Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 16:29

Dat is al een puinhoop en dan willen ze blijkbaar over een aantal jaren de hele asiel omgeving, coa en ind met 80 % korten.
What could possibly go wrong.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 17:02

Libra76 schreef:
karuna schreef:
Even wat anders. Maar er blijken in nagenoeg alle vogelvoeders voor buitenvogels die in de handel zijn pesticiden te zitten. -O- Lekker dan wil je die beestjes de winter doorhelpen help je ze misschien van de regen in de drup. Alleen een biologisch voer zou zonder aangetroffen zijn

https://nos.nl/artikel/2543201-pesticid ... escherming

Ik las het vanochtend in de krant. Het verbaasde mij wel.

Ik ben verbaasd dat mensen hierover verbaasd zijn :D
Die zaden worden ook gewoon ingekocht van over de hele wereld tegen de laagste prijs door de fabrikanten, dus uiteraard zitten daar pesticiden in. Mezenbollen zitten dan ook nog vol vet. Je wilt niet weten wat daar allemaal inzit.
't Is net zoals voer voor mensen :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 20:20

Ik zit nu ff naar Jinek te kijken.
Daar is Sander Schimmelpennick, gehaat door (extreem)rechts.
Ik vind hem één van de weinigen die echt kritisch is op politiek en journalistiek.
Hij kan het echt ook goed onderbouwen.
Hij legt ook goed uit de invloed van sociaal media in vergelijking tot 25 jaar
geleden.
Vooral de opkomst van radicaal-rechts bij de middengroepen.
En het opzettelijk misleiden van de burger door politici.

Ik vind hem echt een held !

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 20:48

Electra63 schreef:
Ik vind hem één van de weinigen die echt kritisch is op politiek en journalistiek.
geleden.

Ik ook! Heb net ook zijn boek besteld. Maar ik volg hem al lang en ben het met hem eens dat links en midden veel harder moet optreden.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 21:50

Ik kan hem ook wel waarderen inderdaad. Niet bang om eens op de zere plek te drukken, en inderdaad wel eens met wat hij zegt. Het verkondigen van leugens is heel gewoon een consequentieloos geworden, en de verspreiders van die leugens en halve waarheden krijgen een groot podium, zowel bij de NPO als bij de commerciële partijen.
En in plaats van daar hard tegenin te gaan blijft er maar gezegd worden dat we met z'n allen moeten kijken naar waar al die extreem rechtse stemmers toch vandaan komen en hun zorgen niet moeten bagatelliseren, waardoor de norm steeds een beetje meer opschuift.

Was ook wel duidelijk dat de gespreksleider het niet heel hard eens was met hem toen hij het had over de rol van de media.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 22:29

Benzz schreef:
Electra63 schreef:
geleden.

Ik ook! Heb net ook zijn boek besteld. Maar ik volg hem al lang en ben het met hem eens dat links en midden veel harder moet optreden.

Ik volg hem inderdaad ook al lang.
Mijn man is geen lezer, maar die gaat morgen zijn boek halen. :D

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 22:35

julius_juut schreef:
Ik kan hem ook wel waarderen inderdaad. Niet bang om eens op de zere plek te drukken, en inderdaad wel eens met wat hij zegt. Het verkondigen van leugens is heel gewoon een consequentieloos geworden, en de verspreiders van die leugens en halve waarheden krijgen een groot podium, zowel bij de NPO als bij de commerciële partijen.
En in plaats van daar hard tegenin te gaan blijft er maar gezegd worden dat we met z'n allen moeten kijken naar waar al die extreem rechtse stemmers toch vandaan komen en hun zorgen niet moeten bagatelliseren, waardoor de norm steeds een beetje meer opschuift.

Was ook wel duidelijk dat de gespreksleider het niet heel hard eens was met hem toen hij het had over de rol van de media.
Helemaal eens!

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 10:57

Sander Schimmelpennick maakt intussen wel een dikke denkfout in zijn verhaal. Hij denkt dat de mensen die in beslag genomen worden door hun onderbuikgevoelens nog zicht hebben op de feiten. Die mensen zien de feiten op hun eigen manier en niet zoals Schimmelpenninck ze ziet. Het klopt natuurlijk wel dat ze leugens en retoriek voorgeschoteld krijgen, maar het overgrote deel van de mensen kunnen dat onderscheid niet zelf maken, daarom is het raar om dat te verwachten. Het is nog raarder om te denken dat je mensen bij kunt sturen door ze dom te noemen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 11:39

Klopt maar aan de andere kant, het laat ook zien dat radicaal rechts genormaliseerd wordt door de NPO en zeer veel journalisten. Bvb Henk Vermeer die allerlei kolder kan verkondigen zonder tegengesproken worden, dat is wat er mis is in de huidige wereld.
Het wordt genormaliseerd en dat is funest !

