Is armoede in Nederland een keuze?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 19:34

Of jíj leest niet goed Lies, of je wil niet goed lezen en worden toch genoeg voorbeelden aagekaart.
En daarbij die quote was niet van Schimmelig hoor.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 19:38

lies schreef:
Ik weet niet waarom jouw oma dat wel kan Chiqa. Misschien moet je het aan mijn oma vragen? Iig heeft ze geen pensioen, zoals mijn opa (andere kant) dat wel heeft. Die heeft het goed, zoals ik al eerder schreef.

Whiz; Mijn opa wás het bedrijf. Er viel weinig voort te zetten zonder hem.

Verder; Mijn oma komt heus niet om van de honger, maar arm is ze wel.

Schimmelig schreef:
570 is geen vetpot, maar je kunt er van rond komen.

Oja? Wat knap dat jij dat in kan vullen zonder iemands persoonlijke omstandigheden te kennen.

Enniewee, jij wilt geen discussie, je wilt gewoon gelijk hebben, desnoods pas je je stelling wat aan. Er komen hier tal van voorbeelden van mensen die écht niets aan hun situatie kunnen veranderen, maar volgens jou is dat allemaal onzin. Tja..

Doei!

Onder normale omstandigheden is er prima rond te komen van 570 (ik heb dat tijden gedaan, met minder zelfs)... Staat er ergens dat ik gelijk wil hebben? Ik heb gewoon al jouw 'argumenten' goed kunnen weerleggen Knipoog Doei!
Laatst bijgewerkt door Schimmelig op 05-07-06 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 19:39

Chiqa schreef:
Of jíj leest niet goed Lies, of je wil niet goed lezen en worden toch genoeg voorbeelden aagekaart.

Lies vindt het leuk om op deze manier 'discussie' te voeren o.i.d.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 19:42

Die quote was wel van Schimmelig, maar jij zei idd iets soortgelijks.
Wat betreft niet goed lezen; ik geef voorbeelden die de stelling tegenspreken. Hoezo kan ík niet goed lezen??

Schimmelig; goed weerleggen is in een discussie nogal subjectief vind je niet?

Als jij mijn 'argumenten' niet serieus wilt nemen, had je dat beter meteen kunnen zeggen. Had me een hoop typwerkt bespaard.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 19:44

Schimmelig schreef:
Chiqa schreef:

En waar dit nou weer op slaat Verward

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 19:45

lies schreef:
Die quote was wel van Schimmelig, maar jij zei idd iets soortgelijks.
Wat betreft niet goed lezen; ik geef voorbeelden die de stelling tegenspreken. Hoezo kan ík niet goed lezen??

Schimmelig; goed weerleggen is in een discussie nogal subjectief vind je niet?

Als jij mijn 'argumenten' niet serieus wilt nemen, had je dat beter meteen kunnen zeggen. Had me een hoop typwerkt bespaard.

Natuurlijk neem ik ze serieus. Je kijkt je wel erg stuk op je eigen visie Lachen

Waarom kunnen andere mensen van jouw oma's leeftijd het wel prima redden? Zij zijn tenslotte opgegroeid onder dezelfde omstandigheden. Waarom zou iemand zich afhankelijk moeten maken van de staat?
Subjectief is alles vanuit een ander oogpunt, dan je eigen Knipoog (als ik sommige mensen moet geloven)

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 19:46

lies schreef:
Schimmelig schreef:

En waar dit nou weer op slaat Verward

Ik kan mij herinneren dat ik ooit eeder een soort gelijke discussie met je heb gevoerd. Toen ging het ook op zo'n manier. Daar slaat dat op Knipoog

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 19:47

Schimmelig schreef:
Daar weer familie waar ze eventueel op kan terugvallen, toch? Lachen

Niet echt, je wil niet weten hoe arm de familie in indonesie is... Ze komt er inderdaad van rond, maar het is geen leven, ik weet zeker dat dit niet haar keuze is.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 19:48

Daphnezz schreef:
Schimmelig schreef:
Daar weer familie waar ze eventueel op kan terugvallen, toch? Lachen

Niet echt, je wil niet weten hoe arm de familie in indonesie is... Ze komt er inderdaad van rond, maar het is geen leven, ik weet zeker dat dit niet haar keuze is.

