Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:16

AppleSter schreef:
Klopt, de inflatie steeg. Maar de belastingdruk steeg ook, om alle dure hobby’s te betalen.

Bron? Volgens mij is de belastingdruk niet gestegen onder afgelopen kabinet, maar correct me if i’m wrong. Vind je de energietoeslag, waarvan ik helaas niet kan vinden hoeveel hij kost, ook een dure hobby? Er is ook fiks belasting gegaan naar het compenseren van al die inflatie. Het is écht niet zo dat er geld naar het buitenland is gegaan ten koste van de bevolking.

AppleSter schreef:
Ondertussen stegen de gasprijzen door terwijl er (geheime) contracten met Duitsland zijn mbt ons Gronings gas. Zij kregen ons gas dus spotgoedkoop terwijl wij de hoofdprijs betalen. Dat prijsplafond was ook zo’n leuke; de prijzen bleven sky high en ons belastinggeld stroomde via Vattenfall zo de Zweedse staatskas in. Ze hadden zo gemakkelijk de belastingen (en belastingen over belastingen) kunnen verlagen zodat mensen normaal konden blijven stoken, maar het moest en zou met een prijsplafond “opgelost” worden.
Ik denk overigens dat de meerderheid inmiddels voor kernenergie is. Ik zou daar graag een bindend referendum van zien komen.

Deels het probleem - we betalen inderdaad relatief veel belasting in Nederland. Belastingverlagen lost het probleem echter niet geheel op, een andere reden van ons dure gas is namelijk de verregaande marktwerking van gas. Zie oa hier waarom - in NL zijn we de enige die maximaal flexibele contracten aanbieden die direct meebewegen met de markt. Wordt gas duurder, om wat voor reden dan ook, voelen wij dat direct. Uit het artikel:

RTL Nieuws schreef:
Geen bescherming
Maar er speelt meer. Zo heeft Nederland, in tegenstelling tot veel andere landen, weinig beschermingswallen opgeworpen voor consumenten. In landen als Griekenland, Spanje en Frankrijk heeft de overheid een maximumtarief ingesteld, legt Koen Kuijper, energiedeskundige van Energievergelijk.nl, uit. In weer andere landen worden energiemaatschappijen gesubsidieerd om de prijzen laag te houden.

———

Geen alternatieven
Een extra probleem voor Nederland: we hebben relatief veel gas nodig. Een groot deel van de elektriciteit wordt hier opgewekt via – jawel – gascentrales. In andere landen om ons heen wordt veel elektriciteit opgewekt via kerncentrales, waterkracht of kolencentrales.

Daardoor is een tekort in Nederland al snel nijpender dan elders, wat hogere prijzen tot gevolg heeft.

Alleen stellen dat duur gas door hoge belastingen te duur is en dat belastingverlaging de enige oplossing is lijkt dus (alweer) veel te simplistisch gesteld. Ik was ook wel benieuwd naar of energiebedrijven nou zoveel meer winst hebben gemaakt, maar dat valt mee. Ze hebben gewoon te maken met hogere inkoop én hogere lonen en belasten dat door.

https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... -eu-europa

AppleSter schreef:
Heb je überhaupt je energierekening wel eens bekeken? Ga eens na wat de kale gasprijs is en wat de belastingen daarop zijn. Echt schandalig.

Nogmaals is een hoge belasting niet de enige reden dat gas zo duur is hier. En daarbij, als we nog meer hadden geinvesteerd in dure, linkse hobbies als milieuvriendelijke energieopwekking en bedrijfsregulering hadden we nu een stuk minder inflatie gehad.

AppleSter schreef:
Klopt, het echte leed zoals in Ter Apel zie je niet op tv. Dat is het verborgen leed, dat echt wel van gelukszoekers komt. Maar kijk ook eens naar Opsporing Verzocht. Hele bendes uit Oost Europa (die onder andere mijn zadel hebben gejat) halen hier winkels leeg, jatten onze spullen etc. Het zijn absoluut niet alleen de asielzoekers, maar ook andere groepen.
En geen zin hebben is een beperkt begrip. Als jij een uitkering krijgt (of part time werkt) en je dreigt er op achteruit te gaan als je (meer?) gaat werken omdat je allerlei toeslagen misloopt, zou jij dan zelf je handen uitsteken? Daarnaast; hoe meer mensen in dit land, hoe meer werknemers er nodig zijn om al die mensen te voorzien van alles.

Nee hoor, want we exporteren vet veel uit de vleesindustrie en tuinbouw. We produceren enorm veel voor het buitenland (wat nog een extreem goede reden is om geen Nexit te willen). En ja, ik zou gaan werken als ik toeslagen misloop. Liever uitkering trekken als werken vind ik best lui. Je kan ook gewoon in de tuinbouw of vleesindustrie gaan werken :). Criminaliteit is een probleem, en als migranten de grootste veroorzakers zijn moet dat zeker niet genegeerd worden. Maar ook hier is het slimmer om naar de oorzaak te kijken dan om maar meteen alle migranten te weren.

AppleSter schreef:
De problemen zijn ontstaan door de massale instroom en doordat wij Nederlanders alles maar goed vonden. Moskeetje erbij, islamitische school, geef ze een huis en inkomen, etc. Nergens wordt een wederdienst gevraagd, integreren is niet noodzakelijk. Laat staan te vereisen dat ze de taal gaan spreken. En Nederlanders staan achteraan als de huurhuizen worden verdeeld. Zo krijg je dat de Nederlanders op partijen als PVV gaan stemmen.

