Snoepreisje kansarme jongeren valt slecht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Snoepreisje kansarme jongeren valt slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 10:42

Overigens wil ik ook nog even zeggen dat ik de opmerking van RK:

Citaat:
Niet iedereen krijgt dat

Alleen de mensen die hele dagen staan te klagen

... al evenmin respectvol vind naar de mensen die wel echt iets mankeren en wel een uitkering krijgen. Ook dat zijn niet allemaal aanstellers en klaplopers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 10:47

Nee, dat bedoel ik zo ook niet

ik bedoel de mensen die dus niets hebben.
Die l*llen alles wat krom is recht.

maar je hebt gelijk, het staat daar niet goed/ duidelijk.

Mensen die echt wat mankeren mogen van mij allemaal een uitkering, geen 1 uitgezonderd.
En ik ben de laatste die dat klapolopers zal noemen, omdat ik vaak ondervind wat het is onbegrip te hebben door mensen om je heen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 11:59

Sorane schreef:
Wat is er mis met werken?

Veel als niemand (en dan bedoel ik werkgevers) je een baan gunt.

En het is niet sympathiek om te beweren dat de grens van jouw collega "kennelijk hoger " ligt dan die van Kawa. Hoe weet jij dat? WEet jij hoe hij zich voelt, en weet jij hoe zij zich voelt?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 12:38

Feit is dat werkgevers huiverig zijn om (chronisch) zieken een baan aan te bieden. Ik heb er twee aangenomen die nu net met pijn en moeite weer (bijna) uit de WAO zijn geklommen, maar je moet de werkgevers de kost geven die dat niet aandurven, ondanks de subsidie die je als werkgever krijgt.
En ik heb inderdaad mensen voor 20-24 uur kunnen aannemen, omdat ik ook niet meer werk dan dat had. Ook dat is moeilijk.
Je kunt dus best zeggen: wie wil werken vindt werk, maar de praktijk wijst uit dat er dan meestal meer 1 optie open is, en dat is voor jezelf beginnen. Niet iedereen kan dat, en zoveel mogelijkheden heb je dan ook weer niet.

Verder is het verbazingwekkend hoe onduidelijk de regels wbt WAO keuringen ed zijn. Ook mensen met erkende, degeneratieve, chronische aandoeningen zoals RA of MS worden voor 75% goedgekeurd, terwijl ze bijna aan een rolstoel toe zijn, bij wijze van spreken.

Zo zwart-wit is het dus allemaal niet.

Iets anders is, dat je mensen die niet willen werken, natuurlijk best aan mag pakken. Maar er is een groot verschil tussen niet willen, en wel willen maar geen kans krijgen. En kansarmen, jongeren en ouderen, zijn nu eenmaal, per definitie, kansarm. En dan wil de motivatie wel verdwijnen, en de wanhoop toeslaan, als je je 350ste brief de deur uitgedaan hebt, en je je 300ste afwijzing krijgt - die andere 50 bedrijven hebben zelfs niet het fatsoen gehad je een net briefje te schrijven.

Dus ergens kan ik me voorstellen dat je probeert die mensen ook weer wat motivatie terug te geven, juist om te voorkomen dat ze in totale lethargie en wanhoop wegzakken en berusten in 'hun hand ophouden' (of een andere, minder fraaie kant opgaan).

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 12:44

Shadow0 schreef:
Sorane schreef:
Ik zeg dat mensen die ECHT ziek zijn WEL een uitkering moeten krijgen.

Ja, maar niet iedereen krijgt die dus. Ook niet als ze wel echt ziek zijn. Er zijn genoeg situaties mogelijk waarbij je wel ziek bent en toch geen recht hebt op een uitkering.

Die zijn er inderdaad!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 12:55

Waar mik wel moeite mee heb is dat mensen niet meer kunnen werken, of weinig, maar dan wel een paar paarden per dag rijden of andere leuke prive dingen. Daar krijg ik ook altijd een beetje een nare smaak van in mijn mond. Wat dat betreft ga ik wel met Sorane mee.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 13:27

Ja, dat snap ik goed. Van de andere kant is het soms erg lastig in te schatten. Je ziet bijvoorbeeld wel de ene dag iemand waar niets mee aan de hand is, maar niet de 2 dagen die het daarna kost om weer bij te komen. En het verschil tussen werken in loondienst en bijvoorbeeld vrijwilligerswerk is ook enorm groot (denk aan prestatiedruk en manier van organiseren). Je krijgt in een baan (en zeker de eenvoudigere baantjes) vaak veel minder ruimte om die aan te passen aan wat je ook echt aankunt.

