superpony schreef:Maar waar ligt dan het probleem?
Wij hebben ook in de Bijlmer gewoond in de H-Buurt en dat was ooit opgezet om een mooie, nette, groene wijk te worden. Was het in principe ook. Mooie, ruime flats, pareekrgarages, groen, scholen, alle voorzieningen dichtbij.
Maar het trok de Amsterdammers niet aan. Echte Amsterdammers wilden graag in de stad blijven. Bij gebrek aan woonruimte ging men naar de Bijlmer, Purmerend, Lelystad en later Almere.
Het trok de Amsterdammers wel degelijk aan, mijn ouders zijn in de jaren 70 in de Bijlmer gaan wonen.
Echter maakte de gemeente de fout om bepaalde groepen uit 1 land in 1 flat onder te brengen en zo kreeg je flats tegen elkaar en onveilige situaties. Bepaalde flats konden wij bij de bezorg pizzeria waar ik een bijbaantje had geen bezorgers heen sturen zonder dat ze beroofd werden. Mijn ouders wonen er nu met 83 jaar nog steeds en ik woonde aanzienlijk prettiger in de Bijlmer dan in West in de Mercatorbuurt.
Wat destijds voor grote problemen gezorgd heeft was de hoger gelegen weg, waardoor je veel van die donkere hangplekken had die niet altijd ongevaarlijk waren. Dat hebben ze de afgelopen decennia ook echt allemaal verandert.