De mensen die in de moskeetjes bidden en in de islamitische scholen leren zijn de nakomelingen van mensen die we zelf hierheen hebben gehaald om werkt te doen waar wij geen zin in hadden. Woningnood komt ook al niet door asielzoekers maar simpelweg door een tekort aan (sociale) huurwoningen. Dat probleem lijkt tweeledig te zijn - Er moet meer gebouwd worden. Verhuurders zijn gestimuleerd om te liberaliseren, wat het aantrekkelijk maakte particulier te verhuren (verhuurdersheffing). Daarnaast is grond, onder andere door speculatie schreeuwend duur. De ondernemer kiest dan sneller voor lucratieve bouwprojecten ipv bouw van sociale huurwoningen. Ook weer een gevolg van verregaande marktwerking en minder consumentenbescherming. Samenvatting - ook woningnood komt niet door immigranten.

https://pointer.kro-ncrv.nl/nee-wachtli ... s-voorgaan

AppleSter schreef:
Johnson heeft Engeland in de uitverkoop gezet bij de EU. Maar Trump daarentegen is mega populair in Amerika, nog steeds. Hij heeft daadwerkelijk veel gedaan voor de hardwerkende Amerikaan en het kan zomaar zijn dat hij opnieuw gekozen wordt. Hij is daarnaast als een van de weinige presidenten van Amerika niet actief op oorlogspad gegaan.

Wat heeft Trump dan gedaan voor de hardwerkende Amerikaan? Het land is dieper verdeeld dan ooit, vertrouwen is gekelderd, racisme toegenomen enorm. Er zijn veel te veel mensen overleden door corona. Mensen kunnen het niet meer met elkaar eens worden over basisfeiten. Een Capitool is bestormd. Hij was er juist niet voor álle amerikanen en is de leugenaar der leugenaars. Maar goed, andere discussie ;).

Over de werkende democratie kunnen we het eens zijn ;). Ik vraag me echt af of dit écht is war het volk wil, gezien vluchtelingen weren bepaald niet de oplossing is voor alle problemen. Het is wel fijn dat er nu gewoon samengewerkt moet worden en heul extreme dingen niet gaan gebeuren. En met een beetje geluk is iedereen over een paar jaar gewoon weer diep teleurgesteld omdat deze partijen óok al niet waarmaken wat ze beloven en krijgen we weer een normaal kabinet :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:18

Oprechte vraag aan de mensen die pvv hebben gestemd, hebben jullie zijn hele programma gelezen en zo ja, jezelf afgevraagd hoe dit betaald moet worden?

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:19

Het geeft wel aan dat heel veel mensen door het hele land PVV gestemd hebben. Als je kijkt naar PVDA/GroenLinks is dat anders, maar ook als je kijkt naar NSC. Die overheersen maar op een paar plekken in het land.

Het gaat er natuurlijk in een democratie om wat de meerderheid heeft gekozen. En dat is natuurlijk PVV

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:24

AppleSter schreef:
Het gaat er natuurlijk in een democratie om wat de meerderheid heeft gekozen. En dat is natuurlijk PVV

Dat zeg je toch niet helemaal goed, 25% is geen meerderheid.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:25

AppleSter schreef:
Nikass schreef:

Dank voor je uitgebreide, goed onderbouwde bericht, waar ik het volledig mee eens kan zijn.
Slecht geïnformeerd en tja mag ik het zeggen..? Nogal dom.

Hoppa! Sla het maar plat, dit is exact wat mensen irriteert aan links. Ze weten alles beter, zijn verstandiger, slimmer, beter onderlegd, noem maar op…Rechts is racistisch, dom, laag opgeleid…

Linkse mensen vergeten alleen 1 ding; Ze zijn in de minderheid in dit land :D _/-\o_

Je realiseert je dat “wij linkse mensen” ons net zo goed onder de noemer “leek” scharen? Niemand zegt dat links verstandiger is. Ik denk wél dat ik, vergeleken met jou, meer bewust ben van waar de grens ligt van mijn kennis en kunde. Daarom zeg ik: je moet zo’n beslissing niet aan het volk overlaten, die weten er écht te weinig vanaf. Aka, zijn niet voldoende onderlegd. Je kan er niet vanuit gaan dat iedereen zich bij zo’n referendum voldoende inleest om een onderbouwde keuze te maken. Van een vertegenwoordiger mag je dat wel verwachten (even terzijde of dit gebeurt of niet).

Als je geen expert bent heb je gewoon totaal geen idee van de vergaande gevolgen van zo’n beslissing. Dus alsjeblieft geen bindend referendum, kies gewoon een volksvertegenwoordiger die jou als persoon in de regering vertegenwoordigt.

Overigens is het gewoon een feit dat PVV stemmers lager opgeleid zijn (let wel, ik zeg nergens dom of racistisch). Daar is in principe niks mis mee, ook die groep moet goed vertegenwoordigd worden.

Ik wil je als tip meegeven dat het misschien verstandig kan zijn om te checken of je niet meer emotie in een bericht leest dan er daadwerkelijk mee bedoeld wordt. Want je reacties komen op mij over als erg gefrustreerd en daarom lijk je veel scherper te reageren dan nodig (wat de sfeer niet ten goede komt).

Je bent niet de enige hoor, maar misschien goed om bewust van te zijn.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:25

nps schreef:
AppleSter schreef:
Klopt, de inflatie steeg. Maar de belastingdruk steeg ook, om alle dure hobby’s te betalen.

Bron? Volgens mij is de belastingdruk niet gestegen onder afgelopen kabinet, maar correct me if i’m wrong. Vind je de energietoeslag, waarvan ik helaas niet kan vinden hoeveel hij kost, ook een dure hobby? Er is ook fiks belasting gegaan naar het compenseren van al die inflatie. Het is écht niet zo dat er geld naar het buitenland is gegaan ten koste van de bevolking.

