Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 08:57

Achterom schreef:
Celebi schreef:
Nou nee bedankt. Ik steun iedereen die nu last heeft en wens het niemand toe, maar vind het dan weer banketstaaf dat het deze kant van het land nu wel toegewenst wordt. We hebben hier nog minder ruimte en mogelijkheden om onze dieren te beschermen, dus dat wordt echt een gigantisch probleem voor dierhouders. En ik verwacht niet dat het probleem dan wel opeens gezien wordt gezien aanvallen op honden en kinderen nu al niet voldoende is.

Als dit plaatje werkelijkheid wordt lopen ze straks overigens ook in mijn achtertuin en door de paddock van mijn paard op zijn pensionstal. Heb ik eindelijk een vreselijk fijne 24/7 groepshuisvesting gevonden voor hem, wordt die ouwe straks nog aan stukken gescheurd. Er is hier geen ruimte om gemakkelijk een alternatief te bieden. Veel dieren staan in grote open stukken land en hekken en afrastering is er nauwelijks (mag vaak niet eens). Het zijn vaak kleine slootjes, dus dat gaat geen zoden aan de dijk zetten. Nee, ik hou mijn hart vast als ze gaan doortrekken van Utrecht richting de duinen.

Weet je? Uit deze post blijkt dat je de rest helemaal niet steunt :n
Fraai staaltje randstedelijke arrogantie: "ja, ik vind het heel erg voor jullie, maar als het hierheen komt is het veel erger". Misschien moet je eens uit je randstedelijke pluche komen en gewoon eens rond kijken in de rest van het land en lezen wat de "mogelijkheden om onze dieren te beschermen" precies inhouden. Over dat laatste is steeds meer duidelijk: het kost bakken met geld en is feitelijk niet meer dan een onmogelijkheid om de dieren te beschermen: geen garanties (wolven komen er gewoon overheen) en als dat gebeurt hebben je dieren geen enkele vluchtmogelijkheid meer. Bovendien kan ander wild er juist níet doorheen. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik gun het hazenpaartje graag een plekje in mijn wei, of de patrijzenfamilie die er nu woont (en die beestjes zijn beroerde vliegers....).

Maar als het niet in jouw deel van het land gebeurt, dan kun je je er mooi voor afsluiten, dat geloof ik wel ja. Jij hebt je paard tenminste nog 24/7 buiten, op veel plekken kan dat allang niet meer. Maar ja, jouw paard ophokken is inderdaad veel erger dan het paard van iemand in Drenthe ophokken :+
Maar in alle eerlijkheid: als de mensen er in de randstad flink last van gaan krijgen, is de enige manier om te zorgen dat er ingegrepen wordt.
De oververtegenwoordiging van de randstad in de Nederlandse besluitvorming is enorm, nog steeds. En daarom de enige manier om daadwerkelijk wat voor elkaar te krijgen, via de randstad. De rest van Nederland doet er immers nog steeds niet toe.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Als Grunneger die in Rotterdam woont voelt het soms alsof ik de enige ben die zich druk maakt over onze toekomst in de buitenlucht.[/quote]

Nee hoor als haarlemmer net buiten haarlem heel landelijk wonend ziet eerlijk ook alleen maar de oplossing als daadwerkelijk het hele land ermee geconfronteerd wordt. Dus dan idd ook maar het probleem in de ogen zien op eigen terrein , vind ik ook niet leuk voor m'n kinderen en mijn dieren paarden en pony's, maar om duidelijk te krijgen wat er in het land leeft moet de randstad er ook aan .
Wel moet het me wéér van t hart - er zijn meer mensen tegen dan voor de wolf, waarom wordt daar in een democratisch land niet naar geluisterd- moet er een referendum gehouden worden ? Hoe start je dat op?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 08:57

dierenfan schreef:
Hannanas schreef:
Volgensmij is zo’n verdovingspijl in hun bil ook stress. Dan heb je de hele klem niet nodig toch.

