Syrië - Regime gevallen, Assad gevlucht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 21:47

Als je al 40 jaar in dezelfde huurwoning zit, wil je ook niet zomaar verhuizen ook al heb je kamers teveel met kind de deur uit. Voor die huur krijg je niks meer in de sociale sector en AOW + pensioentje doet het niet in de vrije sector.
Idem voor veel huizeneigenaren, verkopen en kleiner wonen willen ze misschien wel, maar te ver weg moeten verhuizen of geld moeten bijleggen is geen optie. Dus die blijven zitten. In de jaren '80 zijn een aantal boerderijen hier verkocht aan de woningbouwvereniging met voorwaarde dat eigenaar in het voorhuis kon blijven en de rest sociale huur werd. Maar of er voor zulke opties nu nog geld en interesse is?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 21:47

Qerty schreef:
Maar twee voorbeelden zeggen natuurlijk niets over 'de Syriër in Nederland'. Van het Syrische gezin in Joure dacht ook iedereen dat ze zo goed geïntegreerd waren. Tot de 18-jarige dochter
Ryan werd vermoord door de vader en de broers uit eerwraak.

Net zomin als dat iets zegt over 'de Syriër in Nederland'.[/quote]
Dat zei ook niemand.
Laatst bijgewerkt door Lieser op 09-12-24 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 21:48

Qerty schreef:
Net zomin als dat iets zegt over 'de Syriër in Nederland'.

Dat zei ook niemand.
Laatst bijgewerkt door Lieser op 09-12-24 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 21:48

foxy80 schreef:
En over die fabel dat als asielzoekers weg zijn de woningnood vermindert: we hebben zelf enorme druk op de woningmarkt veroorzaakt door te scheiden... Er zijn hier relatief veel eenoudergezinnen/ alleenstaanden tov families (dus min. 2 volwassenen en kinderen). Dat is gewoon een feit.
janderegelaa schreef:
Veronica2 schreef:

KLopt en daar hoort ook nog bij dat ouderen steeds langer in hun huis blijven wonen en niet bij hun kinderen of in een bejaardentehuis. Voor een gezin met 2 kinderen heb je dus 3 tot 8 woningen nodig.

Ouderen willen best naar een bejaardentehuis maar die worden allemaal afgeschaft. Dit is besloten in het kabinet Rutte II (VVD/PvDA) omdat er besloten werd dat bejaarden langer zelfstandig moeten kunnen wonen en als er een zorgvraag is moet dat opgelost worden met thuiszorg. Maar starters op de woningmarkt zijn afhankelijk van uitstromers wat dus niet gebeurd.

In het onderstaande artikel staat heel duidelijk hoe de woningen verdeeld worden en wordt ook duidelijk gemaakt hoe er gegoocheld wordt met cijfers.

https://www.wyniasweek.nl/vanaf-jaarlij ... r-het-net/

Klopt en ik begrijp nog steeds niet zo goed waarom de bejaardentehuizen er niet meer zijn, ik probeerde dat nog redelijk neutraal neer te zetten :') .

@electra, klopt hoor, in dezelfde tijd zaten mijn ouders bij hun ouders de baby af te wachten. Kopen kwam later, ik denk best nog vrij snel. Daar zitten ze nog van te profiteren en de andere kinderen en ik dus eigenlijk ook. Door de jaren doorgegroeid en wij hebben geen woningen meer die betaalbaar zijn voor starters.

Woningeigenaren/cooperaties en woningbouwverenigingen moeten meer van hun voorraad beschikbaar maken voor sociale huur, maar dat gaat ze dus geld kosten.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 21:51

xPabloBokt schreef:
janderegelaa schreef:

Als je zegt “ik zou willen” dan is dat een wens. En dat is serieus.

Want jij mag voor anderen bepalen wat ze bedoelen?

Ik bepaal niets. Dat is gewoon de Nederlandse taal. Er is zelfs iemand voor veroordeeld. Die vroeg willen jullie meer of minder Marokkanen?

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 21:58

Moderatoropmerking:
De situatie in Syrië en alles wat daaruit voortvloeit is zonder twijfel een complex en gevoelig onderwerp. Het is goed en belangrijk dat we hier met elkaar over kunnen discussiëren en inzichten delen. Dit kan bijdragen aan een beter begrip van de verschillende perspectieven.

