Mening over varkenssector!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Mening over varkenssector!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 18:19

Ik zal verder gaan per pb
gaat hier niet over wel of geen vlees eten

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 16:26

milou123 schreef:
Weet je hoe dat komt? Dat onverdoofd castereren? Er is ooit een onderzoek gedaan, er werd het meeste vlees van de beren gekocht, maar toen de mensen wisten dat het beren waren (met ballen) wouden ze het niet meer. Ze moesten gecastereerd worden. Alles verdoven is onbetaalbaar, en ze voelen het niet. Als je een big (biologisch of niet) oppakt beginnen ze te gillen, als je ze castereerd zijn ze vaak stil. Pak je ze weer om op de grond te zetten gillen ze en zet je ze op de grond zijn ze stil! Ze voelen het niet eens..

Ze voelen het wel, dat zal ik nooit ontkennen, maar het feit is dat ze ook schreeuwen als je ze oppakt om te verleggen of alleen al in het hokje stapt... het is een klein sneetje en zo voorbij (als je het goed doet!) en idd als je ze op de grond zet zijn ze meteen weer stil

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 16:35

MissBenthe85 schreef:

Ze voelen het wel, dat zal ik nooit ontkennen, maar het feit is dat ze ook schreeuwen als je ze oppakt om te verleggen of alleen al in het hokje stapt... het is een klein sneetje en zo voorbij (als je het goed doet!) en idd als je ze op de grond zet zijn ze meteen weer stil

klopt ja! toen ik de eerste keer moest castreren toen had ik ook zoiets van ow die beestjes lopen strax met de benen wijd of moeilijk of wat dan ook, maar nee hoor!
een paard met verdoving laten castreren is voor het beest ingrijpender als een big zonder verdoving snel castreren! als het op de juiste leeftijd gebeurt dan!

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 23:05

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 23:18

Verschrikkelijk vind ik het hoe de varkens gehouden worden... volgens mij weten ze niet eens hoe zonlicht er uit ziet....

Ik ben vegetarier.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 14:33

Daphnezz schreef:
Verschrikkelijk vind ik het hoe de varkens gehouden worden... volgens mij weten ze niet eens hoe zonlicht er uit ziet....

Ik ben vegetarier.

Me to..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 21:17

even voor de duidelijkheid...
het niet verdoven bij castreren , is een economische overweging
en niet vanuit het welzijn van het dier bekeken
er zit wel een leeftijdslimiet aan, dacht dat die 1 week was daarna mag er niet meer zonder verdoving gesneden worden

verder las ik een bladzijde (of 2 ? ) terug iets over het waarom van castratie , dat mensen geen vlees wilden als er ballen aangezeten hadden..
een geval van de melk wel horen klotsen maar de tepel niet gevonden krijgen

het tijdstip van slachten ligt op de grens vande leeftijd waarop de beren (mannetjes varkens) geslachtsrijp kunnen worden
zodra dat gebeurt gaat de hormoonproductie flink omhoog en veradert het vlees van smaak(absoluut niet lekker )
Daarom worden biggen gecastreert.

verder vind ik de bio industrie sowieso niet tof
en de maatregelen die getroffen moeten worden om varkens heel te kunnen houden bewijzen dat voor mijn gevoel
de tanden worden afgeslepen zodat de dieren erlkaar niet te erg kunnen beschadigen met bijten en de staarten worden geknipt om zo minder attractief te worden om aan te knabbelen/spelen

als de leefomstandigheden gezonder zouden zijn voor de psyche van een dier dan zouden dergelijk noodgrepen niet nodig zijn

