15 jarige jongen doodgeschoten, moeder doet aangifte

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 18:55

MarlindeRooz schreef:
Sansevieria schreef:
Nee, deze is dood.
Zijn broers zitten in de gevangenis, moeder woont in het buitenland maar schakelt wel meteen een louche advocaat in...kun je vanalles van vinden.

Is het heel triest? Jazeker....Maar van de dader een martelaar maken?
Ook niet nodig, erg genoeg voor de agent die ermee heeft moeten dealen.
Heb ik het nog niet over de trauma's van diegene die beroofd werd.
Je zult het maar meemaken.

Tussen het wel een goed idee vinden dat een kind doodgeschoten is en het kind het slachtoffer van de situatie maken zit een groot grijs gebied…

Een 15 jarige in bezit van een wapen noem ik geen kind maar een crimineel!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 18:56

MarlindeRooz schreef:
Maar hij heeft niemand omgelegd dat is niet de situatie.

En “dat doet hij niet meer”. Sorry maar de doodstraf is Nederland is met een reden afgeschaft. Bekend zijn bij de politie, verdachte zijn van een roofoverval en door jou “geen lieve jongen” gevonden worden zijn niet echt redenen om zijn dood aan te moedigen. :n

Walgelijk.

Iedereen die niet genoeg bijdraagt aan de maatschappij dan ook afknallen? Of in werkkampen stoppen?

Je bent alweer eens dingen aan het verdraaien en te doen alsof een ander iets zegt wat die niet heeft gezegd.

Je vaste bekende riedel. :j

Daar ga ik dus niet bewust op in.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 18:58

Erger mij kapot aan mensen die daders als slachtoffer gaan beschrijven. En dat zijn er best wat hier op Bokt.

Die vent die Lisa zomaar de keel door gesneden heeft is ook sneu zeker?

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 19:01

BrankaZ schreef:
Bambolina schreef:

Ok, ik snap dat je het zo leest.
Net als dat Jerry’s acties tot zijn lot hebben geleid heeft ook de actie van de agent dat gedaan. Wat de omstandigheden ook zijn, hij heeft de trekker over gehaald. Hoe het ook is gebeurt, en nogmaals kunnen we daar alleen over speculeren wat ik liever niet doe, door de trekker over te halen heeft hij actief een einde gemaakt aan het leven van die jongen. Dat is de koude waarheid. En die is in mijn ogen voor iedereen even triest.

Voor het overhalen van de trekker door de agent zijn eerst wat acties van de jongeman en zijn drie maatjes geweest. Om precies te zijn een roofoverval met geweld en gebruik van dat pistool. Daarna is hij gevlucht naar een drukke locatie.
En naar zeggen van de politie weigerde hij daar om het wapen neer te gooien.

Je focust op het gevolg, maar slaat een hele reeks aan acties die de aanleiding waren over.
Je focust dus vooral op de handhavende actie ven de politie, niet op het gedrag dat het veroorzaakte en waarvan vrijwel iedereen op die leeftijd wel beseft dat ie fout bezig is.

Ik gaf een toevoeging aan specifiek de zin die je noemde.
Ik focus inderdaad op het gevolg, omdat het onomkeerbaar is, en dat is in mijn ogen een grote tragedie. Maar ik zal mezelf nog maar even herhalen: ik kan niks zeggen over de aanloop omdat ik er niet bij was, ik kan niks zeggen over of het handelen van de agent juist was of niet omdat ik er niet bij was. En zelfs al was het zo kon ik nog niks zeggen, want ik ben niet degene die daar een oordeel over mag vellen, dat gaat gebeuren waar het hoort, bij het OM. Zo is het geregeld in dit land en zo had het voor die jongen ook moeten zijn.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 19:02

Nee speculeren over wat dit kind allemaal nog meer had kunnen doen is echt ongepast. Want hij kan dat niet meer want hij is dood. :)

Wat niet zegt dat ik het handelen van de politie slecht of onterecht vind. Of dat ik vind dat dit kind het grootste slachtoffer is van deze situatie.

Gelukkig hebben we in Nederland (nog wel) een rechtsstaat dus als het politieoptreden / schieten wel onterecht was dan komt dat vanzelf aan het licht.