AppleSter schreef:
Ondertussen stegen de gasprijzen door terwijl er (geheime) contracten met Duitsland zijn mbt ons Gronings gas. Zij kregen ons gas dus spotgoedkoop terwijl wij de hoofdprijs betalen. Dat prijsplafond was ook zo’n leuke; de prijzen bleven sky high en ons belastinggeld stroomde via Vattenfall zo de Zweedse staatskas in. Ze hadden zo gemakkelijk de belastingen (en belastingen over belastingen) kunnen verlagen zodat mensen normaal konden blijven stoken, maar het moest en zou met een prijsplafond “opgelost” worden.
Ik denk overigens dat de meerderheid inmiddels voor kernenergie is. Ik zou daar graag een bindend referendum van zien komen.

Deels het probleem - we betalen inderdaad relatief veel belasting in Nederland. Belastingverlagen lost het probleem echter niet geheel op, een andere reden van ons dure gas is namelijk de verregaande marktwerking van gas. Zie oa hier waarom - in NL zijn we de enige die maximaal flexibele contracten aanbieden die direct meebewegen met de markt. Wordt gas duurder, om wat voor reden dan ook, voelen wij dat direct. Uit het artikel:

RTL Nieuws schreef:
Geen bescherming
Maar er speelt meer. Zo heeft Nederland, in tegenstelling tot veel andere landen, weinig beschermingswallen opgeworpen voor consumenten. In landen als Griekenland, Spanje en Frankrijk heeft de overheid een maximumtarief ingesteld, legt Koen Kuijper, energiedeskundige van Energievergelijk.nl, uit. In weer andere landen worden energiemaatschappijen gesubsidieerd om de prijzen laag te houden.

———

Geen alternatieven
Een extra probleem voor Nederland: we hebben relatief veel gas nodig. Een groot deel van de elektriciteit wordt hier opgewekt via – jawel – gascentrales. In andere landen om ons heen wordt veel elektriciteit opgewekt via kerncentrales, waterkracht of kolencentrales.

Daardoor is een tekort in Nederland al snel nijpender dan elders, wat hogere prijzen tot gevolg heeft.

Alleen stellen dat duur gas door hoge belastingen te duur is en dat belastingverlaging de enige oplossing is lijkt dus (alweer) veel te simplistisch gesteld. Ik was ook wel benieuwd naar of energiebedrijven nou zoveel meer winst hebben gemaakt, maar dat valt mee. Ze hebben gewoon te maken met hogere inkoop én hogere lonen en belasten dat door.

https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... -eu-europa

AppleSter schreef:
Heb je überhaupt je energierekening wel eens bekeken? Ga eens na wat de kale gasprijs is en wat de belastingen daarop zijn. Echt schandalig.

Nogmaals is een hoge belasting niet de enige reden dat gas zo duur is hier. En daarbij, als we nog meer hadden geinvesteerd in dure, linkse hobbies als milieuvriendelijke energieopwekking en bedrijfsregulering hadden we nu een stuk minder inflatie gehad.

AppleSter schreef:
Klopt, het echte leed zoals in Ter Apel zie je niet op tv. Dat is het verborgen leed, dat echt wel van gelukszoekers komt. Maar kijk ook eens naar Opsporing Verzocht. Hele bendes uit Oost Europa (die onder andere mijn zadel hebben gejat) halen hier winkels leeg, jatten onze spullen etc. Het zijn absoluut niet alleen de asielzoekers, maar ook andere groepen.
En geen zin hebben is een beperkt begrip. Als jij een uitkering krijgt (of part time werkt) en je dreigt er op achteruit te gaan als je (meer?) gaat werken omdat je allerlei toeslagen misloopt, zou jij dan zelf je handen uitsteken? Daarnaast; hoe meer mensen in dit land, hoe meer werknemers er nodig zijn om al die mensen te voorzien van alles.

Nee hoor, want we exporteren vet veel uit de vleesindustrie en tuinbouw. We produceren enorm veel voor het buitenland (wat nog een extreem goede reden is om geen Nexit te willen). En ja, ik zou gaan werken als ik toeslagen misloop. Liever uitkering trekken als werken vind ik best lui. Je kan ook gewoon in de tuinbouw of vleesindustrie gaan werken :). Criminaliteit is een probleem, en als migranten de grootste veroorzakers zijn moet dat zeker niet genegeerd worden. Maar ook hier is het slimmer om naar de oorzaak te kijken dan om maar meteen alle migranten te weren.

AppleSter schreef:
De problemen zijn ontstaan door de massale instroom en doordat wij Nederlanders alles maar goed vonden. Moskeetje erbij, islamitische school, geef ze een huis en inkomen, etc. Nergens wordt een wederdienst gevraagd, integreren is niet noodzakelijk. Laat staan te vereisen dat ze de taal gaan spreken. En Nederlanders staan achteraan als de huurhuizen worden verdeeld. Zo krijg je dat de Nederlanders op partijen als PVV gaan stemmen.

De mensen die in de moskeetjes bidden en in de islamitische scholen leren zijn de nakomelingen van mensen die we zelf hierheen hebben gehaald om werkt te doen waar wij geen zin in hadden. Woningnood komt ook al niet door asielzoekers maar simpelweg door een tekort aan (sociale) huurwoningen. Dat probleem lijkt tweeledig te zijn - Er moet meer gebouwd worden. Verhuurders zijn gestimuleerd om te liberaliseren, wat het aantrekkelijk maakte particulier te verhuren (verhuurdersheffing). Daarnaast is grond, onder andere door speculatie schreeuwend duur. De ondernemer kiest dan sneller voor lucratieve bouwprojecten ipv bouw van sociale huurwoningen. Ook weer een gevolg van verregaande marktwerking en minder consumentenbescherming. Samenvatting - ook woningnood komt niet door immigranten.

https://pointer.kro-ncrv.nl/nee-wachtli ... s-voorgaan

AppleSter schreef:
Johnson heeft Engeland in de uitverkoop gezet bij de EU. Maar Trump daarentegen is mega populair in Amerika, nog steeds. Hij heeft daadwerkelijk veel gedaan voor de hardwerkende Amerikaan en het kan zomaar zijn dat hij opnieuw gekozen wordt. Hij is daarnaast als een van de weinige presidenten van Amerika niet actief op oorlogspad gegaan.

