Nederland krijgt verbod op consumentenvuurwerk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 22:11

Ik ben er heel blij mee, maar toch een heel klein beetje niet. Ik vind het siervuurwerk wel mooi en dat maakt de jaarwisseling wel echt bijzonder. Ik kijk het liefst gewoon thuis vanuit het raam. Als er niks meer te zien is, wordt het eigenlijk een normale dag, ik bleef er toch voor wakker.

Ja je zou misschien naar een show kunnen, maar ik heb niks met in een drukke menigte staan.

Het wordt dus eigenlijk tijd dat ik ga nadenken over een andere invulling van die avond :P of gewoon lekker naar bed gaan.

Ik lees veel reacties van mensen die denken dat het niet gaat helpen of dat het nog erger wordt, maar ik denk echt wel dat als het alleen illegaal te krijgen is dat er veel minder vuurwerk zal zijn. Hier steken bijvoorbeeld ook veel gezinnen vuurwerk af waarvan ik betwijfel of ze het ook zullen halen als het niet meer mag.

Ik denk dat het eerste jaar wellicht op sommige plekken het wel eerst erger wordt, maar dat het daarna afneemt. Het meeste vuurwerk wordt toch afgestoken op het moment dat de verkoop is gestart.

Tallie1979

Re: Nederland krijgt verbod op consumentenvuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 22:38

Ik hoop dat het verbod er echt komt. Hier liggen er nog steeds vuurwerk resten in de plantsoenen.

Leuk om siervuurwerk af te steken, prachtig! Maar het is geen siervuurwerk meer. Het zijn bommen. Zulke harde knallen dat de ramen in de sponningen staan te trillen. Dat is geen vuurwerk meer.

Buiten dat ik blij ben voor mijn dieren, ben ik ook blij voor de hulpverleners. Het gaat een lange adem kosten, maar hopelijk blijft het ooit zo goed als stil.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 23:17

En ze zijn hier as we speak weer aan het knallen. :roll:

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 07:02

moonsparkle schreef:
Ik ben er heel blij mee, maar toch een heel klein beetje niet. Ik vind het siervuurwerk wel mooi en dat maakt de jaarwisseling wel echt bijzonder. Ik kijk het liefst gewoon thuis vanuit het raam. Als er niks meer te zien is, wordt het eigenlijk een normale dag, ik bleef er toch voor wakker.

Ja je zou misschien naar een show kunnen, maar ik heb niks met in een drukke menigte staan.

Het wordt dus eigenlijk tijd dat ik ga nadenken over een andere invulling van die avond :P of gewoon lekker naar bed gaan.

Ik lees veel reacties van mensen die denken dat het niet gaat helpen of dat het nog erger wordt, maar ik denk echt wel dat als het alleen illegaal te krijgen is dat er veel minder vuurwerk zal zijn. Hier steken bijvoorbeeld ook veel gezinnen vuurwerk af waarvan ik betwijfel of ze het ook zullen halen als het niet meer mag.

Ik denk dat het eerste jaar wellicht op sommige plekken het wel eerst erger wordt, maar dat het daarna afneemt. Het meeste vuurwerk wordt toch afgestoken op het moment dat de verkoop is gestart.

Hier hetzelfde inderdaad. Het gros van de mensen houdt zich gewoon aan de wet, gelukkig. Dus ik verwacht dat dat in dit geval ook gebeurt.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 08:10

Lindsey_99 schreef:
Marjo schreef:
Carbid schieten, dat mag dan nog wel? Die knallen zijn soms nog harder dan een gemiddelde cobra :=

Alleen zit daar het grote probleem, er is een groep mensen die zich niet kan gedragen.

Carbid is toch anders, en stopt zodra het donker wordt want dan kunnen ze de ballen niet meer terugvinden en gaan ze zuipen in de tent.

Ik heb er totaal geen problemen mee dat vuurwerk alleen nog georganiseerd afgestoken mag worden. Prima, want het is hier volledig uit de hand gelopen de afgelopen 30 jaar.

Het is begonnen toen men 3 dagen voor oud-en-nieuw met de verkoop mocht starten. Toen begon het gedonder, want welke overheidsmafklapper had nou gedacht dat men het braafjes nog minimaal 2 dagen thuis zou laten liggen en er alleen maar likkebaardend naar kijken?
Vóór 1993 was de verkoop alleen op oudjaarsdag toegestaan, en snabbelden de fietsenmaker en bouwmarkt er hun decemberomzet bij. Na dat jaar is het volledig en onbeheersbaar uit de hand gelopen.
Ik heb er nul problemen mee. Als de 'investeerders' hun knalgeld gewoon op de bankrekening zouden laten staan, of de 118 miljoen naar bepaalde nuttige bestedingen/doelen zouden doneren, dan had het nog enig nut gehad. Er is gewoon niets van over. Verdampt.