Verdoving in combinatie met adrenaline zal niet werken binnen 10?? Minuten. Dat betekend mogelijk 10 minuten als kip zonder kop rond vliegen. Mogelijk aanvallend naar alles wat ze tegen komen en grote kans onvindbaar binnen de tijd dat de verdoving werkt...oftewel geen optie

Ik was er even op zoeken en ze hebben zenderpijlen
https://www.mh-via.nl/

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 09:06

Randstedelijk pluche? Jeetje zo aanvallend hoeft het niet hoor. :n

Zit zelf midden in het groene hart op het platteland tussen alle veehouders. En ik heb al jaren de wens weg te verhuizen nog verder de natuur in richting de bossen. Denk niet dat ik de gemiddelde randstedeling ben die je aanvallend moet aanspreken. Ik leef juist al het hele proces mee met de wolventrek en vanaf moment 1 zag ik de ellende al ontstaan. Ik wil ze niet bij jullie én niet bij ons en ook niet op andere plekken waar ze zoveel leed veroorzaken. Dat is toch juist wat je wilt?

En het gaat me zeker niet alleen om mijn paard, maar alle dieren hier in de randstad waarvan ik het net zo erg vind dat ze aangevallen zouden worden als de dieren elders in het land.. Ik denk gewoon niet dat er verandering komt als er hier ook aanvallen komen, dus dan zitten alle dieren hier ook in de knel. Dat wens ik ze gewoon niet toe, nooit. Nergens in het land. Dat is het enige wat ik zei..

En juist doordat het hier zo open is, geen hek neergezet mag worden, maakt dat ik denk dat de slachtpartijen hier nog veel gemakkelijker gaan zijn voor de wolven. Geen idee of het waar is, maar dat vermoeden heb ik als ze hier eenmaal zijn. En dat is niet perse erger dan alle de slachtpartijen die al geweest zijn, maar het is denk ik ook gewoon erg problematisch voor alle dieren en dierhouders hier. En nogmaals, denk niet dat het wat aan de situatie gaat veranderen als het grijpen van honden en kinderen al weinig teweeg brengt..

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-24 09:19

Zichtmelding met de nodige twijfel Achthuizen Goeree-Overflakkee

Citaat:
Achthuizen Goeree- Overflakkee
10-09-2024
Zichtmelding Wolf
Binnen gekregen om 22.20 uur
Voor wat het waard is. Toch maar aan jullie doorgegeven.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/ovxAHT ... tid=K35XfP

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-24 09:22

Schaap gedood Putten/Nijkerk
Citaat:
Putten/nijkerk Gelderland
11-09-2024

Schaap gedood tussen Putten en Nijkerk.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/9fMeCY6cND4hzSf5/?

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 09:23

Ik hoop niet dat ik een stomme vraag stel, maar waarom laten die wolven die schapen altijd zo half aangevreten liggen? Het lijkt steeds alsof ze er heel weinig echt van eten?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 09:24

En of het zal helpen dat een groot deel van de bevolking op zal staan tegen de wolf! Anders krijg je het niet voor elkaar. Dan blijven ze protocol volgen en zal het zijn zoals elk overheidsorgaan, traag en langdradig. Zie het huidige debacle rondom de fatbikes. Ja we willen wel ingrijpen, echter duurt dat wel zo’n twee jaar. En dat in een tijd van een 24 uurs economie. Wat een aanfluiting zeg.
Kijk naar alle leugens en haperingen van bijvoorbeeld een Bij12. Er word ons zoveel zand in de ogen gestrooid en het blijft vechten tegen de bierkaai.

