Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 23:56

tienus63 schreef:
Citaat:
Deze zomer kwam ik tijdens een rondje hardlopen in het bos een wolf tegen met een prooi in zijn bek. De wolf kruiste letterlijk mijn pad, we keken elkaar even aan en toen liep hij (of zij) rustig verder. Ik probeerde nog snel door te lopen naar de kruising om een foto te maken, maar hij/zij keek even om en verdween toen in het bos. Omdat de wolf een prooi in zijn bek had, vermoedde ik dat ze welpen hadden. Dit vermoeden werd de volgende avond bevestigd toen ik er maar liefst 8 welpen zag spelen op een zandpad. Ik sloop voorzichtig wat dichterbij en kon toen wat foto’s maken. In de consternatie van het moment vergat ik een filmpje te maken; dat was misschien nog mooier geweest. Ze waren lekker een tijdje aan het ravotten op het pad en speelden wat met een restje van een prooi. Op een bepaald moment hadden ze mij in de gaten, en nieuwsgierig als ze zijn, kwamen ze op me af. Even staarden ze me met z’n zessen aan. Een prachtig gezicht. Iets daarna verschenen er twee volwassen wolven ten tonele. Hun gedrag was onrustig. Niet vreemd natuurlijk, dus heb ik toen heel rustig afstand genomen van de wolven door achteruit te lopen.

In de week erna ben ik er nog een paar keer geweest. Nu moet je niet denken dat je dan de enige bent. Er is namelijk een nieuw soort natuurmens, de wolf hunter. Er zijn inmiddels veel fotografen die zich vrijwel volledig bezig houden met het spotten van wolven. Compleet met camo-kleding, warmtebeeldcamera’s en soms zelf met een gecamoufleerde fatbike. Daar kan ik dan wel weer van genieten.

Maar goed, nadeel is dan je dan soms in de rij mag aansluiten en dat is natuurlijk minder leuk. Toch lukte het nog een aantal keren om de wolf te zien en vast te leggen. Alle keren vertoonden de wolven normaal gedrag. Ze zochten me niet op, maar waren eerder schuw.

En o ja, ik moet ook nog wat vinden van de wolf. Tenminste, die vraag krijg ik af en toe. Iemand vroeg zich laatst zelfs af wat het voordeel van de wolf is in Nederland. Ik probeer er wat genuanceerd naar te kijken. Lastig in deze tijd, waar de nuance vaak zoek is. Wat mij betreft is de wolf een mooi en intelligent dier, die ook wat toevoegt in het gezond houden van de wildpopulatie. Maar de zorgen van mensen die dieren houden begrijp ik ook. Maar goed, daar is gelukkig wel het nodige tegen te doen met goede omheiningen. Mijn ervaring is dat het niet gevaarlijk is om je in een wolvengebied te begeven. Let goed op het gedrag van het dier en weet wanneer je je terug moet trekken. En ga uiteraard niet voeren. Dat is vragen om problemen. Maar mocht er wel een wolf zijn met agressief gedrag richting mensen, dan moet je daar wel op ingrijpen, wat mij betreft. Maar om studentengroepen niet meer in het bos te laten kamperen vanwege de wolf? Tsja, als er één groep is waar de wolf geen trek in heeft, dan zijn het wel lallende studenten.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Bron blog bendiks.nl

Op een zandpad in het volle licht.

"Zijn zo schuw en ontwijken mensen".

F_T

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 00:04

Van pup/welp af aan dagelijks fotografen voor je neus.

Die leren het beeeetje schuwheid dat ze hebben onmiddellijk af.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 00:57

Ik was even benieuwd naar aanleiding van die berichten hierboven over Vasto. Daar ben ik namelijk geweest, is een badplaatsje in de Abruzzo, redelijk zuidelijk in Italië. Maar daar lopen ze dus gewoon over het strand en hebben daar de afgelopen jaren al mensen verwond.

https://youtu.be/23AaToH8Z5M

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 06:40

Femke_Tweety schreef:
Dat is er letterlijk 1 uit stap 6 escalatie ladder.

Tekst stap 6 zoals die op wiki staat (ik ben overigens inmiddels met een side projectje bezig met de originele tekst, maar wiki is voor deze post prima)

Citaat:
Stage six is reached when wolves examine people as potential new kind of prey, appearing to be tame in the immediate vicinity of people. They nudge walkers with their noses, tug on clothing or even pinch the arm. They can be driven away by screaming and waving, but they don't run far. Everything seems playful, but they are testing how humans behave when attacked, what kind of claws and teeth these skinny bears have. They still withdraw when confronted (...)

Citaat:
Fase zes wordt bereikt wanneer wolven mensen onderzoeken als potentiële nieuwe prooi en zich tam lijken te gedragen in de directe nabijheid van mensen. Ze duwen wandelaars aan met hun neus, trekken aan kleding of knijpen zelfs in de arm. Ze kunnen worden weggejaagd door te schreeuwen en te zwaaien, maar ze rennen niet ver weg. Alles lijkt speels, maar ze testen hoe mensen zich gedragen bij een aanval, wat voor klauwen en tanden deze magere beren hebben. Ze trekken zich nog steeds terug wanneer ze worden geconfronteerd, (...)

