Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ShirleyA

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 13:26

fallenangel3 schreef:
Citaat:
Dat zal ik nooit doen want ik heb dyslexi.

Echt? Dan vind ik dat je heel goed schrijft!

Hihi, dank je. Ik vind nederlands ook wel leuk alleen erg moeilijk. En ik heb mijn creatieve kant gebruikt om mijn werk van te maken. Maar ik ontloop het lezen en schrijven niet, juist niet. Ik schrijf veel (gedichten) en lees mijn zoontje heel veel voor (soms wat onhandig hahah).

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 18:15

Baileys schreef:
Marjo_Wystan schreef:
Mag ik aan jou vragen... Zie je dat geadopteerde meisje als zwart? Of als zo-geintegreerd-dat-ze-de-status-van-blankheid-mag-dragen????

Ten 1e is dat Chineesje een jongetje en ten 2e spreken beide ouders ABN en hij dus ook, al vóór hij naar school ging.
Die blonde klasgenoten van jou die nu zwanger en huisvrouw zijn (en wellicht heel gelukkig daarmee) waren misschien beter terecht gekomen als ze op een 'witte' school gezeten hadden Pling

Ik denk dat de taalachterstand het grootste probleem is. Als ik met kleine kinderen verhuis naar een ander land (of ze daar geboren laat worden) zal ik op z'n minst zorgen dat ze de taal van dat land machtig zijn. Ik ga niet zitten afwachten tot ze naar school moeten met de gedachte dat ze dat daar dan wel leren.

ja maar waarom roep je dan toch nog chinees jongetje?

Ik heb op een witte school gezeten! Of bedoelen jullie serieus met een witte school; zonder allochtonen? Want dat heb ik hier nog nooit gezien, gelukkig!

En inderdaad als ik zulke domme blanke kinderen zou krijgen die eerder zwanger raken omdat ze met een paar marokkanen of turken die later naar de uni zouden gaan in de klas hebben gezeten, dan zou ik ze naar een witte school sturen ja! Ja

Oh nee wacht, dan zou ik dus geen kinderen op de wereld zetten, mijn god... dat is wel erg makkelijk!

Ik zeg ook niet dat ze daar niet gelukkig mee zijn! Maar wie zegt hier dat de allochtonen die bijv. eerder kinderen krijgen daar niet gelukkig mee zijn?

En ben je dus als je ABN praat een nederlander? Want dan heb ik al helemaal op een witte school gezeten?

Er hangt geen bordje "geadopteerd" om het jongetje zijn nek? Of wel? Dus hoe zou je hem behandelen als je het niet wist?

ff edit nog hoor: over die taalachterstand... Ik ben het er absoluut mee eens dat veel mensen in ons land zich niet voor 100% inzetten om de taal te leren en de cultuur en andere dingen ...

Maar de mensen van mijn leeftijd, die allochtoon zouden zijn in het land waarvan jullie denken dat is 'hun land', de zogenaamde allochtonen, ik ken er GEEN 1 die niet gewoon ABN spreekt! Geen enkele, echt helemaal niemand... en dan moet ik toch wel tot de conclusie komen dat 'zij' het aan het verbeteren zijn en dat de gemengde scholen straks gewone scholen worden.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 10:23

Bealy schreef:
Ja, ik ben wel heel slecht terechtgekomen, dat is waar. Haha!
Het ging mij er meer om aan te geven dat niet alleen 'zwarte' scholen kampen met bepaalde problematiek.

Overigens ging deze school problemen niet uit de weg, de dialoog met ouders werd aangegaan en er werden oplossingen gevonden voor deze taalproblemen. Mét resultaat! Dat maakte het voor mij een prima school.

Sorry Bealy,
Ik wilde niet zeggen dat jij verkeerd terecht bent gekomen, maar eigenlijk ook beamen dat niet alleen die zwarte scholen dat probleem hebben. Maar ook dat het voor mij niet zou uitmaken waarom een school dat probleem heeft, maar dat ik mijn kinderen gewoon naar de beste school zouden gaan die ik kan vinden. Gewoon omdat een goede start belangrijk is.