Wat heeft Trump dan gedaan voor de hardwerkende Amerikaan? Het land is dieper verdeeld dan ooit, vertrouwen is gekelderd, racisme toegenomen enorm. Er zijn veel te veel mensen overleden door corona. Mensen kunnen het niet meer met elkaar eens worden over basisfeiten. Een Capitool is bestormden. Hij was er juist niet voor álle amerikanen en is de leugenaar der leugenaars. Maar goed, andere discussie ;).

Over de werkende democratie kunnen we het eens zijn ;). Ik vraag me echt af of dit écht is war het volk wil, gezien vluchtelingen weren bepaald niet de oplossing is voor alle problemen. Het is wel fijn dat er nu gewoon samengewerkt moet worden en heul extreme dingen niet gaan gebeuren. En met een beetje geluk is iedereen over een paar jaar gewoon weer diep teleurgesteld omdat deze partijen óok al niet waarmaken wat ze beloven en krijgen we weer een normaal kabinet :)

Je hebt duidelijk een andere visie, maar het probleem is dat discussie lastig is omdat je ervan overtuigd bent dat jouw standpunten de enige “waarheid” zijn en een rechtsere visie “ dom is.
We kunnen nog uren zo langs elkaar heen discussiëren en met feiten komen over en weer, wat vervelend is voor anderen om door te moeten spitten, maar ik moet weer aan het werk, de vakantie is voorbij :(

Ik ben -als niet (meer) PVV-stemmer, in elk geval erg blij met de grote meerderheid die koos voor PVV.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:26

mysa schreef:
AppleSter schreef:

Tel even de andere “rechtse” partijen erbij en je komt wel aan die meerderheid. VVD al 24 zetels, etc.
Anders zouden we toch sowieso geen kabinet over rechts kunnen krijgen?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:29

Rechts zijn is niet het probleem. Extreem rechts wel.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:32

Wintu schreef:
Ik snap gewoon niet dat de politiek dit niet heeft zien aankomen, dan hebben ze toch echt de ogen gesloten voor heel veel Nederlanders. De politiebond zag het aankomen, maar goed, die staan meer met de voeten in de maatschappij dan de partijleden

Dat ben ik het met je eens. Dit komt niet uit de lucht vallen. Maar daarom keur ik het nog niet goed en maak ik me zorgen dat we nog veel meer ellende over ons afroepen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:33

mysa schreef:
AppleSter schreef:

maar ze zijn helaas wel de grootste minderheid.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:35

secricible schreef:
prompter schreef:
Nou, dat verbaasde mij ook, mensen die weinig buitenlanders en lhbti dagelijks meemaken, zijn er het huiverigst voor. Hoe zou dat komen?

Omdat framing veel makkelijker is als er geen menselijk voorbeeld voor staat. Als je een groep buitenlanders wil framen als "vervelende luie criminelen" terwijl al je buren hardwerkende vriendelijke buitenlanders zijn, is dat lastig. Als je geen enkele buitenlander om je heen hebt wonen is dat veel gemakkelijker en veiliger, want je hebt het niet over mensen die je kent dus kun je dat aannemen.

Ik herken het ook van het dorp waar ik woon, verschrikkelijk hoe onbewust racistisch mensen hier kunnen zijn.

Hetzelfde geldt voor klimaatgebeuren. Dat moet zich toch vooral afspelen op het platteland. In de stad is het makkelijk beslissen dat "zullie" het anders moeten doen. Want voor iemand midden in Amsterdam zal er geen windmolen voor zijn huis komen of een weiland vol zonnepanelen, of een boer die zijn werk en huis verliest.

Met het laatste ben ik het niet helemaal eens. Er staan wel degelijk windmolens en van die velden met zonnepanelen in de stad. Daarnaast zal er prioriteit in de steden gebouwd worden, hetgeen ten koste kan gaan/gaat van groen, en van openbare ruimte.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:39

IMANDRA schreef:
Je realiseert je dat “wij linkse mensen” ons net zo goed onder de noemer “leek” scharen? Niemand zegt dat links verstandiger is. Ik denk wél dat ik, vergeleken met jou, meer bewust ben van waar de grens ligt van mijn kennis en kunde. Daarom zeg ik: je moet zo’n beslissing niet aan het volk overlaten, die weten er écht te weinig vanaf. Aka, zijn niet voldoende onderlegd. Je kan er niet vanuit gaan dat iedereen zich bij zo’n referendum voldoende inleest om een onderbouwde keuze te maken. Van een vertegenwoordiger mag je dat wel verwachten (even terzijde of dit gebeurt of niet).

Als je geen expert bent heb je gewoon totaal geen idee van de vergaande gevolgen van zo’n beslissing. Dus alsjeblieft geen bindend referendum, kies gewoon een volksvertegenwoordiger die jou als persoon in de regering vertegenwoordigt.

Overigens is het gewoon een feit dat PVV stemmers lager opgeleid zijn (let wel, ik zeg nergens dom of racistisch). Daar is in principe niks mis mee, ook die groep moet goed vertegenwoordigd worden.

