Nieuwe directeur wil dood van de stier in de arena Update

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 15:57

Ik wil nog even iets toevoegen, ik weet niet of men in het buitenland er van bewust is dat het een wedstrijd is met deelnemers en geen spectakel voor publiek. Het publiek speelt wel een rol, maar beinvloed nauwelijks beslissingen. Zo kreeg vorig weekeinde een 14 jarige jongen een staande ovatie, maar een journalist schreef: "leuk en aardig, maar niks met stierenvechten te doen en de goede stier verdiende beter. Ik hoop dat hij dat accepteert en verbetert".
Vandaag in een ander rapport van een journalist werd er gesproken over "stieren die te lang wachtten met de aanval en de ruiters niet veel kans gaven een mooi staaltje te laten zien. De benadering met twee spiezen (dus met losse handen) van een der ruiters (naam verder even onbelangrijk), tot twee maal aan toe, werd werd gewaardeerd."
Dit even om te laten zien hoe men hier er tegenover staat. De hier razend populaire jongeren serie "Morangos com Açucar" heeft stierenvechten in een episode verwerkt. Het gaat om een jongen die met de cape leert zwaaien en zo oog in oog komt met zijn eerste stier, een kalf. Ik denk dat dit heel bewust gedaan wordt om het stierenvechten als cultureel erfgoed niet te verliezen en de jongeren enthousiast te maken. Let wel, hier werd dus alleen met de cape gezwaaid, het was geen ruiter.
Wederom, ik probeer niks te rechtvaardigen, ik breng jullie op de hoogte van dingen.
Ik vraag me af hoe een matador die echt gaat doden beoordeeld kan worden, daar er geen vergelijk is en er ook geen tegenstanders zijn, of wordt dat dan buiten mededingen opgevoerd?
Voorlopig nog geen nieuws over de plannen van de dood van de stier. Het enige wat ik kan vinden gaat over de heropening, de winkels, restaurants en bisoscoopzalen in het (enorme) prachtige complex.
http://dn.sapo.pt/2006/04/07/cidades/tr ... campo.html

Lusitana

Nieuwe directeur wil dood van de stier in de arena *UPDATE*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 18:45

De arena wordt morgen officieel geopend en donderdag is het eerste stierengevecht à Portuguesa, met 2 ruiters op hoogopgeleidde paarden en geen doder. "Uit respect voor de geschiedenis van het monument en de liefhebbers van de kunst van het stierenvechten"
Maar 25 mei worden er een "gemengde" gehouden, mét matadores. Nu heet iemand die hier met de cape aan de gang gaat ook een matador, zonder dat hij dood, maar ik vrees, aan de Spaanse namen van de matadores te zien, dat het gaat om het werkelijk doden van de stieren, dat zou betekenen dat hij toch vergunning heeft gekregen en ik vrees dat het respect voor het monument en de liefhebbers van de kunst van het stierenvechten op de Portugese manier eenmalig is
Ik houd jullie op de hoogte.
In elk geval hebben vele actiegroepen die voor dieren opkomen al te kennen gegeven aanwezig te zijn bij de opening (ik weet niet of dat de opening van het gebouw of het stierenvechters seizoen betekent, kon ik niet opmaken uit de tekst), dus er zal flink tegengas gegegeven worden. Overigens rekent meneer op 10 tot 15 miljoen bezoekers per jaar, vergeet niet dat er in de arena nu ook andere spectakels gegeven kunnen worden en er winkels en bioscoop zalen zijn in het gebouw.

Sonja_vR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 20:20

om even terug te komen op je oorspronkelijke vraag
ik ben tegen , leuk dat die spanjaard in portugal aan de bak is gekomen
maar hij runt nu wel een PORTUGESE arena en geen spaanse.. de gevechten zijn in de twee verschillende landen wezenlijk verschillend van elkaar
beide behoren tot ene nationale traditie ..
en mijn persoonlijke mening is dat de PORTUGESE traditie niet vervuild moet worden met de spaanse (die idd zum kotsen is )

verwijderd09

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 22:58

ik ben nieuwsgierig wat de reactie over het algemeen van de portugezen zelf is, kun je daar ook iets over vertellen lusitana. hoe denken de portugezen erover?

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 10:54

Daar heb ik niet goed zicht op. Ik weet dat er verschillende actiegroepen zijn die tegen stierenvechten zijn in het algemeen, maar ik weet ook dat stierenvechten hier ongeveer gelijk staat aan voetbal in Nederland, en elke paardengek wil eigenlijk wel stierenvecht(st)er worden, hoe maf dat ook in jullie oren mag klinken, maar het is het summum van paardrijden. Men combineert graag de spanning met de (Hoge School) dressuur. Maar de paardegekken zijn maar en heel klein percentage van de bevolking. Dan is er een grote groep van liefhebbers die graag naar stierengevechten kijken (het komt hier ook op TV), maar van niemand weet ik in hoeverre ze het erg zullen vinden dat Spaans stierenvechten wordt geintroduceerd... misschien moet ik een discussie openen op een Portugees forum

Wel weet ik dat Portuezen en Spanjaarden zich tegenoverelkaar verhouden als Nederlanders en Duitsers. Men gaat over de grens shoppen of benzine halen, maar tradities worden liever niet vermengd. Maar stierenvechten neemt een aparte plaats in. Spaanse stierenvechters komen hier en Portugeze gaan daar heen (ze gaan zelfs naar Mexico). Het is er internationaal . Desalniettemin, houden de Spanjaarden zich hier aan de regels van hier en de Portugezen zich daar aan de regels van daar, wederom geen menging van traditie...

