Steeds meer mensen tegen paardensport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 23:48

Er is veel leed in de 'paardensport'. Sport met dieren gaat niet samen

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 00:31

Wat betreft het missen van bespiering op de bovenlijn, als je als dressuur paard altijd met je hals omhoog en in de krul moet lopen dan kunnen die spieren daar op die rug niet bollen. Dat kan enkel als de hals houding laag is.
Ik vind het dus niet zo gek ze daar zo schraal zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 08:03

Wat een rare aanname? Dressuurpaarden worden gewoon netjes over de rug losgereden met een lage halshouding en als de rug niet bolt als ze gaan "zitten" dan gaat er iets goed mis.

https://www.youtube.com/watch?v=jhHJBKuJvKo

Er is trouwens 1 foto van wat zogenaamd Dalera zou zijn maar haar hoofd staat er niet op dus who knows? Op de foto die ik postte ziet het er al heel anders uit. De andere foto's zijn van eventingpaarden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 08:17

Elisa2 schreef:
Wat een rare aanname? Dressuurpaarden worden gewoon netjes over de rug losgereden met een lage halshouding en als de rug niet bolt als ze gaan "zitten" dan gaat er iets goed mis.

https://www.youtube.com/watch?v=jhHJBKuJvKo

Er is trouwens 1 foto van wat zogenaamd Dalera zou zijn maar haar hoofd staat er niet op dus who knows? Op de foto die ik postte ziet het er al heel anders uit. De andere foto's zijn van eventingpaarden.

Deze lijkt me duidelijk:
Afbeelding

En zo zijn er wel meer van dergelijke foto's.

Elisa2

Re: Steeds meer mensen tegen paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 08:19

Tja..misschien is het dier wel behoorlijk ziek geweest. Dat gaat soms hard hoor bij oudere paarden dat ze dan de bovenlijn kwijt raken. Helemaal in combinatie met een al iets minder gunstigere bovenlijn.

Wat ik niet begrijp is dat mensen echt alles aangrijpen om dan het rijden en de sport de schuld te geven terwijl ik denk dat 9 van de 10 paarden liever Jessica als ruiter zou hebben gehad. Ze rijdt met een losse stangteugel en iniminie knopsporen die nauwelijks gebruikt worden. Het is gewoon nooit goed, wat iemand ook doet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 08:21

Elisa2 schreef:
Tja..misschien is het dier wel behoorlijk ziek geweest. Dat gaat soms hard hoor bij oudere paarden dat ze dan de bovenlijn kwijt raken. Helemaal in combinatie met een al iets minder gunstigere bovenlijn.

Wat ik niet begrijp is dat mensen echt alles aangrijpen om dan het rijden en de sport de schuld te geven terwijl ik denk dat 9 van de 10 paarden liever Jessica als ruiter zou hebben gehad. Ze rijdt met een losse stangteugel en iniminie knopsporen die nauwelijks gebruikt worden. Het is gewoon nooit goed, wat iemand ook doet.

Dat is mijn doel niet, iig. Ik wilde enkel aangeven dat het wel Dalera is. (Die niet behoorlijk ziek is geweest voor de OS.)

Haar toplijn was in Tokio ook zo.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 15-08-24 08:22, in het totaal 2 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 08:21

Veronica2 schreef:
fransje23 schreef:

Of bij maneges met 60 paarden in 3 bij 3 boxen en drie paddocks en geen weiland.

Dit is dus precies wat ik bedoel met wijzen naar anderen.

Ik wijs niet naar anderen, ik ben geen particulier met paarden aan huis en een gemakzuchtige verzorging, ik noem nog een voorbeeld van leed. Iets wat op grote schaal normaal is!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 08:24

_San87_ schreef:
Elisa2 schreef:

Dat is mijn doel niet, iig. Ik wilde enkel aangeven dat het wel Dalera is. (Die niet behoorlijk ziek is geweest voor de OS.)

Maar op de foto die ik postte van 2022 ziet het er al anders uit.

