Complotdenkers, van de dorpsgek naar gevaar voor maatschappij!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 20:22

beert schreef:
Om er een andere theorie in te gooien, zijn jullie al bekend met groepsstalking? Ik kwam via Facebook bij "iemand van vroeger" en hij is ervan overtuigd dat hij het slachtoffer is van groepsstalking. Ook dat is een complot van de overheid.

Wat er eigenlijk gebeurt, is dat je directe buurtgenoten of mensen in je omgeving je stalken. Dus ze gaan voor je huis naar binnen staren of bepaalde dingen beweren waardoor jij angstig wordt. Met als doel dat je uiteindelijk gek wordt en zelfmoord pleegt. Dit alles doen ze in opdracht van de overheid (ja ja). Ook vallen ze je aan met energie wapens, dat zijn onzichtbare wapens.

En het mooiste van de theorie is, is dat als iemand het ontkracht "je wordt niet gestalkt" dat het daarmee juist voor 'de slachtoffers' bevestigd wordt, want daarmee beweren anderen dat ze gek aan het worden zijn..

Met welk doel de overheid overigens wil dat mensen gedreven worden tot zelfmoord, dat kon ik niet zo achterhalen.

Mèn dan moet je toch serieus een enorm ego hebben wanneer je denkt dat de hele buurt geïnteresseerd is in jou en jou wil stalken 8)7
Klinkt in mijn oren alleen maar als iemand die graag interessant gevonden wil worden :oo

Cer

Re: Complotdenkers, van de dorpsgek naar gevaar voor maatschappij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 20:30

Ik zou eerdere denken aan een psychose achtig iets ipv interessant gevonden worden..
aan de andere kant, aanstellers en aandachtstrekkers zijn er uiteraard ook..

Is dat in de categorie “duiven zijn vliegende camera’s van de overheid”?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 20:45

BigOne schreef:
Maar het rechtse beleid onder Rutte heeft er op sommige gebieden een giga puinzooi van gemaakt, idd gaswinning, asiel , privatisering van veel zaken die voor veel mensen van levensbelang zijn, bvb de zorg.
En als antwoord kiezen een groot gedeelte die dit vonden voor nog rechtser, dat snap ik dus niet .

Het is natuurlijk maar een theorie, maar misschien is het een complot van rechtse kiezers om linkse kiezers zo in verwarring te brengen, dat ze uit frustratie het vertrouwen in de samenleving en de politiek kwijt raken, waardoor door steeds meer linkse stemmers de handdoek in de ring gooien en rechts steeds meer de overhand krijgt? :+

Ik heb geen idee, misschien stemt een rechtse kiezer gewoon rechts omdat ze niet links willen stemmen. :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 20:47

Over politiek, besef dat het kabinet.. welke het dan ook is altijd vast zit aan afspraken die het vorige kabinet gemaakt heeft en aan EU regels. Soms wilt men wel veranderingen maar zijn die daardoor niet snel of niet snel genoeg haalbaar.

Spoiler:
Al ben ik persoonlijk ook niet kapot van de drie kabinetten Rutte en de uitkomst daarvan. :o

Verder denk ik dat het ook hier handig is om uit de polarisatie te blijven.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 20:51

Shadow0 schreef:
journee schreef:
Ik ben blij dat ik jouw post nog enigzins goed heb kunnen begrijpen, namelijk dat rechtse stemmers volgens jou leugens accepteren, niemand ter verantwoording roepen en het hele beleid geen reet interesseert, dus dat falende onbetrouwbare overheidsbeleid aan deze rechtse kiezers te verwijten valt. Heb ik het zo goed samen gevat? Ik hoop dat deze uithaal naar rechtse kiezers jou in elk geval een beetje heeft opgelucht! :(:)

Ja, dat klopt wel ongeveer. Het is wat ongenuanceerd, maar in essentie wel ongeveer wat er gebeurt. Rechtse kiezers hebben gestemd op partijen en politici die openlijk, aantoonbaar, stelselmatig aan het liegen waren. Dat is een keuze en daarmee geef je een boodschap af.

