervaringen hebben. Want ik heb dat niet... en de mensen rondom mij komen ook niet met dit soort ervaringen thuis.

Oh sorry, dan heb ik dit zinnetje geinterpreteerd..
Overigens vind ik dat mensen die geliefden bezoeken, zich ook kunnen gedragen... verdraagzaamheid, ook dan.

Niet op regelmatige basis? Oh, dus alleen in dat ziekenhuis ofzo?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 14:34

Ja joh, ik werk al 17 jaar in een ziekenhuis en ik zuig dit uit mijn duim.
Ik zeg helemaal niet dat alle buitenlandse mensen zo zijn, helemaal niet. maar ik maak het gewoon te vaak mee. En dat heeft niks te maken met mensen wegjagen bij een stervende, wat een gel*l zeg, denk je nu werkelijk dat dat zo gaat? Maar iemand die op een 4-persoonskamer ligt met 25 man bezoek en daar liggen nog 3 mensen bij die ook ziek zijn en rustig nodig hebben? Vind je dat normaal? Is het dan ook normaal dat als ik vriendelijk vraag om af te wisselen en steeds maar met 2 man erbij te zitten dat ik dan uitgescholden wordt of zelfs bedreigd? Vind je dat? Nou? En als ik dan zeg dat andere mensen daar last van hebben dat er dan gezegd wordt dat die niet moeten zeiken. Is dat normaal? Dit gebeurd gewoon echt vaak, helaas. Ik vind dat ook erg, heel erg zelfs.
En wat die collega's met jouw stervende oma hebben gedaan heeft hier niks meet emaken. Er zullen in mijn beroepsgroep ook mensen zijn die de kantjes eraf lopen maar voor de rest loopt het overgrote gedeelte de zolen van z'n schoenen! Zo da's generaliseren!

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 14:35

Cer schreef:
Citaat:
Wel frapant dat jullie allemaal van dat soort ervaringen hebben. Want ik heb dat niet... en de mensen rondom mij komen ook niet met dit soort ervaringen thuis.

Oh sorry, dan heb ik dit zinnetje geinterpreteerd..
Overigens vind ik dat mensen die geliefden bezoeken, zich ook kunnen gedragen... verdraagzaamheid, ook dan.

Kom kom, die mensen gedragen zich ook wel. Als iemand pijn heeft of op het punt staat iemand te verliezen dan snap ik wel dat je geen rekening kunt houden met de gevoelens van de verpleegster. Buiten het ziekenhuis zou dat heel wat anders gaan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 14:36

Whiz: Bovenstaande post even lezen misschien?

@Tiessie: Dit soort verhalen uit de praktijk hoor je maar weinig in de media... hoe zou dat komen?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 14:42

Cer schreef:

2e keer. Laat maar, die sarcastische toon vind ik echt heel erg storend, dus ik hou me er verder maar buiten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 14:43

ik ben niet sarcatisch, ik stel gewoon een vraag...?? Ja, wel geiriteerd ja, maar niet sarcastisch..

Overigens ben ik niet de enige in dit topic, dus je kan mij ook gewoon negeren als je het niet eens bent met de manier waarop ik dingen schrijf.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 14:46

Ja maar mijn gevoelens spelen hierbij geen rol. Dat zal me een rotzorg wezen. Als iemand verdriet heeft kan ik me best voorstellen dat hij/zij uit zijn slof schiet. Maar daar kan je dan meestal achteraf wel over praten. Ik hoef overigens niet te accepteren dat ik voor alles wat los en vast zit uitgemaakt wordt. Toen mijn moeder stervende was heb ik ook geen verpleegkundigen verrot gescholden. er bestaat ook nog eens zoiets als wederzijds respect, toch?
Het gaat mij erom dat ik in deze groep meer agressie en bedreiging meemaak en dat het dan weleens moeilijk is om niet te generaliseren en geen vooroordelen te hebben. Dat kun je toch wel begrijpen? Dat wil ik ermee aangeven. Nu is het net of wij nederlanders alleen maar onverdraagzaam zijn en ons superieur voelen.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 14:50