We willen echter benadrukken dat persoonlijke aanvallen of kwetsende opmerkingen onnodig en niet wenselijk zijn. Laten we respectvol met elkaar blijven omgaan, zelfs wanneer we het niet met elkaar eens zijn.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 22:06

Veronica2 schreef:
Klopt en ik begrijp nog steeds niet zo goed waarom de bejaardentehuizen er niet meer zijn, ik probeerde dat nog redelijk neutraal neer te zetten :') .

@electra, klopt hoor, in dezelfde tijd zaten mijn ouders bij hun ouders de baby af te wachten. Kopen kwam later, ik denk best nog vrij snel. Daar zitten ze nog van te profiteren en de andere kinderen en ik dus eigenlijk ook. Door de jaren doorgegroeid en wij hebben geen woningen meer die betaalbaar zijn voor starters.

Woningeigenaren/cooperaties en woningbouwverenigingen moeten meer van hun voorraad beschikbaar maken voor sociale huur, maar dat gaat ze dus geld kosten.

Als je dat doet dan is er een veel grotere groep huurders die buiten de boot valt. Namelijk die in de vrije sector moeten huren. Het grootste gedeelte van de huurhuizen zijn vrije sector woningen en die zijn ook allemaal verhuurd.

Dat we een huizentekort hebben is het gevolg van jarenlang verkeerd kabinetsbeleid en nu dat besef er is kunnen we niet meer bouwen door links Europees beleid. Die hebben er voor gezorgd dat we door een enorm strikt stikstofbeleid amper meer huizen kunnen bouwen.

En dan is de cirkel eigenlijk weer rond. Als we genoeg huizen en voorzieningen kunnen bouwen dan kunnen asielzoekers/migranten/gelukszoekers hier best blijven. Maar we kunnen de huidige bevolking niet eens van een huis voorzien. Niet omdat we niet willen maar omdat het simpelweg niet mag.

xPabloBokt
Fotograaf

Re: Syrië - Regime gevallen, Assad gevlucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 22:18

@janderegelaa je kunt ook mensen woorden in de mond leggen terwijl ze letterlijk zeggen het niet over vluchtelingen te hebben maar over mensen in dit topic die letterlijk anti-vluchtelingen uitspraken doen. Je kunt ook lezen wat je wil lezen in plaats van de feiten te accepteren. Beetje bijzonder dit.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 22:32

Het is al zo vaak gezegd: asielzoekers zijn een fractie van de woningzoekenden. Het zijn Nederlanders en arbeidsmigranten die de hoofdmoot vormen.

(die laatsten leven vaak al opgepropt in sobere/ondeugdelijke woningen)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 22:34

xPabloBokt schreef:
@janderegelaa je kunt ook mensen woorden in de mond leggen terwijl ze letterlijk zeggen het niet over vluchtelingen te hebben maar over mensen in dit topic die letterlijk anti-vluchtelingen uitspraken doen. Je kunt ook lezen wat je wil lezen in plaats van de feiten te accepteren. Beetje bijzonder dit.

Ik weet echt wel dat ze het niet over vluchtelingen had maar over de mensen die anti-vluchtelingen opmerkingen maken. Ik kan heel goed begrijpend lezen. Als jij nu even mijn commentaar op haar opmerking terug leest dan weet ook jij precies wat ik bedoelde.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 22:38

janderegelaa schreef:
Veronica2 schreef:

Als je dat doet dan is er een veel grotere groep huurders die buiten de boot valt. Namelijk die in de vrije sector moeten huren. Het grootste gedeelte van de huurhuizen zijn vrije sector woningen en die zijn ook allemaal verhuurd.

Dat we een huizentekort hebben is het gevolg van jarenlang verkeerd kabinetsbeleid en nu dat besef er is kunnen we niet meer bouwen door links Europees beleid. Die hebben er voor gezorgd dat we door een enorm strikt stikstofbeleid amper meer huizen kunnen bouwen.

En dan is de cirkel eigenlijk weer rond. Als we genoeg huizen en voorzieningen kunnen bouwen dan kunnen asielzoekers/migranten/gelukszoekers hier best blijven. Maar we kunnen de huidige bevolking niet eens van een huis voorzien. Niet omdat we niet willen maar omdat het simpelweg niet mag.

De cirkel is weer rond.... links krijgt de schuld. :D

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 22:39

mysa schreef:
Het is al zo vaak gezegd: asielzoekers zijn een fractie van de woningzoekenden. Het zijn Nederlanders en arbeidsmigranten die de hoofdmoot vormen.