20 jaar geleden was openlijk liegen in elk geval het einde van welke politieke carriere dan ook, de onderliggende motieven waren ook niet altijd netjes, maar je moest in elk geval toch een beetje je best doen om de schijn op te houden en je moest het niet te gek maken. nu heeft het vrijwel geen consequenties. Misstanden in de rechtstaat gaan dus niet echt gecorrigeerd worden door de politiek want waarom zouden ze? Als hun kiezers dat niet belangrijk vinden, aangeven dat ze bereid zijn om te blijven steunen, ongeacht hoeveel schade je ook doet en hoeveel leugens je ook verkoopt en hoevaak je ook het ene zegt en het totaal tegenovergestelde doet... waarom zouden ze dan fatsoenlijker worden?

Maar nee, dat lucht me niet op, want we zitten nog steeds met alle problemen die dat geeft. Die keuzes hebben consequenties voor onze samenleving en voor de levens van echte mensen. Voor mij is het geen spel. Echte mensen zijn hierdoor onterecht beschuldigd, echte mensen raken hierdoor in armoede, echte mensen missen de zorg die ze nodig hebben, echte mensen staan in de kou waar ze beschermd hadden moeten worden. Het is dan ook geen strijd over welke smaak of welke voetbalclub je het leukst vindt, dit gaat over onze maatschappij en hoe wij in die maatschappij kunnen leven. En dat vind ik heel erg. Geen opluchting, ik vind het alleen maar ontzettend verdrietig.

Bedankt voor de uitgebreide uitleg Shadow, ik begrijp je punt en vervelend dat het jou zo frustreerd. jammer dat het schrijven niet oplucht, dan had het in elk geval nog een positief effect gehad.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 20:57

Shadow0 schreef:
journee schreef:
Nederland is inderdaad een democratie, je kunt als kiezer echter niet alles bepalen en lang niet iedereen is even blij met het huidige kabinet, maar voorlopig zullen we het er toch mee moeten doen.

Dit zijn van die non-woorden en non-teksten. Je kunt er niets mee en je hebt er niks aan. Het lijkt alsof je iets zegt maar dat doe je helemaal niet.

Nederland is een democratie en dat betekent dat je als kiezer een stem hebt. Je kunt niet alles bepalen maar je bepaalt wel degelijk. Als je stelselmatig populisten, leugenaars en egoisten kiest, krijg je uiteindelijk een overheid die zich leugenachtig, populistisch en egoistisch gedraagt want dat is hoe het werkt. Heel veel mensen in Nederland zijn enorm boos op de overheid zonder zich ooit af te vragen waarom dat zo ontstaan is. En welk aandeel ze daar zelf in hebben, daar denken ze al helemaal niet over. Want iedereen is vrij om te kiezen (dat is zo) en dus moeten we doen alsof het een soort consequentievrije keuze is, waar geen gevolgen aan zitten en waar je ook nooit over na hoeft te denken of op aan kunt worden gesproken. Dat is niet zo.

Citaat:
Als je nu aan een linkse kiezer vraagt of hij/zij het gevoel heeft dat zijn/haar stem goed vertegenwoordigd wordt verwacht ik een hardgrondig nee!

Dat zegt misschien ook wat over jouw eigen begrip en kennis van de democratie. Ik voel me als linkse kiezer in de Kamer goed vertegenwoordigd. Alleen is het duidelijk dat die stem een minderheid is, en dus vind ik het beleid ontstellend slecht, schadelijk, ondoordacht en tegen ons belang in. Maar niet omdat IK niet goed vertegenwoordigd wordt, maar voor een deel omdat een heleboel andere mensen gewoon geen zin hebben om werkelijk kritisch te zijn op ons bestuur. (En kritisch zijn is dus niet 'zoveel mogelijk vragen kunnen bedenken om te bewijzen dat iedereen verdacht is en alles poedersuiker is en niets er meer toe doet', nee, gerichte kritiek gericht op waar er juist wel veranderingen mogelijk zijn. Die mist.)

Citaat:
Verwachten dat iedereen hetzelfde gaat stemmen om dezelfde principes is echt een utopie.

