[POLL] Op welke partij ga jij stemmen bij de EU Verkiezingen 6/6?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op welke politieke partij ga jij stemmen 6 juni 2024?

GroenLinks/PvdA
153 (26%)
VVD
27 (4%)
CDA - Europese Volkspartij
14 (2%)
Forum voor democratie
14 (2%)
D66
52 (8%)
Partij voor de Dieren
45 (7%)
50Plus
4 (0%)
PVV
69 (11%)
Ja21
1 (0%)
NL Plan EU
1 (0%)
ChristenUnie
8 (1%)
SGP
10 (1%)
BBB
74 (12%)
Meer Directe Democratie
1 (0%)
SP
14 (2%)
VandeRegio
1 (0%)
Volt Nederland
32 (5%)
BVNL
1 (0%)
NSC
8 (1%)
Piratenpartij/de groenen
2 (0%)
Ik stem Blanco
3 (0%)
Ik ga niet stemmen
45 (7%)
Ik mag nog niet stemmen
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 581

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 08:35

Als heide zo belangrijk is dan moet er wel voor beheer van de wolf gestemd worden, want laten die nu net alle moeflons en schapen opeten die de heide openhouden.

En als je wilt dat boeren hun dieren meer natuurlijk houden en meer naar buiten doen dan hebben boeren meer land nodig ipv minder en ook dan zal de wolf beheerd moeten worden.

Ik vind sommige partijen erg ver van de werkelijkheid af staan.

Ruitje, mooi verwoord.
Dat idee heb ik ook wel.

Janneke2

Re: [POLL] Op welke partij ga jij stemmen bij de EU Verkiezingen 6/6?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 08:50

Momenteel is het zo dat de Drentse schaapskuddes netjes en traditioneel worden beheerd.

Overdag met herder plus honden grazen,
'snachts op stal. Die schaapskooi en zijn wel wolfproof gemaakt.

En ik ben niet tegen "beheer" van de wolf. (Maar wel links. En volgens sommigen een wolfknuffelaar die niets van paarden weet.)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 08:51

anca schreef:
[ [url=m/csEKUD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als ik dit zie snap ik niet waarom hier zoveel gl/pvda of pvdd stemmers kunnen zitten.
Ik zal voor bbb of cda stemmen. Dat moet ik nog verder uitpuzzelen.

Omdat 'de wolf' maar één dingetje is in de hele grote lijst van grote problemen die spelen.
Er zijn zo verschrikkelijk veel dingen die ik echt heeeeeel veel belangrijker vind dan een roofdier dat in een groot deel van de wereld rondloopt en waar gewoon prima oplossingen voor zijn.
Bijvoorbeeld het instorten van de insectenpopulatie, waar mensen nog altijd niet van lijken te snappen dat dat onze voedselvoorziening ook gaat vernaggelen.
Of bijvoorbeeld extreem weer wat toch echt een probleem aan het vormen is, en alleen maar erger gaat worden als we lekker doorgaan zoals we nu doen. Of iets zoals gif waar rapport na rapport over geschreven wordt, maar wat toch gewoon wéér goedgekeurd wordt.
En voor mij zeer angstaanjagende dingen zoals de opkomst en acceptatie van extreem rechts en gestuurde haat, van partijen die anti-democratisch zijn en een deel van de bevolking als zondebok aan wijzen.

(En voordat ik bij de 'randstedelingen 3 hoog met een kat' geschaard wordt: Ik woon met mijn geiten in wolvengebied. En nee, ik maak me geen enkele zorgen. Ik zorg namelijk zelf dat mijn geiten veilig zijn, net zoals elke dierhouder dient te doen.)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 08:59

Zo'n GL type partij wil eigenlijk gewoon heel simpel stappen maken om de wereld / NL zó in te richten dat het houdbaar is voor de planeet, leefbaar voor de mensen en dieren, en dat de hele boel een stuk logischer, eerlijker, duurzamer verdeeld wordt.

