Brandstofprijzen: rijden jullie minder?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Re: Brandstofprijzen: rijden jullie minder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 09:35

Poh, vooral langs de snelweg (niet te snel voorbij rijden, wel beetje zuinig) is het wel schrikken van de prijzen. Ik heb met mijn fijne diesel precies op het juiste moment getankt zo’n 2 weken geleden voor €2,15. Maar nu al €2,32 bij diezelfde pomp. Langs de snelweg heb ik €2,74 al gezien. Vroegaaaaah reed ik altijd klein stukje om om bij een onbemande Shell te tanken, dat was onder €1 :D
Ik voel me oud (en arm!).

Ik rij echt wel minder met onze eigen diesel auto. Als ik iets kan plannen zodat ik weg kan met de lease auto van mijn man, dan doe ik dat (dus bijvoorbeeld op zaterdag iets halen ipv op mijn vrije vrijdag).
De trailer moet ook voor onderhoud, dat wil ik dan ook maar zo plannen dat ik hem met de leaseauto kan brengen en halen.

Ik vind het erg heftig de prijzen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 09:37

De sponsering van Oekraïne en asiel moeten toch ergens van betaald worden.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 09:38

Ik heb gister €2,18 betaald, iets van €55 kwijt voor iets meer dan een halve tank. Ik kan 800km rijden met een volle tank (als ik 5,2 op 100km blijf rijden).

Eerst deed ik bij dat benzine station mee met de punten, maar dan moet je voor tanken. En dan spaar centen per liter en kan je vanaf €20 laten uitbetalen. Alleen voor tanken is dus duurder. Maakte me eerst niet uit maar nu, alle beetjes helpen. Dus nu tank ik achter, onbemand.

En op donderdag en zaterdag is er altijd iets korting. Daar keek ik eerst ook niet naar en nu wel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 09:42

OleJon schreef:

Want daar gaat de oliemarkt van in paniek?

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 10:12

tamary schreef:
OleJon schreef:

Daarom gaan de accijnzen en btw niet omlaag. Mooie extra inkomen voor andere uitgaven en dan over een jaar zeggen we hebben zoveel mln aan meevallers. Jaaa over de rug van de burgers. Overheid is de grootste winnaar met deze prijzen. Hogere accijnzen zijn zo geregeld, maar eraf niet. Denk maar aan het kwartje van Kok.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 11:02

Precies dat! En wij sukkels alles maar pikken.
In Frankrijk waren er al snelweg bezettingen van boze truckers. Zou hier ook mooi zijn

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 11:05

tamary schreef:
OleJon schreef:

Overheid heeft geld tekort, daarom verlagen ze de accijnzen niet

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 11:07

Popstra schreef:
Precies dat! En wij sukkels alles maar pikken.
In Frankrijk waren er al snelweg bezettingen van boze truckers. Zou hier ook mooi zijn

+:)+ +:)+ +:)+ +:)+ +:)+

De boeren waren de enige die voor zichzelf opkwamen.
Heeft geen nut gehad,maar toch.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 11:16

Zucht.
1. vergrijzing : de groep die het meeste belasting betaald is die van 50-65/67, en daar stromen er meer uit naar AOW/pensioen dan er vanuit de 50- groep in komen. Eenmaal met pensioen kosten deze mensen de overheid geld in de vorm van AOW (ook al is dat in de basis een spaarpot, die is niet meer toereikend, dus er moet belastinggeld bij, dat is al richting 50/50 potje/belasting geld), en ouder worden komt met gebreken en dus meer zorgkosten ...
En aangezien we hebben besloten dat we en voor de ouderen (en stukke mensen) zorgen en dat we dat niet zo zwaar of uberhaupt bij de sterkste schouders (bedrijven en heel rijke mensen) neerleggen, komt dat via dingen als loonbelasting en al die andere minihapjes bij iedereen vandaan ...
Ja er zouden dingen anders moeten op dat punt en ik zie meer bedrijfsvertegenwoordigers in de politiek dan volksvertegenwoordigers. Komt ook omdat een democratie valt of staat bij goed onderwijs en dus weten hoe dingen geregeld zijn en wie er "schuldig" is aan wat.
Simpel stampvoeten is koren op de molen van autocratische partijen en wat dat voor ellende brengt zien we nu dagelijks op het journaal en social media.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 11:49

Ik vind de prijzen nog iets meevallen. Was erg geschrokken door dit topic, maar gister getankt en dat was €2,23/L.
€8 meer op een hele tank t.o.v. paar weken terug.

De prijzen stijgen altijd als er iets gebeurt in de wereld. In corona waren het ook deze prijzen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 11:52

Jullie tanken stuk goedkoper dan ik. Hier 2,42.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-26 11:56

verootjoo schreef:
De prijzen stijgen altijd als er iets gebeurt in de wereld. In corona waren het ook deze prijzen.

Nee hoor, diesel zeker niet.

Ik mag komende week weer tanken, diesel dus, het is echt huilen met deze achterlijke prijzen.

