Duurzaam leven, hoe draag jij bij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 17:37

Ladyingreen schreef:
Misschien moet ik over 'het vergelijken' even aanvullen dat ik het niet bedoel richting het topic hier, maar meer in mijn 'echte' offline leven ;-) Sorry, ik vind het alleen maar goed dat we hier elkaar inspireren!

@JudithGigi ow ik ben me zeer bewust van de gevolgen van klimaarverandering ook voor NL, de klimaatvluchtelingen, ect. Maar dit was meer in reactie op een vorige post dat milieu-problemen haar minder raken/dichterbij komen dan klimaat-maatregelen.

Aah zo, dan heb ik hem verkeerd gelezen.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 17:39

Het moeilijke aan duurzaamheid is wel inderdaad dat het vele vormen kan aannemen.
Ik heb 5 jaar voor een architectenbureau gewerkt dat hier in België pionier was in duurzaamheid en ecologie,
voor bepaalde projecten werden er echt hele grote studies gemaakt van welke opties duurzamer zijn,
maar dat bestaan uit zoveel facetten, dat er niet 1 juiste oplossing is.
Houtbouw is het meest hernieuwbaar bv. maar lang niet in alle landen groeien er zoveel bomen of is het duurzaam om veel te kappen, als je dan al je hout moet importeren en het transport aan de vergelijking toevoegt, kan beton- of staalbouw toch "duurzamer" uitvallen.

Eén van de meest ambitieuze projecten van het kantoor, ligt vlak aan een kanaal en daar hebben ze voor uitgezocht dat alle materialen via schip kunnen aangevoerd worden, zodat er geen extra vrachtwagens het verkeer in moeten.

Ik denk dat het belangrijkste is dat we ermee bezig zijn en ons er bewust van zijn dat kleine keuzes op grote schaal echt wel een impact kunnen hebben. Ieder van ons in z'n ééntje zal de wereld inderdaad niet verbeteren, maar als iedereen blijft denken dat hij geen verschil kan maken en dus niets doet, zal er zeker niets veranderen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 17:45

Polar schreef:
BarbaLala, jij bent toch zelf ook vegetariër (geweest)? :=

Over pushen en het opdringen van agenda's gesproken trouwens...

Vegan zelfs ;)

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 17:45

Dan snap ik je reactie niet?
BarbaLala schreef:
Ik denk ook niet dat degenen die “extremistisch duurzaam” leven het zien als wegcijferen. Ik denk dat ze vinden dat ze fantastisch bezig zijn.
(Plus ik zie de overeenkomsten met (de eveneeens gepushte propaganda agenda van) veganisme.)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 17:48

Polar schreef:
Dan snap ik je reactie niet?
BarbaLala schreef:
Ik denk ook niet dat degenen die “extremistisch duurzaam” leven het zien als wegcijferen. Ik denk dat ze vinden dat ze fantastisch bezig zijn.
(Plus ik zie de overeenkomsten met (de eveneeens gepushte propaganda agenda van) veganisme.)

Wat snap je niet?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 17:49

DuoPenotti schreef:
Zonnepanelen, eerlijk, de meeste mensen die ik ken die ze hebben is niet voor het klimaat, maar voor de eigen portemonnee. Ja wij ook.
Maar ik ken er wel die er vervolgens prat op gaan hoe goed ze bezig zijn...jaja

En ik zie mensen zeggen, ja ik let op wat ik koop en wat ik nodig heb. Niet meer als eerst 4 truitjes in de kast en er dan achter komen dat ik die al had.
En dan denk ik, dat deed ik 30 jaar terug al.
Ik hoef niet mee te doen aan no buy januari of je huis zooi opruimen challenges.
Wel zijn dat vaak de mensen die zich zo op de borst kloppen hoe goed ze bezig zijn... Echt ik kan daar niks mee....

En klimaat.... pak even de lijst met de meest vervuilendste landen...
Kijk hoe groot zijn zijn en dan naar ons...

Maar laten we de Nederlanders even uitknijpen voor 0, 0000036 graden...
Terwijl er hier mensen onder bruggen slapen, nee geen junkies (niet dat die dat verdienen) want er kan geen huis meer gebouwd worden.
Dat er mensen hier zorgmijden, dat er hier steeds meer mensen naar de voedselbank gaan.
En we vol gespoten groenten en vlees hierheen vliegen met normen die hier de boeren al niet meer mogen. En ondertussen schoppen we ze er wel uit....