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:22

draumpje ->
tuurlijk is het zonder verdoving castreren uit economische overweging, maar zolang de consument die berensmaak niet accepteerd en niet meer geld voor een lekker lapje vlees wil betalen zal het echt zo doorgaan hoor!
trouwens niet elke varkensboer castreerd Haha! onze buren castreren namelijk niet! en hun hebben een gewoon bedrijf dat bij jullie bio-industrie word genoemd! hun hebben 2 jaar terug een super mooie stal gebouwd met echt varkens-comfort Haha! die varkens zijn ook super schoon! af en toe zie je er 1 met een poepvlek maar dat is meer uitzondering als normaal! die varkens zijn verder ook heel erg leuk...gewoon nieuwsgierig en echt niet gefrustreerd ofzo want volgens mij zie jij de varkens zo... hun laten de staartjes trouwens ook zitten zoals steeds meer varkensboeren... tandjesslijpen waar jij het over hebt zal wel moeten aangezien ze elkaar anders verwonden... dat is net zoiets als een kind met een mes laten spelen met vriendjes dat doe je ook niet...
steeds meer boeren doen er alles aan om het varken zo goed mogelijk te behandelen... en zielig voor het varken? dat beest is niet anders gewerkt en als ze zich niet goed zouden voelen zouden ze ook niet groeien Pling
maar goed meningen verschillen nog altijd, maar wat ik wel weet is dat boeren bijna onmogelijk aan ieders wensen kunnen voldoen Clown
de 1 wil dat en de ander wil dat, maar het is allemaal niet goed volgens de consument...

maar goed dan heb ik nog een interresante vraagstelling -> wat hebben jullie liever een nederlands bio-industrielapje waarvan je weet dat het varken er goed bij lag en goed verzorgt is en op tijd medicijnen kreeg of een biologisch lapje waarvan het varken wel lekker buiten kon lopen, maar geen medicijnen kreeg wanneer die het nodig had? want biologische boeren hebben een bepaald limiet wat ze aan medicijnen mogen spuiten...maar dat weten heel veel mensen niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:56

Daarom is biologisch vlees ook gezonder.Ik weet wat er in gewone varkens gedouwd word en wat er op de zwarte markt verhandeldt wordt.Maar goed zolang mensen daar doof en blind voor zijn .

En waarom worden de varkens in de Bio industrie veel meer ziek?Omdat ze met te veel op elkaar binnen zitten daardoor breekt er voedsel uit.De varkensboeren waar ik kwam,daar kregen de varkens standaard antibiotica door hun eten heen.
maar ik durf te wedden dat ook dit weer glashard ontkent gaat worden Knipoog

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 13:07

silvana schreef:
Daarom is biologisch vlees ook gezonder.Ik weet wat er in gewone varkens gedouwd word en wat er op de zwarte markt verhandeldt wordt.Maar goed zolang mensen daar doof en blind voor zijn .

En waarom worden de varkens in de Bio industrie veel meer ziek?Omdat ze met te veel op elkaar binnen zitten daardoor breekt er voedsel uit.De varkensboeren waar ik kwam,daar kregen de varkens standaard antibiotica door hun eten heen.
maar ik durf te wedden dat ook dit weer glashard ontkent gaat worden Knipoog

dat met die anti-biotica word idd ontkent aangezien dit al jaaaren niet meer zo is! onder welke steen kom jij nou weer vandaan Haha!
die antibiotica in het voer is gewoon verboden en aangezien de boeren alle medicijnen moeten bijhouden tegenwoordig kan dat niet verdoezelt worden... en wat denk je van bij het slachten als ze in monsters antibiotica vinden? want als ze dat de hele tijd toe gedient krijgen vinden ze dat bij het slachten terug en word dat vlees niet naar de concument gestuurd hoor!

er is trouwens BEWEZEN in onderzoeken dat biologisch niet gezonder hoeft te zijn! ik heb er hele artikelen over thuis liggen dus dat mooie praatje gaat ook niet op Clown

bio-industrie varkens worden niet sneller ziek trouwens Knipoog want die komen met minder ziekteverwekkers in aanraking! biologische leven wel emer buiten maar komen ook met alles van buitenaf in aanraking...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 13:12

Dat wist ik dus dat ze dat gingen zeggen . Haha!
nee hoor antibiotica word iedere dag keurig door het voer gemengd.
En daar draait de Bio industrie op,ontkennen.
Ik heb er tot verleden maand iedere dag met mijn neus boven op gestaan omdat de paarden bij een varkens boer stonden.deze varkens worden allemaal gehouden voor de slacht .
Het enige verschil wat er kan zijn is de wetgeving tussen belgie en nederland.
Maar wat in belgie niet gegeven mocht worden werd in Nederland opgehaald,net over de grens.
Maar goed julie eten het en ik niet Knipoog