Of koop er een paard van, dan kun je er dagelijks van genieten je geld heel wonderbaarlijk in bruin goud te zien veranderen. :)) :):)

Hier gaat het carbid schieten in het donker vaak nog wel door. Mag ook officieel tot 2 uur snachts
Ze schieten met deksels met daar aan een spijkerbroek geknoopt en in de bebouwde kom dus daar zijn gewoon lantaarn palen.

Het is overdag wel het ergste maar verwacht dat als het vuurwerk weg is ze er langer mee doorgaan

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 08:14

moonsparkle schreef:

Precies.
Alleen het vuurwerk dat nu al illegaal verkregen is geeft zoveel overlast. De mensen die nu al illegaal kopen, gaan daar echt niet mee stoppen.
Juist de brave consument die op 31-12 zijn bestelde siervuurwerk ophaalt om af te steken is de dupe en dat zijn nu juist de mensen van wie je de overlast (buiten de rook en het geknal 'snachts) niet ervaart.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 08:17

Ik ervaar daar ook overlast van. Mijn hond vindt het niks. Ook siervuurwerk geeft knallen, ongelukken, afval, luchtvervuiling. Dieren schrikken er van.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 08:20

Goof schreef:
moonsparkle schreef:

Precies.
Alleen het vuurwerk dat nu al illegaal verkregen is geeft zoveel overlast. De mensen die nu al illegaal kopen, gaan daar echt niet mee stoppen.
Juist de brave consument die op 31-12 zijn bestelde siervuurwerk ophaalt om af te steken is de dupe en dat zijn nu juist de mensen van wie je de overlast (buiten de rook en het geknal 'snachts) niet ervaart.

Oh, ik ervaar daar ook overlast van, hoor :o.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 08:44

SusanH schreef:
Ik ervaar daar ook overlast van. Mijn hond vindt het niks. Ook siervuurwerk geeft knallen, ongelukken, afval, luchtvervuiling. Dieren schrikken er van.

Ik ook, en mijn hond ook.
En naderhand nogmaals van de ladingen afval die hier nu nog her en der liggen. Dozen, broden, potten, pijlen, noem maar op en het ligt er. Verderop heeft een meerkoet zijn nestje gemaakt met vuurwerkresten.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 08:52

SusanH schreef:

Dit inderdaad, ik vind legaal vuurwerk net zo vreselijk en zowel mens als dier wat over de zeik raakt van vuurwerk en milieuvervuiling en het agressieve gedrag richting hulpdiensten, gebeurd ook met legaal vuurwerk. En ook legaal vuurwerk kopen ze groter in en bewaren ze deels om de rest van het jaar nog lekker te gebruiken, dat is zeker niet alleen maar illegaal vuurwerk wat je maanden lang hoort ook.

Doordat nu alles illegaal word is het wel wat velen al zeggen; uiteindelijk word het voor politie juist makkelijker te handhaven wanneer gewoon helemaal niks meer mag, ook al zal dit zeker wel een transitie tijd nodig hebben om uit te vogelen wat praktisch het beste haalbaar is hierin operationeel gezien. Hier aan de landgrenzen met BE en DL zal het lastiger zijn, maar als omringende landen hopelijk ook steeds strenger worden zal ook dat hopelijk tzt verminderen.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 03-04-25 08:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 08:53

Ik kan me niet voorstellen dat er nog voor jaren aan voorraad in de bunkers ligt. Elk jaar komen er nieuwe producten uit, dus je koopt niet voor tien jaar in.

De compensatie die nu gevraagd wordt door de branche is de omzet (!) van tien jaar. Niet eens de winst. Dat is natuurlijk bezopen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 08:55

Dat de branche idd zulke eisen stelt nu vind ik ook echt bi-zar. Iedereen wist dat hier al jaren tegenaan gehikt word dus Echt een grote verrassing kan het ergens ook niet perse zijn imo en dan nu uiteraard gaan steigeren en idiote dingen eisen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 09:01

Ze kunnen in de randstad alvast beginnen met handhaven, want hier knal het hele jaar door. :+

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 09:22

Wij wonen dicht bij de grens dus zijn behoorlijk afhankelijk van wat België gaat doen.

