Preutsheid, fatsoensnorm, toekomst, zijn die je wilt zijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 10:53

Wintu schreef:
Druppel op een gloeiende plaat. Want denk je nu echt dat de politie gaat handhaven op nafluiten, dream on.

Ja hoor, zeker. En zoals ik zei, het is een goede eerste stap, niet direct de oplossing.

Het zal nog wel jaren duren voordat het stopt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 11:00

Wintu schreef:
Urbanus schreef:
Het strafbaar maken is een grote stap in de goede richting.

Druppel op een gloeiende plaat. Want denk je nu echt dat de politie gaat handhaven op nafluiten, dream on.

Het gaat niet alleen om handhaven, het gaat ook om het feit dat we met zo’n wet laten zien dat we dit niet accepteren en geen normaal gedrag is.
Er moet van binnenuit wat veranderen, de collectieve mindset, en dat duurt nu eenmaal heel lang. Maar komt vast wel, we vinden het immers ook niet meer normaal dat we een slaaf hebben en dat vrouwen niet mogen stemmen of mogen studeren etc. Daar zijn ook decennia zo niet eeuwen overheen gegaan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 11:02

Ik heb er niet zo’n probleem mee. Pas als ze mee blijven lopen voelt het voor mij niet meer fijn.

Even terugkomend op TS. Ik heb daar nooit zo over nagedacht. Ik let ook niet zo op andere mensen maar het is inderdaad wel grappig. Wat bij de man normaal is, is bij de vrouw dan weer niet gepast. Andersom kan het ook. Een vrouw met blote benen op kantoor is prima en een man in een korte broek op kantoor is dan weer gek. (Niet overal natuurlijk)

verootjoo

Re: Preutsheid, fatsoensnorm, toekomst, zijn die je wilt zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 11:06

Dat jij er geen probleem mee hebt betekent niet dat het normaal gedrag is :)

De meeste mensen vinden het geen normaal gedrag, vinden het intimiderend en niet fijn, daarom is het nu ook strafbaar.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 11:07

Lestrange01 schreef:
Tiggs schreef:
Het verbaast me wel dat er best wat reacties zijn van vrouwen die naroepen normaal vinden en dat je met bepaalde kleding om bepaalde opmerkingen vraagt. Ik vind dat best schokkend eigenlijk, dat die seksualisering als zo normaal wordt gezien.

Ik verbaas mij er ook over.

Het idee dat naroepen getriggerd wordt door kleding is ook een beetje achterhaalt. De meeste mannen die je naroepen als je over straat loopt, doen dat niet omdat ze je ontzettend sexy vinden, maar omdat ze het leuk vinden je een oncomfortabel gevoel te geven. De meeste mannen die naroepen, fluiten, schelden, weten héél goed dat vrouwen dit niet leuk vinden, maar dat is júíst waarom zij het doen. Daar kicken ze op. Ze weten dat wanneer ze 's avonds achter je lopen en je dan naroepen dat dit intimiderend over komt en dat geeft ze toch een bepaald gevoel van macht.

Ik heb geen enkele keer een grote stad kunnen bezoeken, zoals Rotterdam of Amsterdam, zonder lastiggevallen te zijn het moment dat ik alleen loop. Soms ook als ik met een ander ben, zoals met mijn moeder. Of dat nou tijdens de winter is wanneer ik met een dikke winterjas rondloop, of tijdens de zomer wanneer ik een jurkje draag. Mijn moeder wil niet dat ik erop reageer, en dat doe ik ook niet meer. Vroeger nog wel, maar als je dan iets boos terug roept wordt je nog meer uitgescholden. En als je niets zegt soms ook, want dan ben je opeens een vieze vuile poedersuiker.

Het enige wat helpt bij mij is een "hoofddoek" dragen, mijn haren bedekken. Dan is het opeens heel stil :o

Het is wel een beetje een Nederlands (stads) ding, hoe erg het is hier, in Brazilië loopt iedereen er half naakt bij in de zomer en daar ben ik geen enkele keer op die manier lastiggevallen. Je werd niet eens aangestaard. Dat zal vergelijkbaar zijn in andere westerse landen waar het erg heet wordt, als mannen daar dus de "onbedwingbare" druk voelen een opmerking te maken iedere keer als ze een dame in een korte jurk of rok zien dan blijven ze lang bezig... En de keren dat er een man op mij af kwam om een opmerking te maken dan werd het respectvol gedaan. Natuurlijk wel andere vormen van intimidatie (beroving) die daar veel meer spelen, maar geen enkele man die respectloos deed omdat ik, of anderen, in korte zomerjurkjes rondliep. In Rome ben ik 1 keer nageroepen, in de twee weken dat ik daar was terwijl ik met 40 graden mezelf echt niet bedekte hoor :+. In Amsterdam kan ik een vuilniszak dragen en het is nog niet goed genoeg.

