Datalek Odido

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Annick75

Re: Datalek Odido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 09:33

Ik gok dat de emailadressen die via zulke hacks, als daar geen wachtwoorden bij zijn buit gemaakt, ook wel gebruikt worden voor spoofing. De KVK heeft daar een uitgebreide uitleg over:
https://www.kvk.nl/veilig-zakendoen/spo ... mailadres/

Niet intrappen is vooral het motto. Evt je CC blokkeren kan natuurlijk altijd.

Ik krijg tot nu toe geen extra spam op het gelekte mailadres en ook geen rare mails om geld. Ik begreep van een bevriend IT'er die aan de security kant werkt dat als je mailadres al vaker gelekt is, de kans kleiner is dat ze er iets mee doen. Hij heeft het waarom er niet bij gezegd. Mijn geluk dan kennelijk.

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 09:47

Wij kregen 3 jaar geleden bericht van MVGM (enorm grote club die veel huurhuizen beheerd) dat al onze gegevens waren buit gemaakt. Adressen, kopieën van onze paspoorten/ID's, bankrekeningnummers, etc. Die kopieën hadden wij wel gelakt opgestuurd toen der tijd. Zaten ook geen gevolgen aan verder.

Waar bedrijven vooral bang voor zijn is imagoschade...

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 10:15

Ik krijg wel heel veel spam ineens. Blokkeer alles maar.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 10:23

Hier is de spam niet anders dan anders, maar eigenlijk komt alles daarvan vrijwel direct in mijn spam terecht.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 10:24

Rienn schreef:
Hier is de spam niet anders dan anders, maar eigenlijk komt alles daarvan vrijwel direct in mijn spam terecht.

De mail over het lek van Odido kwam, hoe ironisch, ook in mijn spam terecht. _O-

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 10:25

Ik krijg de eerste spamtelefoontjes... Thanks Odido %)

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 10:38

Ik ben een van de gelukkige waarvan alles gelekt is wat er maar te lekken valt.
Gelukkig is mijn "zakelijke" mail, welke ik verder altijd gebruik voor belangrijke dingen niet bekend/gelekt.

Mijn andere email & ww is dus al een aantal keer vaker gelekt zag ik, dat verklaart wel waarom ik met vlagen fanatieke inlogpogingen krijg op mijn mail uit de verste landen. Gelukkig inmiddels ander ww en 2 staps verification aan. Vind t alleen wel wat griezelig als ik de inlogpoging niet opmerk/weiger of ze er dan niet alsnog verder in geraken. Is vaak savonds heel laat of snachts namelijk.

Dankzij odido al mijn andere persoonlijke gegevens, adres etc etc ook gelekt. Krijg inderdaad (nog) meer spam mails van goksites tot aan de meest echte namaak Phishing mails. Gevolg is dat ik nu letterlijk helemaal nergens meer op druk in mijn mail, (deed ik al bijna niet) en aan de telefoon nergens meer op in zal gaan. Goed, jammer voor de instanties welke wel gewoon echt zijn. Dan moeten ze me maar op een andere manier proberen te benaderen, of log zo nu en dan wel in klantenaccount in om te kijken of er nog openstaande betalingen of dingen zijn.

Heel vervelend maar wat doe je er tegen, helemaal niks helaas... Dat is de ellende. Dus we hopen er maar het beste van en proberen alles zo goed mogelijk in de gaten te houden. Mijn bankrekening, ik heb de ikcheck app gedownload en geregistreerd bij het BKR om alles hopelijk een beetje in de gaten te kunnen houden. -O-

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 11:54

Ik zit bij odido en ik blijf bij odido. Ik neem sowieso nooit onbekende telefoonnummers op tenzij ik iets verwacht van bijv. een ziekenhuis. Als ze me moeten hebben dan spreken ze de voicemail maar in. Ik let extra op sms'jes en Linkjes in de mail. Het overgrote deel wordt er door spamfilter al uit gefilterd dus dat scheelt. Trouwens ook op m'n telefoon. Groot deel van de telefoontjes worden door spamfilter eruit gevist.
Verder check ik nu iets beter m'n rekeningnummer op gekke afschrijvingen.
Ik ga de komende tijd mijn BKR meer jn de gaten houden of er bijv leningen of iets aangevraagd worden.
Mijn id kaart is sowieso nu aan vervanging toe dus dat komt mooi uit.

Verder heb ik nu het 2 jaar gratis beveiligingprogramma op 5 apparaten gezet. Dit beveiligingsprogdamma biedt odido nu 2 jaar gratis aan aan klanten. Ik ken iemand die in de ict zit en voor bedrijven internet enz veilig moet maken. Odido heeft een flink bedrag betaald om alles up to date te brengen en extra te beveiligen. Overstappen naar een ander heeft weinig zin. Ook die gaan te maken krijgen met hacks

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 11:55

magic_lover schreef:
Ik ben een van de gelukkige waarvan alles gelekt is wat er maar te lekken valt.
Gelukkig is mijn "zakelijke" mail, welke ik verder altijd gebruik voor belangrijke dingen niet bekend/gelekt.

Mijn andere email & ww is dus al een aantal keer vaker gelekt zag ik, dat verklaart wel waarom ik met vlagen fanatieke inlogpogingen krijg op mijn mail uit de verste landen. Gelukkig inmiddels ander ww en 2 staps verification aan. Vind t alleen wel wat griezelig als ik de inlogpoging niet opmerk/weiger of ze er dan niet alsnog verder in geraken. Is vaak savonds heel laat of snachts namelijk.