Ik bedoelde jou ook niet zo zeer hoor, maar zie deze hetze dan weer op social media voorbij komen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 08:32

Ik vind het voornamelijk daar vertekenen omdat ze daar een dekje hebben laten zitten met scheren. Verder is het behoorlijk vergelijkbaar.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 08:40

Elisa2 schreef:
Ik heb nog nooit zoveel vriendelijk stanggebruik gezien als bij deze OS. Er is al echt een positieve verandering gaande. Hyperflexie is allang verboden (al lijken mensen tegenwoordig niet meer precies te weten wat het is) En overmatig spoorgebruik vond ik ook reuze meevallen.

Juist degene die goud gewonnen heeft laat zo prachtig ontspanning in aanspanning zien. Het is ook simpel te zien, het verschil. Een durchlassig paard of niet.

Juist.

Ik heb ook echt een paar jaar geen dressuur gekeken omdat het me niet kon bekoren. Dat kan goed wel 15 jaar zijn geweest.
Maar ik kijk er zoetjes aan weer wat meer naar en ben echt positief verrast. Wat de toppers lieten zien maar zeker ook wat de laag daaronder liet zien.

Ik ben er toch wel voorstander van om deze ontwikkeling zich juist te laten voltrekken. Je ziet dat in alle lagen de paarden meer en meer en meer openlijk gezien worden als eigen persoonlijkheden. En vanaf het moment dat je dat ziet, ga je ze beter behandelen.

Die signalen zie ik in de manier van rijden maar ook in de manier van omgaan.

En ik sluit me bij elisa etc aan: mijn stijl is nu eenmaal niet zwartkijken en rellen. Mijn stijl is positief blijven, zelf bijdragen en positieve zaken uitdragen.
Daar doen mijn paarden het goed op en daar doe ik het goed op.

Daarbij kan social media echt fungeren als het afval putje van de samenleving. Wat je daar leest is zelden representatief voor de samenleving.
Als ik moet geloven wat ik daar lees eet niemand vlees, maakt niemand fouten en rijdt niemand ooit te hard.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 15-08-24 08:45, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 08:43

Elisa2 schreef:
_San87_ schreef:

Maar op de foto die ik postte van 2022 ziet het er al anders uit.

Ik bedoelde jou ook niet zo zeer hoor, maar zie deze hetze dan weer op social media voorbij komen.

Ja, klopt inderdaad. Ik vind daar ook wat van. Het is geen geweldige toplijn, maar ouder paard die sowieso al een geprononceerde schoft heeft. Dan zie je dit al sneller, is mijn ervaring.

Jessica is een van de vriendelijkste ruiters, het beeld dat zij laat zien, die verandering hebben we juist nodig.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 09:06

Daarom vind ik het ook "grappig" dat deze rug er steeds bij gepakt wordt, terwijl de paarden met de mooiste bovenlijnen en volgens "ons" goede bespiering ook de paarden zijn met de ruiters die door het grote publiek vaak worden weggezet als de onvriendelijke of op druk rijdende ruiters. Sommige paarden, zeker merries hebben een wat knokkige bouw, helemaal als ze wat ouder worden. Om te bepalen of er atrofie is, moet je het voelen, je kan bij een paard met wat scherper afgetekende schouderbladen e.d. het heel erg moeilijk zien omdat het er snel wat scherper uit ziet.
Ik denk dat bouw daarin soms zelfs wat meer doet dan rijden.
Kijk naar totilas bloed, deze hebben vaak vol bespierde vloeiende en volle bovenlijnen. Terwijl het gros van het publiek vind dat deze te veel op druk worden gereden. Is het dan toch de rijderij die zorgt voor die mooie bovenlijn, of zit er toch een stukje genetisch in wat het beeld beter maakt op stand?

