Amsterdam toneel van voetbalgeweld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 14:26

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 14:30

superpony schreef:
maar voor de echte Amsterdammers geeft dat wel een afstand tot een burgemeester.

'Echte' Amsterdammers, 'echte' Nederlanders... Mensen die zichzelf graag meer zeggenschap geven dan anderen in een gelijke positie. Het lijkt mij de basis van uitsluiting.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 14:33

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 14:43

irmaz schreef:
Ik vond dat Eus bij Eva gisteren wel een goede vraag stelde: Wanneer, na hoeveel generaties, vinden we dat iemand Nederlander is. Ik ben benieuwd hoe jullie daar over denken.

Hij stelde er nog een goede vraag bij: Wil je integratie of assimilatie? Wat dat laatste is wat veel van de integratieroepers eigenlijk bedoelen.
Maar vervolgens is het dan de vraag: Hoever ga je met het faciliteren van andere culturen in Nederland?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 14:48

Babootje schreef:
irmaz schreef:
Ik vond dat Eus bij Eva gisteren wel een goede vraag stelde: Wanneer, na hoeveel generaties, vinden we dat iemand Nederlander is. Ik ben benieuwd hoe jullie daar over denken.

Hij stelde er nog een goede vraag bij: Wil je integratie of assimilatie? Wat dat laatste is wat veel van de integratieroepers eigenlijk bedoelen.
Maar vervolgens is het dan de vraag: Hoever ga je met het faciliteren van andere culturen in Nederland?

ik weet werkelijk niet of het mogelijk is om (veel) verschillende culturen samen te kunnen laten leven in ons land zonder dat het op enige wijze met elkaar botst. De verschillen zijn best heel erg groot.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 14:53

Babootje schreef:
irmaz schreef:

En met andere culturen bedoel je ook de bevindelijk gereformeerden?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 14:56

superpony schreef:
Maar waar ligt dan het probleem?

Wij hebben ook in de Bijlmer gewoond in de H-Buurt en dat was ooit opgezet om een mooie, nette, groene wijk te worden. Was het in principe ook. Mooie, ruime flats, pareekrgarages, groen, scholen, alle voorzieningen dichtbij.

Maar het trok de Amsterdammers niet aan. Echte Amsterdammers wilden graag in de stad blijven. Bij gebrek aan woonruimte ging men naar de Bijlmer, Purmerend, Lelystad en later Almere.

Het trok de Amsterdammers wel degelijk aan, mijn ouders zijn in de jaren 70 in de Bijlmer gaan wonen.
Echter maakte de gemeente de fout om bepaalde groepen uit 1 land in 1 flat onder te brengen en zo kreeg je flats tegen elkaar en onveilige situaties. Bepaalde flats konden wij bij de bezorg pizzeria waar ik een bijbaantje had geen bezorgers heen sturen zonder dat ze beroofd werden. Mijn ouders wonen er nu met 83 jaar nog steeds en ik woonde aanzienlijk prettiger in de Bijlmer dan in West in de Mercatorbuurt.

Wat destijds voor grote problemen gezorgd heeft was de hoger gelegen weg, waardoor je veel van die donkere hangplekken had die niet altijd ongevaarlijk waren. Dat hebben ze de afgelopen decennia ook echt allemaal verandert.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 14:57

@Irmaz: Nou ja, ik heb nog geen "bevindelijk gereformeerden" gezien die op scootertjes jacht maken op andere groepen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 14:59

mce schreef:
Electra63 schreef:
Hoe kun je het Nederlandse paspoort willen weghalen bij een 3e of 4e generatie?
En bij welk misdrijf?
Waar is de grens?
En alleen bij Marokkanen?
Of ook bij bijvoorbeeld een Griek of Argentijn? Die kunnen namelijk ook niet af van hun Griekse of Argentijnse nationaliteit, ook al ben je Nederlander.
Waarom moet een Nederlander met een bepaalde migratie achtergrond harder gestraft worden dan een Nederlander met een Duitse of Belgische achtergrond?
Is toch gewoon discriminatie?

Ik vind het een glijdende schaal, maar ik ben niet verbaasd met die kabinet.

