Is overconsumptie het nieuwe normaal?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Is overconsumptie het nieuwe normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 09:52

Heeft het dan ook niet een stukje met materialistisch zijn te maken in combinatie met een verslavings/endorfine-gevoel?

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 09:56

karuna schreef:
Ik vraag me af hoe dat eigenlijk zit? Heeft ieder mens dat gelukt gevoel bij iets aanschaffen ongeacht wat? Of moet je daar gevoelig voor zijn? Of stoffen missen?

Ik hoor en lees het vaak dat mensen iets voor zichzelf laten inpakken zodat ze het thuis weer kunnen uitpakken voor het "fijne gevoel". Ik kan me daar namelijk zelf niets bij voorstellen omdat je weet wat erin zit ook. Vandaar ook de vraag hierboven. Hoe werkt dat systeem?

Goeie vraag!

Je hebt het natuurlijk, zoals je zegt, in meerdere en mindere mate. Er bestaan mensen met koopverslavingen die ontstaan door bijvoorbeeld emotionele coping, er zijn mensen die het onbewust doen vanuit onzekerheid (aka: "dit nieuwe item verhoogt mijn status"), maar bij vrijwel iedereen zie je een dopamine-boost (sorry, ik had eerder endorfine gezegd); want je beloont jezelf. Koopgedrag activeert het beloningssysteem in ieders brein, en omdat dat een prettig gevoel geeft, wil je er meer van. En daar is onze complete maatschappij op ingericht. Altijd maar meer meer meer. Social media bestaan voornamelijk als een soort pocket-reclamebord waarbij continue dingen aan je getoond worden die je misschien wel zou willen hebben. Het is echt misselijk.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 10:13

@CobCowgirl
ik denk zeker dat wij allemaal over consumeren hier in het westen.

Ik heb ook geen 2 paarden nodig.
En ook geen 2 honden, dus dat is zeker al overconsumptie.
Want eigenlijk is enkel een warm huis met eten noodzakelijk en al de rest niet.

Ik heb ook een droger, terwijl half Nederland het over een rekje gooit.
Ik vind dat gemak heerlijk. Gewoon even een voorbeeld dat mij te binnen schiet.

Dus nee, bijna niemand is er hier in Nederland vrij van.

Maar er zitten verschillen in dat je dan 1 zadel en 5 dekjes hebt.
Of 50 dekjes.

Nogmaals als iemand dat gewoon een leuke hobby vind, elke kleur van ES hebben, moet die dat gewoon doen. :j
Maar een overconsumptie is het dan wel.

Een oordeel er aan hangen, is wat anders.
En daar zullen we zeker mee op moeten letten.

Ik ga er pas over oordelen als andere belangrijke zaken dan niet meer betaald worden.
Zoals eerder een stalgenoot waar de stalhouder de smid betaalde en zij de stalhouder op zijn geld liet wachten maar vervolgens wel met een nieuw setje rond liep.
Of nog erger, de mensen die de smid maar niet laten komen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 10:19

karuna schreef:
Ik vraag me af hoe dat eigenlijk zit? Heeft ieder mens dat gelukt gevoel bij iets aanschaffen ongeacht wat? Of moet je daar gevoelig voor zijn? Of stoffen missen?

Ik hoor en lees het vaak dat mensen iets voor zichzelf laten inpakken zodat ze het thuis weer kunnen uitpakken voor het "fijne gevoel". Ik kan me daar namelijk zelf niets bij voorstellen omdat je weet wat erin zit ook. Vandaar ook de vraag hierboven. Hoe werkt dat systeem?

Ik heb dat persoonlijk echt totaal niet. Winkelen vind ik niet leuk, thuis alles uit alle plastic moeten halen, en in het geval van kleding ook nog wassen en dan in de kast moeten leggen een heel gedoe.

Het komt best vaak voor dat ik nieuwe dingen wekenlang laat liggen omdat ik nog geen zin heb het te gebruiken en weg te leggen :') zelfs al heb ik het nodig hahaah

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-26 14:21

Sintara schreef:
Ik heb dat persoonlijk echt totaal niet. Winkelen vind ik niet leuk, thuis alles uit alle plastic moeten halen, en in het geval van kleding ook nog wassen en dan in de kast moeten leggen een heel gedoe.

Het komt best vaak voor dat ik nieuwe dingen wekenlang laat liggen omdat ik nog geen zin heb het te gebruiken en weg te leggen :') zelfs al heb ik het nodig hahaah

Heel herkenbaar! Ik heb ook instant een 'zucht' gevoel als ik weer eens iets in een grote doos zie, waarvan het perfect in een kleiner doosje had gekund. Nu zit er dan een hoop plastic bij waar je ergens mee heen moet. Had laatst wel een winkel die een doos opvulde met plastic zakken, die hebben we mooi kunnen gebruiken om de kerstspullen op te bergen.

