Body shaming

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 08:35

Ik ben het helemaal met je eens dat er veel te veel ongezonde producten worden aangeboden in de supermarkt.
Sommige ingrediëntenlijsten zijn bij wijze van spreken langer dan de bijsluiter van een pakje paracetamol.

Toch zijn er echt mensen die (veel) te zwaar zijn, terwijl ze gezond eten en normale porties nemen.
Bij hen is het metabolisme zodanig verstoord dat afvallen vrijwel onmogelijk is, tenzij ze een gevaarlijk lage calorie inname hanteren.
Dit brengt serieuze risico’s met zich mee, bijv. flauwvallen of een te lage bloedsuikerspiegel, wat vooral tijdens werk of autorijden levensgevaarlijk kan zijn.

Natuurlijk geldt dit niet voor iedereen, maar je kunt aan de buitenkant niet zien voor wie dit wél geldt.
Door iedereen gelijkwaardig en met respect, kwets je niemand, want 'jouw' schop onder de hol gaat écht niet zorgen dat iemand alleen maar sla gaat eten.
Integendeel, iemand met overgewicht die zich geaccepteerd en gewaardeerd voelt, is vaak eerder gemotiveerd om goed voor zichzelf te zorgen dan iemand die voortdurend geconfronteerd wordt met negatieve opmerkingen over diens lichaam.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 08:37

Als gewicht echt niet past bij een paard vind ik daar ook wat van. En mag dat ook uitgesproken worden. Net als lengte.

Maar standaard roepen iemand van 80 kg mag niet paardrijden zonder de combi gezien te hebben weer niet.

En alle hatelijke berichten die in zo'n soort topics vrij spel lijken te krijgen over stuiterend vet is bodyshaming ten top.
En daar word nooit op gemod dat mag blijkbaar...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 08:46

Benzz schreef:
Elisa2 schreef:
Ik vind het niet erg als mensen oprecht in mijn gezicht iets vragen over mijn gewicht. Mits er goede intenties achter zitten heb ik dit liever in mijn gezicht dan achter mijn rug om zodat ik ook gewoon het een en ander kan toelichten.

Maar ik vind de opmerking: Wat zie je er goed uit! Ben je afgevallen?
Altijd een hele bijzondere :+

Ja, dan vinden ze iemand er duidelijk beter uit zien als deze iets minder dik is. Maar deze opmerkingen worden de andere kant op ook gemaakt. Zo kreeg ik eens te horen dat ik niet te dun moest worden want dan werd mijn neus te groot voor mijn gezicht. Heel goed bedoeld allemaal..maar wat moet je ermee?

Voor de rest is het niet aan mij om iets te vinden van iemands gewicht denk ik. Ondergewicht kan ook gevaarlijk zijn, denk aan osteoporose, spieren die opgegeten worden, lage bloeddruk en de problemen die dat met zich mee kan brengen. Alles waar "te" voor staat is niet goed denk ik, behalve tevreden. :)

Toch zie ik de tendens wel van ongezond voedsel en de gemiddelde mens die steeds dikker wordt. Het zijn alleen hun eigen zaken en niet de mijne.

Dorine:
Dat zou kunnen wat jij schrijft, maar daar bemoei ik me verder niet mee..zijn hun eigen zaken. Het zou mooi zijn als iedereen mensen neemt zoals ze zijn en intrensieke waarden meer beoordeeld gaan worden. Die zijn veel belangrijker en gaan een leven lang mee waar een uiterlijk vergankelijk en wisselend kan zijn. :)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 08:53

Elisa2 schreef:
Alles waar "te" voor staat is niet goed denk ik, behalve tevreden. :)

En te paard ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 09:12

Dat ook uiteraard. :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 10:00

Polar schreef:
Ik ben het helemaal met je eens dat er veel te veel ongezonde producten worden aangeboden in de supermarkt.
Sommige ingrediëntenlijsten zijn bij wijze van spreken langer dan de bijsluiter van een pakje paracetamol.

Toch zijn er echt mensen die (veel) te zwaar zijn, terwijl ze gezond eten en normale porties nemen.
Bij hen is het metabolisme zodanig verstoord dat afvallen vrijwel onmogelijk is, tenzij ze een gevaarlijk lage calorie inname hanteren.
Dit brengt serieuze risico’s met zich mee, bijv. flauwvallen of een te lage bloedsuikerspiegel, wat vooral tijdens werk of autorijden levensgevaarlijk kan zijn.