Dat dat een vreemde indruk geeft, snap ik heel goed, maar de situatie is dan vaak toch ingewikkelder dan op het eerste gezicht lijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 13:56

Ik rij zelf 3 x in de week een stapritje met Kawa
Zijn artrose komt me eigenlijk best wel goed uit (begrijp me daarin niet verkeerd)
Maar regelmatig moet ik dat stap ritje laten varen omdat ik te moe ben.

Jaren terug werkte ik veel meer, tot op een gegeven moment ik alleen werkte en sliep.
Wat is dat voor leven?
Ik ben toen geheel vrijwillig minder uren gaan werken (uitkering krijg je niet), zodat ik ook weer een sociaal leven had. (maar wel de helft aan inkomen, omdat je ziek bent en ook wilt leven)
En paardrijden valt bij mij onder een sociaal leven.
Dat kun je dan zien als, jee, die kan nog dit en dat.
Dat kan..maar als je verder zou vragen kom je er achter dat het vast wel anders zit.

Verder kan ik me best voorstellen, zoals Ibbel zegt dat het goed is deze mensen waar het topic over begon, even uit de sleur te halen.
Maar snap daarin de bestemming niet, weekje zee was ook wel leuk geweest

natasja50

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 14:03

-

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 14:04

Ik heb zojuist mijn studie arbeidsrecht gehad en de meesten artikelen zitten mij nog vers in het geheugen. Zeker de nieuwe WIA wet heeft mijn interesse. Ik werk zelf bij een uitzendbureau en kom dagelijks in aanraking met mensne die niet willen werken en verplicht moeten solliciteren, maar ook met mensen die gewoonweg niet kunennw erken ondanks ze moeten. heel moeilijk om vaak de verschillen te zien.

De WIA is in het leven geroepen om gedeeltelijk arbeidsongeschikten toch te motiveren (vaak dwingen) om te werken. Daarom krijgen die mensen een stempel op. Het is heel erg dat de 'echt' zieken hieronder moeten lijden en zelfs zoals bij RK het geval is zelfs buiten de boot vallen.

Even volgens de boekjes je hebt recht op WW als:
- Je minimaal 26 weken uit 36 weken totaal hebt gewerkt. (alleen slechts 70 % van de WW)
- En/of je in ieder geval 3 jaar uit 4 jaar hebt gewerkt. (krijg je 70% van je laatst verdiende salaris)
- je moet ontslagen zijn en in geen geval zelf ontslag hebben genomen. Anders krijg je gewoon niks noppes nada.

Na 3 jaar WW kom je in de bijstand. Bijstand is 70 % van het minimum loon. Je krijgt alleen een toeslag op de bijstand als je alleenstaande bent kinderen hebt.

Iedereen die ziek wordt TIJDENS een dienstverband of WW uitkering heeft recht op een ziektewet uitkering. Deze uitkering hangt af van je CAO of dit 70 % of 100 % bedraagt van het laatst verdiende salaris. Deze uitkering duurt maximaal 2 jaar. Na 6 weken wordt dmv de wet poortwachter een reïntegratie plan opgezet om weer werkzaam te kunnen worden. Dit kan voor een bepaald percentage zijn. Deze regeling duurt maximaal 2 jaar. Aan het einde van de 2 jaar wordt of de WIA of WW of bijstand regeling in werking gesteld. Dit hangt af van je arbeidsverleden en reden van ziekte.

Als alles goed zou werken binnen deze wetten is het echt een hele goede regeling, maar helaas vallen er teveel mensen buiten de boot en weten te weinig mensen hoe het allemaal werkt. Hoe vaak ik al mensen op kantoor heb gehad die officieeel volgens de wet keten al in vaste dienst zouden moeten zitten maar op straat staan, en hoeveel mensen zijn afgekeurd deels, maar door het CWI worden doorgestuurd op basis van een functie waar die mensen echt niet op KUNNEN werken.