Dat is niet eens een utopie, dat is... niets. Dom. Zinloos. Mensen hoeven ook niet hetzelfde te stemmen, maar ze moeten wel de regering ter verantwoording roepen over wat ze doen. Die moeite nemen heel veel kiezers niet.

Citaat:
Zoveel mensen, zoveel meningen.

Dat is weer dat laffe niks. Goed bestuur is niet willekeurig, en meningen zijn ook niet willekeurig.

Citaat:
En mensen maken fouten die lang niet altijd graag aan de grote klok worden gehangen. Dat geldt ook voor de overheid. Met de gaswinning in Groningen, de toeslag affaire, omzicht functie elders, te duur betaalde mondkapjes of het feit dat Mark Rutte soms geen 'actieve herinneringen' meer had.

Daar zouden dus consequenties aan moeten zitten. Dat had moeten betekenen dat de VVD gedecimeerd werd. Maar dat was niet het geval, en iedere kiezer die op de VVD heeft gestemd heeft laten weten: het interesseert ons gewoon echt helemaal niet hoeveel jullie liegen of de rechtstaat ondermijnen, ga lekker je gang.

En iedereen die uiteindelijk naar de PVV is overgegaan geeft min of meer dezelfde boodschap met een kleine voorsprong aan 'meer buitenlanderhaat graag.'

Citaat:
Eerlijk duurt het langst, maar fouten toegeven blijkt vaak moeilijk en ook dat tast de geloofwaardigheid aan. Maar dit lijkt mij niet direct de schuld van de samenleving.

Eerlijk duurt het langst ALS je de moeite neemt om de waarheid belangrijk te blijven vinden. Dat is niet iets wat vanzelf ontstaat. Geloofwaardigheid is belangrijk als je mensen die hun geloofwaardigheid verloren zijn ook werkelijk negeert, omdat ze niet geloofwaardig zijn.

Maar als je leugens accepteert, er geen consequenties aan verbindt, als ze gewoon nog minister of partijleider kunnen blijven hoe vaak ze er ook op los liegen, als je bereid bent om ieder onwaarschijnlijk scifi verhaal net zoveel of weinig vertrouwen te geven als wetenschappelijk onderzoek... dan niet.

Wow Shadow, wat een messcherpe analyse waar ik het alleen maar mee eens kan zijn. Dank voor het zo goed verwoorden :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 21:04

journee schreef:
Bedankt voor de uitgebreide uitleg Shadow, ik begrijp je punt

Aangezien je dat schrijft precies 6 minuten nadat je een clownssmileys en een huilen-van-het-lachen-smiley het topic in gooide over de gaswinning en de zorg, weet ik vrij zeker dat je er niets van begrijpt.

Maar mocht je ooit werkelijk oprechte excuses aanbieden, dan alsjeblieft niet naar mij, maar doe dat maar naar de mensen die hun huis en leven zijn kwijt geraakt als gevolg van de toeslagenaffaire, en naar de nabestaanden van mensen die zijn overleden omdat ze dood gingen voor ze ooit van de wachtlijst in de GGZ afkwamen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 21:12

Shadow0 schreef:
journee schreef:
Bedankt voor de uitgebreide uitleg Shadow, ik begrijp je punt

Aangezien je dat schrijft precies 6 minuten nadat je een clownssmileys en een huilen-van-het-lachen-smiley het topic in gooide over de gaswinning en de zorg, weet ik vrij zeker dat je er niets van begrijpt.

Maar mocht je ooit werkelijk oprechte excuses aanbieden, dan alsjeblieft niet naar mij, maar doe dat maar naar de mensen die hun huis en leven zijn kwijt geraakt als gevolg van de toeslagenaffaire, en naar de nabestaanden van mensen die zijn overleden omdat ze dood gingen voor ze ooit van de wachtlijst in de GGZ afkwamen.

