Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Elisa2 schreef:Wat een rare aanname? Dressuurpaarden worden gewoon netjes over de rug losgereden met een lage halshouding en als de rug niet bolt als ze gaan "zitten" dan gaat er iets goed mis.
https://www.youtube.com/watch?v=jhHJBKuJvKo
Er is trouwens 1 foto van wat zogenaamd Dalera zou zijn maar haar hoofd staat er niet op dus who knows? Op de foto die ik postte ziet het er al heel anders uit. De andere foto's zijn van eventingpaarden.
Elisa2 schreef:Tja..misschien is het dier wel behoorlijk ziek geweest. Dat gaat soms hard hoor bij oudere paarden dat ze dan de bovenlijn kwijt raken. Helemaal in combinatie met een al iets minder gunstigere bovenlijn.
Wat ik niet begrijp is dat mensen echt alles aangrijpen om dan het rijden en de sport de schuld te geven terwijl ik denk dat 9 van de 10 paarden liever Jessica als ruiter zou hebben gehad. Ze rijdt met een losse stangteugel en iniminie knopsporen die nauwelijks gebruikt worden. Het is gewoon nooit goed, wat iemand ook doet.
Veronica2 schreef:fransje23 schreef:
Of bij maneges met 60 paarden in 3 bij 3 boxen en drie paddocks en geen weiland.
Dit is dus precies wat ik bedoel met wijzen naar anderen.
_San87_ schreef:Elisa2 schreef:Tja..misschien is het dier wel behoorlijk ziek geweest. Dat gaat soms hard hoor bij oudere paarden dat ze dan de bovenlijn kwijt raken. Helemaal in combinatie met een al iets minder gunstigere bovenlijn.
Wat ik niet begrijp is dat mensen echt alles aangrijpen om dan het rijden en de sport de schuld te geven terwijl ik denk dat 9 van de 10 paarden liever Jessica als ruiter zou hebben gehad. Ze rijdt met een losse stangteugel en iniminie knopsporen die nauwelijks gebruikt worden. Het is gewoon nooit goed, wat iemand ook doet.
Dat is mijn doel niet, iig. Ik wilde enkel aangeven dat het wel Dalera is. (Die niet behoorlijk ziek is geweest voor de OS.)
Haar toplijn was in Tokio ook zo.
Elisa2 schreef:Ik heb nog nooit zoveel vriendelijk stanggebruik gezien als bij deze OS. Er is al echt een positieve verandering gaande. Hyperflexie is allang verboden (al lijken mensen tegenwoordig niet meer precies te weten wat het is) En overmatig spoorgebruik vond ik ook reuze meevallen.
Juist degene die goud gewonnen heeft laat zo prachtig ontspanning in aanspanning zien. Het is ook simpel te zien, het verschil. Een durchlassig paard of niet.
Elisa2 schreef:_San87_ schreef:
Dat is mijn doel niet, iig. Ik wilde enkel aangeven dat het wel Dalera is. (Die niet behoorlijk ziek is geweest voor de OS.)
Haar toplijn was in Tokio ook zo.
Maar op de foto die ik postte van 2022 ziet het er al anders uit.
Ik bedoelde jou ook niet zo zeer hoor, maar zie deze hetze dan weer op social media voorbij komen.
pol013 schreef:Kan ook gewoon zomaar zijn dat die dalera gewoon langere doornuitsteeksels heeft dan gemiddeld. Dan kan er nog zo'n mooie spier op liggen, die zie je dan minder geprononceerd. Als ze dan daarnaast minder aanleg heeft voor vet dan een gemiddeld paard, toont het nog wat dramatischer.
Ik oordeel niet over dit soort geintjes zonder het paard echt van dichtbij te zien en eigenlijk zelfs liever te voelen.
Daarbij: hébben we een paard die op de juiste manier getraind en getoont wordt. Twijfelen we nóg aan de correctheid. Ik kan maar slecht twijfelen aan het management van dit paard van wat ik er van zie voorbij komen.
Incroyable schreef:Dat er kritischer gereageerd wordt op de paardensport vind ik eigenlijk juist een positieve ontwikkeling. Dat het als 'zielig' wordt bestempeld, geeft wat mij betreft aan dat de paarden op de olympische spelen door steeds meer mensen ook daadwerkelijk gezien worden als dieren en niet als 'objecten' die gebruikt worden voor de sport. Dat vind ik heel positief, ook als dat leidt tot meer kritische of afkeurende reacties. Hoe het er daadwerkelijk aan toegaat wat betreft dierenwelzijn op bijvoorbeeld de Olympische Spelen weet ik niet. Feit is hoe dan ook dat -hoe goed een paard het daar mogelijk ook heeft- een mens er zelf voor kiest of 'ie topsporter wordt. Een paard heeft die keuze niet. Dat geldt ook voor alle kermis-, circus- en manegepony's, maar uiteindelijk ook voor de paarden die gehouden worden door jij en ik.
Het welzijn van paarden is altijd afhankelijk van de mensen eromheen, dus strengere regels rondom het houden van paarden (en dieren in het algemeen) is niet iets waar ik me zorgen om maak. Ik vind het eerder zorgelijk dat die regels er nog niet zijn. Dan heb ik het niet over het helemaal verbieden van het rijden van je paard, maar wel bijvoorbeeld over regels rondom huisvesting en dat soort basiszaken. Als zelfs het rijden verboden zou worden, dan zou dat niets voor niets zijn. Als dat het geval is, zou ik dus ook helemaal achter dat verbod staan.
pol013 schreef:Kan ook gewoon zomaar zijn dat die dalera gewoon langere doornuitsteeksels heeft dan gemiddeld. Dan kan er nog zo'n mooie spier op liggen, die zie je dan minder geprononceerd. Als ze dan daarnaast minder aanleg heeft voor vet dan een gemiddeld paard, toont het nog wat dramatischer.
Ik oordeel niet over dit soort geintjes zonder het paard echt van dichtbij te zien en eigenlijk zelfs liever te voelen.
Daarbij: hébben we een paard die op de juiste manier getraind en getoont wordt. Twijfelen we nóg aan de correctheid. Ik kan maar slecht twijfelen aan het management van dit paard van wat ik er van zie voorbij komen.
higgins schreef:Misschien eens beginnen met geen bekers en lintjes meer, geen plek 1, 2 of 3 meer
Gewoon rijden en je krijgt punten voor de manier van hoe jij je paard presenteerd en hoe je je de gewenste oefeningen uitvoerd
higgins schreef:Eeste jaar dat ik bewust geen paardensport op de OS heb gekeken
Als we het dan over positive veranderingen hebben, in mijn optiek mag er heel wat verandert worden
Misschien eens beginnen met geen bekers en lintjes meer, geen plek 1, 2 of 3 meer
Gewoon rijden en je krijgt punten voor de manier van hoe jij je paard presenteerd en hoe je je de gewenste oefeningen uitvoerd
Wat mij bereft mogen alle optomingen er ook wel vanaf, geen slipjassenen bij een bepaald nivo etc meer
Dat is alleen maar voor de ego van de mens
nevica schreef:Hoezo zou je dan geen mening mogen hebben? Ik volg de top echt nog wel maar het gaat mij ook steeds meer tegenstaan. Maar als ik stop met kijken mag ik er dus niks meer van vinden?
nevica schreef:Hoezo zou je dan geen mening mogen hebben? Ik volg de top echt nog wel maar het gaat mij ook steeds meer tegenstaan. Maar als ik stop met kijken mag ik er dus niks meer van vinden?