Vaders in meisjeskleedkamer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 12:04

Nikass schreef:
Ik vind dat vaders NIET thuis horen in de meisjes- kleedkamer.
De beste optie is denk ik om
het aan te kaarten bij de club.
Jouw kleindochter heeft jou vertelt zich niet prettig te voelen. Hoeveel kinderen kaarten dit überhaupt niet aan, maar voelen zich wel oncomfortabel?

Prioriteit lijkt mij toch te liggen bij het gevoel en de veiligheid van de meisjes, en niet bij de vader die er het probleem niet van inziet.
Kinderen van 8+ kunnen zichzelf wel aankleden lijkt me?

En daarnaast:
Natuurlijk hebben 99% van de vaders geen rare ideeën of slechte bedoelingen.
Tegelijkertijd vind ik het naïef om te denken dat de "foute" figuren niet ook gewoon iemands vader zijn, en dat zij zich niet op een sportclub of zwembad zouden kunnen bevinden.
Het zijn juist de familieleden, begeleiders, etc waarvan niemand het ooit had verwacht.

Ayasha: inderdaad!

Moeders zijn zeker heilig en toegestaan in de jongens kleedkamer?? Wat een bijzondere tijd leven we.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 12:07

soesita schreef:
Licor schreef:
En hoe gaan we dan om met vaders die zich als vrouw identificeren?

Die noemen wij moeders. ️‍

Nou, echt niet.
Een man met alles erop en eraan die zich identificeert als kapstok is een man. Geen kapstok.
Pas als hij hij zich heeft laten ombouwen tot kapstok is hij een kapstok.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 12:08

Zullen we de trans-discussie lekker ergens anders houden? Lijkt me echt totaal offtopic.

Volgens mij is het simpelste gewoon dat als kinderen moeite hebben met een ouder (vader of moeder)in de kleedkamer er geconcludeerd kan worden dat ouders daar lekker weg blijven. Als er signalen zijn van pesten dan kan er dan weer een oplossing voor komen, dat is geen reden om dan alsnog moeders wel toe te laten en vaders niet (of andersom). Dat los je ook niet op met overal met je neus bovenop staan.
Laatst bijgewerkt door secricible op 08-10-23 12:10, in het totaal 2 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 12:09

secricible schreef:
Zullen we de trans-discussie lekker ergens anders houden? Lijkt me echt totaal offtopic

Ja, is goed.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 12:18

[***] schreef:
De kleedkamer is voor meisjes. Als een meisje van deze leeftijd zich nog niet zonder hulp kan omkleden dan wordt er voor dat meisje maar een oplossing bedacht (die niet inhoudt dat een vader meegaat de meisjeskleedkamer in).

Waarom vind je dat? Dat het meisje dat hulp nodig heeft maar een alternatieve oplossing moet krijgen, in plaats van het meisje dat zich ongemakkelijk voelt?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 12:25

Shadow0 schreef:
Nikass schreef:
Secricible dat zeg ik niet. In jouw voorbeeld hebben we het over een jongetje van 4 op het damestoilet. Dat zie ik niet als een probleem.

Maar hoe zit het nou in de omgekeerde situatie, een meisje van 4?

Het lijkt mij dat er jongens en meisjeskleedkamers zijn waar zich geen volwassenen in begeven.
Daarnaast een aankleed/omkleed whatever ruimte voor baby's en kinderen tot 5 jaar (zoiets, daar kun je nog over discussiëren, wat die leeftijdsgrens zou moeten zijn) onder begeleiding van volwassenen. en dat is een gemengde ruimte.
Enkele privéhokjes zou ook kunnen.
In sporttenue naar de club is ook een prima optie, maar dan moet er imo toch altijd een ruimte/mogelijkheid zijn in geval van calamiteiten.
Het hangt natuurlijk ook een beetje af van wat voor sportclub, hoe groot en welke doelgroep.

Als er onvoldoende ruimtes zijn, of je hebt een ouder kind dat om wat voor reden dan ook toch hulp nodig heeft, of anderszins een afwijkende situatie, dan stap je (van te voren) naar de leiding van de club en dan vraag je wat het beleid is en wat de mogelijkheden zijn. Lijkt me dat er altijd wel een oplossing te verzinnen is.
Maar ik vind het heel raar en ongepast dat je als vader een meisjeskleedkamer instapt, en daarmee dus totaal geen respect hebt voor hun privacy.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 12:34

BeFunny schreef:
Jilletje schreef:
Ik denk niet dat we overal zo veel achter moeten zoeken, het zijn kinderen natuurlijk wil je die beschermen. Maar kinderen zoeken ook niet overal meteen wat achter, een vader die zijn dochter helpt moet toch gewoon kunnen? Ook in een kleedkamer.

