Vastzitten door de bombardementen in het Midden-Oosten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 09:52

Even in de KLM app een vlucht gezocht van Bangkok naar Amsterdam met 3 personen.
Eerst beschikbare vlucht is op 12 maart voor een luttele 23.000 :$

Er zijn vast andere opties maar even als indicatie.

Foaly

Re: Vastzitten door de bombardementen in het Midden-Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 10:10

Ik zou ook niet gaan paniekvogelen maar eerst 9 maart afwachten. Mocht er dan toch niets gebeuren, dan is het dan tijd om naar alternatieven te kijken, maar geef eerst TUI en Emirates de kans om je te helpen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 10:24

fransje23 schreef:
Even in de KLM app een vlucht gezocht van Bangkok naar Amsterdam met 3 personen.

Dan kun je beter je vakantie nog wat verlengen! In principe had je waarschijnlijk al betaald voor je terugvlucht? Dan moet die ook op de een of andere manier uitgevoerd worden. Al is het wegens overmacht op een latere datum .

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 10:26

Foaly schreef:
Ik zou ook niet gaan paniekvogelen maar eerst 9 maart afwachten. Mocht er dan toch niets gebeuren, dan is het dan tijd om naar alternatieven te kijken, maar geef eerst TUI en Emirates de kans om je te helpen.

Dit idd
Succes TS

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 11:23

fransje23 schreef:

Als je eind maart kijkt vliegt eva air voor rond de 800

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 11:26

Eretria schreef:
fransje23 schreef:

Ik vermoed dat TS geen behoefte heeft haar vakantie tot eind maart te verlengen...

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 11:32

Het lijkt me dat werkgevers het ook heel vervelende vinden als mensen te laat terug keren van vakantie.
Oké, het is overmacht. Maar al te lang lijkt me wel voor gedoe te kunnen zorgen.

Sterkte voor iedereen die nu ‘ vast ‘ zit. Hopelijk komt het snel goed.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 11:35

Mijn werkgever is wel de laatste om wie ik me druk zou maken := Het is inderdaad overmacht, wat willen ze doen, je zelf komen halen?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 11:37

KLM en TUI gaan vrijdag gestrande reizigers ophalen in het Midden-Oosten. Het ministerie van Buitenlandse Zaken meldt dat er twee repatriëringsvluchten komen. De een vanuit de Omaanse hoofdstad Muscat, die wordt verzorgd door KLM, en een vlucht van TUI vanuit het Egyptische Sharm-el-Sheikh. Reizigers betalen een eigen bijdrage van 600 euro per persoon.

Ad.nl

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 11:42

Foaly schreef:
Mijn werkgever is wel de laatste om wie ik me druk zou maken := Het is inderdaad overmacht, wat willen ze doen, je zelf komen halen?

Salaris over niet gewerkte dagen inhouden.

Arianne_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-26 11:55

We hebben er ons nu bij “neergelegd” dat we 9 maart vliegen.
Gaan nog wat leuke dingen doen.

En mijn werk is ook zeker mijn laatste zorg. Ik werk in de zorg, in het ergste geval 10 andere banen :o

En als we niet 9 maart vliegen dan gaan we een ticket zoeken die beetje schappelijk is. Maar ook een veilig gevoel geeft.
En waar we met zijn 3e mee kunnen vliegen.

Waren we met zijn 2e, dan hadden we zeker op de eerste beste vlucht gestapt en een rondje wereld gedaan met het vliegtuig. En lang wachten op een vliegveld.
Maar een meisje van 2 willen we dat niet aan doen. En ons zelf :D

We merken wel dat tui nu meer mensen aan de telefoon krijgen en meer mensen dit probleem hebben. Want ze sturen nu zo af en toe een berichtje in de app.
In Phuket waren wij de eerste vlucht die geannuleerd was dus toe was het probleem nog niet zo groot.