Benaderen, gaan weer iets achteruit, benaderen weer etcetera.

Precies dit, ze zijn slim en leren heel snel.

Dat was ook het ellendige met verkeerd inschatten van de "experts" wat wolfwerende afrastering was.
De wolf leerde daardoor alleen nog sneller hoe aan hapklaar eten in buffetvorm te komen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 07:19

tienus63 schreef:
Citaat:
Deze zomer kwam ik tijdens een rondje hardlopen in het bos een wolf tegen met een prooi in zijn bek. De wolf kruiste letterlijk mijn pad, we keken elkaar even aan en toen liep hij (of zij) rustig verder. Ik probeerde nog snel door te lopen naar de kruising om een foto te maken, maar hij/zij keek even om en verdween toen in het bos. Omdat de wolf een prooi in zijn bek had, vermoedde ik dat ze welpen hadden. Dit vermoeden werd de volgende avond bevestigd toen ik er maar liefst 8 welpen zag spelen op een zandpad. Ik sloop voorzichtig wat dichterbij en kon toen wat foto’s maken. In de consternatie van het moment vergat ik een filmpje te maken; dat was misschien nog mooier geweest. Ze waren lekker een tijdje aan het ravotten op het pad en speelden wat met een restje van een prooi. Op een bepaald moment hadden ze mij in de gaten, en nieuwsgierig als ze zijn, kwamen ze op me af. Even staarden ze me met z’n zessen aan. Een prachtig gezicht. Iets daarna verschenen er twee volwassen wolven ten tonele. Hun gedrag was onrustig. Niet vreemd natuurlijk, dus heb ik toen heel rustig afstand genomen van de wolven door achteruit te lopen.

In de week erna ben ik er nog een paar keer geweest. Nu moet je niet denken dat je dan de enige bent. Er is namelijk een nieuw soort natuurmens, de wolf hunter. Er zijn inmiddels veel fotografen die zich vrijwel volledig bezig houden met het spotten van wolven. Compleet met camo-kleding, warmtebeeldcamera’s en soms zelf met een gecamoufleerde fatbike. Daar kan ik dan wel weer van genieten.

Maar goed, nadeel is dan je dan soms in de rij mag aansluiten en dat is natuurlijk minder leuk. Toch lukte het nog een aantal keren om de wolf te zien en vast te leggen. Alle keren vertoonden de wolven normaal gedrag. Ze zochten me niet op, maar waren eerder schuw.

En o ja, ik moet ook nog wat vinden van de wolf. Tenminste, die vraag krijg ik af en toe. Iemand vroeg zich laatst zelfs af wat het voordeel van de wolf is in Nederland. Ik probeer er wat genuanceerd naar te kijken. Lastig in deze tijd, waar de nuance vaak zoek is. Wat mij betreft is de wolf een mooi en intelligent dier, die ook wat toevoegt in het gezond houden van de wildpopulatie. Maar de zorgen van mensen die dieren houden begrijp ik ook. Maar goed, daar is gelukkig wel het nodige tegen te doen met goede omheiningen. Mijn ervaring is dat het niet gevaarlijk is om je in een wolvengebied te begeven. Let goed op het gedrag van het dier en weet wanneer je je terug moet trekken. En ga uiteraard niet voeren. Dat is vragen om problemen. Maar mocht er wel een wolf zijn met agressief gedrag richting mensen, dan moet je daar wel op ingrijpen, wat mij betreft. Maar om studentengroepen niet meer in het bos te laten kamperen vanwege de wolf? Tsja, als er één groep is waar de wolf geen trek in heeft, dan zijn het wel lallende studenten.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Bron blog bendiks.nl

En dit is precies waarom wolven in Nederland niet gaan.

De mensen in Nederland hebben het verstand van een poffertje.
Zijn zelf niet bang van een toppredator terwijl dat juist wel het natuurlijke gedrag van een mens zou moeten zijn.

De wolf leert daarvan al vanaf welp dat die tweebeners, zelfs in een groep, niets doen.

En vervolgens zijn "we" verbaasd dat ze de kleine en zwakkere in die groep eruit pakken en meenemen..

En Den Haag daar zit enkel wat stof van de poedersuiker nog over... Want die laten het gebeuren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 08:10

Ik was zondag mee naar een wildkansel van SBB, groepje onder leiding van 2 vrijwliggers, dan ga je het rustgebied in en heb je kans dat je wild spot. Uiteraard zijn er dan ook altijd mensen bij die de wolf willen zien, vragen of hij daar gespot is idd. Maar er was ook een gezin mee uit Austerlitz. Dat maakte dat het gesprek ineens een hele andere wending kreeg. Ik heb me er buiten gehouden. Maar het was interessant om te volgen en de angst die daar heerst die voelde ik ook.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 09:35

Aanval Putten Gld, vier schapen gedood, twee gewond
Citaat:
Putten Gelderland
13-08-2025

Aanval op schapen, 4 schapen gedood en 2 gewond

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1As4rB ... tid=wwXIfr
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 13-08-25 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 09:37

Citaat:
GELDERSE VALLEI / NOORD-VELUWE
Wolf die hardloopster beet nog niet gevonden: 'We hebben geen benul'
Vandaag, 06:07 • Aangepast vandaag, 08:42 • 3 minuten leestijd

