eerste menselijk slachtoffer vd wolf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 09:20

tienus63 schreef:
Scherpe blik van Boerin Schrijft
Citaat:
Inderdaad was het gisteren een bijt incident.

De wolf kwam van achter op het meisje af en heeft haar in haar zij gebeten. Wonder boven wonder is het meisje slechts licht gewond.

Deskundigen hebben bevestigd dat dit incident door de wolf is veroorzaakt.
Hier heeft u de link van de BSO:
https://vrijlandamersfoort.nl/wolf/?sfnsn=wa

Ondertussen gaat het meest misselijk makende volk ook los. We kregen veel informatie van een lezeres. En google hielp ons ook verder.

Verkeerde keelgat.

Het komt er dus op neer... volgens faunabescherming... voorval kind en wolf... is eigen schuld dikke bult.

Men zegt op X dat DRS. P. zijn lied... Dodenrit, maar moet aanpassen "met de BSO op schoolreis naar een wolvenburcht"
Hier de link.
https://x.com/faunabeschermin/status/18 ... 8596056113

Verkeerde keelgat.

Dus gaan we op zoek. Faunabescherming, wie zitten daar...

De bestuursleden zijn... hoe kan het ook anders...

Voorzitter Niko Koffeman, medeoprichter van de PvdD en lid van de Eerste Kamer voor de partij. Bovendien is hij voorzitter van het wetenschappelijk instituut, de Nicolaas Pierson Stichting.

Voor degene die niet weten wat die stichting is... De Nicolaas G. Pierson Foundation is het wetenschappelijk bureau van de Partij voor de Dieren. Hier de link naar hun website:
https://www.ngpf.nl/

Vice-voorzitter Harm Niesen laat te graag zijn neus zien in de landelijke media. Ook vind hij het fijn om verhaaltjes te schrijven die niet op feiten gebaseerd zijn. Hij is supergoed in het verdraaien van feiten. Tenenkrommend.

Secretaris Marjolijn Veenstra is raadslid van de PvdD in Almere en ook verbonden aan de Nicolaas Pierson Stichting.

Penningmeester Stéphanie Palsma-Van Voorthuizen is ook bestuurslid bij de Pierson Stichting. Ze staat ook heel graag op de stembiljetten, dan wel voor de PvdD.

Ineke van den Abeele doet de donateurs administratie. Heeft niet openlijk een link met de PvdD, maar vertelt wel haar verhaaltje namens Faunabescherming voor de PvdD. Zie deze link:
https://www.partyfortheanimals.com/nl/w ... -25-2008-2

Bestuurslid Ellen Putman is fractievoorzitter en Statenlid van de PvdD in de provincie Noord-Brabant.

Harry Voss was een beroepsactivist bij Wakker Dier en actief voor de SP en PvdD. Acht jaar zat hij als raadslid voor de Partij voor de Dieren in de gemeenteraad van Apeldoorn
Hij kreeg de afgelopen jaren regelmatig een podium in regionale media als De Gelderlander en Omroep Gelderland om te protesteren tegen de jacht op de Veluwe.

Quintijn Hoogenboom is webmaster. Quintijn en de PvdD stimuleren elkaar veel.

De Faunabescherming werkt uitsluitend met vrijwilligers die alleen een onkostenvergoeding ontvangen voor hun werkzaamheden. Vaak zijn deze mensen al met pensioen of hebben ze inkomsten uit een politiek mandaat voor de PvdD.

Heel bijzonder is het dus niet dat als de Faunabescherming iets in de media aankaart, je de klok erop gelijk kan zetten dat er in de betreffende provincie vragen gesteld worden door de.... PvdD.

Kortgezegd: de Faunabescherming is gewoon een ordinaire mantelorganisatie van de PvdD.
https://www.wyniasweek.nl/de-faunabesch ... de-dieren/

Opvallend, of juist niet... is dat de Faunabescherming aangesloten is bij de Dierencoalitie, Samenwerkende Dierenwelzijnsorganisaties Nederland is een samenwerkingsverband van 16 dierenbeschermingsorganisaties op het gebied van politieke belangenbehartiging.

De Dierencoalitie ondersteunt deze dierenbeschermingsorganisaties in Den Haag, met als doel om in belangrijke politieke en maatschappelijke kwesties effectief voor de belangen van dieren op te komen...

Als je ziet welke partijen hierbij aangesloten zijn... zie je een smiechterig lijntje richting de postcodeleugerij. Dus indirect steun aan de Faunabescherming.