Als alles zou werken mogen ze mij best de regeling treffen dat ALLE mensen die een 100% WW of bijstand uitkering hebben (die zouden dus wettelijk gezond moeten zijn als het zou werken) gewoon verplicht ana het werk moeten worden gezet. De opldossing voor hetw erk is simpel als de overheid subsidie contracten aan zou gaan met de nederlandse land en tuinbouw. Hiermee hebben ze 2 grote problemen opgelost: de werkeloosheid en het personeelstekort op deze gebieden en daarbij leveren ze ook nog eens een bijdrage aan het Nederlandse product. Helaas werken de wetten nog niet naar behoren en is zoiets een utopie.

Om weer even ontopic te komen: Deze kansloze jongeren hebben meer aan een werk kamp waarbij ze verplicht een opleiding succesvol af zouden moeten ronden voordfat ze dat kamp mogen verlaten. Daar hebben zij en onze maatschappij meer aan.
Laatst bijgewerkt door Mer1980 op 08-09-06 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 14:06

@ Runningkawa

In mijn ogen was het reisje dat deze jongeren gekregen hebben niet rechtvaardig. Ik hoop dat je dat zelf ook snapt. Dit soort jongeren willen niet, ook al kunnen ze. De wereld zit nou eenmaal vol met egoistische mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 14:11

Ja hoor, dat snap ik Ja

Dit zijn de mensen waardoor alles zo duur is.

Al kan ik me wel voorstellen dat als je in een lang WW traject, of wat ook zit het niet altijd eenvoudig zal zijn daar uit te komen, omdat je toch die stempel kansarm, dus geassocieerd met asociaal wordt. En zo een passende baan naar een ander gaat. En zo iemand die wel wil van die kans arme jongens, ook niet de kans krijgt.
Maar ik denk helaas dat er bij die groep te veel herrie schoppers zitten en het voor de rest kapot maken.
En zeker niet zo'n duur reisje verdienen.
Er zijn heel wat mensen te noemen die dat harder verdienen Ja

Lies_Beaut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 14:12

kansarme jongeren???Er zijn genoeg banen beschikbaar bij de ROTEB of in de bouw...maar de meeste van die gasten zijn echt te lui/beroerd om maar 1 vinger uit te steken! Er loopt nu een project bij Sociale Dienst, iedereen die enigzins kan werken, MOET werken anders stopt de uitkering! Prachtig vind ik het...die mensen die mij eerst uitlachten omdat ik me kapotwerk voor hun kunnen nu mijn vuil ophalen!!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 14:12

ShannaY schreef:
@ Runningkawa

In mijn ogen was het reisje dat deze jongeren gekregen hebben niet rechtvaardig. Ik hoop dat je dat zelf ook snapt. Dit soort jongeren willen niet, ook al kunnen ze. De wereld zit nou eenmaal vol met egoistische mensen.

DAt is tot daar aan toe, maar dat ze er voor beloond worden is toch wel erg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 14:17

Lies_Beaut schreef:
kansarme jongeren???Er zijn genoeg banen beschikbaar bij de ROTEB of in de bouw...maar de meeste van die gasten zijn echt te lui/beroerd om maar 1 vinger uit te steken! Er loopt nu een project bij Sociale Dienst, iedereen die enigzins kan werken, MOET werken anders stopt de uitkering! Prachtig vind ik het...die mensen die mij eerst uitlachten omdat ik me kapotwerk voor hun kunnen nu mijn vuil ophalen!!

Haha! Haha!

goede zaak!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 14:45

Toch denk ik dat het niet alleen 'te beroerd om te werken' is. Maar... van de ene kant krijgen de jongeren een maatschappij voorgeschoteld waarin je pas iets voorstelt met dure kleding, luxe techno-speeltjes, eigen huis en flinke auto. Van de andere kant krijgen ze te horen dat ze niets kunnen, worden ze zelfs niet aangenomen voor stages, wordt er ingehamerd dat, ook al doen ze nog zo hun best, dat nooit voor hun weggelegd zal zijn. Heel dubbel.