Die glijdende schaal is 20 jaar geleden al ingezet, denk ik en is niet iets van dit kabinet

Consensus rond 2000 leidde tot niets

Zo rond het jaar 2000 was er een vrij brede consensus in verstandig Nederland, van links tot rechts, dat het zo niet langer kon met de ongecontroleerde massa-immigratie. Bolkestein van de VVD hamerde al tien jaar op de noodzaak de immigratie te beperken en had daardoor groot electoraal succes. De publicist Pim Fortuyn schreef veel gelezen columns en boeken over dit thema, nog voordat hij – met de bekende fatale gevolgen – doorbrak in de politiek.

Zelfs ter linkerzijde werd erkend dat het zo niet verder kon. Het beroemde essay van Paul Scheffer “Het multiculturele drama” in het jaar 2000 werd weliswaar in progressieve kringen niet overal hartelijk ontvangen, maar toch begrepen ze zelfs bij de PvdA dat maatregelen nodig waren. Notabene Job Cohen, later bekend als theedrinker, nam als staatssecretaris van Justitie maatregelen om de stroom in te dammen.

Toch duurde het nooit lang, of de poort werd weer wijd opengezet. Want mensenrechten. want de EU. Want Schengen. Ondanks een brede consensus, ook onder de bevolking, dat de immigratie zowel kwantitatief als kwalitatief beter gecontroleerd moest worden, gebeurde er in wezen niets.

https://opiniez.com/2024/11/11/wanneer- ... gajentaan/

Beetje overdreven!
Er zijn honderdduizenden mensen met een migratieachtergrond die gewoon leven en werken net als Nederlanders.

Alles wordt op één hoop gegooid.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 15:00

anjali schreef:
@Irmaz: Nou ja, ik heb nog geen "bevindelijk gereformeerden" gezien die op scootertjes jacht maken op andere groepen.

Maar wel homoseksuelen uitsluiten, mensen uit de familie stoten en vrouwen bij een abortuskliniek lastig vallen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 15:01

juval schreef:
Babootje schreef:

ik weet werkelijk niet of het mogelijk is om (veel) verschillende culturen samen te kunnen laten leven in ons land zonder dat het op enige wijze met elkaar botst. De verschillen zijn best heel erg groot.

In Nederland hebben altijd veel verschillende culturen gewoond. Nederland heeft zelf eeuwen in ander culturen gewoond. Als er een gezamelijke set spelregels wordt afgeproken en iedereen houdt een beetje rekening met elkaars gevoeligheden en temperament dan zijn er weinig problemen.

Ik denk dat we ook eens zelf in de spiegel moeten kijken en eerlijk zeggen wat precies onze cultuur is. We zijn al niet eens eerlijk naar ons zelf toe laat staan dat mensen die uit een andere cultuur komen het makkelijk is om Nederlanders te doorgronden.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 15:01

purny schreef:
Het zou ook wel goed zijn om Israël te boycotten omdat Rusland niet mee mag doen.. maar ja iets met centjes he...

Ik snap echt niet waarom clubs uit een land dat in oorlog is en oorlogsmisdaden pleegt welkom is. Ik keur het absoluut niet goed dit geweld, maar het is zeer naif als je denkt dat dit niet zou gebeuren. Maar goed het is weer een mooie kans om in de slachtofferrol te kruipen natuurlijk.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 15:02

Electra63 schreef:
anjali schreef:

Maar wel homoseksuelen uitsluiten, mensen uit de familie stoten en vrouwen bij een abortuskliniek lastig vallen.

Probeer op zondag daar maar eens wat te doen. Hoe zit het met vrouwenrechten, buiten het aanrecht dan?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 15:02

anjali schreef:

ik denk ook wel dat je cultuur en religie los van elkaar moet zien.

verschillende religies kunnen in mijn ogen prima naast elkaar in ons land bestaan, maar culturen, dat botst volgens mij veel harder.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 15:05

Babootje schreef:
irmaz schreef:

Faciliteren?

Vrijheid van onderwijs en religie?

Zolang je Joodse scholen hebt, mag je ook islamitisch onderwijs volgen.
Dar geldt ook voor de kerk/moskee.
Wat is het verschil tussen koosjer eten of halal ?
Je kunt Chinees eten, Grieks maar ook Italiaans.

