Waar kan ik nog meer stroom aan verspillen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-25 10:09

Aight schreef:
germie schreef:
Ik lever zo'n 1500 kwh per jaar terug. Waarom zou dat niet zo moeten? Ik heb dus panelen voor een heel gezin op mijn woning, 7 stuks. Want dan zou de woning meer waard zijn bij eventuele verkoop. Is gewoon zo geadviseerd iets meer dan 2 jaar terug. Ook al ben ik dus alleenstaand.

Dan ben je dus verkeerd geadviseerd. Twee jaar geleden was ook al duidelijk dat salderen eraf zou gaan. Helaas hebben de zonnepanelen cowboys jou verkeerde dingen wijsgemaakt, waaronder veel meer leggen dan dat je nodig hebt als alleenstaande.

Is gewoon een groot bedrijf hoor. En nu kun je er niets meer aan doen. Zit 5600 euro in, ga ik nooit terugverdienen. Als ik het geweten had, had ik het geld in de zak gehouden. Toen ik ze liet installeren was er nog geen sprake van een datum van afschaffen van salderen. Alleen dat het mogelijk zou gebeuren. Dan verwacht je dat je ze nog wel terug kunt verdienen. Niet dus.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 11:52

germie schreef:
Aight schreef:

Ik lever zo'n 1500 kwh per jaar terug. Waarom zou dat niet zo moeten? Ik heb dus panelen voor een heel gezin op mijn woning, 7 stuks. Want dan zou de woning meer waard zijn bij eventuele verkoop. Is gewoon zo geadviseerd iets meer dan 2 jaar terug. Ook al ben ik dus alleenstaand.

Dan ben je dus verkeerd geadviseerd. Twee jaar geleden was ook al duidelijk dat salderen eraf zou gaan. Helaas hebben de zonnepanelen cowboys jou verkeerde dingen wijsgemaakt, waaronder veel meer leggen dan dat je nodig hebt als alleenstaande.

Is gewoon een groot bedrijf hoor. En nu kun je er niets meer aan doen. Zit 5600 euro in, ga ik nooit terugverdienen. Als ik het geweten had, had ik het geld in de zak gehouden. Toen ik ze liet installeren was er nog geen sprake van een datum van afschaffen van salderen. Alleen dat het mogelijk zou gebeuren. Dan verwacht je dat je ze nog wel terug kunt verdienen. Niet dus.

Dat klopt niet. Eerder werd bekend gemaakt dat vanaf 2025 het salderen langzaam afgebouwd zou worden. Daar is een streep doorgezet. In plaats daarvan is er geen overgangsregeling maar stopt salderen per 2027 direct. Dus het was wel al lang bekend, ook twee jaar geleden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 12:00

DuoPenotti schreef:
En je een jaar lang moet handelen met die zonnepanelen.
En daar zit het probleem

Bij het UWV nagevraagd en ik krijg te horen dat het handelen word gezien als inkomen en ik gekort word op mijn inkomen. Flink gekort!

Dat gaan we dus niet doen.

Volgens mij weten bedrijven en het UWV er zelf echt te weinig vanaf.
Er zijn meerdere manieren van ‘handelen’. Om de BTW terug te krijgen moet je een dynamisch contract hebben.
Maar het echte handelen op de onbalansmarkt, dat bieden maar weinig energieleveranciers aan. En lang niet elke thuisaccu is überhaupt geschikt voor handelen, laat staan op de onbalansmarkt.
Ik gok dat als je hier bij het UWV op doorvraagt, ze geen idee hebben wat ze zelf bedoelen :+
Stroom uit je zonnepanelen opslaan en later naar het net sturen, dat is sowieso geen handelen.
Stroom goedkoop inkopen op uurbasis en later opgebruiken is ook geen handelen.
Op uurprijzen kun je ook soort van handelen, maar meestal wordt met handelen eigenlijk echt alleen het handelen op de onbalansmarkt bedoeld.
Ik vraag me wel af of het UWV hetzelfde antwoord geeft over zonnepanelen, want dat zijn ook inkomsten als je overproductie hebt :+

O ja, wat salderen betreft; onze panelen zijn in 2017 gelegd, en toen zou de regeling in 2021 aflopen dacht ik? Dat aflopen werd keer op keer verschoven. Het uiteindelijke plan was langzaam afbouwen tot 2029(?) dacht ik.. Totdat het nieuwe kabinet het een goed idee vond om pats boem alles in een klap stop te zetten ^)
Stomme zet. Maar zonnepanelen zijn imo nog steeds rendabel, ook om nu nog te leggen. De sommetjes zijn niet zo lastig. Ze gaan met gemak 25 jaar mee, of langer.. Deel de aanschaf door 25, en je hebt je prijs per jaar. Nog eens door 12, en daar is je prijs per maand. Als je een beetje kan schatten hoeveel van je stroomverbruik overdag wordt gebruikt dan kun je al aardig inschatten hoe veel goedkoper wat zonnepanelen zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 12:40

Het gaat hier wel over de onbalans.
Met uiteraard een accu die dat kan.

