Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
xPabloBokt schreef:Blacky94 schreef:Poeh, wat een rentebedragKan je dat ergens terugvinden of heb je dat ergens berekend? Zo leuk dat de rente dan "maar" 2% (oid) is, maar eind van de rit betaal je gewoon 1,5x zoveel terug
![]()
Jij zit onder SF35 toch? De schuld van mijn vriend is hoger maar die valt onder SF15. Heb eerder al eens berekend op de site van DUO dat zijn maandbedrag wrs richting de 400eu gaat lopen. Hou mn hart vast voor wat er nog aan rente bovenop zijn schuld komt. Dat is hopelijk het enige "voordeel" van een kortere looptijd
Dat krijg je te zien als je via de DUO rekentool je terugbetaling berekent.
Ik val inderdaad onder SF35.
Scum schreef:Wat is een pechgeneratie.
DuoPenotti schreef:Ik lees dat Scum de term wel kent.
Maar zich hardop afvraagt wat is pech?
Elke generatie kent zijn pech mensen.
En dat bedoelen denk ik meer mensen zo.
xPabloBokt schreef:Nynkex01 schreef:Ik ben 24, begonnen met studeren in 2020 en ik ben het helemaal met je eens! Ik val blijkbaar ook in die zogenaamde pechgeneratie. Om me heen enorm veel studenten met torenhoge schulden. Maar ze doen wel een bestuursjaar, een minor in het buitenland, een kamer in de stad terwijl ze met het OV nog geen uurtje onderweg zijn vanuit thuisthuis. Iedere week op het terras, uitgaan, en vooral aan verschillende studies beginnen om die vervolgens niet af te maken en dan weer opnieuw te beginnen. En dan 25 worden en vinden dat er dan ook maar eens een auto moet komen, want dat is toch wel handig. Wat verwacht je dan van het leven? Dat er ooit een studie of baan komt die aan alle kanten perfect is en waar je geen moeite voor hoeft te doen? Ze zeggen ook letterlijk dat duo hun reisje naar het buitenland had moeten betalen omdat het goed zou zijn voor hun ontwikkeling. Vast goed voor je ontwikkeling, moeten Nederlanders met z’n allen belastingcenten ophoesten voor jouw ontwikkeling op Bali?
Ik heb paarden, die kosten geld, maar ik woon dan ook nog thuis, geen dure kleding, niet te veel terrasjes en nooit op vakantie. Dat zijn keuzes. Ik ben volledig blind en nog een aantal beperkingen die ik hier niet hoef te delen, en onder beetje begeleiding vanuit de universiteit studeer ik keurig nominaal af. Dus waarom het bij sommige mensen allemaal zo lang moet duren en ze zoveel vertraging moeten oplopen? Geen idee! Ik denk dat je dan ook even bij jezelf moet nagaan of je wel op het juiste niveau aan het werk bent. Ik vind het ook jammer dat ik een paar 1000 basisbeurs ben misgelopen, maar die paar 1000 had ik geen huis van gekocht hoor. Maar goed, ik ben een paardenmeisje van het platteland, ik ben opgegroeid met schop onder je reet en als iets niet lukt in oplossingen denken. Plus een aantal keer voor ontwikkelingswerk in Afrika geweest, dus ook meegemaakt hoe het anders kan, helpt vast ook mee.
Oh dit was trouwens een algemeen berichtje over de pech generatie, absoluut niet voor jou hoor TS! Jij doet het volgens mij hartstikke goed!
Ik vind dit ook weer generaliserend. Er zullen vast studenten met deze houding zijn maar ik had ze persoonlijk niet om me heen en ik woonde noodgedwongen op mezelf. Adviseerde medestudenten dan ook om thuis te blijven wonen zo lang ze het daar gewoon fijn hadden. Stabiele basis. Zou willen dat ik die had gehad. Ik heb wél uit nood maximaal geleend en een jaar studievertraging opgelopen omdat mijn moeder ongeneeslijk ziek werd en ik haar mantelzorger was.
Amado schreef:Ik heb niet alles gelezen, het gezever over hoe zielig de pechgeneratie is hoeft van mij niet.
Zelf val ik ook onder de pechgeneratie. Ja dat is taai, maar echt pech vind ik het niet. Tja een studieschuld van 12k, gestopt met studeren uiteindelijk midden in corona tijd. Dan heb je die schuld pas echt voor saus staan kan ik je zeggen :’)
Hoe ik er nu voor sta?
24 jaar, eigen huurwoning, 4 eigen paarden en full time baan. Absoluut niet de richting die ik gestudeerd heb, ook niet waar ik mijn diploma’s op gehaald heb. Wel iets waar ik gelukkig van word.
