My voice, my choice: recht op abortus in EU

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Re: My voice, my choice: recht op abortus in EU

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 22:17

Die worden ook meegeteld inderdaad. Maar inderdaad een interessante bevinding, dat zou wel verklaren waarom dat cijfer naar mijn gevoel hoger ligt dan ik zou verwachten. Aangezien 75% vd seksueel actieve vrouwen ac gebruikt.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 22:44

IMANDRA schreef:
@Maaike_Indy had je hier nog een mening over? Ik ben wel benieuwd namelijk.

En… waarom mag abortus na misbruik dan wel? Dan wordt er in jouw optiek toch ook een leven beëindigd? Is dat dan niet net zo erg? Of is de psyche van de vrouw dan ineens wel van belang?

van het vaker voeren van een discussie met mensen met dezelfde mening als bijvoorbeeld Maaike_Indy heb ik intussen geleerd dat de enige redenen die ze wel ‘goed genoeg’ vinden dingen zijn waarvan ze denken dat die henzelf zouden kunnen overkomen. En een oordeel hebben over alle dingen waarvan ze denken dat die henzelf niet zullen overkomen, omdat zij dat zichzelf niet zouden laten gebeuren.

Ik heb getekend overigens, ik vind persoonlijk iedere reden goed genoeg. En wbt het argument van de meeste tegenstanders, dat je er toch een leven mee beëindigd, of je het nu wel of niet als leven ziet, mijn persoonlijke mening is dat een potentieel leven wat nog geen bewustzijn heeft beëindigen per definitie niet immoreel is. Lijden veroorzaken aan iets of iemand met gevoel en bewustzijn is immoreel, een foetus heeft geen gevoel en geen bewustzijn dus kun je (tot een bepaalde grens uiteraard) geen lijden veroorzaken. De ‘moeder’ heeft dat wel.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 22:47

secricible schreef:
Die worden ook meegeteld inderdaad. Maar inderdaad een interessante bevinding, dat zou wel verklaren waarom dat cijfer naar mijn gevoel hoger ligt dan ik zou verwachten. Aangezien 75% vd seksueel actieve vrouwen ac gebruikt.

Maar dat is iets dat relatief vaak voorkomt, dat maakt heel het beeld van de statistieken toch vervormd?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 22:54

Dat hangt er vanaf wat je wil weten natuurlijk.
Je kan er vanuitgaan dat dat aantal relatief stabiel is. Het zal hoogstens stijgen als er ook meer kinderen geboren worden, daarvoor wordt ook de ratio tussen geboren kinderen en abortus bepaalt. Het aantal abortussen per 1000 geboren kinderen is ook gestegen dus de oorzaak van toename in abortussen ligt niet in vaker een curettage na een miskraam.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 23:29

secricible schreef:
Maar medicinaal gebeurt eigenlijk vrijwel nooit bij een late abortus bij ongewenste zwangerschap. Wel bij een gewenste zwangerschap (uiteraard).

Hoewel die 2 voor de wet hetzelfde zijn, is de behandeling voor een afbreking in het tweede trimester bij een gewenste zwangerschap meer te vergelijken met een inleiding en bij een ongewenste zwangerschap vindt een instrumentale abortus plaats.

Oh dat zou kunnen. Ik ken het alleen via het ziekenhuis en dus bij het afbreken van gewenste zwangerschap vanwege medische redenen, had niet gedacht dat dat zo ver uit elkaar zou liggen gezien mij is verteld dat medicinaal wel de voorkeursmethode is, vanwege risico's etcetera.

Bedankt voor het verbeteren :j

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 23:36

https://rutgers.nl/abortus/

Laat 2 grafieken zien mbt afbrekingen in een ziekenhuis en in klinieken.
Maar wat MissBambi zegt had ik ook nooit zo bij stil gestaan, maar dat zou wel (deels) verklaren waarom de afbrekingen tm 8(-13) weken in ziekenhuizen zo "hoog" is. Nu weet ik niet hoe het in andere ziekenhuizen is geregeld (voor late afbrekingen gaan mensen doorgaans naar de 3e lijn), maar ik heb in 3 jaar tijd 1 afbreking meegemaakt dus snapte al niet zo goed waarom de cijfers tm 8 weken zo relatief hoog zijn voor ziekenhuizen. Maar als o.a. missed abortions, en wellicht ook dus buitenbaarmoederlijke zwangerschappen, meegerekend worden, verklaart dat wel een hoop qua cijfers. En die zijn in de meeste gevallen wel gewenst dus dan krijg je idd te maken met vrouwen die bewust geen ac (meer) gebruikten.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 23:46

journee schreef:
Maaike_Indy schreef:

Iemand verplichten een orgaan af te staan ten behoeve van iemand anders zie ik niet als hetzelfde als een zwangerschap. Dat orgaan hoort in het lichaam van de "eigenaar". Het er opzettelijk uit halen om het aan iemand anders te geven (met alle kans van afstoting en zeker geen garantie op succes) is een keuze die niemand anders dan de eigenaar van het orgaan kan maken.

Een zwangerschap is een gevolg van sex, hopelijk met consent. Voor sommigen een ongewenst gevolg, maar wel een gevolg.
Die baby hoort in het lichaam van de moeder. "Maar het is voor 24 weken nog niet levensvatbaar" vind ik echt een heel bijzonder argument. Een vis is ook niet levensvatbaar op het droge en een zeehond moet je niet in de Sahara plaatsen. Wij als mensen zijn ook niet levensvatbaar op de maan. Bij een normale zwangerschap, zonder complicaties en een gezond kindje, heeft het 9 maanden nodig om de meeste kans op een goede start in de wereld buiten de buik van de moeder te maken.

In het geval van misbruik heeft de moeder geen consent gegeven. Haar zwangerschap is gevolg van de bandeloosheid of slechtheid van een man. In een dergelijk geval wordt er inderdaad een leven beëindigd. Zou niet mijn voorkeur hebben maar ik vind dat een vrouw de optie moet hebben als zij totaal geen inspraak heeft gehad in het begin van dit leven.

Ik wil niet zeggen dat ik er in de andere gevallen geen begrip voor heb. Ik snap heel goed waarom vrouwen in sommige situaties niet op een kind zitten te wachten. Dat hadden ze dan heel hard gezegd, moeten bedenken voor ze hun consent gaven.

Je geeft mij het gevoel dat je hier loopt te muggenziften om mij klem te praten. Maar goed, ik zal uitgaan van je oprechte interesse naar mijn gedachten en misschien heb ik het er niet duidelijk genoeg neergezet. Dat kan ook.
Elke levend organisme is ingesteld op voortplanting. Een eicel en een zaadcel zijn er om het voortbestaan van een soort mogelijk te maken. Dat een deel van de bevruchte eicellen uiteindelijk het levenslicht niet ziet is mij bekend. Het uiteindelijke "doel" van de voorplanting en die bevruchte eicel is dat er een nieuw leven komt. Dat bedoel ik met "zoals het hoort". Ik schrijf hier geen wetenschappelijke teksten ;)

Nog wat cijfers over abortus in NL ik geloof in 2023:
ruim 39.000 abortussen op jaarbasis
41% van de vrouwen die een abortus pleegde gebruikte geen anticonceptie methode
Bij 67.3% van de vrouwen ging het om een eerste abortus
Bij 32.7% ging het om een herhaalde abortus (waarvan 33% geen anticonceptie gebruikte)
87% in de eerste trimester

https://fiom.nl/ongewenst-zwanger/abortus/cijfers-feiten-abortus
https://fiom.nl/sites/fiom-nl/files/media/files/bijlage-factsheet-herhaalde-abortus.pdf

Ga je op zoek hoe vanaf de 2e trimester de zwangerschap wordt afgebroken dan krijg je dit soort uitleg:
"Vanaf 13 weken zwangerschap wordt er gebruik gemaakt van een andere instrumentele behandeling."
Ik heb er even wat verder naar gezocht en kwam eigenlijk alleen op anti abortus sites daar informatie over tegen. Er is vermoedelijk wel degelijk sprake van dat een baby/foetus/(of welke wetenschappelijke benaming je er aan wil geven) uit elkaar gehaald moet worden om uit de baarmoeder gehaald te worden.

Voor de beelden (animatie), uitgelegd door een Amerikaanse arts die zelf abortussen heeft uitgevoerd. Of het in NL op eenzelfde manier gaat weet ik dus niet. De abortus klinieken zijn niet bepaald open over hun manier van werken als het gaat om abortussen na 12 weken.

https://www.youtube.com/watch?v=0htVXjPH_9M&ab_channel=EkklesiaMuskogee

Nogmaals, in de herhaling, ben ik voor een algeheel verbod op abortus? NEE, Ik vind het oprecht schandalig dat er vrouwen medische hulp ontzegt wordt wanneer er sprake is van (levens)gevaar voor de moeder of als er uitzichtloos lijden voor het kind.

