De zoveelste Olympische paardenmishandelaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 20:38

Ai, ik had het filmpje niet gezien en dat ziet er inderdaad niet fraai uit.
Blijf er wel bij dat online heksenjachten niet moeten uitmonden in zelfmoord e.d.dat dit veel te ver gaat.

Dat klinkt goed Furst en Denise, mijn ouders hebben vroeger ook leren rijden op zo,n soort kleinschalige manege. Paard stond centraal, niet goed gepoetst was al een reden om ze terug naar stal te sturen net zolang tot het goed was.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 22:34

Popstra schreef:
Vind hier een hoop vooroordelen voorbij komen. Vraag me af of diegene die dat plaatsen recent nog mee lopen op trainingsstallen, wedstrijden e.d.
Of dat ze bezig blijven oude koeien uit de sloot trekken om lekker een topic mee te ,voeren,

De titel verklapte al een beetje dat het deze kant op zou gaan. Maar al deze bokt-criticasters missen wel een beetje een punt. Er is in de dressuurwedstrijden allang een verandering gaande en wordt een vriendelijk beeld al veel meer beloond. Maar het is vaak moeilijk bij mensen die heel erg vast zitten in hun overtuigingen: die zijn vaak traag met het opmerken van de verandering waar ze om vragen. Het lijkt mij dus goed als iedereen af en toe een doekje over zijn innerlijke leitje haalt zodat men niet verblind raakt. Het gaat echt veranderen en er is echt geen reden om paardensport af te schaffen. Iedereen mag natuurlijk altijd besluiten voor zichzelf om te stoppen, daar is niks op tegen.

Gnome

Re: De zoveelste Olympische paardenmishandelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 22:40

Lekker denigrerend toontje. Ik zie zo nu en dan verandering maar het gaat echt niet snel genoeg naar mijn idee als je wil voorkomen dat er een streep doorheen gezet wordt voordat je eindelijk eens massaal op een diervriendelijk niveau terecht bent gekomen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 22:43

Zolang die trien die ik hiervoor benoemde nog zulke punten rijdt, denk ik dat die kering er in de basissport nog lang niet is.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 22:46

Gnome schreef:
Lekker denigrerend toontje. Ik zie zo nu en dan verandering maar het gaat echt niet snel genoeg naar mijn idee als je wil voorkomen dat er een streep doorheen gezet wordt voordat je eindelijk eens massaal op een diervriendelijk niveau terecht bent gekomen.

Nee hoor, dat ligt aan jou. Het is goed dat er al verandering is en dat je dat ook ziet, de rest komt vanzelf. Bij het paardrijden is geduld heel belangrijk en in dit geval eigenlijk ook.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 22:48

denisesilver schreef:
Zolang die trien die ik hiervoor benoemde nog zulke punten rijdt, denk ik dat die kering er in de basissport nog lang niet is.

Geen idee wie je bedoelt met "trien", het is dus erg lastig om daar iets van te vinden. De verandering in de sport hangt niet af van 1 ruiter, ik zou me niet blindstaren op die ene persoon.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 22:53

Veronica2 schreef:
Gnome schreef:

Nee hoor, dat ligt aan jou. Het is goed dat er al verandering is en dat je dat ook ziet, de rest komt vanzelf. Bij het paardrijden is geduld heel belangrijk en in dit geval eigenlijk ook.

Fijn dat sommigen nu beter en diervriendelijker rijden.

Geduld hebben met degenen die dieren mishandelen, als in die zweepseries, nee. Geen seconde geduld daarvoor.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 23:07

Als je een tijdje uit de paarden wereld bent ga je er ook wel anders naar kijken

Dit moeten de voorbeelden zijn van de jonge kinderen van nu...
Dus als deze bekende ruiters er alleen met een schorsing vanaf komen, geeft dat een heel verkeerd beeld
Van mij hoeven deze ruiters niet meer in de ring te komen, nooit meer.
Dat heeft pas effect, voor de gene die menen dat ze zo met een dier om moeten gaan, en voor de toekomstige ruiters.

