Aan de pechgeneratie, hoe ga jij ermee om?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 16:01

Wat is een pechgeneratie. Ik zie dit staan mbt overdrachtsbelasting:
Kopers van 18 tot 35 jaar krijgen eenmalig vrijstelling van overdrachtsbelasting bij aankoop van een woning van maximaal € 525.000. Kopers van 35 jaar of ouder die in de woning gaan wonen, betalen 2%.

Dit is pas sinds een paar jaar. Hiervoor was het 6% en dat moest je dan ook meefinancieren. En dat is dan ook pech als dat later 0% wordt.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 16:05

xPabloBokt schreef:
Blacky94 schreef:
Poeh, wat een rentebedrag |( Kan je dat ergens terugvinden of heb je dat ergens berekend? Zo leuk dat de rente dan "maar" 2% (oid) is, maar eind van de rit betaal je gewoon 1,5x zoveel terug ;(
Jij zit onder SF35 toch? De schuld van mijn vriend is hoger maar die valt onder SF15. Heb eerder al eens berekend op de site van DUO dat zijn maandbedrag wrs richting de 400eu gaat lopen. Hou mn hart vast voor wat er nog aan rente bovenop zijn schuld komt. Dat is hopelijk het enige "voordeel" van een kortere looptijd ;(

Dat krijg je te zien als je via de DUO rekentool je terugbetaling berekent. -O-

Ik val inderdaad onder SF35.

Ah hmm, hier wrs zo'n 12K -O- En dan moet de rente natuurlijk niet verder stijgen dan wat er nu op zit :\

Scum, ik hou er hier maar rekening mee dat we voor ons 35e geen huis kunnen kopen dus die rekening komt dan ook ooit nog _O- Maar idd eerlijk, 2% is nog altijd beter dan 6%. Anderzijds, hoeveel mensen zouden nu niet een leuke overwaarde hebben op die hypotheek?
Laatst bijgewerkt door Blacky94 op 25-08-25 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 16:06

En in een deel de jaren 80 en 90 bestonden er premie a woningen.

Een premiewoning is een koopwoning die met financiële hulp van de overheid gekocht kon worden.
Dit werd in 95 afgeschaft.

In het voorjaar 96 kochten wij ons huis..

Mijn broer die 4 jaar ouder is had nog wel zo'n huis.

Dus ja, elke generatie kent zijn pech.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 16:13

Mijn god, zonet door 8 pagina's geworsteld want ik vond het bericht van TS echt interessant maar jeetje, het lijkt hier wel een wedstrijdje in "wie heeft het meeste pech" of "wie mag zich wel of niet pechgeneratie noemen" zeg...

Er zitten fantastisch mooie posts tussen maar er zitten er toch een aantal tussen die echt kinderachtig een wedstrijdje proberen neer te zetten en te herhalen tot ze zouden winnen.

Wat spijtig om een topic zo teloor te laten gaan en ts zo in de kou te laten staan.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 16:25

Scum schreef:
Wat is een pechgeneratie.

Het is een term die in het leven geroepen is voor de studenten die net buiten de gift van de basisbeurs vielen toen deze een aantal jaar is afgeschaft. Het gaat dus om de generatie studenten die uitsluitend konden lenen. Het heeft verder niks met andere soort pech of generaties te maken.

Het was al eerder een keer gedeeld maar ik dacht, ik gooi 'm er nog even in. Die term brengt veel verwarring mee zo te zien in dit topic.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 16:32

Ik lees dat Scum de term wel kent.
Maar zich hardop afvraagt wat is pech?

Elke generatie kent zijn pech mensen.

En dat bedoelen denk ik meer mensen zo.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 16:34

Ik loop al wat achter in dit topic, maar toch: een huis kunnen kopen op je 25e vind ik best jong. Zowel mijn vrienden als ik woonden toen nog op een studentenkamer. Kopen kwam pas rond 30-35 jaar.

En idd zie je niet hoe ver iemand in de schulden zit of hoeveel er van ouders gekregen is. En dan heb je inderdaad nog de Zuidas types. Een topsalaris, maar tijd om het uit te geven heb je niet.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 17:38

DuoPenotti schreef:
Ik lees dat Scum de term wel kent.
Maar zich hardop afvraagt wat is pech?

Elke generatie kent zijn pech mensen.

En dat bedoelen denk ik meer mensen zo.