We leven in een wereld die niet perfect is. Er is ongelijkheid, er is armoede, uitbuiting, oorlog en alle dingen die daarmee samengaan. Ik ben daar niet blind voor en ik begrijp ook zeker wel dat abortus voor sommige vrouwen de enige uitweg lijkt/is. Zou ik iemand willen verplichten een zwangerschap uit te dragen die niet gewenst is? NEE, maar, dat betekent niet dat ik mijn handtekening ga zetten onder een petitie die abortus zo toegankelijk mogelijk wil maken. Want daar ben ik het niet mee eens. Ik ben voor een veel genuanceerdere tussenweg. Daar heb ik het al meer over gehad in dit topic dus dat zal ik hier nu niet herhalen.

Als in Nederland van de vrouwen die voor een abortus gaan er 32.7% voor een herhaalde abortus gaat en dat van die vrouwen er 30% geen anticonceptie methode gebruikt, dan VIND IK, dat het in Nederland te makkelijk is om een abortus te krijgen. Het is nog gratis ook terwijl er voor anticonceptie betaald moet worden. Er mag best wel wat meer moeite gedaan worden om beëindiging van leven te voorkomen.

Ik heb het idee dat jij ervan uit gaat dat een kind dat eventueel geboren zou worden een rooskleurige toekomst tegemoet zou gaan. Maar dat is dus geen vast gegeven. Sterk nog, juist kinderen die niet gewenst zijn lopen een veel groter risico op een heel ongelukkige jeugd. Maar jij vind het 'redden' van een leven dan belangrijker dan kwaliteit van leven?

Als je zo redeneert kan beter elk kindje geaborteerd worden toch? Kwaliteit van leven is iets wat altijd maar onzeker is en nooit te voorspellen is.

Ik ben een tegenstander van abortus en heb dit jaar dan ook meegelopen met de stille mars voor het leven. Een mooie ervaring.

Het verbaast me altijd weer dat pro-abortus mensen het hebben over choice, terwijl er bij abortus voor één iemand geen keuze is: het kindje. Dat wordt namelijk zonder consent van het leven beroofd...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 23:51

Wat voor leven, als het ongewenst is? En welk kindje?
Er is een embryo en in een later stadium een foetus, maar beiden zijn nog geen kind.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 23:58

_Mar3 schreef:
Als je zo redeneert kan beter elk kindje geaborteerd worden toch? Kwaliteit van leven is iets wat altijd maar onzeker is en nooit te voorspellen is.

Ik ben een tegenstander van abortus en heb dit jaar dan ook meegelopen met de stille mars voor het leven. Een mooie ervaring.

Het verbaast me altijd weer dat pro-abortus mensen het hebben over choice, terwijl er bij abortus voor één iemand geen keuze is: het kindje. Dat wordt namelijk zonder consent van het leven beroofd...

Nee maar dat argument gaat andersom natuurlijk ook niet op. Het wordt nu zonder consent geboren en op een wereld gezet waarin het ongewenst is, met alle consequenties van dien.

In jou argument heb je het uitgangspunt dat geboren worden beter is dan niet geboren worden. Dat leven beter is dan niet leven. Dat gaat natuurlijk niet op, of hoeft iig niet op te gaan.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 23:59

Marije_jiplover schreef:
Wat voor leven, als het ongewenst is? En welk kindje?
Er is een embryo en in een later stadium een foetus, maar beiden zijn nog geen kind.

Hoe vaak zie je niet dat een kindje ongewenst is door de biologische ouders, maar zo gewenst is door de adoptieouders? En dat het kind een mooi leven tegemoet gaat. Met hobbels, met struggles én goede momenten.

Een embryo/foetus is een term voor het ontwikkelingsstadium waar een kindje zich in bevindt. Net als peuter of kleuter. Of zoals Wikipedia zegt: een foetus of vrucht is een onvoldragen menselijk wezen.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 00:04

secricible schreef:
_Mar3 schreef:

Nee maar dat argument gaat andersom natuurlijk ook niet op. Het wordt nu zonder consent geboren en op een wereld gezet waarin het ongewenst is, met alle consequenties van dien.