De dochter van ts voelt zich er niet prima bij. En die zit in de pubertijd. Dus nee dat moet niet gewoon kunnen. Er staat dan gewoon een volwassen man daar waar jonge meiden zich omkleden. Bij kleuters kan dat. Niet bij meiden in de pubertijd.

Misschien kan het meiske dat oud genoeg is om zichzelf om te kleden, zich dan in een apart kleedhokje omkleden? Oma hoeft immers niet meer helpen en kan gewoon buiten wachten. Zo kan de grote kleedkamer gebruikt worden voor de ukkies die hulp nodig hebben van papa of mama.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 12:35

Doubtless schreef:
[***] schreef:
De kleedkamer is voor meisjes. Als een meisje van deze leeftijd zich nog niet zonder hulp kan omkleden dan wordt er voor dat meisje maar een oplossing bedacht (die niet inhoudt dat een vader meegaat de meisjeskleedkamer in).

Waarom vind je dat? Dat het meisje dat hulp nodig heeft maar een alternatieve oplossing moet krijgen, in plaats van het meisje dat zich ongemakkelijk voelt?

Omdat we het hier hebben over een leeftijd waarop ze aan het begin van hun pubertijd staan. Het is heel normaal om je ongemakkelijk te voelen als je lichaam verandert. Het is nog normaler om geen vreemde volwassenen om je heen te willen tijdens het omkleden. Het is wat minder normaal om op die leeftijd nog een ouder nodig te hebben voor omkleden.

Voor gym op school komt papa toch ook niet helpen neem ik aan? Bij een sportwedstrijd voor meiden van 8-12 jaar kan je ze gewoon laten zien waar de kleedkamer is en ze het zelf laten oplossen.

We hebben het niet over 4 jarigen hier ofzo.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 12:40

secricible schreef:
Dus ouders staan alleen voor mental support in die kleedkamer? En blijkbaar mag je alleen mental support krijgen als je een geslachtsgelijke ouder mee kan nemen?

Gewoon alle ouders wegwezen uit die kleedkamer, mental support maar gewoon buiten de kleedkamer. Kun je hun hansje weer vasthouden als ze omgekleed zijn.
Als ze daar niet toe in staat zijn dan thuis je sportkleding aan. Wat een gehelicopter en curlinggedrag.

Hele probleem opgelost: jonge kinderen doe hulp nodig hebben gaan met ouder mee naar kleedkamer met geslacht van ouder. Zodra ze fatsoenlijk zelfstandig zijn, zo rond 6-7 jaar mooi zelfstandig naar toilet of kleedkamer van eigen geslacht.

Dan sta je als meisje of jongen dus in een kleedkamer vol met mensen van het andere geslacht.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 12:52

CharleyT schreef:
Nikass schreef:
Ik vind dat vaders NIET thuis horen in de meisjes- kleedkamer.
De beste optie is denk ik om
het aan te kaarten bij de club.
Jouw kleindochter heeft jou vertelt zich niet prettig te voelen. Hoeveel kinderen kaarten dit überhaupt niet aan, maar voelen zich wel oncomfortabel?

Prioriteit lijkt mij toch te liggen bij het gevoel en de veiligheid van de meisjes, en niet bij de vader die er het probleem niet van inziet.
Kinderen van 8+ kunnen zichzelf wel aankleden lijkt me?

En daarnaast:
Natuurlijk hebben 99% van de vaders geen rare ideeën of slechte bedoelingen.
Tegelijkertijd vind ik het naïef om te denken dat de "foute" figuren niet ook gewoon iemands vader zijn, en dat zij zich niet op een sportclub of zwembad zouden kunnen bevinden.
Het zijn juist de familieleden, begeleiders, etc waarvan niemand het ooit had verwacht.

Ayasha: inderdaad!

Moeders zijn zeker heilig en toegestaan in de jongens kleedkamer?? Wat een bijzondere tijd leven we.

Waar lees jij dat??

Andersom geldt uiteraard hetzelfde. Moeders hebben niets te zoeken in de jongens kleedkamer.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 12:56

Lastig. Dit is wel een beetje de leeftijd waarop zoiets een issue begint te worden.

