Wolven, even mijn hart luchten!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 13:56

sterregoud schreef:
josien_m_ schreef:
Nee, dat vind ik eigenlijk niet krom. Wel heel verdrietig dat die dieren gepakt kunnen worden, net als andere echte wilde dieren uiteraard. Ik gun het geen enkel dier, maar wolven zijn geen vegetariers natuurlijk... De semi wilde huisdiersoorten hebben verder wel een fantastisch vrij leven natuurlijk.

Een fantastisch vrij leven ? Heb je het een beetje gevolgd bij de Oostvaardersplassen ? De dieren lijden enorm, nog steeds gaat het niet goed. Ook de runderen en paarden op andere locaties hebben koude en honger te verduren. En dan nog de doodstrijd na aanval wolven…

Dat is natuurlijk ook een stukje waarheid: niet overal gaat het goed met die dieren. Vooral wanneer ze in gebieden lopen die niet van nature geschikt zijn voor de soort. Dat er soms honger en kou zou zijn, of klissen, is wel onderdeel van een natuurlijk leven en vind ik persoonlijk wel acceptabel. Het is niet alleen geweldig, ook hard. Maar wil je dit niet, dan moet je ook alle reeen, eekhoorns, konijnen enz. willen beschermen, geen discriminatie dan.

DubbelFun

Re: Wolven, even mijn hart luchten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 14:20

Over het algemeen kunnen de reeen, eekhoorns, konijnen er zelf uit komen als ze willen, de schapen en koeien & paarden niet!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 14:25

DubbelFun schreef:
Over het algemeen kunnen de reeen, eekhoorns, konijnen er zelf uit komen als ze willen, de schapen en koeien & paarden niet!

Dat vind ik ook. Het loslaten van roofdieren als wolven op dieren die opgesloten zitten, dat vind ik schandalig. Zij hebben geen enkele kans.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 14:41

Gaat het om kansen? Of om het lijden? Wolven eten gewoon andere dieren, of ze nou wel of niet opgesloten zitten. Dat bedoel ik. Als het zielig is voor schapen, is het ook zielig voor reeen toch?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 14:55

Ik vind het voor elk dier zielig. Maar dat is dan natuur. En ze hebben als het goed is allemaal ook weer hun vijanden waar ze dus goed voor op een hoede moeten blijven.
En zo is het kringetje dan weer rond.
Dat is natuur. Bikkel hard.

Maar in natuur staan geen draadjes om heen.
Dieren kunnen trekken naar gebieden met voldoende voedsel.
Weg rennen enz.

In nederland bestaat die natuur amper dus zijn er jagers om te kijken hoe goed gaat het met een populatie en als 1 te groot word en daardoor de andere te veel vijanden word er geschoten.
Of te veel en daardoor te weinig eten, word er geschoten.

Behalve bij sbb en aanverwacnten, die laat ze verhongeren of met gebroken benen staan en dat soort ellende.
Niet eens wilde dieren, nee uitgezette dieren.

Daar zou een wolf een uitkomst kunnen zijn.... kunnen....
Want die wolf is ook liever lui dan moe en wat is er makkelijker dan naar de Mc Donalds te gaan?

Daarnaast de wolf heeft geen vijanden en worden nog wat geholpen met valwild ook....
Wij mens, de natuurlijke vijand worden aan regels gebonden want we mogen ons toch niet bovenaan de voedselketen zetten, dat zou ineens geen natuur zijn :?

De mens is maf geworden, althans die achter het bureau zit en dit heeft bedacht.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 16:25

josien_m_ schreef:
Gaat het om kansen? Of om het lijden? Wolven eten gewoon andere dieren, of ze nou wel of niet opgesloten zitten. Dat bedoel ik. Als het zielig is voor schapen, is het ook zielig voor reeen toch?

Beide, een kudde ponies, die erg klein zijn, is niet echt gevaarlijk voor een roedel wolven, grote runderen van 800 kilo zijn ook geen match voor een roedel wolven, schapen al helemaal niet.
Een ree is heel wendbaar, snel en geboren om in dat soort terrein te overleven en voort te bewegen. Ze zijn compleet wild. Dat semi wild stelt geen bal voor. Dat is gewoon gehouden vee, die zich maar moet zien te redden, maar er eigenlijk te weerloos voor zijn. Tegen een enkele wolf kunnen sommige soorten zich redden, maar tegen roedels zijn ze compleet weerloos.