Maar het is gewoon een officiële term!

Het is niet uitgevonden. Het is een officiële term en in deze correct toegepast en gebruikt.

Dat iedere generatie zijn pech kent, uiteraard maar niet iedere generatie kreeg een officiële term als pechgeneratie.

Dus wat is dan eigenlijk het probleem dat men deze officiële term correct gebruikt in dit topic?!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 17:47

Ja het is een term.
En er word hier gedaan alsof vele die niet kennen.
Daarop zeg ik. Ik denk dat mensen die wel kennen. Maar het anders zien.
Maar er zoveel generaties zijn waar mensen pech kunnen hebben.

Met de pechgeneratie enkel studenten. Dus sowieso een kleine groep.
En mag ze die term gebruiken. Uiteraard.
Zoals andere er ook wat van mogen vinden.

Gelijkgestemden vind je misschien eerder op fb.

De Verloren Generatie – Jongeren die volwassen werden tijdens of vlak na de Eerste Wereldoorlog (rond 1890–1900 geboren). Ze kregen te maken met massale werkloosheid, trauma’s en een gevoel van zinloosheid.

De Stille Generatie – Geboren tussen ca. 1928 en 1945. Ze groeiden op tijdens de Grote Depressie en de Tweede Wereldoorlog. Worden vaak gezien als gehoorzaam en hardwerkend, maar ook als “ongelukkig” qua jeugdervaringen.

De Generatie van ’14 – In Frankrijk/Duitsland gebruikt voor de jonge mannen die in 1914 de oorlog in werden gestuurd en massaal sneuvelden.

De Generatie van ’45 – In Nederland soms genoemd voor degenen die in of net na WOII volwassen werden; ze moesten wederopbouwen, vaak met beperkte middelen.

De Protestgeneratie – Geboren rond 1945–1955, zij kwamen in de jaren ’60/’70 in opstand tegen de gevestigde orde. Niet echt een pechlabel, maar wel een typerende naam.

De X-generatie – Geboren ca. 1965–1980, vaak gezien als een generatie zonder duidelijke idealen en met economische tegenwind (jaren ’80-crisis).

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 18:10

Dus al die generaties mogen, maar TS mag zichzelf niet bestempelen als pechgeneratie want dán volgt er commentaar? Bijzonder :=

En er iets van mogen vinden, ja, maar tig pagina's tig keer dezelfde zinloze kritiek door telkens dezelfde personen op een officiële term is doordrammen en dat mag dan weer niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 18:23

Wie zegt dat ik, of andere niets vind van die termen?
Dat maak jij er ook zelf van. :)

Al vind ik De Generatie van ’14 toch wel een echte pech generatie...

Maar als ik door de jaren heen zo zie zijn er heel wat generaties die van mij wel een naam hadden mogen krijgen, dat wel.
En bij geen enkele hoor ik persoonlijk mocht je dat bedenken

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 18:37

Mag ik ook even klagen _O- Hier ook de “pech generatie”.. net afgestudeerd en 40k studieschuld… pijnlijkste vind ik vooral dat bijna 1.8k van dat bedrag al voor rente is en ondanks dat ik wist dat ik leende en daar mogelijk rente over moest betalen (en echt geen andere keus had), is mij nooit duidelijk geweest dat je al rente opbouwt tijdens je studie.. misschien naïef, maar pijnlijk is het zeker. :’)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 18:38