Maar onze klimaat goeroe heeft 4 kinderen gefokt....

Kom... we zijn toch helemaal gek hier....

En dan zeg ik tegelijk niet dat we niks moeten doen. Want dat moeten we wel zeker.
Maar wel op een tempo dat niet alleen de rijkste er niets van voelen en nog lekker vliegen en luxe zooi kopen, 20 keer zo duur maar daar zit een goed duurzaam stempeltje in. Terwijl ze de mensen die het niet zo breed hebben uitkotsen want ze zijn niet duurzaam genoeg met een oude benzine auto...met spullen die van ellende uit elkaar vallen en kleren uit de kringloop.... wie heeft er dan recht van spreken?!
Dat laatste is wat ik inderdaad ook beschreef...
Het klopt gewoon niet.

Je eerste alinea vind ik wel een beetje dubbel.
Want als het echt niet om het milieu zou gaan bij de mensen die jij kent en jezelf, zou je dan ook zonnepanelen (of dan een alternatief) hebben laten aanleggen als het minder milieuvriendelijk was geweest dan wat je op dat moment had, maar wel beter voor je portemonnee?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 17:51

BarbaLala schreef:
Wat snap je niet?
Dat je overeenkomsten ziet tussen duurzaam leven en veganisme, dit als extremistisch en negatief ervaart, maar zelf wel veganist bent.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 17:53

Polar schreef:
BarbaLala schreef:
Wat snap je niet?
Dat je overeenkomsten ziet tussen duurzaam leven en veganisme, dit als extremistisch en negatief ervaart, maar zelf wel veganist bent.

GEWEEST!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 17:53

Ik niet nee, dan waren er nooit zonnepanelen gekomen. Sowieso doordat een aannemer z'n afspraken niet nakwam zijn ze pas 2 jaar later geplaatst dan het plan was en nu verdien je ze niet meer terug. Dus ergens heb ik er ook wel spijt van ja. In de winter leveren ze niet genoeg op en in de zomer moet je betalen om terug te leveren. Ik heb mooi 7 panelen, dus voor een heel gezin op mijn woning (werd geadviseerd) terwijl ik er in m'n uppie woon.

Oh ja, dat is natuurlijk ook niet duurzaam, de alleenstaanden in een eengezinswoning. Maar moet er niet aan denken om kleiner te wonen. Ik heb die 3 slaapkamers alle 3 in gebruik en vol staan.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 17:55

BarbaLala schreef:
Polar schreef:

GEWEEST!
AH OKE!! Dat stond niet in je bericht. ;)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 18:03

Jenara schreef:
Het moeilijke aan duurzaamheid is wel inderdaad dat het vele vormen kan aannemen.
Ik heb 5 jaar voor een architectenbureau gewerkt dat hier in België pionier was in duurzaamheid en ecologie,
voor bepaalde projecten werden er echt hele grote studies gemaakt van welke opties duurzamer zijn,
maar dat bestaan uit zoveel facetten, dat er niet 1 juiste oplossing is.
Houtbouw is het meest hernieuwbaar bv. maar lang niet in alle landen groeien er zoveel bomen of is het duurzaam om veel te kappen, als je dan al je hout moet importeren en het transport aan de vergelijking toevoegt, kan beton- of staalbouw toch "duurzamer" uitvallen.

Eén van de meest ambitieuze projecten van het kantoor, ligt vlak aan een kanaal en daar hebben ze voor uitgezocht dat alle materialen via schip kunnen aangevoerd worden, zodat er geen extra vrachtwagens het verkeer in moeten.

Ik denk dat het belangrijkste is dat we ermee bezig zijn en ons er bewust van zijn dat kleine keuzes op grote schaal echt wel een impact kunnen hebben. Ieder van ons in z'n ééntje zal de wereld inderdaad niet verbeteren, maar als iedereen blijft denken dat hij geen verschil kan maken en dus niets doet, zal er zeker niets veranderen.

Absoluut! Mijn vriend is er ook veel minder mee bezig dan ik in 'het dagelijkse leven' maar leidt dan weer wel een project over het herbruiken van kantoormeubilair op grote schaal. Zo draagt hij netto waarschijnlijk meer bij dan ik :)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 18:08

Polar schreef:
AH OKE!! Dat stond niet in je bericht. ;)

Dat hoefde ook niet want jij sprak al in de verleden tijd :D

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 18:14

Ik zette het tussen haakjes voor het geval dat het nu niet meer zo was, dus als optie.

Om nog even in te gaan op de shampoo.
Ik doe het niet voor mijn haar, die doet het prima op 'standaard' shampoo.
En ik denk als ik aangesloten zat op het riool, zou ik er denk ik ook niet zo'n probleem mee hebben om dat te blijven gebruiken.
Tenminste, ik dacht dat dit uiteindelijk wordt gezuiverd?
Maar hier komt het direct de grond weer in, door naar de rivier en de gevolgen daarvan waren direct zichtbaar.

Ik heb nu twee nieuwe opties gekocht en ben benieuwd hoe ze bevallen. :j

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 18:24

Nog een idee over duurzaam leven

Wat te denken van plantjes in de tuin, zitten bij de grote tuincentra ook vol met gif... met een beetje zoekwerk kan je het ook zonder gif kopen. Meestal bij locale kleine centra's
Net zoals met vogelvoer, wij kopen die van de vogelbescherming. Ooit eens naar gekeken, dat blijkt beter voer te zijn dan de goedkopere zakken

Antivlooien middel op je huisdier, en het onnodig ontwormen van je huisdier
Ook iets om bij still te staan

Ik veroordeel niemand hoor, iedereen moet dit voor zichtzelf bepalen. En de keuze maken waarvan men zelf denkt dat dit goed is. En het leven moet ook leuk blijven en betaalbaar zijn

Wij eten bijvoorbeeld wel vlees, maar wel vrije uitloop kip en een kleiner stukje dan wat er gemiddeld op het bord ligt
Ik zelf eet bijna nooit meer vleeswaren, mijn man wel. En dat is prima, dat is zijn keus

Ik koop wel online, maar nooit bij een Temu of Ali. Dierenvoeding hoop ik bijvoorbeeld online. Kleding ook, maar ook geen 6 verschillende maten en kleuren en dan 3 kwart retour sturen...
Ik stuur eigenlijk nooit wat retour

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 18:28

Polar schreef:
Het klopt gewoon niet.

Want als het echt niet om het milieu zou gaan bij de mensen die jij kent en jezelf, zou je dan ook zonnepanelen (of dan een alternatief) hebben laten aanleggen als het minder milieuvriendelijk was geweest dan wat je op dat moment had, maar wel beter voor je portemonnee?

Dan hadden we geen zonnepanelen gehad en ook geen airco.
Pech in de zomer. Want nu is airco compleet luxe. Kost toch niks.
En in de winter had gewoon de cv aangestaan ipv de airco.
Nu is dit goedkoper en daarom staat het aan.

Als salderen dadelijk voorbij is. Gaan we kijken wat voor ons het voordeligste gaat zijn.
Die "milieu en kinderarbeid vrije" thuis accu. Of de cv.

Ja die verwende luxe hebben wij om dat te bekijken..

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 18:33

JudithGigi schreef:
Absoluut! Mijn vriend is er ook veel minder mee bezig dan ik in 'het dagelijkse leven' maar leidt dan weer wel een project over het herbruiken van kantoormeubilair op grote schaal. Zo draagt hij netto waarschijnlijk meer bij dan ik :)

Oh dat is ook interessant!
Ik vind het wel heel fijn om te zien dat er in verschillende sectoren echt wel stappen in de goeie richting worden gezet, dat circulariteit en cradle to cradle aan belang winnen.

Er zijn gelukkig toch wel wat idealisten in de wereld die hier aan werken en aan bijdragen :)
In mijn werk probeer ik dat ook te zijn en in mijn privé leven doe ik wat ik kan.
Ik ben wel altijd op zoek naar dingen die beter kunnen!

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 18:38

DuoPenotti schreef:
Polar schreef:
Het klopt gewoon niet.

Dan hadden we geen zonnepanelen gehad en ook geen airco.
Pech in de zomer. Want nu is airco compleet luxe. Kost toch niks.
En in de winter had gewoon de cv aangestaan ipv de airco.
Nu is dit goedkoper en daarom staat het aan.

Als salderen dadelijk voorbij is. Gaan we kijken wat voor ons het voordeligste gaat zijn.
Die "milieu en kinderarbeid vrije" thuis accu. Of de cv.

Ja die verwende luxe hebben wij om dat te bekijken..
Heel fijn om die luxe te hebben, dat is iets dat hier nog een verre droom is.
Hier is de keuze voor zonnepanelen een mix van overwegingen, maar in de eerste plaats voor het milieu en het zo onafhankelijk mogelijk zijn/worden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 19:00

Polar schreef:
Heel fijn om die luxe te hebben, dat is iets dat hier nog een verre droom is.
Hier is de keuze voor zonnepanelen een mix van overwegingen, maar in de eerste plaats voor het milieu en het zo onafhankelijk mogelijk zijn/worden.

Dat zelfvoorzienend kan misschien waar jij woont wel.
Nederland niet. Die blijven graaien
https://www.bright.nl/nieuws/1255276/du ... elijk.html

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 19:05

Zweden is helaas ook al gevolgd, o.a met het voordeel op de zonnepanelen.
Bovendien is de btw hier een stukje hoger dan in Nederland.

Ik denk dat de plek/type woning waar je woont zeker uitmaakt in het haalbare van zelfvoorzienend leven, maar ik denk dat dat in Nederland ook prima kan.
Het is alleen aan ieder voor zich of iemand dit wil en of het bij iemand past.

germie

Re: Duurzaam leven, hoe draag jij bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 19:15

Ik weet het niet hoor, maar als je geen tuin hebt kun je echt niet zelfvoorzienend leven. Daarnaast kost eigen eten verbouwen tijd, en die tijd heb je vaak niet als je al fulltime werkt.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 19:29

Dat is wat ik schrijf in mijn tweede alinea.
Bovendien zijn er maar heel weinig mensen die echt volledig zelfvoorzienend kunnen (en willen) leven.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 19:32

Polar schreef:
Dat is wat ik schrijf in mijn tweede alinea.
Bovendien zijn er maar heel weinig mensen die echt volledig zelfvoorzienend kunnen (en willen) leven.

Zonder eigen tuin red je het al niet.
En als je fulltime werkt ook niet. Er is ook nog tijd nodig om te ontspannen. Het is dus geen kwestie van niet willen, maar echt van niet kunnen. Ik zou niet weten hoe iemand met een appartement en alleen een balkonnetje zelfvoorzienend kan leven.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 19:33

Polar schreef:
Ik denk dat de plek/type woning waar je woont zeker uitmaakt in het haalbare van zelfvoorzienend leven, maar ik denk dat dat in Nederland ook prima kan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 19:39

Polar schreef:
Polar schreef:

En ik denk dus dat het in Nederland voor 80% van de mensen NIET kan. Simpelweg omdat de tuinen te klein zijn. En de overheid werkt ook niet mee.
Als je in de buurt van Chemours woont wordt het zelfs afgeraden om groenten uit eigen tuin te eten, of eieren van je eigen kippen.

Ik kan hier geen fruitboom in mijn kleinte tuintje zetten omdat die dan te dicht op de erfgrens komt, maar ook komt er voor een moestuin in de achtertuin simpelweg te weinig zonlicht in mijn tuin die volledig in de schaduw ligt. Daarnaast, als ik 3 vierkante meter achter zou kunnen vullen met groenten is dat veel. En dat heb ik wel eens geprobeerd, maar zelfs sla gaat schieten wegens te weinig zonlicht.
Laatst bijgewerkt door germie op 11-02-25 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 19:40

Ik ben even kwijt wie het vroeg maar ik ben heel tevreden over de wasstrips. Ik gebruik voor een volle trommel 1 velletje maar de velletjes hebben een scheurstrip dus je kan makkelijk de helft gebruiken. Knippen zou ook gewoon kunnen denk ik, mocht je een kwart willen gebruiken.

Voor mijn gevoel een half velletje op een hele trommel, lijkt wat weinig. Heb het nog niet geprobeerd dus wellicht is het wel voldoende hoor.

Er was iemand die een site deelde over natuurlijke haar verzorging; heel fijn! Ik ben bijna door m’n shampoo voorraad heen dus dan kan ik me alvast daarin verdiepen :D