Rookvrije horeca

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nannes

Re: Rookvrije horeca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 23:52

mijn vader en moeder hebben vroeger ook altijd gerookt, totdat me ma zwanger werd van me zus, toen zijn ze allebei meteen gestopt, zonder moeite.

Niemand in onze familie rookt, op de 2 zussen van me pa na.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 00:42

Nou, zal ik dan nog eens wat moois vertellen?

Mijn moeder heeft gerookt tijdens de zwangerschappen van mijn 2 zussen. Kerngezonde kids.

Mijn mams is gestopt met roken ver voor ze zwanger werd van mij. En raad eens? IK ben geboren met een hartstilstand.

Dus waar hebben we het in godsnaam over? Laat mensen hun eigen doodsvonnis tekenen. Jullie schilderen de rokers af als een stel misdadigers.

Laten we hier in Nederland eens ECHTE problemen oplossen i.p.v. mierenneuken en mensen in hokjes duwen.

ninja2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 11:36

Quellian schreef:
Nou, zal ik dan nog eens wat moois vertellen?

Mijn moeder heeft gerookt tijdens de zwangerschappen van mijn 2 zussen. Kerngezonde kids.

Mijn mams is gestopt met roken ver voor ze zwanger werd van mij. En raad eens? IK ben geboren met een hartstilstand.

Dus waar hebben we het in godsnaam over? Laat mensen hun eigen doodsvonnis tekenen. Jullie schilderen de rokers af als een stel misdadigers.

Laten we hier in Nederland eens ECHTE problemen oplossen i.p.v. mierenneuken en mensen in hokjes duwen.

IDD, ik word echt zo ziek van dit gezeik he.
En dat voor een niet roker ik heb zelfs nog nooit gerookt.
Maar ik kan me heel goed voor stellen hoe rokers zich voelen.
Ik heb zelf wat last van overgewicht en ik lees net dat ik de mensen tot last ben en stink enz.
Ik word echt zo ziek van al die mensen die zoveel vooroordelen over een ander hebbben en ze maar ik hokjes plaatst.
We kunnen beter de provinsies verdelen in de rokers provincie, dikke mensen provinsie, buitenlandersprovincie, alcohol provincie, de drugs provincie en natuurlijk de perfecte mensen die alleen maar gezond leven en alleen maar bezig zijn met hoe ze eruitzien.
Ik denk dan dat het leven een stuk aangenamer word want dan is iedereen gelijk en valt er niemand te veroordelen en in hokjes te stoppen.

Oja ergens is ook al een nieuw topic geopend door iemand die er last van heeft als je in een bushokje (die bijna helemaal open zijn) rookt, ze heeft er zelfs nog last van als je 15 meter verder weg gaat staan

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 11:55

tsja ik las het,ik zit ook in dat topic.
Al is de sfeer daar een stuk grimmiger

Ik geloof inmiddels dat ik een zware crimineel ben met mijn kettingroken

LovingTweety

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 12:18

Er is nog steeds maar van 1 iemand een reactie waarom ze begonnen is met roken. Ik ben ook 13 geweest (goh) en iedereen om mij heen rookte. Kreeg het ook vaak genoeg aangeboden. Maar ik rook niet! Ik vind het juist zoooo dom als ik van die grietjes van 13 zie staan met een peuk in hun mond... Maja... kijk als je er eenmaal mee begonnen bent is het een kwestie van heeeeeel veel doorzettingsvermogen van jezelf en medewerking van je omgeving.

Ik had zelf een soort van eet verslaving, woog voor een jong meisje veel te veel. Toch had ik als 15 jarige de kracht en doorzettingsvermogen om 14 kilo op een gezonde manier af te vallen.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 12:28

en nogmaals de een is makkelijker te beinvloeden op die leeftijd dan de ander....

