Pleegkind door pleegouders het ziekenhuis in mishandelt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 12:14

Het zusje is ook al terug naar de biologische moeder, dus moeder lijkt haar leven iig wel verbeterd te hebben.

secricible

Re: Pleegkind door pleegouders het ziekenhuis in mishandelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 12:43

Dat zegt al wat inderdaad Miepmiept.
Maar los daarvan, of moeder nou fout is of niet, vind ik eigenlijk niet relevant in déze vraag. Ook niet wie er meer rechten heeft, want dat is juridisch gewoon vastgelegd.

Moeder had niet éérder geïnformeerd hoeven worden, maar ik vind het gewoon van fatsoen tonen dat je een biologische moeder die nog in beeld is even persoonlijk informeert voordat je het wereldkundig maakt. Zelfs al is moeder hartstikke fout geweest en heeft ze het kind moedwillig geschaad.
Zelfs dan vind ik het gewoon procedureel netjes dat je moeder even, desnoods met een zakelijke, korte brief of een email, op de hoogte stelt van de situatie voordat je de pers inschakelt.
De enige reden om dat niet te hoeven doen is imo als moeder totaal buiten spel staat en niet meer betrokken is bij het traject, we weten dat daarvan geen sprake is.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 12:50

_San87_ schreef:
Mars schreef:
Ik reed gisteren langs en zag mensen bezig, auto van de pleegouders is weg gesleept om vernieling te voorkomen.

[ [url=m/ysiJ8d.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mensen zijn ook zo dom he. Snappen ze niet dat dat huis en de auto onderdeel zijn van het strafrechtelijk onderzoek 8)7.

Schijnbaar niet…

Het is inderdaad niet te zeggen waarom moeder niet geïnformeerd wordt voordat het in de media komt. In dit verhaal zijn denk ik alleen maar verliezers (uiteraard is het meisje de grootste verliezer…). En dat de raad van de kinderbescherming positief was over het pleeggezin… mijn ervaring met zulke instanties is dat die het gezin doorgaans niet of nauwelijks kennen. En dan is het heel moeilijk om te achterhalen wat er werkelijk speelt. Ik ben als hulpverlener ook een aantal keer in aanraking gekomen met dergelijke instanties. En eigenlijk hebben ze in geen enkel geval echt actie ondernomen. Ooit zelfs letterlijk te horen gekregen dat er inderdaad iets mis was in het gezin, maar het niet hun taak was daar iets aan te doen (terwijl er ook van verschillende kanten aan de bel getrokken werd).

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 14:04

lor1_1984 schreef:
Het mag dan wel de moeder zijn, maar als zij uit de ouderlijke macht ontzet is vervallen daarmee ook de rechten om medische informatie etc te ontvangen over haar kind gok ik.

Als je uit de uiterlijke macht gezet wordt kun je nog steeds kinderbijslag ontvangen in bepaalde gevallen en indien er geen omgang met het kind is wordt er normaal gesproken ook gewoon gewerkt aan contactherstel met de biologische ouders. Het kan ook zo zijn dat de biologische ouders gewoon op bezoek mogen bij het kind, het kind mee mogen nemen op vakantie, enz. Het kan ook alleen bezoek onder toezicht zijn, dat hangt af van de situatie. Maar het is niet dat biologische ouders bij het kind uit de buurt gehouden worden, dat kan alleen als er een rechterlijke uitspraak is van bijvoorbeeld 1 jaar de kinderen niet zien. Maar dan zitten de kinderen ook op een theoretisch geheime opvang locatie. Maar zelfs dan wordt er daarna weer aan contactherstel gewerkt.
Ook dienen de ouders gewoon op de hoogte gehouden te worden over dingen als school en gezondheid. Ze mogen alleen feitelijk geen beslissingen meer nemen, dus dan wordt iets een mededeling zeg maar.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 15:49

Ouderlijke macht denk ik toch Germie?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 16:05

Urbanus schreef:
Maar goed, ze is niet uit het gezag gezet vanwege zweetvoeten.

Volgens mij is dit de uitspraak die met stip het meeste schade veroorzaakt in de jeugdzorg. De letterlijke woorden, maar ook wat er onder ligt: dat er altijd een goede reden is om kinderen uit huis te plaatsen.

En dat terwijl we weten uit onderzoek dat dit helemaal niet altijd zo is: de feiten in dossiers kloppen geregeld niet en worden ook niet onderzocht, instanties en de rechter toetsen de beslissingen niet kritisch, en zowel de ouders als de kinderen hebben vaak geen rechtsbescherming of steun van deskundigen.

Er zijn en worden heel wat kinderen uit huis geplaatst om geen andere reden dan een geirriteerde medewerker met een subjectief 'niet-pluis-gevoel' dat vervolgens nergens op gebaseerd blijkt - maar toch leidt tot OTS en verder.

Ook wordt vaak zonder meer overgegaan tot het aanvragen van een beeindiging van het gezag, omdat men geen zin of tijd heeft om te zoeken naar manieren waarop een kind weer naar huis kan. En als een kind dan eenmaal in het systeem getrokken is, worden kinderen vaak niet beschermd, omdat de hele organisatie zichzelf beschermt, onder andere door steeds weer dat "maar de kinderen zitten hier niet vanwege hun zweetvoeten."

Hoeveel kinderen er ook misbruikt, mishandeld, verwaarloosd en getraumatiseerd worden binnen de jeugdzorg, altijd en eeuwig worden de niet-zweetvoeten er weer bij gehaald.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 16:26

Oké, prima.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 16:28

Uit huisplaatsing is zeker niet altijd een goede keuze en ik heb meerdere jongeren “achteruit” zien gaan na een tijd in een jeugdinstelling. Maar om dan meteen te zeggen dat kinderen te snel, zonder goede reden uit huis geplaatst worden, vind ik ook wel behoorlijk ver gaan…
Ik ken mensen die uit huis geplaatst zijn om verschillende redenen, waaronder ook kinderen / jongeren wiens ouders hen niet meer in huis willen of omgekeerd: situaties waarin de vraag van het kind / de jongere zelf komt.
In een gezin meer dan 3 kinderen, ene ouder trapt het af zonder de kinderen. Kinderen worden in pleeggezin of instelling geplaatst. Andere ouder geeft na een tijd aan dat er max 2 kinderen terug thuis mogen komen wonen, de anderen moet deze ouder niet meer hebben… (en dat is dan wat die ouder zelf vertelt). Ik durf niet zeggen hoe het in NL is, maar in België wordt er toch echt eerst geprobeerd om de situatie op te lossen zonder de kinderen uit huis te plaatsen. En om een kind uit huis te plaatsen moet doorgaans echt al heel wel gebeuren.
Als buitenstaander is het vaak heel moeilijk om te oordelen over dergelijke situaties want zo’n verhaal heeft verschillende kanten en ja, wat is dan waarheid? Zulke situaties zijn emotioneel heel beladen wat oordelen nog moeilijker maakt. En dat is niet enkel zo voor buitenstaanders, maar ook voor hulpverleners.
Bovendien ligt in het geval van dit meisje het feit dat ze zwaargewond is opgenomen in het ziekenhuis niet bij de moeder, maar bij de pleegouders. Je kan dan wel gaan zeggen “ja maar moeder zus of moeder zo” maar dit doet nu weinig ter zake. Het kind was toevertrouwd aan het pleeggezin, heeft zelf meermaals aan de bel getrokken, ook anderen hebben aan de bel getrokken en daar is veel te weinig mee gedaan met alle gevolgen van dien voor het meisje…

Dapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 16:46

Shadow0 schreef:
Urbanus schreef:
Maar goed, ze is niet uit het gezag gezet vanwege zweetvoeten.

Volgens mij is dit de uitspraak die met stip het meeste schade veroorzaakt in de jeugdzorg. De letterlijke woorden, maar ook wat er onder ligt: dat er altijd een goede reden is om kinderen uit huis te plaatsen.

En dat terwijl we weten uit onderzoek dat dit helemaal niet altijd zo is: de feiten in dossiers kloppen geregeld niet en worden ook niet onderzocht, instanties en de rechter toetsen de beslissingen niet kritisch, en zowel de ouders als de kinderen hebben vaak geen rechtsbescherming of steun van deskundigen.

Er zijn en worden heel wat kinderen uit huis geplaatst om geen andere reden dan een geirriteerde medewerker met een subjectief 'niet-pluis-gevoel' dat vervolgens nergens op gebaseerd blijkt - maar toch leidt tot OTS en verder.

Ook wordt vaak zonder meer overgegaan tot het aanvragen van een beeindiging van het gezag, omdat men geen zin of tijd heeft om te zoeken naar manieren waarop een kind weer naar huis kan. En als een kind dan eenmaal in het systeem getrokken is, worden kinderen vaak niet beschermd, omdat de hele organisatie zichzelf beschermt, onder andere door steeds weer dat "maar de kinderen zitten hier niet vanwege hun zweetvoeten."

Hoeveel kinderen er ook misbruikt, mishandeld, verwaarloosd en getraumatiseerd worden binnen de jeugdzorg, altijd en eeuwig worden de niet-zweetvoeten er weer bij gehaald.

Jij slaat de spijker op zijn kop.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 18:47

Nee, ben ik het niet mee eens. Ongenuanceerde apenkool. Zonde om het topic zo te overstemmen.

Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat er nooit fouten gemaakt worden, maar dat gechargeer in elk topic kan ik echt niet serieus nemen.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 18:52

Achterom schreef:
secricible schreef:
Dit heeft niks met wet- en regelgeving te maken.
Als informatie zodanig openbaar mag zijn dat het aan de media verkondigd mag worden dan is er geen enkele regel die verbiedt het eerst met moeder te delen.

Moeder is geen wettelijk contactpersoon van het kind meer dus artsen mogen niet met moeder communiceren en medische informatie delen. Dat moet met de wettelijk verantwoordelijke en dat is de stichting. Maar het moment dat de stichting besloot dat deze informatie wereldkundig mocht worden gemaakt hadden ze éérst moeder moeten informeren. Dat staat los van regels, dat is gewoon fatsoen.

Heb heb je ook gelezen waarom de moeder uit de ouderlijke macht is gezet? Heel eerlijk: ik zou niet weten waarom het fatsoenlijk zou zijn om haar in te lichten. Echt niet.

Ze gebruikte drugs en werd door haar ex-man geslagen.

Drugsverslaving is al erg zat en dat maakt iemand geen vreselijk mens. Het is eerder triest. De drugs is iets wat mensen door het leven sleept en zodra dat nodig is vind ik zo'n persoon alleen maar zielig en heb ik het met zo iemand te doen. Dat ze geen moeder kon zijn op dat moment is dus zeker een goed punt maar dat neemt niet weg dat deze moeder zielsveel van der kind kan houden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 19:00

Of haar partner gebruikte drugs. De ins & outs weten we niet, gaat ons ook niet aan. Het was een onveilige situatie, maar als het zusje nu weer thuis woont is er blijkbaar een heleboel verbeterd.

Kan alleen maar hopen dat het meisje straks op een plek komt waar ze veilig en gelukkig kan zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 19:10

Urbanus schreef:
Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat er nooit fouten gemaakt worden, maar dat gechargeer in elk topic kan ik echt niet serieus nemen.

En dat terwijl er toch heel veel kinderen in jeugdzorg en pleegzorg te maken krijgen met geweld en misbruik. Niet mijn mening, maar al meerdere keren onderzocht en bewezen. Dit is een uitzonderlijk ernstige situatie, maar het is allesbehalve uniek.

En het blijft bestaan om precies wat er hier gebeurt: "een kind zit daar niet voor z'n zweetvoeten'' - en dus luistert niemand naar het kind, niemand naar de (biologische) ouders die aangeven dat er iets fout gaat, en grijpt men niet in binnen de pleegzorg.

Die fouten zijn geen uitzonderingen. Ze gebeuren omdat er weinig gebeurt om die fouten te voorkomen of te stoppen. En dat zweetvoeten-cliche speelt daarin een grote rol.

Dapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 19:14

Het kind loopt trauma na trauma op.
Er wordt weleens gezegd je kunt het kind wel uit de oorlog halen maar hoe haal je de oorlog uit het kind.
Echt mensen die hier nooit mee te maken hebben gehad zouden echt hier geen reactie moeten geven hoe het zo anders zou moeten.
Sta er maar eens middenin dan echt dan piep je wel anders.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 19:16

Urbanus schreef:
Of haar partner gebruikte drugs. De ins & outs weten we niet, gaat ons ook niet aan. Het was een onveilige situatie, maar als het zusje nu weer thuis woont is er blijkbaar een heleboel verbeterd.

Kan alleen maar hopen dat het meisje straks op een plek komt waar ze veilig en gelukkig kan zijn.

Ik ben het compleet met je eens, ook je eerdere berichten :j

Moeder kan gerust haar leven veranderd hebben en nu uit de toxische relatie zijn en nu wel goed voor haar kinderen zorgen.
Gezien zusje terug mag is die kans dus groot.

En ja er zijn zeker verkeerde onterechte uit huis plaatsingen, of verkeerde pleegouders.
Niemand zal dat ontkennen.
Maar bij een familiedrama waar vader het hele gezin vermoord en bekend word, gezin is bekend bij instanties, word er weer geroepen, waarom zijn de kinderen nog thuis....

Met de glazen bol was alles makkelijk....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 19:26

DuoPenotti schreef:
Maar bij een familiedrama waar vader het hele gezin vermoord en bekend word, gezin is bekend bij instanties, word er weer geroepen, waarom zijn de kinderen nog thuis....

Zonder glazen bol zijn deze dingen ook gewoon bekend. Men wil er alleen niets mee doen. Want dan moet je naar jezelf kijken in plaats van naar anderen te wijzen.

Ik heb Jason gevolgd, die al meerdere keren aandacht heeft gevraagd voor het geweld in de gesloten jeugdzorg. Ik heb ook gezien hoe keihard de weerstand was vanuit de jeugdzorg richting Jason. Het geweld is bekend, maar de reflex is altijd hetzelfde: doen alsof het zomaar uit de lucht komt vallen, dat niemand het had kunnen weten, er niets aan te doen is en de kinderen daar heus niet zomaar zitten - alsof dat er uberhaupt toe doet.

En zo wordt het geweld in stand gehouden en bieden we die kinderen geen veiligheid. Dit meisje belandt in het ziekenhuis terwijl er tig meldingen waren dat het niet goed gaat. Dat kan anders en beter, en het lijkt me dat dat belangrijk is. Zorgen dat die geweldspiraal ophoudt voor de kinderen die daar het slachtoffer voor zijn, en dat ze niet opnieuw slachtoffer worden. En dat kan veranderd worden, maar niet door te doen alsof dit volkomen onvoorspelbaar is.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 19:31

Is er binnen pleegzorg regelmatig sprake van misbruik of geweld? Ja vast wel. Van pleegouders naar pleegkinderen, maar ook van pleegkind naar pleeggezin komt het regelmatig voor.
Maar dat heeft imo niet zoveel te maken met wat jij het zweetvoetencliche noemt. Kinderen die in pleegzorg terechtkomen hebben vaak een behoorlijke rugzak, trauma, hechtingsproblemen enz enz. Dat - evt in combinatie met moeilijke relatie met biologische ouders - kan het leven in een pleeggezin danig op z’n kop zetten. En daar begint dan vaak het geweld. (Uiteraard zijn er ook andere situaties / redenen).
Dat er niet geluisterd wordt naar de kinderen (of ouders) heeft niet per definitie met het zweetvoetencliche te maken. Er leven nog heel wat taboes en foutieve ideeen over mishandeling, misbruik en verwaarlozing. Daar moet je als slachtoffer vaak tegenop boksen, ongeacht of dat voorkomt in een pleeggezin of een biologisch gezin of buiten de gezinscontext. Zelfs voor hulpverleners is het soms onvoorstelbaar wat een slachtoffer mee kan maken en dan krijg je makkelijker reacties als: ach hij/zij zal wel overdrijven, zo erg zal het wel niet zijn of ja maar die persoon heeft psychische problemen of zulke dingen gebeuren (hier) niet of…
En zoals Urbanus zegt: dat doet hier eigenlijk niet terzake. Feit is dat het kind in een pleeggezin zat, dat ze zelf aan de bel getrokken heeft, door haar biologische moeder, school, vreemden in de supermarkt en op straat gehoord werd (er werd melding gemaakt en bezorgdheden werden geuit), maar ook dat er blijkbaar een partij was die het niet nodig vond het kind uit dat pleeggezin weg te halen. Het is vreselijk wat dit kind heeft moeten meemaken en het valt dan ook te hopen dat ze er fysiek niks aan overhoudt op termijn en ze dit alles toch enigszins kan verwerken.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 19:35

Shadow0 schreef:
DuoPenotti schreef:

Zonder glazen bol zijn deze dingen ook gewoon bekend. Men wil er alleen niets mee doen. Want dan moet je naar jezelf kijken in plaats van naar anderen te wijzen.

Ik heb Jason gevolgd, die al meerdere keren aandacht heeft gevraagd voor het geweld in de gesloten jeugdzorg. Ik heb ook gezien hoe keihard de weerstand was vanuit de jeugdzorg richting Jason. Het geweld is bekend, maar de reflex is altijd hetzelfde: doen alsof het zomaar uit de lucht komt vallen, dat niemand het had kunnen weten, er niets aan te doen is en de kinderen daar heus niet zomaar zitten - alsof dat er uberhaupt toe doet.

En zo wordt het geweld in stand gehouden en bieden we die kinderen geen veiligheid. Dit meisje belandt in het ziekenhuis terwijl er tig meldingen waren dat het niet goed gaat. Dat kan anders en beter, en het lijkt me dat dat belangrijk is. Zorgen dat die geweldspiraal ophoudt voor de kinderen die daar het slachtoffer voor zijn, en dat ze niet opnieuw slachtoffer worden. En dat kan veranderd worden, maar niet door te doen alsof dit volkomen onvoorspelbaar is.

Ik denk dat hier niemand zegt dat er maar een oogje dichtgeknepen moet worden en we maar moeten doen alsof het niet bestaat.
Het probleem is echter een stuk complexer dan hoe jij het voorstelt…

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 19:52

pateeke schreef:
Is er binnen pleegzorg regelmatig sprake van misbruik of geweld? Ja vast wel.

Ja, dat is onderzocht.

Citaat:
Van pleegouders naar pleegkinderen, maar ook van pleegkind naar pleeggezin komt het regelmatig voor.

Alleen zijn dat totaal geen vergelijkbare zaken, want de pleegouders zijn volwassenen die vrijwillig de verantwoordelijkheid op zich nemen, en de pleegkinderen zijn getraumatiseerde kinderen. Nog niet volwassen, nog niet volgroeid, nog niet in staat om alles goed te beoordelen of hun emoties goed in de hand te houden... daar zijn het kinderen voor.

Dus doen alsof het een 'both sides'-situatie is, is eigenlijk alleen maar het ontlopen van de verantwoordelijkheden van de volwassenen en het systeem.

Citaat:
Dat - evt in combinatie met moeilijke relatie met biologische ouders - kan het leven in een pleeggezin danig op z’n kop zetten. En daar begint dan vaak het geweld.

Nee. Kinderen zijn NIET de oorzaak van geweld.

Citaat:
Dat er niet geluisterd wordt naar de kinderen (of ouders) heeft niet per definitie met het zweetvoetencliche te maken. Er leven nog heel wat taboes en foutieve ideeen over mishandeling, misbruik en verwaarlozing.

En zowel de jeugdzorg in het bijzonder als de maatschappij in het geheel doet veel moeite om dat ook in stand te houden. Het zweetvoetencliche speelt daar een grote rol in - niet als oorzaak maar wel als middel om de discussie dood te slaan. Want dan gaat het ineens weer over wat het slachtoffer of de biologische moeder gedaan / misdaan heeft. Maar wie heeft dit kind nou uiteindelijk het ziekenhuis in gemept? Wie heeft er de keuze gemaakt om ondanks meerdere signalen vanuit verschillende hoeken niets te doen? Daar moet het over gaan, want daar moeten dingen veranderen.

Citaat:
Daar moet je als slachtoffer vaak tegenop boksen, ongeacht of dat voorkomt in een pleeggezin of een biologisch gezin of buiten de gezinscontext.

Dit zou niet de verantwoordelijkheid van het slachtoffer moeten zijn. Dit is iets wat wij in het systeem op moeten vangen. Dat je als slachtoffer dus NIET de hele tijd hoeft op te boksen tegen onwil en onwetendheid, maar dat je juist kunt terugvallen op een systeem met goedopgeleide deskundigen die zich goed bewust zijn van hun eigen valkuilen en zorgvuldig omgaan met de situatie.

Dat kan! Het is niet eenvoudig, maar je kunt als branche of sector of vakgebied aandacht besteden aan je professionaliteit en zorgvuldigheid. Zowel intern (hogere eisen aan het opleidingsniveau, meer aandacht voor professionele vaardigheden zoals dossiervorming, het onderscheid tussen feiten en meningen, je toetsbaar opstellen, om leren gaan met kritiek, daadwerkelijk zelflerend vermogen tonen, bewustwording van risico-afwegingen en de inbreuk op mensenrechten) als extern (meer toezicht van buiten, verlangen dat rechters ook werkelijk kritisch toetsen en zorgvuldigheidseisen toepassen, clientenraden en onafhankelijke meldingen versterken.)

En tot nu toe gebeurt dat dus maar heel weinig.

Citaat:
Zelfs voor hulpverleners is het soms onvoorstelbaar wat een slachtoffer mee kan maken en dan krijg je makkelijker reacties als: ach hij/zij zal wel overdrijven, zo erg zal het wel niet zijn of ja maar die persoon heeft psychische problemen of zulke dingen gebeuren (hier) niet of…

Daar leer je toch gewoon mee omgaan als hulpverlener? En zo niet, dan moet dat toch vandaag nog in de opleiding gestopt worden? Zo moeilijk is het nou ook weer niet. Dit zijn gewoon vaardigheden die je kunt leren en oefenen. Het is geen magie.

Citaat:
Het is vreselijk wat dit kind heeft moeten meemaken en het valt dan ook te hopen dat ze er fysiek niks aan overhoudt op termijn en ze dit alles toch enigszins kan verwerken.

Het is vreselijk - maar gaan we er nou wat aan veranderen? Of houden we het bij wat gepast medeleven en laten we daarna alles vooral precies hetzelfde?

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 20:13

edit: te vroeg geplaatst
Laatst bijgewerkt door pateeke op 05-06-24 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 20:33

Shadow0 schreef:
Urbanus schreef:

En dat terwijl er toch heel veel kinderen in jeugdzorg en pleegzorg te maken krijgen met geweld en misbruik. Niet mijn mening, maar al meerdere keren onderzocht en bewezen. Dit is een uitzonderlijk ernstige situatie, maar het is allesbehalve uniek.

En het blijft bestaan om precies wat er hier gebeurt: "een kind zit daar niet voor z'n zweetvoeten'' - en dus luistert niemand naar het kind, niemand naar de (biologische) ouders die aangeven dat er iets fout gaat, en grijpt men niet in binnen de pleegzorg.

Die fouten zijn geen uitzonderingen. Ze gebeuren omdat er weinig gebeurt om die fouten te voorkomen of te stoppen. En dat zweetvoeten-cliche speelt daarin een grote rol.

Alsjeblieft, ik ga echt niet met jou in discussie. Dat is een begin zonder einde.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 20:33

pateeke schreef:
Ik beweer ook niet dat dat niet onderzocht is.

Door te zeggen dat het 'vast' zo is, impliceer je dat het niet zeker is. Dat is het wel, we weten dit gewoon.

Citaat:
Er is eveneens onderzoek geweest naar de invloed van het samenleven met iemand met trauma, hechtingsproblemen, stemmingsproblemen enz enz. Daar komt uit dat dit wel degelijk invloed heeft, ook op volwassenen. Het is niet omdat pleegouders vrijwillig kiezen voor pleegouderschap dat het oké is dat er geweld is van het pleegkind naar hen toe (op wat voor manier dan ook) of dat ze niet geraakt mogen worden door wat pleegkinderen zeggen of doen.

Dit is een staaltje victim blaming waar de profs nog wat van kunnen leren zeg.

Laten we de feiten even duidelijk houden: de pleegouders mishandelen een kind zo erg dat het in coma in het ziekenhuis belandt.

En niet uit het niets: er waren meerdere signalen, waar toch niets mee gedaan is. En nu ligt het kind in het ziekenhuis. Geen 'jamaar dit' of 'dat is nou eenmaal omdat'. Want dan ben je dus nog steeds alle excuses aan het aandragen die juist maken dat dit kan gebeuren.

(En pleegouders en hulpverleners mogen best geraakt zijn door wat er gebeurt of wat ze horen of zien, maar het is wel hun plicht om daar goed mee om te gaan. Het is geen excuus voor wat dan ook, en zo wordt het veel te vaak wel gebruikt. Je kunt geraakt zijn, en er toch voor te kiezen om niet in de afweer of ontkenning te schieten. Je kunt een verhaal onvoorstelbaar vinden en toch niet meteen zeggen dat het heus niet zo is. Je kunt het lastig hebben en toch een kind niet het ziekenhuis in meppen. En kun je dat niet, dan moet je lekker boodschappenbezorger bij de Appie worden en heb je niets te zoeken bij kwetsbare kinderen. Sommige dingen moeten we juist niet ingewikkelder maken dan ze zijn.)

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 20:43

Shadow0 schreef:
Het is vreselijk - maar gaan we er nou wat aan veranderen? Of houden we het bij wat gepast medeleven en laten we daarna alles vooral precies hetzelfde?

Zoals eerder gezegd: er moet imo gekeken worden hoe zulke dingen zich in de toekomst niet meer voordoen. Wat ik hiermee voornamelijk wilde zeggen is dat de discussie die we nu aan het voeren zijn offtopic is en we terug naar de kern van het topic zouden moeten gaan: wat er met dit kind gebeurd is en het feit dat zulke zaken zich in de toekomst niet meer zouden mogen voordoen.
Laatst bijgewerkt door pateeke op 05-06-24 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 20:50

Babootje schreef:
Ouderlijke macht denk ik toch Germie?

Ja, ik denk ergens autocorrect ofzo. Maar het is vast wel duidelijk. :P

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 20:51

Shadow0 schreef:
pateeke schreef:
Ik beweer ook niet dat dat niet onderzocht is.

Door te zeggen dat het 'vast' zo is, impliceer je dat het niet zeker is. Dat is het wel, we weten dit gewoon.

Citaat:
Er is eveneens onderzoek geweest naar de invloed van het samenleven met iemand met trauma, hechtingsproblemen, stemmingsproblemen enz enz. Daar komt uit dat dit wel degelijk invloed heeft, ook op volwassenen. Het is niet omdat pleegouders vrijwillig kiezen voor pleegouderschap dat het oké is dat er geweld is van het pleegkind naar hen toe (op wat voor manier dan ook) of dat ze niet geraakt mogen worden door wat pleegkinderen zeggen of doen.

Dit is een staaltje victim blaming waar de profs nog wat van kunnen leren zeg.

Laten we de feiten even duidelijk houden: de pleegouders mishandelen een kind zo erg dat het in coma in het ziekenhuis belandt.

En niet uit het niets: er waren meerdere signalen, waar toch niets mee gedaan is. En nu ligt het kind in het ziekenhuis. Geen 'jamaar dit' of 'dat is nou eenmaal omdat'. Want dan ben je dus nog steeds alle excuses aan het aandragen die juist maken dat dit kan gebeuren.

(En pleegouders en hulpverleners mogen best geraakt zijn door wat er gebeurt of wat ze horen of zien, maar het is wel hun plicht om daar goed mee om te gaan. Het is geen excuus voor wat dan ook, en zo wordt het veel te vaak wel gebruikt. Je kunt geraakt zijn, en er toch voor te kiezen om niet in de afweer of ontkenning te schieten. Je kunt een verhaal onvoorstelbaar vinden en toch niet meteen zeggen dat het heus niet zo is. Je kunt het lastig hebben en toch een kind niet het ziekenhuis in meppen. En kun je dat niet, dan moet je lekker boodschappenbezorger bij de Appie worden en heb je niets te zoeken bij kwetsbare kinderen. Sommige dingen moeten we juist niet ingewikkelder maken dan ze zijn.)

Weet je Shadow, laat het gewoon rusten. We zijn het niet eens en zullen het ook niet eens worden.