(die laatsten leven vaak al opgepropt in sobere/ondeugdelijke woningen)

Het is wel een fractie van de woningzoekenden maar verhoudingsgewijs geen fractie van de mensen die een woning krijgen. Procentueel gezien krijgen statushouders veel meer woningen toegewezen dan andere woningzoekenden in Nederland:

https://www.wyniasweek.nl/vanaf-jaarlij ... r-het-net/

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 22:43

Electra63 schreef:
janderegelaa schreef:

De cirkel is weer rond.... links krijgt de schuld. :D

We hebben dit toch echt aan Timmermans te danken. Dat was de hoge Eurocommissaris die over stikstofbeleid ging.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 22:45

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 22:56

Vergeet ook niet dat Nederlanders zelf een heel groot probleem zijn, wij willen alleen maar groter wonen. Kinderen kunnen geen kamer meer delen, huizen van 80m² zijn te klein voor een gezin met twee kinderen etc.

Als ik in mijn nieuwbouwwijk zie wat voor huizen er gebouwd worden, daar hadden in een rij met 4 woningen makkelijk dubbel zoveel huizen kunnen staan

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 23:03

janderegelaa schreef:
Veronica2 schreef:

Nee hoor, er moet een herschikking komen van welke huurhuizen tegen welke prijs verhuurd mogen worden, ofwel een correctie op de woekering in huurtarieven. Dat is in sommige steden al gedeeltelijk gebeurd, maar nog lang niet voldoende. Er wordt al om gevraagd sinds de jaren 60 volgens mij, er is hard om geroepen in de jaren 80 en nog is het niet opgelost.
Links ja, inderdaad.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 23:08

Amber_anne schreef:
Vergeet ook niet dat Nederlanders zelf een heel groot probleem zijn, wij willen alleen maar groter wonen. Kinderen kunnen geen kamer meer delen, huizen van 80m² zijn te klein voor een gezin met twee kinderen etc.

Als ik in mijn nieuwbouwwijk zie wat voor huizen er gebouwd worden, daar hadden in een rij met 4 woningen makkelijk dubbel zoveel huizen kunnen staan

Huizen worden juist weer kleiner.
https://www.rtl.nl/nieuws/economie/arti ... ds-kleiner

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 23:13

Dat is positief, al is gemiddeld 184m² nog steeds erg groot in mijn ogen

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 23:27

Veronica2 schreef:
janderegelaa schreef:

Nee hoor, er moet een herschikking komen van welke huurhuizen tegen welke prijs verhuurd mogen worden, ofwel een correctie op de woekering in huurtarieven. Dat is in sommige steden al gedeeltelijk gebeurd, maar nog lang niet voldoende. Er wordt al om gevraagd sinds de jaren 60 volgens mij, er is hard om geroepen in de jaren 80 en nog is het niet opgelost.
Links ja, inderdaad.

Wat je zegt klopt niet. De nieuwe huurwet van Hugo de Jonge moest dit regelen en het gevolg is dat niet de huren omlaag gaan maar dat de verhuurders die huizen verkopen omdat ze in de huur te weinig opbrengen.
https://nos.nl/l/2533843

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 23:38

Amber_anne schreef:
Dat is positief, al is gemiddeld 184m² nog steeds erg groot in mijn ogen

Maar dat is koop, daar beslissen de mensen zelf hoe groot ze het willen hebben.
Bijna de helft van de te koop staande nieuwbouw is kleiner dan 100 m2

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 23:56

Het gaat nu wel al lang off-topic.
Dit topic gaat over Syrië en de woningnood in Nederland heeft hier niets mee te maken.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 23:58

janderegelaa schreef:
Dat is wel zo, er zaten ook heel wat Palestijnen met een Nederlandse vluchtelingenstatus in Gaza toen vorig jaar de vlam in de pan sloeg daar. En het is verboden voor vluchtelingen om naar hun thuisland af te reizen. Wat mij betreft verliezen die hun status.
https://www.vluchtelingenwerk.nl/nl/art ... 20gevlucht.

Wow, heftige uitspraak, klinkt toch als een doodvonnis. Als je weet dat men bezig is alle Gazanen uit te roeien, en er zijn er een aantal bij die een veilige haven hebben in Nederland, dan laat je die daar maar lekker verrotten? Daar vind ik toch wel wat van, om het nog heel vriendelijk uit te drukken.