OTTERLO - In het Nationale Park de Hoge Veluwe wordt nog steeds gezocht naar een wolf die eerder dit jaar een hardloper beet. Die wolf mag van de rechter afgeschoten worden maar is nog steeds spoorloos. Dat meldt parkbeheerder Jacob Leidekker: "Waar de wolf zich nu bevindt? We hebben géén benul. Hij springt over het raster en is ook buiten het park gesignaleerd." Ook een niet schuwe wolf in Utrecht, die ze daar eveneens mogen afschieten blijkt moeilijk te vinden.
De rechter gaf in mei de provincie Gelderland toestemming om de wolf rond het Nationale Park de Hoge Veluwe (NPHV) af te schieten, dat gebeurde na aan rechtszaak. Volgens de rechter is voldoende bewezen dat dezelfde wolf een hardloopster beet en vaker te dicht bij mensen kwam.
Wolf is dagenlang niet gezien
De Faunabeheereenheid Gelderland (FBE) coördineert de zoektocht en gaat over het afschieten van deze wolf. Een paar weken geleden stelde Erik Koffeman van de FBE vast dat de wolf al dagenlang niet gezien was op wildcamera's. Hoe dat nu zit, is onduidelijk. Daar wil de FBE nu niet op ingaan.
Leidekker van het Park de Hoge Veluwe geeft aan dat ze o.a. bezig zijn met het veldonderzoek: "Wij zijn het decor en zorgen voor de monitoring en geven beelden van de gezochte wolf door als hij op beelden verschijnt. Ook noteren we waarnemingen." Of de jagers klaar staan wil hij niet vertellen. "Daar is een afgestemd proces voor." Maar ook hij heeft géén idee waar de wolf dus nu is omdat het dier in en buiten het park leeft.
'Hij kan zich goed verstoppen'
"Het is een ingewikkelde opdracht," zegt Maurice La Haye van de Zoogdiervereniging. "Dan kan de wolf zich er goed verstoppen. Bovendien wil je wel de goede wolf voor je loop hebben."
Volgens hem gaat het om een mannetjeswolf van drie jaar oud. Hij weet niet hoeveel wolven van de Veluwe betrokken zijn, omdat er te weinig DNA-sporen zijn gevonden. Alle partijen vinden het geen simpele opdracht om een wolf te doden. De zaak is ingewikkeld.

'Er is weinig ervaring'
Een gediplomeerde jager is gewend na observatie een inschatting te maken of het dier voor de loop geschoten mag worden of niet. Maar met wolven is het anders. De meeste jagers hebben daar geen ervaring mee vanwege de Europees beschermde status. Het is verboden om in het wild levende wolven opzettelijk te doden, te vangen of te verstoren.
Alleen als een wolf onnatuurlijk gedrag vertoont en dat wordt vastgesteld kan er een uitzondering worden gemaakt. La Haye: "De druk ligt hoog voor jagers. Niet iedereen staat te springen om de trekker over te halen, dat hoor ik. Maar het moet gebeuren."
De wolf op de Hoge Veluwe is dus niet de enige wolf met niet-schuw gedrag waar naar gezocht wordt na meerdere ongewenste wolf-mens ontmoetingen. De andere niet-schuwe wolf die een vrouw beet in Leusden - op Landgoed Den Treek-Henschoten - in de provincie Utrecht mag ook van de rechter worden afgeschoten. Na een reeks incidenten. Onlangs is daar een 6-jarige jongen gegrepen door een wolf volgens omstanders en experts. Hij raakte daarbij gewond en onderzoek moeten uitwijzen of het om wolf 'Bram' gaat zoals het dier daar wordt genoemd.

https://www.gld.nl/nieuws/8351095/wolf- ... geen-benul

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 09:40

Een schuwe wolf in Utrecht?
Schuw?

Als ik dan hoor van mensen hier dat bram op vaste tijden te zien is op bepaalde plekken. Dan gaan hun beweren dat hij moeilijk te vinden is?

En dat zal met die ander vast ook zo zijn.

Weer een dik ❌ door de geloofwaardigheid.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 09:41

Zichtmelding Epe
Citaat:
Epe Gelderland
13-08-2025
08.00 uur

Vanmorgen 8.00 uur zichtmelding wolf op boerweg thv naaldweg

Liep op een drafje over de wei, springt over het stroomdraad en vervolgt zijn weg richting recreatiewoningen. Vrij drukke locatie met recreanten vlak naast 2 campings.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/19SXpa ... tid=wwXIfr
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 13-08-25 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 10:01

Zichtmelding Ermelo twee wolven
Citaat:
Ermelo Gelderland
13-08-2025
07.30 uur

2 wolven gezien tussen de monniken en camping drie.

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/16TB2p ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 10:12

Citaat:
13 augustus 2025/de Stentor

Deze wolf moet dood, maar loopt al drie maanden rustig rond: zo zit dat

De ophef was groot toen ‘probleemwolf’ Hubertus een hardloopster beet op Park de Hoge Veluwe. De provincie besloot daarop dat het dier mag worden afgeschoten. Dat was drie maanden geleden. Sindsdien is het stil. Dit is waarom.

Het waren angstige momenten voor een hardloopster en drie wandelaars op de Hoge Veluwe.