✒️Boerin Schrijft

Voor de bewuste tweets zie bron.
Bron Boerin Schrijft
https://www.facebook.com/share/8ZArUqLjQta8dWd3/?

aha, daar is die bekende klucht weer.
Die Koffeman zit ook overal met zijn bakkes tussen...

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 09:25

Eigenlijk wilde ik niet eens reageren omdat ik hier al zo lang zo ontzettend verdrietig van wordt maar ook ik snap hier niets van.
Hoe kan er nu iemand pro-wolf (in Nederland!!!) zijn. Ja, de wolf is een prachtig dier en "een wolfje spotten" was (nu allang niet meer) een bijzondere ervaring. En waarom zou een wolf geen recht van leven hebben (zoals er vaak gezegd wordt). Dus als je één wolf tegenover één (zeg) schaap zet wie heeft er meer recht van leven ?
Maar door die ene wolf worden er meerdere dieren gewond, gedood en/of opgegeten (reetjes, herten, schapen, pony's, kalven en straks kinderen).
Door die ene wolf (en het zijn er veel meer dan één he) moeten er 's nachts paarden op stal, kunnen mensen niet meer met hun paard in het bos rijden, kunnen ze niet meer met hun hond wandelen, kunnen er geen kinderen buiten spelen ....
Door die ene wolf worden er hekken geplaatst, die landschappen minder natuurlijk laten tonen (we hebben al geen echte natuur in Nederland maar toch ...), kan klein wild door de hekken niet meer vrij bewegen.
En dat kleine wild raakt ook op.
Boeren stoppen met schapen houden omdat ze de ellende niet meer aan kunnen zien. Het buiten wonen wordt "horror" wonen.
En dit wordt niet gezien omdat de wolf zo mooi is en rewilding zo geweldig ....
Maar dat het ten koste gaat van bijna alle andere dieren (waaronder ons mensen) en de biodiversiteit, hoe kan men dat nu missen ?
Zoals ik in dec 2022 al op een fb bericht op mijn pagina schreef "en moet er nu echt eerst een kind opgegeten worden voordat men de put gaat dempen ? "
Overigens snapte ik toen al niet, en nog steeds niet, waarom het dierenleed niet al "belangrijk" genoeg is ...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 09:26

Lokii schreef:
Bestaat er ook een kaart waar je kan zien waar wolven veel voorkomen en wat dan ongeveer het territorium van ze is? Hier nog nooit een wolf gezien of gespot. Wel enorm veel wilde hazen.

Kijk maar eens op het kaartje van EPM waar aanvallen zijn geweest. Dat geeft een goede indicatie.
https://www.ep-map.com

Je kunt per land en per diersoort zoeken.

https://www.ep-map.com/map

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 09:27

Voor de mensen die voor de wolf in Nederland zijn, vraag ik me vooral af wat er zo eerlijk en fijn is voor de dieren zelf om in een land als Nederland te verblijven, waar wegblijven bij de mens vanwege ruimtegebrek geen optie is en er niet genoeg wild is om zichzelf mee te voeden.
Dit moet je voor zo'n dier zelf toch ook helemaal niet willen?
Laatst bijgewerkt door Fika op 18-07-24 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 09:28

jetm schreef:
Eigenlijk wilde ik niet eens reageren omdat ik hier al zo lang zo ontzettend verdrietig van wordt maar ook ik snap hier niets van.
Hoe kan er nu iemand pro-wolf (in Nederland!!!) zijn. Ja, de wolf is een prachtig dier en "een wolfje spotten" was (nu allang niet meer) een bijzondere ervaring. En waarom zou een wolf geen recht van leven hebben (zoals er vaak gezegd wordt). Dus als je één wolf tegenover één (zeg) schaap zet wie heeft er meer recht van leven ?
Maar door die ene wolf worden er meerdere dieren gewond, gedood en/of opgegeten (reetjes, herten, schapen, pony's, kalven en straks kinderen).
Door die ene wolf (en het zijn er veel meer dan één he) moeten er 's nachts paarden op stal, kunnen mensen niet meer met hun paard in het bos rijden, kunnen ze niet meer met hun hond wandelen, kunnen er geen kinderen buiten spelen ....
Door die ene wolf worden er hekken geplaatst, die landschappen minder natuurlijk laten tonen (we hebben al geen echte natuur in Nederland maar toch ...), kan klein wild door de hekken niet meer vrij bewegen.
Boeren stoppen met schapen houden omdat ze de ellende niet meer aan kunnen zien. Het buiten wonen wordt "horror" wonen.
Maar dat het ten koste gaat van bijna alle andere dieren (waaronder ons mensen) en de biodiversiteit, hoe kan men dat nu missen ?
Zoals ik in dec 2022 al op een fb bericht op mijn pagina schreef "en moet er nu echt eerst een kind opgegeten worden voordat men de put gaat dempen ? "
Overigens snapte ik toen al niet, en nog steeds niet, waarom het dierenleed niet al "belangrijk" genoeg is ...