Fijn om te weten dat die dingen nu aan mij te verwijten zijn! Persoonlijk vind ik heel sneu voor je je zo gefrustreerd voelt, dat je zelfs een grapje over het onderwerp complottheorie, welke niet direct aan jou was gericht en waar het topic uiteindelijk om draait niet meer kan hebben. Als je alles zo serieus neemt kan het leven inderdaad heel zwaar zijn. Sterkte!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 21:28

Dit is wel een beetje hoe het gaat.. iemand verteld iets met veel woorden en een paar aannames, verkoopt het als waarheid, en anderen gaan er vol in mee :j
Het spreekt ze aan, het is een “wij snappen het en zij niet” idee, de anderen moeten denken zoals wij anders zijn ze niet volgens de norm, we moeten zorgen dat ze hun ideeen bijstellen naar de onze, ze snappen het niet, de schapen, de slapenden, de bewoording wordt grover etc .. en niemand vind van zichzelf dat ze zo zijn, want ze zijn toch heel sociaal en hebben het beste met iedereen voor, dat moet toch duidelijk zijn… en voor je het weet zijn de hooivorken uitverkocht… :+

Past bij het onderwerp :P

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 21:32

Ja jemig, om eerlijk te zijn vond ik die eerste post van Journey super goed en de post van Shadow kan ik echt geen touw aan vastknopen. (sorry, niet persoonlijk bedoeld)
Maar nu begrijp ik dat er achtergrond venijn een rol speelt. Beetje jammer dat dit zo in het topic moet waar best een interessante discussie was.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 22:27

anjali schreef:
DuoPenotti schreef:
Blue eyes

Ons willen vergiftigen geloof ik ook niet. Want dan zijn ze zelf ook de sjaak.
Maar door het brede lang blijvend spoor de zon minder laten schijnen om de opwarming van de aarde tegen te gaan?
Daar zie ik de klimaatgekkies wel weer voor aan.

Zeg ik daarmee dat het zo is. Nee.
Maar zou het met verbazen, ook nee.
En zouden wij dat eerlijk in de media vernemen. Nooit.

Daar is of was inderdaad een plan voor, om door het veroorzaken van kunstmatige wolken de zon tegen te houden en zo de "opwarming van de aarde" tegen te gaan.

Geo of climate engeneering is gewoon iets wat bestaat. Cloud seeding is er echt.
En dat ze in 2024 proeven willen gaan doen om opwarming tegen te gaan isgewoon een feit en benoemd in de msm:
https://nos.nl/collectie/13871/artikel/ ... ing-fiksen

En dan hebben we een verschrikkelijk nat voorjaar, is het dan raar dat sommigen 1 en 1 is 2 denken?

Maar climate engeneering is geen complottheorie.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 23:49

Cer schreef:
Dit is wel een beetje hoe het gaat.. iemand verteld iets met veel woorden en een paar aannames, verkoopt het als waarheid, en anderen gaan er vol in mee :j
Het spreekt ze aan, het is een “wij snappen het en zij niet” idee, de anderen moeten denken zoals wij anders zijn ze niet volgens de norm, we moeten zorgen dat ze hun ideeen bijstellen naar de onze, ze snappen het niet, de schapen, de slapenden, de bewoording wordt grover etc .. en niemand vind van zichzelf dat ze zo zijn, want ze zijn toch heel sociaal en hebben het beste met iedereen voor, dat moet toch duidelijk zijn… en voor je het weet zijn de hooivorken uitverkocht… :+

Past bij het onderwerp :P

Zo zou een complottheorie zomaar kunnen ontstaan, voor je het weet wordt je er onterecht van beschuldigd een rechtse stemmer te zijn en dat lijkt inmiddels wel een doodzonde! :n Dan mag ik nog blij zijn als ik straks niet persoonlijk verantwoordelijk wordt gehouden voor het einde van de wereld. (die hadden we volgens mij inmiddels ook al een aantal keer mogen verwachten)

Ik hoor links inmiddels zo veel klagen over rechtsstemmers, dat vind ik persoonlijk buiten proportie. De rechtsstemmers wordt onder andere antipatie verweten naar buitenlanders (waar ik ook wat van vind), maar de antipatie van links naar rechts lijkt nog vele malen groter en de aannames worden dan ook snel gedaan. Dit vind ik persoonlijk ook een hele zorgelijke ontwikkeling. Een beetje meer tolerantie zou aan beide kanten op zijn plek zijn.