E of nu een of andere boer Haha! of buitenlander de taal nog moet leren prima, maar niet ten koste van mijn kind! De school waar ik op zat, deed namelijk niets aan de problematiek, veel van mijn oude klasgenoten kom ik nu tegen als ze mijn opa komen wassen. Niets mis mee, maar wel zonde als er meer in gezeten zou hebben!

Ik ben het met eerdere uitspraken eens, dat mensen die hier komen wonen er maar voor moeten zorgen dat ze de taal machtig worden. Dat zou ik ook moeten als ik naar een ander land ga emigreren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 10:46

Esperanza schreef:
Ik ben het met eerdere uitspraken eens, dat mensen die hier komen wonen er maar voor moeten zorgen dat ze de taal machtig worden. Dat zou ik ook moeten als ik naar een ander land ga emigreren.

Uit ervaring kan ik vertellen dat het een stuk makkelijker is om de taal te leren als je die kans ook daadwerkelijk krijgt: door met mensen te praten die die taal al spreken, die je kunnen wijzen op fouten en je kunnen helpen als je even een woord niet weet. Daar leer je zoveel meer van dan van jaren en jaren studeren uit boekjes en dergelijke. (Sterker, ik denk dat je een taal alleen maar kunt leren door het te doen met mensen die het al kunnen.)

Overigens ben ik laatst eens in de buurt geweest. Zoeen waar inderdaad zwarte scholen staan. En de kinderen legden me daar in prima Nederlands uit over de laatste hit van Ali B en het WK voetbal. En alweer bekroop me het gevoel dat we niet willen zien dat er ook heel veel kinderen WEL prima Nederlands hebben geleerd. En dat we altijd maar blijven focussen op de negatieve dingen, maar wat er goed gaat, wordt te vaak genegeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 10:49

Dan moet je ook wel proberen NEderlands te spreken als je hier komt. En daar schort het nog wel eens aan. Het blijft je eigen verantwoordelijkheid. Wil je meedraaien in de maatschappij dan moet je wel de taal machtig zijn! En niet als ouders vastklampen aan je eigen taal en zo je kinderen een achterstand bezorgen. Je wil integreren of niet, en dat begint bij de taal.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 10:56

Faye: klopt. Veel te veel proberen dat niet, en dat is jammer en verkeerd. Maar de mensen die het wel proberen (en met succes!), die worden nogal eens genegeerd. En de mensen die het nog aan het leren zijn, die worden niet geholpen maar boos aangekeken (en het is niet mogelijk om zomaar in korte tijd een andere taal vlekkeloos te leren - heb je het Engels van ons aller JP wel eens gehoord?)

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 11:02

Het begin is idd bij de taal, maar daar houdt het niet op. Het is meer dan dat. Het probleem is ook dat wij Nederlanders te weinig aanpassingen vragen van de mensen de hier komen wonen. Zo ken ik via een vriendin een meisje die hier is komen wonen vanuit Frankrijk. Ik geoof dat ze hier al andehalf jaar woont en nog steeds geen Nederlands spreekt! En ze komt het huis nooit uit. Toen ik haar sprak deed ze niets anders als klagen dat ze zich hier zo alleen voelde. Gek He?

De enige manier om er echt tussen te komen is door er ook echt tussen te komen. Je Franse of andere manier van denken in te ruilen voor de Nederlandse. Als je dat niet wilt dan heb je hier niets te zoeken! (En Ali B, daar is natuurlijk weinig Nederlands aan.)