Ik wil je als tip meegeven dat het misschien verstandig kan zijn om te checken of je niet meer emotie in een bericht leest dan er daadwerkelijk mee bedoeld wordt. Want je reacties komen op mij over als erg gefrustreerd en daarom lijk je veel scherper te reageren dan nodig (wat de sfeer niet ten goede komt).

Dit (vet gedrukte) klinkt mij als erg arrogant. Je zet jezelf behoorlijk boven een ander.
En in een democratie laat je het JUIST over aan het volk. Dat is het hele idee van een democratie.
Niet inlezen of niet gaan stemmen is een eigen keuze. Maar we hebben stemrecht en als het aan mij ligt straks ook bindende referenda, juist omdat we een democratie zijn.

Ik ben verre van gefrustreerd. Net terug van een heerlijke zonvakantie en erg blij met de verkiezingsuitslagen.
Waar ik me op Bokt aan stoor is de arrogante toon van sommige personen. Het kleinerende toontje, feiten die als vaststaand worden gezien, etc. Hierdoor reageren er nog maar weinig mensen (al is dat nu net na de uitslagen wel iets meer dan anders) met een niet-linkse mening inhoudelijk.

Toch lach ik er nog steeds om, zeker met de uitslagen van gister erbij. We hebben blijkbaar ineens wel heel veel lager opgeleide mensen in Nederland. Dat komt ons heel goed uit, met het oog op stucwerk en badkamerverbouwing dat nodig moet gebeuren hier :D

Nu moet ik echt weer aan het werk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:39

ja als je boeren wilt framen als mensen die hun dieren toch vermoorden dus wat maken zij zich nou druk om een wolf.. ja, dan kan dat.. je kent ze toch niet.. :+

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:40

lies schreef:

Maar wie bepaald nu wie extreem rechts is? En wat is dan extreem links? Antifa? XR? En is dat dan iets “goeds”?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:43

secricible schreef:
ja, maar dat mag dus ook alleen maar als de postbezorger marrokkaans is :+ Anders hoeft ook de buitendeur niet op slot hoor.

Ik heb wel eens meegemaakt dat een postbezorger over het hek was geklommen om een pakket binnen in de bijkeuken te leggen. Dit in plaats van gewoon aan te bellen. Bijkeuken deur was overdag los, maar daar stond wel de mand van de hond (doberman) en zij was zachtjes gezegd niet amused door onaangekondigd bezoek... Ik heb niet gezien welke nationaliteit de bezorger had, deze wist niet hoe snel hij weg moest komen... Is daarna ook niet meer voorgekomen. :+

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:45

Sabri schreef:
DuoPenotti schreef:
Dat lijkt mij een heel goed plan.

Geloof doe je in prive tijd, niet op school of werk.
Dat zou van mij dus echt ingevoerd mogen worden :j

Van mij mag er ook gewoon normale openbare scholen komen. En ook kappen met de lhbtiq-onzin en transgenders waanzin zoals Wilders zei

En deze opmerkingen zijn precies waarom mijn vrienden nu bang zijn. Want dit gaat niet alleen in tekst op internet voorbij komen, dit gaat nu ook (nog) meer in het openbaar voorbij komen.
Iemand anders die queer of transgender is is iets waar jij en ik helemaal geen last van hebben. Zij doen ons helemaal niks met het feit dat ze queer zijn. Het grootste "probleem" is het wennen aan andere naam en aanspreken als iemand die je al langer kent uitkomt als trans. Laat hun/ons gewoon leven en bestaan zoals we willen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:48

AppleSter schreef:
lies schreef:

Maar wie bepaald nu wie extreem rechts is? En wat is dan extreem links? Antifa? XR? En is dat dan iets “goeds”?

Ik houd juist van extremiteit in de zin van pit en duidelijkheid. Zeg eerlijk wat je bent en wilt en niet dat gedraai en vaag gedoe.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:51

BigOne schreef:
Oprechte vraag aan de mensen die pvv hebben gestemd, hebben jullie zijn hele programma gelezen en zo ja, jezelf afgevraagd hoe dit betaald moet worden?

Hier ben uk ook zo benieuwd naar.
Je kan er niet omheen. PVV zegt, naast een paar dingen die verdeeldheid creëeren, prachtige dingen: aow omlaag, verzorgingshuizen (inclusief personeel) terug, ER weg, premie omlaag, 10.000 (?) Agenten extra op straat voor veiligheid, meer huurtoeslag, lagere huur, meer huizen and so on. Dan nog geld naar gevangenisstraffen want mensen moeten sneller en langer de cel in.

Maar van welk geld dan? En zeg niet vh klimaatgeld want daarmee dek je nog niet eens de AOW en al dat extra zorgpersoneel (nog los van welke blikken met zorgpersoneel en agenten hij ergens in een voorraadkast heefr, want ik heb ze nog nergens gevonden...)

Ik teken voor alle opties hierboven hoor (muv de celstraffen). Maar hoe?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:55

AppleSter schreef:
IMANDRA schreef:

Dit (vet gedrukte) klinkt mij als erg arrogant. Je zet jezelf behoorlijk boven een ander.
En in een democratie laat je het JUIST over aan het volk. Dat is het hele idee van een democratie.
Niet inlezen of niet gaan stemmen is een eigen keuze. Maar we hebben stemrecht en als het aan mij ligt straks ook bindende referenda, juist omdat we een democratie zijn.

Ik ben verre van gefrustreerd. Net terug van een heerlijke zonvakantie en erg blij met de verkiezingsuitslagen.
Waar ik me op Bokt aan stoor is de arrogante toon van sommige personen. Het kleinerende toontje, feiten die als vaststaand worden gezien, etc. Hierdoor reageren er nog maar weinig mensen (al is dat nu net na de uitslagen wel iets meer dan anders) met een niet-linkse mening inhoudelijk.