Maar voor ons is het goed nieuws met de paarden aan huis. het brengt behoorlijk wat ademruimte extra op en rond die datum. En ik ben ook blij voor alle anders huisdieren en al het wild. Blij voor minder afval en vervuiling.
En al helemaal blij voor onze hulpverleners. Dat laatste vind ik toch wel doorslag gevend.. Dat was echt een onacceptabele situatie.

Maar ik zie ook hoe jammer het is voor de mensen die zich wel netjes gedragen en er van genieten. en voor de vuuwerkbranche is dit natuurlijk ook echt een bittere pil. Dus ik hoop voor hen dat het een beetje redelijk afgehandeld wordt. De huidige eis lijkt mij behoorlijk aan de grove kant. Vooral omdat het nou niet bepaald een fulltime baan zal zijn geweest.

Mij lijkt het oprecht heel leuk als er dan wel een vuurwerkshow komt in het dorp. Waar je dan samen komt rond 12.00. Want vuurwerk an sich is wel leuk en spectaculair.
Al was de lasershow die iemand in het dorp vrijwillig organiseerde rond kerst ook echt geweldig leuk en magisch en veroorzaakte een hoop minder overlast. Dus eigenlijk zou zoiets uiteindelijk het beste alternatief zijn voor mij.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 09:28

cursebreaker schreef:
Dat de branche idd zulke eisen stelt nu vind ik ook echt bi-zar. Iedereen wist dat hier al jaren tegenaan gehikt word dus Echt een grote verrassing kan het ergens ook niet perse zijn imo en dan nu uiteraard gaan steigeren en idiote dingen eisen.

De voorraad van dit jaar is meer dan voldoende. Wie de afgelopen jaren nog in een vuurwerkbunker heeft geinvesteerd heeft willens en wetens een groot risico genomen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 09:44

Maar heeft dit ook niet met het falende beleid van de overheid? Ze hebben het al jaren over een mogelijk vuurwerkverbod, het was zo ongeveer een traditie ieder jaar om dit ter discussie te stellen.
Dus dat bedrijven hebben geïnvesteerd kan ik wel een beetje in komen.

Ik hoop eerlijk gezegd dat het niet dit jaar in gaat, maar volgend jaar. Dan zit de overheid ook niet met torenhoge compensaties

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 10:23

Lieser schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat er nog voor jaren aan voorraad in de bunkers ligt. Elk jaar komen er nieuwe producten uit, dus je koopt niet voor tien jaar in.

De compensatie die nu gevraagd wordt door de branche is de omzet (!) van tien jaar. Niet eens de winst. Dat is natuurlijk bezopen.

Loretta schreef:
cursebreaker schreef:

De voorraad van dit jaar is meer dan voldoende. Wie de afgelopen jaren nog in een vuurwerkbunker heeft geinvesteerd heeft willens en wetens een groot risico genomen.

Het ontgaat me sowieso een beetje hoor.

- het is al jaren dat we tegen een vuurwerkverbod aan zitten
- nu begin april dus wellicht liggen de bunkers / opslagplaatsen nog niet vol
- wat er nu ligt..... kan dat niet gewoon opgekocht worden om te gebruiken voor lokale vuurwerkshows?

Dan heb je toch 2 vliegen in 1 klap :) Voorraad gecompenseerd. En voor zo'n georganiseerde vuurwerkshow heb je toch vuurwerk nodig. Wie weet kan je zelfs nog wel een aantal van de verkopers betrekken bij de organisatie / het spul bewaren en afsteken of meehelpen coördineren ofzo, voor de gemeente? Dat ze dat als een soort verdienste erbij krijgen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 10:34

Vuurwerk shows werken doorgaand met shells, dus niet wat er in een normale winkel verkrijgbaar is. Maar zou het gewoon aan onze buurlanden verkopen waar het nog wel mag.
Nou ja "gewoon" begrijp best voor de ondernemers dat het een zware klap is, als zaten we er al een tijd tegen aan te hangen.

Ik denk dat er in de wetgeving ook wel het eea gaat veranderen, nu moet het een heterdaad van afsteken zijn, straks gaat het in het bezit hebben al verboden zijn, wat de handhaving makkelijker maakt.
Ik hoop alleen dat ze nog genoeg mankracht hebben/gaan krijgen om het echt goed uit te voeren. Want op veel plekken zit de politie al erg krap in bezetting.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 10:36

Nouja dat kan je voor 1 jaartje dan misschien wel met gewoon consumentenvuurwerk doen, op gemeente-niveau....? Als je die verkopers wilt compenseren, dan liever ook het vuurwerk in bezit krijgen en goed gebruiken ipv alleen een zak geld geven, lijkt mij.