Ik knijp in mijn handjes en tegelijkertijd mijn billen samen. Want ja het is soms ontzettend krap een maandje en nee het sparen lukt niet bepaald. Maar ik kom rond en ben gezond + gelukkig. Meer heb ik niet nodig
Little_Gift schreef:Mijn god, zonet door 8 pagina's geworsteld want ik vond het bericht van TS echt interessant maar jeetje, het lijkt hier wel een wedstrijdje in "wie heeft het meeste pech" of "wie mag zich wel of niet pechgeneratie noemen" zeg...
Er zitten fantastisch mooie posts tussen maar er zitten er toch een aantal tussen die echt kinderachtig een wedstrijdje proberen neer te zetten en te herhalen tot ze zouden winnen.
Wat spijtig om een topic zo teloor te laten gaan en ts zo in de kou te laten staan.
Dorine92 schreef:Amado schreef:Ik heb niet alles gelezen, het gezever over hoe zielig de pechgeneratie is hoeft van mij niet.
Zelf val ik ook onder de pechgeneratie. Ja dat is taai, maar echt pech vind ik het niet. Tja een studieschuld van 12k, gestopt met studeren uiteindelijk midden in corona tijd. Dan heb je die schuld pas echt voor saus staan kan ik je zeggen :’)
Hoe ik er nu voor sta?
24 jaar, eigen huurwoning, 4 eigen paarden en full time baan. Absoluut niet de richting die ik gestudeerd heb, ook niet waar ik mijn diploma’s op gehaald heb. Wel iets waar ik gelukkig van word.
Ik knijp in mijn handjes en tegelijkertijd mijn billen samen. Want ja het is soms ontzettend krap een maandje en nee het sparen lukt niet bepaald. Maar ik kom rond en ben gezond + gelukkig. Meer heb ik niet nodig
Kun je je voorstellen hoe de topicstarter niet zou kunnen zitten te wachten op grote hoeveelheden mensen die het allemaal maar blijven bagatelliseren en vervolgens gaan opnoemen hoe zij het allemaal top voor elkaar hebben dankzij "niet zeuren maar poetsen", wat impliciet een beetje een sneer is naar de topicstarter die dan wel zou zeuren? Ik kan me dat wel voorstellen namelijk. De titel is niet "stel ik me aan"?
BoktVerlaten schreef:Ik vind de studieschulden wel heel hoog, ik lees 40K…… hoe?
Als je 3 jaar bachelor en 2 jaar master doet, heb je de volledige studieduur basisbeurs en eventueel aanvulling als je ouder niet genoeg verdienen om bij te dragen. Verdienen je ouders genoeg maar willen niet bijdragen dan kun je op andere regelingen beroep doen.
Daarnaast bijbaantje.
Om 40K studieschuld op te lopen moet je wel heel veel pech gehad hebben
BoktVerlaten schreef:Ik vind de studieschulden wel heel hoog, ik lees 40K…… hoe?
Als je 3 jaar bachelor en 2 jaar master doet, heb je de volledige studieduur basisbeurs en eventueel aanvulling als je ouder niet genoeg verdienen om bij te dragen. Verdienen je ouders genoeg maar willen niet bijdragen dan kun je op andere regelingen beroep doen.
Daarnaast bijbaantje.
Daarnaast bijbaantje.
smurffie schreef:BoktVerlaten schreef:Ik vind de studieschulden wel heel hoog, ik lees 40K…… hoe?
Daarnaast bijbaantje.
Zoek even op anders wat er bedoeld wordt met de pechgeneratiewant ik lees hier dat je dat precies niet begrepen hebt.
Blacky94 schreef:Sowieso mag die hele "niet zeuren maar poetsen" mentaliteit van mij wel een beetje de deur uitIk ben het er zeker mee eens dat hard werken belangrijk is en er zijn maar weinig mensen die het leven aangereikt krijgen. Maar als ik kijk naar mijn vriendengroep, heeft bijna iedereen al wel een keer overspannen of met een burn-out thuis gezeten omdat we nooit geleerd hebben op tijd op de rem te trappen.
Dorine92 schreef:Amado schreef:Ik heb niet alles gelezen, het gezever over hoe zielig de pechgeneratie is hoeft van mij niet.
Hoe ik er nu voor sta?
Kun je je voorstellen hoe de topicstarter niet zou kunnen zitten te wachten op grote hoeveelheden mensen die het allemaal maar blijven bagatelliseren en vervolgens gaan opnoemen hoe zij het allemaal top voor elkaar hebben dankzij "niet zeuren maar poetsen", wat impliciet een beetje een sneer is naar de topicstarter die dan wel zou zeuren? Ik kan me dat wel voorstellen namelijk. De titel is niet "stel ik me aan"?