Toch lach ik er nog steeds om, zeker met de uitslagen van gister erbij. We hebben blijkbaar ineens wel heel veel lager opgeleide mensen in Nederland. Dat komt ons heel goed uit, met het oog op stucwerk en badkamerverbouwing dat nodig moet gebeuren hier :D

Dat zie je echt niet goed. IMANDRA stelt zich niet arrogant op met deze opmerking. Het is gewoon een kenmerk van wijsheid om je beperkingen te kennen.

Ik zeg wel eens, hoe meer ik leer, hoe meer ik ontdek dat ik eigenlijk niets weet en over veel zaken geen afgewogen oordeel kan vormen. Tegelijkertijd heeft bijvoorbeeld iemand die mij dierbaar is maar helaas heel weinig kennis heeft, onmiddellijk een oordeel over van alles en nog wat.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:57

IMANDRA schreef:
AppleSter schreef:

Hoppa! Sla het maar plat, dit is exact wat mensen irriteert aan links. Ze weten alles beter, zijn verstandiger, slimmer, beter onderlegd, noem maar op…Rechts is racistisch, dom, laag opgeleid…

Linkse mensen vergeten alleen 1 ding; Ze zijn in de minderheid in dit land :D _/-\o_

Je bent niet de enige hoor, maar misschien goed om bewust van te zijn.

Alle nieuwe kiezers van de PVV zijn ook lager opgeleid of was dat voorheen zo. Want dat is toch nog niet zo snel bekend lijkt me.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:57

AppleSter schreef:
IMANDRA schreef:

Mwah, of het arrogant is waag ik te betwijfelen. Als ik jou berichten kijk zet je veel dingen als feit weg, meen je te kunnen besluiten over aspecten waar jij als leek totaal de context en gevolgen niet van overziet (voor de duidelijkheid: ik ook niet).

Ik zeg enkel dat ik weet waar mijn grens ligt qua kennis en maak de observatie op basis van jouw berichten dat die grens bij jou op zijn minst wat onduidelijker is.

Wie zou je dan eerder de beschrijving arrogant geven?

En nee, dat is niet het idee van een democratie. In een democratie kies je een vertegenwoordiger, dwz dat je zelf geen besluiten maakt maar een ander vertrouwt dat voor jou te doen, omdat we erop vertrouwen dat die vertegenwoordiger zich wél goed in kan lezen (dat is immers zijn “vak”, denk ik). Dáár stem je op, je stemt niet of specifieke plannen er wel of niet door uitgevoerd moeten worden. Wat wel het idee is van een bindend referendum.

En ook hier: jij leest er belerendheid en arrogantie in, maar dat is toch écht de kleur die jij eraan geeft. Niet per se wat de berichten daadwerkelijk zijn of hoe ze bedoeld zijn.

Dat er veel ”lager” opgeleide mensen zijn klopt (wat een stomme term trouwens). 62,7% heeft als hoogst behaalde opleidingsniveau basisschool, middelbare of MBO (7,2 + 18,3 + 37,2). 22,4% heeft een HBO of universitaire bachelor afgerond. 14,2% heeft een HBO-, WO-master of doctor behaald.

@wintu: goede vraag. Misschien hebben de polls die data?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 15:02

Nikass schreef:
secricible schreef:
Hetzelfde geldt voor klimaatgebeuren. Dat moet zich toch vooral afspelen op het platteland. In de stad is het makkelijk beslissen dat "zullie" het anders moeten doen. Want voor iemand midden in Amsterdam zal er geen windmolen voor zijn huis komen of een weiland vol zonnepanelen, of een boer die zijn werk en huis verliest.

Met het laatste ben ik het niet helemaal eens. Er staan wel degelijk windmolens en van die velden met zonnepanelen in de stad. Daarnaast zal er prioriteit in de steden gebouwd worden, hetgeen ten koste kan gaan/gaat van groen, en van openbare ruimte.

Ik denk dat die velden in de stad niet in verhouding staan met de hectares aan landbouwgrond die worden gebruikt om zonnepanelen te plaatsen. En dan erachter komen dat het netwerk er niet op berekend is.
Windmolens zie je zelden in de stad, dat heeft te maken met slagschaduw en het laagfrequente geluid. Áls er al een windmolen staat komt die qua formaat niet in de buurt van die in het buitengebied. Net zoals dat je in de stad niet hele rijen er van ziet staan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 15:07

Polarize schreef:
En deze opmerkingen zijn precies waarom mijn vrienden nu bang zijn. Want dit gaat niet alleen in tekst op internet voorbij komen, dit gaat nu ook (nog) meer in het openbaar voorbij komen.
Iemand anders die queer of transgender is is iets waar jij en ik helemaal geen last van hebben. Zij doen ons helemaal niks met het feit dat ze queer zijn. Het grootste "probleem" is het wennen aan andere naam en aanspreken als iemand die je al langer kent uitkomt als trans. Laat hun/ons gewoon leven en bestaan zoals we willen.

Dit en nog meer van dit soort dingen zijn nu precies de reden dat ik een hekel aan de PVV heb. Ik snap gewoon niet waarom je andere mensen moet haten omdat er problemen zijn op het sociaal economische vak. Maar blijkbaar is dat hoe het bij veel mensen werkt. Er zijn zorgen, laten we mensen die anders zijn de schuld gaan geven en laten we lekker haatdragend zijn. Daar doe ik dus niet aan mee.

