Inclusie "verplicht" maar niet voor slecht ter beners *pol

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Steeds meer natuur dicht voor de minder fitten

Natuur gaat voor, pech voor de minder fitten
253 (81%)
Rekening houden met de minder fitte mens is wel zo aardig
41 (13%)
Iets anders
17 (5%)

Totaal aantal stemmen: 311

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 15:29

Goof schreef:
karuna schreef:
Ik vraag geen alternatieven maar kaart aan dat daarin nederland steeds vaker mensen buitensluit die niet ver kunnen lopen of fietsen. De blijvend minder fitte mens dus.

NEE.
Die plekken zijn voor IEDEREEN gesloten, ook fysiek fitte mensen kunnen daar dus niet heenrijden en parkeren.
Je wordt NIET uitgesloten en ja, er zijn echt ontzettend veel alternatieven.

Maar nogmaals, je houdt graag vast aan wat niet kan ipv te kijken naar wat je wel kan.

Dit..

Goof schreef:
karuna schreef:
Omdat ik ook denk aan anderen. Die dat niet kunnen. En ik soms ook niet. Ik ben niet egoistisch ingesteld maar denk ook aan anderen die er nu nog veel harder tegenaan lopen. Nou ja of niet meer lopen dan. Het is een probleem wat veel meer impact heeft dan je zou denken. Zeker omdat er ook steeds vaker parkeerplekken verdwijnen, of paaltjes in de berm gezet worden om parkeren tegen te gaan.

Ik hoop dat 'die anderen' wel open staan voor alternatieven. Je kan namelijk echt op heel veel plekken IN het bos parkeren en genieten van buiten zijn.

Ik krijg het idee dat je gewoon maar vast wil blijven hangen in je negatieve gedachten. Geen ider waarom, maar ik vind het rot voor je.

Ik snap ook niet wat bijvoorbeeld de Apenheul er mee te maken heeft (dan neem je een rolstoel of scootmobiel of desnoods een rollator waar je op kunt zitten mee).

Als je je ergernis uit wilt spreken begrijp ik dat, maar wat verwacht je nou van Bokkers verder?
Het grootste gedeelte is het ook niet met je eens, gezien de poll.
En wat dat betreft, zoals iemand eerder al zei: ik vind de opties ook nogal zwart/wit.
Ik vind het goed dat er aan de natuur gedacht wordt.
Maar dat er soms wat meer meegedacht kan worden met minder validen ben ik het wel mee eens, echter NIET in de geschetste situatie zoals in de OP staat.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 15:31

karuna schreef:
Het zure van de parkeerplaatsen speciaal voor de kaart is dat ze soms al verder dan 100 m afliggen van waar je moet zijn. Apenheul waar we pas waren ruim 1 km voor je bij de entree was. Zonder bankjes om te rusten. Een mevrouw met een rollator gaf het op en ging naar huis. :knuffel:

En de gewone parkeerplaatsen, lagen die dichterbij dan de 100m of nog verder weg?
Voor kaarthouders is er meestal al positieve discriminatie van de locatie van de parkeerplaatsen.

Had je gewild dat minder valide met de auto een rondje door de Apenheul kunnen maken?
Om door een stuk van een park te kunnen rijden met je auto, kan je naar de Beekse Bergen gaan.

100 m afstand voor parkeerplaatsen is voor grote parken alsnog dichtbij.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 15:40

Maar wat wil je dan, met zo'n voorbeeld als apenheul?
Apenheul ligt midden in een groot park. Moeten er dan parkeerplaatsen en een autobegaanbare weg gemaakt worden naar de ingang, ten kostte van de natuur? Of wat stel je voor?

Heel sneu uiteraard voor mevrouw met de rollator, maar in het park moet ze toch nog meer lopen dan dat stukje parkeerplaats - ingang? Of blijft ze bij de ingang zitten?

Overigens weet ik echt 100% zeker dat er bankjes staan in dat park.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 16:04

secricible schreef:
Maar wat wil je dan, met zo'n voorbeeld als apenheul?
Apenheul ligt midden in een groot park. Moeten er dan parkeerplaatsen en een autobegaanbare weg gemaakt worden naar de ingang, ten kostte van de natuur? Of wat stel je voor?

