Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Pareltjes schreef:jannico schreef:Dat een dierenarts van de vorige generaties "goed in de slappe was" zitten zegt me helemaal niks. Ze hebben kunnen profiteren van al die zaken waar hun generatie ongeacht beroep van heeft kunnen profiteren: Goedkope woningen, Goedkope studie etc.
We hebben het niet slecht.. Maar omgerekend naar uren en impact is het "loon" echt een schijntje..
Ik vind het erg simplistisch te stellen dat dierenarts vroeger het makkelijker hadden. Ze zorgden voor een lagere overhead geen peperdure gebouwen, auto’s of apparaten. Ze investeerde in kennis in hun kop. Mijn dierenarts is 20 jaar geleden begonnen in zn garage, roldeur omhoog en gaan. Stond je daar met je hengst in een garage... Niet chique maar de man was steengoed. Mij een zorg, betaal liever niet voor al die opschmuck. Nu heeft hij een mooie maar simpele praktijk. Geen gouden kroonluchters maar effectief. Daardoor blijft zijn zorg betaalbaar terwijl zijn inkomsten er niet minder om zijn.
40 jaar geleden hoorde je DA’s niet doormauwen over nacht en avonddiensten. Van hun partner wisten ze dat ze er een moesten zoeken als een “ zelfstandig artsen vrouw “. Ook de huisartsen trouwens. Maar wat een onzin, goedkope huizen, goedkope studie. Alles was gewoon in verhouding tot nu de geldwaarde van toen. Toen waren andere zaken vele malen duurder dan nu. Nu is het de vastgoedsector. Maar het was toen een dure elitaire opleiding.
Wat er is veranderd is dat veel jonge dierenartsen het vak uitsluitend als werk/ baan zien. Voor de oude generatie is het way of life, hun natuurlijk habitat. Dat voel je terug in de zorg die ze leveren. Nee ik kan ook hen niet om 23.00 savonds bellen voor een bloeduitslag. Als moderne dierenarts moet je helaas je klanten goed opvoeden. Omdat het fatsoen bij sommige klanten schittert door afwezigheid...
Lughnassadh schreef:Thorio, ik denk dat dat een teken is van de huidige maatschappij. Mensen moeten dringend opgevoed worden. En leren dat niet alles 24/7 kan en moet. Dat je soms ook af kan wachten. Dat je zelf ook kan onderwijzen oef wanneer is iets spoed. Is geen hogere wiskunde. De keren dat ik voor spoed belde in meer dan 20 jaar is op 1 hand te tellen. En dan was het ook spoed. Bellen mensen ten onrechte, breng het ze maar in rekening. Dan wil ik nog wel eens zien of mensen niet ineens heel snel in staat zijn af te wachten of iets meer te leren over wat en wanneer iets te doen als een dier ziek is/wordt.
Lughnassadh schreef:Thorio, ik denk dat dat een teken is van de huidige maatschappij. Mensen moeten dringend opgevoed worden. En leren dat niet alles 24/7 kan en moet. Dat je soms ook af kan wachten. Dat je zelf ook kan onderwijzen oef wanneer is iets spoed. Is geen hogere wiskunde. De keren dat ik voor spoed belde in meer dan 20 jaar is op 1 hand te tellen. En dan was het ook spoed. Bellen mensen ten onrechte, breng het ze maar in rekening. Dan wil ik nog wel eens zien of mensen niet ineens heel snel in staat zijn af te wachten of iets meer te leren over wat en wanneer iets te doen als een dier ziek is/wordt.
Pareltjes schreef:Je weet als DA toch dat je je ziel aan de duivel verkoopt? Dit is precies wat ik bedoel. Ze willen het allemaal NU, geduld is ver te zoeken. Daar spelen investeerders exact op in..
future_vet schreef:Pareltjes schreef:Je weet als DA toch dat je je ziel aan de duivel verkoopt? Dit is precies wat ik bedoel. Ze willen het allemaal NU, geduld is ver te zoeken. Daar spelen investeerders exact op in..
Nou zeg dat is ook wel alle DA van een keten over één kam scheren.
Ik heb wel voor Evidensia gekozen omdat ik binnen Evidensia veel makkelijker nascholing kan krijgen.
En ook omdat ze aangesloten zijn bij CAO.
Andere praktijk waar ik ooit begon was dat niet en dat was op t begin kwa salaris misschien gunstiger maar groeide niet zo goed mee als nu met cao is vastgesteld. Cao is namelijk niet bindend als je praktijk niet aangesloten is.
Ik voel geen enkele druk van mijn werkgever om zorg te leveren waar ik niet achter sta.