En Emirates moet wel met vluchten gaan komen. Anders zijn ze straks failliet, ook al betaald de overheid hun veel.
En tui en Emirates hebben een thuisbreng plicht dus we komen echt wel thuis.

En de reisverzekering doet niks meer.
A) omdat het om oorlog gaat en dat is uitgesloten.
B) omdat het einde van je vakantie is. (Mits je een doorlopende reisverzekering heb.)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 11:58

Maar het moet wel kunnen natuurlijk. Je wilt toch ook niet uit de lucht geschoten worden?

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 11:59

De prioriteit van emirates en andere maatschappijen ligt bij de mensen ophalen uit oorlogsgebieden en niet de mensen die volkomen veilig in andere landen zitten.

Arianne_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-26 12:02

Zeker moet het veilig zijn. En ik ben ook zeker voorstander dat ze eerst de mensen daar moeten helpen. Dat is ook 1 van de redenen dat we niet gelijk zelf een ticket hebben geboekt.

Maar tot gisteren wisten we niet waar we aan toe waren. En dat geeft veel onrust, nu dat er is. Is het “oké”

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 12:05

anjali schreef:
Maar het moet wel kunnen natuurlijk. Je wilt toch ook niet uit de lucht geschoten worden?

Vluchten vanuit Bangkok vliegen via andere landen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 12:14

Arianne_94 schreef:
Zeker moet het veilig zijn. En ik ben ook zeker voorstander dat ze eerst de mensen daar moeten helpen. Dat is ook 1 van de redenen dat we niet gelijk zelf een ticket hebben geboekt.

Maar tot gisteren wisten we niet waar we aan toe waren. En dat geeft veel onrust, nu dat er is. Is het “oké”

Dat werkte bij ons destijds ook zo :j

Nu gewoon maar zoveel mogelijk genieten!

Werkgever zou ik mij ook niet druk om maken.
Neem aan dat ze weten wat er aan de hand is. Meer dan op de hoogte houden kun je niet doen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 12:42

Eretria schreef:
fransje23 schreef:

Enkele reis of retour? De huidige prijzen voor een retourtje Phuket liggen rond de 650 euro als je geluk hebt en 750. Tenminste, de prijzen tot vorige week. Dan is 800 euro al aan de bovenkant van de markt voor een retourtje.

Als je een retourtje Phuket boekt met vertrek komende zaterdag en week later terug, dan mag je zo'n 3600 euro aftikken.
Ook een vlucht voor over bijna een jaar naar een andere Aziatische bestemming is ineens bijna 200 euro duurder geworden.

Maar als je tot eind maart moet wachten en je wilt graag naar huis, dan is dat ERG lang hoor. En die week later thuiskomen heeft mij toen gewoon 5 vakantiedagen gekost hoor.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 13:06

Fitzroy schreef:
fransje23 schreef:
Ts heeft een pakketreis volgens mij is Tui verantwoordelijk voor hun terugreis.

Contact opnemen met de reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij klinkt makkelijker dan gezegd.
Je moet er eerst al doorheen komen en vervolgens sta je heel lang in de wacht. Vervolgens krijg je iemand aan de lijn die zegt alle begrip te hebben maar niets voor je kan doen.
En dat iedere dag opnieuw..

Dat wil je toch niet? Ik zou echt zelf een vlucht boeken, dan maar een paar duizend euro extra. Met de zekerheid dat je wel vertrekt.

Moet je dat wel hebben en 100 procent zekerheid heb je nooit of die echt vertrekt.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 13:14

Kost dus altijd wel tijd en ook geld als ik het zo lees plus vakantie dagen.

Noet iedereen kan finacieel vaak of zelfs op vakantie naar Thailand of verder Maar er zijn er genoeg die het hele jaar er voor sparen.

Die hebben dan niet zomaar elders veel geld om 2 week langer te blijven en dure tickets terug te boeken. helemaal een compleet gezin. En dan kan ook niet je kinderen alvast alleen naar huis .