Ik ben pas tot hier gekomen in dit interessante topic. Maar ik wou vast wat zeggen over Brazilie waar inderdaad, althans voor zover ik dat op de tv etc. heb gezien, zonder problemen met heel minieme kleding wordt rondgelopen. Prima wat mij betreft, maar heel jammer vind ik dan dat daar het aantal cosmetische ingrepen duizelingwekkend hoog is,zelfs naar het land genoemd, zoals de "Brazilian buttlift".Tja als je iets bedekkender gekleed gaat dan zijn probleemarea's niet zichtbaar en hoef je ze dus ook niet operatief te laten verfraaien, althans niet voor de blikken van anderen om aan het heersende schoonheidsideaal te voldoen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 11:08

Yavanna schreef:
Jullie zien het als victim blaming, dat is jullie goed recht. Ik zie het zo niet, is mijn goed recht.
Gelukkig zijn er net zoveel meningen als er mensen zijn.
Ik ben blij dat ik zonder gene of taboe hierin opgevoed ben en mijn kinderen zijn hier ook open minded in opgevoed
Mijn tijd zal het wel duren en ondertussen vind ik het nog steeds niet erg als ik nagefloten word. Zolang ze niet aantastelijk worden.
Verder zou ik zeggen, mensen, geniet van het mooie weer en draag met plezier en blijheid je lekkere luchtige kleding, dan doe ik dat ook :)

Open minded zou in dit onderwerp toch juist zijn dat je je ook invoelen kunt met mensen die zich hier niet bij op het gemak voelen?

germie schreef:
Die vrouw op dat openbare herentoilet die zich tijdelijk even als man associeert om een wachtrij te ontlopen wordt wel steeds beter geaccepteerd

Ik weet dat je een leuke schrijfstijl aan de openingspost wilde geven en je dit vast niet zo bedoelde. Maar wilde toch even reageren erop, want het bagatelliseert het dilemma van genderdysforie.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 11:24

verootjoo schreef:
Dat jij er geen probleem mee hebt betekent niet dat het normaal gedrag is :)

De meeste mensen vinden het geen normaal gedrag, vinden het intimiderend en niet fijn, daarom is het nu ook strafbaar.

Dat zeg ik toch ook niet? Ik heb het over wat ik ervan vind, niet wat andere ervan vinden of moeten vinden. Dus snap je opmerking niet zo.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 11:34

Tiggs schreef:
Nafluiten is ook een vorm van intimidatie. Niks meer en niks minder hoor.

Daar ben ik het niet mee eens, van origine is het als compliment bedoeld.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 11:35

anjali schreef:
Ik ben pas tot hier gekomen in dit interessante topic. Maar ik wou vast wat zeggen over Brazilie waar inderdaad, althans voor zover ik dat op de tv etc. heb gezien, zonder problemen met heel minieme kleding wordt rondgelopen. Prima wat mij betreft, maar heel jammer vind ik dan dat daar het aantal cosmetische ingrepen duizelingwekkend hoog is,zelfs naar het land genoemd, zoals de "Brazilian buttlift".Tja als je iets bedekkender gekleed gaat dan zijn probleemarea's niet zichtbaar en hoef je ze dus ook niet operatief te laten verfraaien, althans niet voor de blikken van anderen om aan het heersende schoonheidsideaal te voldoen.

Je hoeft nooit je lichaam chirurgisch aan te laten passen zonder medische reden. Dat heeft niets met bedekkende kleding te maken, want ik ken hier in Nederland genoeg vrouwen die ook een bbl hebben laten doen. Maar de onrealistische schoonheidsidealen voor vrouwen is weer een andere discussie.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 11:35

Elisa2 schreef:
Tiggs schreef:
Nafluiten is ook een vorm van intimidatie. Niks meer en niks minder hoor.

Daar ben ik het niet mee eens, van origine is het als compliment bedoeld.

Klopt :j

Ik ben van 1960 en heb dat nooit als intimiderend ervaren!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 11:39

Tiggs schreef:
GDG schreef:
Deze reactie toont precies het probleem: dat een veel te groot deel van de bevolking helemaal niet begrijpt wat het probleem nou is en er enkel op een veel te simpele manier over na kan denken.

