Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
24 (4%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
106 (19%)
ChristenUnie
5 (0%)
SP
19 (3%)
PvdD
22 (4%)
Volt
17 (3%)
D66
92 (17%)
CDA
34 (6%)
NSC
3 (0%)
BBB
36 (6%)
PVV
85 (15%)
SGP
5 (0%)
JA21
32 (5%)
FvD
21 (3%)
50Plus
6 (1%)
Andere partij
2 (0%)
Blanco
11 (2%)
Ik stem niet
13 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
4 (0%)

Totaal aantal stemmen: 538

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 20:58

prompter schreef:
Bloodymary schreef:
Ik kom bij Stemwijzer uit op de SGP -O- Ik ben enorm anti-religieus. En heb bij moet Abortus uit het wetboek van strafrecht voor ja gekozen.

Hoe dan...

Dat was vast even slikken dan :D

Ja stel je voor, soms hebben religieuze partijen dezelfde standpunten als personen die niet religieus zijn... Het lijken soms net gewone mensen. :D

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 21:00

Wat ik toch ook wel verontrustend vind, is dat partijen de erfbelasting enorm willen verhogen. Mijn ouders zijn letterlijk met niks begonnen maar hebben zich uit de naad gewerkt en zichzelf vrijwel elke vorm van luxe ontzegd om te zorgen dat hun 2 kinderen niet ook zoveel geldzorgen zouden hebben. En dat moeten ze dan van de betreffende partijen maar weer aan de overheid geven, alsof ze zich niet al blauw hebben betaald erover. Terwijl, oh ironie, je natuurlijk wel alles onbelast mag nalaten aan de partijen zelf want ja, zij hebben een anbi-status. Voor zichzelf weten ze het altijd wel goed te regelen.

BigOne

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 21:07

Wat bedoel je met “ enorm” verhogen?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 21:09

Zeedraakje schreef:
Wat ik toch ook wel verontrustend vind, is dat partijen de erfbelasting enorm willen verhogen. Mijn ouders zijn letterlijk met niks begonnen maar hebben zich uit de naad gewerkt en zichzelf vrijwel elke vorm van luxe ontzegd om te zorgen dat hun 2 kinderen niet ook zoveel geldzorgen zouden hebben. En dat moeten ze dan van de betreffende partijen maar weer aan de overheid geven, alsof ze zich niet al blauw hebben betaald erover. Terwijl, oh ironie, je natuurlijk wel alles onbelast mag nalaten aan de partijen zelf want ja, zij hebben een anbi-status. Voor zichzelf weten ze het altijd wel goed te regelen.

Vind dat daarin naar de hoogte van de erfenis gekeken zou moeten worden. Misschien zelfs wel wat per kind geschonken wordt. Van mij mag een paar miljoen aan erfenis echt wel belast worden met een hoger percentage, maar een paar duizend euro zo niet met datzelfde percentage belast horen te worden. Maar zo is er wel meer krom met het belastingstelsel. Slaat nergens op dat bij een bepaalde grens iemand die parttime werkt net zoveel verdient als iemand die fulltime werkt.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 21:13

DuoPenotti schreef:
Zeg dat ook tegen de rest van Europa.
Zie ook hun mol waarde waar we dan nog ver onder zitten

Stikstof uit het buitenland:
Een aanzienlijk deel van de stikstof die in Nederland neerslaat, komt van boven de grens. Ongeveer 32% van de totale stikstofdepositie in Nederland is afkomstig uit het buitenland, zie Milieu Centraal.

Niet alleen de landbouw:
Als de landbouw volledig zou stoppen, zouden de normen nog steeds worden overschreden door de andere bronnen.

