Maatschappelijk discussies met een filosofisch randje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:26

Elisa2 schreef:
Ik denk als mensen eens wat minder aan zichzelf zouden denken en wat IK wil. Maar meer van, is dit ook goed voor een ander. Dat het sommige zaken in een wat beter perspectief plaatst.

Zeker zwangerschap op hoge leeftijd wat gewoon veeeel grotere risico,s geeft op afwijkingen e.d bij een kind.

Dit inderdaad... Al zou het al mogelijk zijn op zo'n leeftijd, dan zou ik niet zien waarom je het zou willen.. Hoge gezondheidsrisico's, geen energie hebben om het kind op te voeden en ook nog een grote kans dat het voor zijn 18e al zijn moeder verliest. Leuk joh

journee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 15:25

pmarena schreef:
journee schreef:
Zo mee eens dit. Zag een programma waar een prachtige vrouw met een (paar) maatjes meer haar trouwjurk paste en een vriendin vond dat ze haar armen moest bedekken vanwege de 'kipfileetjes' aan haar armen omdat dat mooier zou zijn?

Behalve het feit dat de bruid zoveel persoonlijkheid had, dat sowieso niemand haar armen zouden zijn opgevallen, was er in mijn optiek ook niets mis met haar armen. Ik had echt zoiets van waar heeft ze het over? En waarom zou je je eigen mening of onzekerheid op die manier aan een vriendin opdringen? Hou dan gewoon je mond... :')

Zonder de toon van de gebeurtenis gezien en gehoord te hebben, kan het op zich natuurlijk ook goed bedoeld zijn als iemand je er op wijst dat je als bruid later wellicht naar film / foto's van je bruiloft terugkijkt, dat je dan misschien denkt van shoot die wapperende kipfileetjes -O-

Had ik daar maar eerder aan gedacht en toch die andere ook heel mooie jurk met de mouwen gekozen -O-

De bruid-to-be was zich heel goed bewust van haar figuur en had zelf ook het motto: wat je hebt moet je laten zien. :D

En behalve het feit dat ze geen wapperende kipfiletjes had, stond de jurk met mouwen haar lang niet zo mooi als de jurk zonder mouwen. Dat vond de bruid zelf gelukkig ook, want ja, ze kijkt zelf natuurlijk ook in de spiegel. :+

Maar het ging mij ook vooral om de manier waarop het gebracht wordt.
"ik vind dat niet mooi, dus ik vind dat je dat moet verstoppen" Dan denk ik vooral WTF? Volgens mij gaat het er vooral om wat de bruid mooi vind?

Er als je iets oprecht niet mooi vind staan daar kun je dat ook op een minder kwetsende manier brengen. Genoeg mensen die na zo'n opmerking niet meer met ontblote armen naar buiten zouden durven gaan, terwijl hele opmerking nergens op slaat. Soms kunnen mensen echt beter even niets zeggen. :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:26

Interessant topic wel .. ik had alleen het idee dat mensen meer vrij mochten zijn in het hebben van een mening en dat er een agree to disagree zou zijn, toch lijk ik te lezen dat mensen overtuigd moeten worden van hun ongelijk?

Maar dan, wat als een ongeneeslijk ziek iemand een kind wil, dus iemand die sowieso binnen aanzienlijke tijd overlijd , kan dat wel? Of niet? Dat is vergelijkbaar met een ouder iemand, beide ouders hebben niet lang meer tenslotte en een fitte 70er anders dan iemand op een sterfbed ?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:29

germie schreef:
Voor IVF is geen operatie nodig. Misschien voor de keizersnee daarna, maar dat weet je niet. En een borstvergroting of liposuctie betekent toch dat je in het lichaam gaat snijden. Een enorm verschil in mijn ogen.
Maar goed, je gaat het toch niet met elkaar eens worden. En als je op jongere leeftijd een kind op de wereld poept is dat ook een puur eigen keuze. Zo zie ik het.

Heeft niets met egoisme van mij te maken, maar gewoon met hoe ik het zie. Ik zeg ook niet dat ik een kind wil, op dit moment zeg ik nog steeds alsjeblieft niet en ik ben gelukkig kindervrij.
Dat ik dan geen kind op de wereld gezet heb om mijn kont later af te vegen, so be it. Oh, dat is natuurlijk ook egoistisch. Haha.