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 13:37

Wat vervelend joh. Ik denk dat je niks anders kunt doen dan je er bij neer te leggen ipv druk te maken want dat schiet niks op.
Het is een bijzondere situatie die nauwelijks voor komt. Na de ramp met de MH17 snap ik wel men er ver uit de buurt blijft.
Zou zelf ook geen risico willen lopen en Thailand is niet bepaald de hel om te moeten blijven. Dus het beste er van maken want het is puur overmacht.
Oorlog doet meer dan bommen, het doet wetten veranderen en compleet stil leggen.
Verzekeringen die niet meer uitkeren..
Lees zelf nooit die regeltjes in de voorwaarden want wie verwacht nu zoiets!?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 14:08

Popstra schreef:
Verzekeringen die niet meer uitkeren..
Lees zelf nooit die regeltjes in de voorwaarden want wie verwacht nu zoiets!?

Dat dus. Sterker nog, ik heb wel eens gereisd zonder reisverzekering en ook wel dingen gedaan die buiten een verzekering vielen. Ik zie dat als risicobeheersing. Mijn ervaring is helaas dat als je iets hebt dat de verzekering er echt niet voor jou is. Elke euro die ze niet hoeven betalen zullen ze niet betalen.

Toen ik in coronatijd in het buitenland in oranje landen zat, tjonge, dat was dom, je was niet verzekerd, enz. Maar dat is niet waar, je bent voor medische kosten nog altijd verzekerd tot het eigen niveau. En reken er maar op dat ze de regels nu weer gaan aanpassen voor het midden oosten die niet in het voordeel van de klant werken. Dat deden ze ook bij corona. Ineens was dat niet meer verzekerd.

En je ziet nu ook weer de lobby voor de pakketreis omhoog poppen. Ja, dat is nu misschien wel het geluk van de TS, maar de luchtvaartmaatschappij moet het wel oplossen. In coronatijd werd er ook steeds gezegd dat je met een pakketreis moest gaan, want veiliger, blabla. Zelf boek ik zelden een pakketreis omdat die al snel 1000 euro duurder zijn dan zelf regelen als het om duikvakanties gaat. Maar ook andere tripjes regel ik vaak liever zelf omdat je dan specifieke dingen wilt doen en dat kan niet met een pakketreis. Of je wilt juist extreem goedkoop en simpel overnachten. Dat bieden pakketreizen vaak ook niet.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 14:33

@germie, ik ben in het buitenland geopereerd. Dit kostte maar liefst $ 27.000,-, voor iets wat in Nl misschien € 5000,- kost. Dan ben je dus mooi de pineut als je reisverzekering niet uitkeert.
Moet je zelf weten maar dan ook niet piepen als je zelf 22.000,- bij moet leggen. Als jij dat risico aan wilt gaan, jouw probleem.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 15:03

germie schreef:
Dat dus. Sterker nog, ik heb wel eens gereisd zonder reisverzekering en ook wel dingen gedaan die buiten een verzekering vielen. Ik zie dat als risicobeheersing. Mijn ervaring is helaas dat als je iets hebt dat de verzekering er echt niet voor jou is. Elke euro die ze niet hoeven betalen zullen ze niet betalen.

Toen ik in coronatijd in het buitenland in oranje landen zat, tjonge, dat was dom, je was niet verzekerd, enz. Maar dat is niet waar, je bent voor medische kosten nog altijd verzekerd tot het eigen niveau. En reken er maar op dat ze de regels nu weer gaan aanpassen voor het midden oosten die niet in het voordeel van de klant werken. Dat deden ze ook bij corona. Ineens was dat niet meer verzekerd.

