superpony schreef:Mensen scheren ook alles over 1 kam. Omdat iets meer dan de helft van de Nederlanders tegen is, moet iedereen maar tegen zijn. Maar ze hebben het ons nog nooit gevraagd en ik denk dat als je echt elke Nederlanders het vraagt, je misschien wel een andere uitslag krijgt.
Eh nee, dit is vrij breed onderzocht, en de meeste mensen vinden vuurwerk klokslag 12 wel mooi, maar bijna iedereen kent ook de vernielingen, de dieren die overstuur zijn, de mensen die niet meer over straat durven en de overige problemen. In mijn eigen omgeving is het aantal mensen dat ok is met een vuurwerkverbod of ronduit voorstander zelfs veel, veeeeeel groter dan 50%.
Citaat:
Het is ook echt iets wat je de laatste jaren steeds meer hoort, want vroeger hoorde vuurwerk erbij en hoorde je ook nooit iets over dieren die er last van hadden. En ik heb toch altijd al honden, katten en paarden.
Dat kan ik in elk geval niet beamen - ook toen ik een jaar of 11 was had familie een hond die helemaal van de wijs raakte en ontzetttend gestressd was. En ook toen al herinner ik me het oorlogsgebied en hoe mijn oom als politieagent altijd dienst had en hoeveel er vernield was.
De problemen zijn toegenomen, maar het was 30, 40 jaar geleden ook al heel vaak niet echt een harmonieus feest van verstandige mensen die rekening met elkaar houden.
Citaat:
Dat trouwens hulpverleners er last van hebben is gewoon schandalig. Dat is niet alleen ene vuurwerk probleem, maar ook een groot probleem van 0,0 respect.
Met O&N is dat op vrij grote schaal, maar het gehele jaar zijn er wel situaties waar dat respect er niet meer is en hulpverleners risico's lopen.
Ja, ongetwijfeld, maar een respectloze burger zonder vuurwerk scheldt de hulpverleners uit, en gaat ze misschien (maar lang niet altijd gelukkig) fysiek te lijf, maar meestal heeft dat niet zulke enorme gevolgen. Met een vuurwerkpijl in de hand of een strijker naar iemand geworpen is het ineens een wapen dat veel letsel kan geven. Dat maakt een GROOT verschil.