Dit is gedeeltelijk waar.
Vanwege de wind die meestal vanuit het zuidwesten waait, is het vooral stikstofuitstoot uit Belgie die naar ons waait. De Belgen hebben al een plan om hun stikstofuitstoot significant terug te dringen:
https://www.vlaanderen.be/stikstof-in-v ... te-dringen

Duitsland en Frankrijk zijn veel grotere landen. Zij hebben niet hetzelfde probleem als Nederland en Belgie dat grote boerenbedrijven zo dicht op natuurgebieden staan. Bovendien zijn het de stikstofoxiden die door de wind wel meegenomen worden, maar ammoniak valt veel lokaler neer, en het is voornamelijk ammoniak die van de landbouw komt. Je kan dan wel boeren in Frankrijk, Duitsland, Denemarken etc strengere stikstofregels geven als EU zijnde, maar onze natuur heeft daar niks aan, en die van hun dus ook weinig. Bovendien lijdt hun natuur dus sowieso al minder.

Het enige land waar het dus zin zou hebben om gezamelijk een stikstofaanpak mee te bedenken, loopt al ontzettend op ons vooruit.
Laatst bijgewerkt door juliedo24 op 03-10-25 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 21:14

denisesilver schreef:
Zeedraakje schreef:

Vind dat daarin naar de hoogte van de erfenis gekeken zou moeten worden. Misschien zelfs wel wat per kind geschonken wordt. Van mij mag een paar miljoen aan erfenis echt wel belast worden met een hoger percentage, maar een paar duizend euro zo niet met datzelfde percentage belast horen te worden. Maar zo is er wel meer krom met het belastingstelsel. Slaat nergens op dat bij een bepaalde grens iemand die parttime werkt net zoveel verdient als iemand die fulltime werkt.

Waarom moet er überhaupt erfbelasting betaald worden? Over dat geld is toch door de overledene al weet ik hoe lang belasting betaald?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 21:17

Geen idee. Kan me voorstellen dat je wilt tegen gaan dat een paar mensen zoveel monetaire macht hebben dat ze alles kunnen kopen inclusief de politiek, maar de gewone mens gaat in zijn leven nooit zoveel bij elkaar sparen.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 21:18

Ik snap dat argument niet dat er al belasting over is betaald. Geld gaat toch sowieso rond? Ik betaal belasting over mijn loon, maar vervolgens betaal ik met datzelfde geld in de supermarkt voor mijn boodschappen waar ook weer btw op zit. Vervolgens gaat dat geld weer naar iemand anders zijn loon waar weer belasting over wordt betaald. Geld wordt toch constant belast bij bijna iedere stap die het maakt in ons economisch systeem?

Ik weet trouwens niet hoe ik erin sta over erfbelasting, heb me er niet genoeg in verdiept dus is een oprechte vraag.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 21:19

Omdat we als land geld nodig hebben om te kunnen draaien en heel eerlijk, ik heb liever dat ik en vele anderen meer van ons salaris overhouden, dan dat er eenmalig een hoog bedrag komt als mijn ouders overlijden... Ik maak me er ook niet zoveel zorgen over als de erfbelasting omhoog gaat, ik red me wel zonder erfenis en wat ik wel krijg is mooi meegenomen.

Overigens zou ik het ook graag zien dat erfbelasting met schalen gaat. Dus klein bedrag weinig belast en naarmate het bedrag hoger wordt, wordt het belastingpercentage ook hoger.
Laatst bijgewerkt door s1993 op 03-10-25 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 21:20

juliedo24 schreef:
Ik snap dat argument niet dat er al belasting over is betaald. Geld gaat toch sowieso rond? Ik betaal belasting over mijn loon, maar vervolgens betaal ik met datzelfde geld in de supermarkt voor mijn boodschappen waar ook weer btw op zit. Vervolgens gaat dat geld weer naar iemand anders zijn loon waar weer belasting over wordt betaald. Geld wordt toch constant belast bij bijna iedere stap die het maakt in ons economisch systeem?

Ik weet trouwens niet hoe ik erin sta over erfbelasting, heb me er niet genoeg in verdiept dus is een oprechte vraag.

Dat snap ik maar over de rug van een overledene die er misschien wel heel hard voor gespaard heeft als nalatenschap. Vind dat zelf vrij schandalig.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 21:22

Gnome schreef:
juliedo24 schreef:

Dat snap ik maar over de rug van een overledene die er misschien wel heel hard voor gespaard heeft als nalatenschap. Vind dat zelf vrij schandalig.

