Vuurwerk de eeuwige discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vuurwerk verbieden voor partikulieren

Ja
583 (85%)
Nee
88 (12%)
Anders
12 (1%)

Totaal aantal stemmen: 683

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 10:33

Captain schreef:
Gisteravond ook weer een tijd wakker gelegen, er is hier een groepje van 5/6 jongeren die het dorp door lopen en overal rotjes neergooien tot 01:30 ofzo. Komen altijd langs ons huis. 0900-8844 bellen, zou dat werken? En hoe snel komen ze dan?

Als je weet wie het zijn of waar ze precies staan af te steken, dan komen ze wel.

Tenminste, dat ik wat mij verteld werd toen ik 8844 belde.

Captain

Re: Vuurwerk de eeuwige discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 10:42

Ik weet niet wie het zijn (heel stoer met je capuchon op lopen +:)+) maar wel ongeveer welke route ze lopen dus ik ga de volgende keer bellen. :))

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 10:48

Captain schreef:
Ik weet niet wie het zijn (heel stoer met je capuchon op lopen +:)+) maar wel ongeveer welke route ze lopen dus ik ga de volgende keer bellen. :))

Oooeh ooeeh oeeh, of verstop je ergens op hun looproute en laat ze paasei schrikken, zodat ze vallen en je op ze kunt gaan zitten wachten tot de politie komt *\o/*

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 11:01

Ik heb een dikke reet maar niet zo dik dat ik op 5 jongeren kan zitten. _O-

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 11:04

Zit op fb de reacties te lezen onder een artikel over bange paarden door vuurwerk.

Een van de reacties: "ga nou niet moeilijk doen over die ene dag per jaar dat mensen wat leuks kunnen doen"

A. Was het maar 1 dag per jaar en B. Vind ik dat je best een triest leven hebt als 'die ene dag per jaar' de enige is waarop je iets leuks kunt doen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 11:14

Nou snap wel dat ze die "ene" dag per jaar alleen maar wat leuks kunnen doen.
Ze stoken duizenden euro's de lucht in, kunnen andere mensen dagen wat leuks van doen.

Ik heb ooit ergens gewerkt en daar was ook zo'n stoker.
Bijna 5000 euro.
Maar zijn oude auto ging stuk, de bus kwam niet bij het werk in de buurt en zat hij in de problemen.
Want hij had geen geld.
En toen was zijn vriendin ook nog zwanger....goed bezig jongen! Prioriteiten goed bepaald.

Geen idee of hij daarna een keer verstand heeft gekregen want toen werkte ik daar niet meer.
Maar als ik aan hem denk, denk ik wel aan het niveau van de lui die vuurwerkoverlast geven.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 11:27

Das hetzelfde niveau als die lui die het hele jaar door lopen te janken dat ze geen eten kunnen kopen voor de kinderen en dat het leven zooooooo duur is maar met de jaarwisseling wel voor duizenden euro's aan vuurwerk de lucht in knallen. :+

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 11:30

Het eerste vuurwerk heeft hier bij een kennis 2 merries laten aborteren.
Ongelooflijk...

Speciaal de merries naar huis gehaald, vertrouwde stal, vertrouwde paarden, muziekje op, lekker rustig, steken ze vuurwerk af nét naast de stallen.

Op Oudjaarsavond wordt het vuurwerk op 1 locatie gezamelijk afgestoken.
De mensen die er rond wonen, kunnen voorbereidingen treffen.
Hoe kunnen wij nu eigenlijk onze dieren nog veilig houden als er een verbod is, je ze toch zo veilig mogelijk probeert te houden en TOCH steken ze het illegaal af naast een schuur.