@Electra, helemaal mee eens, dacht ook al even dat ik in het verkeerde topic beland was.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 01:05

hwn schreef:
janderegelaa schreef:
Dat is wel zo, er zaten ook heel wat Palestijnen met een Nederlandse vluchtelingenstatus in Gaza toen vorig jaar de vlam in de pan sloeg daar. En het is verboden voor vluchtelingen om naar hun thuisland af te reizen. Wat mij betreft verliezen die hun status.
https://www.vluchtelingenwerk.nl/nl/art ... 20gevlucht.

Wow, heftige uitspraak, klinkt toch als een doodvonnis. Als je weet dat men bezig is alle Gazanen uit te roeien, en er zijn er een aantal bij die een veilige haven hebben in Nederland, dan laat je die daar maar lekker verrotten? Daar vind ik toch wel wat van, om het nog heel vriendelijk uit te drukken.

Hier asiel, een huis, een uitkering krijgen en dan op onze kosten in Gaza gaan zitten wat uitdrukkelijk verboden is met je vluchtelingenstatus. Daar vind ik wat van, om het nog heel vriendelijk uit te drukken.

Je bent niet voor niets vluchteling, als je dan toch in het gebied kunt zijn vanwaar je gevlucht bent ben je dus geen vluchteling. En het zijn juist deze mensen die de echte vluchtelingen een slechte naam geven.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 02:32

Als we vluchtelingen meer betrekken dan integreren ze vanzelf beter. Uit landen als Syrië komen ook regelmatig hoogopgeleiden en handwerkslieden. Er is oa een tekort aan huisartsen, dierenartsen, tandartsen, verloskundigen. Zij mogen hier niet werken, vaak ook niet na een “update” opleiding. Omdat hun medische diploma hier niet geldig is. Dus in plaats van dat we ze behandelen als deskundigen behandelen we ze als ongeschoolden. Mega zonde.

En in plaats van dat ze 10 jaar wachten op een verblijfsvergunning en hun kinderen al die tijd hier naar school gaan maar hun integratie on hold staat omdat ze steeds moeten verhuizen van de ene coa naar de andere, en geen taal en werkervaring kunnen opdoen behalve dat van stress en angst in opvanglocaties…

Ik vind dat eenieder die hier zeer negatief is over vluchtelingen en arbeidsmigranten zich eerst eens moeten laten kennis maken met deze doelgroep. En verplaats je eens zelf.

Als wij Nederlanders verhuizen naar Amerika, Dubai, Zweden en Frankrijk is dat blijkbaar tof. En dat doen wij zonder dat we hoeven te vluchten. Waarom meten de negatievelingen met meerdere maten?

“Originele bewoners” bestaan nauwelijks. En in Australië waren dat trouwens nog altijd de aboriginals meer dan de blanke Australiërs als je dan toch over bevolkingsgroepen wil praten.

Christenen zijn trouwens ook geen “originele” bevolkingsgroep hier. We hadden de natuurlijke en germaanse gebruiken, voordat oa de Romeinen ons plat liepen en gingen afdwingen wat we moesten geloven en doen. Of de paus. Was ook zeer bloederig. De Frieslanders hebben zich het langst tegen ze staande gehouden, de rest hield wat eerder zich gedeisd. Je zou dat gedrag van mensen kunnen vergelijken met een land waar een dictator of een ISIS de boel domineert.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 07:43

Hannanas schreef:
Als we vluchtelingen meer betrekken dan integreren ze vanzelf beter. Uit landen als Syrië komen ook regelmatig hoogopgeleiden en handwerkslieden. Er is oa een tekort aan huisartsen, dierenartsen, tandartsen, verloskundigen. Zij mogen hier niet werken, vaak ook niet na een “update” opleiding. Omdat hun medische diploma hier niet geldig is. Dus in plaats van dat we ze behandelen als deskundigen behandelen we ze als ongeschoolden. Mega zonde.

Syrische tandartsen mogen in Nederland werken en er werken ook al aardig wat Syrische tandartsen. Zodra ze de inburgeringscursus hebben afgerond, kunnen ze door middel van toetsen aantonen dat het niveau gelijkwaardig is aan de Nederlandse eisen en een aanvraag indienen om een big-registratie te krijgen. Tot die tijd mogen ze onder supervisie werken (er moet een big-geregistreerde tandarts in het pand aanwezig zijn), daarna is dat niet meer nodig.