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 11:48

BigOne schreef:
Klopt maar aan de andere kant, het laat ook zien dat radicaal rechts genormaliseerd wordt door de NPO en zeer veel journalisten. Bvb Henk Vermeer die allerlei kolder kan verkondigen zonder tegengesproken worden, dat is wat er mis is in de huidige wereld.

ik ben het voor de verandering een keer met je eens BigOne :)

Factchecken live tijdens uitzendingen of interviews zou niet verkeerd zijn.

Ik vind Schimmelpenninck nogal arrogant overkomen, maar hij heeft zeker een punt.

Tijdje geleden ging het over werken door asielzoekers: https://www.hartvannederland.nl/politie ... n-het-werk
nu een oproep door verschillende gemeenten/instanties.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 12:12

BigOne schreef:

Dat vind ik al heel lang en ik heb zelfs het idee dat de publieke omroepen naar rechts op aan het schuiven zijn en de commerciële omroepen naar links.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 12:35

juval schreef:
BigOne schreef:

ik ben het voor de verandering een keer met je eens BigOne :)

Factchecken live tijdens uitzendingen of interviews zou niet verkeerd zijn.

Ik vind Schimmelpenninck nogal arrogant overkomen, maar hij heeft zeker een punt.

Tijdje geleden ging het over werken door asielzoekers: https://www.hartvannederland.nl/politie ... n-het-werk
nu een oproep door verschillende gemeenten/instanties.

Juval, ik denk dat wanneer wij met een kop koffie bij elkaar gingen zitten, we het over veel meer dingen eens zijn dan we denken.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 12:38

BigOne schreef:

Ja, maar we zijn nu helaas al te ver afgegleden in Nederland en moeten nu dealen met de scherven.

Ik heb hem ook al eens gedeeld in deel 2, leuk boekje over dit onderwerp:
https://www.bol.com/nl/nl/f/duidelijkhe ... 162730996/
[Duidelijkheid van Tom-Jan Meeus, journalist bij NRC]

Meeus geeft daarin ook een mooie chronologie van hoe het zover gekomen is in NL dat deze radicale uitspraken nu genormaliseerd zijn. Ipv de "transparantie in de media" (lees clickbait) die we nu al jaren hebben over Wilders had men beter volstaan met een kort artikel op een achterpagina "Wilders heeft weer [vul groep in] beledigd". En het daarbij laten.
Maar door al zijn gekkigheid iedere keer weer met vette letters op de voorpagina te zetten heeft ertoe geleid dat andere partijen dat overnemen om ook maar op die voorpagina te komen/te blijven. Met als gevolg dat "we" dit nu "normaal" vinden.

En het meest verontrustend is misschien wel dat er is inmiddels een hele generatie jonge kiezers is die niet beter weten dan dat je zo met elkaar communiceert/debateert/groepen demoniseert.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 13:19

BigOne schreef:

Eerlijk gezegd denk ik dat Schimmelpenninck nooit echt kritisch zal zijn over de omroepen op de NPO omdat hij daar zijn centjes moet verdienen. En hoe nobel hij ook probeert te lijken, hij wil ook zijn inkomen veilig stellen en daarin is hij dus helemaal niks beter of slechter.
Hij spreekt zichzelf ook behoorlijk tegen bij Jinek, is dat jullie niet opgevallen?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 13:41

Veronica2 schreef:
Sander Schimmelpennick maakt intussen wel een dikke denkfout in zijn verhaal. Hij denkt dat de mensen die in beslag genomen worden door hun onderbuikgevoelens nog zicht hebben op de feiten. Die mensen zien de feiten op hun eigen manier en niet zoals Schimmelpenninck ze ziet. Het klopt natuurlijk wel dat ze leugens en retoriek voorgeschoteld krijgen, maar het overgrote deel van de mensen kunnen dat onderscheid niet zelf maken, daarom is het raar om dat te verwachten. Het is nog raarder om te denken dat je mensen bij kunt sturen door ze dom te noemen.