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 13:17

silvana schreef:
Dat wist ik dus dat ze dat gingen zeggen .
nee hoor antibiotica word iedere dag keurig door het voer gemengd.
En daar draait de Bio industrie op,ontkennen.
Ik heb er tot verleden maand iedere dag met mijn neus boven op gestaan omdat de paarden bij een varkens boer stonden.deze varkens worden allemaal gehouden voor de slacht .
Het enige verschil wat er kan zijn is de wetgeving tussen belgie en nederland.
Maar wat in belgie niet gegeven mocht worden werd in Nederland opgehaald,net over de grens.
Maar goed julie eten het en ik niet

ik denk dat dat het verschil in wetgeving is idd! want in nederland zijn de controles velen malen strenger!
maar ik eet dat vlees ook niet hoor Knipoog wij laten eens in de zoveel tijd een varken of koe slachten van een boer uit de buurt! dan weet je ook waar het vandaan komt, en dan weet je tenminste zeker dat het niet gemangelt is! en dat gebeurt ook met biologisch vlees volgens mij...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 18:17

even terug pakken op de berensmaak...
klopt, het is absoluut niet lekker
maar het percentage varkens dat dus daadwerkelijk berensmaak zouden hebben aan het vlees ligt heel erg laag als je de daadwerkelijke cijfers gaat bekijken Lachen
het was voor mij ook meer een verduidelijking hoe het precies zit

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 18:19

@ Rianneke
ik wete wat je bedoelt, er is bio industrie en bio industrie
en die staat niet stil
het word aan de ene kant wel beter , maar het zal nooit ideaal worden
en dat ligt niet eens zo zeer bij de boeren, cdie willen wel
maar aan de regelgeving van bovenaf

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 19:24

Antibiotica standaard door het voer gemengd? Kom op zeg. Als je dat wil geven, moet je toch echt aangeven waarom je het zou geven; je moet het ook bij houden en daar nog eens boven op: op de meeste medicijnen zit een wachttijd, en binnen die wachttijd mag hij tot echt niet geslacht worden.

Wij, thuis als koeienboer, geven alleen een koe antibiotica wanneer hij uierontsteking of een andere ontsteking heeft. En die melk van die koe gaat de mestput in. Ook wordt alles netjes bij gehouden, welke koe krijgt welk medicijn en waarom. Dit gebeurd op kalender en in de computer. Je moet van de wetgeving of bij ons dan de melkleverancier toch echt wel bijhouden welke medicijnen je gebruikt en welke je in huis hebt.

En ik zou als boer gek worden van de steeds veranderende regelgeving. Heb je je net aangepast, komt er weer iets nieuws waar je rekening mee moet houden...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:27

andel -> dat klopt wel over dat kleine percentage met berensmaak! maar goed ze willen die kans op berensmaak gewoon niet en dan moeten ze maatregelen nemen...
en je hebt idd bio-industrie en bio-industrie, maar ik vind dat de boeren echt hun best doen om die beesten zo goed mogelijk te behandelen! als ik bijvoorbeeld kijk naar sommige stallen die veroudert zijn, maar toch aan alle regels voldoen en naar hypermoderne stallen van 2 jaar oud ofzo, daar zit al zoveel verschil in!
er zijn trouwens ook bio-industrie bedrijven waarbij de varkens op stro zitten! en ook daglicht zien aangezien er hele grote deuren in die schuur zitten die met mooi weer open zijn!
alleen de meeste mensen zien dat gewoon niet! de meeste mensen vinden bio-industrie slecht omdat ze van die wakker dier foto-tjes hebben gezien van 10 jaar? geleden en hebben zelf nog nooit een varken van dichtbij gezien Clown voor de mensen die wel bij de tijd zijn om het zo maar te zeggen maar het alsnog niks vinden * ik val niemand aan, maar je moet niet iedere varkensboer over 1 kam scheren Haha! *

peelemeisje -> dat gebeurt in belgie he wat draumpje zegt... misschien is dat het verschil! hier in NL gebeurt dat echt niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:29

Maar er zijn mensen die ook geloven dat dat in Nl gebuerd.
En boos worden als je zegt dat dit niet zo is.