xPabloBokt schreef:
Nynkex01 schreef:
Ik ben 24, begonnen met studeren in 2020 en ik ben het helemaal met je eens! Ik val blijkbaar ook in die zogenaamde pechgeneratie. Om me heen enorm veel studenten met torenhoge schulden. Maar ze doen wel een bestuursjaar, een minor in het buitenland, een kamer in de stad terwijl ze met het OV nog geen uurtje onderweg zijn vanuit thuisthuis. Iedere week op het terras, uitgaan, en vooral aan verschillende studies beginnen om die vervolgens niet af te maken en dan weer opnieuw te beginnen. En dan 25 worden en vinden dat er dan ook maar eens een auto moet komen, want dat is toch wel handig. Wat verwacht je dan van het leven? Dat er ooit een studie of baan komt die aan alle kanten perfect is en waar je geen moeite voor hoeft te doen? Ze zeggen ook letterlijk dat duo hun reisje naar het buitenland had moeten betalen omdat het goed zou zijn voor hun ontwikkeling. Vast goed voor je ontwikkeling, moeten Nederlanders met z’n allen belastingcenten ophoesten voor jouw ontwikkeling op Bali?
Ik heb paarden, die kosten geld, maar ik woon dan ook nog thuis, geen dure kleding, niet te veel terrasjes en nooit op vakantie. Dat zijn keuzes. Ik ben volledig blind en nog een aantal beperkingen die ik hier niet hoef te delen, en onder beetje begeleiding vanuit de universiteit studeer ik keurig nominaal af. Dus waarom het bij sommige mensen allemaal zo lang moet duren en ze zoveel vertraging moeten oplopen? Geen idee! Ik denk dat je dan ook even bij jezelf moet nagaan of je wel op het juiste niveau aan het werk bent. Ik vind het ook jammer dat ik een paar 1000 basisbeurs ben misgelopen, maar die paar 1000 had ik geen huis van gekocht hoor. Maar goed, ik ben een paardenmeisje van het platteland, ik ben opgegroeid met schop onder je reet en als iets niet lukt in oplossingen denken. Plus een aantal keer voor ontwikkelingswerk in Afrika geweest, dus ook meegemaakt hoe het anders kan, helpt vast ook mee.
Oh dit was trouwens een algemeen berichtje over de pech generatie, absoluut niet voor jou hoor TS! Jij doet het volgens mij hartstikke goed!

Ik vind dit ook weer generaliserend. Er zullen vast studenten met deze houding zijn maar ik had ze persoonlijk niet om me heen en ik woonde noodgedwongen op mezelf. Adviseerde medestudenten dan ook om thuis te blijven wonen zo lang ze het daar gewoon fijn hadden. Stabiele basis. Zou willen dat ik die had gehad. Ik heb wél uit nood maximaal geleend en een jaar studievertraging opgelopen omdat mijn moeder ongeneeslijk ziek werd en ik haar mantelzorger was.

Ik vraag me maar aanleiding van vele reacties vooral af waarom het verboden is om wat leuks van je leven te maken. Waarom het maar normaal is als je je door het leven heen zwoegt en stresst. Jullie liever dan ik hoor, daar niet van :+ maar ik snap die hele houding gewoon niet

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 18:42

Amado schreef:
Ik heb niet alles gelezen, het gezever over hoe zielig de pechgeneratie is hoeft van mij niet.

Zelf val ik ook onder de pechgeneratie. Ja dat is taai, maar echt pech vind ik het niet. Tja een studieschuld van 12k, gestopt met studeren uiteindelijk midden in corona tijd. Dan heb je die schuld pas echt voor saus staan kan ik je zeggen :’)
Hoe ik er nu voor sta?
24 jaar, eigen huurwoning, 4 eigen paarden en full time baan. Absoluut niet de richting die ik gestudeerd heb, ook niet waar ik mijn diploma’s op gehaald heb. Wel iets waar ik gelukkig van word.
Ik knijp in mijn handjes en tegelijkertijd mijn billen samen. Want ja het is soms ontzettend krap een maandje en nee het sparen lukt niet bepaald. Maar ik kom rond en ben gezond + gelukkig. Meer heb ik niet nodig :)

Kun je je voorstellen hoe de topicstarter niet zou kunnen zitten te wachten op grote hoeveelheden mensen die het allemaal maar blijven bagatelliseren en vervolgens gaan opnoemen hoe zij het allemaal top voor elkaar hebben dankzij "niet zeuren maar poetsen", wat impliciet een beetje een sneer is naar de topicstarter die dan wel zou zeuren? Ik kan me dat wel voorstellen namelijk. De titel is niet "stel ik me aan"?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 18:55

Little_Gift schreef:
Mijn god, zonet door 8 pagina's geworsteld want ik vond het bericht van TS echt interessant maar jeetje, het lijkt hier wel een wedstrijdje in "wie heeft het meeste pech" of "wie mag zich wel of niet pechgeneratie noemen" zeg...

Er zitten fantastisch mooie posts tussen maar er zitten er toch een aantal tussen die echt kinderachtig een wedstrijdje proberen neer te zetten en te herhalen tot ze zouden winnen.

Wat spijtig om een topic zo teloor te laten gaan en ts zo in de kou te laten staan.