Als je het niet snapt zijn er maar twee mogelijke verklaringen: het gaat om geld of het is kunst.

Welke denk je zelf dat het is?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 09:30

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 09:37

Als het een wolf is, dan is het ook simpel op te lossen: kogeltje.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 09:42

Kieffertje schreef:
Je ervaring klinkt heel beklemmend, Wintu. Ik kan me voorstellen dat dat ingrijpend is.

Het is niet zo dat je de hele dag er mee rond loopt hoor, maar je moet er wel over nadenken. Ben ik tegen wolven in Nederland, nee hoor. Ik denk dat de Veluwe best een roedel of twee kan handelen. Drenthe niet of men moet hier weer grof wild toe staan. Maar de positie die het dier nu heeft, als we op deze manier door gaan en er komt geen beheer, dan gaat dit enorm escaleren. En dat proberen velen te zeggen, van jongens kijk uit, dit gaat niet goed zo. Maar dat wordt allemaal weg gelachen, pogingen om het dier af te schrikken wordt gelijk naar de rechter gebracht. Allemaal door mensen die denken de wolf een plezier te doen, maar te onnozel zijn om te beseffen dat dat uiteindelijk het dier zijn ondergang wordt.

Bij deze nogmaals de epm map, ik woon in Drenthe bij het Drents Friese Wold, zie maar eens hoeveel de wolven hier aanvallen..
https://www.ep-map.com/map

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 09:43

Koper schreef:
jetm schreef:

Als je het niet snapt zijn er maar twee mogelijke verklaringen: het gaat om geld of het is kunst.

Welke denk je zelf dat het is?

Ik denk eerder dat het de natte droom is van een aantal mensen..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 09:45

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 09:46

Met één of twee roedeltjes op de Veluwe blijft de wolf ook nog iets van exclusief. Dus als je 'm dan spot dan heb je een wolf gespot, wauw! Ja, ik snap wel dat er mensen zijn die dat gaaf vinden.

Maar hoe cool of bijzonder is het nog om een wolf te zien als ze elke week in of bij je dorp worden gesignaleerd. Het hee-gaaf-een-wolf-gehalte is dan wel een stuk lager, of niet dan.

Alleen... wat doe je als dat roedeltje jonkies krijgt. En blijft krijgen. Waar moeten die dan naartoe.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 09:49

Koper schreef:
Met één of twee roedeltjes op de Veluwe blijft de wolf ook nog iets van exclusief. Dus als je 'm dan spot dan heb je een wolf gespot, wauw! Ja, ik snap wel dat er mensen zijn die dat gaaf vinden.

Maar hoe cool of bijzonder is het nog om een wolf te zien als ze elke week in of bij je dorp worden gesignaleerd. Het hee-gaaf-een-wolf-gehalte is dan wel een stuk lager, of niet dan.

Alleen... wat doe je als dat roedeltje jonkies krijgt. En blijft krijgen. Waar moeten die dan naartoe.

De wolvinnen aan de anticonceptie. Ik ben echt voorstander van een vast aantal zenderen, bepalen hoe veel wolven in een gebied mogen zijn en de rest wegschieten. Een vaste kern zeg maar.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 09:51

Wintu schreef:
Koper schreef:

De wolvinnen aan de anticonceptie.

Maar dat is niet natuurlijk :roll: :')

En uiteraard wel de meest logische oplossing.

Weet je. Als er wat wolfjes op het park op de Veluwe rondlopen dan kan iedereen die dat leuk vindt ze daar gaan zoeken. Ik denk dat iedereen in dit topic daar de zin van snapt. En de mensen die vinden dat de wolf Nederland-breed moet worden uitgerold ga je toch niet bereiken. Helaas voor de frikadellenwolven en de wolven die in te drukke gebieden moeten leven.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 10:24

Fika schreef:
Voor de mensen die voor de wolf in Nederland zijn, vraag ik me vooral af wat er zo eerlijk en fijn is voor de dieren zelf om in een land als Nederland te verblijven, waar wegblijven bij de mens vanwege ruimtegebrek geen optie is en er niet genoeg wild is om zichzelf mee te voeden.