Dan komt er veel sneller een positieve verandering in de paardenwereld

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 23:10

denisesilver schreef:
*knip*
Ik kan wel genieten van de wedstrijden. Nog steeds. Vooral bij de B en L klassen is het heel vaak gewoon leuk om amateurs rond te zien karren en plezier te zien hebben met hun paarden. En dan is er hier en daar wat spanning, als je ze een halfjaar later ziet, zijn ze daarin vaak sprongen in vooruit gegaan. Het is vooral jammer dat er vervolgens een trien op een dure, in de krul getrokken benenzwaaier, belachelijk hoge punten rijdt. Daarom pleit ik eigenlijk voor terugkeer van het meetmoment, en afschaffing van klassementen. Men kan schijnbaar niet omgaan met de roem van een eerste plaats. Ik kan me ook goed bedenken dat als je als hobbyruiter die trien steeds ziet winnen met idioot hoge punten, dat je ook op die manier wil gaan rijden.
*knip*

Veronica2 schreef:
denisesilver schreef:

Geen idee wie je bedoelt met "trien", het is dus erg lastig om daar iets van te vinden. De verandering in de sport hangt niet af van 1 ruiter, ik zou me niet blindstaren op die ene persoon.

Zoals gezegd, een omschrijving die ik eerder van iemand maakte. Het gaat me ook niet om de amazone in deze, maar de jurering. En ik denk dat we dat niet eens geheel bij de jury kunnen wegleggen, maar eerder bij hoe er gejureerd dient te worden volgens de huidige protocollen. Misschien dat ik dat later beter kan toelichten, maar ik heb migraine gehad, dus momenteel niet helemaal helder genoeg om het uit te typen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 23:49

Denisesilver, maar wat moeten wij met zulke informatie doen? Jij vindt dat "trien" slecht rijdt en onterecht punten krijgt van de jury en dan moeten anderen dat maar met je eens zijn? Ik ken "trien" en de betreffende jury niet en het wordt daarom heel lastig om er een mening over te hebben. Hopelijk begrijp je dat een beetje.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:22

Ik vraag me dan altijd af waarom deze filmpjes pas na een paar jaar naar buiten komen.
De klokkenluider heeft dit dus al enige tijd geleden gezien en vastgelegd en dan nu pas is het erg genoeg om te melden?
Je blijft daar dan nog gewoon werken totdat er een geschil plaats vindt en dan drop je het op internet.
Dat vind ik best schijnheilig hoor.
De excuses zijn legio, maar door het niet eerder te melden, maak je je dan ook niet medeschuldig aan dierenleed?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:34

Veronica2 schreef:
Denisesilver, maar wat moeten wij met zulke informatie doen? Jij vindt dat "trien" slecht rijdt en onterecht punten krijgt van de jury en dan moeten anderen dat maar met je eens zijn? Ik ken "trien" en de betreffende jury niet en het wordt daarom heel lastig om er een mening over te hebben. Hopelijk begrijp je dat een beetje.

Het gaat mij erom dat de jury een gespannen paard, welke niet correct in de aanleuning loopt hoge punten krijgt, terwijl beide zaken veel zwaarder door zouden moeten wegen in het geheel. Ik kan je een naam geven, maar dat ga ik niet doen. Daarbij gaat het, nogmaals, niet om deze ruiter specifiek, en is deze specifieke ruiter en wedstrijd ook niet de enige waarbij ik dit voor heb zien vallen. Niemand hoeft het met mij eens te zijn. Ik ventileer alleen mijn visie, zoals jij en ieder ander hier dat ook doet.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 05:02

Ik heb jaren geleden bij Heath gelest en ben er niet lang gebleven, kon my niet in zijn trainings systeem volgen. Het verbaasd mij meer dat sponsors zich nú pas terug trekken nu het overal op social media staat. Voorheen wisten ze het vast dat hij niet de prettigste persoon is.
De ex medewerker had een tijd geleden iets op facebook gepost, maar denk niet dat ik dat hier mag neer zetten. Overigens heeft zij het filmpje niet openbaar gemaakt maar iemand anders.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:12

Een ervaring uit eerste hand is altijd fijn, waaraan merkte jij dat hij niet de prettigste persoon is? Hing dat samen met zijn trainingssysteem? Had de ex medewerker dit filmpje op FB gepost?

Qua dressuur en jurering, die disucussies daarover houdt je natuurlijk altijd..dat hoort bij jury sporten. In de top is er gelukkig wel echt een positieve kentering gaande. (niet voor niks dat EG niet meer scoorde) maar er zijn natuurlijk nog genoeg verbeterpunten.