Ik tankte enkele jaren terug nog 1.30/liter.
Gelukkig rijd ik 1 op 20, maar toch.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 12:18

tamary schreef:
Zucht.
1. vergrijzing : de groep die het meeste belasting betaald is die van 50-65/67, en daar stromen er meer uit naar AOW/pensioen dan er vanuit de 50- groep in komen. Eenmaal met pensioen kosten deze mensen de overheid geld in de vorm van AOW (ook al is dat in de basis een spaarpot, die is niet meer toereikend, dus er moet belastinggeld bij, dat is al richting 50/50 potje/belasting geld), en ouder worden komt met gebreken en dus meer zorgkosten ...
En aangezien we hebben besloten dat we en voor de ouderen (en stukke mensen) zorgen en dat we dat niet zo zwaar of uberhaupt bij de sterkste schouders (bedrijven en heel rijke mensen) neerleggen, komt dat via dingen als loonbelasting en al die andere minihapjes bij iedereen vandaan ...
Ja er zouden dingen anders moeten op dat punt en ik zie meer bedrijfsvertegenwoordigers in de politiek dan volksvertegenwoordigers. Komt ook omdat een democratie valt of staat bij goed onderwijs en dus weten hoe dingen geregeld zijn en wie er "schuldig" is aan wat.
Simpel stampvoeten is koren op de molen van autocratische partijen en wat dat voor ellende brengt zien we nu dagelijks op het journaal en social media.

En toch zou het zeker in deze tijd het kabinet sieren ze ons eens tegemoet komen in deze situatie.

En ja de vergrijzende hebben zelf overigens ook altijd keurig hun belasting betaald en dus RECHT op hun verzorging op hun oude dag!! dat is belangrijker dan alles maar in oorlogen te pompen die toch niet gewonnen gaan worden!!

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 12:28

verootjoo schreef:
Ik vind de prijzen nog iets meevallen. Was erg geschrokken door dit topic, maar gister getankt en dat was €2,23/L.
€8 meer op een hele tank t.o.v. paar weken terug.

Met corona was het heel laag. Je bedoelt denk ik toen Oekraïne aangevallen werd. Al hebben we die prijs inmiddels ook overschreden.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 12:32

Wij rijden niet per se minder, vloeken alleen even bij het afrekenen. Maar we kunnen het betalen, er zijn zat gezinnen die moeten kiezen tussen huur, eten of zorgverzekering betalen omdat alle drie in 1 maand niet meer lukt.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 12:32

De benzine is nu toch echt wel veel duurder dan in corona tijd. Of toen de oorlog met Oekraïne begon hoor

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 12:49

Nee, ik rij niet minder. Werk vergoed grotendeels auto (alleen ik heb teveel kilometers woon-werk, dus betaal een klein deel zelf). Reiskosten naar school mag ik wel declareren. En eventuele extra kilometers mag ik ook declareren (op een werkdag naar de ziekenhuisapotheek moeten bv).
En privé tja. Die ene keer in de maand dat ik het land doorkruis voor hobby. De trein is nog steeds minstens net zo duur (en dubbel zo lang -O- ), dus geen interessant alternatief.

En reiskosten waren voor dit gezeur al niet rendabel, dus zijn dat nu nog steeds niet. Maar ja, een fijn team en als je jong bent al een vast contract hebben is ook wat waard.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 13:44

Bullebeest schreef:
OleJon schreef:

Daarom gaan de accijnzen en btw niet omlaag. Mooie extra inkomen voor andere uitgaven en dan over een jaar zeggen we hebben zoveel mln aan meevallers. Jaaa over de rug van de burgers. Overheid is de grootste winnaar met deze prijzen. Hogere accijnzen zijn zo geregeld, maar eraf niet. Denk maar aan het kwartje van Kok.

Dat klinkt lekker simpel, maar het klopt niet.
Oekraïne‑steun en asiel worden niet betaald uit accijnzen. Dat zijn vaste begrotingsposten die al bestaan, los van de brandstofprijs. De pompprijs wordt bepaald door de wereldwijde olieprijs, niet door Den Haag.

Accijnzen omlaag doen heeft nul invloed op Oekraïne‑steun, en Oekraïne‑steun heeft nul invloed op accijnzen. Dat zijn twee totaal gescheiden geldstromen.

En nee, de overheid ‘wint’ niet van hoge energieprijzen. Hoge prijzen kosten juist miljarden aan compensatie, lagere koopkracht en economische schade.

Het kwartje van Kok is een historisch voorbeeld, maar het bepaalt niet de olieprijs van vandaag. Die komt van OPEC, oorlogen en de internationale markt — niet van de Nederlandse begroting.

Kortom: het klinkt stoer, maar financieel slaat het nergens op.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 13:51

Ik heb in januari mijn elektrische auto ingeruild voor een benzine :+ :')

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 14:06

Ik lees hier veel over de prijzen aan de pomp.
We gebruiken de ANWB onderweg app on te kijken waar de goedkoopste benzine is. De prijzen variëren hier van 2,50, maar deze week heb ik ook 2,31 getankt. (diesel)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 14:23

Hier 3 pompen aan dezelfde weg en zijn al de hele week zo tussen de 2,22 en 2,25.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 14:41

de goedkoopste in de buurt is hier nu 2,19 en diesel 2,38.
Maar ook 1 met 2,27 en 2,41voor de diesel. (wil die geen klanten?)
Liggen 2 km uit elkaar.

20 km verderop, alleen een grens over is
Benzine 1,80 en diesel 2,12

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 15:03

Hier 2,189 (Nootdorp) voor benzine

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 15:41

Hier is de benzine toch alweer gedaald…. Betaalde vorige week 2,279 en zojuist 2,229. Alle beetjes helpen haha! Bij dezelfde pomp trouwens.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 15:45

Ik pak voor de kleinere stukjes wat vaker de scooter of fiets.
Verder tank ik euro 98, dus dat doet extra veel zeer.