Op zondag 13 april werd de jogger gebeten door een wolf, de omstanders probeerden het dier tevergeefs te verjagen. Pas nadat een wandelaar ging schreeuwen en met een wandelstok op bomen sloeg, ging het roofdier ervandoor.
Na dit incident deden zich een week later nog drie confrontaties voor met waarschijnlijk hetzelfde dier. De wolf benaderde volgens de provincie Gelderland in één dag een groep fietsers, een Duitse bezoeker en twee mannen met een hondje.

De provincie gaf een vergunning af om deze ‘probleemwolf’ te mogen schieten, te meer omdat die in het verleden waarschijnlijk ook al mensen actief benaderde. Tegenstanders, die het dier de naam Hubertus gaven, stapten tevergeefs naar de rechter. Deskundigen dachten dat het drie binnen drie weken geschoten zou zijn. Maar nu, na drie maanden, is het nog steeds stil.
Er heerst ‘processtilte’

Waarom de wolf nog niet is geschoten? „Omdat het geschikte moment nog niet is gekomen”, zegt Erik Koffeman. Hij is secretaris van de Faunabeheereenheid Gelderland, een onafhankelijke stichting die de wildstand ‘reguleert’. De organisatie heeft van de provincie Gelderland opdracht en vergunning gekregen om Hubertus te schieten.

Koffeman, niet te verwarren met naamgenoot Niko Koffeman die namens de Faunabescherming procedeert tegen het afschieten, wil verder niets zeggen over deze bijzondere opdracht. Vanwege de verhitte discussie tussen voor- en tegenstanders van deze viervoeter.

„We hebben met de provincie processtilte afgesproken.” Als Hubertus geschoten is, dan zal de provincie dit bekend maken. Tot die tijd worden er geen mededelingen over gedaan.
Is Hubertus nog wel op de Veluwe?

Hoeveel jagers hun vizier op Hubertus proberen te richten? Hoeveel uur per week die daar mee bezig zijn? En wat hun tactiek is? Ook daarover zwijgt de Faunabeheereenheid. „We willen tegenstanders niet op ideeën brengen hoe ze de uitvoering eventueel kunnen tegenwerken.”

Na de incidenten in april, zijn er voor zover bekend geen nieuwe confrontaties geweest met Hubertus. Het werpt de vraag op of het dier nog wel op de Hoge Veluwe is.

Bij Park de Hoge Veluwe denken ze van niet. „Als de wolf in het park was geweest, hadden we hem wel aangetroffen. We doen daar echt ons best voor. We hebben allemaal camera’s bijvoorbeeld. Maar als-ie er niet is kunnen we ’m lang zoeken’’, zegt Seger van Voorst tot Voorst, directeur van De Hoge Veluwe.

Er staan weliswaar hekken om het park, maar volgens de directeur kunnen de wolven daar makkelijk overheen springen. „Een wolf heeft soms een territorium van 20.000 hectare. Hij kan vandaag in de Hoge Veluwe zitten, maar morgen 100 kilometer verderop.’’
Verkeerde wolf schieten is letterlijk ‘misdaad’

Volgens de vergunning mag de wolf alleen worden geschoten binnen de hekken van De Hoge Veluwe, en alleen bij daglicht. Het is geen eenvoudige klus, de jager moet er echt van overtuigd zijn met Hubertus vandoen te hebben voordat hij of zij de trekker overhaalt.

Een andere wolf schieten is uit den boze. „Dan maakt de jager zich schuldig aan stroperij, dat is een misdaad”, zegt wolvenexpert Glenn Lelieveld, die niet verbaasd is dat de ‘probleemwolf’ nog niet is geschoten. „Want het is bijna niet te doen om deze wolf eruit te pikken. Onderscheidend van de andere wolven is hij nauwelijks.”

De tekening van Hubertus’ vacht vindt Lelieveld niet heel opvallend. Bovendien, hoe langer het afschieten duurt, hoe groter de kans dat die een beetje verandert, door verharing.
‘Een herdershond had ook zo gereageerd’

En ook het gedrag vindt hij niet onderscheidend. „Daarom ben ik tegen het afschieten”, zegt Lelieveld. „De hardloopster draaide zich om en rende weg toen ze de wolf zag. Daar reageren roofdieren op, dat zou een herdershond ook doen. Dat gedrag is normaal en voorspelbaar.”

Een heel verschil met Bram, de wolf op de Utrechts Heuvelrug die meerdere mensen heeft gebeten en ook doodgeschoten mag worden. „Deze wolf vertoont oplopend probleemgedrag, tot aan het bijten van een kind aan toe.”

Lelieveld denkt overigens dat Hubertus nog wel op de Hoge Veluwe is. „Er zijn wolven over de hekken van het park gesprongen. Daar zijn camerabeelden van en het haar dat bij de sprong op de hekken is achtergebleven, is onderzocht. Maar dat waren andere. Wij hebben tot nog toe geen enkele aanwijzing dat deze wolf buiten het park is geweest.”