Natuurlijk leer je de taal het beste door hier te zijn, maar al ga je naar een ander land, kun je toch niet pas beginnen met leren als je daar bent? BEn ik nou gek? Zo'n emigratie vergt voorbereiding, en het bestuderen van taal en cultuur is de eerste stap. Je wilt toch ook in het nieuwe land niet achterblijven, je wil toch ook werk en een sociaal leven? Je kunt niet pas beginnen met de taal te leren als je er bent. Dan ben je al te laat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 11:04

Shadow0 schreef:
Faye: klopt. Veel te veel proberen dat niet, en dat is jammer en verkeerd. Maar de mensen die het wel proberen (en met succes!), die worden nogal eens genegeerd. En de mensen die het nog aan het leren zijn, die worden niet geholpen maar boos aangekeken (en het is niet mogelijk om zomaar in korte tijd een andere taal vlekkeloos te leren - heb je het Engels van ons aller JP wel eens gehoord?)

Ja ik heb het Engels van JP gehoord, maar JP woont in Nederland en die taal is hij wel machtig. Dat is dus geen vergelijk

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 11:05

@ Shadow, ik vind idd de taalbeheersing van onze politici soms ook om te huilen. Maar goed, wij vragen wel het uiterste van de Nederlanders, maar nooit van de rest, want ach, die doen zo hun best.

Als je echt wat wilt bereiken, dan is je best nog niet goed genoeg, dan moet je tot het uiterste gaan. Dat geldt hier voor iedereen!

edit:typ fautje

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 11:22

Esperanza schreef:
Maar goed, wij vragen wel het uiterste van de Nederlanders,

Dat valt echt wel mee heb ik de indruk Haha!

Baileys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 17:21

Marjo_Wystan schreef:

ja maar waarom roep je dan toch nog chinees jongetje?

Omdat hij uit China komt misschien?
Als iemand uit Friesland een Arabisch volbloed koopt is dat toch ook niet meteen een Fries...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 18:43

Kinderen zien kleuren niet als iets negatiefs en het anders spreken ook niet, het is jammer dat de ouders ze aanleren er wel naar te kijken.
sms taal is de grootste bedreiging voor nederlands, niet het feit dat buitenlanders het misschien niet perfect uitspreken, want dat doen veel nederlanders ook niet. En het geschreven woord, wat je uiteindelijk leert als taal op school, lijdt niet onder de leerlingen van betreffende school. Wat er aan studiemateriaal geboden wordt, lijkt mij belangrijker dan wie er op de school komt.

ik vind het belangrijker dat je kunt lezen en schrijven en niet welk accent je hebt. Dan kunnen de buitenlanders hier ook wel inpakken, want haast niemand spreekt Portugees als de Portugezen, toch gaan er buitenlanders hier naar de universiteit, want, nogmaals het gaat erom hoe je het studiemateriaal hanteert. DAAR is school voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 18:47

Klinkt leuk Lusitana, maar de klassen zitten hier overvol en als dan een grote groep extra begeleiding nodig heeft gaat dat wel ten koste van de opleiding van je kind. En daar kies ik dus niet voor

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 19:01

Ik weet niet wat je overvol noemt, maar vroeger was 40 kinderen in een klas heel gewoon en toch leerden we alles wat we moesten leren. Nu zijn de klassen veel kleiner en schieten er nog kinderen door die nauwelijks kunnen lezen en schrijven aan het eind van de lagere school en op de middelbare school lijkt er wel nog minder naar gekeken te worden. Dat heeft ook te maken met het soort onderwijzen en het feit dat er tegenwoordig gewoon geen respect meer is. Vroeger deed je gewoon wat er gezegd werd, nu kan een leraar een grote bek, of op z´n minst een "waarom" verwachten. Kinderen zijn enorm mondig en dat pakt in de opvoeding en op school niet zo handig uit. Waarmee ik niet wil zeggen dat onmondig maken een oplossing is, ik wil alleen zeggen dat het probleem niet ligt in de kleuren van de mensen of de hoeveelheid daarvan...
Als er niet genoeg bijles gegeven kan worden, dan is er ook gewoon iets mis in het beleid van de school, maar dat heeft ook niet te maken met gekleurde kinderen. Trouwens, daar ligt ook een taak bij de ouders.
Ik vind het leren omgaan met andere mensen heel belangrijk en positief en een gemengde school is een mooie afspiegeling van de maatschappij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 19:02