Verder geloof ik niet dat de PVV ook maar 1 ding op gaat lossen. En vrees ik dat Wilders zijn sociaal economische agenda heel makkelijk in de prullenbak gaat gooien.

opmerking: eerder bericht verwijderd ivm verkeerde quoute

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 15:11

Verkiezingen 2023

Graag wil ik een reactie geven op de verkiezingen van gisteren en tevens op wat bokkers daarover schrijven.
Zelf had ik ook niet verwacht dat de PVV naar 37 zetels zou gaan. Wel had ik verwacht dat de PVV zou winnen en de grootste zou worden, iets dat ik meermalen hier heb geschreven.

Waarom is de VVD gezakt naar de 3de grootste partij, is een terechte vraag die we ons kunnen stellen.

Een aantal oorzaken volgens mij liggen er aan te grondslag.

1. Teveel mensen zijn ontevreden als het gaat om de politieke cultuur van Marc Rutte met toeslagen affaire, Groningen debacle. Dit is allemaal gebeurd tijdens de VVD periode.
2. Teveel mensen zijn ontevreden over het feit dat de woningen onbetaalbaar zijn geworden, energie rekeningen te hoog zijn, eten in de winkels erg duur is geworden, lonen te laag blijven om het allemaal te kunnen betalen, en zelfs als ze twee verdieners zijn en zich een slag in den ronde werken , kunnen ze het niet niet of net wel allemaal betalen. De VVD en tevens ook haar achterban ontkennen tot op de dag van vandaag en ook in dit topic die ontevredenheid die zo leeft. Opkomen voor de inkomens ongelijkheid, de nieuwe slogan konden de kiezers niet serieus nemen. Het is al jaren het onderwerp van SP en PvdA, maar niet van de VVD. Ik denk dat teveel mensen het ongeloofwaardig vonden.
3. Teveel mensen voelen zich bedreigt door de asielzoekersstroom en de VVD heeft haar eigen minister van migratie niet gesteund bij zijn plannen. Sharon dijksma (PvdA en burgemeester van Utrecht) deed een hartstochtelijke oproep met veel compassie voor deze minister met de vraag aan de VVD om hem te gaan steunen met tevens de vraag aan de burgemeesters om mee te werken aan zijn plannen om het asielzoekersbeleid mede op te gaan lossen middels meewerken aan de spreidingswet.

Mark Rutte trekt totaal onverwacht de stekker uit de onderhandelingen van de migratie wet iets dat een enorme woede opwekte bij de D66 en andere partijen daar in hun ogen, het einde van de onderhandelingen dichtbij waren. Dus Jette kwam gisteravond met niets nieuws in zijn toespraak toen hij dat memoreerde want hij had dit al eerder met pittige boosheid voor de televisie aangegeven. Daarmee heeft de VVD direct de deur opengezet naar de partij van Wilders, die daar handig op in speelde.

4. Teveel mensen voelen zich bedreigt door de islam waar Wilders met zijn anti moslim campagne en zijn uiterst rechtse ideeën al jaren lang handig op in heeft gespeeld. Daarmee heeft hij stemmen bij de VVD weggetrokken.

5. Dilan kwam als nieuwe jonge toekomstige minister presidente. In het begin deed ze het heel goed. Ze kwam fris over. De campagne duurde te lang, ze was wellicht teveel in beeld en meer en meer merkten de mensen, dat ze niet inging op het verleden van de VVD, waar nogal wat mensen als het om het beleid ging ontevreden waren, waardoor ze als het gaat om een nieuwe bestuurscultuur creëren ongeloofwaardig is bevonden (denk ik). Meer als afstand nemen van dat beleid deed ze niet.

Dan de partij van Omzigt. De CDA heeft geprobeerd middels achterkamertjes politiek deze man een andere baan te bezorgen. Die baan heeft hij nu. De CDA is hierop behoorlijk hard afgestraft. Deze man , komende van het platteland wordt als geloofwaardig gezien en heeft vanuit het niets 20 zetels verworven. Wouw, proficiat. Ook hier zijn heel veel proteststemmen bij daar de mensen die hele bestuurscultuur meer dan zat waren en de ideeën van Omzigt omarmen.

Dan partij van de BBB. Deze partij heeft het ook goed gedaan en is verdubbeld. Chapeau en we zullen zien wat het de boeren gaat brengen.

Dan de GL/PvdA. Deze linkse partij is enorm gebasht door Dilan en anderen zoals ook in dit topic en zoals Ruitje meen ik , noemde → heeft de PvdA het contact met “de arbeiders” verloren, afgelopen jaren.
Het feit dat PvdA/ GL te weinig oog hebben voor de angst van de mensen als het gaat om het asielbeleid en de grote instroom is deze artij en haar achterban zeer zeker aan te rekenen. Wilders heeft goed ingespeeld op die angst en heeft deze mensen aan zich weten te binden.

GL heeft een klimaat transitie agenda waar de mensen duidelijk niet aan willen en PVV en andere rechtste partijen speelden daar handig op in en nog. Het is ook geen populaire boodschap om te brengen.

Timmermans kwam gisteren na de verkiezings exitpoll, pas echt los. Daar stond een hartstochtelijke emotionele man die een geweldige speech hield. Helaas een beetje te laat. Dat vuur hebben we van de man niet eerder gezien tijdens het campagne voeren en wellicht had het wat meer mensen nog kunnen trekken. Maar hij deed een goede Job want GL/PvdA is gegroeid dus de samenwerking een succes al hadden ze op meer gehoopt.

De PVV, die heeft het geweldig gedaan.
Wilders matigde zijn toon afgelopen maanden en ook gisteren hield hij een goede minister president waardige speech. Gaat hij de man worden die Nederland gaat verbinden?
Ik betwijfel het.