En je ziet nu ook weer de lobby voor de pakketreis omhoog poppen. Ja, dat is nu misschien wel het geluk van de TS, maar de luchtvaartmaatschappij moet het wel oplossen. In coronatijd werd er ook steeds gezegd dat je met een pakketreis moest gaan, want veiliger, blabla. Zelf boek ik zelden een pakketreis omdat die al snel 1000 euro duurder zijn dan zelf regelen als het om duikvakanties gaat. Maar ook andere tripjes regel ik vaak liever zelf omdat je dan specifieke dingen wilt doen en dat kan niet met een pakketreis. Of je wilt juist extreem goedkoop en simpel overnachten. Dat bieden pakketreizen vaak ook niet.

Ik heb nog nooit een pakketreis genomen maar in principe zou een luchtvaartmaatschappij wel een vervangende vlucht moeten regelen. Ik boek ook soms via trip .com en dat soort websites. Met wisselende resultaten. Ze hebben een keer heel netjes zelf gebeld en alles opgelost, en ze hebben me ook wel eens laten stikken. Bijvoorbeeld vorig jaar toen er in Vilnius een vliegtuig van de landingsbaan was geschoven. Wizzair heeft toen keurig een hotel en een vervangende vlucht geregeld. Maar doordat de eerste vlucht was gecanceld, had ik de tweede gemist. Dat geld van die tweede vlucht heb ik uiteindelijk zelf teruggehaald via Baltic Air zelf, want trip .com liet me stikken. Ze wilden wel een nieuwe vlucht boeken voor me. Kostte €350 voor die ene vlucht extra ofzo. Terwijl mijn 2 vluchten heen + 2 vluchten terug bij elkaar iets van 140 euro waren _O- grapjassen. Heb toen gauw zelf voor een tientje de Flixbus geboekt, ook opgelost. Hotel was voor niks geboekt, maargoed ik sliep in de bus (was een nachtbus) dus dat was in die zin opgelost dat ik er niet meer op leeg liep dan anders.
Baltic had ook nog wel een vervangende vlucht willen aanbieden, maar die was een dag later en dan zou ik een dag missen van de reden dat ik überhaupt die reis maakte. Dus toen zelf opgelost, maar mijn ervaring is tot nu wel dat luchtvaartmaatschappijen hun verantwoordelijkheid nemen. Ze proppen je in een keurig hotel en nemen je mee op een volgende vlucht zonder dat het je wat kost. Al meerdere keren meegemaakt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 15:46

Fitzroy schreef:
@germie, ik ben in het buitenland geopereerd. Dit kostte maar liefst $ 27.000,-, voor iets wat in Nl misschien € 5000,- kost. Dan ben je dus mooi de pineut als je reisverzekering niet uitkeert.
Moet je zelf weten maar dan ook niet piepen als je zelf 22.000,- bij moet leggen. Als jij dat risico aan wilt gaan, jouw probleem.

Ik had het over Duitsland en Belgie, want zelfs daar vonden mensen dat je in coronatijd niet naartoe moest. Tja, daar was het anders dan hier hoor en zeker niet gevaarlijk. Dan ben je ook zo weer in Nederland. Ik had er inderdaad geen land bij genoemd. Maar ziektekosten zitten niet eens standaard op je reisverzekering, die moet je al extra er bij aanvinken vaak. Net als wintersport en werelddekking. Maar ik heb ook wel eens wat meer 'risico' genomen en gedacht, de kans dat ik daar of daar een helikopter nodig heb is minimaal en als dat zo is, dan lig ik zo in de kreukels dat ze me ook wel mogen laten liggen, want ik ga toch niet meer voor herstel dan, ik ga voor kwaliteit van leven en weet precies wat ik niet wil en wel wil. Ik vind het een beetje net als een uitvaarverzekering. In mijn geval is het afgekocht door mijn ouders als kind. Maar elke paar jaar proberen ze toch weer wat uit het pakket te halen wat reeds afgekocht is en moet ik reageren. Als mijn ouders dat geld gewoon op een rekening hadden gezet was er volgens mij en meer geld geweest en als ik bij leven wat wil vastleggen, dan kan dat niet eens. Ik kan dus wel zeggen ik koop een graf op een natuurbegraafplaats, maar dat geld wordt dan pas uitgekeerd aan de nabestaanden (die ik niet heb). Dus bij leven kan ik niet eens een graf kopen.