Heel sneu uiteraard voor mevrouw met de rollator, maar in het park moet ze toch nog meer lopen dan dat stukje parkeerplaats - ingang? Of blijft ze bij de ingang zitten?

Overigens weet ik echt 100% zeker dat er bankjes staan in dat park.

Je kan iemand op 100-150m van de ingang afzetten en dan de auto gaan parkeren. Werkt niet als je als mindervalide in je eentje op stap gaat, maar wel als je met een groep bent

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 16:18

Tazzey schreef:
Die keuring, kaart en parkeerplaats zou gratis moeten zijn voor wie het nodig heeft. Als je aanvraag afgewezen wordt kan ik me voorstellen dat daar een vergoeding tegenover kan staan..

Maar dat is toch al zo? Als je recht hebt op kaart, krijg je de kosten van de keuring en de aanvraag terug. Daarmee is het (zo goed als) gratis.
Behalve dan voor de belastingbetaler, want ook de kosten voor de keuring en aanvraag moeten ergens vandaan komen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 16:34

TS ik begrijp niet goed wat je bedoelt met geen inclusie. Je wordt toch niet buitengesloten of geviseerd tot fysiek aangevallen door een bepaalde groep mensen omdat je een beperking hebt ? Wat ik begrijp is dat het moeilijk voor je is om je in de natuur te begeven door je beperking. Dat lijkt me vooral een moeilijke kwestie omdat jou helpen aanpassingen vraagt aan de hele infrastructuur. Rolstoeltoegankelijk maken is ook fietstoegankelijk maken en verhardingen voorzien. Dan neem je net natuur weg om ze toegankelijk te maken. Toch geloof ik dat er een gulden middenweg zal bestaan en dat je beperking beperkend is op vlak van natuurbeleving kan ik wel begrijpen, maar ik denk wel dat dit erbij hoort en je met een creatieve en avontuurlijke mind wel plekjes kunt ontdekken die in aanmerking komen. Ben je aangesloten bij een groep voor minder mobiele mensen ? Kan volgens mij wel waardevol zijn om plekken, paden, parkeerplaatsen te delen met elkaar maar ook meer druk te zetten op gemeenten om deze te voorzien.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 16:48

Op de Utrechtse heuvelrug zijn veel parkeerplaatsen bij de paden direct het bos in. Deel van die paden is verhard/breed genoeg voor een scootmobiel/rolstoel. Alleen in mijn dorp al zijn er al drie plekken.

Ik heb het idee dat het afsluiten meer gebiedspecifiek is, en TS de pech heeft net bij die gebieden te wonen? Maar goed, die pech heeft dan iedereen die er woont.

BigOne

Re: Inclusie "verplicht" maar niet voor slecht ter beners *pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 17:11

Je zegt dat je niet kunt fietsen maar je kunt ook sparen voor een hand bike.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 17:15

Lieser schreef:
Tazzey schreef:
Die keuring, kaart en parkeerplaats zou gratis moeten zijn voor wie het nodig heeft. Als je aanvraag afgewezen wordt kan ik me voorstellen dat daar een vergoeding tegenover kan staan..

Maar dat is toch al zo? Als je recht hebt op kaart, krijg je de kosten van de keuring en de aanvraag terug. Daarmee is het (zo goed als) gratis.
Behalve dan voor de belastingbetaler, want ook de kosten voor de keuring en aanvraag moeten ergens vandaan komen.

Nee, dat is niet in iedere gemeente het geval. Hier in Haarlem betaal je die kosten ongeacht of de kaart wordt toegekend. Je krijgt dus geen geld terug.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 17:18

Als je wilt dat er iets verandert, ook voor anderen in je omgeving, dan kun je (indirekt) naar de gemeenteraad stappen. Neem contact op met een politieke partij, liefst een wat progressieve en liefst één in de oppositie, want die houden wel van een beetje porren, daar zijn ze oppositie voor.
Leg je probleem voor en vraag wat zij er aan kunnen doen. Hoef je niet eens zelf op de barricades, dan laat je een politieke partij voor je werken.
Je kunt ook een brief aan de raad en het college schrijven, in de hoop dat een partij die oppikt in de lijst ingekomen stukken en 'm agendeert. Of je kunt allebei doen, brief schrijven én een partij erop attenderen.