Ze hebben het immers zelf gelezen op wakker dier of zo'n andere leugen site.
Dus hebben bewijs Ja

Lips are sealed

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:57

nneke, volgens mij vergis je je in wie wat heeft gepost Knipoog
volgens mij bedoel je Silvana Lachen (ik is bij de weg nederlands )
want idd, antibiotica word in nl niet standaard door het voer gemengd, geen enkele medicatie dacht k omdat er idd voor veel medicijnen een wachttijd bestaat voor het slachten

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:01

Kawa het is een feit dat 1 op de 6 boeren in belgie. Let wel belgie nog hormonen gebruikt bij koeien. Dus zo een praktijken gebeuren

het zijn nu wel geen varkens Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:51

In het buitenland, dus ook belgie, gebueren heel andere dingen dan in NL.

Voor mij dus ook de rede dat ik vlees eet uit NL.
Maar ook groente, daar zijn de regels hier ook veel strenger voor.

Ik hoef de zooi uit het buitenland niet.
En nog verder weg hebben ze al helemaal nooit van dierenwelzijn gehoord of verboden medicatie.

Het is alleen jammer dat er dan mensen zijn die denken dat dit in NL ook het geval is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:14

Maar voor de medicatie die hier niet gebruikt mag worden die word wel in Nederland gehaald hoor.

De koeien die deze boer houd zijn fokkoeien.Dus wat melken betreft kan ik weinig zinnig zeggen.Ik vind hem ook wel beter voor zijn koeien als voor zijn varkens.

de antibiotica waar ik het over heb is Trimazine.Word ook gebruikt bij luchtweg problemen bij koeien en paarden ,zo kwam ik erachter wat de boer er mee deed.
Ook de controlles in Belgie zijn streng en eigenlijk houd deze boer zich wel vrij strikt aan de regels ,dus ik neem aan dat het niet iets illegaals is wat hij doet.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:20

Ik vind het woord 'bio-industrie' walgelijk. Het is een woord uit het verleden waar een beeld bij hoort uit het verleden. Ik vind het heel denigrerend dat Silvana en nog een paar dit woord gebruiken. Het bewijst alleen maar hun slechte kennis over de sector. Ik noem paardrijden toch ook geen 'knolhobbelen'. Even ter vergelijking hoe die woord bio ind. overkomt op mij. Jullie zijn toch vegetariër? Lekker hypocriet dat je dan wel paarden voor je eigen plezier gebruikt, die op onnatuurlijke wijze worden gehouden in stallen, maar tegen het eten van vlees bent van dieren die op onnatuurlijke wijze worden gehouden in stallen. En paarden worden nog veel langer in zulke stallen gehouden. Varkens worden maar een half jaar oud.

Ik vind het trouwens echt gemierenn**k! Wil je echt kritiek leveren? Ga dan eens kijken hoe de varkens, koeien en kippen gehouden worden in Brazillië en andere megaproductielanden. Want dat zijn tegenwoordig de nieuwe leveranciers van ons Europa, omdat wij hier in NL we ons aan allerlei strenge regels moeten houden zijn we te duur geworden. Dus wordt er goedkoop vlees uit het buitenland gehaald. Ik zou willen dat jullie eens respect krijgen voor de Nederlandse veesector. Maar nee, klagen en zeiken kunnen jullie. Echt verwend zijn jullie. Ik denk dat ze in Afrika of andere minder welvarende landen echt niet gaan zeuren over de roosterspleten in de varkensstallen of antibiotica (zeer veilige en lage dosering in drinkwater van biggen), daar zijn ze blij als ze uberhaubt een stukje vlees kunnen eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:32

Duke jij geeft kritiek op mij en anderen omdat wij vegetarier zijn.
Ben jij bij mij geweest hoe mijn paarden er bij staan?Je weet niet eens of ze op stal staan.

Waarschijnlijk zullen ze bij de top 10 van best verzorgde paarden van bokt horen.

Mijn oordeel naar de Bio industrie is naar wat ik gezien heb.Ik heb in Barneveld op school gezeten en heb 6 jaar bij de boer gezeten waar ik over spreek.Ik geloof best dat er goede boeren zijn maar vind het vergelijk met brazilie geen verglijk.
Omdat iemand anders het slechter doet?Hoeven wij het niet beter te doen zeker.Wat is dat nu voor kul.

de reden waarom ik vegetarier ben geworden is na een bezoek aan een bedrijf met kistkalveren , een excursie van school uit nota bene.De dieren hingen vol met diaree en konden alleen liggen of staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:32

Kistkalveren mogen niet meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:34

Daar ben ik dan heel blij om.Weet je of dit overal zo is ?