Ik was vroeger dus zo’n kind die op deze leeftijd (11-12) nog graag een ouder bij me had in de kleedkamers. Anders durfde ik niet zo goed. Nu was dat vaak wel m’n moeder en dan is die dameskleedkamer niet zo’n probleem. Had ik alleen maar een vader gehad die me dan kon helpen had ik het zelf totaal niet leuk gevonden als dat niet meer zou mogen. Terwijl ik me ook heel goed kan voorstellen dat het NIET leuk is als je als meisje dan in je ondergoed of deels ontbloot staat met een vreemde papa er bij. En dat dat heel onprettig is, ook als de man verder niets verkeerd doet.

Is het (of zijn het?) vaders van eigen teamgenootjes? Is het dan een optie om er gewoon eens over in gesprek te gaan, al dan niet via de club?

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 13:03

Lang getwijfeld of ik me hierin ging mengen. Ik ga toch een poging wagen.

Ik ben mijn (seksuele) naïviteit al sinds mijn 9e levensjaar kwijt, door toedoen van beide genders, in een schoolsetting. Laat ik het daar maar bij houden. En tóch vind ik het schokkend om te lezen dat mensen zo op hun achterste benen gaan staan bij een vader in een meisjeskleedkamer. Niet omdat ik geen begrip heb voor meisjes die zich er ongemakkelijk bij voelen (met hoe de maatschappij aankijkt tegen mannen bij kinderen snap ik dat heel goed, en 10-jarige meisjes krijgen het nieuws en de maatschappelijke consensus zonder moeite mee natuurlijk), maar omdat ik denk dat we alleen verder zullen komen met de weg naar een (seksueel) veiligere wereld als we naaktheid van seksualiteit gaan loskoppelen. Ik heb het hier in andere topics ook over gehad. Er zal echt een cultuurverandering moeten komen.

En dan een cultuurverandering die balans brengt, niet één die doorschiet naar welke kant dan ook. Sinds de #metoo beweging schiet de verandering door naar 'mannen zijn per definitie gevaarlijk' en die snap ik heel erg goed. Maar om als maatschappij naar een houdbare verhouding tussen genders te komen moet er een middenweg gaan komen waarin iedereen er mag zijn zoals die is en die gaat er volgens mij alleen maar komen als we naaktheid van erotiek gaan scheiden. Want op deze manier mag een vader inderdaad niet bij meisjes in de buurt komen op een manier die als erotisch gezien kan worden, en eigenlijk vaak ook zijn eigen dochter niet zoals ik heb omschreven in een paper over alleenstaande vaders: "Specifiek vaders met dochters kunnen moeite ervaren met het ondersteunen van hun dochters, voornamelijk vanaf de leeftijd dat meisjes meer oog krijgen voor de wereld om zich heen (Hamer en Marchioro, 2002; Coles, 2001). Doucet stelde vast dat verzorgingshandelingen en het tonen van fysieke affectie van vaders bij dochters in het openbaar vaak met argusogen werden bekeken, wat tot verkeerde interpretaties van intenties kan leiden (2009)." Vaders met dochters voelen zich al bekeken bij het verzorgen van hun eigen dochters, laat staan als ze zich in een plek met andere meiden bevinden. Waarmee ik niet wil zeggen dat het meisje uit de OP 'niet moet zeuren', zoals zo tactvol gesteld werd, maar zoals iemand anders ook al zei: vaders worden bekritiseerd als ze niet meehelpen met de kinderen, maar ook als ze wel meehelpen. Wat moeten ze dan?

Een oplossing zou inderdaad kunnen zijn om alle ouders te bannen, ik denk dat dat een relatief acceptabele middenweg is tot die gebalanceerde cultuurverandering heeft plaatsgevonden. Maar eigenlijk zou ik veel liever houden dat alle ouders welkom zijn. Leer je kinderen dat naaktheid niet erg is, dat het niets is om je voor te schamen. Zó veel schaamte en angst rondom naaktheid is cultureel ingegeven! Iedereen is naakt, dus waarom doen we er zo vreselijk spastisch over? Ik ben er heilig van overtuigd dat de gebeurtenissen op mijn 9e en daarna niet hadden plaatsgevonden als degene die het deed een 'nuchtere' kijk op naaktheid en seksualiteit had meegekregen thuis, in plaats van een schaamtevolle zienswijze.