Geldt trouwens ook voor diegenen die hier - terecht - aankaarten dat het verkrijgen van een parkeerpaart zo wordt gedwarsboomd/moeilijk/duur is. Zie dat je de lokale politiek voor je wint en voor je aan het werk zet. Volgend voorjaar verkiezingen, dus ze willen allemaal goed scoren dit laatste halfjaar. Doe er je voordeel mee.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 17:20

Lieser schreef:
Tazzey schreef:

Moet je dat geld al hebben om het voor te kunnen schieten he? En je leest duidelijk ook niet hoe extreem streng maar ook afhankelijk van verschillende eisen je bent. Het is dus nogal een gok vaak. Er zijn mensen afgewezen met kinderen die helemaal niks kunnen behalve in rolstoel zitten, zelfs beademing hebben. Ik ken echt voorbeelden van mensen die afgewezen zijn in ene gemeente, terwijl ze vooraf te horen kregen van mensen die hem hebben of er verstand van hebben dat ze echt in aanmerking kwamen en alsnog werden ze ervoor afgekeurd. Het is niet zo simpel als dat jij doet dat het is. Je kan in de ene gemeente het niet toegewezen krijgen en iemand met vergelijkbare klachten in andere wel. Of jijzelf als je verhuisdm

Leuke gok met 500 euro als je al minder inkomsten hebt en hele hoge zorgkosten. En ook die mensen betalen belasting.........

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 17:29

Er zijn dus genoeg plekken waar je met een rolstoel het bos in kunt, lijkt hier de conclusie. Misschien is het even rijden en/of puzzelen ja. Maar ik sta ook niet in 10 minuten midden in een bos. En die alleen staande bijstandsmoeder uit Rotterdam-Zuid al helemaal niet.

Edit: los van de gehandicaptenparkeerkaart, ik vind het echt idioot dat dat zo slecht geregeld is.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 21:17

karuna schreef:
Het levert een korte wandeling in het bos op of simpelweg aan de rand boslucht snuiven. en korte wandeling is al beter dan niks of uitgeput zijn voor je bij het bos bent. Of een wildobservatie punt waar je kunt kijken. Of wat ook. Mensen die slecht ter been zijn komen niet ver. En elke meter die je moet afleggen voor ergens te zijn is een meter die je niet kunt gebruiken voor iets leuks of ontspannends.

Het zure van de parkeerplaatsen speciaal voor de kaart is dat ze soms al verder dan 100 m afliggen van waar je moet zijn. Apenheul waar we pas waren ruim 1 km voor je bij de entree was. Zonder bankjes om te rusten. Een mevrouw met een rollator gaf het open ging naar huis. :knuffel:

Je kan je ook voor de ingang laten afzetten.

Ik kom net van Texel, daar kun je als invalide prima vertoeven. Je kunt zelfs evt aangepaste fietsen, scootmobielen enz huren. Aangepaste bungalows en appartementen huren... Zelf woon ik op de Heuvelrug, ook hier overal invalide parkeer plaatsen bij de ingangen van de bossen of de restaurants aan de bossen. (Zijn overigens altijd leeg maar dat terzijde) en overal bankjes om uit te rusten.
Ik denk als dat je je goed informeert je een heel eind komt.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 21:32

Popstra schreef:
karuna schreef:
Het levert een korte wandeling in het bos op of simpelweg aan de rand boslucht snuiven. en korte wandeling is al beter dan niks of uitgeput zijn voor je bij het bos bent. Of een wildobservatie punt waar je kunt kijken. Of wat ook. Mensen die slecht ter been zijn komen niet ver. En elke meter die je moet afleggen voor ergens te zijn is een meter die je niet kunt gebruiken voor iets leuks of ontspannends.

Het zure van de parkeerplaatsen speciaal voor de kaart is dat ze soms al verder dan 100 m afliggen van waar je moet zijn. Apenheul waar we pas waren ruim 1 km voor je bij de entree was. Zonder bankjes om te rusten. Een mevrouw met een rollator gaf het open ging naar huis. :knuffel:

Je kan je ook voor de ingang laten afzetten.

Ik kom net van Texel, daar kun je als invalide prima vertoeven. Je kunt zelfs evt aangepaste fietsen, scootmobielen enz huren. Aangepaste bungalows en appartementen huren... Zelf woon ik op de Heuvelrug, ook hier overal invalide parkeer plaatsen bij de ingangen van de bossen of de restaurants aan de bossen. (Zijn overigens altijd leeg maar dat terzijde) en overal bankjes om uit te rusten.
Ik denk als dat je je goed informeert je een heel eind komt.

