Lusitana schreef:Wat heeft dat met gemengde of zwarte school te maken?
Heel veel: een deel van de allochtone leerlingen heeft een taalachterstand meer dan alleen een accent, en dit heeft invloed op het leren.
Citaat:
Als het niet je moedertal is, wil het niet zeggen dat je geen gevoel voor de taal kunt krijgen. Ik spreek 6 talen, waarvan 3 vloeiend en die kan ik foutloos schrijven. Ik ken een russisch joch dat in een jaar tijd van niet Portugees sprekend tot de beste leerkling van zijn klas (HAVO niveau) gekozen werd, nationaal erkend. Hersens zijn niet gekleurd hoor.
Als je dat uit mijn tekst hebt gehaald zou ik dat heel jammer vinden
Juist jonge kinderen kunnen makkelijk gevoel voor een andere taal krijgen. Het allerbelangrijkst daarvoor is dat ze met die taal in aanraking komen! (Dat alleen is al een hele belangrijke reden voor gemengde scholen - geen extra begeleiding, geen les, geen oefeningen en geen voorbereidingen van ouders zijn zo goed als een omgeving waarin vloeiend Nederlands gesproken wordt.)
Maar jij beweert dat een taalachterstand geen gevolgen heeft. Dat heeft het wel. Het is meer dan een accent en het beinvloedt het leren uiteraard wel. In een gemengde klas hoeft dat geen groot probleem te zijn, zeker niet als het om jonge kinderen gaat. Met wat extra begeleiding een aandacht (die niet ten koste van de andere kinderen hoeft te gaan) is dat best op te vangen.
Maar het loopt anders als zulke kinderen geen gelegenheid hebben om te oefenen. Zou datzelfde russische jongetje op een school zitten waar allemaal andere russische jongetjes zitten die geen portugees kennen, dan zouden zijn resultaten waarschijnlijk heel anders zijn.
Want taal leer je vooral door te horen en te doen, en die kans moet je wel krijgen! In een omgeving met natuurlijke sprekers...
(Zo zou ik ook niemand vloeiend engels aan kunnen leren. Mijn Engels is echt niet slecht, maar het blijft een 2e taal - bepaalde nuances mis je daarin ALTIJD. Niet genoeg om een probleem te zijn, wel te veel om iemand anders te kunnen helpen echt vloeiend te worden in zo'n taal. En zo kunnen ouders wiens eerste taal geen Nederlands is, hun kinderen ook nooit echt vloeiend Nederlands leren.)