Zelf ben ik van mening dat je het heel erg slecht kan zien of een paard echt goed bespierd is, dat moet je voelen en zien zonder een zadel in beweging. Met een fotootje op rust kan je er imo niet heel veel over zeggen.
Vind ik de ene bovenlijn mooier dan de andere... zeker, maar ik zou nooit van een foto durven zeggen of bespiering goed of fout is ook al lijkt het zo duidelijk, irl kan het heel anders voelen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 09:12

Ik kan mij bijna niet voorstellen dat er geen bespiering zit bij paarden op dat niveau. Zelfs niet bij slecht rijden.
Dan zou half recreatie paarden land dat hebben.
En een goed zadel zullen ze ook wel kunnen betalen.

Nee dat is mijn inziens gewoon een stok zoeken om te slaan.
Hou het gewoon bij feiten. Dan is er ook genoeg

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 09:20

Kan ook gewoon zomaar zijn dat die dalera gewoon langere doornuitsteeksels heeft dan gemiddeld. Dan kan er nog zo'n mooie spier op liggen, die zie je dan minder geprononceerd. Als ze dan daarnaast minder aanleg heeft voor vet dan een gemiddeld paard, toont het nog wat dramatischer.

Ik oordeel niet over dit soort geintjes zonder het paard echt van dichtbij te zien en eigenlijk zelfs liever te voelen.

Daarbij: hébben we een paard die op de juiste manier getraind en getoont wordt. Twijfelen we nóg aan de correctheid. Ik kan maar slecht twijfelen aan het management van dit paard van wat ik er van zie voorbij komen.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 09:29

pol013 schreef:
Kan ook gewoon zomaar zijn dat die dalera gewoon langere doornuitsteeksels heeft dan gemiddeld. Dan kan er nog zo'n mooie spier op liggen, die zie je dan minder geprononceerd. Als ze dan daarnaast minder aanleg heeft voor vet dan een gemiddeld paard, toont het nog wat dramatischer.

Ik oordeel niet over dit soort geintjes zonder het paard echt van dichtbij te zien en eigenlijk zelfs liever te voelen.

Daarbij: hébben we een paard die op de juiste manier getraind en getoont wordt. Twijfelen we nóg aan de correctheid. Ik kan maar slecht twijfelen aan het management van dit paard van wat ik er van zie voorbij komen.

Ik denk dat je niet moet vergeten dat deze hetze vooral dankzij Charlotte Dujardin nu ontstaan is. Want die stond nog een tandje hoger aangeschreven als vriendelijkste ruiter van de eeuw en niet Jessica. En door haar filmpjes wordt nu iedereen in twijfel getrokken. Ik heb overigens niks tegen Jessica. Ik ben ook van mening dat Dalera een bepaalde bouw heeft die niet zo ideaal is als een zoals iemand hierboven al noemde Totilas bloed.
Alleen de hetze ligt er. Het krijgt in verschillende niet paarden programma’s wereldwijd negatieve aandacht. En sommige groepen gaan er serieus achteraan dat paardensport verboden moet worden. Dus ik denk dat de paardensport wel hier van binnenuit iets moet doen om dit op te vangen. Dus hier nu elkaar aanvallen is ook niet op de oplossing. Er is genoeg verbetering te halen in alle aspecten van de sport, hopelijk staat ook iedereen hier wel met de neus dezelfde kant in. Want volgens mij is iedereen hier ruiter/amazone en willen we allemaal nog rijden over zoveel jaar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 09:38

Absoluut en dat mensen aan alles gaan twijfelen na wat CD heeft gedaan begrijp ik ook helemaal. Ik hoop dan ook dat dit flink bestraft zal worden en mensen die dit soort methoden gebruiken daardoor gaan veranderen.