Dankzij odido al mijn andere persoonlijke gegevens, adres etc etc ook gelekt. Krijg inderdaad (nog) meer spam mails van goksites tot aan de meest echte namaak Phishing mails. Gevolg is dat ik nu letterlijk helemaal nergens meer op druk in mijn mail, (deed ik al bijna niet) en aan de telefoon nergens meer op in zal gaan. O-

Heb je het beveiligingspakket al op je apparaten geïnstalleerd die odido 2 jaar lang gratis aanbiedt? Voor 5 apparaten. Houdt o.a. spam tegen en beveiliging de boel extra.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 12:00

JudithGigi schreef:

Odido biedt op hun site een gratis beschermingspakket aan voor 2 jaar voor 5 apparaten. Die al op je telefoon enz gezet?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 12:02

Voor diegene die dit niet weten: odido biedt z'n klanten 2 jaar lang gratis een beveiligingspakket aan van f-secure ter waarde van 200 euro. Die moet o.a. spam berichten enz zoveel mogelijk buiten de deur houden. Je kan het voor 5 apparaten gebruiken.
Maak er gebruik van zou ik zeggen!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 12:14

JudithGigi schreef:

Ik heb deze week ook veel spam telefoontjes gekregen van een 030 nummer, en ik zat niet bij een lek.
Nep zonnepanelen bedrijf, had het nr al geblokkeerd, maar blijkbaar kunnen ze nog wel mijn voicemail inspreken :')

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 12:15

Ik krijg zovaak spam telefoontjes, ben nog nooit klant geweest bij Odido.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 12:37

Tieme schreef:
Voor diegene die dit niet weten: odido biedt z'n klanten 2 jaar lang gratis een beveiligingspakket aan van f-secure ter waarde van 200 euro. Die moet o.a. spam berichten enz zoveel mogelijk buiten de deur houden. Je kan het voor 5 apparaten gebruiken.

Ik heb dit inderdaad ook gezien, maar nog niet de tijd gehad om er uitgebreid naar te kijken.

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 12:56

Heel fijn, ik heb het inmiddels geïnstalleerd! Geen idee nog wat het allemaal inhoudt, maar kon wel al zien wat er de afgelopen jaren van mij op straat is komen te liggen. Odido is toch wel echt de flinkste, ook mijn paspoortnummer is gelekt.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 13:01

Tieme schreef:

Hebben ze dat ook actief aan hun klanten gecommuniceerd? Want ik ben klant, maar heb niks gezien/gehoord hierover.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 13:02

Ik wilde net zeggen, 100 jaar klant en daarover geen bericht gehad

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 13:08

Crista schreef:
Hebben ze dat ook actief aan hun klanten gecommuniceerd? Want ik ben klant, maar heb niks gezien/gehoord hierover.

Ik heb een mail gekregen met uitleg over de lek en ook een link naar hun webpagina waar alle updates rond de lek geplaatst worden. En hier staat ook vermeld dat ze 2 jaar gratis beveiligingspakket aanbieden.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 13:31

En als je geen klant bent? En ook al heel lang geen klant bent, maar je gegevens toch gelekt zijn?
Dat is de stiuatie waar wij in zitten namelijk..

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 13:45

Ik had F-Secure via KPN (voor mijn vaste verbindingen) als op mijn apparaten staan. Zij bieden dat geloof ik standaard aan bij hun internet. Wellicht dat ik daardoor al een tijd minder vage telefoontjes ed krijg. Ik heb pre Odido hack ook een tijd vage bellers gehad. Internationale nummers neem ik sowieso niet op en andere vreemde nummers ook meestal niet, zeker niet als er bij het nummer al een melding op mijn scherm komt dat het hoogstwaarschijnlijk een spambeller betreft. Dan gaat 'ie wel naar de voicemail.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 13:49

MarlindeRooz schreef:
Rienn schreef:

De mail over het lek van Odido kwam, hoe ironisch, ook in mijn spam terecht. _O-

Odido wordt zelf al aangezien voor spam :')

Ik merk deze week dat veel bedrijven waar ik naar toe bel voor mijn cliënten (bewindvoerder) dat ze mij niet meer telefonisch mogen helpen en degene die dat nog wel willen heel veel vragen stellen. Ze verwijzen ook naar de situatie van Odido. Begrijpelijk.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 13:50

Crista schreef:
Tieme schreef:

Staat op hun website en ik heb er een e-mail over ontvangen.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 15:06

Ik krijg op een mailadres dat níet bij Odido bekend was mailtjes van een spammer over deze hack, geschreven alsof het van Odido komt.

Met linkjes over een massa-schadeclaim (daar trappen we dus niet in).

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 15:07

Tancreda4 schreef:
Ik wilde net zeggen, 100 jaar klant en daarover geen bericht gehad

Ik ook niet.
Daarom ga ik ook weg in mei, de communicatie rond de hele toestand is 10 r*k en ik voel me niet echt geholpen als klant. De meeste info rond het lek komt via andere kanalen, van Odido zelf hoor ik 0,0

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 16:46

Weet iemand hoe/wat als je voor de samenvoeging tot odido klant was en nu je gegevens zijn gelekt? Moeten we dan iets doen want wachtwoord veranderen lukt sowieso niet, omdat jegeen account meer hebt.