Hoewel we helaas veel partijen hebben die de rechtsstaat en de grondwet graag ondermijnen. Maar ik heb goede hoop dat dit een beetje gaat draaien in oktober.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 19:03

Ik vind het zo apart dat bijna iedereen in dit topic zo zwart-wit denkt?
Dingen kunnen naast elkaar bestaan.
Iemand kan slachtoffer zijn én dader, je kunt iets erg voor iemand vinden én zijn acties afkeuren, etc.

En ik kan het alleen maar eens zijn met o.a deze uitspraak van Bambolina:
Bambolina schreef:
15 jaar oud. Als je op die leeftijd zoiets doet, dan ben je gefaald door de mensen die je hadden moeten beschermen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 19:04

MarlindeRooz schreef:
Maar hij heeft niemand omgelegd dat is niet de situatie.

En “dat doet hij niet meer”. Sorry maar de doodstraf is Nederland is met een reden afgeschaft. Bekend zijn bij de politie, verdachte zijn van een roofoverval en door jou “geen lieve jongen” gevonden worden zijn niet echt redenen om zijn dood aan te moedigen. :n

Walgelijk.

Iedereen die niet genoeg bijdraagt aan de maatschappij dan ook afknallen? Of in werkkampen stoppen?

Met verwijzen naar de doodstraf suggereer je m.i. dat de agent schoot om te doden. Hij schoot om hem ongevaarlijk te maken. Helaas werd hij daardoor gedood.

Ik ben principieel tegen de doodstraf en tegen onnodig geweld door politie (eigenlijk al het gewld) maar ik krijg echt jeuk van de goedpraterij en de suggestie dat het altijd allemaal wel weer goed komt.
Deze jongen/puber zat in een pleeggezin m zijn moeder zat aan de andere kant van de wereld en zijn broers zijn ook al in aanraking gekomen met justitie.

Nee, voor mij hoeft hij niet dood hiervoor en ik zal er ook niet om lopen juichen. Maar suggereren dat het een lieve brave jongen was die wel weer op zijn pootjes terecht zou komen is ook ongepast. Lieve en brave jongen plegen geen roofoverval met een vuurwapen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 19:07

Polar schreef:
Iemand kan slachtoffer zijn én dader, je kunt iets erg voor iemand vinden én zijn acties afkeuren, etc.

Bambolina schreef:
15 jaar oud. Als je op die leeftijd zoiets doet, dan ben je gefaald door de mensen die je hadden moeten beschermen.

Dan geef je toch ook die pleegmoeder een trap na met die uitspraak.

Saga

Re: 15 jarige jongen doodgeschoten, moeder doet aangifte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 19:08

Ik weet niet wie de mensen in zijn leven waren die hem hadden moeten beschermen, dus over wie dat precies waren kan ik geen uitspraken doen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 19:09

Ja joh een hoop zegenen en ook weer niks :n

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 19:10

Polar schreef:

Bambolina schreef:

De schuld neerleggen bij de mensen die hem hadden moeten beschermen is kort door de bocht gescheurd.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 19:11

Wil je dat ik een oordeel geef over de pleegmoeder waar helemaal niks over bekend is?
Wie weet heeft ze aan de bel getrokken en om hulp gevraagd, maar is afgewezen.
We weten niks over wat er is gedaan of niet is gedaan, dus nee... ik ga geen oordeel geven over iemand waar niks over bekend is.

@Petpa: De mede-verantwoordelijkheid neerleggen bij mensen bij wie hoort.
Want een kind van 15 heeft die bescherming nodig.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 19:14

Polar schreef:
Wil je dat ik een oordeel geef over de pleegmoeder waar helemaal niks over bekend is?
Wie weet heeft ze aan de bel getrokken en om hulp gevraagd, maar is afgewezen.
We weten niks over wat er is gedaan of niet is gedaan, dus nee... ik ga geen oordeel geven over iemand waar niks over bekend is.

@Petpa: De mede-verantwoordelijkheid neerleggen bij mensen bij wie hoort.
Want een kind van 15 heeft die bescherming nodig.

En bescherming kreeg hij in een pleeggezin.
Dus die veroordeel je wel.
Ook al zeg je van niet

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 19:17

Petpa schreef:
]

De schuld neerleggen bij de mensen die hem hadden moeten beschermen is kort door de bocht gescheurd.