Nou nee hoor, vroeger waren de klassen kleiner Ja

Een gemengde school zou ik nog overwegen mits de resultaten goed zijn, maar een zwarte school gaan mijn kids niet heen!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 23:11

Maar leerlingen met een taalachterstand krijgen extra begeleiding. De klassen op scholen met meer leerlingen met een taalachterstand zijn de klassen JUIST kleiner! Lachen

Lusitana: dat is niet helemaal waar. De leerlingen hebben moeite met grammatica, zinsopbouw. Ze snappen bv het verschil niet tussen 'niet helemaal' en 'helemaal niet'. Dit is namelijk iets wat je alleen kunt aanvoelen als je goed bekend raakt met een taal.

Of het 'dt'-trucje. Daarbij wordt aangeraden om het ww te vervangen door een werkwoord waarbij je de -t op het eind kunt horen, 'lopen' bijvoorbeeld. ('Hij loopt')
Maar als je niet weet dat het 'hij loopt' is en niet 'hij lopen' of 'hij loop', tsja, dan is zo'n trucje niet zo nuttig.

Extra oefenen is dus zeker wel nuttig en belangrijk. (Maar dat wordt op veel scholen dus ook gedaan, en ook de ouders letten er in veel situaties al veel meer op.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 23:13

De klassen op een zwarte school zijn echt niet kleiner. Maar als de moraalridders hun kids (oh nee, die hebben ze niet) nou lekker naar een zwarte school sturen en de rest gewoon de keuze laten om dat niet te doen Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 23:18

faye schreef:
De klassen op een zwarte school zijn echt niet kleiner.

Dan zou ik de feiten er nog maar eens bijpakken. Kinderen die extra begeleiding nodig hebben komen in aanmerking voor extra formatieplaatsen, 1 leerling wordt dan gerekend als (maximaal) 1,9 keer de tijd die een kind zonder achterstand krijgt. (En ter geruststelling, dit geldt voor allerlei kinderen met achterstanden, ook met Nederlandse achtergrond)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 23:38

Shadow0 schreef:
Dan zou ik de feiten er nog maar eens bijpakken. Kinderen die extra begeleiding nodig hebben komen in aanmerking voor extra formatieplaatsen, 1 leerling wordt dan gerekend als (maximaal) 1,9 keer de tijd die een kind zonder achterstand krijgt. (En ter geruststelling, dit geldt voor allerlei kinderen met achterstanden, ook met Nederlandse achtergrond)

Hoewel dit mijn punt natuurlijk niet helpt, vind ik het toch wel belangrijk dat de informatie hierover ook daadwerkelijk juist is.

Zowel autochtone als allochtone leerlingen met ouders die geen opleiding hebben komen in aanmerking voor extra formatie. Maar de allochtone leerlingen komen wel voor meer extra formatie in aanmerking. Een tijdje geleden is geopperd dit aan te pakken door de extra formatie voor allochtone leerlingen terug te schroeven. Maar volgens mij kun je het geld beter halen op een plek waar het gemist kan worden - bovenin.

En nu zullen er wel opmerkingen komen dat het niet eerlijk is dat zij wel en autochtone niet... maar dat moet dan maar. Als je de fouten wilt zien is het altijd fout: als ze wel extra begeleiding krijgen is het niet eerlijk, en als ze het niet krijgen gaat het ten koste van je kinderen. En als je er niets aan doet krijg je overlast.

