Heb jij je noodpakket al klaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 20:49

Ja, alleen al als je kijkt tussen Finland en Rusland. Gelukkig heeft Finland een erg sterk leger.
Het voelt gewoon als een hele onwerkelijke tijd om in te leven... daar kan ik vast niet de enige in zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 20:58

_suus19_ schreef:
_San87_ schreef:

Uit nieuwsgierigheid, waarom zou dat niet mogen?

Ik weet niet of het in alle gevallen toegestaan is. Maar mijn ouders leven off grid, zonder enige mogelijkheid om aan te sluiten aan het reguliere netwerk (wel binnen NL).
Voor hun is het in ieder geval toegestaan. Alles gaat daar op diesel, zonnepanelen, grote gastank, eigen waterzuivering, internet direct via satelliet etc. Dus het is wel mogelijk.

Nee, er zullen vast situaties zijn waarbij compleet off grid niet kan/mag. Maar ik zou niet weten waarom je je huis niet van het elektra net zou mogen halen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 22:50

Het gekke is dat 80 jaar vrede onwerkelijk is . Kijk maar eens terug in de geschiedenis.
We mogen ons gelukkig prijzen dat het zolang zo goed is gegaan. Maar de wereld situatie is veranderd.
Wereldmachten zijn aan het verschuiven, andere landen economisch in opkomst. Democratie staat flink onder druk.

De 80tig jarige vrede is aan alle kanten barsten aan het vertonen. Ik hoop dat het tij nog kan keren, maar de geschiedenis stemt me treurig. Als generatie ná de 2de wereldoorlog heb ik nog uit eerste hand verhalen over oorlog, de ontberingen, de angst, de honger en het verdriet. Voor mij is het niet meer dan logisch een voorraadje in huis te hebben. Medicatie, een plan voor “ what if “ met ouders die WOII en de watersnood hebben overleefd kijk ik wellicht anders tegen de wereld aan.
Ook mijn ouders en hun ouders dachten dat het allemaal zo’n vaart niet zou lopen. Mijn grootouders hadden 2x het vertrouwen dat er GEEN oorlog zou komen.

De jongere generatie wil ik graag op het hart drukken niet naief te zijn. Niet te denken dat het zo’n vaart niet zal lopen. Het kan zo maar bewaarheid worden. De wereld vergaat het niet in 1 dag, maar wees voorbereid.
Heb een BUCKETLIST voor WHAT IF. Wat ga je doen, waar ga je heen, met wie en hoe. Als je blijft heb je een plan, voor je veiligheid, voedsel,water, licht en communicatie. Lees de adviezen van de overheid, kijk,luister onafhankelijke nieuwszenders. Bespreek je plannen met vrienden en familie. Je bent niet de enige die zich voorbereid.

Wat in andere delen van de wereld nu gebeurd kan hier ook gebeuren. Er eens goed over nadenken is ook een voorbereiding!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 23:16

Babootje schreef:
Lieser schreef:
Wat ik lastig vind, is dat veel dingen niet onbeperkt houbaar zijn. Jaren terug zorgde ik wel voor pakken water, blikken met groente en dozen met pasta en rijst. Die kon ik na 2 jaar allemaal weggooien (wij eten normaal geen blikgroente bijvoorbeeld). En dat voelde toch niet goed.

Een gekochte, goed afgesloten fles bron- of mineraalwater in flessen of folieverpakking, mits op een donkere koele plaats kun je jaren bewaren, wel tot 10 jaar. Water bevat namelijk geen stoffen waardoor het uit zichzelf gaat bederven. Dit geldt niet voor leidingwater.

Blikken etenswaar en gedroogd etenswaar als pasta blijft ook veel langer houdbaar dan de houdbaarheidsdatum. De THT is een richtlijn, geen harde deadline, ze moeten er iets opzetten. THT geeft aan dat vanaf dat punt de kwaliteit kan verminderen, maar dit gebeurt eigenlijk niet zolang de pakken niet beschadigd raken en ze op droge plekken bewaard worden. TGT, op koelproducten, dat is wel een deadline. Dus THT-producten kan je gerust meerdere jaren bewaren. Wil je ze toch vervangen en niet zelf opmaken, geef het dan aan de voedselbank in plaats van het weg te gooien, die kunnen er wel wat mee. :)