Waar ga je de grens leggen?
Bij welke cultuur of welke nationaliteit ga je de grens trekken ?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 15:09

juval schreef:
anjali schreef:

ik denk ook wel dat je cultuur en religie los van elkaar moet zien.

verschillende religies kunnen in mijn ogen prima naast elkaar in ons land bestaan, maar culturen, dat botst volgens mij veel harder.

Wat zijn nu culturen? Dat zijn tijdelijke en plaatselijke zaken. De Amsterdamse mocro-Nederlanders zijn gewoon Amsterdamse Mocro-Nederlanders, zet die in Marokko en ze zijn verloren, want andere cultuur dan in Amsterdam. Nederland creeert zelf de Mocro-Nederlander cultuur, en die van nu is weer anders dan die van 50 jaar geleden en anders dan die over 50 jaar. Kijk maar in je eigen familie, jouw cultuur is anders dan die van je grootouders. Er zit overlap in maar jouw grootouders zouden zich niet thuisvoelen in de cultuur waar jij nu in leeft.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 15:21

Wat mij betreft mag ieder zijn\haar eigen cultuur kiezen. Wat ik niet begrijp is, dat degenen die strenge Christenen afkraken omdat die niet voor lhgbt etc. zijn ,wel neigen naar een andere cultuur die in die dingen, ook zaken als man\vrouw gelijkheid, ontzettend veel slechter is. Want eerwraak en homo's van een flat afgooien, dat kom je bij Christenen niet tegen. Zij keuren wel bepaalde dingen af maar doden je daar niet om. Maar goed, ik vind het prima dat iedereen zegt wat hij denkt en kleur bekent. Ook het tonen van vlaggen en sjaals vind ik heel prima, omdat het op die manier duidelijk is waar iemand voor staat.Alleen jammer dat sommigen menen agressief te moeten reageren op meningen van anderen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 15:23

CrazyCat schreef:
superpony schreef:
Maar waar ligt dan het probleem?

Wij hebben ook in de Bijlmer gewoond in de H-Buurt en dat was ooit opgezet om een mooie, nette, groene wijk te worden. Was het in principe ook. Mooie, ruime flats, pareekrgarages, groen, scholen, alle voorzieningen dichtbij.

Maar het trok de Amsterdammers niet aan. Echte Amsterdammers wilden graag in de stad blijven. Bij gebrek aan woonruimte ging men naar de Bijlmer, Purmerend, Lelystad en later Almere.

Het trok de Amsterdammers wel degelijk aan, mijn ouders zijn in de jaren 70 in de Bijlmer gaan wonen.
Echter maakte de gemeente de fout om bepaalde groepen uit 1 land in 1 flat onder te brengen en zo kreeg je flats tegen elkaar en onveilige situaties. Bepaalde flats konden wij bij de bezorg pizzeria waar ik een bijbaantje had geen bezorgers heen sturen zonder dat ze beroofd werden. Mijn ouders wonen er nu met 83 jaar nog steeds en ik woonde aanzienlijk prettiger in de Bijlmer dan in West in de Mercatorbuurt.

Wat destijds voor grote problemen gezorgd heeft was de hoger gelegen weg, waardoor je veel van die donkere hangplekken had die niet altijd ongevaarlijk waren. Dat hebben ze de afgelopen decennia ook echt allemaal verandert.

Wat ook een beetje mis is gegaan in de Bijlmer is dat ze er van die mooie binnenstraten hebben gebouwd met de beste bedoelingen. Dat is finaal misgegaan omdat die natuurlijk ideaal waren om te dealen, te helen en te gebruiken. Vervolgens brengen ze er een methadonbus heen en werd het alleen maar erger en erger. Dat is nu allemaal veranderd, maar het doel is nooit bereikt.

Eens met irmaz, Nederland is altijd multicultureel geweest vanaf het moment dat de Nederlander zelf de wereld over ging varen om centjes te verdienen.

Babootje, wat ik begreep van het relaas van Eus is dat hij erover viel dat we vaak het woord integratie horen, maar dat er eigenlijk assimilatie bedoeld wordt. En daar hoort dan de vraag bij of dat wenselijk is.
Shadow0 schreef:
superpony schreef:
maar voor de echte Amsterdammers geeft dat wel een afstand tot een burgemeester.

'Echte' Amsterdammers, 'echte' Nederlanders... Mensen die zichzelf graag meer zeggenschap geven dan anderen in een gelijke positie. Het lijkt mij de basis van uitsluiting.