Mijn klanten kring is 60% oudere dieren. Daar kijk ik altijd naar kwaliteit van leven. En geloof mij bij mijn dagelijks werkzaamheden is zeker 10% afscheid nemen van dieren. Liever te vroeg dan een uur te laat. Maar het gebeurt ook dat ik er niet achter kan staan en dan doe ik het niet. Omdat de inschatting van eigenaren niet klopt. Of omdat er een simpele behandeling (zoals pijnstiller bij artrose) niet is geprobeerd. En geloof mij als ik ze een week later dan bel zijn ze zo opgelucht dat er toch weer stukje kwaliteit terug is.
En vergeet niet dat de ene eigenaar de andere niet is.Sommige willen alles uit de kast halen. Ik geef ze altijd de mogelijkheden mee.
josien_m_ schreef:Het is inderdaad een zorgelijke ontwikkeling. Maar die heeft in andere sectoren ook plaatsgevonden. Kijk maar naar de boodschappen: vooral grote supermarkten en de kleine dorpskruideniers redden het bijna nergens. Wij willen meer voor minder geld. En dat lukt. Maar dan de winkelier of de dierenarts daarvan de schuld geven, klopt niet. Wij krijgen wat we verdienen, gedeeltelijk dan. Het is toch bijzonder om te zeggen dat 3 kwartier rijden te veel is voor een zieke kat/cavia wat dan ook? Is het al niet wonderbaarlijk dat er hulp mogelijk is buiten kantooruren? Dat het verder rijden is of moeilijker is voor ons, maar het bestaat! Daar mag je best dankbaar voor zijn. Voor medische hulp aan mensen geldt hetzelfde, je moet verder, meer zelf regelen en je vertrouwde arts is het niet. Dat is natuurlijk ook spijtig. Maar ook zij krijgen te veel oproepen voor iets wat best wachten kan. Ook op bokt lees ik vaak genoeg: bel maar want hij/zij wordt ervoor betaald. Dat is zijn werk. Maar ja, een rekening voor een telefonisch overleg heb ik nog nooit gezien. Dus hoezo dan betaald? Het is gewoon een heel lastig vraagstuk: verdere ontwikkelingen vragen grote investeringen in b.v. apparatuur, maar die moet je dan wel kunnen gebruiken anders is het niet te betalen.
Dus wat willen we precies van de dierenarts?
jannico schreef:Pareltjes schreef:
Ik vind het erg simplistisch te stellen dat dierenarts vroeger het makkelijker hadden. Ze zorgden voor een lagere overhead geen peperdure gebouwen, auto’s of apparaten. Ze investeerde in kennis in hun kop. Mijn dierenarts is 20 jaar geleden begonnen in zn garage, roldeur omhoog en gaan. Stond je daar met je hengst in een garage... Niet chique maar de man was steengoed. Mij een zorg, betaal liever niet voor al die opschmuck. Nu heeft hij een mooie maar simpele praktijk. Geen gouden kroonluchters maar effectief. Daardoor blijft zijn zorg betaalbaar terwijl zijn inkomsten er niet minder om zijn.
40 jaar geleden hoorde je DA’s niet doormauwen over nacht en avonddiensten. Van hun partner wisten ze dat ze er een moesten zoeken als een “ zelfstandig artsen vrouw “. Ook de huisartsen trouwens. Maar wat een onzin, goedkope huizen, goedkope studie. Alles was gewoon in verhouding tot nu de geldwaarde van toen. Toen waren andere zaken vele malen duurder dan nu. Nu is het de vastgoedsector. Maar het was toen een dure elitaire opleiding.
Wat er is veranderd is dat veel jonge dierenartsen het vak uitsluitend als werk/ baan zien. Voor de oude generatie is het way of life, hun natuurlijk habitat. Dat voel je terug in de zorg die ze leveren. Nee ik kan ook hen niet om 23.00 savonds bellen voor een bloeduitslag. Als moderne dierenarts moet je helaas je klanten goed opvoeden. Omdat het fatsoen bij sommige klanten schittert door afwezigheid...
Ik zeg niet dat ze het makkelijk hadden of niet hard werkten..
Dat je van mening bent dat alles in verhouding stond vroeger is eerder een indicatie van inzicht in de realiteit dan iets anders.. Wat leesvoer.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... eninkomens
Studeren koste in 1980 ongeveer 500 gulden per college jaar..
(bron) https://www.parool.nl/voorpagina/basisb ... oogle.com/
Omgerekend zou dat nu 603 euro zijn.. (bron https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/ ... toen-en-nu) Een steiging van 165% College geld voor 2024/2025 is 2500.....
Basis beurs was vroegah tussen de 240 euro en 475 euro ik laat je zelf maar even googlen wat dat vandaag de dag nog is.. Laten we de immer stijgende studie schulden nog even buiten beschouwing.