Dat punt over die bouw inderdaad wbt Dalera pakte ik ookal op. Haar moeder heeft net zo,n knokige rug. (leuk weetje dat deze ook bij Jessica op pensioen staat)

Ik vind social media echt vreselijk, die bepaalde groepen die echt alles afzeiken. Het jammere is dat dit wel veel publiek trekt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 09:45

Incroyable schreef:
Dat er kritischer gereageerd wordt op de paardensport vind ik eigenlijk juist een positieve ontwikkeling. Dat het als 'zielig' wordt bestempeld, geeft wat mij betreft aan dat de paarden op de olympische spelen door steeds meer mensen ook daadwerkelijk gezien worden als dieren en niet als 'objecten' die gebruikt worden voor de sport. Dat vind ik heel positief, ook als dat leidt tot meer kritische of afkeurende reacties. Hoe het er daadwerkelijk aan toegaat wat betreft dierenwelzijn op bijvoorbeeld de Olympische Spelen weet ik niet. Feit is hoe dan ook dat -hoe goed een paard het daar mogelijk ook heeft- een mens er zelf voor kiest of 'ie topsporter wordt. Een paard heeft die keuze niet. Dat geldt ook voor alle kermis-, circus- en manegepony's, maar uiteindelijk ook voor de paarden die gehouden worden door jij en ik.

Het welzijn van paarden is altijd afhankelijk van de mensen eromheen, dus strengere regels rondom het houden van paarden (en dieren in het algemeen) is niet iets waar ik me zorgen om maak. Ik vind het eerder zorgelijk dat die regels er nog niet zijn. Dan heb ik het niet over het helemaal verbieden van het rijden van je paard, maar wel bijvoorbeeld over regels rondom huisvesting en dat soort basiszaken. Als zelfs het rijden verboden zou worden, dan zou dat niets voor niets zijn. Als dat het geval is, zou ik dus ook helemaal achter dat verbod staan.

Sluit mij bij jouw woorden aan. Merk al aan mezelf hoeveel bewuster ik in de loop der jaren ben geworden over het houden én trainen van paarden. Ik zie zoveel ellende nog om mij heen in alle facetten. Al zijn er gelukkig ook veel positieve ontwikkelingen.

Maar een paard is zo overgeleverd aan zijn of haar omgeving en wat doet het pijn om te zien, dat zoveel dieren het gewoon NIET fijn hebben. Waar ook ter wereld.

Het rijden van paarden, tja, ik merk dat ik er zelf al best wat innerlijke conflicten over heb, laat staan over de (top)sport (waar ik al jaren niet meer naar kan kijken, al die vreselijke belangen ook, intriest!!).....

Heel, héél eerlijk.... als het ooit verboden wordt, sta ik daar, net als jij, helemaal achter.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 09:54

pol013 schreef:

Het is ook nog een optie om helemaal niet te oordelen, helemaal over zaken waar we niks vanaf weten.
Verder eens hoor, is het een keer harmonieus, correct enzovoort, is het nog niet goed. Dat is ook wel een beetje het probleem want de klagers zijn rupsjesnooitgenoeg en het gaat ze niet om de feiten, maar om het verspreiden van hun fake news en het wijzen naar niet bestaande problemen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 09:55

Ik begrijp nooit zo goed, dat mensen een mening hebben over topsport, maar er nooit of al jaren niet naar kijken.

Paaedenwelzijn is naar mijn mening al behoorlijk verbeterd, maar ik kom nog uit de tijd dat de meeste (manege)paarden in stands werden gehouden.
Dat heb ik al zeker 30 jaar niet meer gezien.
Ook is er nu veel meer aandacht voor passend tuig, gebit en bijv. weidegang enz.

Kan er nog meer verbeterd worden? Absoluut, maar de negativiteit van sommigen vind ik echt overdreven.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 09:57

Hoezo zou je dan geen mening mogen hebben? Ik volg de top echt nog wel maar het gaat mij ook steeds meer tegenstaan. Maar als ik stop met kijken mag ik er dus niks meer van vinden?