Wellicht, daar zal ik nog is goed over nadenken.
Je in alle mogelijke bochten wringen om voor jezelf te kunnen verantwoorden dat je een kind compleet dehumaniseerd is misschien ook iets om een keertje op te reflecteren. Daarvoor hoef je hem echt niet een ‘lieve jongen’ te gaan vinden of één van de andere willekeurige woorden die je hier in de mond worden gelegd omdat je niet vindt dat een leven in een plas bloed op straat hoort te eindigen.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 19:18

Feit is dat hij niet de hulp heeft gekregen die hij nodig had.
Wie hem die hulp niet heeft gegeven, is de vraag en ik heb daar niet het antwoord op.
Blijkbaar is dat niet het antwoord dat je wil horen, en probeer je je eigen draai aan mijn woorden te geven.
Dat maakt een nette discussie voeren vrij onmogelijk.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 19:21

Polar schreef:
Feit is dat hij niet de hulp heeft gekregen die hij nodig had.
Wie hem die hulp niet heeft gegeven, is de vraag en ik heb daar niet het antwoord op.
Blijkbaar is dat niet het antwoord dat je wil horen, en probeer je je eigen draai aan mijn woorden te geven.

Nee ik geef er geen draai aan.
Ik vind het naar om de schuld bij de mensen om hem heen te leggen.

Sommige mensen willen geen hulp.
Wat ze ook aangeboden word.
Dus zo'n feit is dat helemaal niet.

Ik vind dit gewoon niet eerlijk naar de mensen om hem heen.

Ja misschien hadden ze meer hun best moeten doen.
Maar misschien ook niet.

Saga

Re: 15 jarige jongen doodgeschoten, moeder doet aangifte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 19:24

De mensen om hem heen hadden een verantwoordelijkheid om hem te beschermen.
Zij zijn niet de schuld van zijn gedrag, ik snap niet waarom dat steeds genoemd wordt?
Ik denk ook niet dat het zin heeft om hier verder op in te gaan, aangezien we het toch nooit eens zullen worden.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 19:42

pien_2010 schreef:
Dit is een verhaal over alleen maar verliezers en zo triest. Dit wordt sowieso goed onderzocht! Dit verhaal is afschuwelijk voor de jongen, voor de agent en voor de familie. Heel triest. En ik wens al die partijen heel erg veel sterkte.
En over de moeder heb ik geen mening. Laat de rechter dat maar uitzoeken. Die kent alle feiten en omstandigheden en ik niet vanuit mijn zetel.

Toch vergeet je het Echte slachtoffer te benoemen, met geweld en pistool tegen het hoofd berooft van zijn fatbike.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 19:49

Ik denk dat er in de gevangenissen heel veel lui zitten, die ook uit ontspoorde gezinnen, slechte jeugd etc komen.
Precies zoals het deze 15 jarige jongen is overkomen.
Dat is al erg genoeg, maar hun slachtoffers hebben daar niet zo veel aan. Daar valt een politie agent die moest schieten net zo goed onder.
Een slechte jeugd is geen vrijbrief om maar het slechte pad op te mogen gaan.
Of dat alles dan met de mantel der liefde wordt bedekt, want oh de dader is zo zielig.

Het hele systeem deugt niet, kapotte gezinnen, falende jeugdzorg etc.
Het gaat op voorhand al verkeerd.
Premier Balkenende had het in zijn tijd nog niet zo verkeerd met zijn waarden en normen, en gezin (in welke vorm dan ook) is de hoeksteen van de samenleving.

Sommige daders zijn in feite slachtoffer van het systeem waar we in leven.
Maar dan nog, hun eigen slachtoffers hebben daar geen boodschap aan.
Er moet in wezen in heel de wereld in de basis iets veranderd worden, zodat elk mens evenveel kansen heeft en stabiel kan opgroeien.
Dat gaat jammer genoeg nooit gebeuren, er zal altijd verschil blijven.

En altijd zullen er (jonge) daders zijn die zelf slachtoffer zijn van de wereld waar we in leven.
Heel erg dat dat er dan één dood wordt geschoten.
Maar het is helaas de wereld waarin dit nu realiteit is.
Deze jongen is dood, de agent die hem dood schoot deed niets anders dan zijn werk, heeft voorkomen dat er nog meer slachtoffers vallen.