Ja dit vind ik dus ook

Raineri

Re: Aan de pechgeneratie, hoe ga jij ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 19:52

Mee eens. Wat een gemierenneuk. Ts stelt gewoon een vraag en gebruikt een term om te beschrijven wat de context rondom haar studie was. Ik denk niet eens dat het was om "zielig te doen". Nu weer je ook gewoon snel wat haar financieringssiruatie was en dat het geld waarschijnlijkbeven op is. Dat is gewoon nuttige informatie als iemand meer wilt dan ze nu heeft.

In m'n voorgaande post vergeten te vermelden. Ik heb 2 hbo bachelors gedaan en daarna nog een master via m'n werk. Dit heb ik afgedwongen. Ik verveelde me ook enorm. Door omstandigheden destijds, en onzekerheid, durfde ik nooit naar de universiteit. Gewoon vertrouwen hebben in jezelf. Ik meet me ook aan niemand anders, ik doe wat ik leuk vind. En als ik dat niet doe, regel ik dat. En ja, soms duurt dat even door de omwegen. Maar heb altijd plezier gehad!
Laat je niets aanpraten, het is jouw leven en jij moet er gelukkig mee zijn. Dus als jij een topsalaris kan krijgen op die leeftijd, ga ervoor!

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 22:45

Dorine92 schreef:
Amado schreef:
Ik heb niet alles gelezen, het gezever over hoe zielig de pechgeneratie is hoeft van mij niet.

Zelf val ik ook onder de pechgeneratie. Ja dat is taai, maar echt pech vind ik het niet. Tja een studieschuld van 12k, gestopt met studeren uiteindelijk midden in corona tijd. Dan heb je die schuld pas echt voor saus staan kan ik je zeggen :’)
Hoe ik er nu voor sta?
24 jaar, eigen huurwoning, 4 eigen paarden en full time baan. Absoluut niet de richting die ik gestudeerd heb, ook niet waar ik mijn diploma’s op gehaald heb. Wel iets waar ik gelukkig van word.
Ik knijp in mijn handjes en tegelijkertijd mijn billen samen. Want ja het is soms ontzettend krap een maandje en nee het sparen lukt niet bepaald. Maar ik kom rond en ben gezond + gelukkig. Meer heb ik niet nodig :)

Kun je je voorstellen hoe de topicstarter niet zou kunnen zitten te wachten op grote hoeveelheden mensen die het allemaal maar blijven bagatelliseren en vervolgens gaan opnoemen hoe zij het allemaal top voor elkaar hebben dankzij "niet zeuren maar poetsen", wat impliciet een beetje een sneer is naar de topicstarter die dan wel zou zeuren? Ik kan me dat wel voorstellen namelijk. De titel is niet "stel ik me aan"?

Sowieso mag die hele "niet zeuren maar poetsen" mentaliteit van mij wel een beetje de deur uit := Ik ben het er zeker mee eens dat hard werken belangrijk is en er zijn maar weinig mensen die het leven aangereikt krijgen. Maar als ik kijk naar mijn vriendengroep, heeft bijna iedereen al wel een keer overspannen of met een burn-out thuis gezeten omdat we nooit geleerd hebben op tijd op de rem te trappen. Ik heb heel lang gedacht "als ik maar lang genoeg doorga wordt het vanzelf weer beter". Maargoed dat werd het niet :+

En verder ben ik het (nogmaals) met de reacties hierboven eens. Waarom mogen de gevoelens van TS niet gevalideerd worden, alleen maar omdat persoon X uit een andere generatie het ook moeilijk heeft gehad. Dat maakt het probleem van de ene niet erger of minder erg dan het probleem van de ander. En ik kan me als TS juist ook wel voorstellen dat het fijn kan zijn om van anderen te horen te krijgen dat ze niet de enige is die met dat gevoel worsteld(e), zeker als er tegelijkertijd ook wat gerelativeerd kan worden.

BoktVerlaten

Re: Aan de pechgeneratie, hoe ga jij ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 23:24

Ik vind de studieschulden wel heel hoog, ik lees 40K…… hoe?

Als je 3 jaar bachelor en 2 jaar master doet, heb je de volledige studieduur basisbeurs en eventueel aanvulling als je ouder niet genoeg verdienen om bij te dragen. Verdienen je ouders genoeg maar willen niet bijdragen dan kun je op andere regelingen beroep doen.
Daarnaast bijbaantje.