Of zou men het dan van hun kopen en naar het buitenland verkopen...? Ik vraag me eigenlijk wel af hoe dat compenseren er praktisch uitziet :=

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 11:05

Ik ben niet blij met het verbod, maar goed we moeten het eerst nog maar eens afwachten of de voorwaarden hierbij wel door de politieke partijen worden gesteund.
Het zal een hele kluif worden om hand te haven.

Het legale vuurwerk is nooit het grootste probleem geweest. Dat is gewoon heel veilig en grondig getest. Helaas doordat er steeds meer legaal vuurwerk ook niet meer werd toegestaan is de consument/vuurwerkliefhebber naar het buitenland gegaan om mooier en beter siervuurwerk te kopen. En inderdaad ook illegaal. De meeste letsels/vuurwerkslachtoffers komen door -jawel- illegaal vuurwerk.
Ik houd mijn hart vast of de letsels daarom door dit verbod juist niet gaan toenemen.

Daarbij... wat dacht je van alcohol? Ook dit is duidelijk aangetoond dat alcohol i.c.m. vuurwerk ook vaak ongelukken veroorzaakt. Gaan ze dit dan ook verbieden? Dit lijkt me bijna nog een groter probleem.

Heel benieuwd hoe dit verder gaat lopen.
Zelf ben ik niet per se vuurwerkliefhebber, al kan ik er wel van genieten. Voor de dieren is het minder. Maar ik vind dat heel veel mensen die wel van vuurwerk houden en de vuurwerkverkopers nu erg benadeeld worden. En inderdaad... voor mijn gevoel ook weer een traditie die om zeep wordt geholpen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 11:27

c_alsemgeest schreef:
Maar zou het gewoon aan onze buurlanden verkopen waar het nog wel mag.

Volgens die woordvoerder van de vuurwerkbranche ging dit dus niet want dan moesten ze alles stickeren met de taal van het land.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 11:54

Mensen scheren ook alles over 1 kam. Omdat iets meer dan de helft van de Nederlanders tegen is, moet iedereen maar tegen zijn. Maar ze hebben het ons nog nooit gevraagd en ik denk dat als je echt elke Nederlanders het vraagt, je misschien wel een andere uitslag krijgt.

Het is ook echt iets wat je de laatste jaren steeds meer hoort, want vroeger hoorde vuurwerk erbij en hoorde je ook nooit iets over dieren die er last van hadden. En ik heb toch altijd al honden, katten en paarden.
Nu heeft mijn moeder een hondje met angst gehad en dat is heel sneu. Onze BC vindt het ook echt niet leuk, maar hij is de enige van onze 4 honden. De andere 3 slapen er gewoon doorheen.

De paarden laat ik juist buiten en sta ik bij met O&N. Dat vooraf knallen reageren ze nauwelijks op.

Dat wil niet zeggen dat er geen stress is, maar ik vind het eigenlijk voor de vogeltjes met name het ergste. Ik zie ze echt uit de bomen schieten en voor hun ben ik blij als het stopt.
Maar dezelfde mensen die illegaal vuurwerk afsteken of al wekenlang, die lachen ook om de reactie van de vogeltjes. Dat zijn mensen die je niet gaat bereiken en echt weer iets anders gaan verzinnen.

Met O&N wordt ook veel in brand gestoken en ik ben echt bang dat dat soort rottigheid erger gaat worden. Juist met drank op en door het verbod en het gemis van het 12uur moment, hou ik mn hart vast.
En dat zal zoals eerder gezegd 3-5jr duren, maar daar moeten ze wel op voorbereid zijn. Echt handhaven en ingrijpen. Koppel ook een straf aan afsteken en bezit die indruk maakt.

Ik heb het in een ander vuurwerk topic al eens gezegd; in Almere hebben ze jaren mensen met O&N vastgezet als ze vooraf werden gesnapt met vuurwerk. Ik denk dat zoiets ook indruk maakt.
Maar goed, dan is er ook weer een uitdaging om de politie te ontwijken en met vuurwerk afsteken zijn mensen gewoon snel.

Ondanks dat ik siervuurwerk altijd mooi vind en ook echt wel bij het 12 uur moment vindt horen, vind ik het ook allemaal veel en zonde wat de lucht in gaat.
In een ideale wereld was denk ik de beste oplossing geweest dat mensen beperkt siervuurwerk mogen afsteken om 00:00 en mensen zich daar netjes aan houden. En de mensen die dat al deden, hebben daar ook geen moeite mee.