En voor de Apenheul geldt dat je met een gehandicaptenparkeerkaart voor de ingang kan parkeren:

Alleen als je beschikt over een geldige gehandicaptenparkeerkaart kun je parkeren op een van de 12 ruimere parkeerplaatsen. Deze vind je vooraan op P1 en P2 van de gemeentelijke parkeerplaats. Deze ligt tegenover de ingang van Stadspark Berg & Bos aan de J.C. Wilslaan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-25 21:38

Klopt en die zitten bijna een kilometer van de ingang af kwamen we achter, alleen dat merk je pas als je er bent. Ik was met rolstoel en een duwer maar een ouder echtpaar waarvan de mevrouw met rollator moest omkeren. Ze was al te moe zonder een bankje om even te zitten halverwege de ingang omdat het niet duidelijk gemeld staat. De rollator rolde weg waardoor ze niet goed kon rusten. De ingang is niet bereikbaar dichterbij dan die parkeerplaats, en zo zijn er meer plekken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 21:43

Voor de ingang van het park, dan moet je nog een tijd lopen naar de ingang van de Apenheul. Vaak staan er wel leen rolstoelen bij de ingang van het park.
Maar het hele park is een uitdaging voor degene die moeilijk ter been is en ook voor de eventuele rolstoelduwer.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 22:31

Een rollator kan je op de rem zetten, dan gaat hij nergens naartoe dus dat is nonsens.

En, inderdaad, je kan je voor het park laten afzetten en met de scootmobiel verder gaan of vanaf de parking met de scootmobiel naar het park rijden.
Voor mij is het te zwaar om de scootmobiel in en uit de auto te halen dus heb ik altijd mijn partner mee. Lijkt me ook niets aan om naar zo'n park alleen te gaan.

Toch apart dat jij alleen onmogelijkheden tegen komt terwijl ik, en met mij veel anderen, dat probleem helemaal niet hebben.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 23:10

Deze TS ziet het glas altijd half leeg. Waar ik zie dat velen het beste weten te maken van een vervelende situatie ziet zij alleen maar ellende in elk topic dat ze opent. Een en ander heeft ook echt wel met je eigen instelling te maken.
Het leven zit voor iedereen vol met tegenslagen en problemen…. Of dat nu gaat om lichamelijke of geestelijke beperkingen of financiële moeilijkheden, psychische aandoeningen, andere praktische zaken, etc… Voor élk mens zit het leven vol hobbels en aanpassingen. Daar kun je over jammeren op internet of je kunt je bezighouden met wat wél lukt en fijne momenten oplevert.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 23:14

Petpa schreef:
Dus er is iemand op de fysiek beperkte collega afgestapt met de mededeling: "Jij mag niet op het miva-toilet op 1 hoog!"
Dit moet een grap zijn!

Fysiek beperkte collega vroeg het zelf, kreeg te horen dat ze daar geen gebruik van mocht maken en dat het MIVA-toilet door de directie gebruikt werd, zij werd geacht de gewone toiletten van de "gewone" werknemers te gebruiken.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 01:03

MyWishMax schreef:
Ja, zulke dingen moet landelijk zijn. Helemaal eens. En voor de lagere inkomens dan eventueel hulp via gemeente voor de bijdrage van de keuring bijvoorbeeld. Maar helemaal eens met wat je schrijft :j

Er zijn veel meer dingen die landelijke geregeld zouden moeten zijn, in ieder geval qua tarieven, vergoedingen enzovoorts.

Hier spring ik even op in met wat toelichting. Een aantal jaren terug waren de kosten en vergoedingen voor hulp en hulpmiddelen landelijk beoordeeld en vergoed of gekeurd. Maar onze regering vond dat de zorg voor mensen met een hulpvraag gerichter moest en dat het zou verbeteren als gemeenten dit zouden uitvoeren. Daar is een heel protest voor geweest want iedereen zag de bui al hangen maar nee gemeentes zouden giervan geen nadelige probelemen ondervinden , ze kregen dan geld beschikbaar voor de financiele kosten voor de uitvoering . Nou je ruikt het vast al… dat geld was never nooit niet genoeg. Mensen betaalden een eigen bijdrage die op inkomen was bepaald en daardoor vroegen veel mensen ook geen hulp aan (terwijl er sowieso al tekort was, de gemeente krijgt oa het geld van deze eigen bijdrage voor het kunnen betalen van de hulpmiddelen. dit hebben ze paar jaar terug omgezet naar een zogenaamd abonnement vorm. Iedereen die hulp krijg betaald 21 euro per maand. Dit betekende echter nog veel minder geld voor zorg dus nu wordt dat weer inkomensafhankelijk.