Om 40K studieschuld op te lopen moet je wel heel veel pech gehad hebben

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 23:28

Wat nog in mij opkwam ts, denk je niet dat je je zo voelt omdat je teveel bezig bent met de doelen die nog zo ver weg lijken en dat mensen er iets van vinden dar je nog geen eigen huis hebt of een baan die naar je zin verloopt?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 23:46

Ik weet niet of het arrogantie/egoïsme is, het niet kunnen snappen, het niet willen snappen of domweg niet lezen. Maar hoe kan het dat de ts een topic opende voor mensen die in hetzelfde schuitje zitten voor advies en raad, maar er 8 pagina's mensen zijn die willen opdringen dat ze blij moet zijn met wat ze heeft, andere het slechter hebben, ze het allemaal niet snapt, niet realistisch is, beter moet relativeren ect ect ect.

Hoe bijzonder arrogant is het om volledig over de vraag van de ts heen te stappen om jouw mening als waarheid op te dringen omdat je denkt dat dat oké is. Heftig!
En dat dan van mensen die echt totaaal niet lijken te begrijpen waar de ts tegenaan loopt maar ook geen minuut hun best doen om dat wel te snappen want de uitleg lezen ze niet.
Ook niet nadat meerdere leeftijdsgenoten of net ouder dan de ts aangeven dondersgoed te snappen wat ze bedoeld.

Ondertussen heeft de ts nauwelijks adviezen op haar vraag, nauwelijks reacties waar ze wat mee kan en andere met haar.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:01

BoktVerlaten schreef:

Als je 3 jaar bachelor en 2 jaar master doet, heb je de volledige studieduur basisbeurs en eventueel aanvulling als je ouder niet genoeg verdienen om bij te dragen. Verdienen je ouders genoeg maar willen niet bijdragen dan kun je op andere regelingen beroep doen.
Daarnaast bijbaantje.

Ik ben dan wel benieuwd welke potjes je bedoeld.
Mijn ervaring met o.a. DUO is dat ze hun regels zo opgesteld hebben dat het vooral in hun eigen voordeel werkt. Zelfs de hogeschool wilde niet meewerken aan 1 van de weinige opties die ik had want "hun ervaring was dat er zelden iets uit kwam". En andere opties waren er niet, en dat terwijl ik op een vrij sociale hogeschool gestudeerd heb als het op o.a. studentenondersteuning aankwam.

Daarnaast is 40K in 4-5 jaar niet heel moeilijk. Zeker niet als je nergens aanspraak op kunt maken. Naast dat het dus juist gestimuleerd werd om te lenen, ben je ruim 2000eu schoolgeld per jaar kwijt. Zag dat dat inmiddels zelfs al is opgelopen naar 2600eu per jaar. Gooi er nog wat boeken en lesmateriaal tegenaan (volgens mij was ik het eerste jaar daar ook nog zo'n 1000eu aan kwijt, jaren daarna wel een stuk minder) en de eerste +- 10-12.000eu heb je al binnen, puur en alleen aan studiekosten.
Dan gaat het vervolgens om een maandbedrag van grofweg rond de 467-667 wat je dan nog leent. Dat is zeker als je (noodgedwongen) uitwonend bent, niet heel gek. xPabloBokt heeft daar al wat over benoemd in dit topic en mijn vriend was bijv. ook met z'n 18e uit huis gezet. Dus wat moet je anders? Hier in de omgeving vind je nog wel een kamer voor +- 400eu/maand (pre-corona/crisis iig nog wel) maar zeker in de grotere steden lukt je dat echt niet meer. Dan heb je je boodschappen en andere vaste lasten zoals bijv. je zorgverzekering etc. nog en hoop je ook nog een klein beetje te leven. Ook niet iedere studie leent zich om er hele dagen naast te kunnen werken en ik ben zelf voor bepaalde stages bijv. ook afhankelijk geweest van mijn auto omdat ik er vanwege onregelmatige diensten anders niet met OV kon komen. Of omdat het in een dusdanig buitengebied lag dat het ook maar de vraag was hoe veilig het was om 's avonds laat na een avonddienst nog alleen terug te fietsen. Dat is in mijn geval het enige wat m'n ouders wel konden betalen, de wegenbelasting en verzekering, maar qua benzine tikte het die maanden ook wel aan. Overigens werden wij gewoon bij stages geplaatst en kon je niet zomaar wisselen (zorgsector en gebrek aan stageplaatsen), dus een vriendinnetje van mij is daarvoor wel eens op kamers moeten gaan omdat het veel te ver weg was om het vanuit huis te kunnen doen. Dat ging in haar geval misschien maar om een half jaar, maar het blijven wel extra kosten die je moet maken voor je opleiding.