De wolf kan wegtrekken als het de omgeving niet fijn vindt.
Schijnbaar heeft de wolf zelf geen probleem met de mens dichtbij.
Er is naast wild meer dan genoeg te eten voor de wolf. Lees dat ze gewoon uit de vuilnisbak eten..

Je argument is vanuit de wolf gezien niet sterk.

nikkel

Re: eerste menselijk slachtoffer vd wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 10:32

Ik weiger te redeneren vanuit de wolf. Dat is een soort wens natuur proberen te maken.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 10:36

nikkel schreef:
Ik weiger te redeneren vanuit de wolf. Dat is een soort wens natuur proberen te maken.

Persoonlijk zie ik niks verkeerds in het redeneren vanuit de wolf, vind het ook niets te maken hebben met wens natuur, als je redeneert vanuit de wolf kan het je doen inzien wat misschien diens volgende stap gaat zijn.

Dat ie hier weg trekt geloof ik niet, je ziet dat het dier zich inmiddels uitspreid over Nederland, ook op plekken waarvan je het niet zou verwachten, of ie zich daar gaat vestigen? Geen idee..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 11:08

Ze verspreiden zich omdat elke roedel zijn eigen leefgebied nodig heeft. Dat is een logisch gevolg als er weer jongen worden geboren. De jongen blijven tot het jaar erop als er weer nieuwe jongen bij komen, dan gaan ze zwerven opzoek naar hun eigen roedel en plek om te leven. Dat is ook de reden dat er vaak jonge wolven worden gezien op plekken die eigenlijk niet logisch zijn.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 11:16

fransje23 schreef:
Fika schreef:

De wolf kan wegtrekken als het de omgeving niet fijn vindt.
Schijnbaar heeft de wolf zelf geen probleem met de mens dichtbij.
Er is naast wild meer dan genoeg te eten voor de wolf. Lees dat ze gewoon uit de vuilnisbak eten..

Je argument is vanuit de wolf gezien niet sterk.
Je bent het er niet mee eens dat een wolf in een land als Noorwegen, Zweden of Finland waarschijnlijk veel gelukkiger is dan een wolf in Nederland?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 11:19

Ze worden letterlijk door andere wolven gedood zodra ze uit de roedel moeten en gaan zwerven op zoek naar een eigen plek. Komen ze in het leefgebied van een andere roedel en vinden die de jonge wolf dan wordt deze gewoon gedood want indringer. Dus tja, logisch gevolg is dat ze in suboptimale gebieden dichter bij mensen zich settelen. Dus jonge wolven zwerven door totdat ze een eigen gebied en wolf van het tegenovergestelde geslacht hebben gevonden om een nieuwe roedel mee te vormen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 11:27

Fika schreef:
Je bent het er niet mee eens dat een wolf in een land als Noorwegen, Zweden of Finland waarschijnlijk veel gelukkiger is dan een wolf in Nederland?

Nee.

Waarom zou de wolf daar gelukkiger zijn?

Gezien de groei van de populatie heeft de wolf het best naar de zin in Nederland.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 11:29

Ik denk niet dat dat een conclusie is die je op die manier kunt trekken, maar ik denk n.a.v je antwoord ook niet dat het zin heeft om deze discussie voort te zetten. :)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 11:32

fransje23 schreef:
Fika schreef:

Nee.

Waarom zou de wolf daar gelukkiger zijn?

Gezien de groei van de populatie heeft de wolf het best naar de zin in Nederland.

Nee, ze zijn hier best tevreden, anders vestigden ze zich niet hier en krijgen ze grote worpen jongen. Denken dat ze ergens anders gelukkger zijn is juist weer zo'n menselijke gedachte. Kijk naar het gedrag, het gedrag is de uitdrukking van een emotie.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 11:35

josien_m_ schreef:
Kijk naar het gedrag, het gedrag is de uitdrukking van een emotie.

Doe jij nou alsof er emotie komt kijken bij dat wolven nesten welpen krijgen? Dat is gewoon biologie, niks emotie aan.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 11:37

Het is wachten op een serieuze aanval van een wolf op de mens. Daarna gaan mensen misschien inzien, dat wolven in Nederland misschien toch niet zo,n goed idee is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 11:51

Citaat:
En de mensen die vinden dat de wolf Nederland-breed moet worden uitgerold ga je toch niet bereiken.

...ik snap dat het allemaal heel veel emoties oproept.

Ook mijn paard graast pal naast een groot Natura 2000 gebied.

Maar een bovenstaand zinnetje is "de" manier om een zinnige discussie 'wat gaan we doen in deze situatie?' dood te slaan...