Je hebt echt een soort opstand nodig en dat lukt enkel als de gehele bevolking grotendeels geraakt word.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-24 09:24

Citaat:
Planken Wambuis vanmiddag. Als er verder geen medelingen over gedaan worden, zelf maar op onderzoek uit! En ja hoor, nauwelijks op de plaats van bestemming aangekomen tref ik de terreinbeheerder. Ik stelde hem de volgende vragen. Weet u misschien waarom het afgesloten is? Antw: Ja, voor de rust van de wolven. Vr: Hoelang denkt u? Antw: Oh, maar heel kort, misschien maar een week. Vr: Het pad hiernaast is niet afgesloten, is dat niet gevaarlijk? Antw: Neeee hoor, alleen dit pad voor de rust van de wolven, het is überhaupt niet gevaarlijk. Vr: Misschien is het verstandig om bij de afzetting de reden ervan aan te geven? Antw: Nee, we willen er niet te veel ruchtbaarheid aan geven. Dan komen er alleen maar meer mensen op af.

Nou dan weten we dit ook weer. Mijn commentaar (geluid aan) bij het filmpje spreekt voor zich.

Voor filmpje zie bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/3fgdwL ... tid=K35XfP

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-24 09:26

Gruis schreef:
Ik hoop niet dat ik een stomme vraag stel, maar waarom laten die wolven die schapen altijd zo half aangevreten liggen? Het lijkt steeds alsof ze er heel weinig echt van eten?

Geen idee.
Misschien is het net als met de beren tijdens de zalmtrek. De beren hoger in rang trekken alleen de buik van de zalm open en vreten de ingewanden op. De lagere in rang mogen de rest op vreten als zij hun buik vol hebben.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 09:30

Normaal komen ze ook nog terug om de kadavers verder op te vreten. Dat kan nu niet omdat alles direct opgeruimd word.
Dat zeggende mss niet zo een heel raar idee wat te laten liggen zodat ze even genoeg hebben en niet snel weer verder op moordtocht hoeven. Ik begreep dat als een wolf goed gegeten had hij een aantal dagen verzadigd was!?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 09:33

Popstra schreef:
Normaal komen ze ook nog terug om de kadavers verder op te vreten. Dat kan nu niet omdat alles direct opgeruimd word.
Dat zeggende mss niet zo een heel raar idee wat te laten liggen zodat ze even genoeg hebben en niet snel weer verder op moordtocht hoeven. Ik begreep dat als een wolf goed gegeten had hij een aantal dagen verzadigd was!?

En er wat gif in stoppen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-24 09:51

Citaat:
Putten Gelderland
10-09-2024
23.45 uur

Gisteravond een wolf gezien aan de kant van camping het ravenest de heide op. Ik was op de fiets en het rende snel door.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/e2EBQG ... tid=WC7FNe

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-24 09:53

Zichtmelding wolf achter twee reeën aan Ermelo
Citaat:
Ermelo Gelderland
11-09-2024
08.00 uur

Wolf zit achter reeën aan bij kasteel staverden. Wolf zit in de jacht modus dus laat zich zeker niet tegen houden door een hekje.

#geenwolf

Afbeelding
Filmpje zie link bij bron geen wolf

https://www.facebook.com/share/p/FqMYxj ... tid=K35XfP

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-24 10:02

Weliswaar foto uit Oostenrijk, maar het laat wel zien wat het probleem is met wolfwerende afrastering met een flinke klap stroom erop. De gevolgen zijn voor groot en klein wild!

Ik denk overigens dat een dier die verstrikt raakt zich niet perse hoeft te wurgen om te sterven door een dergelijke afrastering.
De dieren raken al in ernstige shock en verzuring, al zou men een dier kunnen bevrijden dan is de kans groot dat ie het niet redt.

Citaat:
11 september 2024/Oostenrijk
Wat kan gebeuren, zal gebeuren. De enige vraag is wanneer. De wet van Murphy is vandaag weer uitgekomen.
Een hert raakte verstrikt in een van onze elektrische afrasteringen op de bergweide, sloopte het meer dan 150 meter ver en wurgde er uiteindelijk zichzelf in
https://www.facebook.com/BergerhofKrakauebene

Afbeelding
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/v/94roLbtzTyQesDR8/?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 10:12

dierenfan schreef:
Hannanas schreef:
Volgensmij is zo’n verdovingspijl in hun bil ook stress. Dan heb je de hele klem niet nodig toch.