Ik erken zeker dat het rommelige en onvoorspelbare tijden zijn en dat het er absoluut niet vreedzamer op wordt, zowel tussen mensen onderling als op politiek en wereldniveau. Maar het is lastig om te voorspellen hoe het uit de hand loopt en ik denk niet dat je je voor alles kan voorbereiden. De grootste zorg vind ik dat ik in een grote stad woon, simpelweg te veel mensen bij elkaar voor als het misgaat. Ik en een huisgenoot zijn beide fervent (wild)kampeerders, dus we hebben gasflesjes, gasstelletjes, gedroogde voedselpakketten en ander compact etenswaar, een waterfilter (flessen zijn leuk, maar beperkt, we leven in een land met enorm veel water en regenval, dus een goed waterfilter is dan handiger), powerbanks, zaklampen, lucifers, vuurmaker, etc. Verder hebben we altijd wel veel eten in huis, grootverpakkingen rijst, pasta, havermout en blikken bonen, tomatenblokjes, potten notenpasta etc.
Het risico van leven in rommelige tijden ben ik me van bewust, maar ik besef ook heel goed dat ik geen invloed heb op het verloop ervan en wanneer het komt, dus ik probeer me er in het dagelijks leven ook niet te veel mee bezig te houden.

Qua wc-papier zitten wij goed, we hebben net een abonnement bij The Good Roll afgesloten en er staat voor 12 weken wc-papier in de trapkast voor 4 personen. :Y)

Hutcherson

Re: Heb jij je noodpakket al klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 00:09

Vandaag naar aanleiding van dit topic even wat extra lang houdbare dingen ingeslagen. Rijst, macaroni, tomantensaus, sperzieboontjes in blik, fruit in blik, augurken, gewoon alles wat ik kon vinden met een behoorlijke houdbaarheid. En kaarsen!
We hebben wat survival dingen en poedereten en zo'n waterfilter. We hebben ook een beek over ons perceel stromen dus drinken zit goed. Heb nog 20 liter bronwater staan.
Misschien is lucifers enzo nog wel slim en powerbanks.

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 13:46

Na aanleiding van dit topic en ook het nieuws van vandaag over de schepen voor de kust ga ik toch iets minder struisvogel zijn en maar wat inslaan. Merk dat het toch onrustig maakt .

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 13:52

Fluitend twee weken, schat ik zomaar. Veel houdbaar eten, twee volle vriezers en een serieuze power station die op zonnepanelen te laden is; veel hout en een houtkachel voor buiten (en binnenkort ook binnen), gastankjes en branders, flessen water en verschillende waterfiltersystemen, dekens en slaapzakken in overvloed (zelfs gewassen winterdekens van de paarden), kaarsen e.d, kortom komt echt wel goed. Voordeel van vaak kamperen en reizen naar rare landen :-)

/add net als Suliko zeg maar :-)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 13:53

Polar schreef:
En wat als Trump straks aan de macht is en als land mee vecht aan de Russische kant? :o

Dat zie ik echt niet gebeuren. De rednecks samen vechten met "de commies"? Vergeet niet dat veel mannen in het leger daar nog steeds een gruwelijke hekel aan de Russen hebben.
Nee ik heb wel genoeg vertrouwen in die haat om te geloven dat zelfs de maga stemmers dat te ver gaat

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 14:11

Sintara schreef:
Polar schreef:
En wat als Trump straks aan de macht is en als land mee vecht aan de Russische kant? :o

Dat zie ik echt niet gebeuren. De rednecks samen vechten met "de commies"? Vergeet niet dat veel mannen in het leger daar nog steeds een gruwelijke hekel aan de Russen hebben.
Nee ik heb wel genoeg vertrouwen in die haat om te geloven dat zelfs de maga stemmers dat te ver gaat

De maga stemmers hebben ook op Trump gestemd, dus daar heb ik weinig vertrouwen in...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 15:48

En het zijn niet alleen de oorlogen waar we mee te maken kunnen krijgen, maar vergeet niet het klimaat. Een flinke storm met springtij en gaten gegraven in de duinen bij Castricum om de natuur haar gang te laten gaan, worden door deskundigen met grote zorg bekeken. Daar zou ik zeker alvast een stevige (opblaas) boot op zolder leggen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 15:51

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 15:59

Lieser schreef:
Wat ik lastig vind, is dat veel dingen niet onbeperkt houbaar zijn. Jaren terug zorgde ik wel voor pakken water, blikken met groente en dozen met pasta en rijst. Die kon ik na 2 jaar allemaal weggooien (wij eten normaal geen blikgroente bijvoorbeeld). En dat voelde toch niet goed.

Op die dingen staat bijna altijd "tenminste houdbaar tot"

Dus tot die datum gegarandeerd goed en daarna zeer grote kans dat het nog goed is. Kijken, ruiken, proeven. Blik en pot groenten en rijst, pasta zijn zelfs na die datum nog JAREN goed en eetbaar.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 16:07

Kwa verwarming kom ik nog wel een heel eind. Houtkachel, veel hout op voorraad en dat gaat wel.

Enige dat ik continue misgrijp is waterzuivering waarvoor geen stroom nodig is. Dat staat al jaren op mijn lijstje maar het komt er niet van dat te kopen. Met een waterbron onder het huis kom je dan wel een eind mee vooruit. Diepvries zal wel snel uitvallen ga ik van uit ivm stroom maar desnoods weck ik het vriesspul in op de houtkachel. Dan red ik het wel een langere tijd met voedsel. In de zomer kan ik kweken in de winter dan maar zuinig aan doen met eten.

Maar nee echt lekker gaat het niet wereldwijd -O-

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 16:40

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 16:40

Goed idee. Niet alleen voor oorlog, maar ook voor andere onverwachte dingen. Had wel wat extra water in huis en wat blikvoer , maar andere handige dingen als een zaklantaarn moet ik ook nog steeds aanschaffen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 01:42

Vandaag nog even een firesteel gekocht bij decathlon zodat je altijd vuur kan maken (hooi zat :') en we hebben ons eigen bos)
Mijn moeder keek me echt vreemd aan toen ik zei dat dat voor 'doomsday' is of als die idioten in rusland/america meer stomme keuzes maken om het iig een paar dagen vol te houden. En dat ik van de week wat voorraad heb ingeslagen. Mensen verklaren me denk ik voor gek.
Hoe reeel zijn de kansen en wat is het meest logisch dat er dan gaat gebeuren. En is 48 uur kunnen overleden afdoende?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 08:06

mika11 schreef:
Voeding voor huisdieren in voorraad.
Als ik een zak brokken aanbreek van 12 kilo bestel ik direct een nieuwe en heb ook altijd wel 10 a 20 rollen kvv in de vriezer.
Voor in het noodpakket kan je dan behalve brokken ook van die houdbare vleesworsten op voorraad houden voor hond of kat.

En jij zelf? Want ik hoor je alleen maar aan je dieren denken ;(

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 09:09

Hutcherson schreef:
Vandaag nog even een firesteel gekocht bij decathlon zodat je altijd vuur kan maken (hooi zat :') en we hebben ons eigen bos)
Mijn moeder keek me echt vreemd aan toen ik zei dat dat voor 'doomsday' is of als die idioten in rusland/america meer stomme keuzes maken om het iig een paar dagen vol te houden. En dat ik van de week wat voorraad heb ingeslagen. Mensen verklaren me denk ik voor gek.
Hoe reeel zijn de kansen en wat is het meest logisch dat er dan gaat gebeuren. En is 48 uur kunnen overleden afdoende?

Laat andere mensen maar denken wat ze willen. Als jij je er prettig bij voelt om goed voorbereid te zijn dan moet je dat ook gewoon doen.

Want reken maar dat als de oliebol uitbreekt juist die mensen dan het hardste piepen dat ze van niks wisten of direct bij goedvoorbereide mensen (zoals jij) vragen (of zeuren) om voedsel, water, etc...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 10:14

Wij kunnen het vrij lang vol houden. Water op voorraad en in de put. Vriezer vol en generator om stroom te maken, veel rijst, pasta en zelf gemaakt eten in de garage, een gaskachel met flessen die binnen mag branden voor als stroom er af gaat, een gas reservoir achter het huis die zonder stroom gas geeft om te koken en voor oven, een barbecue op hout/ houtskool. Op batterij radio en fluitje na hebben we alles. Maar omdat we zelf stroom kunnen maken (benzine hebben we ook op voorraad) verwacht ik dat we via de sateliet wel het nieuws kunnen krijgen. In Oekraïne zitten mensen regelmatig zonder stroom maar worden vaak vrij snel weer aangesloten. En we hebben natuurlijk onze groente tuin. Maar mocht het bal worden dan gaan we gauw 10 kg vlees halen van de boerderij want dan zal vis wel schaars worden hier en dan komt het wel goed.

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 11:56

Ik denk ook juist dat je ook de mensen helpt die zich niet voorbereid hebben. Dus indirect doe je het ook voor anderen. Als de eerste noodpakketten uitgedeeld worden en je hebt zelf genoeg water/eten /medicatie dan kan een ander jouw pakket gebruiken en dan zijn ze vast dankbaar. Ik denk namelijk ook niet dat je zonder voorbereiding direct doodgaat maar je doet wel een groter beroep op anderen en voorzieningen en bent daarin een grotere belasting.

Verder geeft het mij juist rust om te weten dat ik hier wel goed zit. Juist ook omdat iedereen hier gedeeltelijk zelfvoorzienend is, stroomuitval en geen kraanwater vaak voorkomt. Vrijwel iedereen hier heeft een groentetuin en we wonen in een gebied met veel landbouw met schuren vol graan kikkererwten zonnebloempitten en korianderzaad. Er is hier zoveel meer eten dan inwoners waardoor plunderingen qua voedsel denk ik niet aannemelijk zijn. Luxere dingen zoals zonnepanelen/accu's misschien wel maar geen stroom is ook niet levensbedreigend en we hebben ook (nog) geen zonnepanelen dus wat dat betreft niks te vrezen.