Volgens Koffeman van de Faunabeheereenheid is Hubertus na de incidenten nog meerdere keren gezien op het park. „Voor zover ons bekend loopt hij daar nog steeds rond.”
Bezoekers krijgen een pamflet met tips

Na het incident met de hardloopster heeft de Hoge Veluwe wel maatregelen genomen. „Als je binnenkomt krijg je een pamflet waarop staat wat je moet doen als je een wolf tegenkomt’’, zegt de parkdirecteur. Zoals dat je kalm moet blijven, afstand moet houd en dat als een wolf op je afloopt je je groot moet maken en lawaai moeten maken.

Het terrein afsluiten zoals in Utrecht ziet hij niet zitten. „Wat ze daar doen is heel raar. Het is slecht voor draagvlak. Het is verschrikkelijk voor de mensen die daar wonen, en de ondernemers eromheen.’’

„Maar het is ook volkomen zinloos. De wolf loopt overal. Als je het wil doen, moet je alle gebieden in Nederland waar wolven zijn afsluiten. Dan zit een derde van Nederland op slot.’’

https://www.destentor.nl/home/deze-wolf ... 4mHm4p1EEg

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1JNVGt ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 10:13

Citaat:
12 augustus 2025/Norelbos/Epe
Hond schrok plotseling
Het was niet de enige confrontatie met een wolf gisterochtend in dit gebied.
Jarno (45) liep een rondje met zijn hond en zag hem rond 11.00 uur lopen. „Dat was in het Norelbos, dat grenst aan de Renderklippen.
Mijn hond liep los en schrok ineens.”
De wolf liep enkele meters achter baasje en hond. „Toen ik achterom keek, liep hij daar ineens. Ik heb mijn hond snel aan de riem gekregen, terwijl ik de wolf in de gaten hield. Die was niet agressief, maar heeft ons zonder dat we het doorhadden tot vlakbij benaderd. Daar schrok ik wel van.” De wolf maakt dan rechtsomkeert en loopt op zijn dooie gemak richting de Renderklippen. Jarno was geschrokken, maar maakte nog snel een filmpje van de wolf.
„Ik denk dat we geluk hebben gehad, zeker als ik hoor dat de wolf een andere hond gebeten heeft. Ik ging veel alerter naar huis, maar ben geen wolf meer tegengekomen.”
Of de wolf die Jarno tegenkwam dezelfde is als die de hond beet, is niet met zekerheid te zeggen
https://www.destentor.nl/heerde/wolf-bi ... O_tttkprpA

https://www.facebook.com/share/v/1Hd5RX ... tid=wwXIfr

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 10:29

Ik heb echt weinig hoop dat er wat gedaan wordt aan die schijtbeesten voorlopig. Zelfs iemand bijten is niet voldoende blijkt maar weer. Bram wordt regelmatig op vaste punten gezien, hoe moeilijk kan het zijn. :roll:

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 10:33

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 10:44

Captain schreef:
Ik heb echt weinig hoop dat er wat gedaan wordt aan die schijtbeesten voorlopig. Zelfs iemand bijten is niet voldoende blijkt maar weer. Bram wordt regelmatig op vaste punten gezien, hoe moeilijk kan het zijn. :roll:

moeilijk omdat er veel (eigenwijz) volk met kleine kindjes en hondjes in het bos loopt en een jager niet zo maar ff kan schieten!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 10:44

Citaat:
13 augustus 2025/RTV Utrecht
Ondernemers op Utrechtse Heuvelrug hard geraakt door wolvenmaatregel

Austerlitz - De vermoedelijke wolvenaanval van twee weken geleden en het daaropvolgende advies een deel van de Utrechtse Heuvelrug te mijden, pakt slecht uit voor ondernemers in het gebied. Zo komen er zo'n 50 tot 60 procent minder mensen bij de speeltuin en het restaurant bij de Pyramide van Austerlitz, zegt de eigenaar. Bij campings nam vooral het aantal dagjesmensen af.

Op 30 juli werd een 6-jarig kind bij de Pyramide van Austerlitz aangevallen, waarschijnlijk door een wolf. Dna-onderzoek moet daar nog uitsluitsel over geven. Twee dagen later riepen de gemeenten Woudenberg, Utrechtse Heuvelrug, Zeist en Leusden op de bos- en natuurgebieden tussen de A12 en A28 voorlopig te mijden, omdat het hoogstwaarschijnlijk om 'probleemwolf' GW3237M gaat. Diezelfde 'probleemwolf' was ook al betrokken bij eerdere incidenten op de Heuvelrug. De provincie kreeg eerder al toestemming om dat dier af te laten schieten.

Coronaperiode
"Het is sinds die dag echt een stuk rustiger. Wel een derde tot de helft", zegt directeur Lidwien Vork van het Beauforthuis. Het doet haar erg denken aan de coronaperiode. "Ook toen wist je niet hoe lang het ging duren en wat er ging gebeuren", verklaart ze de vergelijking. "Een paar weken houden we dit wel vol, maar het kan ook zomaar de hele zomer duren."
De eigenaar van de speeltuin en het restaurant bij de Pyramide van Austerlitz sluit zich daar bij aan. Hij wordt liever niet bij naam genoemd, omdat alles rondom de wolf volgens hem gevoelig ligt. "Het is een situatie van buitenaf waar wij als ondernemers machteloos tegenover staan, maar die wel grote invloed heeft op onze omzet." Hij schat in dat hij zeker de helft minder omzet draait dan normaal in de zomer en dat nadat er ook vorig jaar al minder klanten kwamen vanwege incidenten met de wolf.