Verdoving in combinatie met adrenaline zal niet werken binnen 10?? Minuten. Dat betekend mogelijk 10 minuten als kip zonder kop rond vliegen. Mogelijk aanvallend naar alles wat ze tegen komen en grote kans onvindbaar binnen de tijd dat de verdoving werkt...oftewel geen optie

Dat zijn de reden wel zijn. In een druk gebied als de UH is dat al helemaal niet wenselijk. Het zijn allemaal maar kleine bos percelen omringd door drukke wegen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 10:17

Maar dit kan met 'gewoon' koordschriklint zoals we al jaren gebruiken, van ver voor enige wolf, ook gebeuren.

Sterker nog, ik denk niet dat dit draad uberhaupt deel uitmaakte van een wolfwerende afrastering.

Dat we een probleem hebben met wolven in Nederland onderken ik.
Maar dingen bij de discussie halen die niets met wolven te maken hebben vind ik uitermate onverstandig, omdat het de echte argumenten verzwakt.

En ja, heiningen zijn een probleem voor het doorlopen van wild, of kunnen dat zijn.
En speciale wolvenafrasteringen mogelijk nog meer.

Maar het gebruik van foto's van situaties die daar niets mee te maken hebben schoppen het eigenlijke betoog alleen maar onderuit.

Onverstandig dat ze nu net deze video als argument gebruiken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 10:18

Kaja schreef:
En of het zal helpen dat een groot deel van de bevolking op zal staan tegen de wolf! Anders krijg je het niet voor elkaar. Dan blijven ze protocol volgen en zal het zijn zoals elk overheidsorgaan, traag en langdradig. Zie het huidige debacle rondom de fatbikes. Ja we willen wel ingrijpen, echter duurt dat wel zo’n twee jaar. En dat in een tijd van een 24 uurs economie. Wat een aanfluiting zeg.
Kijk naar alle leugens en haperingen van bijvoorbeeld een Bij12. Er word ons zoveel zand in de ogen gestrooid en het blijft vechten tegen de bierkaai.

Je hebt echt een soort opstand nodig en dat lukt enkel als de gehele bevolking grotendeels geraakt word.

Wat helpt dan? Op de a12 gaan liggen? Ik zou het zo doen hoor, maar voor wie heeft dat wat geholpen? Zijn de boeren nu verder? De klimaatactivisten?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 10:21

Wat betreft pootklem, verdivingsspuit, vangkooi,

Alle methoden hebben voor- en nadelen.
Sommige zijn in deze situatie in Nederlands bij wolven in onze regio niet bruikbaar.
Kwam deels ook aan de orde in die hoorzitting.

Ik denk dat er niet zo moeilijk gedaan moet worden over die klem
1 gezien het doel is het helemaal niet zo erg als het onprettig is voor de wolf...
2 de mensen die het in de praktijk moeten uitvoeren hebben ongetwijfeld meer verstand van de verschillende mogelijkheden dan allerlei pro wolf stichtingen of anti-wolf mensen.
Ik laat dat graag aan de mensen die t moeten doen uiteindelijk.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 10:22

Wat gaat dit topic hard ineens.
Ik wilde nog even terugkomen op het vangen en Zenderen.