Om vast te houden aan verwijten en frustraties lost echt niets op, daar is het leven veel te kort voor. Ik hoop oprecht dat die heksenjacht snel overwaait en de hooivorken weer worden opgeborgen. :Y)

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 06:55

journee schreef:
Zo zou een complottheorie zomaar kunnen ontstaan, voor je het weet wordt je er onterecht van beschuldigd een rechtse stemmer te zijn en dat lijkt inmiddels wel een doodzonde! :n Dan mag ik nog blij zijn als ik straks niet persoonlijk verantwoordelijk wordt gehouden voor het einde van de wereld. (die hadden we volgens mij inmiddels ook al een aantal keer mogen verwachten)

Ik hoor links inmiddels zo veel klagen over rechtsstemmers, dat vind ik persoonlijk buiten proportie. De rechtsstemmers wordt onder andere antipatie verweten naar buitenlanders (waar ik ook wat van vind), maar de antipatie van links naar rechts lijkt nog vele malen groter en de aannames worden dan ook snel gedaan. Dit vind ik persoonlijk ook een hele zorgelijke ontwikkeling. Een beetje meer tolerantie zou aan beide kanten op zijn plek zijn.

Zodra je een eigen bedrijf hebt, gaan veel personen er al vanuit dat je rechts stemt, dat is al een tijd gaande.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 07:42

Het is maar wat je leest.
Zodra het over migratie gaat, klagen toch vooral de rechtse stemmers. Ze pikken onze huizen in, onze kinderen kunnen geen huizen krijgen, ze krijgen gratis geld, onze dochters zijn niet meer veilig, ze gaan gewoon op vakantie naar eigen land, ze stelen en roven.
Gewoon alles op een hoop gooien en links de schuld geven, die hebben ze immers binnengehaald :D.

Maar heeft weinig met et onderwerp complottheorieën te maken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 07:45

Even terug naar het onderwerp. "Op opruiing tot het plegen van een strafbaar feit of tot gewelddadig optreden tegen het openbaar gezag staat in beginsel een strafmaximum van vijf jaar gevangenisstraf of een geldboete van de vierde categorie (2024: € 25.750) "
De uitspraak zou binnen twee weken moeten zijn lees ik.

Trouwens, vwb straffen.. in de toeslagen affaire wordt er geen straf toegewezen:
https://www.rechtspraak.nl/Organisatie- ... faire.aspx
en dat heeft ook een hoop ellende teweeggebracht..

Ik snap complottheorieen soms wel .. wij mogen niks en hullie mogen alles ..vooral als je de dupe ergens van bent en je komt er niet uit

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 08:01

Ik ken haar niet maar het zal je moeder maar zijn ze want ze heeft zelf toch ook kinderen?
Kan me voorstellen dat die hier ook niet gelukkig van worden van al die aandacht.
Zorg eerst voor je eigen kids zou ik zo zeggen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-24 08:08

Wanneer men het heeft over rechtse stemmers bedenk dan dat het over radicaal rechts gaat en voor radicaal rechts is alles wat dat niet is links. Van radicaal rechts krijgt alles wat links is de schuld van de misère op allerlei vlakken , alleen lijkt het alsof radicaal rechts daar iedereen die wat anders stemt onder verstaat. Trouwens, radicaal linkse partijen zijn imo net zo erg. Links en rechts is toch echt wat anders dan radicaal /extreem / fascistisch.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 08:21

Goof schreef:
Shadow0 schreef:
Ik ken niet zoveel mensen met een daadwerkelijke baan die zich daarmee bezig houden overigens. Meestal normaliseert het normale leven behoorlijk, en zijn het echt de mensen die geen of weinig verbinding meer hebben met de rest van de maatschappij die er helemaal ingezogen worden.

Ja, het gekke is dat de persoon die ik ken een oud collega van me is. Iemand die wel met beide benen op de grond staat en die een goede baan heeft en een gezond verstand. Daarom vind ik het zo interessant, vaak heb je een heel ander beeld bij 'dit soort mensen'.