Tiessie schreef:
Ja maar mijn gevoelens spelen hierbij geen rol. Dat zal me een rotzorg wezen. Als iemand verdriet heeft kan ik me best voorstellen dat hij/zij uit zijn slof schiet. Maar daar kan je dan meestal achteraf wel over praten. Ik hoef overigens niet te accepteren dat ik voor alles wat los en vast zit uitgemaakt wordt. Toen mijn moeder stervende was heb ik ook geen verpleegkundigen verrot gescholden. er bestaat ook nog eens zoiets als wederzijds respect, toch?
Het gaat mij erom dat ik in deze groep meer agressie en bedreiging meemaak en dat het dan weleens moeilijk is om niet te generaliseren en geen vooroordelen te hebben. Dat kun je toch wel begrijpen? Dat wil ik ermee aangeven. Nu is het net of wij nederlanders alleen maar onverdraagzaam zijn en ons superieur voelen.

Nou dat alle nederlands overdraagzaam zijn wil ik niet zeggen.

Maar een groot gedeelte voelt zich wel superieur aan allochtonen. Die zijn ook echt van mening dat zij beter zijn dan mensen met een andere etnische achtergrond.

Maar in het ziekenhuis krijg je waarschijnlijk niet alleen een grote bek van allochtonen. Ik denk dat daar regelmatig ook wel iets naar je hoofd vliegt van je autochtone medeburger. Maar dat is dan misschien minder erg.. of valt dan minder op?!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 14:51

Ik heb juist wel es het idee dat bepaalde allochtone stromingen (waarschijnlijk religieus oid) zich superieur voelen aan autochtonen...

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 14:52

Cer schreef:
Ik heb juist wel es het idee dat bepaalde allochtone stromingen (waarschijnlijk religieus oid) zich superieur voelen aan autochtonen...

Kijk, verschil van perceptie dan he!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 14:54

Nou ja, dat is wat beweerd wordt in media e.d. En ook eigen ervaring (maar dat zal dan perceptie zijn). Vrouwen zijn minderwaardig en een ieder die een bepaalde religie niet aanhangt moet bekeerd worden of is een ongelovige en het aanspreken niet waard..

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 14:57

Natuurlijk gebeurd dat ook maar toch minder. De buitenlandse mensen zijn ook veel opvliegender, da's wrs cultuur. Verder zal in sommige gevallen een taalprobleem ook een oorzaak zijn en dan wordt het miscommunicatie. Wij doen hier alles aan, werken met tolken etc.Vooral moslim-mannen hebben weinig respect voor vrouwen en zeker al niet als je een ziekenhuisregel toepast. Want wie ben ik wel niet als vrouw zijnde. Het geburd dat als ik een vraag stel zo'n persoon gewoon doet alsof ik lucht ben! Vaak proberen we dan ook mannelijke collega's in te zetten in dat soort situaties maar die hebben we helaas niet zoveel!
Ik snap wel dat dat in hun cultuur zo is(nou ja, snappen, ik respecteer dat) maar zo kun je je toch niet gedragen in een ander land?
Ik prober overigens geen welles-nietes-discussei aan te zwengelen, ik wilde dus met mijn voorbeelden verklaren dat het weleens moeilijk is om voor ogen te houden dat niet iedereen zo is.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 14:58

Cer schreef:
Nou ja, dat is wat beweerd wordt in media e.d. En ook eigen ervaring (maar dat zal dan perceptie zijn). Vrouwen zijn minderwaardig en een ieder die een bepaalde religie niet aanhangt moet bekeerd worden of is een ongelovige en het aanspreken niet waard..

Nou, persoonlijk ga ik er niet van uit dat wat er in de media staat ook daadwerkelijk de waarheid is. Als je dit wel doet dan ben je naar mijn mening behoorlijk naief. En jah idd je eigen ervaring. Ik heb ontzettend veel moslim vrienden en door hen wordt ik niet echt behandeld als minderwaardig.. Verre van dat eigenlijk. En zij zijn er oke mee dat ik niet de religie hebben die zij hebben. OVerigens kom ik dit ook tegen in mijn werk.

