AppleSter schreef:Klopt, de inflatie steeg. Maar de belastingdruk steeg ook, om alle dure hobby’s te betalen.
Bron? Volgens mij is de belastingdruk niet gestegen onder afgelopen kabinet, maar correct me if i’m wrong. Vind je de energietoeslag, waarvan ik helaas niet kan vinden hoeveel hij kost, ook een dure hobby? Er is ook fiks belasting gegaan naar het compenseren van al die inflatie. Het is écht niet zo dat er geld naar het buitenland is gegaan ten koste van de bevolking.
AppleSter schreef:Ondertussen stegen de gasprijzen door terwijl er (geheime) contracten met Duitsland zijn mbt ons Gronings gas. Zij kregen ons gas dus spotgoedkoop terwijl wij de hoofdprijs betalen. Dat prijsplafond was ook zo’n leuke; de prijzen bleven sky high en ons belastinggeld stroomde via Vattenfall zo de Zweedse staatskas in. Ze hadden zo gemakkelijk de belastingen (en belastingen over belastingen) kunnen verlagen zodat mensen normaal konden blijven stoken, maar het moest en zou met een prijsplafond “opgelost” worden.
Ik denk overigens dat de meerderheid inmiddels voor kernenergie is. Ik zou daar graag een bindend referendum van zien komen.
Deels het probleem - we betalen inderdaad relatief veel belasting in Nederland. Belastingverlagen lost het probleem echter niet geheel op, een andere reden van ons dure gas is namelijk de verregaande marktwerking van gas. Zie oa hier waarom - in NL zijn we de enige die maximaal flexibele contracten aanbieden die direct meebewegen met de markt. Wordt gas duurder, om wat voor reden dan ook, voelen wij dat direct. Uit het artikel:
RTL Nieuws schreef:Geen bescherming
Maar er speelt meer. Zo heeft Nederland, in tegenstelling tot veel andere landen, weinig beschermingswallen opgeworpen voor consumenten. In landen als Griekenland, Spanje en Frankrijk heeft de overheid een maximumtarief ingesteld, legt Koen Kuijper, energiedeskundige van Energievergelijk.nl, uit. In weer andere landen worden energiemaatschappijen gesubsidieerd om de prijzen laag te houden.
———
Geen alternatieven
Een extra probleem voor Nederland: we hebben relatief veel gas nodig. Een groot deel van de elektriciteit wordt hier opgewekt via – jawel – gascentrales. In andere landen om ons heen wordt veel elektriciteit opgewekt via kerncentrales, waterkracht of kolencentrales.
Daardoor is een tekort in Nederland al snel nijpender dan elders, wat hogere prijzen tot gevolg heeft.
Alleen stellen dat duur gas door hoge belastingen te duur is en dat belastingverlaging de enige oplossing is lijkt dus (alweer) veel te simplistisch gesteld. Ik was ook wel benieuwd naar of energiebedrijven nou zoveel meer winst hebben gemaakt, maar dat valt mee. Ze hebben gewoon te maken met hogere inkoop én hogere lonen en belasten dat door.
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... -eu-europa
AppleSter schreef:Heb je überhaupt je energierekening wel eens bekeken? Ga eens na wat de kale gasprijs is en wat de belastingen daarop zijn. Echt schandalig.
Nogmaals is een hoge belasting niet de enige reden dat gas zo duur is hier. En daarbij, als we nog meer hadden geinvesteerd in dure, linkse hobbies als milieuvriendelijke energieopwekking en bedrijfsregulering hadden we nu een stuk minder inflatie gehad.
AppleSter schreef:Klopt, het echte leed zoals in Ter Apel zie je niet op tv. Dat is het verborgen leed, dat echt wel van gelukszoekers komt. Maar kijk ook eens naar Opsporing Verzocht. Hele bendes uit Oost Europa (die onder andere mijn zadel hebben gejat) halen hier winkels leeg, jatten onze spullen etc. Het zijn absoluut niet alleen de asielzoekers, maar ook andere groepen.
En geen zin hebben is een beperkt begrip. Als jij een uitkering krijgt (of part time werkt) en je dreigt er op achteruit te gaan als je (meer?) gaat werken omdat je allerlei toeslagen misloopt, zou jij dan zelf je handen uitsteken? Daarnaast; hoe meer mensen in dit land, hoe meer werknemers er nodig zijn om al die mensen te voorzien van alles.
Nee hoor, want we exporteren vet veel uit de vleesindustrie en tuinbouw. We produceren enorm veel voor het buitenland (wat nog een extreem goede reden is om geen Nexit te willen). En ja, ik zou gaan werken als ik toeslagen misloop. Liever uitkering trekken als werken vind ik best lui. Je kan ook gewoon in de tuinbouw of vleesindustrie gaan werken

AppleSter schreef:De problemen zijn ontstaan door de massale instroom en doordat wij Nederlanders alles maar goed vonden. Moskeetje erbij, islamitische school, geef ze een huis en inkomen, etc. Nergens wordt een wederdienst gevraagd, integreren is niet noodzakelijk. Laat staan te vereisen dat ze de taal gaan spreken. En Nederlanders staan achteraan als de huurhuizen worden verdeeld. Zo krijg je dat de Nederlanders op partijen als PVV gaan stemmen.
De mensen die in de moskeetjes bidden en in de islamitische scholen leren zijn de nakomelingen van mensen die we zelf hierheen hebben gehaald om werkt te doen waar wij geen zin in hadden. Woningnood komt ook al niet door asielzoekers maar simpelweg door een tekort aan (sociale) huurwoningen. Dat probleem lijkt tweeledig te zijn - Er moet meer gebouwd worden. Verhuurders zijn gestimuleerd om te liberaliseren, wat het aantrekkelijk maakte particulier te verhuren (verhuurdersheffing). Daarnaast is grond, onder andere door speculatie schreeuwend duur. De ondernemer kiest dan sneller voor lucratieve bouwprojecten ipv bouw van sociale huurwoningen. Ook weer een gevolg van verregaande marktwerking en minder consumentenbescherming. Samenvatting - ook woningnood komt niet door immigranten.
https://pointer.kro-ncrv.nl/nee-wachtli ... s-voorgaan
AppleSter schreef:Johnson heeft Engeland in de uitverkoop gezet bij de EU. Maar Trump daarentegen is mega populair in Amerika, nog steeds. Hij heeft daadwerkelijk veel gedaan voor de hardwerkende Amerikaan en het kan zomaar zijn dat hij opnieuw gekozen wordt. Hij is daarnaast als een van de weinige presidenten van Amerika niet actief op oorlogspad gegaan.
Wat heeft Trump dan gedaan voor de hardwerkende Amerikaan? Het land is dieper verdeeld dan ooit, vertrouwen is gekelderd, racisme toegenomen enorm. Er zijn veel te veel mensen overleden door corona. Mensen kunnen het niet meer met elkaar eens worden over basisfeiten. Een Capitool is bestormd. Hij was er juist niet voor álle amerikanen en is de leugenaar der leugenaars. Maar goed, andere discussie

Over de werkende democratie kunnen we het eens zijn