Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 10:43

Rennie89 schreef:
Achterom schreef:
Ik zit me al een tijdje af te vragen of ik Israëlische burgers nog wel als onschuldig zie eigenlijk? Hoe onschuldig is het om te gaan feesten zo ongeveer op de grens met de Gazastrook?
Ik merk dat ik daar moreel gezien wat van vind.
En nee, ik wil niks goed praten en ik heb ook geen begrip voor de acties van Hamas. Maar ik begrijp ook niet hoe je "gewoon" kunt gaan feesten naast de Gazastrook wetende hoe moeilijk de burgers het daar hebben.

Het was een kibboets , een gemeente/samenleving die een festival hadden. Niet een festival als dat je hier hebt in Nederland. Het is gewoon een plek waar mensen wonen. Over het feesten zelf, geen oordeel over. Ik zou persoonlijk niet in de mood zijn maar er zijn genoeg mensen die juist dit zouden doen om de gedachte te verzetten.

Maar om dan maar te doen alsof dit hun schuldig maakt vind ik wel erg ver gaan. Schiet ook in mijn verkeerde keelgat eerlijk gezegd.

Geen enkele terroristische aanslag op burgers of met burgerlijke slachtoffers, Israël of Palestina, is goed te praten!

Lees dan eens goed. Ik schrijf letterlijk dat ik niets goed wil praten. En ik schrijf ook niet dat ze schuldig zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 10:52

Premier Netanyahu roept burgers in de Gazastrook op 'om Gaza te verlaten'.

Hoe dit moet zegt hij er niet bij.
De haven (ooit een geschenk van Nederland) is onklaar, de grens met Egypte dicht en over een burgercorridor voor Gazanen heb ik hem ook niet gehoord.

|( Ik ben bang dat ze als ratten in de val zitten....

Riddles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 11:02

Janneke2 schreef:

De haven (ooit een geschenk van Nederland) is onklaar, de grens met Egypte dicht en over een burgercorridor voor Gazanen heb ik hem ook niet gehoord.

Zitten ze ook... ze kunnen nieteens een paspoorten aanvragen niks, worden behandeld als derderangsburgers. Hebben amper rechten.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 11:06

Achterom schreef:
Ik zit me al een tijdje af te vragen of ik Israëlische burgers nog wel als onschuldig zie eigenlijk? Hoe onschuldig is het om te gaan feesten zo ongeveer op de grens met de Gazastrook?
Ik merk dat ik daar moreel gezien wat van vind.
En nee, ik wil niks goed praten en ik heb ook geen begrip voor de acties van Hamas. Maar ik begrijp ook niet hoe je "gewoon" kunt gaan feesten naast de Gazastrook wetende hoe moeilijk de burgers het daar hebben.

Je kiest niet zelf waar je geboren wordt. Als individuele burger heb je weinig invloed op de beleidskeuzes van je land. De meeste mensen willen gewoon een goed leven.

Die zelfde redenering die jij doet zou je ook op ons als westerse burgers door kunnen voeren. Het westen speelt een hele twijfelachtige rol in het conflict. Maar velen (alleen hier al op bokt). Staan daar duidelijk niet achter.

Oorlog is gewoon een vieze en gore activiteit.

Loretta

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 11:26

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 11:28

Riddles schreef:
Janneke2 schreef:

Zitten ze ook... ze kunnen nieteens een paspoorten aanvragen niks, worden behandeld als derderangsburgers. Hebben amper rechten.

NOS:
VN: meer dan 123.000 mensen op de vlucht in Gazastrook
Vanwege de luchtaanvallen die Israël uitvoert na de Hamas-aanvallen van eergisteren hebben meer dan 123.000 mensen in de Gazastrook hun huis ontvlucht. Dat melden de Verenigde Naties.

Zij hebben hun huis vooral uit angst verlaten, stelt OCHA, het orgaan van de VN dat zich met humanitaire zaken bezighoudt. Van deze gevluchte mensen schuilen er naar schatting zo'n 73.000 in 64 scholen in de Gazastrook.

---

Iemand zal de (achter-)deur open moeten zetten als Israel Gaza Stad gaat plat gooien. Ik neem aan dat het nu de bedoeling is dat Arabische landen zich gaan melden?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 11:31

Suliko schreef:
Het meest interessante (en trieste) is nog wel dat Israël zelf achter de oprichting van Hamas zat en het leveren van middelen en wapens, destijds als beweging tegen de seculiere Palestinian Libaration Organisation in 1980…
Meerdere bronnen van, maar dit artikel legt het goed uit: https://tribune.com.pk/story/2302309/how-and-why-israel-helped-create-hamas?amp=1

Heb je daar een vertaling van?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 11:32

Janneke2 schreef:

Die oproep begreep ik ook al niet :?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 11:41

De hele situatie daar is gewoon prut. Maar de israelische vlag hijsen is voor mij ook niet de juiste keuze. :n

Ik zie de situatie zo: in de tuin staat een boom die ik mooi vind en die mijn vader ooit lang geleden heeft gepland. De man is verhuisd maar de boom is gebleven. Ik wil bij die boom zijn. Maar ja het is de tuin van de buurman.