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 12:30

Ja, maar als je niet wilt stoppen met roken dan hoeft het toch ook niet.
Het is een vrij land, zolang je anderen geen last bezorgd mag je van mij doen wat je wilt.
Jammer is dat er altijd mensen zijn die geen rekening houden met anderen, waardoor je wel last hebt van rook. Daarom in restaurant of gescheiden ruimtes of een rookverbod.
In mijn ideale wereld zou er ook in kroegen ed een rookverbod moeten zijn, maar ik leef met meerdere mensen op deze wereld en als we elkaar gewoon vrij laten en met respect behandelen, dan heeft niemand er last van.

Olle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 12:33

Ik persoonlijk vind een sigaretje af en toe gewoon lekker.
Vooral als ik een beetje gestresst ben.

Op het moment rook ik even niet, omdat ik pas geopereerd ben en als je dan rookt verlangzaamt (is dat nederlands??) dat je herstelproces. Maar goed ik drink daarom ook geen alcohol, want dat verdunt mijn bloed en de kans dat de wonden dan weer gaan bloeden is ook weer groot!

Als iedereen gewoon een beetje sociaal is, komt het allemaal goed. Alle rokers die ik ken hebben er echt geen problemen mee als er aan ze worden gevraagt of ze wat verder op willen gaan staan.
Als ik samen met mijn vriendinnen uit eten ben en wij willen een sigaretje roken en het is een beetje druk, vragen wij over het algemeen aan de mensen aan de tafel naast ons of ze er problemen mee hebben. Zo ja, steken we er geen op en degene die echt verslaafd zijn lopen even naar buiten!
Maar goed dit komt dan allemaal van 1 kant. Als de niet-rokers ons blijven afschilderen als asociale egoïstische mensen kan je ook verwachten dat we op een gegeven moment er ons ook naar gaan gedragen, want zo denkt men blijkbaar toch al over ons.

Om even over het beginnen met roken te hebben.. Ik heb mijn eerste sigaretje een keer geprobeert toen ik 12/13 was. Ik vond het toen heel erg smerig, maar een paar jaar later vroeg iemand aan mij of ik een sigaretje wilde en ik nam het aan. Ik heb toen een paar weken gerookt en ben toen "gestop"(nooit echt gerookt toen).
Maar toen ik meer uitging kreeg ik steeds meer de drang om te gaan roken. En ik vertel je, bijna niemand in mijn omgeving rookte op dat moment. Dus mijn motieg verder was echt niet dat ik het stoer vond (integendeel), maar gewoon omdat ik er naar verlangde.

Princess_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 13:18

Mijn tante heeft de hele zwangerschap doorgerookt. kinderen zijn gewoon oke. Ikzelf ga als ik zwanger ben echt accuut stoppen, als ik dan nog niet gestopt ben. Zal wel klote zijn voor de mensen om mij heen, als ik niet rook word ik ontzettend chagerijnig en gestressed.
Ik ben begonnen met roken toen ik 12 was, toen vond ik het stoer. Ik rookte toen niet over mijn longen. Kocht af en toe met een vriendinnetje een pakje om stoer te doen. Pas in de vakantie toen ik 13 was begon ik echt. Ik ging met oudere mensen om en die zeiden dat ik verkeerd rookte. Ze 'leerde' mij wel even goed roken. Ben een week ziek geweest. Daarna niet vaak gerookt. Toen op school weer begonnen en eigelijk nooit meer gestopt. Ben echt begonnen omdat ik verlangde naar iets wat mij rustig maakte. Had altijd (en nog steeds) veel stress. Ben mijn hele leven al ziek, en om van die stress af te komen rook ik. En het helpt mij gewoon. Kwil heus stoppen, maar het lukt me niet. Soms stop ik drie dagen, dan gebeurt er weer iets en heb ik gewoon een sigaret nodig. Sinds ik minder uitga rook ik wel minder. Thuis rook ik ook altijd buiten.
Als ik uit eten ga of whatever let ik wel op of mensen geen last hebben van mijn rook. Ik blaas het ook nooit uit richting mensen. Zitten er mensen in de buurt, blaas ik wel mijn rook naar beneden uit, op mezelf dus.
Maar in de buitenlucht vind ik het een beetje overdreven dat er mensen gaan zeuren dat ze last hebben van mijn sigaret. En dan doel ik niet op bv. in een bushokje oid staan, maar echt buiten buiten. Kijk als ik daar ook niet meer kan roken vind ik een beetje overdreven. Zou het ook niet heel erg vinden om als ik uitga buiten te moeten roken hoor! Op die manier rook je ook weer wat minder Op de duur word de stap naar stoppen dan toch kleiner

sans6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 17:06

Lieke schreef:
Ja, maar als je niet wilt stoppen met roken dan hoeft het toch ook niet.

_/-o_

Romeotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 17:32

miesie schreef:
Ja ik snap wel een beetje wat je bedoelt! Had je al eerder gerookt? Of nog niet voor die drang? En rookten er toen mensen in je omgeving? sorry voor al die vragen, maar ben naar erg nieuwsgierig naar redenen waarom mensen beginnen, omdat mensen er vaak onduidelijk in zijn! En misschien dat ik er dan meer begrip voor kan gaan krijgen..

ik neem aan dat dit op mijn reactie slaat

En nee, niemand in mijn omgeving rookte toen. Alleen een tante van mijn moeders kant die woont bij Utrecht en die zag ik alleen bij famillie gelegenheden van mijn moederskant. Een andere oom en tante die wonen in Belgie, die zag ik nog minder omdat ik naar die kant van de famillie nooit of zelden naar toe ging. Mijn vader rookte heel af en toe de pijp tot ik een jaar of tien was, toen is hij daar mee gestopt, en mijn nichtje rookte ook.
Maar die 'drang' om het zo maar even te noemen, was geen kwestie van een week of een maand ofzo. Die drang heb ik al gehad vanaf het moment dat ik een jaar of twaalf was. De mate van die drang werd steeds vaker/intenser en heb het toen vier jaar vol gehouden, totdat mijn beste vriendin en ik het erover hadden en zij het blijkbaar ook had. De eerste paar sigaretten gingen 'uiteraart' niet over de longen. Maar langzaam tijdens het uitgaan in combinatie met drinken is het er wel over gegaan. Ben er ook nooit ziek of beroerd van geweest, behalve de 1e sigaret na mijn longonsteking. Met mijn longonsteking heb ik nl een week in het ziekenhuis gelegen en heb zolang mogelijk die behoefte 'uitgesteld' zodat mijn longen beter konden helen. Dit heb ik toen ongeveer anderhalf a twee maand uitgehouden en ben toen weer begonnen. Inmiddels ben ik uitwonend en mijn huisgenoot en mijn vriend roken nog meer als ik.
Ook ben ik een happy roker. Iedereen heeft zijn manier om tijd voor zichzelf te nemen, ik neem die tijd samen met een sigaretje. Ik vind het heerlijk om na een lange drukke dag school of stage lekker op de bank te ploffen met een kop koffie en een sigaret. Even die tijd voor jezelf...

Olle schreef:
Dus mijn motieg verder was echt niet dat ik het stoer vond (integendeel), maar gewoon omdat ik er naar verlangde.

dit is een perfecte omschrijving.

Is dit genoeg informatie Miesie?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 19:55

viewtopic.php?f=2&t=538743&hilit=

Dit topic had ik zelf al eens geplaatst.

Hierbij mijn mening.

Ik had even behoeft om een aanvulling te geven.
Op de enquete roken

Rookvrije restaurants vind ik een prima idee.
Voedsel en rook gaan niet samen.

Kroegen en disco's hoeven niet rookvrij omdat je daar niet heen hoeft te gaan, maar uit eten wil iedereen wel eens.

Niemand heeft last ervan als je niet rookt.
Astma patienten hebben er wel last van als iemand wel rookt
.

Uiteten wil iedereen wel eens.
Normaal naar de wedstrijd van mijn dochter kijken zonder in de kantine te worden uitgerookt wil ik ook wel eens.

Dus een gouden midden weg zou er moeten komen .

Alle sportkantines (ook op ruitersportcentra) en restaurants rookvrij.

Cafe's en disco's mogen zelf verkiezen wat ze willen.

Ik wil niet alleen reacties die de onverdraagzaamheid roker=\\ niet roker benadrukken.

Dus hoe lossen we het op??

sans6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 20:00

bij ons in de kantine van t werk (werk op een manege) wordt overdag tot 19.00 niet gerookt, i.v.m. de kinderen die er rondrennen.
Al het personeel bij ons rookt. Als wij met personeel alleen in de kantine zitten, en er is NIEMAND anders bij, gaan we tóch naar buiten om te roken.
Dus er is geen onwil!! Helemaal niet! Maar dat schijnt nogal moeilijk te begrijpen te zijn...

miesie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 20:54

@ Romeotje, thnx voor de info Eindelijk 's iemand die duidelijk is!

@ Ninja2, waar las jij dat mensen met overgewicht stinken? (Is niet als aanval bedoelt ofzo, maar ben benieuwd waar het staat ik heb er namelijk overheen gelezen..)

Ik heb trouwens nog nooit in mijn hele leven last gehad van mensen met overgewicht en heb ook niet last van alle buitenlanders, dus die zouden dan allemaal bij mij in de provincie mogen wonen
Van alcohol en drugsverslaafden heb ik vaak wel last, omdat die 9 van 10 ook roken! Maar dan heb ik van die alcohol en drugs dus weer geen last (tenminste tot nu toe nooit meegemaakt..)

Mij kan het ook echt absoluut niets schelen of iemand ervoor kiest niet gezond te leven.. Dat moet die persoon echt helemaal zelf weten! En normaal gesproken als ik tegen rook zou kunnen, zou ik er ook geen moeite mee hebben om een beetje rook binnen te krijgen, want daar ga je echt niet dood van!
Maar ik kan er gewoon heel slecht tegen en dat is het laatste jaar alleen nog maar erger geworden, daarvoor vond ik rook al vies.. Maar nu heb ik er echt een haat voor gecreeerd.

En tuurlijk zijn er veel vervelende dingen.. Ik las een reactie in dit topic van iemand die het vies vond als iemand bij haar in de buurt aan het eten was! Kan vaak erg vervelend zijn, maar die persoon gaat weg en je hebt er geen last meer van!
Als ik uit ben geweest en ik kom thuis heb ik er nog steeds last van en dan zelfs erger, dan kom je in je schone huis en dan stinkt je haar en kleding zo erg! Dan ga je douchen en je haar wassen, nog steeds die vieze geur, pas na 3 keer wassen ofzo is het er uit..

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 20:57

Citaat:
Ik las een reactie in dit topic van iemand die het vies vond als iemand bij haar in de buurt aan het eten was!

eeuhm... dat was geloof ik sarcastisch bedoeld...

terorita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 21:06

ik was 14/15 toen ik mijn eerste sigaret nam inderdaad stoer doen en erbij willen horen, niet te pruimen zo smerig en toch stoer volhouden alsof ik het heerlijk vond.
rook nu dus zo een 20 jaar heb vaak zat een poging tot stoppen gedaan, gelukt is het dus nooit
1 keer een maand of 2 was toen zwanger van mijn zoon, kwam bij de gynocoloog voor de tewwde keer en was afgevallen ik was een sterss kip.
de goede vrouw vroeg me hoe dat kwam, ze adviseerde me.
neem 3 of 4 sigaretten per dag op dit moment is stress erger voor je ongeboren kind dan rook. heb dit dus gedaan.
voelde me een stuk beter en kwam zowaar weer aan gynecoloog tevreden en ik stress vrij.
max is gezond terwereld gekomen. en ik rook nog steeds

ninja2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 00:56

miesie schreef:
@ Romeotje, thnx voor de info Eindelijk 's iemand die duidelijk is!