En ik stuur mijn niet-kinderen dus inderdaad niet naar een school, zwart of wit Haha!
Maar ik heb me er zelf maar opgegeven als vrijwilliger. (Iemand moet toch ergens beginnen met iets te doen tenslotte, ipv alleen maar schuld te wijzen)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 12:46

faye schreef:
Nou nee hoor, vroeger waren de klassen kleiner Ja

Het is maar wat je vroegr noemt. Ik weet niet hoe oud jij bent, ik ging in de jaren 60 en 70 naar school en toen waren klassen dus echt wel gevuld met tot 40 kinderen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 12:52

Shadow0 schreef:
Lusitana: dat is niet helemaal waar. De leerlingen hebben moeite met grammatica, zinsopbouw. Ze snappen bv het verschil niet tussen 'niet helemaal' en 'helemaal niet'. Dit is namelijk iets wat je alleen kunt aanvoelen als je goed bekend raakt met een taal.

Of het 'dt'-trucje. Daarbij wordt aangeraden om het ww te vervangen door een werkwoord waarbij je de -t op het eind kunt horen, 'lopen' bijvoorbeeld. ('Hij loopt')
Maar als je niet weet dat het 'hij loopt' is en niet 'hij lopen' of 'hij loop', tsja, dan is zo'n trucje niet zo nuttig.

Extra oefenen is dus zeker wel nuttig en belangrijk. (Maar dat wordt op veel scholen dus ook gedaan, en ook de ouders letten er in veel situaties al veel meer op.)

Wat heeft dat met gemengde of zwarte school te maken?Als het niet je moedertal is, wil het niet zeggen dat je geen gevoel voor de taal kunt krijgen. Ik spreek 6 talen, waarvan 3 vloeiend en die kan ik foutloos schrijven. Ik ken een russisch joch dat in een jaar tijd van niet Portugees sprekend tot de beste leerkling van zijn klas (HAVO niveau) gekozen werd, nationaal erkend. Hersens zijn niet gekleurd hoor.
En andersom, ik ken heel, heel veel mensen waarvan nederlands wél de moedertaal is en die ook geen hout snappen van grammatica.
Nogmaals, ik blijf erbij dat sms taal een veel grotere bedreigng is voor de taal dan school.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 12:57

Wordt met "zwarte school" bedoeld school met overwegend "buiten"landers, ook als ze wit zijn?

En even tussendoor, in Groningen (en vast veel meer plekken) hebben kinderen die thuis dialect spreken ook moeite met school en grammatica, dus dat is niet alleen voor buitenlanders weggelegd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 13:11

Lusitana schreef:
Wat heeft dat met gemengde of zwarte school te maken?

Heel veel: een deel van de allochtone leerlingen heeft een taalachterstand meer dan alleen een accent, en dit heeft invloed op het leren.

Citaat:
Als het niet je moedertal is, wil het niet zeggen dat je geen gevoel voor de taal kunt krijgen. Ik spreek 6 talen, waarvan 3 vloeiend en die kan ik foutloos schrijven. Ik ken een russisch joch dat in een jaar tijd van niet Portugees sprekend tot de beste leerkling van zijn klas (HAVO niveau) gekozen werd, nationaal erkend. Hersens zijn niet gekleurd hoor.

Als je dat uit mijn tekst hebt gehaald zou ik dat heel jammer vinden Verdrietig

Juist jonge kinderen kunnen makkelijk gevoel voor een andere taal krijgen. Het allerbelangrijkst daarvoor is dat ze met die taal in aanraking komen! (Dat alleen is al een hele belangrijke reden voor gemengde scholen - geen extra begeleiding, geen les, geen oefeningen en geen voorbereidingen van ouders zijn zo goed als een omgeving waarin vloeiend Nederlands gesproken wordt.)

Maar jij beweert dat een taalachterstand geen gevolgen heeft. Dat heeft het wel. Het is meer dan een accent en het beinvloedt het leren uiteraard wel. In een gemengde klas hoeft dat geen groot probleem te zijn, zeker niet als het om jonge kinderen gaat. Met wat extra begeleiding een aandacht (die niet ten koste van de andere kinderen hoeft te gaan) is dat best op te vangen.