Verhongering onder semi wilde dieren en ook wild, die bewust achter een omheining zijn geplaatst waar ze niet uit kunnen, is gewoon mishandeling. Allemaal omdat de mens zich constant bemoeit en een godcomplex heeft, waarmee men natuur wil creëren, tegen elke prijs. Die dieren lijden niet door de natuur, maar omdat de mens ze in een bepaalde situatie heeft geplaatst, waarin ze geen kans hebben en waar lijden uit voort vloeit. Dus beide, kansen en lijden.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 16:25

josien_m_ schreef:

een schaap en een paard staat in de wei... willen ze ontsnappen dan moeten ze door draad heen.. komen op de straat of (snel) weg en worden dan aangereden (al vaak gebeurd) dus echt een kans maken ze niet. Een reen kan ontsnappen maar dat word ook steeds moeilijker omdat er nog weinig gebied is waar ze kunnen schuilen, alles word immers volgebouwd. Als er een wolf op een mustang jaagt in een kudde in noordwesten van Amerika in een afgelegen gebied heeft het paard zelfs meer kans om te overleven als bijv een ree maar onze paarden leven niet in een kudde in een groot afgelegen gebied dus dat wolven schapen of paarden vermoorden kun je geen natuur meer noemen maar een makkelijke hap

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 19:48

"De reeen zijn er op gemaakt om wendbaar te zijn en te ontsnappen aan wolven" Dat is natuurlijk zo, maar uiteindelijk worden ze ook geregeld wel gepakt. Reeen en schapen doen niet aan kansberekening, wolven uiteraard wel. Is het dan erger voor het schaap dan voor het ree in de wetenschap dat de laatste meer kans heeft? En ja, het is de natuur. Maakt dat het minder erg? Ik probeer alleen te ontdekken, ook bij mezelf, waar dat meten met 2 maten vandaan komt en hoe ik daar eigenlijk tegenaan kijk.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 20:07

In hoeverre kun je het nog natuur noemen hier? Er zijn in Nederland geen natuurgebieden groot genoeg voor een natuurlijke terretorium voor een roedel wolven. Onze postzegeltjes zijn allemaal te klein voor een roedel wolven. Op de veluwe kom je misschien hooguit tot 1 a 2 roedels. Maar zodra de wildstand daar te laag wordt is het ook al snel te klein,

In echte natuur is een wolventerretorium gewoon veel groter dan onze natuurgebieden. Daarom kom je de wolven ook op de gektste plaatsen tegen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 20:07

josien_m_ schreef:
"De reeen zijn er op gemaakt om wendbaar te zijn en te ontsnappen aan wolven" Dat is natuurlijk zo, maar uiteindelijk worden ze ook geregeld wel gepakt. Reeen en schapen doen niet aan kansberekening, wolven uiteraard wel. Is het dan erger voor het schaap dan voor het ree in de wetenschap dat de laatste meer kans heeft? En ja, het is de natuur. Maakt dat het minder erg? Ik probeer alleen te ontdekken, ook bij mezelf, waar dat meten met 2 maten vandaan komt en hoe ik daar eigenlijk tegenaan kijk.

Nee, het is voor beiden erg. Enkel de een wordt in de situatie geboren, de ander staat er enkel door toedoen van de mens en het vee heeft gewoon een eigenaar. De eigenaar wordt echter van elke zorgplicht ontheven.
Aan de een kun je wat doen, aan de ander niks, alleen kiest men ervoor voor het 'wilde' vee niks te doen.

Persoonlijk vind ik fotos van dode reeën en andere hertachtigen moeilijk, omdat ik er een associatie mee heb. Hetzelfde wat velen hier misschien ook hebben met de ponies die kapot gemaakt worden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 20:15

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 20:35

Loretta schreef:
Beelden waaruit blijkt dat een wolf probleemloos over een hek springt

https://www.facebook.com/share/v/4eAEFj6usDv4daCM/

Ik vraag me af of hekken rond vee niet veel beter uit bijvoorbeeld dubbelstaafmatten kunnen bestaan of iets dergelijks (google: heras hekwerk) en daar bovenop een schuin naar buiten staand bovenstuk, zodat de wolven, als ze rechtomhoog zouden kunnen klimmen, of springen, tegen het schuine gedeelte aan de bovenkant komen en niet verder kunnen en dus ook niet over het hek kunnen. Zit je ook niet met stroomdraden, waaronder het gras zowat gemilimeterd moet worden, en tegen onder het hek doorgraven zou er misschien ook gaas op de grond kunnen worden gelegd/ingegraven, zoals je dat ook bij konijnen doet.

Ik zie al die lage gaashekken en draadjes stroom, waar allerlei dieren vrolijk doorheen gaan, niet echt als wolfwerend.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 20:53

@zoolgangster
Wij hebben dus een gazen hekwerk.
Totaal is rond de 150.
Bovenop dus 2 draden.
Die naar buiten plaatsen kan mocht ik nu dat hekwerk plaatsen. Want dan moet ik een stuk van de erfafscheiding plaatsen omdat het overstekende anders op de buren hun erf komt.
Nu het hele hekwerk verplaatsen is een kostenplaat die voor ons onhaalbaar is.