Ze hebben er 3 dagen over "vergadert" omdat het idd een nieuwe vraag was voor ze. Die ze wel erg interessant vonden.

Wat ze er wel of niet van weten. Dit was nu het antwoord.
En teveel gedoe gehad met het uwv om het op een ander vlak weer aan te gaan

robert45

Re: Waar kan ik nog meer stroom aan verspillen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 12:55

Een accu alleen voor zelfconsumptie kan niet uit, dit kan alleen uit als je op de onbalansmarkt gaat handelen. Dit gaat allemaal automatisch met bv een nexus thuisbatterij.
Er is maar een manier van handelen en dat is laag inkopen en hoog verkopen.

Hier moet je inderdaad btw over afdragen als je al zonnepanelen hebt aangeschaft zonder btw. De winst op het handelen is zon 1000-1200 euro per jaar. Echter over 2 jaar is de salderingsregeling er niet meer.

Het thuis handelen en lekker verdienen is dan ook grotendeels voorbij omdat je dan je energiebelasting niet meer teugkrijgt. Mijn advies is dan ook niet aan beginnen die thuisbatterij omdat je het nooit zal terugverdienen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 13:44

Ah, dat klinkt logischer, DP :j Al blijft het krom.

Robert, ik weet niet of je Facebook hebt, maar zo ja, kijk eens in de Tibber Facebook groep. Daar zitten een aantal mensen met thuisaccu en Tibber contract, die dus niet op de onbalansmarkt kunnen handelen, en toch prima verdienen aan hun accu. Ik las dat de terugverdientijd van hun rond de 3 jaar of zelfs korter lag. Handelen met uurprijzen werkt dus ook prima.

Hier komt waarschijnlijk dit jaar al een batterij, en anders volgend jaar. Maar dat wordt zelfbouw, dus dan krijg je sowieso geen btw terug. Hoeft ook niet omdat het zo veel goedkoper is.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 15:00

Als je het hebt over de homevolt thuisaccu van tibber, de handelt in principe automatisch op de onbalans markt. Handelen met uurprijzen is handelen op de onbalansmarkt.

Een gemiddelde accu is 10-20kWh. Daar valt niet veel op te verdienen als je die alleen zou opladen op de goedkoopste uren voor zelfconsumptie.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 15:54

Nee, uurprijzen is iets heel anders dan de onbalansmarkt. Hier staat dat uitgelegd: https://smartcell.nl/dynamisch-onbalans/

De meeste mensen die ik ken werken met zelfbouw accu’s. Dan heb je voor €5000 een accu van pakweg 30kWh.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-25 18:03

Aight schreef:
Dat klopt niet. Eerder werd bekend gemaakt dat vanaf 2025 het salderen langzaam afgebouwd zou worden. Daar is een streep doorgezet. In plaats daarvan is er geen overgangsregeling maar stopt salderen per 2027 direct. Dus het was wel al lang bekend, ook twee jaar geleden.

Nee, mijn offerte was al van ruim 4.5 jaar geleden. Toen was dat nog niet bekend. Maar helaas liet een aannemer me zitten met het dak met asbest, en tja, de zonnepanelenboer installeert natuurlijk niet op asbest. Dus moest ik eerst daar weer een nieuwe aannemer voor hebben en toen waren we voordat die tijd had 34 maanden verder helaas. En pas daarna konden de panelen op het dak. Dus ik kon dat gewoon niet weten.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 18:06

germie schreef:
Aight schreef:

Nee, mijn offerte was al van ruim 4.5 jaar geleden. Toen was dat nog niet bekend. Maar helaas liet een aannemer me zitten met het dak met asbest, en tja, de zonnepanelenboer installeert natuurlijk niet op asbest. Dus moest ik eerst daar weer een nieuwe aannemer voor hebben en toen waren we voordat die tijd had 34 maanden verder helaas. En pas daarna konden de panelen op het dak. Dus ik kon dat gewoon niet weten.

Toch wel gek dat je met een 4,5 jaar oude offerte dan het nieuws totaal niet leest of meekrijgt, de zonnepanelen zijn in die tijd ook extreem verbeterd, dus het lijkt me dat je ergens wel iets meekrijgt van prijswijzigingen en opbrengsten tenzij je echt direct al verouderde panelen hebt gelegd. Maar goed. Salderen afschaffen was al sinds Rutte III (2017 - 2021) in de pijplijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 18:16

Dit is een artikel uit 2023.
Daarna dus nogmaals verlengt.

Misschien dat mensen dachten doen ze nog wel een keer?
Maar dat zou dan altijd een aanname zijn geweest.