Dat je dit als reactie kunt geven op het probleem (seksualisering van het lichaam van de vrouw) is tenenkrommend.

Dit.
En dat er dan goed gepraat wordt dat bouwvakkers het vroeger 'voor de leuk' deden en dat het door 'bepaalde groepen' iets negatiefs is geworden. Wat een heerlijke pvv/fvd-mindset...

Ga je lekker?

Wellicht hebben andere mensen gewoon andere ervaringen dan jij? En nee ik stem geen pvv/fvd.

Er zit gewoon een verschil tussen nafluiten en een compliment maken of sissen en de vrouw een prutsmuts noemen als ze niet reageert.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 11:40

Yavanna schreef:
Mijn tijd zal het wel duren en ondertussen vind ik het nog steeds niet erg als ik nagefloten word. Zolang ze niet aantastelijk worden.

Waarom mag jij wel bepalen dat ze niet aantastelijk (ik neem aan dat je handtastelijk bedoelt) mogen worden, en mogen anderen niet bepalen dat ze niet nagefloten willen worden? Dat bepaal jij niet.

Urbanus

Zoals met alles zullen er vrouwen zijn die het fijn vinden en vrouwen die dat niet vinden. Ook van voor 1960.

Lieser

Elisa2 schreef:
Er zit gewoon een verschil tussen nafluiten en een compliment maken of sissen en de vrouw een prutsmuts noemen als ze niet reageert.

Nee. Dat zit geen verschil tussen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 11:41

Lieser schreef:
Elisa2 schreef:

Nee. Dat zit geen verschil tussen.

Verklaar je nader svp? Want ik zie niet hoe hier GEEN verschil in zit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 11:43

Wintu schreef:
Urbanus schreef:

Het strafbaar maken is een grote stap in de goede richting.

Gewoon niets doen, geen voorbeeld zetten en gewoon blijven accepteren is natuurlijk een veel betere oplossing :j

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 11:46

Ik vind het altijd grappig dat mensen denken dat iemand een ingreep voor iemand anders doet. Tuurlijk zijn er meiden die het door het vreselijke schoonheids ideaal doen.
Maar het kan ook gewoon zo zijn dat je het doet omdat je zelf door veranderingen in je lichaam heel ongelukkig wordt als je in de spiegel kijkt.

Ik ben zelf ooit van een natuurlijke dubbel D cup naar A gegaan en het resultaat waren 2 uitgelubberde theezakjes.
Voor de buitenwereld niet te zien, want je hebt prima BH's die er nog wat leuks van maken. Maar wat ik in de spiegel zag heeft mij toen wel laten besluiten ze te vullen met eigen vet. Niet meer naar wat ik had, want dat pastte niet bij mijn nieuwe postuur. Maar wel dat het niet meer zo treurig er bij hing.
Wat andere mensen van met tetten vonden heeft daarin 0% een aandeel gehad. De meeste mensen hebben het zelfs nooit gemerkt en zien nu ook niet dat het niet natuurlijk is.
Heb het niet gedaan om na gefloten te worden, want dat deden ze zonder ook, en dat vind ik eerder bloed irritant dan dat ik het een streling van mijn al veel te grote ego vindt. :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 11:48

Hutcherson schreef:
Ja mannen zijn primitief en simpel.

Wat een onzin. En wat een belachelijke houding tov mannen.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 11:50

Ik wil toch nog wel iets zeggen over het nafluiten eigenlijk.

Ik kom uit een tijdperk jong volwassen in de jaren 90 en uit de stad, waar het in die tijd helemaal niet zon probleem was als je werd nagefloten door de bouwvakkers en ik zag dat persoonlijk inderdaad als een compliment ( ik ben altijd dik geweest en ja het was fijn om te horen dat je er goed uitzag voor de verandering, want waarom is het wel ok om iemand af te branden op het uiterlijk - is niet strafbaar tenslotte tegenwoordig -maar niet om te complimenteren? het fluiten was voor mij niets meer of minder namelijk).

Wat er toen ook gebeurde was bv tijdens het stappen dat een bepaalde bevolkingsgroep vooral, om de knappe en niet zo mondige dames heen ging zwerven en ze insloot met een groepje mannen. Omdat ik dus een grote tante was had ik daar geen last van , maar ik begreep absoluut hoe dat dit overkwam op de vrouwen , was om bang van te worden. Als dat dan ook bij mijn vriendinnen gebeurde, was ik de etter die in het midden van het groepje ging staan en heel overdreven bewegend heel dicht tegen die ventjes ging lopen dansen, waren ze zo weg! Want het zijn dus juist hele sneue en laffe types die dat doen op die manier.