Voor IVF zijn hele zware hormoonbehandelingen nodig.Zowel psychisch als lichamelijk zijn dat hele belastende trajecten. 2 dagen geleden was er op de Belgische tv nog een docu over. Daar kwam die 73-jarige Indiase vrouw ook in voor. Maar het was heel afschrikwekkend allemaal, zeker als je iemand bent die niet medisch aan zijn\haar lichaam wil laten "sleutelen".Je kinderwens moet wel enorm groot zijn om dat te laten doen .Je zou misschien ook een kind kunnen adopteren?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 15:45

Melzazu schreef:
Veronica2 schreef:
@ Melzazu, de onderliggende vraag is dan misschien in hoeverre het leven maakbaar is?

Ja dat is een hele interessante vraag! Het lijkt wel steeds maakbaarder te worden. Denk aan het klonen van dieren wat gewoon al gedaan wordt.
Zijn dat mogelijkheden die we moeten toejuichen of ligt dat anders?
Maar het antwoord daarop zal ongetwijfeld per persoon heel anders zijn.

Of iets biologisch mogelijk is lijkt mij ook niet altijd de juiste afweging tegenover wat wenselijk is. Een 70 jarige man kan best een kind verwekken bij een meisje van 12. Biologische mogelijk: ja. Of iets wenselijk is, blijft dan toch een ander verhaal.

De mammoet (of in elk geval een hybride versie ervan) hopen ze ook terug te krijgen. Als het goed gaat verwachten ze het eerste kalf in 2028. Maar ook als iets mogelijk is, moeten we nog maar afwachten of het ook wenselijk is.

https://www.nemokennislink.nl/publicaties/de-mammoet-komt-terug-hiep-hiep-hoera/

De wolf is bijvoorbeeld weer terug in Nederland, misschien de mammoet straks ook? Die heeft vroeger namelijk ook over Nederlandse bodem gelopen. Dat de situatie hier inmiddels iets veranderd is lijkt vaak minder van belang. :+

Dinosauriër DNA is zo oud dat er geen bruikbaar DNA meer te vinden is. En waarschijnlijk moeten we daar blij mee zijn, omdat we anders geheid met jurassic Park achtige toestanden te maken zouden krijgen, en naar mijn idee heeft de wereld zoals het nu is al voldoende uitdagingen. :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:46

Cer schreef:
Interessant topic wel .. ik had alleen het idee dat mensen meer vrij mochten zijn in het hebben van een mening en dat er een agree to disagree zou zijn, toch lijk ik te lezen dat mensen overtuigd moeten worden van hun ongelijk?

Maar dan, wat als een ongeneeslijk ziek iemand een kind wil, dus iemand die sowieso binnen aanzienlijke tijd overlijd , kan dat wel? Of niet? Dat is vergelijkbaar met een ouder iemand, beide ouders hebben niet lang meer tenslotte en een fitte 70er anders dan iemand op een sterfbed ?

Beide kunnen waarschijnlijk niet zwanger worden zonder medische hulp en die zal er in beide gevallen niet in meegaan. Iets wat i.m.o. terecht is.

Een vrouw die ongeneeslijk ziek is maar nog wel vruchtbaar en in staat om zelf een kind te krijgen heeft het uiteraard helemaal zelf voor het zeggen.

Ik vind er dus wat van, maar niet op de manier dat ik mezelf uit zou spreken tegen die persoon. Iedereen maakt zijn eigen keuzes.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:54

Cer schreef:

Nu zal half bokt over mij heen vallen.
Maar ik vind dit ook niet kunnen. :o
Kijk wat je niet weet weet je niet en dan kan het je overkomen.
Maar als je weet dat je levensverwachting maar een paar jaar is, dan vind ik het ook enorm enorm egoïstisch. Ik ben dan iemand die zulke keuze niet zal begrijpen.
Zal ik hem tegen die personen uitspreken nee, zouden ze me er om vragen dan wel.

Maar goed, mijn kinderwens was al niet echt aanwezig voor ik ziek werd, maar ik heb deze ook zeker geen enkele ruimte gegeven omdat ik dus mijn hele leven al zowat aan het overleven ben.