In jou argument heb je het uitgangspunt dat geboren worden beter is dan niet geboren worden. Dat leven beter is dan niet leven. Dat gaat natuurlijk niet op, of hoeft iig niet op te gaan.

Als je jouw redenatie volgt, is het ook te rechtvaardigen om een pasgeboren (ongewenste) baby te doden. Want het kind is zonder consent op de wereld gezet en kan niet aangeven of dat het wel/niet wil. Of bedoel je het anders? :)

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 00:08

_Mar3 schreef:

Het wordt ook zonder consent verwekt. Maar daar hoor je niemand over.

Ik moet altijd maar 'dankbaar en blij zijn' dat ik leef. Maar als het aan mij had gelegen was ik geaborteerd. En dan kom ik nog uit een best oké middenstandsgezin waar ik gewoon gewenst en gepland was, kun je nagaan.

Dus nogmaals, voor als mensen er in de gauwigheid overheen gelezen hebben: Het wordt ook zonder consent verwekt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 00:23

Kennelijk is leven een plicht en doodgaan verboden?
Geen vrolijk uitgangspunt, hoe hard je ook naar de positieve kanten zoekt.
Het blijft beslissen over een ander, waarom mag dat wel over moeten geboren worden van de baby, en niet over de moeder? Die baby heeft nog geen besef van leven en al die ingewikkelde concepten die hier getypt worden. Moeder weet wat de consequenties zijn voor zowel haarzelf als het kind en maakt daarop een keuze over verwachte kwaliteit van leven van beide. Dat is haar verantwoordelijkheid als de volwassene van de 2.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 00:40

tamary schreef:
Het blijft beslissen over een ander, waarom mag dat wel over moeten geboren worden van de baby, en niet over de moeder? Die baby heeft nog geen besef van leven en al die ingewikkelde concepten die hier getypt worden. Moeder weet wat de consequenties zijn voor zowel haarzelf als het kind en maakt daarop een keuze over verwachte kwaliteit van leven van beide. Dat is haar verantwoordelijkheid als de volwassene van de 2.

Leven is geen plicht en sterven is niet verboden. :) Iemand van het leven beroven wel.

En ja, als 'pro-lifer' sta ik er zelf inderdaad voor dat élk leven waardevol en kostbaar is. Of het wenselijk is of niet. Of het ziek is of niet. Of het 'besef' heeft of niet.

Een kind tijdelijk 'moeten' dragen in de buik is natuurlijk veel minder ingrijpend dan een kindje het leven ontnemen. Dan weegt voor mij het leven van het kind zwaarder in deze.

Verder: een pasgeboren baby heeft ook vrijwel geen besef. Maar dat is geen rechtvaardiging om het kindje te doden in moeilijkere omstandigheden. Net als wanneer de moeder van een pasgeboren kind het leven van het kind ineens zeer somber inziet door plotselinge desastreuze omstandigheden als ziekte, oorlog oid.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 01:22

_Mar3 schreef:
journee schreef:

Ik heb het idee dat jij ervan uit gaat dat een kind dat eventueel geboren zou worden een rooskleurige toekomst tegemoet zou gaan. Maar dat is dus geen vast gegeven. Sterk nog, juist kinderen die niet gewenst zijn lopen een veel groter risico op een heel ongelukkige jeugd. Maar jij vind het 'redden' van een leven dan belangrijker dan kwaliteit van leven?

Sorry, maar dit vind ik een beetje domme opmerking. Kwaliteit van leven is namelijk wel redelijk te voorspellen. Iemand die er bewust voor kiest een kind op de wereld te zetten, doet dit wel overwogen. Dit zijn ouders die in alles het beste met het kind voor hebben, ook als het moeilijk is. Dit kind krijgt in de baarmoeder al de beste zorg en valt na de bevalling in een warm nest.

Dat is toch wel even wat anders dan een vrouw die het kind niet wil. Die het kind tijdens de zwangerschap bijvoorbeeld confronteerd met slechte gewoontes zoals roken, drinken of drugs. Deze kinderen worden dan al met een achterstand geboren, worden waarschijnlijk afgestaan en hebben hier soms de rest van hun leven lichamelijke en geestelijke klachten van. Met het mogelijk leed dat deze kinderen wacht vind ik het op de wereld zetten van een ongewenst kind juist onmenselijk.