Nou, dat kan het heel erg makkelijk worden. Ondertussen is Halsema een ontzettend afstandelijke burgemeester dankzij haar eigen optreden en kan niet in de schaduw staan van Van der Laan, Cohen of Van Thijn.

mce

Re: Amsterdam toneel van voetbalgeweld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 15:36

We zijn gewaarschuuwd

https://www.telegraaf.nl/nieuws/6087117 ... uisblijven

Signalen’ van nieuwe rellen in Amsterdam: ’Vrouwen en kinderen thuisblijven’
Aangepast: 19 min geleden3 uur geledenin Binnenland

AMSTERDAM - De Amsterdamse politie vreest voor nieuwe rellen in stadsdeel Nieuw-West. Opvallend genoeg gaan er berichten rond op sociale media waarin vrouwen en kinderen worden opgeroepen om thuis te blijven. „Deze oproepen baren ons grote zorgen”, zegt politiechef Olivier Dutilh.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 15:39

Babootje schreef:
irmaz schreef:

irmaz schreef:
En met andere culturen bedoel je ook de bevindelijk gereformeerden?

Dat is een religie. :D
Nederland is natuurlijk een immigratieland. Altijd geweest. Zelf heb ik Franse en Duitse roots. Ik heb ook verder niks tegen andere culturen en heb al zeker niet t idee dat Nederland voor de Nederlanders moet zijn. Want wat is een Nederlander dan precies?

@Veronica2: Klopt, daarom belichtte ik dat ook. Want daar zit een verschil in. Wat mij betreft hoeft niemand te assimileren (dus de eigen culturele identiteit op te geven), maar wel de normen en waarden van het land waar je bent te respecteren, net zoals je je aan verkeersregels houdt (ten minste dat is de bedoeling).
Anders wordt het een zooitje.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 15:42

mce schreef:
We zijn gewaarschuuwd

AMSTERDAM - De Amsterdamse politie vreest voor nieuwe rellen in stadsdeel Nieuw-West. Opvallend genoeg gaan er berichten rond op sociale media waarin vrouwen en kinderen worden opgeroepen om thuis te blijven. „Deze oproepen baren ons grote zorgen”, zegt politiechef Olivier Dutilh.

We zijn. hier voorlopig niet uitgepraat denk ik.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 15:57

juval schreef:
Ladyson schreef:
Ik ben in shock over de - in mijn ogen - voorbarige en polariserende woorden van premier Schoof. Compleet andere taal dan onze vorige premier.

ja, dat begrijp ik goed. Ik vond het ook wel een opvallende speech, maar niet alleen van Schoof, maar van meer kabinetsleden. Over Nederlanderschap inleveren. Nederlandse normen en waarden die niet door de islamitische jongeren worden gerespecteerd, dat werd gewoon hardop gezegd tijdens het journaal.
Zou Rutte denk ik niet gedaan hebben, maar ja, die was ook wel meer diplomatiek (pappen en nathouden)(

En waar heeft dat ons gebracht?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 16:04

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 16:22

mce schreef:
We zijn gewaarschuuwd

Zorgelijk zeker, maar ik denk dat het ook met opzet zo gebracht wordt, zodat het aandacht krijgt. Het is voor relschoppers ook niet leuk als de politie niet komt. Korreltje zou dus maar.

"Links stadsbestuur" is in het geval van Amsterdam nogal een opendeur, weinig steden zo links bestuurd als die. Maar ook weer voor de bühne, want ze willen kennelijk hetzelfde publiek aanspreken als de grootste partij.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 16:24

Veronica2 schreef:
mce schreef:
We zijn gewaarschuuwd

Zorgelijk zeker, maar ik denk dat het ook met opzet zo gebracht wordt, zodat het aandacht krijgt. Het is voor relschoppers ook niet leuk als de politie niet komt. Korreltje zou dus maar.

"Links stadsbestuur" is in het geval van Amsterdam nogal een opendeur, weinig steden zo links bestuurd als die. Maar ook weer voor de bühne, want ze willen kennelijk hetzelfde publiek aanspreken als de grootste partij.

oke, we gaan het wel volgen of het een koreltje zout is of en druppie olie op het vuur