Morgen gaan we naar de speeltuin, oh nee toch niet, mama is te moe.
Stttt zet die tv zacht, mama heeft hoofdpijn... nee, niet eerlijk.
Vind ik dan, dus daarom denk ik ook wel een andere kijk er op dan vele andere.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:10

Ik vind dat er inderdaad beter nagedacht zou moeten worden over kinderen. Is er genoeg financiële ruimte, geen kans op ernstige erfelijke ziekte, noem maar op.

Ik heb besloten om nooit te beginnen aan het traject. Mijn gezondheid is slecht, mijn ziekte en erfelijk en niet te voorspellen hoe heftig dat dan is bij een kind. Daarbij ook nog eens veel te weinig geld. En ik vind mezelf al bijna te oud ook.
Doet soms best pijn, want ik heb ze wel gewild (op periode na toen ik met ex samen was en achteraf was dat een teken :') ) maar ik zou het mezelf nooit vergeven als een kind net zoveel last en pijn als ik zou hebben of zelfs nog meer. Plus dat ik het niet zou trekken qua zorg en dus afhankelijk van anderen zou zijn.

Dat de kans dat ik zelf ook nog slechter uit zwangerschap zal komen erg groot is maakt het helemaal duidelijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:30

DuoPenotti schreef:

Dat zou ik gek vinden in een topic met deze titel..

het lijkt mij dat iedereen een mening mag hebben :j

en dan het volgende, dus, mensen die ernstig ziek zijn, oud zijn, niet (zoals een aantal stellen). Maar mensen die hun kinderen mishandelen? Als die ouders een gezond lang leven hebben, maar dagelijks hun kinderen in elkaar timmeren.. waar is een kind dan beter af? Die liefde hebben voor een tijdje, en daarna wellicht van 1 ouder (of een goed vangnet, wie weet wat die ouderen/zieken geregeld hebben). Of jarenlang lichamelijk / psychisch mishandeld worden?

Ik vind dat altijd allemaal heel interessante vraagstukken.. :j

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:35

Cer schreef:
DuoPenotti schreef:

Dat zou ik gek vinden in een topic met deze titel..

het lijkt mij dat iedereen een mening mag hebben :j

en dan het volgende, dus, mensen die ernstig ziek zijn, oud zijn, niet (zoals een aantal stellen). Maar mensen die hun kinderen mishandelen? Als die ouders een gezond lang leven hebben, maar dagelijks hun kinderen in elkaar timmeren.. waar is een kind dan beter af? Die liefde hebben voor een tijdje, en daarna wellicht van 1 ouder (of een goed vangnet, wie weet wat die ouderen/zieken geregeld hebben). Of jarenlang lichamelijk / psychisch mishandeld worden?

Ik vind dat altijd allemaal heel interessante vraagstukken.. :j

Ik denk dat je die vraag zelf ook wal kunt beantwoorden en sorry, die slaat nergens op

kom ik wel bij het volgende.
mensen die zo slecht zijn voor hun kinderen moeten verplicht gesteriliseerd worden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:43

DuoPenotti schreef:
Ik denk dat je die vraag zelf ook wal kunt beantwoorden en sorry, die slaat nergens op

dat mag jij vinden, maar ik dacht toch dat dit maatschappelijke discussies met een filosofisch randje waren, dus het 'dat slaat nergens op' snap ik niet hoor :?
het is toch een filosoferende vraag?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:46

Ik vind hem wel interessant DP. Want waarom kan dat dan niet? Omdat de ouder door ziek zijn beperkt is? Omdat er sprake is van een verlies? Of omdat ze opgroeien met 1 ouder? En in dat laatste geval: is een BAM dan ook niet oké?

Het grote verschil tussen een jong stel met een ongeneeslijk zieke ouder vind ik dat er iig 1 ouder over blijft. Bij voorkeur een doe het goed geregeld heeft waardoor de randvoorwaarde (huis, financieen) op orde blijven en er dus stabiliteit is.
Bij een 70-jarig stel (ik ga er niet vanuit dat Germie in dit geval een 30-jarige kerel aan de haak slaat als ze 70 is ;) ) is de kans vrij groot dat je jong wees bent, ergens anders moet wonen, in een nieuw gezin moet aarden enz. Dat lijkt me een stuk ingrijpender.