Ik vind het dan tenenkrommend om in de terminologie van bepaalde mensen hier te blijven, dat anders denkenden worden afgebrand, omdat het niet vooruitstrevend en gelijkwaardig genoeg is naar jouw zin. Gelijkwaardigheid werkt namelijk beide kanten op. Ik denk ook dat daar een deel van de achteruitgang ook in ligt.

Als men wilt dat alles maar moet kunnen (wat voor mij persoonlijk helemaal prima is, want ik vind oprecht dat wij 30 jaar geleden een heerlijk land hadden in Nederland , terwijl ik het nu maar een mierenneukerig oubollig zooitje vind geworden), dan is dat prima, maar dat daar reacties op komen is onvermijdelijk en eigenlijk ook gewoon ok. Niet iedereen vind hetzelfde prettig of fijn namelijk.

Uiteindelijk willen we allemaal een bepaald gevoel uiten door hoe wij ons profileren en kleden in de samenleving, het blijft nu eenmaal een feit dat er op elke manier reacties uitgelokt kunnen worden. En zolang het bij woorden , geluid en absoluut geen daden blijft kan je er weinig aan doen. Iets met vrijheid van meningsuiting...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 11:51

De discussie is vergelijkbaar aan de (sexuele) intimidatie problemen op universiteiten.
Daar blijft ook een bepaalde groep die stiekum eigenlijk zelf al beschadigt is roepen dat zij het ook „overleeft“ hebben en die vrouwen maar „gewoon“ harder moeten worden.

Ik ben er zelf inderdaad knalhard van geworden. Het doet me niets meer als iemand gegint te schreeuwen. Maar ik heb ook actief besloten dat ik dat gedrag niet wil doorgeven.
De daders moeten zich aanpassen, niet de slachtoffers.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 03-08-24 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 11:58

Ik denk dat een groot deel van de sleutel er ook in zit om vrouwen weerbaarder te maken. Dat het ok is om een duidelijk nee te geven. Dat je meteen 112 mag bellen als een situatie voor jou niet veilig voelt. En dat het goed is om het zo snel mogelijk te delen met iemand die je verder kan helpen. Politie heeft bij mijn dochter duidelijk aangegeven dat ze 112 mag bellen, altijd in zo'n situatie. Dat ze daar voor zijn. Het gevoel dat je gehoord wordt, dat men je serieus neemt kan je ook sterken en dat straal je weer uit waardoor de kans dat je slachtoffer wordt kleiner is. Waarmee ik dan weer absoluut niet wil stellen dat het iemands eigen schuld is als je wat naars overkomt. Want dat is gewoon nooit ok.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 11:59

Ik zie dat niet, volgens mij vind niemand in dit topic hier sexuele intimidatie oke. Het verschilt alleen wat als intimiderend wordt ervaren en wat niet. Er zijn zoveel nuances en verschillende belevingsvormen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 12:00

Weerbaar is tot zekere hoogte goed zolang het geem directe impact heeft op iemands karakter, acceptatie is niet goed:
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 03-08-24 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 12:01

Mungbean schreef:
De discussie is vergelijkbaar aan de (sexuele) intimidatie problemen op universiteiten.
Daar blijft ook een bepaalde groep die stiekum eigenlijk zelf al beschadigt is roepen dat zij het ook „overleeft“ hebben en die vrouwen maar „gewoon“ harder moeten worden.

Serieus... |o

Ik vind het ook echt bizar om hier te lezen dat fluiten naar iemand strafbaar is geworden (wist ik niet) en wordt vergeleken met aanranding en (seksuele) intimidatie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 12:02

Ik vind het lastig hoe tegenwoordig heel veel als sexuele intimidatie wordt ervaren maar tegelijkertijd het aantal vrouwen wat hun lichaam verkoopt al dan niet op internet (Onlyfans) nog nooit zo hoog is geweest. Daarom wordt toch ook een bepaald beeld afgegeven, of ben ik nu abuis? Of zijn het dan juist alleen degene die dat soort dingen niet doen die daar dan vooral last door ervaren? Het is makkelijk om naar mannen of daders te wijzen maar volgens mij zit alles veel complexer in elkaar.