Ik zie dat heel anders, voor mij gaat dat helemaal niet over de rug van een overledene. Die persoon is er niet meer en heeft dus ook niets meer aan dit geld.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 21:49

Hier kwam ik bij Stemwijzer op 74% GL-PvdA en 71% PvdD. Kieskompas gaf me die twee en D66 als dichtsbijzijnde. Was sowieso al van plan om GL-PvdA te stemmen dus simpele keus hier :)

s1993 schreef:
Overigens zou ik het ook graag zien dat erfbelasting met schalen gaat. Dus klein bedrag weinig belast en naarmate het bedrag hoger wordt, wordt het belastingpercentage ook hoger.

Dat is al zo. Afhankelijk van je relatie tot de overledene (partner of kind, (achter)kleinkinderen en overige erfgenamen) heb je een bepaald bedrag waarover je geen erfbelasting betaalt, daarna betaal je een bepaald percentage (ook weer afhankelijk van relatie) over de eerste 1,5 ton en een hoger percentage over het bedrag daarboven. Zou wat mij betreft prima nog een schaal bovenop mogen voor de echt hogere erfenissen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 21:56

AppleSter schreef:
veneri schreef:
Het maakt niet uit qua financien waar je op stemt.
Links of rechtsom (letterlijk) wordt er gel uit je broekzakken gehaald,het wordt alleen op een andere manier uitgegeven door de overheid.

Precies dit. Links en rechts is wat dat betreft al lang achterhaald. Elk kabinet dat er komt verzint weer iets om nog meer belasting te heffen. Elke partij laat grote speerpunten vallen (zie maar aan PVV, Wilders liet direct z’n wens uit Europa te stappen varen) “als ze maar mee mogen doen”.

Er is geen kabinet dat bedenkt dat je de inflatie naar beneden kan halen door de werkenden minder belasting te laten betalen, zodat de economie goed blijft draaien. Of de energiebelastingen/ belasting op voedsel / belasting op wat dan ook te verlagen. Het is altijd verhogen.
Het is altijd meer, meer, meer. Ze geven ook steeds meer en meer uit en maar weinig van wat binnenkomt gaat daadwerkelijk terug naar de Nederlander.

Wat dat betreft maakt het niet uit op wat je stemt, je weet van tevoren al dat je zakken weer wat verder leeg worden gehaald…
Ondertussen zorgen ze wel heel goed voor zichzelf, met exorbitante salarisverhogingen (10% voor ambtenaren), ander pensioenstelsel en niet te vergeten de vele recessen en lange wachtgeldregelingen.

Ik stem altijd, dat wel, maar met bovenstaande in m’n gedachten.

De gewone Rijksambtenaar blijft op de nullijn hoor. Maar ja, in Den Haag natuurlijk wel die exorbitante loonsverhogingen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 21:57

s1993 schreef:
Omdat we als land geld nodig hebben om te kunnen draaien en heel eerlijk, ik heb liever dat ik en vele anderen meer van ons salaris overhouden, dan dat er eenmalig een hoog bedrag komt als mijn ouders overlijden... Ik maak me er ook niet zoveel zorgen over als de erfbelasting omhoog gaat, ik red me wel zonder erfenis en wat ik wel krijg is mooi meegenomen.

Dat ja :j

Ik stond er vroeger ook anders in trouwens, ik snap heel goed dat mensen met rijke ouders het liefst zo veel mogelijk erven.. maar als je het van een afstandje bekijkt dan is het gewoon helemaal niet sociaal om miljoenen door te schuiven naar de kinderen die er nooit een vinger voor hebben uitgestoken.
Als je als ouder voor je kind wil zorgen, geef ze dan liever gewoon elk jaar een schenking. Daar heeft je kind wat aan op het moment dat ze het nodig hebben, in plaats van wanneer ze van middelbare leeftijd zijn en vaak al een koophuis en goede baan hebben.