Zij krijgt die 570 toch alleen? Moet ze het delen met familie? Ik snap het niet helemaal Verward

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 19:52

Ik heb geen idee over welke discussie je het hebt en aangezien de zoekfunctie het niet doet, zou het fijn zijn als jij het me vertelt. Wat het met deze discussie te maken heeft, wordt me dan mss duidelijk?

Wat betreft de bovenstaande post;
Zoals ik al zei heeft mijn oma niets meer dan een AOW, ze heeft een flat met hoge servicekosten en veel ziektekosten die echt niet allemaal meer vergoed worden. Mijn opa is alles kwijt geraakt door verlies van zijn been en het breken van een heup. En hoe andere ouderen dat doen? Weet ik veel. Mijn opa heeft (ook al gezegd) een goed pensioen, die was namelijk in loondienst. Plus zijn AOW die hij op zijn spaarrekening stort. Maar dat doet er niet zoveel toe, ik weet dat mijn oma geen andere keus heeft en dát was de stelling.

Wat betreft subjectief;
www.vanDale.nl schreef:
sub·jec·tief (bn.)
1 betr. hebbend op, uitgaand van de persoonlijke zienswijze of smaak

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 19:57

lies schreef:
Ik heb geen idee over welke discussie je het hebt en aangezien de zoekfunctie het niet doet, zou het fijn zijn als jij het me vertelt. Wat het met deze discussie te maken heeft, wordt me dan mss duidelijk?

Wat betreft de bovenstaande post;
Zoals ik al zei heeft mijn oma niets meer dan een AOW, ze heeft een flat met hoge servicekosten en veel ziektekosten die echt niet allemaal meer vergoed worden. Mijn opa is alles kwijt geraakt door verlies van zijn been en het breken van een heup. En hoe andere ouderen dat doen? Weet ik veel. Mijn opa heeft (ook al gezegd) een goed pensioen, die was namelijk in loondienst. Plus zijn AOW die hij op zijn spaarrekening stort. Maar dat doet er niet zoveel toe, ik weet dat mijn oma geen andere keus heeft en dát was de stelling.

Wat betreft subjectief;
www.vanDale.nl schreef:
sub·jec·tief (bn.)
1 betr. hebbend op, uitgaand van de persoonlijke zienswijze of

Ik weet wat subjectief is, maar alsnog bedankt voor de quote Knipoog
Sjah, de zoekfunctie ....... Ik kan mij soort van herinneren dat ik er een OW aan heb overgehouden, dus zal wel heftig zijn geweest Clown
Over je ''Weet ik veel'' opmerking:
Het is blijkbaar anders gegaan dan bij je oma Lachen

Ik had het over 'je stijl van discussie voeren', dat het vrijwel altijd hetzelfde is ... Dat heeft de ene discussie met de andere te maken (mijn mening) Lachen

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 20:04

lies schreef:

Maar dan had je oma een vooruitziende blik moeten hebben en moeten zorgen dat ze nu wel een aanvullend pensioen zou hebben. En die dure serviceflat kan ze zo inruilen voor een sjofel 2 kamerflatje of zo.. dan verleen jij gewoon service aan haar.
Of ze gaat met je opa van de andere kant van de familie samenwonen dan is het ook opgelost en besparen ze nog woonruimte ook Clown

Sorry hoor maar ik word een beetje flauw van sommige mensen die overal een passende oplossing voor hebben terwijl het niet bestaat dat er overal een oplossing voor is want dan was Nederland perfect en had niemand wat voor problemen dan ook.