Ik begrijp het niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 11:31

lor1_1984 schreef:
Das hetzelfde niveau als die lui die het hele jaar door lopen te janken dat ze geen eten kunnen kopen voor de kinderen en dat het leven zooooooo duur is maar met de jaarwisseling wel voor duizenden euro's aan vuurwerk de lucht in knallen. :+

Precies.
Zo een was hij dus. Hele jaar door klagen.
En dan in december prat gaan hoeveel hij van die zooi had gekocht.
Daarvoor ging hij speciaal voor naar Barle Hertog.
Droeg het hele jaar door een pet van Zena.
En ondertussen geen geld voor zijn auto, terwijl hij zonder niet op het werk kon komen en dan bij collega's die er ver voor om moesten, zeuren hem op te halen.
Leuk in ploegendienst zo'n jojo nog ergens halen en brengen.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 14:09

Om maar te zwijgen over de overlast die het veroorzaakt voor wilde dieren en de natuur allom. Ze hebben hier ooit onderzoek naar gedaan, wilde vogels die een tracker hebben. Die massaal zichzelf net de dood niet invlogen door al het vuurwerk. En dat zijn alleen vogels. Hier vonden we in het bos bij Erica (parc Sandur) geregeld vuurwerk op de paden... the fiets?!

Daarbij word het nu ook massaal, jaha... massaal! Gebruikt voor aanslagen. Zoals de flat van enkele weken geleden wasr een bruidsboetiek in puin lag... samen met de huizen erboven. En is het nu bijna dagelijks raak met die troep.

Ik weet niet hoeveel tekkels ik bij elkaar moet binden daarvoor. Maar ik beloof je dat die niet exploderen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 15:17

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 17:24

DuoPenotti schreef:

Ja klopt, lees net dat iemand zijn geijsroodstaart zich letterlijk is doodgeschrokken door vuurwerk inHellevoetsluis. Dier woonde gewoon in huis. Hier staat daarom de radio hard... en ik stijf van de stress. Volgende week vegint de ellende echt. Zodra ze legaal het allemaal in huis mogen hebben, dan zitten wij 24/7 in huis opgesloten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-24 19:11

Zo sneu altijd, en daarom ben ik blij dat ik nu niet meer de zorgen heb van een doodsbang huisdier. Mijn witte herder was zo ontzettend bang het arme dier, niet meer eten niet meer drinken niet meer uit durven behalve ver weg in een bos. Hem daarom een tijd in een rustig pension afgelegen gebracht noodgedwongen.

Gewoon prut -O- -:(- {:)-:(

En waar ik nu zit nul komma nul geknal, niks. Gewoon bizar over de grens geen geklooi met vuurwerk

En inderdaad dergelijk commentaar, was het maar een dag per jaar een paar uur netjes volgens de regels en rekening houdend met. Dan was het niet zo een probleem -O-

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 19:22

Wat triest van die grijsroodstaart !

Rond 16,00 nog even een rondje met de hond naar buiten, dacht voor het donker is het nog wel rustig. Niet dus, 2 knallen redelijk dichtbij, en ze is weer doodsbang…

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 19:23

Benfan schreef:
DuoPenotti schreef:

Ja klopt, lees net dat iemand zijn geijsroodstaart zich letterlijk is doodgeschrokken door vuurwerk inHellevoetsluis. Dier woonde gewoon in huis. Hier staat daarom de radio hard... en ik stijf van de stress. Volgende week vegint de ellende echt. Zodra ze legaal het allemaal in huis mogen hebben, dan zitten wij 24/7 in huis opgesloten.

Volgende week pas? Hier is het al gezellig.. en dan niet zoals het hele jaar ( :+ ) af en toe een knal of siervuurwerk..

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 20:58

Hier ook gezeur met vuurwerk, vooral toen de vakantie begon. Daarvoor zo nu en dan. Vannochtend zelfs vuurwerk in mijn tuin gevonden, het afval dan. Als ze zo nodig hun plezier willen, mogen ze hun rommel ook zelf houden….

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 21:03

Hier ook heel de dag door knallen. Poezen zijn al dagen van slag.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 21:06

Denk dat het probleem niet perse het vuurwerk is, maar dat een deel van de bevolking zich niet kan gedragen en overlast veroorzaakt.
En dat uit zich met vuurwerk in deze tijd, maar kan met alles.
Je hond in een speeltuin laten poepen en het niet opruimen vindt ik ook aso.
En zo kun je talloze dingen verzinnen.