Dat je gewoon goede boeren familiebedrijven hebt, die goed in en op hun omgeving passen.
Die hun land duurzaam beheren, hun dieren zoveel mogelijk van eigen land kunnen voeden, de mest over eigen land uit kunnen spreiden.

Dat liefst hun producten zoveel mogelijk lokaal verkocht kunnen worden (voor boeren, consumenten en milieu beter!) en de grote winkelketens e.d. minder macht krijgen. Dat de boeren een veel eerlijker prijs voor hun product krijgen en gesteund worden in maatregelen om de natuur te helpen.

In plaats van dat er zoveel geld naar de grote jongens gaat die veel te veel dieren houden op een veel te kleine oppervlakte, teveel uitstoot genereren in NL en vervolgens het vlees naar het buitenland exporteren terwijl wij hier met hun rotzooi blijven zitten en hun aanwezigheid zorgt voor moeilijkheden voor de kleinere boeren familiebedrijven.

Van de werkelijkheid af staan is juist met oogkleppen op door willen blijven duwen zoals we al te lang gedaan hebben, je omgeving uitputten en niet verder dan een paar jaar vooruit denken -O-

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-24 10:20

Janneke2 schreef:
anca schreef:

Als ik dit zie snap ik niet waarom hier zoveel gl/pvda of pvdd stemmers kunnen zitten.

Op dit moment is het simpelweg zo dat de regering hiertoe verplicht is.

En we hebben al HEEL lang rechtse kabinetten.

Dit feit is niet de schuld van links, dat de regering hiertoe verplicht is.

En ik vind (links) niet dat er niet gereguleerd hoeft te worden.

de verplichting komt vanuit Brussel. Dus als daar iets verandert, dan zullen de regels wellicht ook kunnen veranderen en kan dit probleem ook beheerst worden. Mede daarom stem ik BBB

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 10:43

...de verschillende regeringen hebben het in Brussel zo afgesproken.

En als het niet goed valt, heet het "dat het moet van Brussel".
Nou, je zat zelf aan tafel.

(De tijd dat de Keizer van Oostenrijk in Brussel zetel hield is allang voorbij.)

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 10:47

julius_juut schreef:
Omdat 'de wolf' maar één dingetje is in de hele grote lijst van grote problemen die spelen.
Er zijn zo verschrikkelijk veel dingen die ik echt heeeeeel veel belangrijker vind dan een roofdier dat in een groot deel van de wereld rondloopt en waar gewoon prima oplossingen voor zijn.
Bijvoorbeeld het instorten van de insectenpopulatie, waar mensen nog altijd niet van lijken te snappen dat dat onze voedselvoorziening ook gaat vernaggelen.
Of bijvoorbeeld extreem weer wat toch echt een probleem aan het vormen is, en alleen maar erger gaat worden als we lekker doorgaan zoals we nu doen. Of iets zoals gif waar rapport na rapport over geschreven wordt, maar wat toch gewoon wéér goedgekeurd wordt.
En voor mij zeer angstaanjagende dingen zoals de opkomst en acceptatie van extreem rechts en gestuurde haat, van partijen die anti-democratisch zijn en een deel van de bevolking als zondebok aan wijzen.

(En voordat ik bij de 'randstedelingen 3 hoog met een kat' geschaard wordt: Ik woon met mijn geiten in wolvengebied. En nee, ik maak me geen enkele zorgen. Ik zorg namelijk zelf dat mijn geiten veilig zijn, net zoals elke dierhouder dient te doen.)

Hier kan ik het wel goed mee eens zijn en ook wat ik vrees.
Welke partijen zijn in dit opzicht " goede" partijen ?