Dit filmpje heeft natuurlijk niks met dressuur te maken, het is gewoon mishandeling van een paard die gewoon niet geschikt is/ was voor het doel. Ook niet ieder paard gedijt als rijpaard en diervriendelijk zou zijn om zoiets te accepteren en paarden niet in te zetten voor doelen die niet bij ze passen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:53

denisesilver schreef:
Veronica2 schreef:

Het gaat mij erom dat de jury een gespannen paard, welke niet correct in de aanleuning loopt hoge punten krijgt, terwijl beide zaken veel zwaarder door zouden moeten wegen in het geheel. Ik kan je een naam geven, maar dat ga ik niet doen. Daarbij gaat het, nogmaals, niet om deze ruiter specifiek, en is deze specifieke ruiter en wedstrijd ook niet de enige waarbij ik dit voor heb zien vallen. Niemand hoeft het met mij eens te zijn. Ik ventileer alleen mijn visie, zoals jij en ieder ander hier dat ook doet.

Je hoeft ook helemaal geen naam te geven, het interesseert me namelijk echt helemaal niks. Commentaar op anderen is altijd het makkelijkste en dat zie je in dit topic ook weer voorbij komen, niet alleen door jou. Het is altijd hetzelfde, we kunnen voor de volgende keer wel vast een bingokaart klaarleggen met commentaarpuntjes :D .

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:08

Ik zou zeggen veel plezier met je bingokaart +:)+
Hoe wil je een discussie voeren zonder voorbeelden aan te dragen? Ik heb genoeg commentaar over mijn eigen rijden. Dat is een van de redenen dat ik met mijn huidige paard nog niet ben gestart. Maar zoals ik zei, ga ik graag bij de lagere klassen kijken, en kan ik daarvan genieten. Jij lijkt te suggereren dat ik alleen het negatieve zie in die ene ruiter, maar dat is gewoon niet waar. Het is alleen opvallend, meer niet.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:30

JessicaD88 schreef:
Mee eens maar je komt dan toch op de jurering uit. Daar gaat het mis. Toevallig de podcast met Frank Kemperman geluisterd van 2 man en 1 paardenkop? Hij is met een bezem door de dressuur gegaan. Allerlei jurys vervangen, moest meer spectakel komen, alles voor een groter publiek, proeven moesten korter. Juist daar is het misgegaan en wordt tijd dat op andere punten beoordeeld wordt.

Maar is dat dan de juiste manier? Mensen die hun dieren 'misbruiken' gaan pas veranderen als ze het merken in de punten die ze krijgen? Dan denken ze toch nog gewoon hetzelfde over hun dieren? Ze passen dan even tijdelijk hun gedrag aan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:20

Ik denk dat ze pas veranderen wanneer er daadwerkelijk sancties kunnen volgen. Dus een meldpunt waar anoniem meldingen gedaan kunnen worden met bewijs (beeldmateriaal) en van daaruit onderzoek en sancties die wat mij betreft ook kunnen gaan over een houdverbod van paarden.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:28

En toch zie je vaak dat anoniem uiteindelijk toch niet anoniem blijft. Het lekt dan toch wel weer ergens uit. En dan begint de heksenjacht...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:22

Ja die heksenjacht is er natuurlijk twee kanten op, ik weet ook niet hoe je dat waterdicht krijgt.

Het is ook lastig om anoniem of zonder dat iemand het merkt iets te filmen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:23

denisesilver schreef:

Hoezo? Die trien en die jury hoeven toch niks te zeggen te hebben over die andere ruiters?
Het is inderdaad een kunst om dat te weerstaan. Maar het kan prima.

Ook manubres kan prima op wedstrijd blijven gaan. Zolang ze gewoon iets doet wat binnen het skala past. Als ze het keurig doet krijgt ze echt wel punten. Ze zal hooguit niet winnen. Maar echt oprecht: who cares!!! Dat bepaal je toch echt zelf, wat je belangrijk vind.

Ik ga zo ongeveer nooit op wedstrijd met het idee dat ik zal winnen. En ik vermaak me echt prima.
Ik heb gewoon besloten dat wij samen belangrijker zijn, en dat dat voor minstens 60% mijn gevoel moet bepalen. Dan komst de rest pas.
Ik kies mijn hobby zelf en financier hem ook zelf. Waarom zou iemand anders er ook maar iets over te zeggen hebben?
Laatst bijgewerkt door pol013 op Vandaag, 08:29, in het totaal 1 keer bewerkt

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:07

Zeker mee eens hoor Pol, zo sta ik er persoonlijk ook in, maar ik kan me voorstellen dat mensen gaan rijden naar wat er beloond wordt ondanks dat dit niet volgens het skala is. Een alles voor de winst mindset. Ik heb mezelf daar met mijn eerste paard ook heel hard bij tegen moeten komen. Genoeg mensen, jongeren, kinderen die door hun achterban of zichzelf gepusht worden.