@ Ninja2, waar las jij dat mensen met overgewicht stinken? (Is niet als aanval bedoelt ofzo, maar ben benieuwd waar het staat ik heb er namelijk overheen gelezen..)

Ik heb trouwens nog nooit in mijn hele leven last gehad van mensen met overgewicht en heb ook niet last van alle buitenlanders, dus die zouden dan allemaal bij mij in de provincie mogen wonen
Van alcohol en drugsverslaafden heb ik vaak wel last, omdat die 9 van 10 ook roken! Maar dan heb ik van die alcohol en drugs dus weer geen last (tenminste tot nu toe nooit meegemaakt..)

Mij kan het ook echt absoluut niets schelen of iemand ervoor kiest niet gezond te leven.. Dat moet die persoon echt helemaal zelf weten! En normaal gesproken als ik tegen rook zou kunnen, zou ik er ook geen moeite mee hebben om een beetje rook binnen te krijgen, want daar ga je echt niet dood van!
Maar ik kan er gewoon heel slecht tegen en dat is het laatste jaar alleen nog maar erger geworden, daarvoor vond ik rook al vies.. Maar nu heb ik er echt een haat voor gecreeerd.

En tuurlijk zijn er veel vervelende dingen.. Ik las een reactie in dit topic van iemand die het vies vond als iemand bij haar in de buurt aan het eten was! Kan vaak erg vervelend zijn, maar die persoon gaat weg en je hebt er geen last meer van!
Als ik uit ben geweest en ik kom thuis heb ik er nog steeds last van en dan zelfs erger, dan kom je in je schone huis en dan stinkt je haar en kleding zo erg! Dan ga je douchen en je haar wassen, nog steeds die vieze geur, pas na 3 keer wassen ofzo is het er uit..

Pagina 6

Sorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 01:09

jezus zeg.. ohh nee dat mag natuurlijk ook niet.

willen alle niet rokers dan ook lekker in een hutje in de rimboe gaan zitten zodat ze echt schone lucht in kunnen gaan ademen.

Want uit een gepubliceerd onderzoek in de volkskrant een aantal jaar geleden is gebleken dat een uurtje op de hoek van een straat in hartje Amsterdam gaan staan gelijk is aan 20 sigaretten roken wat betreft vervuilde lucht in ademen.

Kayla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 01:35

Sorro schreef:
Want uit een gepubliceerd onderzoek in de volkskrant een aantal jaar geleden is gebleken dat een uurtje op de hoek van een straat in hartje Amsterdam gaan staan gelijk is aan 20 sigaretten roken wat betreft vervuilde lucht in ademen.

Het heeft alleen een heel ander effect, het is een stuk minder schadelijk, heb ik mij laatst laten vertellen door een patholoog die dagelijks longen voorbij ziet komen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 01:45

Dus als ik het goed begrijp zijn uitlaatgassen niet ongezond?

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 01:58

Nee dat begrijp je niet goed, als je goed gelezen had dan had je gezien dat ze MINDER schadelijk zijn.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 02:05

Lijkt mij persoonlijk nogal af te hangen van het aantal uren wat je in de uitlaatgassen staat t.o.v. het aantal sigaretten wat je rookt

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 02:09

Natuurlijk, maar uitgaande van iemand die in een stad woont ten opzichte van iemand die gemiddeld rookt. Maar je mag ook de vergelijking nemen waarop ik reageerde.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 02:17

Jammer dat er geen gemiddelde mensen bestaan

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 02:22

Statistisch gezien is de kans dat die er in dit geval wel zijn is vrij groot, maar ik neem ook genoegen met een kleine marge naar onder en naar boven.