Alles moet kunnen en je mag nergens iets van zeggen, want dat ben je de sjaak.

Maar goed wij zijn weer voor de 3 keer vuurwerkvluchtelingen met de honden en genieten van de rust en stilte.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 21:58

Als je er iets van zegt ben je een zeikerd en gun je anderen hun lol niet.

Ga lekker wat normaals zoeken om lol mee te trappen, waarmee je geen schade aanricht. :(

En dan ook vaak het commentaar: "je bent zelf toch ook jong geweest? Toen deed je dat ook!"
Eh, nee. Ik ben al sinds ik een jaar of 5/6 was doodsbang voor vuurwerk omdat iemand zn vuurpijl omviel en op mij en mn moeder af schoot...

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 14:24

We kunnen wel stellen dat de meesten van ons het met elkaar eens zijn. Als het nu 1 dag per jaar was, dan was het goed te behappen. Dan ga ik met de honden wel ergens op een hutje op een hei zitten.. en alle vogels. Maar nu ben je bijna 2 maanden de banketstaaf. Want 1 knal en onze hond Boris ziet het niet meer zitten, die draait zich om en sleep je nog net niet mee naar huis.

Volgende week word een hel dus.. We hebben zijn bunker al opgezet (grote doos met een gat). De vogels hebben de radio hard aanstaan met de gordijnen dicht en de daglampen aan. En verder is uitlaten gokwerk geworden.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 14:35

Benfan schreef:
We kunnen wel stellen dat de meesten van ons het met elkaar eens zijn. Als het nu 1 dag per jaar was, dan was het goed te behappen. Dan ga ik met de honden wel ergens op een hutje op een hei zitten.. en alle vogels. Maar nu ben je bijna 2 maanden de banketstaaf. Want 1 knal en onze hond Boris ziet het niet meer zitten, die draait zich om en sleep je nog net niet mee naar huis.

Volgende week word een hel dus.. We hebben zijn bunker al opgezet (grote doos met een gat). De vogels hebben de radio hard aanstaan met de gordijnen dicht en de daglampen aan. En verder is uitlaten gokwerk geworden.

Ze voorspellen hier storm (regen/ harde wind) op oudjaar en nieuwjaar.

Ik heb een hekel aan dat weer, maar ik heb een grotere hekel aan vuurwerk, dus laat het die dag maar gieten. Dagen ervoor ook. :o

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 14:38

Ja dat zag ik ook! Hoop dat het echt ongelofelijk schijtweer wordt. *\o/*

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 14:42

Helaas betekent dat ook dat ze zodra het een beetje redelijk weer is alsnog helemaal losgaan met knallen. -O-
Althans, dat is de ervaring hier.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 14:44

Ieder jaar lijkt het hier wel oorlog, wij wonen zowat in het dorp maar hebben overburen die vuurwerk uit het buitenland halen. Om twaalf uur komt er een heftruck met een paar grote dozen die boven onze stal worden afgestoken. Mijn pony's krijgen een suf maak middel van de dierenarts. Dit helpt wel maar de dagen voor oud en nieuw is een drama... ik denk niet dat het erger kan dan hier. Ik heb ook geen optie mijn pony's ergens een nachtje te stallen. Ben altijd blij als alles weer voorbij is. En praten met de buren heeft geen zin, het is maar 1 keer per jaar hoor je dan, mafkezen... -:(-

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 14:48

Somebody85 schreef:
Maar honden met die hondenpoep is wel een heel jaar. Wat denk je over de hoeveelheid van een heel jaar. En dan heb ik het nog niet over schade die honden aan de natuur toebrengen.

Poep geeft ook zo veel fijnstof he. Echt, de overlast van poep voor de astma patiënten is zwaar onderschat.
}:)

Captain schreef:
Ja dat zag ik ook! Hoop dat het echt ongelofelijk schijtweer wordt. *\o/*
Harde wind, ijskoude slagregens.