Ik vind zo'n klem ook zeer ongepast en snap eigenlijk wel dat Animal rights etc daar over valt. Ze zullen dan vast een camera er op zetten zodat ze direct actie kunnen ondernemen maar toch.
Zelfs in de grote natuurgebieden in Afrika, gaan mensen gewoon rijden en zoeken. Ja dat kan uren duren maar het dier is wel nog veel rustiger. Verdovingspijl schieten en binnen enkele minuten ligt het beest plat. (Uitzonderingen daargelaten door bv opjagen met een helicopter of omdat je het exacte gewicht niet weet)
Zit dat dier in een klem, is de adrenaline al sky high en werkt een verdovingsmiddel ook minder goed. Je hebt dan dus ook geen idee hoeveel verdoving je nodig hebt.
Nadeel van zoeken en verdoven: je zal een stuk bos moeten afsluiten. Maar daar zijn ze wel goed in tegenwoordig.

Alleen immobiliseren en geen echt roesje? Triest voor die wolf. En dom voor de mensen die er mee bezig zijn want je bent wel bij z'n nek bezig, een hapje heeft die wolf zo genomen.

De halsbanden zijn klein, las ergens dat ze 2% van het lichaamsgewicht mogen wegen. Zo zien de zender halsbanden eruit:
Afbeelding

De wolf zal sowieso naar mens ruiken en nooit volledig weg zijn (roesje ipv volle narcose) dus krijgt ook zo voldoende mee dat dit door de mens gedaan is.

Ik vind de manier waarop dit allemaal moet gebeuren weer duidelijk maken dat we hier in Nederland graag onze eigen manier willen doordrukken of experimenteren zonder te kijken naar het buitenland.
Ben dan ook heel erg benieuwd wie ze gaan vragen voor het verdoven en de handelingen. Gaan de boswachters zelf wat aan poedersuiker of halen ze ervaren professionals erbij?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 10:23

Femke_Tweety schreef:
Maar dit kan met 'gewoon' koordschriklint zoals we al jaren gebruiken, van ver voor enige wolf, ook gebeuren.

Sterker nog, ik denk niet dat dit draad uberhaupt deel uitmaakte van een wolfwerende afrastering.

Dat we een probleem hebben met wolven in Nederland onderken ik.
Maar dingen bij de discussie halen die niets met wolven te maken hebben vind ik uitermate onverstandig, omdat het de echte argumenten verzwakt.

En ja, heiningen zijn een probleem voor het doorlopen van wild, of kunnen dat zijn.
En speciale wolvenafrasteringen mogelijk nog meer.

Maar het gebruik van foto's van situaties die daar niets mee te maken hebben schoppen het eigenlijke betoog alleen maar onderuit.

Onverstandig dat ze nu net deze video als argument gebruiken.

Ik heb altijd rekening gehouden met wild die ik toegang en doorgang wil geven in mijn wei, bos en paddocks, maar moet daar nu vanaf zien vanwege de wolf werende omheining die er komt. En ja, dat is met dit koord. Ik betreur dat, maar kan voor mijn gevoel niet anders meer.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 12:01

@Femke_Tweety

maar het is wel zo, hoe meer afrasteringen we moeten gaan maken hoe groter die kans simpelweg wel word.

En natuurlijk kan een gewei ook in gewoon koord blijven zitten.
Maar bijvoorbeeld dat net, wat nu geadviseerd word omdat draden niet werken, is voor elk wild dier wel extra risico.
En hoe meer netten en draden, hoe meer risico

Krijg je dit een ree in het stroomnet
is een filmpje als je er op klikt

Of deze dieren

Afbeelding

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 12:28

tienus63 schreef:
Gruis schreef:

Geen idee.
Misschien is het net als met de beren tijdens de zalmtrek. De beren hoger in rang trekken alleen de buik van de zalm open en vreten de ingewanden op. De lagere in rang mogen de rest op vreten als zij hun buik vol hebben.

Sommige doen het om het doden, sommige voeden ermee. Kennis van ons heeft vorige week aanval gehad. Schaap was op de plek ontdaan van organen en volgens bij12 waarschijnlijk meegesleept naar een nest in de buurt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 12:33

Bij mij komt het gelukkig voor een bestaande houten omheining dus dat ziet er wel duidelijk zichtbaar uit. Alleen opgejaagd wild zou denken dat ze er tussendoor kunnen.

