tienus63 schreef:Citaat:Deze zomer kwam ik tijdens een rondje hardlopen in het bos een wolf tegen met een prooi in zijn bek. De wolf kruiste letterlijk mijn pad, we keken elkaar even aan en toen liep hij (of zij) rustig verder. Ik probeerde nog snel door te lopen naar de kruising om een foto te maken, maar hij/zij keek even om en verdween toen in het bos. Omdat de wolf een prooi in zijn bek had, vermoedde ik dat ze welpen hadden. Dit vermoeden werd de volgende avond bevestigd toen ik er maar liefst 8 welpen zag spelen op een zandpad. Ik sloop voorzichtig wat dichterbij en kon toen wat foto’s maken. In de consternatie van het moment vergat ik een filmpje te maken; dat was misschien nog mooier geweest. Ze waren lekker een tijdje aan het ravotten op het pad en speelden wat met een restje van een prooi. Op een bepaald moment hadden ze mij in de gaten, en nieuwsgierig als ze zijn, kwamen ze op me af. Even staarden ze me met z’n zessen aan. Een prachtig gezicht. Iets daarna verschenen er twee volwassen wolven ten tonele. Hun gedrag was onrustig. Niet vreemd natuurlijk, dus heb ik toen heel rustig afstand genomen van de wolven door achteruit te lopen.
In de week erna ben ik er nog een paar keer geweest. Nu moet je niet denken dat je dan de enige bent. Er is namelijk een nieuw soort natuurmens, de wolf hunter. Er zijn inmiddels veel fotografen die zich vrijwel volledig bezig houden met het spotten van wolven. Compleet met camo-kleding, warmtebeeldcamera’s en soms zelf met een gecamoufleerde fatbike. Daar kan ik dan wel weer van genieten.
Maar goed, nadeel is dan je dan soms in de rij mag aansluiten en dat is natuurlijk minder leuk. Toch lukte het nog een aantal keren om de wolf te zien en vast te leggen. Alle keren vertoonden de wolven normaal gedrag. Ze zochten me niet op, maar waren eerder schuw.
En o ja, ik moet ook nog wat vinden van de wolf. Tenminste, die vraag krijg ik af en toe. Iemand vroeg zich laatst zelfs af wat het voordeel van de wolf is in Nederland. Ik probeer er wat genuanceerd naar te kijken. Lastig in deze tijd, waar de nuance vaak zoek is. Wat mij betreft is de wolf een mooi en intelligent dier, die ook wat toevoegt in het gezond houden van de wildpopulatie. Maar de zorgen van mensen die dieren houden begrijp ik ook. Maar goed, daar is gelukkig wel het nodige tegen te doen met goede omheiningen. Mijn ervaring is dat het niet gevaarlijk is om je in een wolvengebied te begeven. Let goed op het gedrag van het dier en weet wanneer je je terug moet trekken. En ga uiteraard niet voeren. Dat is vragen om problemen. Maar mocht er wel een wolf zijn met agressief gedrag richting mensen, dan moet je daar wel op ingrijpen, wat mij betreft. Maar om studentengroepen niet meer in het bos te laten kamperen vanwege de wolf? Tsja, als er één groep is waar de wolf geen trek in heeft, dan zijn het wel lallende studenten.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Bron blog bendiks.nl
Op een zandpad in het volle licht.
"Zijn zo schuw en ontwijken mensen".