Dus, leer je kinderen dat naaktheid niks geks is, wát anderen ook zeggen. Leer je kinderen dat ze weerbaar kunnen zijn, dat naaktheid geen zwakheid betekent. Leer je kinderen oplossingen voor zichzelf te bedenken, zoals inderdaad thuis omkleden. Maar ook: leer je kinderen voor zichzelf op te komen, wat het meisje in de OP al goed lijkt te doen. Maar als ik me ergens onveilig voel, verlaat ik zelf de situatie, ik verwacht niet dat de situatie zich aan mij aanpast. En nee, dat is in dit voorbeeld nog niet van toepassing want het meisje is 10. Maar wat ze nu leert, weet ze over 20 jaar nog. Dus nu al aanleren voor zichzelf oplossingen te bedenken gaat haar dan ook helpen. Wat ik NIET als victim blaming bedoel; liefst zouden onveilige situaties gewoon ophouden te bestaan en wordt iedereen die meewerkt aan zo'n situatie eruit gezet! Maar dat is niet altijd realistisch. En niet alle onveilige situaties zijn dat ook rationeel zo; dat ik me onveilig voel in een ruimte wil niet zeggen dat ik op dat moment daadwerkelijk onveilig ben.

Oh, trouwens, over leeftijden: één van mijn (inmiddels ex-) stiefkinderen was toen hij 8 was nog niet in staat zichzelf om te kleden voor en na het zwemmen. Hij was op dat gebied gewoon wat langzamer dan de rest, op andere gebieden weer veel meer vooruitlopend. Dus qua zelfstandigheid in de kleedkamer en ouders wel/niet mee is er eigenlijk geen lijn te trekken, ieder kind ontwikkeld zich anders.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 13:10

Vaders horen niet in de kleedkamer.
De meeste vaders snappen dit en sturen de moeder van de kinderen dan mee.
Ik ga ook niet met mijn zoon mee. Al sinds zijn 6e niet meer. Hij kan zich prima douchen en aankleden na het voetballen. (Alleen mist hij wel eens een sok of scheenbeschermer)

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 13:11

Ik vind het heel erg raar dat een vader in meisjeskleedkamer een issue zou zijn maar dat er dan wel gesuggereerd wordt om een dochter mee te sturen met vader naar jongenskleedkamer.

Als de insteek is dat mannen zich hoe dan ook niet kunnen inhouden bij jonge meisjes en die meisjes zich ongemakkelijk voelen bij aanwezigheid van een vader. Wat moet die dochter dan niet voelen als die tussen allemaal jongens en misschien ook vaders die daar helpen zich zou moeten omkleden of laten helpen met omkleden.

Dat is pas gek

Ayasha
Blogger

Re: Vaders in meisjeskleedkamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 13:21

Ik vind het een beetje treurig dat we in deze tijd jonge meisjes die zich ongemakkelijk voelen in dit soort situaties gaan vertellen dat ze "niet krampachtig moeten doen". Is dat niet iets dat in de jaren 40 had moeten blijven waar het thuis hoort?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 13:41

Tieners worden al onzeker van hun eigen spiegelbeeld. Ik snap dat je daar rekening mee moet houden en het ook moet prijzen als tieners voor zichzelf opkomen, maar ik ben het ook helemaal eens met Vuurvleugels dat we als samenleving moeten opletten dat we niet te preuts worden, want dat werkt natuurlijk die onzekerheden extra in de hand.
We moeten waakzaam zijn voor engerds, maar er ook echt voor waken dat we elke man als potentiële engerd gaan zien, en dat is ook iets wat we onze dochters moeten leren. We moeten er niet vanuit gaan dat een vader die z’n dochter komt helpen in de meisjeskleedkamer dat doet met andere bedoelingen dan z’n dochter te helpen, net zo goed als dat we er niet vanuit moeten gaan dat een trans-vrouw met een andere reden naar het dames toilet gaat dan om te plassen (of poepen, of haar haar te doen ect.).
#Metoo is een super goede beweging, maar laten we niet angstig voor alles worden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 13:43

Vroeger als kind nog nooit ouders mee de kleedkamers in gehad bij welke sport ook!

Vroeger waren wij kinderen ook zelfstandiger. We moesten zelf lopen of op de fiets naar de sportclub.
En met school gung enkel de juf mee naar zwemles.

Dat was eind 70 begin 80 waar ik het over heb.

Mijn vader ging nooit mee. Werkte altijd.
Mn moeder idem.
Kinderen van nu worden veel gebracht en gehaald. Best beschermd opgevoed.
Maar dan nog hoeft paps toch niet mee de kleedkamer in. Wat een onzin zeg

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 13:44

Ilse_123 schreef:
Tieners worden al onzeker van hun eigen spiegelbeeld. Ik snap dat je daar rekening mee moet houden en het ook moet prijzen als tieners voor zichzelf opkomen, maar ik ben het ook helemaal eens met Vuurvleugels dat we als samenleving moeten opletten dat we niet te preuts worden, want dat werkt natuurlijk die onzekerheden extra in de hand.
We moeten waakzaam zijn voor engerds, maar er ook echt voor waken dat we elke man als potentiële engerd gaan zien, en dat is ook iets wat we onze dochters moeten leren. We moeten er niet vanuit gaan dat een vader die z’n dochter komt helpen in de meisjeskleedkamer dat doet met andere bedoelingen dan z’n dochter te helpen, net zo goed als dat we er niet vanuit moeten gaan dat een trans-vrouw met een andere reden naar het dames toilet gaat dan om te plassen (of poepen, of haar haar te doen ect.).
#Metoo is een super goede beweging, maar laten we niet angstig voor alles worden.