Dus vind ik dat ik het recht heb er een hek open te maken en een ander hek te plaatsen zodat ik bij die boom kan komen. :j Dat de buurman dan een stuk van zijn tuin mist vind ik minder van belang.
Ik ben zo graag bij die boom dat ik er een zwembad bij maak. En nog veel later een badhuis bouw.

Na vaker al opmerkingen van de buurman te hebben genegeerd en de gemeente er ook niks van zegt is de buurman het zat. Gooit eerst de ramen van het badhuis in. Daarop maak ik alle ramen in zijn huis kapot. Als antwoord daarop prikt de buurman het zwembad lek en als reactie daarop brand ik zijn huis plat, hij reageert daarop door mij met een mes aan te vallen enz.

Ik had nooit zijn tuin mogen inpikken, maar hij had nooit ramen mogen ingooien. Zo kijk ik tegen israel en de gazastrook aan. -O- Is dat oplosbaar, ik denk het wel als alle land weer terug gaat naar de rechtmatige eigenaar en de illegale bewoners weer naar hun eigen land vertrekken. Gaat dat gebeuren? Van zijn lang zal ze leven dagen nooit ;( want iets met ego en vinden er recht op te hebben -O-

Het gevolg zinloze slachtoffers over en weer die geen kant op kunnen en alleen maar kunnen duimen dat ze het overleven en hun woning soort van bruikbaar blijft

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 12:18

Het feit is dat Hamas niet alleen tegen Israel en zijn eigen bevolking is, maar tegen alle Joden..
Kleinkinderen van kennissen gaan nu in Amsterdam naar school waar enorme bewaking is.
Synagoge die bedreigingen krijgt,,,

Terwijl de Palestijnse mensen hier gewoon hun gang kunnen gaan kun je als jood in Nederland niet met uiting van je joods zijn lopen.

Dat heeft niet te maken met Israel/Palestina, maar met een diepgewortelde haat tegen Joden
Die Hamas jonge mensen blijft voeden.
Waar heeft Hamas al die miljarden gelaten die door oa de Europese unie zijn gegeven, niet aan de bevolking.

Waarom wil Egypte de grenzen niet openstelen?

Nu staan er 40.000 raketten vanuit Libanon gericht op Israel, Libanon waar ook de bevolking straatarm is, die ook gebukt gaan onder fanatici die hun zakken vullen.

De grootste vijand van de Palestijnse bevolking is Hamas en Hezbollah

Iedereen die mededogen heeft, beseft dat al die arme mensen slachtoffer zijn.
Sinds de oslo akkoordenhttps://nl.wikipedia.org/wiki/Oslo-akkoorden waar er vrede werd beklonken tussen Israel en de Palestijnen hebben de terroristen dit tegengewerkt

Ik juich de vrede tussen alle Arabische staten en Israel toe, daarbij hoop ik dat deze gezamelijk iets tegen de terroristen kunnen doen..

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 12:23

Echwel schreef:
Het feit is dat Hamas niet alleen tegen Israel en zijn eigen bevolking is, maar tegen alle Joden..
Kleinkinderen van kennissen gaan nu in Amsterdam naar school waar enorme bewaking is.
Synagoge die bedreigingen krijgt,,,

Terwijl de Palestijnse mensen hier gewoon hun gang kunnen gaan kun je als jood in Nederland niet met uiting van je joods zijn lopen.

Dat heeft niet te maken met Israel/Palestina, maar met een diepgewortelde haat tegen Joden
Die Hamas jonge mensen blijft voeden.
Waar heeft Hamas al die miljarden gelaten die door oa de Europese unie zijn gegeven, niet aan de bevolking.

Waarom wil Egypte de grenzen niet openstelen?

<KNIP>

Omdat Egypte Hamas sinds 2014 beschouwt als een terroristische organisatie. Zet de zuidgrens open en laat burgers/vluchtelingen Egypte in en je krijgt Hamas strijders er gratis bij. En omdat Egypte zich uit het conflict tegen Israel/"de Zionisten" heeft teruggetrokken zijn zij in de ogen van Hamas verraders en moeten de Egyptenaren ook gedood worden. Laat Egypte daar nou geen zin in hebben......

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 12:28

Het was een hypothetische vraag eerlijk gezegd..

Maar net als IS als de burgers vertrekken en opgenomen worden in andere landen zitten er terroristen tussen...
We moeten met zijn allen wereldwijd eerst het terrorisme aanpakken en dan praten over vrede, ik denk dat iedereen er dan voor openstaat.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 12:39

Ik vrees dat terrorisme iets is waar we allemaal dolgraag vanaf willen, maar nooit vanaf gaan komen. Niet zolang er hele bevolkingsgroepen zijn die hun idealen niet verwezenlijkt zien en dit als een middel zien om toch zover te komen.

En over die idealen is niet altijd te praten, want ze liggen mijlenver van wat anderen weer willen.