Maar ideaal is het zeker niet. Moet je er je toekomstdroom voor laten schieten om een gezin op te kunnen bouwen? Ingewikkeld...
Diezelfde ingewikkeldheid vind ik overigens dat je in een IVF traject kan vastleggen dat je embryo's na het overlijden van de man nog mag laten terugplaatsen. Dan wordt er een kind geboren waarvan de ouder al lang dood is. Levert me ook een ethische error op. Enerzijds mooi dat het kan, anderzijds ingewikkeld...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:48

Cer schreef:
DuoPenotti schreef:

dat mag jij vinden, maar ik dacht toch dat dit maatschappelijke discussies met een filosofisch randje waren, dus het 'dat slaat nergens op' snap ik niet hoor :?
het is toch een filosoferende vraag?

een filosoferende vraag dat mensen die hun kinderen mishandelen of we dat wel oke vinden????

Cer

Re: Maatschappelijk discussies met een filosofisch randje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:52

nee, en je hoeft niet zo verontwaardigd te doen, want dat is niet hoe ik het bedoel..

maar het gaat om wat is de grens dan, wie wel en wie niet. Want in de vrije keuze, mogen dus mensen die mishandelen gewoon kinderen krijgen (niet wat WIJ vinden, maar het kan, ze mogen dat), en daarnaast vinden sommige mensen dat ernstig zieken of wat ouderen, geen kinderen zouden moeten kunnen krijgen, want risico (of zekerheid) van vroeger of later overlijden.

Ik denk dan na over waarom zouden die mensen dan afgeraden worden om kinderen te krijgen omdat er 1 gaat overlijden, en mogen mensen met psychische stoornissen het helemaal zelf weten. DAT is de filosoferende vraag.. :)
In het verlengde van wat Secricible schrijft dus

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:54

secricible schreef:
Ik vind hem wel interessant DP. Want waarom kan dat dan niet? Omdat de ouder door ziek zijn beperkt is? Omdat er sprake is van een verlies? Of omdat ze opgroeien met 1 ouder? En in dat laatste geval: is een BAM dan ook niet oké?

Het grote verschil tussen een jong stel met een ongeneeslijk zieke ouder vind ik dat er iig 1 ouder over blijft. Bij voorkeur een doe het goed geregeld heeft waardoor de randvoorwaarde (huis, financieen) op orde blijven en er dus stabiliteit is.
Bij een 70-jarig stel (ik ga er niet vanuit dat Germie in dit geval een 30-jarige kerel aan de haak slaat als ze 70 is ;) ) is de kans vrij groot dat je jong wees bent, ergens anders moet wonen, in een nieuw gezin moet aarden enz. Dat lijkt me een stuk ingrijpender.

Maar ideaal is het zeker niet. Moet je er je toekomstdroom voor laten schieten om een gezin op te kunnen bouwen? Ingewikkeld...
Diezelfde ingewikkeldheid vind ik overigens dat je in een IVF traject kan vastleggen dat je embryo's na het overlijden van de man nog mag laten terugplaatsen. Dan wordt er een kind geboren waarvan de ouder al lang dood is. Levert me ook een ethische error op. Enerzijds mooi dat het kan, anderzijds ingewikkeld...

Opgroeien met 1 ouder hoeft zeker geen probleem te zijn zoals bij een BAM.

Maar met 1 ouder met daarbij bijbehorend verdriet en gemis. Dat geeft toch altijd iets mee bij kinderen.
Hoe goed dat gezin dan toch nog functioneert, het gaat nooit in de koude kleren zitten dat gemis.
Dat vind ik persoonlijk al meer dan verdrietig genoeg voor een partner en de kinderen die dat overkomt.

Ik heb dat ook bij een nichtje gezien die haar partner vroeg verloor en ook bij een hele goede kennis.
Die een heel warm nestje overhielden. Daar komen de gemis berichten toch ook nog regelmatig voorbij.