Vandaag toch maar eens iets nieuw besteld weer, paard bleek last te hebben van de blinde sluitingen aan zijn bakstukken. En ik had er helaas geen meer met gewone sluitingen. Ook tweedehands niks te vinden, dus dan maar even zo.

Ik heb wel enkel gekocht wat ik strikt nodig had, en me niet laten verleiden om bij te kopen voor de gratis verzending te krijgen.

Daar merk ik wel dat ik heel gevoelig aan ben. Doordat je tegenwoordig zo vaak gratis verzending krijgt voelt dat echt als geld weggooien soms. Herkennen jullie dat?

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 14:24

Ja, ik herken dat wel dat je meer bestelt om de verzendkosten te mijden. Hier probeer ik dat altijd te doen met cadeaukaarten (als dat werkt, want dat is niet overal) of iets te bestellen wat ik toch wel gebruik.

En als ik echt niks zie, dan betaal ik het wel gewoon.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 14:52

Afbeelding

Deze heb ik laatst teruggekoppeld aan het bedrijf. Er zat een mini show lijntje voor een pup in, wat prima in een klein formaat envelop past (dat zwarte lijntje rechtsonder). Toen ik een doos binnen kreeg dacht ik al, is dit wel wat ik heb besteld. Dat was het dus wel, maar dit vond ik echt niet okay qua verpakkingsmateriaal.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 14:55

En dan is je hele kliko ook meteen weer vol :+ zo'n hekel aan he _O-

Laat het mijn baas trouwens maar niet horen, ik ben zelf online verkoper en dus enigszins afhankelijk van shop verslaafde mensen :P maar gelukkig doen wij dan weer echt geen opvultroep bij de pakketten in

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-26 15:06

Vaak begrijp ik de 'opvultroep' niet goed. Er zijn toch zat dingen die los in een doos kunnen zonder probleem? Ik denk bijvoorbeeld aan halsters, dekjes. Als het fragiel is begrijp ik het wel. Maar meestal is het dat niet.

Op youtube is de 'underconsumption core' helemaal een trend bij sommige kanalen, vind ik erg goed. Maar nog geen enkele tegengekomen in de paardensector. Wie weet zit daar een gat in de markt ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 15:38

DuoPenotti schreef:
Hier worden telefoons en laptop gebruikt tot het te irritant word om ze te gebruiken. Omdat ze zo gauw je ze aanzet al gaan zeuren over een vol geheugen. Terwijl je hem al leeg hebt gegooid.

Betreft de laptop blij dat Windows nog een jaar extra Windows 10 ondersteund.
Het was van origine een 8.1.
Nu dus 10, maar 11 kan hij niet meer.

Kijk of linux mint je bevalt, die vraagt veel minder qua hardware capaciteit.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 16:09

Cayenne schreef:
Heeft het dan ook niet een stukje met materialistisch zijn te maken in combinatie met een verslavings/endorfine-gevoel?

Dopamine,
Bv mensen met ADHD en ADD zijn er gevoeliger voor.
Omdat van nature hun dopamine aanmaak ontregeld is.
Maar ook andere zaken kunnen maken dat je geluksgevoel koppeld aan aankopen.
En je kan het inderdaad ook helemaal niet hebben, dan is iets kopen helemaal geen trigger maar een gewone allerdaagse handeling.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 16:29

Cayenne schreef:

Deels denk ik. Daarnaast de bevestiging van derden en een soort van bewijsdrang om te laten zien wat men zich kan veroorloven? En misschien is dat ook verslavend? Daarom denk ik echt dat als je die onzekerheid niet hebt (omdat je weet wat je waard bent) je ook minder gevoelig bent voor een soort koopverslaving gedreven door bewijsdrang. Jongeren zullen sneller in dit soort vallen lopen denk ik.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 16:32

Sachertorte schreef:
Cayenne schreef:

Deels denk ik. Daarnaast de bevestiging van derden en een soort van bewijsdrang om te laten zien wat men zich kan veroorloven? En misschien is dat ook verslavend? Daarom denk ik echt dat als je die onzekerheid niet hebt (omdat je weet wat je waard bent) je ook minder gevoelig bent voor een soort koopverslaving gedreven door bewijsdrang. Jongeren zullen sneller in dit soort vallen lopen denk ik.