Iemand die heel hoog boven de grond zweeft zal
Je bedoelen. Die oud collega van jou staat echt niet met beide benen op de grond hoor.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 08:23

Dat ligt er maar helemaal aan op welke vlakken je die definitie gebruikt. Iemand kan in zn werk prima met de zogenaamde beide benen op de grond staan, en prive iets heel anders doen (of omgekeerd, maar dat zou wel vreemd zijn.. weet ook niet welk werk dat zou zijn.. politici misschien :') )

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 08:24

journee schreef:
BigOne schreef:
Maar het rechtse beleid onder Rutte heeft er op sommige gebieden een giga puinzooi van gemaakt, idd gaswinning, asiel , privatisering van veel zaken die voor veel mensen van levensbelang zijn, bvb de zorg.
En als antwoord kiezen een groot gedeelte die dit vonden voor nog rechtser, dat snap ik dus niet .

Het is natuurlijk maar een theorie, maar misschien is het een complot van rechtse kiezers om linkse kiezers zo in verwarring te brengen, dat ze uit frustratie het vertrouwen in de samenleving en de politiek kwijt raken, waardoor door steeds meer linkse stemmers de handdoek in de ring gooien en rechts steeds meer de overhand krijgt? :+

Ik heb geen idee, misschien stemt een rechtse kiezer gewoon rechts omdat ze niet links willen stemmen. :')

En
Als je die maak vaak genoeg herhaalt, krijg je vanzelf een complottheorie.

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 08:50

Heb een filmpje van haar bekeken dit heeft niets te maken met politiek of wat dan ook die vrouw spoort gewoon niet.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 09:24

Elisa2 schreef:
Vind ik niet, het vaccineren wat je zogenaamd voor een ander deed was massale manipulatie en de bron van de polarisatie.

Dat dus en het was echt niet nodig voor de meesten. Maar je moest wel wilde je mee kunnen doen met leuke dingen. Het alternatief was een stok in de neus en dat was geen alternatief. En het is later ook bewezen dat het absoluut geen 'pandemie van de ongevaccineerden' was zoals toen de Jonge beweerde. Niet voor niets had hij de bijnaam 'Liego de Jonge'.
Die vaccins waren niet veilig, en waren echt niet goed getest. Van geen enkel vaccin heb ik ooit last gehad van bijwerkingen, maar van dat corona vergif wel. En ja, ik noem het vergif. Want het is niet normaal dat je lymfeklieren zodanig opzetten dat je geen rugzak meer kunt dragen, dat je koorts krijgt, 3 weken enorm moet bent, en zeker 8 maanden onregelmatig ongesteld bent. Maar ik stelde me aan volgens sommigen. De foto's als bewijs heb ik nog wel ergens bewaard. Ik heb me alleen maar laten inenten omdat ik wilde reizen. Dus feitelijk was het puur een egoistische keuze, maar wel eentje waarbij je eigenlijk geen keuze had. De jaren die ik kwijtgeraakt ben, in de bloei van m'n leven, ik krijg ze nooit terug en ja, dat zal ik altijd als last bij me dragen. Een excuus zal er wel nooit komen. Er was oog voor jongeren die het zgn. moeilijk hadden, maar niet voor mensen die net iets ouder waren, die moesten het maar slikken.
En als je nu kijkt wat het gebracht heeft? Ook enorme prijsverhogingen, maar ook meteen het bewijs dat veel complot ideeën nu gewoon waarheid lijken te worden. De digitale euro bijvoorbeeld, maar ook een vaccinatiepaspoort (dat is nog steeds niet van de baan en duikt af en toe nog steeds op). Verder verwacht ik niet dat er ooit een excuus komt voor die onnodige lockdowns en wat die allemaal kapot gemaakt hebben. Er zijn inmiddels in het buitenland diverse onderzoeken naar buiten gekomen dat de vaccins echt schade toegebracht hebben. En de stukken van het Duitse OMT (RKI) liegen er niet om dat de zgn. 'adviezen die gevolgd zijn' wel degelijk een bepaalde kant op moesten wijzen.

En als we het dan over die klimaataanhangers hebben, die 28 miljard om 0.000036 graad minder de aarde op te warmen, dan hebben de klimaatcomplotters wel gelijk. Geld uitgeven voor niets.