Het probleem is niet zozeer dat gemeenten niet willen , maar dat ze letterlijk niet kunnen met het budget dat ze krijgen, en dat wordt berekend op aantal inwoners van een gemeente en is dus ook verschillend per gemeente. Gemeentes sluiten over het algemeen contracten met een hulpmiddelen leverancier die voor het minste geld het meeste kan leveren en het goedkoopst. Dat betekend dat je moet vechten om de hulp te krijgen die je wettelijk zou moeten krijgen want anders krijg je al snel een niet passend hulpmiddel maar wat wel goedkoop is. Uiteindelijk draait het helaas om geld.

Terug naar TS dr openingspost. Ik kan heel goed begrijpen dat je de feustratie soms erg hoog ligt als je “weer” ergens niet heen kan of gebruik van kunt maken. Die frustratie heb ik ook. En dat mag je best bespreekbaar maken.
Er zal wellicht geen oplossing komen of er voor zijn maar het is haar goed recht mensen te vertellen hoe zij dit ervaart.

Iemand hier maakte de opmerking dat als je maar 1 km kan lopen of in t bos kunt zijn, wat je daar uberhaubt te zoeken hebt.

Dat is echt een ontzettend pijnlijke en kwetsende opmerking. Want wat je eigenlijk zegt is dat iemand in een rolstoel geen recht heeft op het genieten van de natuur tenzij dat is op de manier die hij of zij voor ogen heeft. Je zegt eigenlijk dat je als chronisch zieken alles moet gaan ontwijken omdat je daar niet van kunt genieten zoals een ander “gezond” persoon dat zou doen en er minimaal xx tijd door moet brengen of afstand moet lopen en je beter achter die geraniums kunt gaan zitten want mee doen is uberhaubt geen optie

Wellicht bedoelde diegene dit niet zo, dat hoop ik van harte) maar het komt wel snoeihard over en gebied duidelijk van geen idee hebben hoe veel verschil die ene km kan maken voor iemand. Hetzij mentaal of fysiek.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 09:11

VillaNeusjes schreef:
Iemand hier maakte de opmerking dat als je maar 1 km kan lopen of in t bos kunt zijn, wat je daar uberhaubt te zoeken hebt.

Het is ook een beetje een arrogante en domme opmerking.
Niemand weet hoe zijn leven zal lopen en het kan zomaar zijn dat je uiteindelijk zelf iemand wordt die nog maar 1 kilometer kan lopen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 10:13

Ik heb me altijd voorgenomen als ik niet meer kan lopen komt er een scootmobiel en gs ik daarmee de bossen in. Gelukkig zijn die op loopafstand van mijn huis, en kan ik over verharde paden een mooi rondje maken als dat ooit zou moeten. Ook zijn er genoeg mooie brede zandpaden waar je over kan gaan. Ik hoorde ergens de opmerking over bankjes op de Heuvelrug. Ik vind die aan de kant waar ik woon amper. Ik zou die juist wel meer willen ook als goed lopende wandelaar. Ben nu in Oostenrijk en hier staan heel veel bankjes langs wandelpaden. Dat mis ik bij ons echt. Op de Veluwe omgeving Ede staan er meer. Kun je lekker een bakkie doen onderweg.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 11:39

De treek/ leusderhei kom ik altijd wel bankjes tegen...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 11:42

Popstra schreef:
De treek/ leusderhei kom ik altijd wel bankjes tegen...

Weinig hoor, zeker aan de kant van het pannenkoekenhuis. De enige die ik daar weet te vinden zit bovenop een heuvel waar je pas bij komt als je een trap op gaat, of via de andere kant een flinke klim maakt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 11:59

Dat kan. Ik zie het idd als ik fiets dus langs de fiets paden. Ook wel op het Leersumse Veld.