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 09:58

Eeste jaar dat ik bewust geen paardensport op de OS heb gekeken

Als we het dan over positive veranderingen hebben, in mijn optiek mag er heel wat verandert worden
Misschien eens beginnen met geen bekers en lintjes meer, geen plek 1, 2 of 3 meer
Gewoon rijden en je krijgt punten voor de manier van hoe jij je paard presenteerd en hoe je je de gewenste oefeningen uitvoerd

Wat mij bereft mogen alle optomingen er ook wel vanaf, geen slipjassenen bij een bepaald nivo etc meer
Dat is alleen maar voor de ego van de mens

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 10:00

higgins schreef:
Misschien eens beginnen met geen bekers en lintjes meer, geen plek 1, 2 of 3 meer
Gewoon rijden en je krijgt punten voor de manier van hoe jij je paard presenteerd en hoe je je de gewenste oefeningen uitvoerd

Die punten krijg je nu toch ook? En dan weet de mens toch alsnog dat degene met de hoogste punten heeft 'gewonnen'? Dus wat heeft dit precies voor zin? :o

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 10:06

higgins schreef:
Eeste jaar dat ik bewust geen paardensport op de OS heb gekeken

Als we het dan over positive veranderingen hebben, in mijn optiek mag er heel wat verandert worden

Wat mij bereft mogen alle optomingen er ook wel vanaf, geen slipjassenen bij een bepaald nivo etc meer
Dat is alleen maar voor de ego van de mens

:Y) dat is toch exact wat ze nu doen?

Dan heb je het misschien over een verschuiving van waar je het accent legt in de beoordeling. En dat lijken ze nu ook te doen overigens. Maar zolang je mensen na elkaar zich laat presenteren is er een vorm van compitie.

En laat ik dat nou niet erg vinden. Als ik rij na iemand die keurig stil zat of juist in een heel mooi ritme door het parcours gaat inspireert mij dat altijd instant om zelf ook weer te willen verbeteren.
Of als ik charlotte zo mooi op een paard zie zitten. Of een letse amazone zoveel plezier zie hebben. Of die chineese zo onverbiddelijk cool zag blijven toen haar paard in paniek was. Of isable zo mooi open in de verbinding. Of janneke zo ruig door de cross. Etc etc.

Ik heb dan weer minder met absoluut de winnaar te willen imiteren.
Ik zie bij allerlei mensen iets wat me inspireert en dat help mij weer vooruit. Soms zie ik iets wat me niet zo aanstaat. Iemand die boos wordt en dat houdt mij dan een spiegel voor dat ik het op dat gebied ook nog wel beter kan doen. Dan ziet het er toch lelijker uit zo van een afstandje. En dat maakt mij dan ook weer wakker.

Misschien is dat juist ook wel wat in het charlotte verhaal speelt. Dat het pijnlijk is om te zien dat je zo veel goed kunt doen en dan nog steeds fouten maakt en over de schreef gaat. En dat je dat (ik in ieder geval) bij jezelf herkent en dat dat pijnlijk is.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 15-08-24 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 10:08

nevica schreef:
Hoezo zou je dan geen mening mogen hebben? Ik volg de top echt nog wel maar het gaat mij ook steeds meer tegenstaan. Maar als ik stop met kijken mag ik er dus niks meer van vinden?

Als je er niet naar kijkt dan mis je ook de positieve dingen die er gaande zijn. En bovendien, als je dan zo graag negatief wil zijn, dan moet je toch ook weten waarover? Maar heel concreet snap ik niet waar men bij de huidige top nou zo moeilijk over doet? Er wordt mensen ook een rad voor ogen gedraaid met bewerkte foto's en geknipte video's die breeduit worden gedeeld om ruiters (en het management achter het paard) zwart te maken. Het enige doel is het wijzen naar anderen en het zwart maken van de sport en de ruiters; welk doel is daar eigenlijk precies mee gediend?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 10:09

nevica schreef:

Amen!! Helaas ontkom je er ook niet al, al wil je niet kijken. Heb in mijn paarden opleidingen ook zoveel gezien, waar ik niet blij van werd. En kijk eens op de gemiddelde manege, waar diverse bevriende moeders hun kids op hebben.... Hoezo meer passend tuig, meer welzijn???

Sommigen blijven zo stekeblind. Hier op bokt idem dito. Maar ach, dát is nou juist het probleem :7 .