Waarmee ik niet wil zeggen dat er voor een heleboel problemen wel degelijk oplossingen zijn maar die moet je wel zien, weten, kunnen, etc.... en achteraf is natuurlijk altijd makkelijk praten.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 20:11

lies schreef:
Fitzroy schreef:
Dat vind ik ook hoor. Waarom moeten mensen die keihard gewerkt hebben hun hele leven, al kwee-nie-hoeveel belasting hebben betaald, ook nog eens daarvoor boeten door geen AOW te krijgen?

*edit* was reactie op Desiree

Als je het niet nodig hebt, heeft dat toch niets met boeten te maken?

Ik zie dat toch wel als boete. Het zou namelijk erg zijn als hen iets afgenomen wordt ,waar ze hun leven lang voor gewerkt hebben en ze HEBBEN al veel afgedragen aan de belasting. In de jaren 70 heeft mijn vader 70%!!!!!!! van zijn inkomen af moeten geven aan de belasting. Dat is toch te gek voor woorden? Dan werk je voor de kat z'n k...
Mijn vader is doorgegaan met werken tot zijn 70e, ook al was hij gaan minderen. MAg zo iemand geen AOW hebben dan?

Verder vind ik het erg cru om te stellen dat armoede een keuze is. Als je dat zegt, weet je helemaal niets van het leven en van beroerde dingen die elk mens kunnen overkomen. DAt heb je heus niet altijd in de hand.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 05-07-06 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 20:11

Citaat:
Sorry hoor maar ik word een beetje flauw van sommige mensen die overal een passende oplossing voor hebben terwijl het niet bestaat dat er overal een oplossing voor is want dan was Nederland perfect en had niemand wat voor problemen dan ook.

Daar hebben ze NL ook een passend spreekwoord voor:
Op elk potje past een .... Vork
Laatst bijgewerkt door Schimmelig op 05-07-06 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 20:12

Hurrycane schreef:

Nou en of, ik heb met verbazing (en soms met walging) bepaalde posts gelezen in dit topic. Ongelooflijk, de generalisaties vliegen je om de uren.

Ik kan ook zo wel wat voorbeelden opnoemen van mensen die het écht, écht heel moeilijk hebben door bepaalde gebeurtenissen en nee: ze hebben niet 3 mobieltjes, een auto en roken niet -tig pakjes sigaretten per dag. Echter, de manier waarop de discussie in dit topic gevoerd wordt maakt dat ik daar helemaal geen behoefte aan heb, volgens jullie is dat toch allemaal maar een 'keuze'.

Volgens mij zijn er bepaalde mensen die maar wat graag willen horen hoe zij het aangepakt hebben, hé: applaus!

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 20:14

Bealy schreef:
Hurrycane schreef:

Nou en of, ik heb met verbazing (en soms met walging) bepaalde posts gelezen in dit topic. Ongelooflijk, de generalisaties vliegen je om de uren.

Ik kan ook zo wel wat voorbeelden opnoemen van mensen die het écht, écht heel moeilijk hebben door bepaalde gebeurtenissen en nee: ze hebben niet 3 mobieltjes, een auto en roken niet -tig pakjes sigaretten per dag. Echter, de manier waarop de discussie in dit topic gevoerd wordt maakt dat ik daar helemaal geen behoefte aan heb, volgens jullie is dat toch allemaal maar een 'keuze'.

Volgens mij zijn er bepaalde mensen die maar wat graag willen horen hoe zij het aangepakt hebben, hé: applaus!

Ach gut Mensen met alle wijsheid in pacht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 20:17

Whiz schreef:
faye schreef:
Een van de grootste problemen is het materialisme. Jonge mensen zijn alleen tevreden met alles hebben. En nieuw. Nieuwe auto, dure vakanties. mobiele abonnementen die ze niet kunnen betalen. Het is ongelooflijk hoeveel jonge mensen al diepe schulden hebben tegenwoordig. Maar ik vind dat wel eigen schuld en dan is als ze uiteindelijk in de schuldsanering belanden dat wel een keuze geweest!