Maar het ergste is toch dat dit allemaal sowieso kon gebeuren.
Dat we in een tijd leven dat deze dingen overal ter wereld gebeuren.
Dat jonge mensen al zo verziekt zijn, dat ze gewapend over straat gaan en gewelddadige misdaden plegen.

Hoe kan dan ooit allemaal nog goedkomen, niet alleen in ons land maar wereldwijd.
We lijken juist meer weg te raken van vrede en de 'waarden en normen'.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 19:51

Hier is toch ook met deze informatie niks van te zeggen?
Politie heeft in Nederland een geweldsmonopolie en moet zich daarbij aan de instructies horen die daarvoor zijn geschreven. Na een incident als dit vindt er onderzoek plaats of die instructies geschonden zijn of niet. Zo ja, volgt er vervolging. En in principe nooit obv "poging tot doodslag" of doodslag maar een lichtere variant voor agenten. Kijk ook destijds naar dat schot dat gelost werd tijdens de boerenprotesten. Aangifte doen kan altijd natuurlijk.
Dat er een hoop verdriet is bij moeder, ook logisch. Dat er ergens een systeem grandioos gefaald heeft bij deze jongen ook.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 20:06

Bambolina schreef:
Er zijn ook jongens die hebben gedaan wat hij heeft gedaan die later wijkcoaches zijn geworden en nu helpen voorkomen dat andere jongens dezelfde fouten begaan. Als ik zo als jullie redeneer zou ik ook kunnen zeggen dat hij misschien zelf in de toekomst ook meer slachtoffers van geweld had kunnen voorkomen. Maar mijn hele punt is dat je dat dus juist niet weet. Het heeft geen zin om daar over te discussiëren want we komen er ook niet achter.

Ja??
Al die jongens liepen als 15 jarige te zwaaien met een pistool?
Bedreigden mensen, met het pistool gericht, om spullen te jatten?
Want ik vind deze knul, Jerry, toch wel een vrij uitzonderlijk, zeer crimineel geval.
Hoewel, de jeugd van tegenwoordig kan er wat van...
Laatst bijgewerkt door different1 op 25-09-25 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 20:11

Wintu schreef:
@ Bombolina

'Hij heeft een kind de kans ontnomen om op te groeien' ,

daar spreekt zo een enorm waardeoordeel uit.

en als hij die knul had neergeschoten??? wat is ie dan? Ook een zielig jochie met pech?? Nee dan was ie een moordenaar geweest. Hij wel. Daarom is het maar goed dat die agent geen enkel risico heeft genomen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 20:15

Die agent kan niet zien dat het een 15 jarige was.
Wat die wel zag was dat wapen

Als die gewoon had geluisterd was die ook noet neergeschoten plus wapen dragen.

Die moeder mag prima aangifte doen, dan komt er gewoon een onderzoek als ze dat graag wil dat kan en mag gewoon

Of iedereen daar dezelfde mening over heeft is een tweede

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 20:22

speurneusc schreef:
Wintu schreef:
@ Bombolina

'Hij heeft een kind de kans ontnomen om op te groeien' ,

daar spreekt zo een enorm waardeoordeel uit.

en als hij die knul had neergeschoten??? wat is ie dan? Ook een zielig jochie met pech?? Nee dan was ie een moordenaar geweest. Hij wel. Daarom is het maar goed dat die agent geen enkel risico heeft genomen.

Ik begrijp je post niet?

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 20:27

different1 schreef:
Ja??
Al die jongens liepen als 15 jarige te zwaaien met een pistool?
Bedreigden mensen, met het pistool gericht, om spullen te jatten?
Want ik vind deze knul, Jerry, toch wel een vrij uitzonderlijk, zeer crimineel geval.
Hoewel, de jeugd van tegenwoordig kan er wat van...

Bijvoorbeeld. Zo gigantisch uitzonderlijk is het helaas niet. Sommige van die jongens komen het nooit te boven, en sommige zijn nu straatcoaches, geven les of workshops aan jongeren in detentie, werken in jeugdzorg of maken kunst over hun ervaringen zodat mensen zoals jij en ik misschien een heel klein beetje gaan begrijpen hoe iemand zo jong zo de weg kwijt kan raken.