Die denkfout maakt hij niet, want hij benoemde het zelfs dat een groep die al in die fuik zitten ( ong 20%) die valt niet meer te redden. Maar de groep in het midden wel.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 13:46

Benzz schreef:
Veronica2 schreef:

Die denkfout maakt hij niet, want hij benoemde het zelfs dat een groep die al in die fuik zitten ( ong 20%) die valt niet meer te redden. Maar de groep in het midden wel.

Nee hoor, die mensen zien de feiten ook niet meer op de manier van Schimmelpenninck, hoe hard hij dat ook hoopt. Het is dus tegen beter weten in en ook die mensen vinden het niet ok om dom genoemd te worden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 13:46

Ik geloof niet dat Sander veel verdiend bij de NPO, die heeft al een behoorlijk vermogen van meer dan 2 miljoen.
Hij heeft sowieso toen wel een paar interessante docu's gemaakt voor de NPO met name over de ongelijkheid in Nederland.

Ik ben gewoon blij dat iemand aan de kaak stelt, dat de pers totaal niet kritisch is.
Fake-news mag door politici gewoon verspreid worden in talkshow, zonder enige kritische vraag.
Radicaal-rechts is gewoon geaccepteerd tegenwoordig en rukt op onder de middenklasse.
In talkshows van WNL, ON, SBS wordt door bijv. Derksen, Weird Duk, Jack van Gelder, Henk Vermeer van alles geroepen en echt niemand is kritisch. Ben je dat wel, dan wordt je niet meer uitgenodigd.
Derksen bijvoorbeeld heeft eerst Baudet, daarna Van der Plas, toen Omtzigt en daarna Wilders groot gemaakt.
Sociaal media is zeer belangrijk.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 13:48

pien_2010 schreef:
BigOne schreef:

Dat vind ik al heel lang en ik heb zelfs het idee dat de publieke omroepen naar rechts op aan het schuiven zijn en de commerciële omroepen naar links.

Een beetje: U vraagt wij draaien. Volgens mij puur voor de kijkcijfers dat ze naar rechts gaan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 13:53

Afbeelding

Dit is de laatste column van hem, gaat wel over met name de verkiezingen in de VS, maar isnook van toepassing in Nederland.
Naar mijn mening.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 13:55

Electra63 schreef:
Ik geloof niet dat Sander veel verdiend bij de NPO, die heeft al een behoorlijk vermogen van meer dan 2 miljoen.
Hij heeft sowieso toen wel een paar interessante docu's gemaakt voor de NPO met name over de ongelijkheid in Nederland.

Ik ben gewoon blij dat iemand aan de kaak stelt, dat de pers totaal niet kritisch is.
Fake-news mag door politici gewoon verspreid worden in talkshow, zonder enige kritische vraag.
Radicaal-rechts is gewoon geaccepteerd tegenwoordig en rukt op onder de middenklasse.
In talkshows van WNL, ON, SBS wordt door bijv. Derksen, Weird Duk, Jack van Gelder, Henk Vermeer van alles geroepen en echt niemand is kritisch. Ben je dat wel, dan wordt je niet meer uitgenodigd.
Derksen bijvoorbeeld heeft eerst Baudet, daarna Van der Plas, toen Omtzigt en daarna Wilders groot gemaakt.
Sociaal media is zeer belangrijk.

Goed punt, ik denk ook dat je laatste opmerking echt iets zegt. Social media zijn natuurlijk makkelijker, lekker korte booschappen en direct bij de doelgroep afgeleverd. Veel van de groepen die daar hun nieuws zoeken hebben geen zin meer om lange talkshows te kijken of veel artikelen te lezen. Maar als ze kijken, dan kijken ze naar de genoemde omroepen en daar krijgen ze hun onderbuikgevoel weer gewoon op een presenteerblaadje. Dat die omroepen dat doen is ook gewoon omdat het geld oplevert.
Er is misschien wel een eenvoudige reden voor, namelijk dat de overheid niet regulerend wil zijn omdat ze anders beticht wordt van censuur. De grote blonde leider heeft het al voor elkaar dat hij niet gecensureerd wil worden en geen duiding accepteert.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 16:16

Een nieuw dieptepunt. RTL kopt met onderstaande nieuws van waaruit de politie de politiek oproept om actie te ondernemen daar criminele zich in zorg instellingen begeven met hun activiteiten en de meest kwetsbaren uitbuiten, vernederen en slechte zorg geven. Ondertussen lopen de criminelen financieel binnen. Ik heb heel lang in de zorg gewerkt en ben zwaar geschokt dit hele verhaal te lezen.
Wat zijn we als mensen enorm afgezakt.