Net als Vork hoopt hij daarom dat de huidige situatie niet te lang duurt. "Er moet een werkbare, duurzame oplossing komen, want we kunnen als seizoensbedrijven niet zomaar een aantal weken sluiten. We zijn geopend van april tot oktober en verdienen het meest in de vakantieperiode. Als daar dan ineens zes of acht weken tussenuit vallen, hebben we echt een probleem. Dat valt niet jaar op jaar vol te houden."
Ook Vork hoopt dat het advies om het gebied op de Utrechtse Heuvelrug te vermijden snel verdwijnt. "Maar dat hangt er denk ik vanaf wanneer ze Brammetje neerschieten of wanneer hij zich verplaatst", doelt ze op de bijnaam die wolf GW3237M heeft gekregen.

Vaste gasten blijven komen
Campingeigenaren merken ook dat het aantal gasten terugloopt. Zo zegt Edwin van den Berg van Camping Eijckelenburg in Maarn dat er bij hem op de camping veel rustiger is. "De vaste gasten blijven wel komen, maar het veld met de dagjesmensen is leeg." Volgens hem zijn er ongeveer 50 procent minder campinggasten dan in een normale zomer.
Dat het hele gebied nu volstaat met waarschuwingsborden over de wolf, werkt volgens Van den Berg ook niet mee. "Dat schrikt mensen natuurlijk ook af. En voor de veiligheid kunnen ze denk ik beter de wolf afschieten, dan mensen ervoor waarschuwen."
Over of er ook compensatie moet komen voor het geld dat ondernemers op de Utrechtse Heuvelrug mislopen, spreken de meeste ondernemers zich nog niet uit. De eigenaar van de speeltuin en het restaurant bij de Pyramide van Austerlitz laat wel weten dat hij het eens is met de maatregelen en het advies van de gemeenten en de provincie. "Veiligheid staat voorop. Maar er moet wel een voor iedereen werkbare oplossing komen."

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/392896 ... u6sX0dos4A

https://www.facebook.com/share/p/1Arucy ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 11:11

Citaat:
HAAGSE RECHTBANK WIJST VELUWE VERSNELD AAN ALS BESCHERMD GEBIED VOOR WOLF

Op 30 juli is een 6-jarig kind door een wolf meegesleurd in een drukbezocht recreatiegebied bij de piramide van Austerlitz op de Utrechtse Heuvelrug. Twee dagen later besloot de Haagse rechtbank dat de Veluwe versneld als beschermd gebied voor de wolf moet worden aangemerkt. Het ministerie van Landbouw (LVVN) wilde daar tot 2029 mee wachten, De Faunabescherming vond dat het eerder kon en kreeg gelijk.
Stichting De Faunabescherming behartigt sinds 1976 ‘de belangen van in het wild levende dieren.’ In 2024 werd de eis van deze club om de Veluwe aan te wijzen als ­speciale beschermingszone voor de wolf door LVVN afgewezen. Het ministerie hanteert een termijn van tien jaar om te bepalen of een nieuwe soort zich permanent in Nederland heeft gevestigd. Die termijn zou pas in 2029 eindigen. Vrijdag 1 augustus besloot de rechter dat de bescherming van de wolf niet langer kon wachten en stelde De Faunabescherming in het gelijk.

De aanwijzing van de Veluwe als beschermd Natura 2000-gebied kan verstrekkende gevolgen hebben voor bewoners, recreanten, natuurbeheer en bouwplannen. Nestplaatsen van wolven mogen dan niet worden verstoord en het beheer — zoals het afschieten — van de prooidieren van de wolf, zoals herten en zwijnen, kan worden beperkt. Omdat nog allerlei procedures moeten worden gevolgd, is onduidelijk wanneer wolven de definitief vrij spel krijgen.

De gerechtelijke uitspraak kwam twee dagen na de wolvenaanval op een 6-jarige jongen in een drukbezocht recreatiegebied bij de piramide van Austerlitz, nabij landgoed den Treek waar eerder problematische confrontaties met de wolf waren. De jongen werd vermoedelijk meegesleurd door ‘wolf Bram’, die pas losliet toen omstanders met stokken op het dier insloegen. Sinds het incident zijn er matrixborden langs wegen naar de piramide gezet om bezoekers weg te houden.

De Veluwe is het grootste aaneengesloten natuurgebied van Nederland. De meeste van de elf wolvenroedels in ons land rekenen dit terrein al tot hun territorium. Voor De Faunabescherming kan het beschermde gebied voor wolven niet groot genoeg zijn. Voorman Niko Koffeman liet in het AD weten: “Ook in het Drents-Friese Wold en op de Utrechtse Heuvelrug leven wolven. Die gebieden hebben na de Veluwe de grootste kans om ook beschermd gebied voor wolven te worden.” Tegen Omroep Gelderland stelde hij zelfs dat er in bepaalde situaties delen van natuurgebieden afgesloten zouden moeten worden voor mensen, bij afwijkend gedrag van wolven of als er welpen zijn.
ABONNEREN
lieve leiders
Annet-Muller ter Veen van Stichting Wij(s) met Wolven is kritisch op het rechterlijke besluit dat de Veluwe eerder dan 2029 beschermd wolventerrein moet worden. Wij(s) met Wolven is opgericht door burgers die zich zorgen maken over de snelle toename van wolven in Nederland. “Op de Veluwe wonen, werken en recreëren mensen”, zegt Ter Veen. “Daar wordt makkelijk overheen gestapt.” Een wolvenroedel gebruikt volgens Ter Veen een territorium van gemiddeld 200 tot 350 km2. Op de Veluwe zitten meerdere roedels op 1000 km2. “Hoe wil je dat gaan afsluiten voor mensen?”

