Laboratoriumgegevens gehackt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 18:20

Ik heb nog geen chip in mijn ID bewijzen.
Rijbewijs is voor 2018 afgegeven. Evenals mijn vorige paspoort.

Better safe than sorry. En ik kan aantonen dat ik actie heb ondernomen.

Deze tips kreeg in van melding centraal meldpunt identiteitsfraude RVIG naar aanleiding van mijn melding.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 18:53

@tienus maar wat is de tip dan? Want dit is nagenoeg dezelfde info als op de website van de politie.

En zolang er met de gelekte data nog niks is aangevraagd is er nog geen sprake van fraude.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 18:56

belle_boef schreef:
@tienus maar wat is de tip dan? Want dit is nagenoeg dezelfde info als op de website van de politie.

En zolang er met de gelekte data nog niks is aangevraagd is er nog geen sprake van fraude.

Ik heb de info op de site politie.nl niet nader bekeken omdat ik doorverwezen werd naar de site van Authoriteitpersoonsgegevens en zo op RVIG.nl uitkwam.

belle_boef

Re: Laboratoriumgegevens gehackt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 19:05

Ah op die manier.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 20:12

belle_boef schreef:

Inderdaad, dus kan je geen aangifte doen van fraude toch?zo las ik het ook.maar waar kan je de wel aangifte van doen, en hoe?

En waarom een nieuw IDbewijs nodig zou zijn maak ik ook nergens uit op.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 20:23

veneri schreef:
belle_boef schreef:

Inderdaad, dus kan je geen aangifte doen van fraude toch?zo las ik het ook.maar waar kan je de wel aangifte van doen, en hoe?

En waarom een nieuw IDbewijs nodig zou zijn maak ik ook nergens uit op.

Ik heb nog niet gevonden of en hoe je aangifte kan doen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 20:30

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 20:59

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 21:18

Dus eigenlijk verandert er niks, want opletten bij e-mail, whatsapp, telefoontjes enz. moet je sowieso altijd al. Hier komt al zoveel spam mail binnen, eentje meer of minder merk ik niet eens _O-

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 21:19

Vandaag ook de brief gekregen, vind het idd maar een slappe brief. Even een uurtje flink gestresst, gekalmeerd en een plan van aanpak gemaakt voor de kleine dingen die je iig zelf nog een beetje kunt doen, zoals de gemeente bellen. Hopelijk gaat er niets geks achter weg komen.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 21:25

Ik heb vandaag contact gehad met mijn wijkagent. Voor nu vond hij het nog niet nodig om aangifte te doen. Ze zijn er wel druk mee bezig achter de schermen in ieder geval en het is in ieder geval ook bij hen bekend, dus mocht je ongerust worden, kan je rustig de wijkagent contacten.:)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 22:16

Ik dacht dat het meeviel, tot het bericht van nu.nl van net

'Elke denkbare fraudevorm' mogelijk met gestolen gegevens bevolkingsonderzoek https://www.nu.nl/binnenland/6366246/el ... rzoek.html

Maar met alle gegevens die zijn buitgemaakt is eigenlijk "elke denkbare vorm van fraude" mogelijk, zegt Marianne Junger. Zij is emeritus hoogleraar cybersecurity aan de Universiteit Twente. "Denk bijvoorbeeld aan identiteitsfraude, waarbij iemand zich met jouw gegevens kan voordoen als een ander."
Daarbij gaat het vooral om de combinatie van verschillende gegevens. Met alleen een BSN-nummer kunnen hackers bijvoorbeeld weinig. Maar de mogelijkheden liggen voor het oprapen als daar ook een naam of adres aan is gekoppeld.

Dit klinkt dan toch wel weer ernstig ?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 22:49

Ik wordt niet blij van dat bericht. Ookal is het eigenlijk geen nieuwe info. Je weet het wel maar eigenlijk wil je het niet horen.. nog meer verdacht wezen op al die stomme mails. Denk dat ik instanties toch maar ga benaderen al heb ik nog weinig idee hoe dat aan te pakken.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 23:12

Ik ben via site politie—->aangifte doen—>datalek op deze site terecht gekomen —>
https://www.autoriteitpersoonsgegevens. ... offer-bent

Afbeelding

Vanwege de tekst in het rode kader, advies opgevolgd dat er onder staat om er melding te doen.

Afbeelding

Je komt dan op deze site uit:

https://www.rvig.nl/cmi
Daar heb ik de optie meldingsformulier overige identiteitsfraude aangeklikt.

Afbeelding

En dan kom je uiteindelijk uit op de pagina dat je melding van het datalek kunt doen en welke gegevens van je gelekt zijn en welke acties je ondernomen hebt.

https://www.rvig.nl/meldingsformulier-4 ... eitsfraude

Ik heb het alleen maar gemeld. En de melding afgedrukt emmers samen met de brief van bevolkingsonderzoek opgeborgen in een ordner.

Wellicht dat als je de laatste link van deze post aanklikt, je meteen op de juiste pagina bent.
Je kunt aan het eind van de melding kiezen of ze actie moeten ondernemen of dat je het alleen maar meldt omdat je op dit moment niet meer weet dat dan dat NAW, BSN en misschien je telefoonnummer en email gelekt zijn.
In het ergste geval zouden ze als ze verrekte handig zijn tweestapsverificatie kunnen omzeilen.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 06:46

Handige post,dank je wel.
Ik heb de melding zojuist ook gemaakt via je laatste link.
Nieuw IDbewijs lijkt mij toch niet nodig,die gegevens hebben ze niey bij het onderzoek gekregen toch?
En ik heb net sinds een maand een nieuwe, dus die gegevens kunnen ze sowieso niet hebben want die zaten niet in het onderzoek opgenomen.

Kan je verder nog melding doen bij instanties als er nog geen fraude is gepleegd?

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 06:56

Melden is niet de bedoeling toch? Ik lees in de link:

Ben je geïnformeerd dat een kopie van jouw identiteitsdocument betrokken is bij een datalek, maar is er nog geen misbruik gemaakt van jouw persoonsgegevens? Dan is het doen van een melding nog niet nodig. Wel kun je overwegen om uit voorzorg een nieuw identiteitsdocument aan te vragen bij je gemeente. Wees daarnaast alert op phishing.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 07:59

Mijn gegevens zitten er ook bij.
Ik had een reminder in mijn agenda staan om mijn paspoort te verlengen over een paar maanden. Ik heb die afspraak nu maar gemaakt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 09:07

Dat kost dan ook even 90 € .. en ik heb net een nieuwe..
Wat is dan ookalweer het verschil tussen je oude en nieuwe paspoort, want je BSN blijft hetzelfde natuurlijk, en je paspoortnummer is als het goed is geen onderdeel van die hack

Er is ook geen 'identiteitsdocument' betrokken bij de hack, maar wel BSN + naam, adres

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 09:09

Cer schreef:
Wat is dan ookalweer het verschil tussen je oude en nieuwe paspoort, want je BSN blijft hetzelfde natuurlijk, en je paspoortnummer is als het goed is geen onderdeel van die hack

Er is ook geen 'identiteitsdocument' betrokken bij de hack, maar wel BSN + naam, adres

Het document nummer veranderd. Ik denk dat die vervangen alleen zin heeft als ze een kopie oid van je id/rijbewijs hebben.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 09:11

belle_boef schreef:
Cer schreef:

Het document nummer veranderd. Ik denk dat die vervangen alleen zin heeft als ze een kopie oid van je id/rijbewijs hebben.

Precies. Je BSN nummer blijft hetzelfde en die hebben ze.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 09:28

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 09:31

Ik doe niet aan social media. :)

Bij unive kan je je aanmelden voor een groepsclaim indien dat mogelijk blijkt in dit geval.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 09:35

Ik lees ook nergens dat je aangeraden wordt om je paspoort te vervangen hoor. Alleen als je identiteitsducument buit is gemaakt. Dat is in dit geval niet aan de orde. Maar omdat ik het toch moest doen, nu maar gedaan.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 09:42

Kort samengevat: ja kan pas aangifte doen als er daadwerkelijk misbruik van je gegevens gemaakt is.
Voor nu kunnen we dus eigenlijk niks.alleen scherp zijn op allerlei soorten phishing.
Tip van mijn rechtsbijstandsverzekering was om daar scherp op te zijn,en dagelijks je bank te checken op vreemde afboekingen en BKR registraties in de gaten te houden.
Ook contact gehad met de bank; met de gegevens die ze in handen zouden hebben, kunnen ze niks zonder eerst in te loggen in de bank.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 10:21

Helaas kom je daar pas achter als het leed geleden is.

Dat is het zelfde als een vreemde je huissleutel heeft en je weet het.
Wil je zeker weten dat deze persoon niet ongewenst in je woning komt, zul jij je sloten moeten vervangen of een extra slot er op moeten zetten.

Wij hebben ook internetcriminaliteit in verzekeringspakket zitten, dus ook bij verzekering gemeld dat de gegevens gelekt zijn.