Echte armoede kennen we niet in Nederland, misschien dat er wat uitzonderingen zijn. Maar de levensstandaard die men hanteert ligt ook vaak te hoog. Ik ben opgevoed met de paasei naar de nering zetten. Zo denkt men tegenwoordig niet meer

dat is een kwestie van opvoeding hoor! Ik kom van welgestelde ouders maar ik heb van jongs af aan geleerd dat het niet vanzelf komt en dat je er wel hard voor moet werken. Ik ben nu student en heb samen met mijn vriend een eigenbedrijf. Wij verdienen redelijk goed als ik het mag zeggen. Maar mij zie je echt niet elke week shoppen of elk jaar een nieuwe auto kopen. Voor de zaak rijden we een goede nieuwe wagens en prive ben ik nog steeds blij met mijn opel corsa diesel (kost me bijna niets) het enige wat me trouwens wel geld kost zijn de paarden.

Maar goed dan zie ik mensen om me heen en die zeggen altijd ja maar jij hebt een rijke pa en ma.. Ja dus?? alsof ik het niet zelf moet dokken ofzo.. en maar tegen mij zeuren dat ze schulden hebben.. Sorry hoor maar dat doen ze toch echt zelf. Zij willen wel elk weekend stappen en drinken, willen nieuwe kleren kopen. etc etc etc. Ik doe het wel met wat minder hoor! ik heb die sh*t allemaal nie nodig.

En ook nog eens die hype van de geld lenen enz. www.leen.nl? D je reinste geld klopperij maar toch trappen mensen er in. En dan niet meer het hoofd boven water kunnen houden.

Ik heb het niet over rijke ouders of over minder rijke ouders,maar over mentaliteit. Wat je niet hebt kun je niet uitgeven, maar tegenwoordig moet alles maar kunnen en hebben ze het niet, nou dan sluiten ze toch een zoveelste lening af!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-07-06 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 20:18

Schimmelig schreef:

Ach om het maar even op de spreekwoorden en gezegden toer te blijven dan:

De beste stuurlui staan aan wal Slim

Je zult het vast niet met me eens zijn maar ik weet zeker dat er situaties zijn waarin ook jij niet meer het juiste dekseltje op het potje zou weten te vinden.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 20:20

Klopt Faye. Misschien schort het aan normen & waarden ... en waar worden die erin gegoten? Door school, ouders.
Banken geven maar al te graag zo'n lening tegen 10% aan rente weg Lachen
Laatst bijgewerkt door Schimmelig op 05-07-06 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 20:21

Hurrycane schreef:
Schimmelig schreef:

Ach om het maar even op de spreekwoorden en gezegden toer te blijven dan:

De beste stuurlui staan aan wal Slim

Je zult het vast niet met me eens zijn maar ik weet zeker dat er situaties zijn waarin ook jij niet meer het juiste dekseltje op het potje zou weten te vinden.

Ik ben zo'n ''potje'' (neem het svp niet al te letterlijk), alleen vind ik het zonde mijn tijd te spenderen aan het boos zijn op de NL'se overheid, of aan het aanvragen van een uitkering Slim

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 20:25

Schimmelig schreef:
Klopt Faye. Misschien schort het aan normen & waarden ... en waar worden die erin gegoten? Door school, ouders.
Banken geven maar al te graag zo'n lening tegen 10% weg Lachen

Kijk hier zitten we wel op 1 lijn (zo lijkt het althans).
Alleen vind ik dit niet alleen een probleem van de individuele mensen maar meer een probleem van de hele maatschappij.
Je word overspoelt met reclame in je brievenbus, op radio, TV... niet alleen volwassenen maar zelfs op zenders als Nickelodeon, Jetix etc.
Leen nergens goedkoper want u wilt toch ook.....
Ja de buren hebben een nieuwe TV, auto, weet ik veel wat en gaan 2 keer per jaar op vakantie...
Pietje (van 8) heeft wel een mobieltje gekregen van zijn ouders...