Maar een bij een bewuste keuze daar een kind aan bloot te stellen vind ik dat echt te egoïstisch.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:09

Cer schreef:
nee, en je hoeft niet zo verontwaardigd te doen, want dat is niet hoe ik het bedoel..

maar het gaat om wat is de grens dan, wie wel en wie niet. Want in de vrije keuze, mogen dus mensen die mishandelen gewoon kinderen krijgen (niet wat WIJ vinden, maar het kan, ze mogen dat), en daarnaast vinden sommige mensen dat ernstig zieken of wat ouderen, geen kinderen zouden moeten kunnen krijgen, want risico (of zekerheid) van vroeger of later overlijden.

Ik denk dan na over waarom zouden die mensen dan afgeraden worden om kinderen te krijgen omdat er 1 gaat overlijden, en mogen mensen met psychische stoornissen het helemaal zelf weten. DAT is de filosoferende vraag.. :)
In het verlengde van wat Secricible schrijft dus

Ik deed verontwaardigd omdat het naar mijn idee heel anders beschreven werd dan wat je nu uitlegd.
En daarom heb ik je eerder zeker verkeerd begrepen :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:14

Ik vind het eigenlijk als iemand ongeneeslijk ziek is en nog bewust een kind op de wereld zet, of als iemand geestelijk ziek is en een kind op de wereld zet ook niet echt prettig.

Wederom is het dan weer, wat voor een leven kun je een kind bieden? Hetzelfde als hierboven met ingevroren eicellen en dat een kind dan geboren wordt en de moeder nooit gekend heeft waardoor zo,n kind het hele leven de moeder zou kunnen missen.

Nee, in mijn ogen niet ethisch verantwoord maar ik snap wel dat het soms een dunne lijn is. Die ook bij andere mensen weer anders kan liggen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:32

secricible schreef:

Volgens sommigen is een van de problemen bij IVF etc. juist de overgebleven embryo's die niet "geplaatst" gaan worden, wat daar dan mee moet.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 17:33

DuoPenotti schreef:
secricible schreef:

Opgroeien met 1 ouder hoeft zeker geen probleem te zijn zoals bij een BAM.

Maar met 1 ouder met daarbij bijbehorend verdriet en gemis. Dat geeft toch altijd iets mee bij kinderen.
Hoe goed dat gezin dan toch nog functioneert, het gaat nooit in de koude kleren zitten dat gemis.
Dat vind ik persoonlijk al meer dan verdrietig genoeg voor een partner en de kinderen die dat overkomt.

Ik heb dat ook bij een nichtje gezien die haar partner vroeg verloor en ook bij een hele goede kennis.
Die een heel warm nestje overhielden. Daar komen de gemis berichten toch ook nog regelmatig voorbij.

Maar een bij een bewuste keuze daar een kind aan bloot te stellen vind ik dat echt te egoïstisch.

Ik vind het wel grappig dat we blijkbaar een glijdende schaal hebben betreft egoïsme en het op de wereld zetten van een kind. :+
Hoe egoïstisch is het überhaupt om een kind op de wereld te zetten op een schaal van 1 tot 10, waarbij 1 het minst egoïstisch is en 10 het meest egoïstisch? Een 4 in het 'ideale' gezin? Een 5 als de financiën niet op orde zijn, maar of beide ouders fulltime werken? Een 8 als iemand alleenstaande is of pas eind 40 een kind krijgt? Een 9 of 10 als iemand al 50 plus is, en geldt dat dan voor zowel man als vrouw?

Als je het ermee eens bent dat het op de wereld zetten van een kind sowieso egoïstisch is, in hoeverre is de mate van egoïsme dan meetbaar? Of gaat het niet verder dan een beetje, meer en meest egoïstisch?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:36

Ja dat snap ik wel. Altijd maar bewaren kan ook niet. En bewaren tot wanneer? Je mag ze ook niet vernietigen, dat is ethisch ingewikkeld. Eigenlijk zou je dat moeten kunnen vastleggen ergens wat ermee gebeurt na zoveel jaar of als de ouders overleden zijn.

Mensen met ernstige ziektes, zowel lichamelijk als geestelijk zouden naar mijn mening geen kinderen moeten mogen krijgen. Een recept voor ellende. Voor het kind wat er niet om gevraagd heeft en ook voor de samenleving. Zorgkosten een leven lang, bijstand, uitkeringen etc. Kost de samenleving bakken met geld.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:48

DuoPenotti schreef:
Ik deed verontwaardigd omdat het naar mijn idee heel anders beschreven werd dan wat je nu uitlegd.