Dat trouwens hulpverleners er last van hebben is gewoon schandalig. Dat is niet alleen ene vuurwerk probleem, maar ook een groot probleem van 0,0 respect.
Met O&N is dat op vrij grote schaal, maar het gehele jaar zijn er wel situaties waar dat respect er niet meer is en hulpverleners risico's lopen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 12:01

Was het maar zo dat mensen zoals toen ik klein was het gewoon even na 0.00 gingen afsteken. 10 minuten elkaar gelukkig nieuw jaar wensen en klaar.

Daarna werd het afsteken vanaf 1800 omdat er domweg geen mens nog wilde wachten tot 0.00 handhaven lukt niet dan passen we de wet wel aan. Daarna zijn mensen begonnen met afsteken de dag van de start van de verkoop. Toen vanaf pakweg ingaan van de wintertijd en nu is het kennelijk al normaal gevonden dat bij wedstrijden verjaardagen begrafenissen of gewoon omdat het maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag of zondag is. Oftewel de moraal van de mensen wordt steeds kleiner en iedereen doet maar waar hij of zij of het of hen zin in heeft met vuurwerk. Al zijn het meestal hijen en geen zijen of anderen.

Als iedereen zich gewoon aan vroeger afsteek tijden hield en vuurwerk ook alleen daarvoor gebruikte waar het voor bedoeld was was het verbod er nooit gekomen. :P Dusse eigen schuld en wie niet horen wil moet maar voelen.

Jammer voor de paar mensen die er wel fatsoenlijk mee omgingen. Maar dat is met alles zo, de paar klootza kken zonder fatsoen verpesten het voor de rest. Met plastic verpakkingen weggooien in de natuur, honden laten loslopen waar het niet mag, roken op onfatsoenlijke plaatsen waar het ongewenst was en zo kan ik wel doorgaan

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 12:23

superpony schreef:
Mensen scheren ook alles over 1 kam. Omdat iets meer dan de helft van de Nederlanders tegen is, moet iedereen maar tegen zijn. Maar ze hebben het ons nog nooit gevraagd en ik denk dat als je echt elke Nederlanders het vraagt, je misschien wel een andere uitslag krijgt.

Eh nee, dit is vrij breed onderzocht, en de meeste mensen vinden vuurwerk klokslag 12 wel mooi, maar bijna iedereen kent ook de vernielingen, de dieren die overstuur zijn, de mensen die niet meer over straat durven en de overige problemen. In mijn eigen omgeving is het aantal mensen dat ok is met een vuurwerkverbod of ronduit voorstander zelfs veel, veeeeeel groter dan 50%.

Citaat:
Het is ook echt iets wat je de laatste jaren steeds meer hoort, want vroeger hoorde vuurwerk erbij en hoorde je ook nooit iets over dieren die er last van hadden. En ik heb toch altijd al honden, katten en paarden.

Dat kan ik in elk geval niet beamen - ook toen ik een jaar of 11 was had familie een hond die helemaal van de wijs raakte en ontzetttend gestressd was. En ook toen al herinner ik me het oorlogsgebied en hoe mijn oom als politieagent altijd dienst had en hoeveel er vernield was.

De problemen zijn toegenomen, maar het was 30, 40 jaar geleden ook al heel vaak niet echt een harmonieus feest van verstandige mensen die rekening met elkaar houden.

Citaat:
Dat trouwens hulpverleners er last van hebben is gewoon schandalig. Dat is niet alleen ene vuurwerk probleem, maar ook een groot probleem van 0,0 respect.
Met O&N is dat op vrij grote schaal, maar het gehele jaar zijn er wel situaties waar dat respect er niet meer is en hulpverleners risico's lopen.

Ja, ongetwijfeld, maar een respectloze burger zonder vuurwerk scheldt de hulpverleners uit, en gaat ze misschien (maar lang niet altijd gelukkig) fysiek te lijf, maar meestal heeft dat niet zulke enorme gevolgen. Met een vuurwerkpijl in de hand of een strijker naar iemand geworpen is het ineens een wapen dat veel letsel kan geven. Dat maakt een GROOT verschil.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 12:32

Het geluid was ook niet vergelijkbaar. Zelfs het legale siervuurwerk piept veel harder en knalt ook flink.
En het begon om 12 en een half uur later was het bij de meeste alweer op.
Je kan het niet meer vergelijken met vroeger.

En dan heb ik het enkel over het geluid.
Het totaal aso gedrag er niet bijgerekend