Hm blijkbaar klopte het krantenbericht niet, want gisteren vond dus het openingsstierengevecht plaats. Ik heb het begin gemist, maar aan het eind was er een matador (die niet dooodde) onder begeleiding van life gezang van een Spaanse zanger met en gitarist en percussionist. Het was op zich wel mooi, maar wel errug SPAANS hè? Toen hij klaar was en de tamme koeien de arena inkwamen om de stier weg te leiden, werd de aandacht gevestigd op de Spaanse flamenco-danseres die bij het Spaanse bandje was. Wederom ERRUG Spaans. Daarna (als laatste) barstte een Portugese fado zangeres in gezang uit en deden de stierenvechters 1(!!!) ruiter, 2 matadores en de leider van de mannen die de pega doen hun ere rondje. De ruiter kwam trouwens bloemen brengen aan de laatste matador die hoogstwaaschijnlijk Spaans was. In het publiek meende ik trouwens de Spaanse koningin ook te herkennen. Anyway, hoog Spaans gehalte, de ruiter "offerde" bloemen aan de matador (maar het kan zijn dat een matador bloemen heeft gegeven aan de ruiter in een eerder stadium) en het hele gebeuren leek een behoorlijk statement van de Spaanse invloed en helemaal geen respect voor het monument en de Portuguese liefhebbers. Ik voelde me gewoonweg beledigd! Als dit de trent is die hij wil zetten en het volgende evenement zou mista worden ...maar deze was het al...wat krijgen we dan straks? Ik vrees het ergste... een Spaanse arena op Portugees grondgebied!
En dat kan wat mij betreft misschien eigenlijk wel, maar het klopt niet omdat het VERBODEN is om de te doden en Lissabon niet kan beroepen op de traditie wet...
Ik kijk de 25ste zeker weer!