Ik heb dan ook het idee dat het verbeteren van onderwijs en beginnende arbeid heel veel uit kan maken. En... onder hun enorm grote bek hebben veel van die jongeren zo'n klein hartje, en zo weinig zelfvertrouwen. Ze zouden moeten leren dat ze zelf invloed hebben op hun eigen leven. Want ondanks alle mooie woorden, hebben ze dat geloof eigenlijk niet echt.

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 18:33

Shadow0 schreef:
Toch denk ik dat het niet alleen 'te beroerd om te werken' is. Maar... van de ene kant krijgen de jongeren een maatschappij voorgeschoteld waarin je pas iets voorstelt met dure kleding, luxe techno-speeltjes, eigen huis en flinke auto. Van de andere kant krijgen ze te horen dat ze niets kunnen, worden ze zelfs niet aangenomen voor stages, wordt er ingehamerd dat, ook al doen ze nog zo hun best, dat nooit voor hun weggelegd zal zijn. Heel dubbel.

Ik heb dan ook het idee dat het verbeteren van onderwijs en beginnende arbeid heel veel uit kan maken. En... onder hun enorm grote bek hebben veel van die jongeren zo'n klein hartje, en zo weinig zelfvertrouwen. Ze zouden moeten leren dat ze zelf invloed hebben op hun eigen leven. Want ondanks alle mooie woorden, hebben ze dat geloof eigenlijk niet echt.

Ja En mensen die hun oren openen voor dat denkbeeld zijn er niet zoveel. Wat betreft integratie kunnen Ned. burgers een hoop leren.

Dit is natuurlijk het slechtste nieuws. Allochtonen op een snoepreis. Zoiets zal nooit goed aarden, wat dat betreft vind ik het onverantwoordelijk wat PEWA heeft gedaan, het lijkt namelijk zojuist alsof de kloof weer een stukje dieper is geslagen en men de laatste greintjes begrip hier een beetje laat varen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 20:35

Ik weet zeker dat een grote groep wel te beroerd om te werken is, het is in dit land ook veel te gemakkelijk om een uitkering te krijgen en te behouden. Ik heb er zoveel gezien, die komen solliciteren omdat dat van de uitkeringsinstantie moet. Als je dan zei dat ze morgen konden beginnen, haakten ze af. Hey, ze kwamen alleen omdat dat moest he?

En dat werd nooit gecontroleerd.

Overigens denk ik niet dat uitmaakt of het nou allochtone of autochtone uitvreters zijn. Ze hadden gewoon een leuke werkvakantie in Nederland moeten krijgen. Waar ze ook nog wat van hadden opgestoken. Ik denk alleen dat het animo dan niet groot genoeg was voor het ego van de betreffende wethouder Clown
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-09-06 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 20:57

Zolang ik nog zat figuren overdag in dikke auto's zie rondsleuren, bij elkaar rondhangen, karren duwen voor hun vrouwen vol met luxe, beun de haas uithangen, denk ik dat het nog wel meevalt met "niet kunnen".

Zo ken ik er genoeg en velen met mij, die de via-via types kennen, uitkering en zwart dikke 40 uur bij klussen, kassa!! Wat controle.....
Zo weer even mijn grote ergenis over farizeeer buurman met zijn 50% wao en de godsgansedag geklus, getimmer, getrommel, gevernbouw Boos! . S'morgens koffie zetten in een school als concierge en na 12.00 u het heertje met non-stop klussen, want meneer de aow-er kan niet stilzitten en nee hij is niet ziek!! Vertelde 20 jaar geleden doodleuk dat hij als jonge vent uitgewerkt was in de bouw en lekker met een uitkering thuis ging zitten, was zo makkelijk in Nederland Boos!

