Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Benzz schreef:Elisa2 schreef:Ik vind het niet erg als mensen oprecht in mijn gezicht iets vragen over mijn gewicht. Mits er goede intenties achter zitten heb ik dit liever in mijn gezicht dan achter mijn rug om zodat ik ook gewoon het een en ander kan toelichten.
Maar ik vind de opmerking: Wat zie je er goed uit! Ben je afgevallen?
Altijd een hele bijzondere
Polar schreef:Ik ben het helemaal met je eens dat er veel te veel ongezonde producten worden aangeboden in de supermarkt.
Sommige ingrediëntenlijsten zijn bij wijze van spreken langer dan de bijsluiter van een pakje paracetamol.
Toch zijn er echt mensen die (veel) te zwaar zijn, terwijl ze gezond eten en normale porties nemen.
Bij hen is het metabolisme zodanig verstoord dat afvallen vrijwel onmogelijk is, tenzij ze een gevaarlijk lage calorie inname hanteren.
Dit brengt serieuze risico’s met zich mee, bijv. flauwvallen of een te lage bloedsuikerspiegel, wat vooral tijdens werk of autorijden levensgevaarlijk kan zijn.
Natuurlijk geldt dit niet voor iedereen, maar je kunt aan de buitenkant niet zien voor wie dit wél geldt.
Door iedereen gelijkwaardig en met respect, kwets je niemand, want 'jouw' schop onder de hol gaat écht niet zorgen dat iemand alleen maar sla gaat eten.
Integendeel, iemand met overgewicht die zich geaccepteerd en gewaardeerd voelt, is vaak eerder gemotiveerd om goed voor zichzelf te zorgen dan iemand die voortdurend geconfronteerd wordt met negatieve opmerkingen over diens lichaam.
996981 schreef:Iemands waarde hangt wat mij betreft nooit af van hoe iemand eruitziet of wat iemand kan. Een voller persoon is niet meer of minder waard dan iemand met een gezond of ondergewicht. De body positivity beweging is wat mij betreft dan ook een goede!
Wel schuilt er wat mij betreft een gevaar in. Mensen met overgewicht zijn immers niet minder waard of minder mooi, maar overgewicht is wel (potentieel) gevaarlijk voor de gezondheid. Tegelijkertijd zie je dat ongezond gewicht steeds normaler gevonden wordt onder het mom iedereen is mooi en waardevol.
Obesitas is een ziekte, maar (meestal) niet een aangeboren ziekte. Net als dat de meeste mensen (gelukkig) niet verslaafd geboren worden. Mensen kunnen meer aanleg hebben voor zwaarlijvigheid of verslaving, maar het is beide niet iets dat je compleet overkomt. Nederland is een obesogene omgeving die mensen stimuleert om te veel te eten en daarnaast te weinig te bewegen. Dat is ontzettend zorgelijk en voor veel mensen moeilijk te weerstaan.
Tegelijkertijd heeft iedere individu zelf de mogelijkheid om te kiezen voor de gezonde opties. Want ook die zijn er.
Het aanbod van (ultrabewerkt en ongezond) voedsel moet veranderen, de marketing rondom voedsel moet veranderen, de als normaal gepresenteerde partijgrootte moet veranderen, de prijsstrategie moet veranderen. Allemaal waar! Maar tot die tijd zullen we zelf steeds moeten terugvallen op bewuste gezonde keuzes en zelfcontrole.
DuoPenotti schreef:Nee we gaan het helemaal niet normaal vinden.
Ken niemand die overgewicht normaal vind.
Maar we gaan eindelijk wel een beetje af van het beeld dat mensen dom, lui, geen doorzettingsvermogen, lelijk enz zijn.
Dat is wat anders.
DuoPenotti schreef:Nee, door educatie vinden we het niet normaal en gezond. En gaat het dat ook nooit worden.
Zou het alleen op zicht gaan zonder educatie zou je een punt hebben, nu imo niet.
Waarom denk je dat er zoveel reclames, pagina's, noem het maar op over afvallen gaan?
Omdat men het oke en gezond vind?
Elin_ schreef:DuoPenotti schreef:Nee, door educatie vinden we het niet normaal en gezond. En gaat het dat ook nooit worden.
Zou het alleen op zicht gaan zonder educatie zou je een punt hebben, nu imo niet.
Waarom denk je dat er zoveel reclames, pagina's, noem het maar op over afvallen gaan?
Omdat men het oke en gezond vind?
Nee omdat het geld oplevert en omdat het nog mag. Anders hadden we nog wel sigarettenreclames gehad, maar dat mag niet meer. De wereld draait om geld. En dat laat de wereld nog altijd beter draaien dan gezondheid.
MyWishMax schreef:Omdat reclames niks te maken hebben met gezondheid of iets oké vinden. Dat draait enkel om geld en er is enorm veel geld te verdienen met afvallen. En zoals Elin zegt, als het had gemogen waren de sigaretten reclames er ook nog steeds geweest zoals vroeger, die leverden ook geld op.
Die reclames zijn ook gewoon voor iedereen, wordt niet alleen gericht op mensen met obesitas. Iedereen die maar iets wil afvallen wordt aangetrokken door reclames erover.
Net als dat er tegenwoordig veel reclame is voor proteïne en dergelijke. Dat is juist weer populair om aan te komen/kont te kweken met sporten.
Elisa2 schreef:Tja Ariana Grande weegt nog altijd meer dan mij..maar dat meisje heeft nogal wat meegemaakt zeg. Zal allemaal z'n weerslag hebben gehad. Waarom mensen dat niet kunnen begrijpen en zoveel commentaar moeten hebben over haar uiterlijk, dat is iets wat ik niet goed begrijp.