Ik vind het wel jammer dat mensen zoals Manubres die vinden dat het anders moet, en het ook anders doen, zich niet laten zien op wedstrijd. Dat zijn wel momenten waarop je kunt zeggen “Zo kan het ook.”

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:11

Furst schreef:
Weet niet meer wie het schreef, maar hoe mensen dan moeten leren rijden of met paarden omgaan? Door juist research te gaan doen en net niet naar een commerciele manege te gaan.

Mijn partner is door mij in de paarden gerold. Eerst was dat vooral de verzorging, het aanleggen van onze paddock paradise en sinds kort is hij ook gestart met rijden. Op mijn paard, met mijn instructrice. Ik heb hem ook eerst op een manege willen de basis leren mar dat wilde hij niet. We zijn een paar keer naar maneges geweest en zijn principes wonnen het van het leren rijden. We hebben een les meegevolgd op een manege, die man schopte zo hard dat paard om 'm vooruit te krijgen dat gonsde door de hele binnenbak. Hij vond dat geen fijn beeld en wilde zo niet leren rijden.

Een vriendin van me geeft lessen aan kinderen met haar paarden. Zij noemt het ponygewenning. Leert de kinderen wat paard zijn is, grondwerk en leert hun de basis. Daar zouden ouders naar toe moeten gaan met hun kinderen. Zulke plekken zouden er ook meer moeten zijn, waar dieren centraal staan.

Ja, maar hier roer je een heel belangrijk punt aan. Jouw partner had al voorkennis, via jou.

Mijn ouders wisten helemaal niets van paarden en ponies. Behalve dan de voorkant bijt en de achterkant trapt. Toen ik op ponyles wilde (inmiddels 40 jaar geleden) zijn ze met mijn naar verschillende maneges geweest. In de overwegingen deed de kwaliteit van de paarden, het houden, rijden en lessen niet mee. Want daar wisten ze niets van. Hadden ze zelf meer paardenkennis gehad, dan was ik waarschijnlijk naar een andere manege gegaan.

En zo zijn er natuurlijk nog steeds heel veel kinderen die graag op rijles willen. En onwetende ouders gaan met ze naar de dichtsbijzijnde manege. Dat kan je ze niet kwalijk nemen.
En dan kan iemand wel zeggen "je moet vooronderzoek doen". Ja, dat is leuk, maar hoe moet je weten waar je onderzoek naar moet doen? En hoe dat eruit ziet?
We zijn het hier op een paardenforum al niet met elkaar eens over wat de "enige juiste methode is". Hoe wordt je daar als leek wijs uit.

En tenslotte komt daar ook de (huidige) mentaliteit ook bij kijken. Ouders die met hun kind naar de manege gaan verwachten dat het rijles krijgt. Dus op de rug van een pony door de piste rijdt.
Als er eerst 3 mnd grondwerk gedaan moet worden dan komen die klanten niet.

------------------

@denisesilver, het helpt echt niet als je iemand een trien noemt. Wat heeft betreffende amazone jou misdaan om zo betiteld te worden? Zij beïnvloedt ook niet de punten van de jury hè.
Je had ook kunnen schrijven "amazone met een sterk maaiend paard". Zelfde betekenis, minder emotie.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:15

Ik kan mijn reacties niet meer aanpassen. Ik had dat inderdaad kunnen doen. Was overigens geen maaiend paard zover ik heb gezien.

Eens met wat je zegt wat betreft maneges. Daarin zou een FNRS moeten ingrijpen, maar die sterren die zij hebben gaan volgens mij nog steeds voornamelijk over het gemak voor de mens.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:41

Roodvos schreef:
@denisesilver, het helpt echt niet als je iemand een trien noemt. Wat heeft betreffende amazone jou misdaan om zo betiteld te worden? Zij beïnvloedt ook niet de punten van de jury hè.
Je had ook kunnen schrijven "amazone met een sterk maaiend paard". Zelfde betekenis, minder emotie.

"Sterk maaiend" komt niet op de bingokaart voor, ik denk dat "voorbeenzwaaier" meer kans maakt om erop te komen.