Dat denk ik ook wel. Als je (spreekwoordelijk) een grotere auto op de oprit moet hebben dan de buurman heb je een probleem.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 16:51

De bewijsdrang is sinds social media denk ik alleen maar groter geworden.

Vroeger had men het met de personen in de straat/vrienden/familie, nu zie je de "onwerkelijke " manier van leven van ongeveer de halve wereld online.
Ik ken zat mensen die daar last van hebben, deel van mijn schoonfamilie inbegrepen. Die doen ook hun uiterste best om zo "volmaakt" mogelijk online over te komen.
Als je dan zie hoe ze tijdens een dag zijn en later zie je hun "Instagram post" over die dag, dan komt dat vaak niet bepaald overeen.
Maar die zijn ook erg gevoelig als iemand in hun kring een grotere /duurdere auto/huis enz enz heeft.
Dan zie je binnen no time ook dat zij wat anders willen/gaan kopen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 17:32

Dat is zeker niet in het voordeel.
Al had je zo vroeger ook.
Maar nu inderdaad veel breder.
En je ziet enkel het opgepoetste beeld bij dat soort mensen

Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 19:55

Ik word altijd wel blij van nieuwe dingen. Maar toch kan ik ook jaren met spullen doen. Ook met kleding. En ik koop ook op Vinted. Maar ik denk wel dat ik overconsumeer ja. Vooral met kleding en verzorgingsproducten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 20:07

Ik ben eht blij dat ik van de generatie ben die opgegroeid is zonder internet en mobiele telefoons, dat ik social media grappig vind, maar dat ik er niet mee opgegroeid ben.
Ik ben (daardoor??) totaal niet gevoelig voor wat ik langs zie komen, ik volg ook geen influencers.

Zouden mensen van 40+ minder doen aan overconsumptie en beinvloedbaarheid van social media dan jongeren die ermee zijn opgegroeid? Daar ben ik wel benieuwd naar.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 20:18

Betreft social media wellicht wel.

Maar kende vroeger ook al mensen die groter moesten dan de "buurman".

Zo reed ik in die tijd bij een man die goed bij kas zat.
Nooit verwaand of snoeverig daarin.
Maar ja ruim had hij het duidelijk.

Er was bij die stal een stel die hem nadeed. Maar zeker weten daar echt andere dingen voor moesten laten.

Zo kocht die man een nieuw zwart zadel. Dat was toen echt zo enorm gaaf nadat iedereen nog met de bruine platte zadels reed.
Tijdje later zij ook.

Zo kocht die man een polyester trailer.

Zij ook.

En met meer dingen was het zo dat het opviel.
En toen gingen we heel gemeen zeggen dat die man een vrachtwagen had gekocht.
Steeds smoesjes waarom die er nog niet was.

En ja hoor, daar had dat stel een vrachtwagen...

Dus het is van alle tijden. Alleen dichter bij huis en niet de influencer aan de andere kant van het land die invloed had

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 20:28

Social media zal zeker een invloed hebben, maar ik kijk ook ff naar de generatie boven mij, mn ouders in de 70, en generatie daar boven.
Geen social media maar wel dezelfde effecten.
Mn oma is nog uit de generatie dat je de hele uitzet had als je ging trouwens, dus alle lakens etc genoeg tot aan je dood. Terwijl je niet weet wanneer die dood je zal treffen(of er rekening mee houden dat er misschien wel andere situaties zijn waardoor je hele andere dingen nodig bent) ik denk dat er bij vrijwel elke oma een compleet servies stond die zelden tot nooit werd gebruikt. Ook daar werd voor een trouwerij oid altijd weer een nieuw setje gekocht.

Ook de verhalen van boer Piet die een nieuwe trekker had, dus dan boer Henk die dan ook een nieuwe trekker moest!
(Niet consuminderen maar wel beïnvloeden, weet ook echt wel dat er boeren ff een rondje met de trekker+maaier door de buurt reden om de buren op te naaien vast gras te gaan maaien terwijl het eigenlijk nog te vroeg was etc)

Zonder sm en temu/ali/shein had je vroegah toen ik jong was ook al de folder van de Aldi met alle non-food items, die dus goed verkopen anders waren ze daar al lang weer mee gestopt.
Ik weet niet of dat nog steeds het geval is, maar ik weet nog dat de mensen als er een goede aanbieding was voor openingstijd al stonden te wachten hoor..
Ik word er altijd een beetje onpasselijk van als ik al die 'meuk' zie. Ook wetende dat veel spullen echt minder lang mee gaan.

Moraal is, ik geloof echt niet dat dit iets van nu is.