Sommige mensen zijn nu eenmaal geen ouder materiaal, als iemand dat zelf inziet is dat alleen maar fijn. Mensen die niet gemotiveerd zijn zou ik nog geen dier toevertrouwen, laat staan een kind...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 01:44

_Mar3 schreef:
tamary schreef:

Leven is geen plicht en sterven is niet verboden. :) Iemand van het leven beroven wel.

En ja, als 'pro-lifer' sta ik er zelf inderdaad voor dat élk leven waardevol en kostbaar is. Of het wenselijk is of niet. Of het ziek is of niet. Of het 'besef' heeft of niet.

Een kind tijdelijk 'moeten' dragen in de buik is natuurlijk veel minder ingrijpend dan een kindje het leven ontnemen. Dan weegt voor mij het leven van het kind zwaarder in deze.

Verder: een pasgeboren baby heeft ook vrijwel geen besef. Maar dat is geen rechtvaardiging om het kindje te doden in moeilijkere omstandigheden. Net als wanneer de moeder van een pasgeboren kind het leven van het kind ineens zeer somber inziet door plotselinge desastreuze omstandigheden als ziekte, oorlog oid.

je weet dat pro-life beweging tegen abortus en voor! de doodstraf is?

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 01:55

_Mar3 schreef:
tamary schreef:

Oja? Zwangerschap is een eitje?
Geen risico's, fluit je zo doorheen?
Geen hoge sterfte cijfers in landen met mindere gezondheids zorg?
Nooit risico op blijvende schade na zwangerschap of geboorte?
Ga je even inlezen, wat een domme opmerking....

Het grootste deel van de zwangerschappen worden afgebroken voor het leven is begonnen in mijn ogen.
Het leven begint voor mij op het moment dat een foetus niet meer afhanelijk is van 1 persoon, degene in wiens baarmoeder het groeit, maar van een persoon. Een persoon dat niet perse de geboorte persoon is, maar ook een adoptie ouder kan zijn.
Het gebeurd maar in weinig gevallen na die tijd en eigenlijk alleen maar met zwaarwegende, medische redenen.

In de situatie die nu bijvoorbeeld ontstaat in amerika, had mijn tante niet meer geleefd.
Haar kindje is op 8 maanden zwangerschap overleden. Ik weet de precieze details niet, ik was nog jong.
Bij haar is de geboorte vroegtijdig opgewekt, technisch gezien een medische abortus.
Er zijn nu al gevallen in amerika waarbij docters niet in durven te grijpen terwijl de moeder ligt te overlijden.
Laten we alsjeblieft geen 3e wereld land worden.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 05:25

@Mar, ik snap je standpunt, ik vind het ook geen fout standpunt, hoewel ik er persoonlijk anders in sta.

Maar ik ben wel benieuwd hoe je dan tegenover abortus staat vanwege medische redenen. Redenen waarbij de moeder gevaar loopt en het kind sowieso niet voordragen kan worden maar ook als de foetus na prenatale diagnostiek een grote chromosoom afwijking blijkt te hebben waardoor de kans op een gezond leven 0 is.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 07:51

Absoluut!
Keus tot abortus, keus tot euthanasie voor iedereen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 08:20

Mar3, waar haal jij dan het recht vandaan om te beslissen over het lijf van iemand anders?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 11:15

_Mar3 schreef:

Dit vind dus wel een heel interessante opmerking. Ik vind namelijk ook elk leven waardevol. Er zijn in het leven maar 2 dingen waar ik pertinent tegen ben, dat zijn verspilling en onnodig leed.

Naar mijn mening is het kunnen herkennen en voorkomen van onnodig lijden hetgeen iemand menselijk maakt. Leven ansicht als 'heilig' verklaren en levende wezens hierbij onnodig lijden opdringen vind ik onmenselijk. Ik vind elk leven zo uniek en waardevol, dat naar mijn mening ook elk leven de beste leefomstandigheden verdient.

Als de intentie of de mogelijkheid om dit te volbrengen er niet is, dan is het afbreken van een mogelijk leven wat nog niet volledig gevormd is in mijn optiek vele malen acceptabeler. Onnodig leed moet waar mogelijk ten alle tijden worden voorkomen.

Zoals ik al zei vind ik alle leven waardevol. Niet alleen van mensen, maar ook van dieren. Zo heb ik een volière met vogels die ik allemaal heb 'gekregen' van verschillende mensen die ze kwijt moesten. Mensen die heel leuk en goed bedoeld de vogels hun nestjes lieten uitbroeden en daarna tot de conclusie kwamen dat ze de ruimte niet hadden om alle dieren te houden. Dus moesten ze weg. Werden ze ongewild.