Afbeelding

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 18:19

Maar het is niet zo dat mensen hun zonnepanelen niet meer terug kunnen verdienen. Dat kan je nog steeds, het duurt alleen langer dan eerst.
De terugverdientijd is langer maar onder aan de streep zijn zonnepanelen niet ineens een slechte keuze.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-25 18:21

Nou, ik heb al gelezen dat de terugverdientijd nu langer is dan de levensduur van de panelen. Dus dan kun je meteen de duurzame gedachte wegstrepen. Ik heb er best wel spijt van dat ik ze heb ja.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 18:39

Ik ben blij dat ik ze niet heb. Zelfs in de beste tijden met kortste terugverdientijd loonde het nog niet. Dus nooit gedaan. Nu ben ik daar blij om.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 18:41

Suzanne F. schreef:
Ik ben blij dat ik ze niet heb. Zelfs in de beste tijden met kortste terugverdientijd loonde het nog niet. Dus nooit gedaan. Nu ben ik daar blij om.

Ik heb tegenwoordig airco om mee te verwarmen. Met deze zonnige weken, had ik afgelopen maart € 150 minder verbruikt, dan ingeschat.
Airco aan, terwijl de zon schijnt, is " gratis".

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-25 18:43

Electra63 schreef:
Suzanne F. schreef:

Ik heb tegenwoordig airco om mee te verwarmen. Met deze zonnige weken, had ik afgelopen maart € 150 minder verbruikt, dan ingeschat.
Airco aan, terwijl de zon schijnt, is " gratis".

Maar die airco kost ook weer een 1600 euro is me verteld. En dat geld moet je wel net hebben.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 18:45

Wij hebben een elektrische kacheltje.
Scheelt ook een hoop in gasverbruik. Kostte meen ergens rond de €120,-

En qua salderen doe ik het best goed.
Vorig jaar in totaal (na salderen) 3 kwh verbruikt.

Dit jaar 2kwh verbruikt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 18:46

Hier zijn de panelen er ook ruim uit.
En verwarmen ook met de airco.
De ketel is al 3 jaar niet meer aangeweest voor de verwarming.

We gaan nooit op vakantie Germie.
Daar zit onze airco bijvoorbeeld.
Dat zijn de keuzes in het leven.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 18:47

Klopt, mijn airco was € 2800.
Maar ik heb een oud, vrijstaand huis en die airco en zonnepanelen schelen mij iedere maand gewoon geld.
Ik had die investering in zonnepanelen en airco daarvoor over.
Saldering zou fijn zijn, zo niet, jammer dan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 18:50

Wij hebben warmtepompen. Duurt ook wel even voor we dat 'terugverdiend' hebben, als dat überhaupt al gebeurt. Maar dat maakt ons niet uit, want we merken een groot verschil in wat we iedere maand voor GWL betalen. En het is een hele fijne, constante warmte.

Een nieuwe CV-ketel koop je ook niet om m terug te verdienen, maar omdat je een comfortabel en warm huis wil in de winter. Zo zie ik het ook met warmtepompen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 19:01

Ik heb ook een airco. Maar zelfs op de heetste maanden komt het elektraverbruik niet boven de 50 euro per maand. Dus voor mij loont het gewoon niet. Mijn terugverdientijd zou zo lang zijn dat die panelen alweer vervangen moeten worden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 19:03

Maar jij hebt het enkel over koelen.
Wij verwarmen er ook mee zodat je bijna geen gas meer verbruikt.
De winst zit hem dan in de verminderde gasrekening.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 19:11

Afbeelding
Zonnepanelen zijn, vanaf 2027, interessant als je de opgewekte stroom zelf direct verbruikt. En daar zit het probleem want op de foto kun je zien dat de opbrengst van zonnepanelen hoofdzakelijk in de zomer is. In de winter is de opbrengst verwaarloosbaar terwijl je dan de meeste stroom verbruikt vooral bij een warmtepomp (airco is ook warmtepomp). De verwachting is dat vanaf 2027 de vergoeding voor terug levering daalt naar globaal kwart cent per KWh of nul. Op de foto ontbreekt 1800 KWh die direct verbruikt is. Dus vanaf 2027 is de besparing per jaar ongeveer 500 euro en daar staat een investering tegenover van 8000 euro. Hieruit volgt bij gelijk blijvende prijzen is de terug verdientijd van zonnepanelen, in mijn situatie, minimaal 16 jaren. De levensduur van de omvormers is gemiddeld 10 jaren met een vervangingswaarde 2500 euro. Dus dan is de terug verdientijd 21 jaren. In 2025 en 2026 is wegens saldering een vermindering stroom kosten elk jaar 1000 euro welke nog niet in de terug verdientijd is verrekend.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 21:25

Suzanne F. schreef:

Waarom denk je dat het niet loonde?
Onze panelen zijn van 2017, en ze waren volledig terugverdiend in 2021.
Vorig jaar hebben we van April tot December (dat zijn even de makkelijkste cijfers om terug te vinden omdat we toen van contract zijn gewisseld) in totaal ruim 11.000kWh verbruikt, en de totale stroomrekening was €1618.
Hadden we al die stroom moeten inkopen aan zeg 28 cent, dan had ons dat dik €3000 gekost.
Een besparing van bijna 50% dankzij de zonnepanelen, die afbetaald zijn en dus 100% gratis stroom leveren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 21:27

Mijn jaarverbruik stroom is 1700 kWh.