En dit alles is eigenlijk een hele lange manier om te zeggen dat dat meisje haar gevoel maar moet onderdrukken for the greater good.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 13:51

Nee Ayasha, ik krijg de indruk dat je je eigen angsten en gevoelens hierover nu op de situatie projecteert en hierbij alle nuance uit het oog verliest.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 13:52

Toen mijn lichaam veranderde van kind naar meer vrouwelijk heb ik daar oprecht veel moeite mee gehad, op straat al..omdat er ineens veel meer aandacht van volwassen mannen kwam wat ik daarvoor niet gewend was. En ik voelde me in eens overal heel erg bekeken.

Misschien moeten we de aandacht eens meer gaan verleggen waarom volwassen mannen interesse tonen in zulke jonge meiden? Zo zijn ze gelukkig niet allemaal..maar nog steeds meer dan me lief is.

En dan hoeven we ook niet te zeggen tegen meiden dat ze zich niet zo moeten aanstellen.

Naakt is inderdaad niet hetzelfde als sex..maar helaas lijken juist veel volwassenen hier heel veel moeite mee te hebben.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 13:52

Nuance is ook zo'n toverwoord wat verdwijnt in dit soort discussies. Op bokt is het ineens allemaal zwart of wit, terwijl het in het 'echte' leven veel genuanceerder ligt dan dat.

Edit: en daarbij wordt er in dit soort discussies ook mega veel ingevuld voor anderen.

"Dingen liggen genuanceerd"

"Oh dus ik moet me niet aanstellen!!?!??!?"

(In het algemeen gesteld). Dat maakt zo'n discussie echt lastig te volgen en vermoeiend ook. Natuurlijk kijk je met je eigen referentiekader naar dingen, maar stel er dan op z'n minst nog bij dat je het 'gevoel hebt dat jij' in plaats van 'het is zo dat jij'.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 13:57

Je puberende dochter leren dat ze geen vreemde volwassene in de meisjeskleedkamer hoeft te dulden als ze zich daar onprettig bij voelt is toch helemaal niks preuts aan?

Het andere uiterste van dat oogpunt is dat je je kind kanonnenvoeder voor engerds maakt als je ze aanleert dat in je ondergoed zijn iets is wat je maar moet delen met vreemde volwassenen, ook als je je onprettig voelt.

Gelukkig heeft niet iedereen slechte bedoelingen en theoretisch gezien zouden we moeten werken naar een wereld waar je als je wil in je ondergoed over straat kan rennen. Dat wil niet zeggen dat we onze kinderen moeten opvoeden alsof de wereld al zo in elkaar steekt. Ik vind een aantal opmerkingen in dit topic ook wel verrassend, vooral als je er vanuit gaat dat het grootste deel op Bokt vrouw is. Ik weet nog wel dat ik als verse puber die nieteens heel bloot gekleed ging echt wel nagekeken werd door kerels die mijn vader of opa hadden kunnen zijn. Zelf als ik jurkjes tot op de knie aan had.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 13:58

Die cultuurverandering waar ik het over had moet ook zeker niet alleen gericht zijn op vrouwen en meisjes, juist niet. Ik denk dat er enorm veel te winnen is op het aanbrengen van verandering onder jongens en mannen!

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 13:59

Mooie post VV :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 13:59

VuurVleugels schreef:
Nee Ayasha, ik krijg de indruk dat je je eigen angsten en gevoelens hierover nu op de situatie projecteert en hierbij alle nuance uit het oog verliest.

Nee hoor, ik hoef al lang niet meer in gecombineerde kleedkamers dus ik zou niet weten welke angsten ik nog kan projecteren. :') Ik persoonlijk verlies er echt geen slaap om of dit meiske nu genegeerd wordt of erkend wordt. Dus belang heb ik er niet bij. Ik vraag me enkel af welke boodschap je zo'n meid mee geeft door haar gevoel te bagatelliseren of te negeren onder het mom van "niet te preuts worden."

Maar wat staat er dan in jouw mening?