Maar het loopt anders als zulke kinderen geen gelegenheid hebben om te oefenen. Zou datzelfde russische jongetje op een school zitten waar allemaal andere russische jongetjes zitten die geen portugees kennen, dan zouden zijn resultaten waarschijnlijk heel anders zijn.
Want taal leer je vooral door te horen en te doen, en die kans moet je wel krijgen! In een omgeving met natuurlijke sprekers...
(Zo zou ik ook niemand vloeiend engels aan kunnen leren. Mijn Engels is echt niet slecht, maar het blijft een 2e taal - bepaalde nuances mis je daarin ALTIJD. Niet genoeg om een probleem te zijn, wel te veel om iemand anders te kunnen helpen echt vloeiend te worden in zo'n taal. En zo kunnen ouders wiens eerste taal geen Nederlands is, hun kinderen ook nooit echt vloeiend Nederlands leren.)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 13:25

Helaas heb ik dit toch wel van dichtbij meegemaakt (en ook doordat mijn moeder een hele tijd op een zogenoemde 'zwarte' school heeft gewerkt) dat de mentaliteit ronduit slecht is van de leerlingen op de zogenoemde 'zwarte' scholen. Iig die in de regio Utrecht.

Voor de zekerheid is er maar een smoelenboek opgesteld zodat de politie wekelijks even een kijkje kan nemen of ze iemand weer eens herkennen van een video bij een roof / overval / diefstal. Ook leraren (en mijn moeder) hebben meer dan eens bedreigende teksten naar hun hoofd gekregen maar ook fysiek geweld was er ana de orde. De Nederlands taal wordt slecht gesproken.

Nee mijn kind zal ik in de regio Utrecht niet naar een 'zwarte' school sturen.

Mijn 'mening' is gebaseerd op de vele ervaringen zowel bij mezelf als die van vrienden en familie. Ieder voor zich die dit wel doet. Ik heb verder niks tegen allochtonen. Ik werk op een bureau wat gespecialiseerd is in onder andere native speakers dus zeker 70 % van mijn medewerkers zijn van allochtone afkomst. Ik zet dit erbij voordat ik al die moraal ridders van bokt op mijn nek heb.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 13:48

Ik ben het er mee eens dat in ander culturen geweld orde van de dag is, ik leef in zo´n cultuur. Maar dat is een andere problematiek dan de taal.

En excuse moi, shadow0, maar er bestaat zoiets als bilingual en multilingual. Mijn engels is beter dan mijn Nederlands en ik zou niet willen dat iemand mij beledigde door te zeggen dat ik de nuances mis.

Verder is er een groot verschil in spreektaal en schrijftaal. Als je het niet goed uit kunt spreken, is er nog geen enkele reden om het niet te kunnen schrijven en geen goede resultaten te halen op school. Men kan ook chinese karakters leren schrjven en er gedichten mee schrijven zonder de taal te kunnen uitspreken, om maar wat te noemen en iets als wiskunde is ook abstract.
Studiemateriaal is wat anders dan spreektaal. Men heeft altijd "slang" gesproken die behoorlijk afweek van ABN en onbegrijpelijk was voor ouderen. Taal leeft en veranderd door de jaren. Waar het om gaat is dat je op een school voobereid wordt tot een beroep, maar daar is tegenwoordig ook geen motivatie meer voor. Dat is een maatschappelijk probleem.
Ik zou niet weten hoe het op te lossen is, maar niet door mensen in vakjes te gaan stoppen.

Er is ook nog zoiets als gekleurde mensen die toch echt al tigde generatie nederlander zijn. Zouden die dan ook niet bij "witte" nederlanders op school mogen? Hoe scheiden jullie dat? Die mogen wel bij kinderen op school die nieuw zijn? Denk je niet dat hun ouder ook niet het beste voor hun kind willen? Voor hen is opleiding ook belangrijk.
En de nieuwe mensen dan? Waar moeten die naar school? En worden ze dan gescheiden in donkere nieuwen en witte nieuwen?
Ik snap niks meer van Nederland.