Ze wijst op de situatie in Austerlitz: “Als je bedenkt dat die wolf zelf de drukte opzoekt, dan geeft dat aan dat het afsluiten van gebieden geen enkele zin heeft. Dat zal geen effect hebben op de veiligheid van mensen, noch op de rust van wolven. Daarbij heeft een mens ook recht op recreatie en een veilige woonomgeving. De balans tussen ontspanning en werk komt in het gedrang als je mensen de bewegingsvrijheid ontneemt. Het raakt zo ook aan mensenrechten.”
Netwerkabonnement
Wij(s) met wolven onderzoekt of er juridische mogelijkheden zijn om de wolvenproblematiek aan te vechten.

Ook Jean Rummenie, staatssecretaris van LVVN namens de BBB, liet in juni in een kamerbrief weten dat hij zich zorgen maakt over de wolvensituatie. Voor hem heeft het “beperken van aanvallen of bedreigende situaties met wolven voor mens en vee en het adequaat ingrijpen wanneer deze incidenten zich toch voordoen” de hoogste urgentie. Volgens Jet Otten, persvoorlichter van het ministerie, wordt de uitspraak van de Haagse rechter eerst bestudeerd, voordat er een definitief besluit genomen voor een hoger beroep. Dat geldt ook voor een eventueel aanwijzingsbesluit, waarmee de grenzen en doelstellingen van het beschermde gebied (Natura 2000-gebied — red.) beschreven moeten gaan worden. Otten merkt daarbij op dat er nu aan conceptwetgeving wordt gewerkt om op te kunnen treden bij probleemwolven.

Nationaal Park de Hoge Veluwe wacht het aanwijzingsbesluit van de overheid af. Woordvoerder Jakob Leidekker weet dat er nog een heel traject volgt voor het zo ver is. Ook sociaal-economische aspecten zullen moeten worden meegenomen in verdere besluitvorming. Hij vult aan: “Je kunt je afvragen wie hier winnaar is. De wolf?”

https://deanderekrant.nl/en-de-winnaar-is-de-wolf/

Bron De Andere Krant/ stichting Wijs met Wolven
https://www.facebook.com/share/p/1AAtqn ... tid=wwXIfr

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 11:15

Het is toch nog niet aangewezen als zo een gebied, het is toch zo dat de minister daar gewoon eerder een beslissing over moet nemen?

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 11:16

tienus63 schreef:
Aanval Putten Gld, vier schapen gedood, twee gewond
Citaat:
Putten Gelderland
13-08-2025

Aanval op schapen, 4 schapen gedood en 2 gewond

#geenwolf
Geenwolf.com

[ Afbeelding ]
Spoiler:
[ Afbeelding ]

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1As4rB ... tid=wwXIfr

Weer Putten, je zal er maar wonen!
Ok, ik woon er dus. Liepen tot ongeveer een jaar geleden dagelijks in bos of op hei met hondje los. Zo genieten van je woonplaats en omliggende natuur.
Dat is over. Heel erg jammer. We lopen nog wel, maar altijd met ons tweeën en de hond aan de riem.

Heb overigens nog nooit een wolf gezien. Ben ik ook niet rouwig om hoor.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 11:20

tienus63 schreef:
Citaat:
[ Afbeelding ]

Wolven op de Heuvelrug: ecologie of ideologie?
11 augustus 2025 om 13:17

Wolven op de Heuvelrug: ecologie of ideologie?

De gemeente Rhenen houdt op donderdag 4 september een informatieavond over wolven. De bijeenkomst is bedoeld voor inwoners, ondernemers en recreanten die vragen of zorgen hebben over de aanwezigheid van wolven in de omgeving. Ik ben een verontruste burger die geconfronteerd wordt met het feit dat er überhaupt wolven op de Heuvelrug zijn, en dat dit wordt gepresenteerd als een voldongen feit. Het voelt alsof inwoners langzaam worden gemasseerd naar: wen er maar aan.

De wolf is terug, en dat zou een ecologisch succesverhaal zijn. Maar is dat wel zo? Op de Utrechtse Heuvelrug, waar natuur, dorpen en recreatiegebieden naadloos in elkaar overlopen, rijst de vraag: is het wolvenbeleid werkelijk ecologisch verantwoord, of vooral ideologisch gedreven?

Een wolventerritorium van een roedel (4 tot 6 wolven) beslaat normaal gesproken 150 tot 300 vierkante kilometer. De hele Heuvelrug is amper 100 km² aaneengesloten natuur, en dat is al versnipperd door wegen, wandelpaden en bebouwing. We zien nu al: wolven zoeken voedsel aan de randen van hun gebied — in dorpen, in tuinen, op kinderboerderijen. Schapen worden bij bosjes afgeslacht, soms zonder zelfs gegeten te worden. Honden zijn niet veilig in het bos. Kinderen spelen op plekken waar roofdieren rondzwerven. Hoe lang nog tot het misgaat?