Het klimaat en corona hebben het complotdenken zeker aangewakkerd, maar de complotdenkers hebben op diverse fronten toch ook wel deels gelijk gekregen.
En dan is complotdenken wat anders dan de dorpsgek uithangen en iemand vals beschuldigen. Ik vind roepen dat de digitale euro veel negatieve dingen kan inhouden iets heel anders dan iemand aanwijzen als schuldige en die lastig vallen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 09:38

journee schreef:
Fijn om te weten dat die dingen nu aan mij te verwijten zijn!

Ik hoop dat mensen, niet alleen jij maar heel veel mensen, ooit eens na gaan denken over hoe ze wel degelijk invloed hebben gehad om het ontstaan van veel van deze situaties en dat ze andere keuzes hadden kunnen maken.

Citaat:
Persoonlijk vind ik heel sneu voor je je zo gefrustreerd voelt, dat je zelfs een grapje over het onderwerp complottheorie, welke niet direct aan jou was gericht en waar het topic uiteindelijk om draait niet meer kan hebben.

Het topic draait uiteindelijk, zie ook de titel, ook over hoe complottheorieen een gevaar voor de maatschappij vormen. Daar 'voor de gein' nog een paar complottheorieen overheen gooien is nogal ongepast.

Voor de mensen die de tekst van Chris Klomp niet hebben gelezen, citeer ik hem hier graag nog even (deels, zijn uitleg gaat verder:

"De voedingsbodem voor duistere complotten is groot in een gepolariseerde samenleving en het kwaadaardige wereldje heeft al heel erg lang de onlinewereld verlaten.

Kijk maar eens hoe een gewapende man wild om zich heen begon te schieten door pizzagate, hoe een vrouw met een auto vol messen op zoek was naar een kandidaat van de Democraten of hoe Amerikanen het Capitool bestormden omdat ze dachten dat ze bestolen werden van een verkiezingsoverwinning.

Kijk ook naar de zaak Bodegraven in Nederland, waar onschuldige burgers en een begraafplaats letterlijk beveiligd moesten worden tegen schuimbekkende lasteraars.

Of naar de familie Vaatstra die jarenlang op weerzinwekkende wijze is belaagd door Wim Dankbaar en Hans Mauritz. Zelfs het verlies van zijn gehele vermogen, zijn huwelijk en zijn vrijheid heeft Dankbaar nooit doen laten stoppen. Nabestaanden van een gruwelijke moord en verkrachting lastigvallen, het moet wel het laagste van het laagste zijn.
Kruitvat

In een wereld vol polarisatie is complotdenken soms niet alleen een verdienmodel voor de gewetenlozen, maar ook een lont in een kruitvat. Tijdens de coronapandemie hebben we al kunnen zien hoe massale rellen ontstonden, mede door een aanhoudende tsunami van de meest waanzinnige complotten over duistere agenda’s van ‘de elite’.

In Engeland ontstonden onlangs massale rellen, mede door brisante leugens over moslims die door ‘de Staat’ bewust in hordes binnen zouden worden gelaten.

Zelfs in ons parlement zetelen tegenwoordig politieke partijen die er niet voor terugdeinzen om complotten te verspreiden, tot zelfs het complot over machtige Joden aan toe. Een kwaadaardig verhaal dat – zoals we allemaal weten – mede kon leiden tot de genocide op zes miljoen Joden.
Internet

Complotdenken is er altijd geweest, maar de megafoon-werking van het internet heeft het er bepaald niet beter op gemaakt. Integendeel zelfs. Waar voorheen de dorpsgek meewarig werd aangekeken op straat en in de kroeg (‘doe Wim nog een jenevertje, jongens, dan is ie weer ff rustig’), heeft diezelfde dorpsgek nu via Facebook, YouTube en TikTok in no time een eigen fanclub met gelijkstemde jaknikkers en zelfs ‘soldaten’."

https://chrisklomp.nl/waarom-schrijven- ... otdenkers/

Al die gevolgen, van geweld richting individuen en groepen tot een veel systematischere ondermijning van ons begrip van de democratie en werkelijkheid en rechtsstaat maken dat het gewoon echt niet gepast is om er 'voor de gein' nog wat olie op het vuur te gooien.