DUs ja, ik denk werkelijk dat het een verschil is van perceptie. Maar ik denk dat ik me ook anders tegenover mensen opstel dan jij. (niet beter, niet minder maar gewoon anders)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 15:00

@Whiz: Als ik zo Tiessie's voorbeelden lees, moet ik dat dan ook interpreteren als haar perceptie? Dus is het perceptie dat de allochtone mannen haar minderwaardig vinden, of vinden ze dat dan echt?

En in hoeverre moet je als ziekenhuis je in allerei bochten wringen om aan hun wensen te voldoen?

Is niet sarcastisch bedoeld..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 15:02

Whiz schreef:
Nou, persoonlijk ga ik er niet van uit dat wat er in de media staat ook daadwerkelijk de waarheid is. Als je dit wel doet dan ben je naar mijn mening behoorlijk naief.
Nou ja, ik lees wel es uitspraken van moslimleiders hier en daar, of zie beelden op tv. Maar je hebt gelijk, ik mag dat natuurlijk niet voor waar aannemen..

Citaat:
En jah idd je eigen ervaring. Ik heb ontzettend veel moslim vrienden en door hen wordt ik niet echt behandeld als minderwaardig.. Verre van dat eigenlijk. En zij zijn er oke mee dat ik niet de religie hebben die zij hebben. OVerigens kom ik dit ook tegen in mijn werk.

Dan zijn dat de 'verwesterde' moslims, en niet de groep die hier wil leven zoals ze thuis deden... denk ik, maar dat weet ik niet zeker.

Citaat:
DUs ja, ik denk werkelijk dat het een verschil is van perceptie. Maar ik denk dat ik me ook anders tegenover mensen opstel dan jij. (niet beter, niet minder maar gewoon anders)

Kan je niet weten idd. Dat neem je aan....vanachter je pc Knipoog

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 15:08

Whiz, die groep mensen die jij kent zijn inderdaad verwesterde verdraagzame moslims! En die bestaan natuurlijk ook. Ik begrijp best dat jij voor deze mensen opkomt, zou ik ook doen als dat mijn vrienden waren. Maar het is gewoonweg zo dat er een grotere groep is die niet zo is en het is in mijn ogen naief om te denken dat dit niet zo is of dat dit te maken heeft met een bepaalde manier van benaderen. En hoe wij mensen benaderen is niet te beoordelen, je kent ons niet. Ik weet dat je die opmerking niet negatief bedoelde maar hij raakt ook kant noch wal vind ik.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 15:18

Jullie praten alleen maar over moslims, maar mijn (even voor de duidelijkheid; platonische) vriend is een prachtige zwarte neger, geen moslim, die ook regelmatig schandalig behandeld wordt op straat, door bedrijven, noem maar op.
Hij is enorm wereldwijs, heeft hele heftige dingen in zijn leven meegemaakt en is dolgelukkig dat hij in NL kan wonen. Hij heeft zijn leven goed op orde kunnen brengen. Hij heeft alle respect voor vrouwen, mensen en dieren, maar als ik zie hoe hij behandelt wordt soms, grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr................ Boos! Boos! Boos!
Dan ben ik echt niet trots op dit land (ben ik al een tijdje niet meer trouwens) met zijn bekrompen, asociale mensen!

Ik woon trouwens tegenwoordig in een dorp waar je vrij weinig allochtonen hebt (iets te dure gemeente). Heb jarenlang in de stad gewoond en ben ontvlucht o.a. vanwege iets teveel allochtonen, maar ook te veel chagerijnige Nederlanders. Gelukkig hebben wij hele leuke buitenlandse vrienden van diverse nationaliteiten, want 'alleen maar' Nederlanders om ons heen, daar worden wij niet vrolijk van (net als tijdens je vakantie, bleeeeeh, Hollanders).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 15:21

Spreek je jezelf niet een beetje tegen dan Verward

Iedereen wordt wel es minder behandeld, of dat nu perse met allochtoon zijn te maken heeft?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 15:22

@nadya, ik ben het helemaal met je eens, we zijn helemaal de moslimkant opgegaan. Ik moet ook eerlijk zeggen dat dat de groep is waar ik weleens problemen mee heb.
Het is gewoon erg dat de kwaden het verzieken voor de goeden.
Maar niet alle nederlanders zijn bekrompen en asociaal hoor!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 15:47

Tiessie schreef:
@nadya, ik ben het helemaal met je eens, we zijn helemaal de moslimkant opgegaan. Ik moet ook eerlijk zeggen dat dat de groep is waar ik weleens problemen mee heb.
Het is gewoon erg dat de kwaden het verzieken voor de goeden.
Maar niet alle nederlanders zijn bekrompen en asociaal hoor!

Weet ik, Tiessie, gelukkig maar, maar ik schrik regelmatig van hoe mensen zijn. Ook Nederlanders dus.
Maar ik ken ook heel veel fijne Nederlanders die openminded en vriendelijk zijn. En jouw verhaal snap ik ook heel erg goed. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 15:51

Cer schreef:
Spreek je jezelf niet een beetje tegen dan Verward

Iedereen wordt wel es minder behandeld, of dat nu perse met allochtoon zijn te maken heeft?

Ik heb het over discriminatie. Niet over 'minder behandelen'. Dat vind ik nogal een verschil. Jij? Bij mijn vriend heeft het wel degelijk met zijn huidskleur te maken!! Hij is nl. nogal zwart (volgens enkele fijne familieleden zelfs te zwart) Ik bedoel maar.... Die mensen komen er bij ons ook niet meer in, hoor Boos! .

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 16:06

ja maar hoe wil je dat definieren?
Iemand die rood haar heeft uitschelden voor rooie, is ook discriminatie toch? En zo zijn nogal wat variaties te bedenken. Zo wordt ik regelmatig 'dikke' (of erger) genoemd.. naar welk bureau kan ik dan?

En vrouwen worden ook nog al es gediscrimineerd (ivm kinderen/zwanger) door werkgevers bijvoorbeeld.
Dus dat bedoel ik, dat komt door alle lagen heen voor, en is niet voorbehouden voor allochtonen alleen.. althans, is mijn perceptie.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 16:14

chevax schreef:
Nee hoor, dat vind ik helemaal niet. Ik vind alleen wél dat iemand die een reactie typt die je drie keer moet lezen voor je snapt wat er staat, geen recht van spreken heeft over het taalgebruik van een ander. Dat is het hele punt, niet meer en niet minder. Het primaire punt is ook niet het taalgebruik, maar het veroordelen van anderen.

hahaha, moet jij dan 3X lezen omdat ik aLLochtoon met één L schreef?
Ik zal op schrijf-cursus gaan, ga jij dan op lees-cursus.
Komaan, dit slaat echt op niets!
Ook heb ik nooit gezegd dat ik mij erger aan allochtonen omdat ze de nederlandse taal niet goed onder de knie hebben!
Ik heb zelf nooit gezegd dat ik in éénder welk opzicht mij erger aan aLLochtonen in het algemeen.
Ik heb alleen gezegd dat er geen GHETTO's mochten gecreerd worden, want dat ze op deze manier nooit gaan integreren. En ook dat er iets aan bende-vorming moet gedaan worden.
En dat er wel degelijk een probleem is dat niet ontkent mag worden!
En dat er wel degelijk iets aan gedaan moet worden.
En dat ik net als jou ook niet tegen mensen kan die in het wilde weg gaan roepen dat "alle allochtonen moeten oprotten" of andere dergelijke uitspraken. Zeker als ze niet weten over wat ze het hebben en er dan zelf helemaal geen ervaring mee hebben.
Verder vind ik dit een echt nutteloos topic. Het lijkt dat je een discussie wil starten. Maar het lijkt meer op een "ik-heb-gelijk-topic".
Ik zou zeggen, stel je eens wat meer open voor andere meningen.
(ook al beweer je dat je dat doet, ik vind het hier echt lijken op "zwart-wit-denkers)
Deze mensen hebben misschien ook andere ervaringen dan jou...