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 20:30

Schimmelig schreef:
Bealy schreef:

Over manier van discussieren gesproken.. Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 20:30

Precies, het materialisme wordt er al van jongs af aan ingegoten. Maar vroeger kregen vriendjes en vriendinnetjes ook dingen die ik niet kreeg, en had ik mooi pech. Ik ben ervan overtuigd dat een groot deel van het probleem toch bij de generatie ligt waar pa en ma nooit tijd hadden en vooral veel gaven om het geweten te sussen...

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 20:30

Hurrycane schreef:
Schimmelig schreef:
Banken geven maar al te graag zo'n lening tegen 10% weg Lachen

Kijk hier zitten we wel op 1 lijn (zo lijkt het althans).
Alleen vind ik dit niet alleen een probleem van de individuele mensen maar meer een probleem van de hele maatschappij.
Je word overspoelt met reclame in je brievenbus, op radio, TV... niet alleen volwassenen maar zelfs op zenders als Nickelodeon, Jetix etc.
Leen nergens goedkoper want u wilt toch ook.....
Ja de buren hebben een nieuwe TV, auto, weet ik veel wat en gaan 2 keer per jaar op vakantie...
Pietje (van 8) heeft wel een mobieltje gekregen van zijn ouders...

Ok. Indiviuele mensen en hun instelling vormen toch 'de massa' / 'de maatschappij'.
Mijn visie (hoor ik het zo wel te noemen) is toch wel dat je altijd een keuze hebt. Je hoeft de lening niet af te sluiten, je hoeft de nieuwe auto niet te kopen, je hoeft zelfs de tv niet aan te zetten.
Niemand verplicht je met de massa mee te doen. Dat vind ik een 'eigen keus'.
Ik geloof wel dat er zoiets is als 'overmacht'. Situaties waar eigenlijk niemand iets aan kon doen...

Ik vind echter wel dat mensen zelf iets kunnen doen aan bv. hun oude dag voorziening.
Mensen kunnen er elke dag opnieuw voor kiezen hun 'levensstijl' aan te passen, alleen heeft 'de massa' op sommige mensen misschien 'teveel' invloed (en sjah, daar wil je dan weer iemand de schuld van geven ... and so on) Lachen

@ Lies: je in deze 'discussie' mengen is niet verplicht Doei!

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 20:40

Schimmelig schreef:
Ok. Indiviuele mensen en hun instelling vormen toch 'de massa' / 'de maatschappij'.
Mijn visie (hoor ik het zo wel te noemen) is toch wel dat je altijd een keuze hebt. Je hoeft de lening niet af te sluiten, je hoeft de nieuwe auto niet te kopen, je hoeft zelfs de tv niet aan te zetten.
Niemand verplicht je met de massa mee te doen. Dat vind ik een 'eigen keus'.
Ik geloof wel dat er zoiets is als 'overmacht'. Situaties waar eigenlijk niemand iets aan kon doen...

Ik vind echter wel dat mensen zelf iets kunnen doen aan bv. hun oude dag voorziening.
Mensen kunnen er elke dag opnieuw voor kiezen hun 'levensstijl' aan te passen, alleen heeft 'de massa' op sommige mensen misschien 'teveel' invloed (en sjah, daar wil je dan weer iemand de schuld van geven ... and so on) Lachen

@ Lies: je in deze 'discussie' mengen is niet verplicht Doei!

Tuurlijk blijft het een eigen keus maar om nog maar een spreekwoord te gebruiken dan: je moet de kat niet op het spek binden...
De mens blijkt toch vaak een kuddedier te zijn... wat de 1 doet, koopt, heeft...

Zelf ben ik nogal eigenzinnig en doe en koop vooral wat ik leuk vind en trek me weinig aan van wat een ander er van vind maar veel mensen zitten niet zo in elkaar.