Ik houd in elk geval de krantenberichten bij over deze arena, en deze meneer.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 11:10

Hm blijkbaar klopte het krantenbericht niet, want gisteren vond dus het openingsstierengevecht plaats. Ik heb het begin gemist, maar aan het eind was er een matador (die niet dooodde) onder begeleiding van life gezang van een Spaanse zanger met en gitarist en percussionist. Het was op zich wel mooi, maar wel errug SPAANS hè? Toen hij klaar was en de tamme koeien de arena inkwamen om de stier weg te leiden, werd de aandacht gevestigd op de Spaanse flamenco-danseres die bij het Spaanse bandje was. Wederom ERRUG Spaans. Daarna (als laatste) barstte een Portugese fado zangeres in gezang uit en deden de stierenvechters 1(!!!) ruiter, 2 matadores en de leider van de mannen die de pega doen hun ere rondje. De ruiter kwam trouwens bloemen brengen aan de laatste matador die hoogstwaaschijnlijk Spaans was. In het publiek meende ik trouwens de Spaanse koningin ook te herkennen. Anyway, hoog Spaans gehalte, de ruiter "offerde" bloemen aan de matador (maar het kan zijn dat een matador bloemen heeft gegeven aan de ruiter in een eerder stadium) en het hele gebeuren leek een behoorlijk statement van de Spaanse invloed en helemaal geen respect voor het monument en de Portuguese liefhebbers. Ik voelde me gewoonweg beledigd! Als dit de trent is die hij wil zetten en het volgende evenement zou mista worden ...maar deze was het al...wat krijgen we dan straks? Ik vrees het ergste... een Spaanse arena op Portugees grondgebied!
En dat kan wat mij betreft misschien eigenlijk wel, maar het klopt niet omdat het VERBODEN is om de te doden en Lissabon niet kan beroepen op de traditie wet...
Ik kijk de 25ste zeker weer!

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 11:19

"....eerste stierengevecht à Portuguesa, met 2 ruiters op hoogopgeleidde paarden en geen doder. "Uit respect voor de geschiedenis van het monument en de liefhebbers van de kunst van het stierenvechten" "

Ik weet dus niet wat daar mee gebeurd is, met die belofte, maar dus niet waargemaakt en dat maakte me behoorlijk misselijk!
Het zegt heel wat over deze nieuwe directeur!!!

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 11:36

Kan niet meer editen, dus maar even zo.
Heb begrepen dat dit een gala was en niet het eerste stierengevecht, maar het blijft errug Spaans en geen respect voor maar een regelrechte belediging naar het Portugese volk, in mijn ogen.

Ben zeer benieuwd wat de journalisten schrijven !!!

Anoniem

Re: Nieuwe directeur wil dood van de stier in de arena Updat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 20:25

Ik heb een paar weken geleden een Portugese kennis gevraagd wat hij er van vond. Hij had er nog niets over gehoord en dat terwijl hij in Lissabon woont!
Zodra ik hem weer spreek zal ik nog eens vragen wat hij erover denkt. Hij is overigens geen liefhebber van stierenvechten en volgt het stierenvechtersgebeuren vrijwel niet..

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 21:01

Ik heb maar 1 krant kunnen lezen vandaag en daarin stond niet zoveel behalve dat er lange rijen waren en dat dus niet alleen voetbal leeft...

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 15:18

Wat ze later zeiden in een andere krant, was dat het geweldig was, Pedrito de Portugal (matador, in Portugal mannetje met de cape die niet dood) domineerde het spectakel en wat betreft de protesten van de dierenbeschermers halen ze hun schouders op:"Als je er tegen bent, kom dan gewoon niet kijken. Het zit in ons bloed, het hoort bij ons", was het commentaar van een bekende Portugese.

Ik zal kijken of er wat op het net staat.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 16:25

Eerste officiele stierengevecht. Welgeteld 1 SPAANSE stierenvechter te paard die twee stieren heeft gedaan en ik meen twee Spaanse matadores, waaronder een heel populaire tiener.
Waar o waar is de Portugese bijdrage te vinden? Oja, het stierenvechten te paard is Portugees...

Ik heb het volledige verslag nog niet gelezen, alleen het vooruitzicht.

edit: Op het internet ontevredenheid over het feit dat er honderden lege plaatsen waren terwijl er ook mensen waren die geen kaartje konden krijgen, en het feit dat journalisten op verkeerde plekken werden gezet er plekken geresreveerd waren voor mensen die er niks mee te maken hadden, kortom een organisatorische puinhoop, maar Juli, die tiener (Spanjaard van geboorte, opgeleid in Mexico) heeft alles goed gemaakt. Weet niet of hij al of niet echt gedoodt heeft.
*speurt verder*

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 16:45

De matador die gewonnen heeft was Portugees (en heeft vast niet gedoodt), van El Juli snapt men nu waarom hij zo´n idool is en de Spaanse ruiter wisselde goed momenten af met die waarvoor hij uitgefloten werd...
Het lijkt erop dat het publiek op Spaanse ruiters zit te wachten, of dan in elk geval iets willen zien dat beter is of gelijk staat aan wat ze van Portugese ruiters gewend zijn.