Natuurlijk geldt dit niet voor iedereen, maar je kunt aan de buitenkant niet zien voor wie dit wél geldt.
Door iedereen gelijkwaardig en met respect, kwets je niemand, want 'jouw' schop onder de hol gaat écht niet zorgen dat iemand alleen maar sla gaat eten.
Integendeel, iemand met overgewicht die zich geaccepteerd en gewaardeerd voelt, is vaak eerder gemotiveerd om goed voor zichzelf te zorgen dan iemand die voortdurend geconfronteerd wordt met negatieve opmerkingen over diens lichaam.

Je zegt dit geldt niet voor iedereen.
Volgens mij is het ''dit geldt voor het gros van de mensen niet''.

Helemaal eens dat een schop onder de hol niet gaat helpen. Maar mensen voorhouden dat het helemaal oké is om (te) dik te zijn is dat imo ook niet. En dat is w.m.b. de glijdende schaal van body positivity.

''Obesitas is het resultaat van een langdurig onevenwichtige energiebalans, waarbij de dagelijkse energie-inname het energieverbruik overtreft. De energiebalans wordt gemoduleerd door tal van factoren, waaronder metabolisme,hongergevoel, voedingsgewoonten en fysieke activiteit. Deze factoren worden beïnvloed door genetische kenmerken. De toename van obesitas kan niet worden verklaard door wijzigingen in het menselijke genoom, maar eerder door omgevingsveranderingen die overdreven voedselinname en verminderde fysieke activiteit bevorderen.''
https://www.domusmedica.be/sites/defaul ... tijk_0.pdf

Met andere woorden: de omgeving waarin we leven (het voedselaanbod, uitnodiging tot beweging, meer stress etc.) is verandert. Niet de manier waarop lichaam van nature naar voedsel vraagt en dit verwerkt.

In 2023 had 16 procent van de bevolking van 20 jaar of ouder obesitas. Dat is drie keer zoveel als begin jaren tachtig, toen 5 procent obesitas had. Dat is echt niet omdat er nu zoveel meer mensen zijn met aangeboren metabolisme problemen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 10:08

Body positivity staat niet gelijk aan ongezond gedrag normaliseren, maar dat we mensen niet moeten reduceren tot hun gewicht.
Dat iedereen evenveel waard is, ongeacht hun gewicht (of andere "afwijkende" eigenschap)
Want iemand die zich gerespecteerd en geaccepteerd voelt, is juist eerder geneigd om goed voor zichzelf te zorgen.

Dus ja, laten we vooral eerlijk blijven over oorzaken en oplossingen, maar tegelijk ook mild blijven voor de mensen die het treft, want geen enkele statistiek vertelt het hele verhaal van een individu.

De link die je deelt is overigens al ruim tegen gesproken in de huidige wetenschap.
Als je wil, kan ik als ik straks thuis ben wat wetenschappelijke onderzoeken daarover delen.
Laatst bijgewerkt door Polar op 23-04-25 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 10:09

996981 schreef:
Iemands waarde hangt wat mij betreft nooit af van hoe iemand eruitziet of wat iemand kan. Een voller persoon is niet meer of minder waard dan iemand met een gezond of ondergewicht. De body positivity beweging is wat mij betreft dan ook een goede!

Wel schuilt er wat mij betreft een gevaar in. Mensen met overgewicht zijn immers niet minder waard of minder mooi, maar overgewicht is wel (potentieel) gevaarlijk voor de gezondheid. Tegelijkertijd zie je dat ongezond gewicht steeds normaler gevonden wordt onder het mom iedereen is mooi en waardevol.

Obesitas is een ziekte, maar (meestal) niet een aangeboren ziekte. Net als dat de meeste mensen (gelukkig) niet verslaafd geboren worden. Mensen kunnen meer aanleg hebben voor zwaarlijvigheid of verslaving, maar het is beide niet iets dat je compleet overkomt. Nederland is een obesogene omgeving die mensen stimuleert om te veel te eten en daarnaast te weinig te bewegen. Dat is ontzettend zorgelijk en voor veel mensen moeilijk te weerstaan.

Tegelijkertijd heeft iedere individu zelf de mogelijkheid om te kiezen voor de gezonde opties. Want ook die zijn er.

Het aanbod van (ultrabewerkt en ongezond) voedsel moet veranderen, de marketing rondom voedsel moet veranderen, de als normaal gepresenteerde partijgrootte moet veranderen, de prijsstrategie moet veranderen. Allemaal waar! Maar tot die tijd zullen we zelf steeds moeten terugvallen op bewuste gezonde keuzes en zelfcontrole.