Daarnaast word het erg bewerkelijk.
Want die strook moet ook weer compleet bijgehouden worden.

Maar in Duitsland is pas een filmpje geplaatst waar de wolf met gemak over 140 springt.
Dus of zoiets nut gaat hebben?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 21:09

DuoPenotti schreef:
@zoolgangster
Wij hebben dus een gazen hekwerk.
Totaal is rond de 150.
Bovenop dus 2 draden.
Die naar buiten plaatsen kan mocht ik nu dat hekwerk plaatsen. Want dan moet ik een stuk van de erfafscheiding plaatsen omdat het overstekende anders op de buren hun erf komt.
Nu het hele hekwerk verplaatsen is een kostenplaat die voor ons onhaalbaar is.

Daarnaast word het erg bewerkelijk.
Want die strook moet ook weer compleet bijgehouden worden.

Maar in Duitsland is pas een filmpje geplaatst waar de wolf met gemak over 140 springt.
Dus of zoiets nut gaat hebben?

Het zou inderdaad een stuk hoger moeten dan 150, en ja, als je al met veel moeite een hekwerk hebt neergezet is het lastig te veranderen. Maar goed, ik ging uit van het idee dat stroomdraden ook niet alles bleken te zijn, veel onderhoud eisen (veel moeten maaien) maar ook omdat ik filmpjes heb gezien waarbij de stroomdraden m.i. te slap hingen, dus niet strak genoeg bevestigd zijn, of net te ver uit elkaar hangen, en dan walst alles erdoorheen: reeën, hazen, vossen honden en dus ook wolven. Maar ook de onbetrouwbaarheid van het energienetwerk heeft me aan het denken gezet, dat we wellicht beter een ander model omheining moeten bedenken, dan alleen stroomdraden. Dat zal misschien niet voor iedereen uitvoerbaar zijn, en afhangen van de situatie ter plaatse, maar nadenken of er een alternatief is lijkt me geen kwaad kunnen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 21:22

Vergunningstechnisch heb je al geluk dat je hoger mag dan 120. Soms zelfs maar 1 meter.

Kijk als je nu nog moet gaan beginnen met afrasteren doe je het anders dan 10 jaar terug.

Maar genoeg paarden mensen met mooie omheiningen zoals die houten doorsteek hekwerken.
Die hebben daar al een hele flinke kostenplaat aan gehad.

Zo wij ook met dit hekwerk.
Nog een keer 25.000 hebben wij niet hiervoor liggen. En denk vele met ons.

Alleen maar voor een handjevol liefhebbers die zelf geen kosten hebben.

Erover nadenken is zeker goed. Het uitvoeren is iets anders. Ook met buren of openbare wegen naast je omheining.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 09:20

Er rouleert op internet een filmpje van wolven die in Wolfheeze over een Herashek van 2 meter klimmen. Als er geen stroom op staat, is het voor een hond/wolf prima te doen om de poten in het gaas te steken. Heras is precies grotehondenpotenformaat qua mazen.

Dat is een beetje het probleem. Gaas kan je moeilijker onder stroon zetten terwijl gaas juist zo'n mooi houvast geeft om te klimmen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 09:29

Maar je kan natuurlijk stroomdraad aan de buitenkant erop zetten.

Hier hebben wij zeker ook aan gedacht. En bij de slootkant en een akkerkant kunnen wij dat realiseren. Niet schuin maar wel voor klimmen op het rechte stuk .

Maar we hebben ook 2 zijdes met buren waar hun tuinen grenzen.
Daar spelen kinderen.
Daar ga/mag je niet enkele lagen stroomdraad spannen.
Maar hun tuinen zijn vrij toegankelijk voor een wolf.

En dan hebben wij hier ook nog dat de landweg iets hoger ligt dan de omringende akkers en weides.
Op ons erf is het hek ongeveer 150. Een sprong vanuit de weg lager.
En ook dat zie je bij genoeg landweggetjes zo.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 09:35

En de vraag: wat ga je dan allemaal omheinen?
Wij hebben een huisperceel waar de paarden in de nachten staan. Daar is de omheining aanpassen redelijk eenvoudig en niet zo duur. Maar daarnaast hebben we een losse weide aan de overzijde. Gaan we die dan ook in Heras Hekwerk zetten? 40 cm naar binnen ivm dat overhellende stuk (tel uit het verlies aan opp)? Trekken we dan de geplante haag en de bomen die daar staan maar weer uit de grond? Breken de takken wallen weer af? Want die staat dan in de weg. En dat zicht..... ipv een lage natuurlijk ogende houten omheining met haag er achter nu een hoge 'muur' aan de weg. En richting de buren wordt het dan een hek van minimaal 2.00 ivm een hoogteverschil daar.