Bovendien laten sommige wolven afwijkend gedrag zien: ze verliezen hun schuwheid, tonen agressie, of trekken richting mensen. Er zijn signalen dat genetische vermenging met honden daarin een rol speelt. Wat doet dat met hun instincten?

Laten we eerlijk zijn: de Utrechtse Heuvelrug is een cultuurgebied, geen wildernis. Het herbergen van een of meerdere roedels op zo’n kleine oppervlakte is geen ecologie — het is wensdenken. De wolf is een indrukwekkend dier, maar verdient een leefgebied dat past bij zijn aard. En dat is niet hier.

De balans tussen natuur, veiligheid en leefbaarheid is zoek. Het wordt tijd dat we de vraag durven stellen: is dit beleid nog in dienst van de natuur, of zijn we gegrepen door een romantisch ideaalbeeld?

TH, Rhenen

Bron de rijnpost.nl

https://www.derijnpost.nl/lokaal/lokaal ... 9gUnUZ4GsA

Mooi stuk.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 11:25

Captain schreef:

Maar met de huidige hoeveelheid achtervolgingen/benaderingen kan het niet lang duren voor er opnieuw een persoon gewond raakt, dus geef de moed niet op :+
Als er nu niets gedaan wordt loopt het binnenkort gigantisch hard uit de hand en met elk voorval komt de oplossing dichterbij.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 11:33

Dan zal er iemand dodelijk verwond moeten worden, want zelf een kind meesleuren blijkt niet ernstig genoeg.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 11:34

het is toch gewoon niet te begrijpen.gewoon niet....

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 11:38

Voor bokkers die in Duitsland wonen, als je inwoner en dierhouder bent van NRW kun je een aanvraag doen voor subsidie voor wolfwerende maatregelen.
Met ingang van 13-8-2025 is heel NRW Noord-Rijn Westfalen aangewezen wolvengebied
Citaat:
Ab Mittwoch, 13.08.2025, können in ganz NRW Weidetierhalter Förderungen für Herdenschutzmaßnahmen beantragen. Die Förderkulisse wird auf gabz NRW ausgeweitet.

Umweltminister Oliver Krischer hatte das schon vor einiger Zeit angekündigt, jetzt steht der Termin endgültig fest. Somit fallen auch die bisherigen Probleme mit Förderungen an den Grenzen der sogenannten Pufferzonen weg und jeder Halter von Schafen, Ziegen und Gehegewild kann die entsprechenden Förderungen in Anspruch nehmen.

Leider bleiben die Halter aller anderen Weidetiere aussen vor. Ob Rinder, Pferde, Ponys, Alpakas, etc : hier gibt es keinerlei Unterstützung vom Land. Sieht man sich die Risslisten in anderen Bundesländern an, wird man feststellen, dass die von der Förderung ausgenommenen Tiere ebenfalls zur Beute von Wölfen gehören, die entsprechenden Fälle häufen sich leider immer mehr, insbesondere Niedersachsen ist immer stärker betroffen.

Es wäre begrüßenswert, wenn sich die zuständigen Stellen in NRW nochmals intensiv beratschlagen, wie man die anderen Weidetiere ebenfalls in die Förderungen integriert, um Zäune und Herdenschutzhunde beantragen zu können. Auch wenn der Zaunbau besonders bei Rindern und Pferden etwas speziell und problematisch ist und insbesondere die tierschutzrechtlichen Aspekte sich mit den empfohlenen wolfabweisenden Zäune beißen, so müssen insbesondere hier unbürokratische und schnelle Hilfen zur Verfügung stehen, optimalerweise auch für die aufwändigere Wartung und Pflege, sowie für entstehende Kosten bei Herdenschutzhunden, insbesondere was medizinische Kosten anbelangt.

Andererseits muss auch beachtet werden, dass wir nicht ganz NRW mit Zäunen zubauen können, die auch für Wildtiere kaum zu überwinden sind und für diese teils tödliche Fallen darstellen. Es muss unbedingt eine vertretbare Lösung gefunden werden, die Herdenschutz, Tierschutz, Vergrämungsmassnahmen und Bestandsmanagement umfasst, ansonsten werden nicht nur Weidetierhaltung und Wildtierschutz, sondern auch der Wolfschutz an sich vor die Wand gefahren.

Eine weitere Frage wäre : Wie hoch ist der jährliche Fördertopf für NRW ? In Niedersachsen z.B. ist eigentlich schon im März jeden Jahres der Topf leer, kommt nur eine Rückfrage beim Förderantrag oder stellt man den Antrag zu spät, fällt man automatisch ins nächste Jahr für eine etwaige Bewilligung - dann kann es schon zu spät sein.

Und aus irgendeinem Grund werden keine neue finanzielle Hilfen bei der EU beantragt, denn das ist jederzeit möglich, um die Fördertöpfe der jeweiligen Bundesländer wieder aufzufüllen.

Bron wolfsinfo NRW
Afbeelding