Dit is exact wat ik probeerde aan te kaarten. De kant van het accepteren heeft imo een ongezonde kant, omdat we het 'normaal' gaan vinden om ongezond gewicht te hebben. Overigens is het geloof ik zo dat verslaving wel genetisch bepaald kan zijn. En eten kan ook een verslaving zijn. Kleine sidenote.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 10:30

Nee we gaan het helemaal niet normaal vinden.
Ken niemand die overgewicht normaal vind.

Maar we gaan eindelijk wel een beetje af van het beeld dat mensen dom, lui, geen doorzettingsvermogen, lelijk enz zijn.
Dat is wat anders.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 10:47

DuoPenotti schreef:
Nee we gaan het helemaal niet normaal vinden.
Ken niemand die overgewicht normaal vind.

Maar we gaan eindelijk wel een beetje af van het beeld dat mensen dom, lui, geen doorzettingsvermogen, lelijk enz zijn.
Dat is wat anders.

Een logisch gevolg van veelvuldige blootstelling aan iets (in dit geval het zien mensen met obesitas) is dat je brein het gaat normailseren.

De vraag ‘wat is normaal’ wordt in Afrika heel anders beantwoord dan in een Twents dorp. De omgeving bepaalt dus voor een groot gedeelte wat normaal is.

Doordat de omgeving continu verandert, verandert datgene wat normaal is dus ook.

Ben benieuwd naar de link Polar! vooral ook op welk stuk het dan achterhaald is?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 10:53

Nee, door educatie vinden we het niet normaal en gezond. En gaat het dat ook nooit worden.
Zou het alleen op zicht gaan zonder educatie zou je een punt hebben, nu imo niet.

Waarom denk je dat er zoveel reclames, pagina's, noem het maar op over afvallen gaan?
Omdat men het oke en gezond vind?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 10:56

DuoPenotti schreef:
Nee, door educatie vinden we het niet normaal en gezond. En gaat het dat ook nooit worden.
Zou het alleen op zicht gaan zonder educatie zou je een punt hebben, nu imo niet.

Waarom denk je dat er zoveel reclames, pagina's, noem het maar op over afvallen gaan?

Nee omdat het geld oplevert en omdat het nog mag. Anders hadden we nog wel sigarettenreclames gehad, maar dat mag niet meer. De wereld draait om geld. En dat laat de wereld nog altijd beter draaien dan gezondheid.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 10:58

Elin_ schreef:
DuoPenotti schreef:

Nee omdat het geld oplevert en omdat het nog mag. Anders hadden we nog wel sigarettenreclames gehad, maar dat mag niet meer. De wereld draait om geld. En dat laat de wereld nog altijd beter draaien dan gezondheid.

???

Reclames over afvallen vergelijken met reclames van sigaretten????
Ik geloof dat ik je niet begrijp.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 11:03

Omdat reclames niks te maken hebben met gezondheid of iets oké vinden. Dat draait enkel om geld en er is enorm veel geld te verdienen met afvallen. En zoals Elin zegt, als het had gemogen waren de sigaretten reclames er ook nog steeds geweest zoals vroeger, die leverden ook geld op.

Die reclames zijn ook gewoon voor iedereen, wordt niet alleen gericht op mensen met obesitas. Iedereen die maar iets wil afvallen wordt aangetrokken door reclames erover.

Net als dat er tegenwoordig veel reclame is voor proteïne en dergelijke. Dat is juist weer populair om aan te komen/kont te kweken met sporten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 11:14

Ja maar reclames van drank en sigaretten zijn ongezond.
Reclames van afvallen is vóór de gezondheid.
Of dat nu 1 kilo is of 30.
Daarom is het totaal niet te vergelijken.

Uiteraard verdienen ze daar geld mee.
Doet de diëtist ook. Doet een lifestyle coach ook.
Maar wel omdat dik zijn niet als standaard en normaal gezien word.
Wat men hier maar wat graag wil beweren in het topic.

Werd dat als normaal gezien konden die afval reclames en coaches wel ander werk gaan zoeken :P

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 11:29

Maar afvallen is ook niet altijd voor iedereen gezond.
Voor veel mensen wel, maar toch lang niet voor iedereen.