Dat gaas wil ik hier ook niet. Wil niet dat er een dier met een poot in komt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-24 12:38

Zichtmelding Putten
Citaat:
Putten Gelderland
11-09-2024
Tussen 06.30 en 07.00 uur

Opnieuw een zichtmelding aan de veldhoefweg thv nr 2

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf, tevens filmpje te zien in de link.
https://www.facebook.com/share/p/K468af ... tid=K35XfP

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 12:51

Achterom schreef:
Celebi schreef:
Nou nee bedankt. Ik steun iedereen die nu last heeft en wens het niemand toe, maar vind het dan weer banketstaaf dat het deze kant van het land nu wel toegewenst wordt. We hebben hier nog minder ruimte en mogelijkheden om onze dieren te beschermen, dus dat wordt echt een gigantisch probleem voor dierhouders. En ik verwacht niet dat het probleem dan wel opeens gezien wordt gezien aanvallen op honden en kinderen nu al niet voldoende is.

Als dit plaatje werkelijkheid wordt lopen ze straks overigens ook in mijn achtertuin en door de paddock van mijn paard op zijn pensionstal. Heb ik eindelijk een vreselijk fijne 24/7 groepshuisvesting gevonden voor hem, wordt die ouwe straks nog aan stukken gescheurd. Er is hier geen ruimte om gemakkelijk een alternatief te bieden. Veel dieren staan in grote open stukken land en hekken en afrastering is er nauwelijks (mag vaak niet eens). Het zijn vaak kleine slootjes, dus dat gaat geen zoden aan de dijk zetten. Nee, ik hou mijn hart vast als ze gaan doortrekken van Utrecht richting de duinen.

Weet je? Uit deze post blijkt dat je de rest helemaal niet steunt :n
Fraai staaltje randstedelijke arrogantie: "ja, ik vind het heel erg voor jullie, maar als het hierheen komt is het veel erger". Misschien moet je eens uit je randstedelijke pluche komen en gewoon eens rond kijken in de rest van het land en lezen wat de "mogelijkheden om onze dieren te beschermen" precies inhouden. Over dat laatste is steeds meer duidelijk: het kost bakken met geld en is feitelijk niet meer dan een onmogelijkheid om de dieren te beschermen: geen garanties (wolven komen er gewoon overheen) en als dat gebeurt hebben je dieren geen enkele vluchtmogelijkheid meer. Bovendien kan ander wild er juist níet doorheen. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik gun het hazenpaartje graag een plekje in mijn wei, of de patrijzenfamilie die er nu woont (en die beestjes zijn beroerde vliegers....).

Maar als het niet in jouw deel van het land gebeurt, dan kun je je er mooi voor afsluiten, dat geloof ik wel ja. Jij hebt je paard tenminste nog 24/7 buiten, op veel plekken kan dat allang niet meer. Maar ja, jouw paard ophokken is inderdaad veel erger dan het paard van iemand in Drenthe ophokken :+
Maar in alle eerlijkheid: als de mensen er in de randstad flink last van gaan krijgen, is de enige manier om te zorgen dat er ingegrepen wordt.
De oververtegenwoordiging van de randstad in de Nederlandse besluitvorming is enorm, nog steeds. En daarom de enige manier om daadwerkelijk wat voor elkaar te krijgen, via de randstad. De rest van Nederland doet er immers nog steeds niet toe.

Ik wist niet hoe ik het verwoorden moest, Achterom dus wel! _/-\o_

Aanvulling; Je mag hier ook niet overal hekken zetten. Sterker nog, je mag niet eens een schuilstal of een afdak zetten! Wat dat betreft is het hebben van slootjes niks anders. Of jawel, bij een sloot kan een paard nog eventueel springen. Dus ik denk dat het met de "nog ergere slachtpartijen" wel mee gaat vallen. Er is iig dan geen omheining waar beesten zich in kunnen wurgen.