Ik denk sowieso vooral aan de basis en de dingen die we toch al hebben. Sinds een paar maanden heb ik bijvoorbeeld een vlokkenmaker waarmee ik zelf graanvlokken kan maken. Zo maak ik vaak ontbijt dus in het dagelijks leven praktisch maar ook ideaal om graan te kunnen eten zonder koken om gas/hout te besparen. Ik zou zoiets niet kopen puur ter voorbereiding dat heb ik eigenlijk alleen met de waterfilter gedaan. Verder zijn het kampeerspullen en dingen die we gewoon gebruiken.

Een firesteel heb ik trouwens ook, ik zou wel aanraden om even te oefenen. De buitenste laag moet je er eerst even afkrabben dat is namelijk een soort coating. Alleen maar mooi toch dat je je met zo'n simpele aankoop prettiger voelt. Ik vind het altijd fascinerend dat mensen daar dan zo'n mening over kunnen hebben. Zij kopen voor het zelfde bedrag bijvoorbeeld een biertje in de kroeg om zich beter te voelen. Een kwestie van prioriteiten denk ik dan.

Polar, ik snap je gevoel qua afstand ook wel. Bulgarije grenst aan de Zwarte Zee en tussen ons en Oekraïne ligt qua land alleen nog Roemenië. Daarnaast heeft het lang tot de Sovjet Unie behoort, waardoor er hier nog steeds veel pro Russische mensen wonen.

Hoeveel contant geld je nodig hebt hangt denk ik heel erg van de situatie af. Ik denk vooral dat het handig is voor de eerste periode. Ik heb niet zoveel liggen, momenteel ongeveer €1000 in de lokale munteenheid. Hiermee kunnen we ongeveer net zoveel doen als je in nl kan met €2000 (al is dat niet geheel vergelijkbaar). Mocht onze auto stuk gaan dan kunnen we iemand betalen om hem te repareren (we hebben een oudere auto die vaak eenvoudig te repareren is), we kunnen extra brandstof inslaan als dat nog verkrijgbaar is en nog extra diervoeding en langs wat boeren rijden voor extra graan/kikkererwten. Ik kan me voorstellen dat je ook op medisch gebied misschien eerder geholpen wordt als je kan betalen, triest maar met geld kun je vaak meer bereiken dan zonder. Dit bedrag heb ik alleen maar op mijn eigen gevoel gebaseerd. Ik wil het nog wat aanvullen de komende tijd, het ligt niet in de weg en zover rente loop je tegenwoordig ook niet mis.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 18:45

Wat is een firensteel Kiesnaam? Nog nooit van gehoord.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 18:50

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 18:55

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 19:11

Ik zie mezelf niet snel vertrekken met 2 grote honden, 3 katten en een kindje van net 2 jaar. Maar heb wel door dit topic een gesprek gevoerd met m’n moeder dat ik wil dat ze hier heen komt (met wat ze op dat moment heeft). Wij hebben een houtkachel en nog voldoende hout op voorraad.
Ook wel even een eye opener qua honden, die eten alleen vlees. Andere mensen die hier een oplossing in hebben? Houdbare worsten? Brokken? (Die je dus mogelijk niet gebruikt)
Kattenvoer hier altijd voldoende op voorraad.
Ook water en potten groente etc wel op voorraad maar zal er toch nog eens goed doorheen hoeveel precies.
Ook kaarsen/waxine lichtjes altijd op voorraad.

Ik ga nog wel even kijken of het handig is dit op een centrale plek bij elkaar te zetten, zodat je dus ook evt zomer stroom alles kan vinden.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 19:27

Ik volg dit topic. Zelf was ik altijd van team: het zal zo,n vaart niet lopen, ik weet de bomdreiging van de jaren 80 nog, en andere oorlogen en tot nu toe liep het steeds met een sisser af. Maar nu weet ik het zo net nog niet. In een ander topic die hier ook over ging had ik gereageerd dat als de bom valt we het toch niet gaan overleven en dat we drank zat hebben, die dan op gaan drinken en zat en tevreden op bed gaan liggen. Mochten we wakker worden, sien we dan wel hoe het er dan voor staat.

Maar mocht het zo zijn dat er geen bom valt, maar dat de stroom, water, gas en internetvoorzieningen gesaboteerd worden, dan is dat een ander verhaal. En de kans dat dit gebeurt is best aanwezig. Dan kan het geen kwaad om toch het een en ander in te slaan. Ik denk dat ik binnenkort wat 6packs water in ga slaan, de zaklamp check op batterijen,en extra kaarsen koop. Verder zal redden wij ons vast wel.

Denken jullie ook aan zaken als droogshampoo ed? Want als je geen stromend water hebt, en lang haar is dat misschien ook wel slim?