Dan kan je wellicht even checken wat ik bedoel :j

Suzanne F, je bedoelt mensen met ernstige erfelijke ziektes? Want niet alle ernstig zieke mensen krijgen ernstig zieke kinderen?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:52

Een vriendin van me is zwaar spastisch door zuurstofgebrek tijdens de geboorte. Dat is dus geen erfelijke ziekte. Zij is onwetend en tegen haar wil gesteriliseerd terwijl ze wel een zeer grote kinderwens had,helemaal dol op babies. Ook haar ouders wisten dit niet volgens haar, ze zei dat haar vader heel erg kwaad was toen hij dit hoorde.Zij woonde in een instelling .Ik denk ook dat ze moeilijk een kind zelf had kunnen verzorgen omdat ze rolstoelafhankelijk was.Maar toch kun je dat niet doen zonder toestemming van de patient vind ik.Oorpronkelijk had ze zich willen laten behandelen vanwege menstruatieklachten maar niet gesteriliseerd worden.Ik heb hier een klacht over willen indienen voor haar, maar dat wou ze beslist niet.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:52

Dat wordt vastgelegd Suzanne F.
Als 1 ouder overlijdt moeten embryo's vernietigd worden binnen X termijn (in mijn zkh checkte men dat jaarlijks en dan werden ze binnen 3mnd vernietigd), tenzij je een wilsverklaring tekent.

Embryo's mogen als beide ouders leven in principe (tegen betaling) 5 jaar bewaard blijven. Wanneer je ze niet meer wil gebruiken mag je ze doneren, laten vernietigen of laten gebruiken voor de wetenschap.
Voor de duidelijkheid: het gaat om klompjes van ongeveee 16-32 cellen van enkele dagen oud, afhankelijk van de techniek vh zkh.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:57

journee schreef:
Ik vind het wel grappig dat we blijkbaar een glijdende schaal hebben betreft egoïsme en het op de wereld zetten van een kind. :+
Hoe egoïstisch is het überhaupt om een kind op de wereld te zetten op een schaal van 1 tot 10, waarbij 1 het minst egoïstisch is en 10 het meest egoïstisch? Een 4 in het 'ideale' gezin? Een 5 als de financiën niet op orde zijn, maar of beide ouders fulltime werken? Een 8 als iemand alleenstaande is of pas eind 40 een kind krijgt? Een 9 of 10 als iemand al 50 plus is, en geldt dat dan voor zowel man als vrouw?

Als je het ermee eens bent dat het op de wereld zetten van een kind sowieso egoïstisch is, in hoeverre is de mate van egoïsme dan meetbaar? Of gaat het niet verder dan een beetje, meer en meest egoïstisch?

Ik ga er geen nummertje op plakken, dat zeker niet.
Er spelen natuurlijk zoveel plussen en minnen mee.

Maar bijvoorbeeld de Ace beoordeling bestaat niet voor niets.
https://traumalichaam.nl/trauma/chronis ... /ace-test/

En ja die is breed.
Maar dit bewust aan gaan.... ja ik vind daar wat van.

En ik begrijp dat in sommige gevallen de ouders dat zelf nooit zullen inzien.
En daar mag de overheid imo meer ingrijpen.

En is dat simpel, nee. Zal dat ooit gaan gebeuren, denk ik ook niet.

Cer schreef:
DuoPenotti schreef:

Dan kan je wellicht even checken wat ik bedoel :j

Suzanne F, je bedoelt mensen met ernstige erfelijke ziektes? Want niet alle ernstig zieke mensen krijgen ernstig zieke kinderen?

ja had ik beter kunnen doen. Heb je gelijk in.
Maar ik begrijp je zelden niet, dus daarom dacht ik ook echt dat je het anders bedoelde :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:01

DuoPenotti schreef:
ja had ik beter kunnen doen. Heb je gelijk in.
Maar ik begrijp je zelden niet, dus daarom dacht ik ook echt dat je het anders bedoelde :)

No prob, ik zal het de volgende keer (proberen) duidelijker te omschrijven :j