Ik ben blij dat ik geen weide dieren meer heb. Wel nog in fam en bij vrienden en in wolvengebied dfw en omgeving

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 11:12

julius_juut schreef:
anca schreef:

Helemaal mee eens :j Ik woon dan wel drie hoog met mijn twee katten :D Maar heb ook een paard in de wei lopen. Ik maak me zorgen om de wolf maar nog meer over de hierboven genoemde punten. Alleen vanwege de wolf wel of niet op een partij stemmen slaat zoveel zaken over, zaken die een grotere impact gaan hebben dan alleen de wolf.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 11:37

Sinds 2017 wordt al de alarmklok geluid over de dramatische afname van vooral vliegende insecten. Overgaan op biologische landbouw is een groot deel van de oplossing.
Ik zie soms kreten over de afname van weidevogels , ooievaars , kleine predatoren, alles wordt erbij gehaald door vaak intensieve bedrijven. Zonder de hand in eigen boezem te steken want het is al domweg bewezen dat dit absoluut niet klopt. De intensieve landbouw en veeteelt is de grootste bedreiging van vliegende insecten en vogels.
Straks komen de woorden van meneer de uil uit; dag vogels, dag bloemen, slaap lekker .
Het wordt verdorie tijd dat we beseffen dat zonder insecten er geen leven mogelijk is. Haal een deel van de keten weg dan stort alles in elkaar.
Dus hoop ik dat meer mensen voor vergroening op de juiste manier stemmen, ook biologische landbouw is landbouw maar wel met respect voor alles wat leeft. Zonder gif , met een gezonde bodem met schimmels en insecten. Zodat boven de grond de boel niet helemaal in elkaar dondert want daar stevenen we wel op af. Raaigras weilanden is geen natuur.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 11:53

anca schreef:

Bedankt voor dit lijstje. SP stond bij mij op nr.3 maar gaat er nu ook af. Ik heb ze ooit gebeld over het wolvenprobleem maar aan de telefoon hebben zij echt ontzettend aardige mensen die niet keihard duidelijk zijn maar meer geneigd om te zeggen wat ik wou horen.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 11:55

Interessant dit, maar niet geheel onverwachts misschien. Dit is ook dus wat om op te letten
Citaat:
NL Plan ontving aanzienlijke financiële steun van organisaties die zich inzetten voor de politieke agenda van Peking, blijkt volgens de onderzoekers onder andere uit documenten in Chineestalige media en uitlatingen binnen de partijtop. NL Plan ontving in totaal voor 42.000 euro aan donaties. Daarvan zou een aanzienlijk deel van organisaties uit het Verenigd Front-netwerk komen, een internationaal beïnvloedingsnetwerk van de Chinese Communistische Partij.

https://nos.nl/artikel/2523092-nederlan ... -met-china

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 13:52

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 13:55

Wat krijgt Polen grandioos veel geld.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 16:36

_San87_ schreef:

Ik heb banden met Polen.Van geld weet ik weinig behalve dat het nodig is.. In Polen heb je een sterke verdeling tussen pro- en contra-Europa. Waardoor het land zowat gespleten is! De liberalisten willen zich losmaken van het traditionele R.K. verleden, en de conservatieven willen dat juist niet, zijn heel nationalistisch. Door de R.K.Kerk hebben zij de kracht gehad onder het communistische juk uit te komen.Maar de huidige jeugd heeft die tijd niet meegemaakt en flirt nu met het zogenaamd vrije Westeuropa. Waar dan ook geld vandaan komt maar ten koste van originele waarden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 19:28

anjali schreef:
_San87_ schreef:

Ik heb banden met Polen.Van geld weet ik weinig behalve dat het nodig is.. In Polen heb je een sterke verdeling tussen pro- en contra-Europa. Waardoor het land zowat gespleten is! De liberalisten willen zich losmaken van het traditionele R.K. verleden, en de conservatieven willen dat juist niet, zijn heel nationalistisch. Door de R.K.Kerk hebben zij de kracht gehad onder het communistische juk uit te komen.Maar de huidige jeugd heeft die tijd niet meegemaakt en flirt nu met het zogenaamd vrije Westeuropa. Waar dan ook geld vandaan komt maar ten koste van originele waarden.

Volgens mij is dit vooral gekomen door Lech Walesa van de Vakbond, wel met steun van de Paus, maar om de rol van Walesa maar te vergeten, is niet helemaal juist.

Ik heb 2 Poolse vriendinnen, maar die zijn doodsbang voor Rusland en steunen Oekraïne.

West-Europa is vrij en niet zogenaamd en de invloed van de kerk neemt al jaren af al is er niet veel verschil als er een rechts-conservatieve partij aan de macht is/komt. ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 19:49

Citaat:
De liberalisten willen zich losmaken van het traditionele R.K. verleden, en de conservatieven willen dat juist niet, zijn heel nationalistisch. Door de R.K.Kerk hebben zij de kracht gehad onder het communistische juk uit te komen.Maar de huidige jeugd heeft die tijd niet meegemaakt en flirt nu met het zogenaamd vrije Westeuropa. Waar dan ook geld vandaan komt maar ten koste van originele waarden.

Er komt geld uit "Brussel", dat is NIET West Europa, hè?
...ja, de stad hoort tot 'de Lage Landen bij de zee', maar de beslissingen die men daar neemt omvatten ook de Iberische, Scandinavische en Baltische landen. Om een incomplete lijst te geven.

Ik ben bereid te zeggen dat West Europa zucht onder het juk van het kapitalisme en de dreiging van populistisch extreem rechts. (Twee verschillende zaken, maar beiden niet zo vrij...)

En hoe zie jij toch de verhouding tussen 'het geld uit Brussel' en de originele waarden?
(Mij lijkt het te gaan om het stimuleren van economische activiteiten etcetera etcetera, niet gericht op zedenverwildering.)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 19:51

pmarena schreef:
Dat je gewoon goede boeren familiebedrijven hebt, die goed in en op hun omgeving passen.
Die hun land duurzaam beheren, hun dieren zoveel mogelijk van eigen land kunnen voeden, de mest over eigen land uit kunnen spreiden.

Dat liefst hun producten zoveel mogelijk lokaal verkocht kunnen worden (voor boeren, consumenten en milieu beter!) en de grote winkelketens e.d. minder macht krijgen. Dat de boeren een veel eerlijker prijs voor hun product krijgen en gesteund worden in maatregelen om de natuur te helpen.

In plaats van dat er zoveel geld naar de grote jongens gaat die veel te veel dieren houden op een veel te kleine oppervlakte, teveel uitstoot genereren in NL en vervolgens het vlees naar het buitenland exporteren terwijl wij hier met hun rotzooi blijven zitten en hun aanwezigheid zorgt voor moeilijkheden voor de kleinere boeren familiebedrijven.

Van de werkelijkheid af staan is juist met oogkleppen op door willen blijven duwen zoals we al te lang gedaan hebben, je omgeving uitputten en niet verder dan een paar jaar vooruit denken -O-

Je vergeet dat ze willen dat je, als je als boer stopt, je bedrijf eerst aan de overheid moet aanbieden zodat die kan bepalen wat er met je land gebeurd. Dat de helft van de veestapel weg moet... en nog wat andere verplichtingen over hoe je je bedrijf moet runnen :)

Ik vind de PR campagne boeiend, zo veel als ik lees dat GL/PvdA nou juist DE partij voor de kleine boer is. Met het steeds framen van alle grote
Boeren/ de agro industrie enzo...

Ik ga ook niet zeggen dat je op de BBB moet stemmen als je veganist bent. Of op de SP als je multimiljonair bent :D . Laten we elkaar nou niet voor de gek gaan houden haha :')

Over het op 1 partij stemmen vanwege het wolvenstandpunt: volgens mij mag je stemmen op wat je wil. Al stem je op Geert omdat je hem de knapste vent van de wereld vind. Dat is nou democratie :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 19:57

julius_juut schreef:
anca schreef:

Is je laatste alinea nou een reactie op mijn post, want dan trek je mijn '3 hoog op het balkon' compleet uit zijn verband.

Mijn post gaf aan dat je, als je geraakt word door iets, daar eerder je stemkeuze op zal baseren.

Ik vind de opkomst van anti democratische partijen bijvoorbeeld helemaal niet angstaanjagend en zal dat dus niet meenemen in mijn stemmingskeuze. Jij wel.

Iemand die wel bang is voor de wolf neemt dat mee in zijn keuze, jij niet.

Dat is toch gewoon hoe het werkt? Iedereen 'prioriteert' anders.

Raar woord wel, prioriteren. Maar zo is het wel denk ik :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 21:08

Citaat:
Ik vind de PR campagne boeiend, zo veel als ik lees dat GL/PvdA nou juist DE partij voor de kleine boer is. Met het steeds framen van alle grote
Boeren/ de agro industrie enzo...

Ik ga ook niet zeggen dat je op de BBB moet stemmen als je veganist bent. Of op de SP als je multimiljonair bent :D . Laten we elkaar nou niet voor de gek gaan houden haha :')

Ik heb iets gemist.
Een heuse PR campagne ofzoiets...
?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 21:40

Heus ja, je weet wel, je kan je gewoon aansluiten bij de FB groepen of de app groepen zodat je online een bepaald geluid kan laten horen.

https://groenlinks.nl/campagnevoeren

Je kunt je aanmelden als je interesse hebt, kun je ook online blijven herhalen dat GL eigenlijk de partij is die het het beste voor heeft met de boeren, misschien slaat het aan :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 23:10

ruitje schreef:
(...)als je interesse hebt, kun je ook online blijven herhalen dat GL eigenlijk de partij is die het het beste voor heeft met de boeren, misschien slaat het aan

Laat ik nou nooit gezegd hebben,
klein detail,
dat GroenLinks echt DE partij is voor de boeren...

(Ik schreef met regelmaat over het standpunt mbt kartelvorming, en ook met regelmaat dat ik snap dat een ondernemer bijvoorbeeld vvd stemt.)

Sorry, op de late avond vond ik het efkes geen leuk grapje.
Meer mij iets in de maag splitsen.
... wat wellicht krek het gevoel is dat jij om één of andere reden kreeg.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 06:55

Natuurlijk mag je in een democratie zelf bepalen hoe je de keuze maakt om te stemmen. Het voelt voor mij alleen vaak wel alsof bijv een magazijnmedewerker op de stoel van de directeur gaat zitten. Een bedrijf goed besturen is complex, vraagt om lange termijn visie. Laat staan een land goed besturen. Maar, democratie komt nog steeds als minst slechte systeem uit de boeken dus ik hou dat graag in tact.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 07:01

@Janneke, voordat je mij beticht van iets in de maag splitsen kun je misschien even letterlijk quoten waar ik jou van iets beticht? Je tenen zijn te lang denk ik :o

@Ladyson, eens dat er goede mensen op de goede plek moeten zitten maar het voelt voor mij niet altijd alsof er de juiste directeur zit , met kennis op inhoud. Dus soms kan iemand nieuw , zonder bestuurlijke ervaring ook verfrissend zijn?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 07:08

Ja, dat ben ik (helaas) helemaal met je eens! Ik vermoed alleen wel dat wat wij onder het nieuwe, frisse bestuur verstaan in een andere hoek zoeken haha. Ik kijk wel met interesse uit hoe de NL politiek het nu de komende jaren gaat doen.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 07:41

Ik vind het voorbeeld dat je beleving van de wolf anders is als je hoog vanuit een appartement zit dan als je met je schapen bij de veluwe woont wel een treffend voorbeeld.

Mijn oom en tante hebben een wolf bij de buurman op het erf gehad en laten nu 's avonds de hond alleen nog uit met een mes op zak en zijn echt angstig, sneu. Voor mij staat het veel verder weg en is het niet echt een thema. Zij hebben overigens dan wel weer GroenLinks gestemd en vinden de wolf niet het belangrijkste in hun stem.