En inderdaad, erfbelasting in wat meer schalen zou top zijn. Lage bedragen zouden wat mij betreft niet belast hoeven te worden, maar een erfenis van echt rijke mensen mag best voor een deel worden besteed aan de samenleving in plaats van één rijkeluiskind.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 03-10-25 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 21:58

Gnome schreef:
juliedo24 schreef:

Wij hebben dan ook altijd tegen de ouders van mijn man gezegd dat ze vooral zelf moeten leven van hun geld.
Dat er wat voor ons over blijft is leuk, maar we hebben oprecht liever dat zij zelf leuke dingen ervan deden, dan alles maar op de bank te laten staan totdat ze uit de tijd raakten.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 21:58

Ik vind het ook bizar dat je over erfenissen zo weinig belasting betaalt en over arbeid veel meer. En dan heb ik het niet over 1 / 1,5 ton per kind. Maar echt grote bedragen. Die hoge erfenissen zijn vaak ook erfenissen geweest. En daar heeft de erfgenaam niks voor gedaan behalve geboren worden in het juiste gezin.

En ja ik heb mezelf ook met dit standpunt. En ja mijn ouders hebben hier ook hard voor gewerkt vanaf 0. Alleen ik houd het grotere belang in gedachten. Ik vind het bizar dat geld erven zoveel minder belast wordt dan werken. Het is raar dat ik straks enorm veel geld krijg waar ik niks voor gedaan heb. En daar weinig belasting over betaal. Terwijl de belastingen op arbeid (waar je wel wat voor doet) stijgt. Dus dan heb ik een enorm onverdiend voordeel tegenover iemand die niet het geluk heeft te zijn geboren in een rijk gezin.

Oh en “er is al belasting over betaald” is geen goed argument. Tenzij je ook altijd in de winkel weigert BTW te betalen. Want over je uitkering / salaris / inkomen wordt ook al belasting betaald. :P

Erfbelasting zo laag laten vergroot enorm de kloof tussen arm en rijk.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 22:02

juliedo24 schreef:

Als iemand een som geld op de bank krijgt snap ik je redenatie. Elke keer als geld rond gaat gaat er wel ergens belasting af.

Maar in het geval dat je een woning erft en het geld in stenen ziet mag je ook erfbelasting ophoesten. Voor sommige kinderen betekent dat dat ze het ouderlijk huis niet kunnen houden, ook al zouden ze dat willen. Omdat ze dan erfbelasting over de huidige waarde van de woning over moeten maken aan de belastingdienst…

Dat vind ik wel pijnlijk. Hebben je ouders bijvoorbeeld hun huis netjes afgelost (ken genoeg ouderen die dit hebben gedaan) en dan kan je kind het huis niet houden omdat de belastingdienst wil cashen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 22:06

Ja ik vind het met onroerend goed zoals een huis wel een andere situatie. Daar moet dan een plan voor komen. Echter is het boven de 154.000 ongeveer nu 20%.

Bijvoorbeeld een huis van een miljoen waarde kost je dan minder dan 200.000 aan belasting nu. Dat is nu alsnog veel en niet iets wat iedereen kan ophoesten. Dus het is nu ook al niet mogelijk voor iedereen.

Daarbij kijken ze met het bepalen van de belasting naar de WOZ waarde. Dat is vaak heel wat gunstiger dan de marktwaarde.

Edit: oh ik zie ook dat je voor de erfbelasting en het uitkopen van je broers en zussen een hypotheek af kan sluiten. Dat maakt het wel beter mogelijk om een huis van je ouders over te nemen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 22:25

MarlindeRooz schreef:
Ja ik vind het met onroerend goed zoals een huis wel een andere situatie. Daar moet dan een plan voor komen. Echter is het boven de 154.000 ongeveer nu 20%.

Bijvoorbeeld een huis van een miljoen waarde kost je dan minder dan 200.000 aan belasting nu. Dat is nu alsnog veel en niet iets wat iedereen kan ophoesten. Dus het is nu ook al niet mogelijk voor iedereen.

Daarbij kijken ze met het bepalen van de belasting naar de WOZ waarde. Dat is vaak heel wat gunstiger dan de marktwaarde.

Edit: oh ik zie ook dat je voor de erfbelasting en het uitkopen van je broers en zussen een hypotheek af kan sluiten. Dat maakt het wel beter mogelijk om een huis van je ouders over te nemen.