Ik geloof gelijk als PVV kiezers in dit topic verontwaardigd zeggen, dat ze geen racisten zijn en niet discrimineren. Dat klopt vast en zeker voor de meerderheid. Alleen hebben jullie wel op een uiterst rechtse partij gestemd die racistisch is, die moslims voortdurend schoffeert net als hen geloof en die moskeeën, korans, hun scholen enz willen verbieden.

Ik zag een terechte vraag langskomen waarom dit verboden is.
Antwoord:
In onze grondwet zijn de bepalingen opgenomen dat we vrijheid van godsdienst accepteren en dat er ook vrijheid is van onderwijs. Dus naast de openbaren scholen, mogen er de volgende scholen zijn: Dalton, Montessori, Rudolf Steiner, Christelijke, Internationale, Islamitische etc etc. Dat is een recht dat is vastgelegd in de wet. Dus Wilders zal eerst de wet moeten veranderen en hij weet ook dat dit nu niet gaat lukken.

De PVV kiezers in dit topic die zeggen niet haatdragend enz te zijn, anti islam, die geloof ik direct.
Alleen moeten jullie je wel realiseren dat de Nederlanders die moslim zijn, enorm angstig zijn geworden door deze verkiezingsuitslag. Wilders heeft nooit iets positiefs gezegd over deze mensen en dit geloof. Mede dankzij jullie stem, heeft de PVV nu en in de toekomst alle ruimte voor hun anti islam gedachte goed. Ik vind het heel ernstig dat er zo'n grote groep Nederlanders nu echt angstig zijn geworden.

Wat kunnen we verwachten in de toekomst?
Ik weet het niet.

Ik hoop dat Wilders minister president gaat worden. Ik weet alleen niet of dit kan vanwege zijn enorme beveiliging en de Fatwa die uitgeroepen is op zijn persoon. Dat gaan we zien. Wel ben ik een grote voorstander van een kabinet met PVV, VVD, NSC, BBB. Dat is wat de mensen willen, daarvoor is gekozen, dus ga er voor en maak er wat van.

Voor onze toekomst op “Macro niveau”, zie ik een aantal zorgelijke pijnpunten:
1. De polarisatie mede dankzij uitspraken van Wilders in Nederland is al zo groot→ gaat hij die kloof dichten? Wil hij dat? Kan dat nog? We gaan het zien;

2. Europa. Wilders is niet voor Europa, dus hij wil minder invloed van de EU. Gaat dit gebeuren? Er is ook nog zo iets als een tweede kamer. We gaan het zien.

3. Europa en de Oekraïne oorlog. Geerft Wilders heeft net als Baudet, als Marie Le Pen en Seymour, geld gekregen van de Russische overheid in hun partijkas. Die willen zeker een tegenprestatie. Wat gaat dit betekenen voor Oekraïne. Wilders heeft zich al vaker uitgesproken tegen ondersteuning van Nederland en Europa richting Oekraïne. Gaat hierdoor (want ook in andere landen wordt er extreem rechts meer en meer gestemd) Poetin de wind in de rug krijgen en Oekraïne uiteindelijk deze oorlog verliezen daar het geen steun meer krijgt? We gaan het zien, zorgelijk vind ik dit wel. Want als dit gaat gebeuren dan raakt het ook onze veiligheid in de toekomst.

4. Het klimaat daar kan ik kort over zijn. Dat kan het volledig schudden met dit extreme rechts kabinet.
Tel op dat ook in Europa het besluit over pesticiden op de langere baan is geschoven dan is dit slecht nieuws voor de bio diversiteit.
De klimaatgevolgen zullen ons eerder inhalen als dat nodig is mede ook doordat in Europa meerdere extreem rechtste partijen in het zadel zitten die de transitie die nodig is ontkennen dus de hakken in het zand zetten en gaan zetten. Helaas, helpt struisvogelpolitiek niet. Iedereen die PVV heeft gestemd, ook hier op Bokt, kan later niet zeggen : “wir haben es nicht gewüsst.

Kortom ik zie deze stemming als een revolutie. Het ontevreden volk is niet de straten opgegaan om via een vecht revolutie de boel om ver te kegelen, iets dat ik verwacht had de komende tien jaren. Het volk is zeer ontevreden, gaat voor de dood of de gladiolen alleen doet het dit op een keurige manier namelijk door gebruik te maken van hun stemrecht en deze extreem rechtse partij met een grote meerderheid in het zadel te helpen.
Daar feliciteer ik de PVV nogmaals mee (gisteravond ook gedaan) net als de bokkers die op deze partij gestemd hebben. Ik hoop oprecht dat deze partij de rust en stabiliteit en meer inkomen gaat genereren die mensen en ik, graag willen. Dat we een leefbare omgeving blijven houden als het om de gevolgen van de opwarming van de aarde gaat.
Alleen ik heb grote twijfels en hoop vanuit het diepst van mijn hart dat mijn twijfels ongegrond zijn!

Cer

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 15:25

maar niet alle PVV stemmers zijn zo vreselijk anti moslim dat ze bang zouden moeten zijn, en niet iedereen heeft PVV gestemd.. ik snap wel wat je bedoelt maar wij blonde vrouwen (om het even op mezelf te betrekken) mag ook niet alle moslims veroordelen omdat er een aantal zijn die de koran niet juist interpreteren.. Dus er zullen heus mensen bij zitten die een hekel hebben aan andere mensen, die mensen zijn er nu eenmaal. Maar het grootste gedeelte is dat niet..
en de vraag is hoe Geert dat aan gaat sturen.. wordt het erger, wakkert ie het aan, of gaat hij iets handigs doen..
hij zal een doel hebben, want om zoveel jaren het leven te leiden zoals hij, dat doe je ook niet alleen voor je lol denk?