Citaat:
Drugshandelaren, plofkrakers en geweldplegers zijn 'op grote schaal' actief in de zorgsector. Zonder opleiding behandelen ze kwetsbare patiënten, zoals mensen met dementie of een zware verstandelijke beperking. Terwijl de criminelen hun zakken vullen, brengen ze patiënten in gevaarlijke en vernederende situaties, waarschuwt de politie in een intern rapport.

https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/ar ... org-binnen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 16:35

Ik lashet net op nos. Walgelijk het idee dat kwetsbaren hiermee te maken hebben |(

Citaat:
Schoenen likken

Volgens het politiedocument behandelen criminelen met valse diploma's zonder opleiding kwetsbare patiënten, zoals mensen met dementie of een zware verstandelijke beperking. Vervolgens brengen ze patiënten in gevaarlijke en vernederende situaties.

Het zijn details die ik nog niet kende en die te walgelijk zijn voor woorden.

Theo van Uum, directeur Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN)
Zo reageren ze in noodsituaties niet adequaat, geven ze verkeerde zorg en spreken ze onderling zeer neerbuigend en zonder empathie over hun cliënten. Ook worden cliënten in sommige gevallen opzettelijk gepest.

Zo werd een jongere met een verstandelijke handicap gedwongen om urenlang met zijn blote billen tegen een raam te staan en werd een andere jongere gedwongen de schoenen van zijn zogenaamde zorgverlener te likken.

Uitbuiting cliënten

Theo van Uum, directeur Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN) schrikt hiervan. "Er waren eerder al signalen over diplomafraude, maar dit zijn wel heel schokkende details", zegt hij in het NOS Radio 1 Journaal. "Het zijn details die ik nog niet kende en die te walgelijk zijn voor woorden."

De politie heeft ook signalen ontvangen dat zorgcriminelen de kwetsbare cliënten uitbuiten en inzetten voor criminele activiteiten zoals het dealen van drugs, werken als drugsuithaler in havens en het uitvoeren van geweldsopdrachten.

Volgens de politie kiezen de criminelen bewust voor zorginstellingen waar de meest kwetsbare personen verblijven. "Omdat deze cliënten vaak niet in staat zijn om misstanden kenbaar te maken, blijft het (langer) verborgen dat de 'zorgmedewerker' helemaal niet over de kennis en kunde beschikt om zorghandelingen te verrichten."

Valse diploma's

Op websites kunnen criminelen die in de zorg willen werken valse diploma's of werkervaringscertificaten kopen. Vervolgens laten ze zich inhuren door malafide uitzendbureaus die personeel leveren aan zorginstellingen. Die uitzendbureaus zijn vaak ook in handen van onderwereldfiguren. Daar kunnen ze naar hartenlust uren declareren, terwijl ze die niet werken, en daarmee flink veel geld verdienen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 16:37

Met dank aan de privatisering van de zorg !! En Agema en de vorige bewindspersonen deden niets!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 16:42

BigOne schreef:
Met dank aan de privatisering van de zorg !! En Agema en de vorige bewindspersonen deden niets!

Ik vraag me wel altijd af hoe structurele misstanden kunnen gebeuren?

Ik werk zelf in een hele grote ggz-instelling. Referenties worden nagebeld, VOG moet worden ingeleverd. Je bent zelden of nooit alleen, behalve op sommige afdelingen in de nacht.
Je kunt altijd een fout persoon aannemen, maar een heel bedrijf ? Of hele afdeling?
Dat is een vooropgesteld plan/instelling, dat kan niet anders.

Echt bizar !

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 17:07

Het blijkt dat de onderwereld in de top zit. Bv directeur. De VOG 's worden gekocht. Op dark webs wordt er reclame gemaakt hoe gemakkelijk je financieel binnenloopt.

Gelukkig is het bij jullie wel nog OK Electra.

Het feit dat de politie anonieme verhalen accepteert om zo de drempel te verlagen om te melden zegt al zoveel.

Of dit te maken heeft met de privatisering zou kunnen. Weet ik niet.

Het heeft op de eerste plaats te maken met criminele klimaat van Nederland ea landen en dat mensen blijkbaar zo gemakkelijk andere mensen pijn doen en belazeren. Heel verdrietig dit.