journee schreef:Nederland is inderdaad een democratie, je kunt als kiezer echter niet alles bepalen en lang niet iedereen is even blij met het huidige kabinet, maar voorlopig zullen we het er toch mee moeten doen.
Dit zijn van die non-woorden en non-teksten. Je kunt er niets mee en je hebt er niks aan. Het lijkt alsof je iets zegt maar dat doe je helemaal niet.
Nederland is een democratie en dat betekent dat je als kiezer een stem hebt. Je kunt niet alles bepalen maar je bepaalt wel degelijk. Als je stelselmatig populisten, leugenaars en egoisten kiest, krijg je uiteindelijk een overheid die zich leugenachtig, populistisch en egoistisch gedraagt want dat is hoe het werkt. Heel veel mensen in Nederland zijn enorm boos op de overheid zonder zich ooit af te vragen waarom dat zo ontstaan is. En welk aandeel ze daar zelf in hebben, daar denken ze al helemaal niet over. Want iedereen is vrij om te kiezen (dat is zo) en dus moeten we doen alsof het een soort consequentievrije keuze is, waar geen gevolgen aan zitten en waar je ook nooit over na hoeft te denken of op aan kunt worden gesproken. Dat is niet zo.
Citaat:
Als je nu aan een linkse kiezer vraagt of hij/zij het gevoel heeft dat zijn/haar stem goed vertegenwoordigd wordt verwacht ik een hardgrondig nee!
Dat zegt misschien ook wat over jouw eigen begrip en kennis van de democratie. Ik voel me als linkse kiezer in de Kamer goed vertegenwoordigd. Alleen is het duidelijk dat die stem een minderheid is, en dus vind ik het beleid ontstellend slecht, schadelijk, ondoordacht en tegen ons belang in. Maar niet omdat IK niet goed vertegenwoordigd wordt, maar voor een deel omdat een heleboel andere mensen gewoon geen zin hebben om werkelijk kritisch te zijn op ons bestuur. (En kritisch zijn is dus niet 'zoveel mogelijk vragen kunnen bedenken om te bewijzen dat iedereen verdacht is en alles poedersuiker is en niets er meer toe doet', nee, gerichte kritiek gericht op waar er juist wel veranderingen mogelijk zijn. Die mist.)
Citaat:
Verwachten dat iedereen hetzelfde gaat stemmen om dezelfde principes is echt een utopie.
Dat is niet eens een utopie, dat is... niets. Dom. Zinloos. Mensen hoeven ook niet hetzelfde te stemmen, maar ze moeten wel de regering ter verantwoording roepen over wat ze doen. Die moeite nemen heel veel kiezers niet.
Citaat:
Zoveel mensen, zoveel meningen.
Dat is weer dat laffe niks. Goed bestuur is niet willekeurig, en meningen zijn ook niet willekeurig.
Citaat:
En mensen maken fouten die lang niet altijd graag aan de grote klok worden gehangen. Dat geldt ook voor de overheid. Met de gaswinning in Groningen, de toeslag affaire, omzicht functie elders, te duur betaalde mondkapjes of het feit dat Mark Rutte soms geen 'actieve herinneringen' meer had.
Daar zouden dus consequenties aan moeten zitten. Dat had moeten betekenen dat de VVD gedecimeerd werd. Maar dat was niet het geval, en iedere kiezer die op de VVD heeft gestemd heeft laten weten: het interesseert ons gewoon echt helemaal niet hoeveel jullie liegen of de rechtstaat ondermijnen, ga lekker je gang.
En iedereen die uiteindelijk naar de PVV is overgegaan geeft min of meer dezelfde boodschap met een kleine voorsprong aan 'meer buitenlanderhaat graag.'
Citaat:
Eerlijk duurt het langst, maar fouten toegeven blijkt vaak moeilijk en ook dat tast de geloofwaardigheid aan. Maar dit lijkt mij niet direct de schuld van de samenleving.
Eerlijk duurt het langst ALS je de moeite neemt om de waarheid belangrijk te blijven vinden. Dat is niet iets wat vanzelf ontstaat. Geloofwaardigheid is belangrijk als je mensen die hun geloofwaardigheid verloren zijn ook werkelijk negeert, omdat ze niet geloofwaardig zijn.
Maar als je leugens accepteert, er geen consequenties aan verbindt, als ze gewoon nog minister of partijleider kunnen blijven hoe vaak ze er ook op los liegen, als je bereid bent om ieder onwaarschijnlijk scifi verhaal net zoveel of weinig vertrouwen te geven als wetenschappelijk onderzoek... dan niet.