Snoepreisje voor de alleenstaande ouders met of zonder baan, snoepreisjes voor de chronisch zieken, snoepreisjes voor de arme bejaarde, snoepreisjes voor aan de armoedgrenzende kansarme uitkeringstrekkers!!! Yeah, kan makkelijk van al die vette belasting betaald worden die we jaarlijks met elkaar betalen. Maar snoepreisje voor een kansarme jongere??? Laat ze eerst maar kansarme oudere worden, dan hebben ze genoeg tijd moeilijk gehad waardoor ze er aan toe zijn. Maar Nederland wil altijd toch graag keurig naar het buitenland toe zijn? We waren toch niet meer tolerant? Nou nu weer wel. We zijn weer lief Ach gut

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 21:21

faye schreef:
Ik weet zeker dat een grote groep wel te beroerd om te werken is, het is in dit land ook veel te gemakkelijk om een uitkering te krijgen en te behouden.

Was. De regels zijn grondig aangepast, en van medewerkers die moeten toezien op de uitvoering heb ik gehoord dat ze ook al echt verschil zien. Maar, die dingen kun je niet in een paar weken rigoreus omgooien.

En omdat ik ook erg veel mensen ken die in de bijstand zaten, via allerlei 'werken met behoud van uitkering'-projecten aan een baantje geholpen waar ze weer uitgetrapt werden op het moment dat ze een echt baantje (met o.a. op z'n minst minimumloon) zouden moeten krijgen, denk ik dat het beide kanten op moet werken. Veel allochtone jongeren die wel willen werken worden niet aangenomen, dat zal de motivatie van de twijfelaars niet verbeteren Lachen Daarbij zijn er ook genoeg klaplopers in loondienst, of erger: hoog in de top. Dat is niet aan bevolkingsgroep of inkomensgroep gebonden...

Overigens, over de WAO: het is nog niet zo lang geleden dat de overheid ZELF een deel van de ambtenaren in de WAO heeft afgevloeid: die mensen waren overbodig maar als ambtenaar kon je niet ontslagen worden. Dus was WAO goedkoper dan wachtgeld en zijn er vele mensen onterecht in de WAO gekomen. Die regeling is inmiddels aangepast, net als de regels rondom WAO-keuringen, de WW en de bijstand, maar nogmaals: dat zijn dingen die NIET in een paar maanden rigoreus veranderd kunnen worden. Maar er wordt aan gewerkt, echt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 23:10

Shadow, dan NOG is dit reisje buiten alle proporties. Zonde van het geld.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 23:23

Och... vergeleken bij het kersenhouten plafond van een tijdje terug (UWV, ook in Amsterdam) denk ik dat dit nog wel meevalt. Maar een echt handige of nodige zet vind ik het ook niet. Wat dat betreft ga ik ook met Paraat mee.

Maar... het valt me op dat de verontwaardiging zo groot is als arme en tamelijk kansloze groepen voordeeltjes krijgen, terwijl de UWV-top nog precies zit waar ze zaten. Onder de kersenhouten plafonds en met een topsalaris.
Mijn verontwaardiging gaat dan toch vaak uit naar de onrechtmatigheden aan de top, niet aan de onderkant.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 23:38

Je kan natuurlijk ook over allebei verontwaardigd zijn Haha!

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 23:45

nou shadow daar ben ik het zeker mee eens, maar dat is een andere discussie want ik ben van mening dat dat absurde uitgavenpatroon voortkomt uit het bedrijfsleven waarmee een UWV moet concurreren wat betreft managementpersoneel.

Ik ben het eens dat de WIA een verschil moet maken met de oude regelingen. Dat gebeurt niet 123 en de algemene indruk daarvan duurt nog wat langer.
Echter lijkt een snoepreisje mij ook niet de oplossing voor deze jongeren. Als deze jongeren echt kansarm zijn regel dan met subsidie een baan/studie en zorg dat ze werkervaring/kennis opdoen en een mooi CV opbouwen. dát is lange termijn denken Ja
als ze niet aan een baan kunnen komen hebben ze in mijn optiek genoeg vrije tijd doordeweeks

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 07:33

Idd Karl

In het dorp waar ik eerste woomde daar is voor de 3e keer in 10 jaar tijd het gemeentehuis helemaal verbouwd.
Maar als je toen de reacties van de mensen hoorde, waren die ook niet lovend.

Dat is net zo goed geld weg gooien, geld wat een veel betere bestemming kon hebben.

Maar toevallig ging het hier om die reis.