Ik wordt er zo verdrietig van. Echt oprecht.
We doen zo ons best om het landschap te verreiken. Er iets moois van te maken voor ons, de paarden en de beestjes die hier leven en de verre toekomst (iets met boompje groot, plantertje dood). Het uitzicht wordt nu jaar na jaar weer meer 'romantisch ouderwets'. Het idee dat dat allemaal weer kaal moet en een hoog kil hek voor in de plaats moet komen breekt mijn hart een beetje.

Ik hoop nog steeds op een kentering en wij plaatsen deze winter opnieuw 100 meter haag..... Kop in het zand steken lukt nog net in dit deel van Brabant.

edit: ja DP, dat soort aanvullende vraagstukken inderdaad. Dat je echt denkt: hoe moet je dat nou weer oplossen -O- als weer eens iemand heel makkelijk roept: dat plaats je toch 'gewoon' een fatsoenlijke omheining.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 11:56

Ik had ook al een paardenhaag geplant, dus stroomdraad daarbij lukt niet. Wat ik nu extra heb is schapengaas ervoor. Daar groeit alles doorheen, ook braam laat ik groeien en na een jaar valt dat al minder op. En op hoogte nog een schrikdraad erboven/buiten. En plat op de grond gaas van 60 cm breed in plaats van stroom.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 12:02

Ondoordringbare vlechthagen met doornenstruiken, beetje à la de Maquis is misschien nog wat. En hopelijk wordt er toch eindelijk een beetje doorgepakt met beheerplannen. De 'Gelderse burgemeesters' hebben net maar weer eens een brief aan 'Den Haag' geschreven.
En ondertussen wordt er - hier in de omgeving tenminste - burgerlijk ongehoorzaam illegaal afgeschoten. Er zijn op dit moment opeens geen wolvenaanvallen meer in de buurt. Maand geleden was het wekelijks meerdere keren raak. En dat er nu opeens geen wolvenaanvallen zijn komt echt niet omdat alles opeens binnen of achter hekken staat :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 12:09

Ben blij dat de burgemeester van de gemeente waar onze paarden staan (of althans, 1 staat er nu, 1 staat tijdelijk elders oa ivm de wolven) zich hier ook hard voor maakt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 12:20

josien_m_ schreef:

Ja, ik vind het voor reeën ook zielig. Ze krijgen in dichtbevolkte landen als Nederland en België al met zoveel uitdagingen te maken. Bebouwing, verkeer, versnippering van leefgebied, steeds meer recreatie in natuurgebieden. En daar nu wolven bovenop. Ik zou als ree de handdoek in de ring gooien.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 12:29

Gini schreef:
josien_m_ schreef:

Ja, ik vind het voor reeën ook zielig. Ze krijgen in dichtbevolkte landen als Nederland en België al met zoveel uitdagingen te maken. Bebouwing, verkeer, versnippering van leefgebied, steeds meer recreatie in natuurgebieden. En daar nu wolven bovenop. Ik zou als ree de handdoek in de ring gooien.

Het is zeker zielig voor reeen. Het achterna gezeten worden, het aangevallen worden, en dan levend verscheurd. Verschil met konijnen en eekhoorntjes is dat reeen ( net als schapen en ander vee) vaak langer leven tijdens de aanval en het eten. Dat is echt wel horror.

Wat mij bevreemdt is dat er niet gekeken wordt naar de draagkracht van een gebied. Oeverloos wolven toestaan en het ze zelfs makkelijk maken door dieren uit te zetten in de natuurgebieden zonder enige vorm van bescherming , is absurd en empathieloos. Voor wie is dat goed ?
Moeten hele gebieden wolven territorium worden, en worden dan telkens nieuwe prooidieren er bij gezet?
Het lijkt wel een slechte film.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 12:38

sterregoud schreef:
Gini schreef:

Het is zeker zielig voor reeen. Het achterna gezeten worden, het aangevallen worden, en dan levend verscheurd. Verschil met konijnen en eekhoorntjes is dat reeen ( net als schapen en ander vee) vaak langer leven tijdens de aanval en het eten. Dat is echt wel horror.

Wat mij bevreemdt is dat er niet gekeken wordt naar de draagkracht van een gebied. Oeverloos wolven toestaan en het ze zelfs makkelijk maken door dieren uit te zetten in de natuurgebieden zonder enige vorm van bescherming , is absurd en empathieloos. Voor wie is dat goed ?
Moeten hele gebieden wolven territorium worden, en worden dan telkens nieuwe prooidieren er bij gezet?
Het lijkt wel een slechte film.

Reeën vinden ze niet zo belangrijk schijnbaar. Zijn vervangbaar met vee, wat dus ook al gebeurd

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 12:45

Jagers nemen ze op landgoed den Treek niet mee, maar laten ze liggen voor de wolven. Om aanvallen van wolven op vee tegen te gaan.