En er zullen er ook zat tussen gezeten hebben die wel yolo lang leve de lol geleefd hebben. Maar als je het zo een beetje opbreekt heb je het imo ook niet over hele gekke maandelijkse bedragen. En als je dan zoals Gianti ook nog rente had die tijdens de studie al hoger was dan 0%, dan loopt je rente tijdens je studie al op en wordt dat ook elke maand alleen maar meer.

Edit; en dit is trouwens allemaal berekend op basis van dat je vlot je studie doorloopt en geen vertraging oploopt. Er zijn vast cijfers over te vinden, maar het zou me niet verbazen als het aantal studenten met studievertraging in de coronaperiode ook nog eens hoger is dan "normaal". En laat dat nou ook net samenvallen met de laatste jaren leenstelsel/pechgeneratie. Dan mag je nog een (half) jaar of wat langer betalen voor je een keer het werkende leven in kan.
Laatst bijgewerkt door Blacky94 op Gisteren, 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:03

BoktVerlaten schreef:

Daarnaast bijbaantje.

Zoek even op anders wat er bedoeld wordt met de pechgeneratie :+ want ik lees hier dat je dat precies niet begrepen hebt.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:13

BoktVerlaten schreef:

Daarnaast bijbaantje.

Geneeskunde + COVID tijd waardoor ook studie stilgelegen heeft.

Maar reken maar eens uit, mijn studieschuld is 38k (zonder rente), zelfs als ik geen vertraging had gehad zou dat neerkomen op lening 527€ per maand. Helaas nooit de mogelijkheden voor financiële support van ouders gehad en noodzakelijk op mijzelf moeten wonen. Dus zelfs met deze studie heb ik altijd erbij gewerkt en toch op zo’n bedrag uit gekomen…
smurffie schreef:
BoktVerlaten schreef:

Daarnaast bijbaantje.

Zoek even op anders wat er bedoeld wordt met de pechgeneratie :+ want ik lees hier dat je dat precies niet begrepen hebt.

En dit inderdaad :P

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 04:25

Blacky94 schreef:
Sowieso mag die hele "niet zeuren maar poetsen" mentaliteit van mij wel een beetje de deur uit := Ik ben het er zeker mee eens dat hard werken belangrijk is en er zijn maar weinig mensen die het leven aangereikt krijgen. Maar als ik kijk naar mijn vriendengroep, heeft bijna iedereen al wel een keer overspannen of met een burn-out thuis gezeten omdat we nooit geleerd hebben op tijd op de rem te trappen.

Dit is inderdaad precies mijn punt. En hoe meer we meedoen aan de rat race, hoe meer dat de norm wordt. Dus door die niet zeuren maar poetsen mentaliteit, zetten we onszelf nog meer in die oncomfortabele positie. We hoeven niet alles te pikken. Als je altijd maar te moe bent, kun je helemaal niet goed genieten van je leven. En aangezien het tegenwoordig al meer de vraag wordt wat eerder komt, je pensioen of je dood, vind ik het niet goed als iedereen elkaar gek maakt met dat je moet strijden, en wie dat het beste kan. Het leven hoort geen strijd te zijn.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 05:43

Dorine92 schreef:
Amado schreef:

Hoe ik er nu voor sta?

Dat kan ik me zeker voorstellen, maar volgensmij is de titel: hoe ga jij ermee om?
En geef ik daar antwoord op. Dat het taai is, paar duizend aan schuld, nauwelijks tot niet kunnen sparen / rond komen. Niet werkend in de wereld waar ik voor gestudeerd heb, maar wel werkend op een plek waar ik gelukkig word.
Volgensmij is mijn bericht helemaal niet zo heel raar en staat er niks over een “niet zeuren maar poetsen” mentaliteit. Enkel hoe ik ermee om ga, zoals gevraagd in de titel.
Daarnaast zit TS er niet slechter voor qua “hoe top ik erbij zit”. En soms is het nodig om dat ook even in te zien