Dit gaat om echte mensen en echte levens, niet om een lolletje op internet.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 10:28

Persoonlijk heb ik er geen moeite mee dat er mensen zijn met andere gedachten. Dat zal er op vele vlakken altijd zijn. Waar ik wel moeite mee heb is de negativiteit die je over je heen krijgt wanneer je niet mee gaat in bepaalde gedachten. Dat is wel iets waar ik vaak tegen aanloop bij complotdenkers maar ook bij bepaalde geloofstromingen (hiermee bedoel ik bijvoorbeeld iemand die me een devil worshipper noemt omdat ik aan yoga doe en niet daar een normale conversatie over kan voeren) of politieke overtuigingen.

Ik ben er ook niet van overtuigd dat de mening van de massa altijd de waarheid is. Dus ander gedachtegoed kan verfrissend zijn. Wel zou ik het fijn vinden als we normaal met elkaar in gesprek kunnen blijven en niet altijd maar moeten handelen naar gedachtes. Met handelen bedoel ik niet perse een aluminium hoedje, dat moet je echt lekker zelf weten, maar wel het lastig vallen van kindergraven. Alleen de nabestaanden kunnen je invullen over de details hoe het kindje is overleden. Dat zou een ander niet moeten doen, zeker niet met als doel om bepaalde gedachten te benadrukken.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 11:31

Shadow0 schreef:
journee schreef:
Fijn om te weten dat die dingen nu aan mij te verwijten zijn!

Ik hoop dat mensen, niet alleen jij maar heel veel mensen, ooit eens na gaan denken over hoe ze wel degelijk invloed hebben gehad om het ontstaan van veel van deze situaties en dat ze andere keuzes hadden kunnen maken.

Wat ik heel bijzonder vind aan jouw uitspraken is dat jij denkt te weten welke keuzes ik in het leven heb gemaakt. Jij doet bepaalde aannames maar hebt niet het fatsoen om na te vragen of die aannames kloppen.

Daarnaast val je de halve Nederland bevolking aan met verwijten over hun stemgedrag (omdat ze niet hetzelfde denken en stemmen als jijzelf), zeg je dat de teloorgang van de Nederlandse maatschappij aan deze groep mensen te wijten is, maar beweer je jezelf wel vertegenwoordigd te voelen door de regering, terwijl jouw frustraties duidelijk het tegenovergestelde doen vermoeden.

Persoonlijk denk ik ook dat je als samenleving een verschil kan maken en goed moet nadenken over de keuzes die je maakt. Maar dat begint ook bij jezelf. Niet alleen hoe je stemt, maar ook hoe je anderen benaderd en behandeld.

Je kan er inderdaad voor kiezen om een ander verwijten te maken, zo arrogant te zijn om te denken dat alleen jij en gelijkgestemden de wijsheid in pacht hebben. Dat is naar mijn mening vooral een goede manier om meer tweedeling in de maatschappij te creëren.

Persoonlijk kies ik er liever voor om wat behoudender te reageren, mensen op vriendelijkere manieren op andere keuzes te wijzen. Proberen begrip op te brengen voor bepaalde keuzes, ook juist als dit niet dezelfde keuzes zijn die jezelf zou maken. Dan kun je met mensen in gesprek en dan bestaat de kans dat mensen dingen van een andere kant gaan bekijken en misschien ook over alternatieve keuzes nadenken.

En soms zitten mensen helaas zo in hun eigen bubbel van overtuiging, dan heeft praten geen effect. Maar dan weet je in elk geval dat jij je best hebt gedaan, een ander met respect een weerwoord hebt gegeven en hoef je nergens excuses voor aan te bieden en je ook niet voor je keuzes te schamen. Dat scheelt alvast een hoop zelfverwijten en frustraties.

En misschien is dit ook wel een reden waardoor complottheorieën ontstaan: mensen zijn ergens boos over, zoeken een zondebok en voor je het weet worden de meest ongelooflijke verhalen de wereld in geholpen!
Laatst bijgewerkt door journee op 23-08-24 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt