Vuurwerk narigheid en verbod

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VuurVleugels

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 13:38

Maar we hebben toch allang gezien dat dat niks helpt? Dan kopen de ouders of oudere vrienden het voor ze.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 13:45

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 13:51

Het is lastig omeen oplossing te vinden. Ik ben niet tegen vuurwerk. Wij hebben zelf ook vuurwerk en mijn kids steken ook vuurwerk af.

Ze mogen alleen niet het dorp in en ook niet voor het einde van het jaar. Ook mijn puber niet.

In sommige dorpen wordt er aan de buitenkant carbid geschoten en dan op 1 centrale plaats. Dat scheelt al een stuk denk ik.

Het ergste vind ik altijd het dagen van te voren afsteken en dan in vuilnisbakken gooien of naar mensen toe.

Dat valt bijna niet tegen te gaan want ze rennen alle kanten op en pakkans is nihil.

Onze paarden stonden altijd op stal.en waren flink onrustig. Dag erna konden standaard alle boxen leeggehaald. :')

Huidige hond regaeert amper maar vorige hond lag standaard in de badkamer van angst en lieten we maar met rust.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 14:53

Ik heb ook niks tegen vuurwerk op de toegestane tijden. Vervelend voor de dieren maar die uurtjes die redden ze wel met de juiste voorbereiding. Het probleem is al die andere momenten dat er opeens vuurwerk wordt afgestoken terwijl het niet mag.

Daarnaast wordt ik ook misselijk van wat ik dan zie op het nieuws qua geweld tegen hulpverleners, autos die in de fik worden gestoken etc. Dan denk ik als er op deze manier niet te handhaven valt dan maar een totaalverbod en ook op het bezit van vuurwerk (uitgezonderd professionals). Dan is het niet volgend jaar over maar dan wordt het door de jaren heel wel steeds minder.

Jammer hoe de slechte altijd dingen verpesten voor de rest...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 16:03

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 16:09

Wat zeg je tegen je zoon van 11 als hij je auto sleutels vraagt?

Idd slap gedoe.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 16:20

Ik kreeg op Oudjaarsdag een filmpje in mijn recommended op TT waarbij er tientallen jongens Cobra's richting de politie aan het gooien waren. Er waren op dat moment 3000 mensen in die live aan het kijken. Iedere keer als er een gift gestuurd werd ging er weer een richting de politie.

De politie deed niets want waren outnumbered. Eigenlijk hadden ze de ME erop mogen zetten van me. Wat een onzin allemaal.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 16:24

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 16:42

Wij hadden wat siervuurwerk die we in de buitenbak hebben afgestoken, die grote knallers vind ik ook helemaal niks aan.
Maar ik vind sommige reacties hier wel echt zwaar overtrokken. :o
Helemaal verbieden en als je het dan toch hebt meteen 10 jaar de gevangenis in. Ga dan eerst verkrachters maar eens zwaarder aanpakken.

Die zware illegale bommen, ja daar mag echt wel tegen opgetreden worden.
Maar die rotjes waar ik als 12 jarige mee rondliep en op straat gooide of met mijn kisten op ging staan want dat "pofte" zo lekker, dat vind ik toch niet zo heel spannend.

Toen mocht je nog overdag afsteken ook, was zo gezellig altijd met een groepje jeugd. En nee, er werd niet in tuinen of naar mensen/dieren gegooid en enkel oudjaarsdag.
Mijn ouders hadden mij keurig opgevoegd dat het enkel op straat mocht, niet strak naast auto's en als er iemand met een hond aankwam of in de auto/op de fiets dan wachtte je tot ze ruim voorbij waren. Ik heb echt het idee dat er in 20 jaar tijd veel zwaarder spul is gekomen, of dat het gewoon makkelijker te krijgen is dan toen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 16:48

Cowgirl schreef:
BrankaZ schreef:
In deze discussie vind ik dit artikel wel interessant. Kwam het op Nu.nl tegen, komt uit het Brabants Dagblad.
Wat zeg je tegen je zoon van 11 die knalvuurwerk wil?
https://www.nu.nl/uit-andere-media/6295 ... k-wil.html

Vroeger was NEE ook gewoon NEE.

Klopt, en op dat punt ook bijzonder dat de schrijfster toegeeft. Ik hoefde niet in mijn hoofd te halen om dat wat niet mocht te doen. Als dat zo nadrukkelijk verboden was was ik helemaal de pineut als mijn ouders erachter kwamen.

Maar het gaat mij om de verklaring van de drang om knallers af te steken die in het laatste stuk van het artikel wordt gegeven:

Citaat:
Waarom gaan 'we' zo massaal los met vuurwerk? 'We krijgen één dag per jaar de kans'

We jassen er complete maandsalarissen doorheen. Voor, als het een beetje meezit, een paar uurtjes plezier - en een hoop ellende voor sommige anderen. De aantrekkingskracht van vuurwerk is groot. Maar waarom eigenlijk?

Het korte antwoord: verbieden doet verlangen. Consumentenpsycholoog Patrick Wessels vergelijkt het met een kind dat je vertelt toch vooral níét in het linkerkeukenkastje te kijken. Maar zodra je even niet oplet, neemt de jeugdige nieuwsgierigheid het vrijwel altijd over. Zo is het ook met vuurwerk. Het hele jaar is het verboden, op de allerlaatste dag na. En dan gaan we massaal los.

Juist omdat het zo'n korte periode wél mag, willen we er alles uithalen, stelt Wessels. Als de overheid zou besluiten op een bepaalde dag van het jaar de maximumsnelheid op snelwegen los te laten, zouden we het gaspedaal ook zo diep mogelijk indrukken. "We krijgen één dag per jaar de kans om precies datgene te doen dat normaal gesproken eigenlijk niet mag, waardoor het als 'een gemiste kans' aanvoelt om er geen gebruik van te maken."

Een ander psychologisch effect dat een belangrijke rol speelt bij onze onbedwingbare hang naar het afsteken van vuurwerk is een soort bewijsdrang: laten zien aan anderen wat je kunt én wat je financieel kan missen.

De overheid probeert met vuurwerkverboden, deze jaarwisseling in zestien gemeenten, de 'sociale norm' rondom het afsteken van vuurwerk te veranderen, betoogt Wessels. "Is het nog wel zo normaal om vuurwerk af te steken of is het geweest? Daar willen overheden naartoe. Dat gaat wel een tijd duren, maar uiteindelijk zal het toch gaan veranderen."

Zie het als de zwartepietendiscussie of minder vlees eten; er komt er een moment dat ook je eigen omgeving meer vragen gaat stellen. "Is dit het allemaal wel waard?" Hardliners zul je volgens Wessels altijd houden. "En 20 procent van de bevolking stak toch al nooit vuurwerk af. Als je die hele groep daartussen weet te bereiken, is het doel (minder vuurwerk afsteken, red.) bereikt."

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 16:51

En omdat er ander spul is gekomen is het totaal verbod plus straf alsof het een explosief is ook juist goed. Oh wacht. Alsof? Het zijn explosieven. Met cobras worden plofkraken gepleegd.

En omdat er te weinig tegen anderen dingen wordt opgetreden dit ook maar laten. Ja dat is logisch...

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 16:55

Vroegah bij ons op school werd het onderwerp vuurwerk ook behandeld, en werden er ook gewoon beelden getoond van handen met missende vingers, mensen met nog maar 1 oog. Volgens mij was dat ook tegelijkertijd met een campagne van: je bent een rund als je met vuurwerk stunt.

Wordt dat eigenlijk nog gedaan op scholen? Uitleg geven, benoemen wat de gevaren zijn enzovoorts?

Dit was toen die campagne

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 17:16

1 van de eerste camapagnes destijds was : "door dat veel te korte lontje, heb ik nu eindelijk een hondje". Voor die tijd hadden de postbus51 spotjes hierover eigenlijk 0 resultaat. En tegenwoordig weet ik niet of en hoeveel effect de campagnes hebben, heb zo'n gevoel van niet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 19:54

De handhaving bekogelen met vuurwerk en vervolgens je eigen crimineel gedrag uploaden.
En het vervolgens goedpraten omdat de overheid ook niet deugt.

https://twitter.com/Martin16025281/stat ... 7570002089

Raar gedrag als je het mij vraagt. Maar misschien kan de politie nog iets beginnen met de beelden die ze zelf van hun gestoord gedrag online zetten.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 21:12

Cowgirl schreef:
BrankaZ schreef:
In deze discussie vind ik dit artikel wel interessant. Kwam het op Nu.nl tegen, komt uit het Brabants Dagblad.
Wat zeg je tegen je zoon van 11 die knalvuurwerk wil?
https://www.nu.nl/uit-andere-media/6295 ... k-wil.html

Vroeger was NEE ook gewoon NEE.

Als ouder ben je verantwoordelijk voor de opvoeding van je minderjarige kind. Daar hoort ook het leggen van grenzen en het leren respecteren van regels bij. Want jong geleerd is oud gedaan.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 21:20

Ik “durf” nog geen snoepje bij de Kruidvat te stelen. :')
Is gewoon fatsoen natuurlijk, maar je snapt het idee.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 02:30

Wat volgens mij zou helpen is als het in België en Duitsland verboden wordt vuurwerk aan Nederlanders te verkopen.

Als het in de in Nederland verboden moet zijn om wiet aan Duitsers en Belgen te verkopen, dan kunnen zij andersom ook verbieden om vuurwerk aan Nederlanders te verkopen.

Het massaal over de grens inkopen wordt dan ineens een stuk ingewikkelder.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 09:24

Shiloh schreef:
Wat volgens mij zou helpen is als het in België en Duitsland verboden wordt vuurwerk aan Nederlanders te verkopen.

Als het in de in Nederland verboden moet zijn om wiet aan Duitsers en Belgen te verkopen, dan kunnen zij andersom ook verbieden om vuurwerk aan Nederlanders te verkopen.

Het massaal over de grens inkopen wordt dan ineens een stuk ingewikkelder.

Daar houden ze zich goed aan dan. :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 09:31

Verbod heeft alleen maar zin als er te handhaven valt..in de vuurwerkindustrie gaan natuurlijk ook miljarden om. Er zijn mensen die er financieel baat bij hebben dat het blijft bestaan.

Wat mij tegen valt is de laffe laconieke houding van de politiek. Het is ieder jaar hetzelfde..politie en hulpverleners geven een grens aan. Politiek doet er helemaal niks mee! Zou als ik de politie was bijna een keer gaan staken bij de jaarwisseling..kijken of ze dan wakker worden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 09:33

Sowieso moeten straffen van geweld tegen hulpverleners omhoog. Ook daar zegt de politiek wat erg maar doet niks.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 09:41

Ik blijf het vooral bijzonder vinden dat ze zeggen niet te kunnen handhaven.... Terwijl ze daar met de avondklok geen probleem mee hadden om te handhaven terwijl dat waarschijnlijk om veel meer mensen ging.

Ik denk als ze wel gaan handhaven, en de boetes maar hoog genoeg maken, het altijd mensen tegen gaat houden.

Ik zelf zou voorkeur geven aan vuurwerk enkel tussen 22.00-2.00 uur toestaan (of nou ja, van mij mag er een algeheel verbod komen, want ik haat vuurwerk)
Maar dan zul je goed moeten gaan handhaven de eerste paar jaar.....Dat mensen niet al weken aan het afsteken zijn...
Ik heb zelf geen dieren die bang zijn, maar dan nog vind ik het verschrikkelijk voor alle dieren en mensen die er wel echt last van hebben.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 11:10

Ik denk dat een groot verschil in handhaven op vuurwerk en handhaven op de avondklok is dat er bij die avondklok geen explosieven waren.

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 11:28

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 11:48

purny schreef:
In Haarlem was er ook een algeheel vuurwerkverbod. En laat daar nou net iemand zijn omgekomen...
Dus je kan wel in heel NL een vuurwerkverbod willen maar het helpt geen tiet

Klopt idd. Daarnaast ging het in dit geval om zwaar illegaal (en dus sowieso al verboden, afgezien van het algehele vuurwerkverbod in Haarlem). En hier in mijn woonplaats is een jongen zijn voet kwijtgeraakt toen hij een (door een ander afgestoken....) cobra uit wilde trappen die binnen af zou gaan. Sowieso denk ik dat het allergrootste deel van alle ellende door de allang verboden rotzooi komt.
Dus sja ook ik denk dat een totaal verbod niet gaat helpen.

Beter handhaven wel, maar dan moet er meer capaciteit komen, en de politie moet meer bevoegdheden gaan krijgen (oftewel makkelijker harder op kunnen treden zonder dat zijzelf degenen zijn die achteraf bij de rechter belanden......) Daarnaast misschien weer hardere campagnes, idd hogere boetes / zwaardere straffen en ook geen rekening meer houden met alle tere zieltjes van de stoere jongetjes die later huilen dat ze het allemaal niet zo gewild hebben.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 11:58

Maar handhaven gaat beter als je weet dat elke knal verboden is. Het moet gewoon onder de wapen en munitiewet gaan vallen.
Want dat is dit spul gewoon, explosieven. Men noemt het vuurwerk, ja een klein deeltje is dat ook, maar niet waarmee gereld word.

En net als die jongeren die rellen naar de politie, daar zo genadig hard overheen gaan met de waterspuit.
Dat ze 20 meter omver geblazen worden. Letsel, ja jammer dan. Niks daarna de politie die zich moet verantwoorden.
2 keer omroepen dat ze charge inzetten en wie niet weg is vraagt er zelf om.
En die ze dan oppakken echt jaren vast wegen poging tot moord.
Want ze gooien met voorbedachte raden met "handgranaten"
Pak dat dus ook zo aan!

Maar nee zielig, zielige jeugd moeten ook een lolletje hebben.
Alles word ze afgenomen boehoee jankjank.
Nee verdorie aanpakken, dit heeft niks meer met lolletjes van doen.

En ja dat ook doen met voetbal rellers.
Schei toch uit met dat gepamperd van wat sukkels.....