Niet als je niet meer kunt lenen, want daar zit immers ook een max op. En als je dan geen erfbelasting zou betalen, dan kun je het huis wel betalen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 22:29

germie schreef:
MarlindeRooz schreef:

Niet als je niet meer kunt lenen, want daar zit immers ook een max op. En als je dan geen erfbelasting zou betalen, dan kun je het huis wel betalen.

Maar als je dat niet kan lenen hoe kan je dan een huis van een miljoen betalen, onderhouden en warm stoken? Dat is vaak echt heel duur.

En anders kan je het huis verkopen en dan heb je alsnog een enorme klap geld zonder ervoor te werken.

Maar zoals gezegd zou een regeling voor huizen gunstig zijn maar is die 20% belasting er nu ook al.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 03-10-25 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 22:30

Niet te vergeten dat kinderen de erfbelasting al moeten betalen als 1 van de ouders komt te overlijden over hun deel van de erfenis. Ik zou niet weten waar ik het geld vandaan moet halen aangezien mijn ouders in de randstad wonen en het huis dus sowieso veel waard is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 22:41

Gnome schreef:
Niet te vergeten dat kinderen de erfbelasting al moeten betalen als 1 van de ouders komt te overlijden over hun deel van de erfenis. Ik zou niet weten waar ik het geld vandaan moet halen aangezien mijn ouders in de randstad wonen en het huis dus sowieso veel waard is.

Dan zou ik je ouders aanraden naar een notaris te gaan. Pas wanneer er geen testament is komt de wettelijke verdeling op tafel. En wanneer de langstlevende ( met testament) is overleden en je erft als kind bvb 300.000 euro dan moet je iets van 35.000 belasting betalen.
Dan kun je ook andersom denken; Dank pa en ma dat jullie zo zuinig zijn geweest, 50 jaar geleden een huis voor 100.000 gulden hebben gekocht, jullie hebben het goed gedaan.
Tenminste, ik hoop dat onze kids zo denken.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 22:45

Gaan ze inderdaad doen maar was ons totaal niet bekend dus ik kan me voorstellen dat veel meer mensen dat hebben en dan zit je met je erfbelasting.

Ik blijf erbij dat ik het echt idioot vind dus heb gelijk even de programma's erop nageslagen. Blij met dit topic :)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 22:46

Op individueel niveau voelt erfbelasting voor mij erg oneerlijk, maar op maatschappelijk niveau vind ik het juist heel goed. De kloof tussen arm en rijk wordt steeds groter in Nederland. Oftewel, je toekomst hangt op dat vlak erg af van waar jouw wieg stond. Denk ook aan de jubelton.

Ja, die ouders hebben er hard voor gewerkt. Maar nee, dat betekent niet dat andere ouders die dat niet hebben niet hard hebben gewerkt, maar wel dat je met jubelton bent bevoordeeld.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 22:50

germie schreef:
MarlindeRooz schreef:

Wacht even, het gaat hier om een huis van een miljoen. Waarbij de mensen blijkbaar niet de hypotheek van een-vijfde kunnen betalen. Waarna, als ze het huis verkopen, ze nog 800.000 of zo overhouden. Gratis en voor niks, gewoon hoppa op de rekening zonder er iets voor te hoeven doen. En dan diezelfde hypotheek 4x over kunnen betalen.

In welke wereld is dat een probleem? Is het probleem dat ze dat specifieke huis niet kregen in the end? Of wat is precies het issue?

Ik heb echt totaal geen problemen met de erfbelasting wat omhoog zetten. Als ik me goed herinner, zit die belastingvrije grens boven wat je gemiddeld erft, dus heeft het merendeel van Nederland er geen last van. Alleen de rijkere gezinnen — en die schouders kunnen dat i.m.o. best dragen (en eerlijk: dan houd je alsnog een flinke klap geld over).

Edit: Heeft iemand zo de cijfers van wat de grootste partijen voorstellen wbt. erfbelasting? Ben wel benieuwd hoe dat in de praktijk eruit ziet. Vaak zijn dit soort dingen meer angst aanpraten dan dat de meeste mensen in Nederland er daadwerkelijk problemen van ondervinden.