Persoonlijk ben ik er ook wel van overtuigd dat de huidige cultuur deel van de schuld heeft van de hoeveelheid obesitas. Je kunt tegenwoordig altijd en overal eten. Vooral ook heel makkelijk, snel en ongezond eten.

Ik heb het idee dat dat voorheen minder was, als je ging eten dan was dat gepland en ging je ervoor zitten. Je liep niet met een cupcake en Starbucks over straat, dat zouden ze niet eens zo heel lang geleden echt heel gek gevonden hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 11:29

Die coaches werken meer aan onderliggende psygische problematiek volgens mij, ik heb een vriendin met flink overgewicht..zij is een emo eter, gaat wekelijks veelvuldig naar de snackbar. Zij zit nu bij zo'n coach om andere copingsmechanismes aan te leren. Ik heb respect voor haar dat ze deze stap heeft genomen. Naast haar kantoorbaan en vele autorijden wat ze moet doen is er nauwelijks tijd meer om te bewegen.

Het eten geeft een endorfinenkick, daarom is het verslavend..ik vergelijk het dus in mijn hoofd met een verslaving. Niet met lui, dom etc.

Dietisten verdienen ook geld aan magere mensen, heb al veelvuldig gebruik gemaakt van dietisten in het verleden.

Reclames targetten wat ze denken dat verkoopt, volgens mij bestaan er nog geen producten die echt helpen aankomen (pillen ofzo) zou wellicht best een gat een markt kunnen zijn. Een gezond gewicht houden wordt natuurlijk wel aangeraden dus qua reclames zal het denk ik een En/En verhaal zijn. Ook omdat het aantal mensen met overgewicht gestegen is.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 11:30

MyWishMax schreef:
Omdat reclames niks te maken hebben met gezondheid of iets oké vinden. Dat draait enkel om geld en er is enorm veel geld te verdienen met afvallen. En zoals Elin zegt, als het had gemogen waren de sigaretten reclames er ook nog steeds geweest zoals vroeger, die leverden ook geld op.

Die reclames zijn ook gewoon voor iedereen, wordt niet alleen gericht op mensen met obesitas. Iedereen die maar iets wil afvallen wordt aangetrokken door reclames erover.

Net als dat er tegenwoordig veel reclame is voor proteïne en dergelijke. Dat is juist weer populair om aan te komen/kont te kweken met sporten.

En in dat kader is het raar dat reclames voor fastfood nog steeds mogen. Immers weten we dat fastfood ongezond is. Maarja; geld.

Of we als maatschappij obesitas normaler gaan vinden of niet weet ik niet, maar als ik om me heen kijk zie ik meer mensen met, of richting overgewicht dan gezond gewicht. Wat dat betreft ben ik (let op: ik persoonlijk) overgewicht dus al nomaler gaan vinden dan een gezond gewicht. Als iemand gezond gewicht heeft valt het mij in positieve zin op.
Laatst bijgewerkt door 996981 op 23-04-25 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 11:33

Ik ben1am83 en heb altijd tot een jaar terug ongeveer 10+ kilo ondergewicht gehad. Mensen zijn niet altijd aardig kan ik zeggen. Hoe vaak ik het woord anorexia niet heb horen fluisteren achter mijn rug wil je niet weten.
Nu ben ik door medicatie in een jaar tijd ruim 15 kilo aangekomen en dan heb je van die mensen om je heen die lachend vragen of je zwanger bent etc.
Ondanks dat het niet leuk is om te horen heb ik me altijd gerealiseerd dat mensen commentaar hebben omdat ze zelf ergens onzeker over zijn.

Maar als ik dan bijvoorbeeld een van de personen voor me haal waarvan ik negatief commentaar heb gelezen de afgelopen tijd is het Ariane Grande. En als ik dan die foto's bekijk zie ik ook iemand die ongezond mager is. Dat is niet meer het ondergewicht van een normaal dunne persoon.

En heel eerlijk die uitgezakte Ozempic gezichten zien er ook echt lelijk uit. Dan kan het wel gezonder zijn misschien, maar toch.
Echter ik voel niet de neiging om dit soort commentaren te uiten als ik een foto van iemand zie.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 11:36

Reclames hebben niks met gezondheid te maken maar enkel met geld. 99 procent van die reclames en heel aantal coaches zouden het niet doen als ze er geen geld mee verdienden hoor. Je hebt ook heel wat coaches die het echt alleen zijn gaan doen voor het geld, maar geen verstand hebben van de psyche waar sommigen mee te maken hebben en zich ook niet willen verdiepen. Die zie je op SM ook aardig veel. :+ Alleen eventuele overheid spotjes of vanuit de zorg gaan echt over de gezondheid.
En nee, afvallen is niet altijd voor de gezondheid. Niet iedereen heeft kilo's om af te vallen. Als het echt om gezondheid draaide zouden er ook waarschuwingen bij staan en zou je bepaalde dingen niet kunnen kopen als je geen overgewicht zou hebben. Dat is alweer een rare opvatting dat het altijd voor de gezondheid en dus goed zou zijn.