En schakel je de ene terroristische cel uit, dan staat de volgende weer direct op. Het is helaas niet allemaal uit te praten en goed te maken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 12:49

En dit ga je dan ook weer krijgen. Dat het conflict in landen duizenden kilometers verderop ook gaat spelen.

https://twitter.com/JewishNewsUK/status ... 1369774293

De joden in Nederland en Belgie zijn inmiddels ook doodsbang. In dat licht begrijp ik dan ook niet dat Nederland zo nodig partij moet kiezen. Zowel Joodse als Palestijnse Nederlanders maken zich evengrote zorgen om hun familieleden daar.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 12:59

Omdat de Nederlandse regering net als half Europa achter de VS aanhobbelt, en de VS de grootste bondgenoot van Israel is. Kaartje rond de internationale erkenning van Palestina is wat dat betreft vrij duidelijk.

Een redelijk deel van de Nederlanders vindt volgens mij dat er geen partij gekozen moet worden, dat zie ik in deze thread ook regelmatig terug.

Afbeelding

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 14:57

Snadrem schreef:
Ik vrees dat terrorisme iets is waar we allemaal dolgraag vanaf willen, maar nooit vanaf gaan komen. Niet zolang er hele bevolkingsgroepen zijn die hun idealen niet verwezenlijkt zien en dit als een middel zien om toch zover te komen.

En over die idealen is niet altijd te praten, want ze liggen mijlenver van wat anderen weer willen.

En schakel je de ene terroristische cel uit, dan staat de volgende weer direct op. Het is helaas niet allemaal uit te praten en goed te maken.

Dat denk ik ook.
Ik denk dat je beter in kunt zetten op goede leefomstandigheden voor burgers, een eerlijke verdeling in de wereld en klimaatrechtvaardigheid.

Exitium: wat laat dat kaartje precies zien?

De positie van joden is natuurlijk ook heel moeilijk en kwetsbaar. Antisemitisme is niet voorbehouden aan moslims.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 15:06

Nikass schreef:

Exitium schreef:
Kaartje rond de internationale erkenning van Palestina

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 15:14

Exitium schreef:
Omdat de Nederlandse regering net als half Europa achter de VS aanhobbelt, en de VS de grootste bondgenoot van Israel is. Kaartje rond de internationale erkenning van Palestina is wat dat betreft vrij duidelijk.

Een redelijk deel van de Nederlanders vindt volgens mij dat er geen partij gekozen moet worden, dat zie ik in deze thread ook regelmatig terug.

[ [url=m/JXQpr9.webp]Afbeelding[/url] ]

Welke landen in de wereld erkennen Israël ? Is dat het grijze gedeelte van deze wereldkaart?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 15:14

Exitium schreef:
Nikass schreef:

Exitium schreef:
Kaartje rond de internationale erkenning van Palestina

Ok sorry had ik overheen gekeken

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 15:20

juval schreef:
Exitium schreef:

[ [url=m/JXQpr9.webp]Afbeelding[/url] ]

Welke landen in de wereld erkennen Israël ? Is dat het grijze gedeelte van deze wereldkaart?

Nee, dat is dit kaartje. Grijs heeft nooit erkend, bruin heeft erkenning ingetrokken en oranje heeft de banden met Israel verbroken

Afbeelding

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 15:34

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 16:03

Exitium schreef:

Hangt er denk ik vanaf wat je verstaat onder conflict.
Als dat inhoudt de Palestijns-Israëlische kwestie an sich, denk ik dat je gelijk hebt.
Als het gaat om de aanvallen van Hamas hoor ik toch wel veel afkeuring.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 16:06

Nikass schreef:
https://npokennis.nl/longread/7579/waar ... l-gesticht

Toegankelijk te lezen achtergrond informatie over het conflict.

Exitium: klopt het dat ik Egypte in het grijs zie? Egypte heeft Israël toch wel erkend?

Haal je Egypte en Libië niet door elkaar? :P

mysa schreef:
Exitium schreef:

Hangt er denk ik vanaf wat je verstaat onder conflict.
Als dat inhoudt de Palestijns-Israëlische kwestie an sich, denk ik dat je gelijk hebt.
Als het gaat om de aanvallen van Hamas hoor ik toch wel veel afkeuring.

Ik bedoel het geheel. De meesten, zo niet iedereen, keurt de aanvallen af, maar hetzelfde geldt rond het blokkeren van de voedsel- en watervoorziening, of met het doorgaan van het bouwen van illegale nederzettingen eerder bijvoorbeeld.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 16:09

Hoe erg ik de aanval ook afkeur, het blokkeren van voedsel, water en electriciteit naar de gaza is in feite gewoon indirecte eliminatie van burgers die geen kant op kunnen. Ik hoop dat daar ingegrepen gaat worden.
Die zijn geboren in een soort openlucht gevangenis.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 16:11

Maar waarom hebben ze na jaren met enorme geld stromen nog steeds niet hun eigen infrastructuur gemaakt...

Zijn ze nog afhankelijk van stroom en water...

Nogmaals omdat al die.miljarden niet bij de burgers kwamen..