Bij mij zitten ook diverse koppels die met regelmaat een nestje proberen uit te broeden. Als ik deze allemaal hun gang liet gaan had ik inmiddels wel een paar honderd vogels gehad. Ik kies ervoor om wel mijn verantwoordelijkheid te nemen en telkens de bevruchte eieren te verwijderen, in plaats van te hopen dat ik de dieren uiteindelijk wel aan deze of gêne kan verslijten waarna de cirkel zich herhaald. Hiermee voorkom ik onnodig leed doordat de dieren niet weer in veel te kleine hokjes terecht komen of door inteelt met een gebrek worden geboren. Daar vind ik een leven, ook van een dier namelijk veel te waardevol voor.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 11:29

Laat ik advocaat van de duivel spelen:
Zijn alle mensen die vinden dat een zwangerschap niet afgebroken mag worden bereid en in de omstandigheden om de kinderen die geboren worden liefdevol op te vangen en te adopteren?
En zijn ze bereid om in de kosten van de zorg tijdens de zwangerschap en nazorg van de moeders bij te dragen?

Hierop met ja antwoorden zal makkelijk zijn. Maar denk even heel goed na wat dit inhoudt en wat dit van iedereen vraagt. Zwangere vrouw, adopterende ouder én (niet in de laatste plaats) het geadopteerde kind. Want mensen beseffen niet dat het voor geadopteerde kinderen een last is om te weten dat ze niet gewenst waren. Daar kan geen liefdevolle adoptieouder tegenop.

Ik verbaas mij hoe mensen menen dat het leven van het kind meer waard is dan dat van de moeder.
Soms ervaar ik de starre houding over ongeboren leven alsof er een straf moet worden opgelegd.
De zwangere vrouw had niet zwanger mogen worden en had maar geen seks moeten hebben als ze niet zwanger wilde worden, en zit dus nu maar verplicht de rit maar uit.
Er wordt totaal voorbij gegaan aan de impact van een zwangerschap en een adoptie.
Heel dwingend wordt gekozen om een niet levensvatbare foetus kost wat kost geboren te laten worden ten koste van een stuk zelfbeschikking van een vrouw.
Heel eerlijk gaat dat mijn inlevingsvermogen echt te boven.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 12:10

_Mar3 schreef:
Een kind tijdelijk 'moeten' dragen in de buik is natuurlijk veel minder ingrijpend dan een kindje het leven ontnemen.

Dat is jouw mening, geen feit, genoeg mensen die dit anders zien en ervaren.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 12:45

_Mar3 schreef:

Hoe zie jij dat in het kader van ernstig lijden? Een kind dat geboren wordt met een dermate zware afwijking, dat het leven alleen maar bestaat uit pijn? Is leven slechts een hartslag hebben? Ik ben hier echt benieuwd naar.

M.b.t. de tweede alinea: heb je zelf ervaring met zwangerschap, dat je een oordeel kan vormen over wat het 'moeten dragen in de buik' feitelijk in de praktijk inhoudt?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 13:19

Ik heb even gelezen hoe dat werkt, een kindje afstaan ter adoptie.

Eerste 3 maanden hebben de biologische ouders verplicht bedenktijd, dan zit het kind bij een pleeggezin.
Na 3 maanden kan het kind naar de beoogd adoptie-ouders.

Dus in de eerst zo belangrijke hechtingsfases zit het kind eerst ongewenst en ongewild in iemands buik.
Daarna mag het 3 maanden bij pleegouders wonen.
Na 3 maanden gaat het kind door naar hopelijk de nieuwe ouders, maar die mogen pas na een jaar ervoor zorgen aanspraak maken op definitieve adoptie.

Kortom, kind wordt al super vaak verplaatst voordat het daadwerkelijk (hopelijk heel liefdevol!) wordt geadopteerd.

En wat onveilige hechting doet met mensen als ze later groot zijn, is ook genoeg over te vinden.

Het embryo of de foetus heeft geen enkel besef van de misgelopen toekomst, als het in een vroegtijdig stadium wordt weggehaald.

Ik ben er dus niet zo zeker van dat een ongewenst kind altijd beter af is met wel ongewenst geboren worden.