Een diëtist is niet alleen voor afvallen trouwens. Ook al loop je wel de kans om commentaar te krijgen als je er voor iets anders heen gaat, ja.

996981, ja maar er zijn wel meer reclames die ik raar vind :=

Maar ik vind het ook raar als mensen ineens willen dat producten verboden worden, omdat zij het niet kunnen eten omdat ze dan aankomen of omdat het ongezond is als je te veel ervan eet. Er is ook stuk eigen verantwoordelijkheid en ik hoef niet altijd maar gezond te eten en drinken. Ik wil soms juist iets ongezonds, waarom zou dat niet meer verkocht moeten worden? Koop het dan niet. Soms zelfs hele bizarre voorbeelden van alleen nog maar Light producten, sorry ik wil juist geen Light. Ik kan die extra calorieën wel gebruiken.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 23-04-25 11:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 11:37

Tja Ariana Grande weegt nog altijd meer dan mij..maar dat meisje heeft nogal wat meegemaakt zeg. Zal allemaal z'n weerslag hebben gehad. Waarom mensen dat niet kunnen begrijpen en zoveel commentaar moeten hebben over haar uiterlijk, dat is iets wat ik niet goed begrijp.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 11:39

Ik vind dat er wel een groot verschil zit tussen verkopen en actief promoten. Reclames, de manier waarop supermarkten zijn ingericht, de manier waarop voedsel (zels aan salami wordt suiker toegevoegd...) bewerkt wordt. Alles is er op ingericht om mensen te laten kiezen voor het product waar veel aan verdiend wordt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 11:53

Natuurlijk kan men ook naar de diëtist voor aankomen.
Toch zie ik die reclames nooit voorbij komen. Altijd gaat het over afvallen.

Dus het punt wat ik al telkens maak: dik zijn is niet een nieuw normaal.

Voor mij persoonlijk hoeft er geen enkele reclame gestopt te worden betreft legale producten.
Als men reclame wil maken over sigaretten zou dat mijn inziens ook mogen.
Mensen roken toch wel....
En zo ook betreft eten. Iemand moet zelf weten wat hij/zij eet.
Want toen ik nog mager was keek ik niet naar een snoepje minder, dus waarom dan verbieden.
Nu heb ik ze niet in huis... Eigen verantwoording.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 11:59

Elisa2 schreef:
Tja Ariana Grande weegt nog altijd meer dan mij..maar dat meisje heeft nogal wat meegemaakt zeg. Zal allemaal z'n weerslag hebben gehad. Waarom mensen dat niet kunnen begrijpen en zoveel commentaar moeten hebben over haar uiterlijk, dat is iets wat ik niet goed begrijp.

Ik heb even in je profiel gespiekt, maar ik zie daar geen extreem mager persoon, wel iemand die van nature eerder dun is. Ik heb in periodes van stress en ziekte ook wel 52 kilo gewogen bij een lengte van 1m83 en toen vond ik dat ik er inderdaad uitzag zoals Ariane nu. Ik was normaal 60-62 kilo wat dus ongeveer een kilo of 10 te licht is voor mijn lengte.Maar inderdaad daar was een reden voor en ik was er zelf ook niet blij mee. Daarom kun je nooit oordelen als je het hele verhaal niet weet en botte reacties gewoon voor je houden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 12:04

Dat overgewicht (nog) niet door iedereen als normaal wordt gezien betekent toch niet dat daar geen zorgen over mogen zijn n.a.v. de huidige beweging? Nogmaals: De omgeving bepaalt voor een groot gedeelte wat normaal is. Doordat de omgeving continu verandert, verandert datgene wat normaal is dus ook.

Het is nu normaal om in de winter frambozen te eten. Dat was het 50 jaar geleden niet. Het is nu normaal om je eten binnen een halfuur te laten bezorgen, klaargemaakt en wel. Dat was het 50 jaar geleden niet. etc. etc.