Voor buitenlandse duikreizen heb ik inderdaad theoretisch een zelfs extra verzekering voor een decotank (nog bovenop mijn normale ziektekostenverzekering en de reisverzekering met werelddekking die duiken niet als risicosport ziet), en zelfs dan weet ik al van mensen dat ze het soms moeten voorschieten en dan dus maar geen behandeling ondergaan. Terwijl je die verzekering afsluit omdat het bekend is bij elke duiker en duikschool op de wereld, is echt puur en alleen voor duikongevallen. Degenen die er problemen mee hadden waren overigens geen Europeanen, maar Amerikanen, maar dat heeft ook nog best wel een rel veroorzaakt omdat 1 van de personen die zelf het moest voorschieten een bekende persoon in de duikwereld was.

In coronatijd heb ik het geld van Singapore airlines volledig teruggehad. Je kon ook kiezen om het betaalde bedrag + zelfs nog een gratis extra bedrag te laten staan voor een ticket in de toekomst. Maar het ticket wat wij toen hadden was 800 euro, en op het moment dat er weer vluchten naar Bali gingen was je minstens 1000 kwijt. En dan heb ik liever vrijheid van maatschappij.

Maar een voorbeeld waar een reisverzekering eigen regeltjes bedenkt was ook in coronatijd. Ineens was in Duitsland een Janssen+1 booster niet genoeg meer, je moest minstens 3 prikken gehad hebben. Echter, in Nederland kon je die helemaal niet krijgen, daar vond men 2 genoeg als Janssen de eerste was. Als je dan een reis geboekt had en je kon medisch gezien niet gaan omdat je bijvoorbeeld vaccinaties niet mocht hebben (zo stond het ook in de kleine lettertjes), dan zou je je geld terug krijgen. Echter, toen het puntje bij paaltje kwam vond men de coronavaccinatie een uitzondering, terwijl je met geen mogelijkheid als je het wilde die 3e prik kon krijgen. Dus als ze ergens onderuit kunnen, dan doen verzekeringen dat. Ze zijn er echt niet voor jou. Nu had ik in die tijd gelukkig niet te maken met deze situatie, maar ik weet dus dat dit wel gebeurde. Je mocht bijvoorbeeld niet meer skien in Winterberg.

Maar goed, de TS kan hopelijk aftellen naar 9 maart, nog 4 dagen. En dan kunnen we hopelijk dit topic sluiten met een 'eind goed al goed'. En hopen dat ze alles terugkrijgen van de verzekering.

Heb je dat al uitgezocht TS? Wie betaalt nu die extra kosten? Tui, je verzekering of moet je het zelf ophoesten? Want het is niet alleen het verblijf natuurlijk, maar ook bijvoorbeeld het parkeren op Schiphol wat niet gratis is, of je honden/katten in een pension. Wie betaalt zoiets dan in zo'n geval?
Laatst bijgewerkt door germie op 05-03-26 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 15:52

Vroeger toen ik jonger was,was ik avontuurlijk en vond het leuk om allerlei vreemde culturen te leren kennen en dacht nauwelijks aan gevaren alhoewel ik altijd met een goede verzekering op reis ging en ook medisch in orde qua controles,vaccinaties etc. want ik wilde niet in een ver land ziek worden en de mensen daar met een (mijn) probleem opzadelen.Maar nu is de wereld erg veranderd en nu reis ik alleen nog naar landen waar ik eventueel de rest van mijn leven wel zou willen en kunnen blijven als er zeer ernstige dingen zouden gebeuren waardoor terugkeer naar Nederland niet meer mogelijk zou zijn. Dus alleen naar landen waar ik goed zou passen en ,heel belangrijk, een soort eigen groep of achterban heb. Ik hoop wel dat de wereld binnenkort weer een veiligere plaats wordt .