Ik probeer zelf zoveel mogelijk 2e hands te doen. Maar wil niet zeggen dat ik zeker minder spullen zou kunnen hebben dan ik heb.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-26 20:39

Mijn ouders zijn zestigers en ik kan je zeggen, er zijn weinig huizen waar zoveel wordt bijgehouden als bij ons.

Mijn stiefvader koopt regelmatig iets op een onlineveiling (vaak wel dingen die nodig zijn, maar zeker ook niet altijd: we hebben zo 6 bakplaten met een vuur op pellets) gewoon omdat het dan goedkoop was. Hij wilde laatst nog 400 champagneglazen kopen daar.

Iemand zei ook al, hoe meer ruimte je hebt hoe meer je bijhoudt en dat klopt echt. We hebben twee garages aan ons huis, in geen enkele staat een auto want die staan helemaal vol met kasten en zooi.

We hebben duizenden plastic potjes, Bier brouw kits, 3 vriezers, zakjes, bakjes, je bedenkt het maar.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 20:46

De ex van mijn oom had dit jaren geleden al, zeker 20 a 25 jaar geleden. Buren nieuwe auto, zij ook. Verderop in de straat een nieuwe keuken, zij ook. Vriendje van zoon een konijntje, zij ook. En nooit echt tevreden.

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 10:34

Waidida schreef:
Mijn ouders zijn zestigers en ik kan je zeggen, er zijn weinig huizen waar zoveel wordt bijgehouden als bij ons.

Mijn stiefvader koopt regelmatig iets op een onlineveiling (vaak wel dingen die nodig zijn, maar zeker ook niet altijd: we hebben zo 6 bakplaten met een vuur op pellets) gewoon omdat het dan goedkoop was. Hij wilde laatst nog 400 champagneglazen kopen daar.

Iemand zei ook al, hoe meer ruimte je hebt hoe meer je bijhoudt en dat klopt echt. We hebben twee garages aan ons huis, in geen enkele staat een auto want die staan helemaal vol met kasten en zooi.

We hebben duizenden plastic potjes, Bier brouw kits, 3 vriezers, zakjes, bakjes, je bedenkt het maar.

Ja, dat is ook precies waar ik bang voor ben. Mijn vriend wil echt overal kasten hebben of maken, maar ik denk alleen maar: die gaan dus vol met spullen. We hebben het nu niet nodig, dus waarom iets maken waar je dan onvermijdelijk onnodig spullen in zet.

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 10:41

Oh jeetje Waidida! :oo

Zo ken ik ook een vrouw, wat zo'n extreme verzamelaar is. Zij zou zo in een tv programma kunnen.
Geen cent te besteden, niks weg kunnen gooien, heeft een bouwvallige boerderij met veel land (niet in Nederland trouwens), teveel paarden, teveel katten, 12 stallen, waarvan er 9 vol staan met troep. Denk aan 7 kapotte kano's (want die kunnen nog wel gererareerd worden), ik weet niet hoeveel busjes, want elk busje is voor reserve onderdelen voor het andere busje, 18 zadels (geen enkel paard is berijdbaar) en tot mijn verbazing schaft ze dan nog een zadel aan via marktplaats... 'want dat is een goed zadel)
Die vrouw is eind 60, maar ik vind het nu al verschrikkelijk voor haar enigste kind, als zij komt te overlijden :oo

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 11:08

Dat van een buurman/buurvrouw nadoen heb ik nooit echt gesnapt, qua spullen. Ik ben vele gevoeliger voor mensen die op wintersport gaan, of een extra stedentrip/vakantie bijvoorbeeld.

En ook toch mode. Dan zie ik vrouwen die helemaal volgens de laatste mode en/of een toffe eigen stijl erbij lopen en dan denk ik "wauw, dat wil ik ook". Maar voor mode ben ik best wel strikt: vooral tweedehands en wat nieuw is vooral niet teveel. Dus ik probeer de modetrends een beetje na te maken met dingen die ik al heb, maar voel me daardoor ook vaak 'net niet'. Soms ben ik bang dat ik gezien wordt als een beetje een gekke middle-age-karin met een gekleurde broek aan zegmaar. Die lijn kan best dun zijn :') .

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 11:27

Ik baal er soms een beetje van dat ik sinds mijn 17e (ik ben nu 38) niet meer van figuur ben veranderd. Ik koop altijd goede kwaliteit kleding en pas dus al mijn kleren nog van die tijd. Maar ik vind er veel allang niet meer mooi of mijn stijl. Maar wil dan vaak toch niks nieuws kopen omdat het in principe mooi en goed is.