Voordat je het hebt over "mauwen" is het handig om je zelf in te lezen.
VuurVleugels schreef:Ik zag net een auto van Evidensia op het terrein van Universiteit Utrecht. Ik heb wat gegoogled en op een artikel in Vetscience na (https://www.uu.nl/achtergrond/investeren-in-jong-talent) zie ik geen directe samenwerking. Maar geen idee wat die auto hier anders zou doen, het was ook bij een collegegebouw en niet de kliniek zelf. Als er wel een soort samenwerking is kan dat problematisch zijn natuurlijk, dan worden studenten nog voor het afstuderen al een bepaalde richting op genugded lijkt me? Of gaat dat toch te veel richting complottheorieën?
VuurVleugels schreef:Ik zag net een auto van Evidensia op het terrein van Universiteit Utrecht. Ik heb wat gegoogled en op een artikel in Vetscience na (https://www.uu.nl/achtergrond/investeren-in-jong-talent) zie ik geen directe samenwerking. Maar geen idee wat die auto hier anders zou doen, het was ook bij een collegegebouw en niet de kliniek zelf. Als er wel een soort samenwerking is kan dat problematisch zijn natuurlijk, dan worden studenten nog voor het afstuderen al een bepaalde richting op genugded lijkt me? Of gaat dat toch te veel richting complottheorieën?
VogeltjeM schreef:Maar het is echt een way of life die je moet willen (je zaak centraal; en ook een maatschap is zeker niet zaligmakend zie ik om ons heen). En ik denk dat steeds minder mensen dit willen.
Needje schreef:Het gaat om lang rijden met een dier dat in nood is josien_m_. Dan kan eerst nog een half uur moeten rijden wel het verschil tussen leven en dood maken soms.
Het maakt mij niet uit naar welke DA ik moet bij nood, als deze maar in de buurt is. En dat is dus nu vaak het probleem. Alles in de buurt is dicht en alleen een ruim half uur autorijden verder heeft nooddienst.
Dan heb ik nog geluk dat ik gewoon een auto heb. Heb je dat niet dan hang je al.
Voor reguliere zorg van mijn kat rij ik als het moet door heel Nederland heen. Dat is het probleem niet.
BigOne schreef:Ik wil nog even op onderstaand stukje reageren:
__________\
Geloof me mensen die om 23:00 nog bellen voor niet spoed gerelateerde bloeduitslagen.. Schering en inslag. Of om 22:00 nog even een afspraak voor de volgende ochtend willen regelen en dan boos zijn dat dit niet kan.. Mensen behandelen de dierenarts bijna als een bezitting.
Mijn dierenarts draait al 30 jaar alleen de praktijk. Zij heeft twee telefoonnummers , praktijk is bereikbaar van half 9 tot 17.00 daarbuiten alleen voor echte spoedgevallen via andere nummer. Daar wordt zo goed als geen misbruik van gemaakt vertelde ze me vorige week nog.
Dus klanten opvoeden voor bovenstaande lijkt me goed want dan hoef je ook niet je te ergeren dat je voor een bloed uitslag om 23.00 wordt gebeld. Ga er vanuit dat jullie ook een spoed nummer hebben.
GaelleS schreef:Beseffen jullie dat 40 jaar geleden ook niet iedereen een telefoon had? 30 jaar geleden ook niet. 20 jaar geleden begon dat pas.
Voorbeelden uit de praktijk:
Om 2u snachts gebeld worden om ontwormadvies.
Om 5u snachts gebeld worden om voedingsadvies.
Politie belt nu regelmatig snachts om chip nummer op te zoeken van een gevonden hond. Echt al heel vaak gehad. Is gemakkelijker om hond bij mensen aan de deur af te zetten vs. Bijhouden en volgende dag te gaan of naar het asiel te brengen
Om 7u50 gebeld worden, voor iets dat geen spoed was terwijl ik die dag van 9u sochtends tot 2u snachts gewerkt had. Een afspraak om 9u was niet vroeg genoeg, mevr moest gaan werken. Of ze niet tijdens de spoed kon komen. Ik dtel voor 8u30 (40 min later dus :p). Hoor ik haar vent roepen op de achtergrond "dat als ik niet wil werken ze wel ergens anders gingen gaan" . Ze hebben geen fiets idee. Ik heb afgelegd rn ze succes gewenst. 1. Andere DA moet al opnemen, en ze nog vroeger dan 8u30 behandelen? LOL. Hebben vooral zichzelf gekloot maar ik ben wel weer wakker.
Hoe de dierenartsen van AniCura en ketens zijn, hangt imo vooral af van de persoon zelf en niet van de keten.
Er zullen goeie en slechte zijn die met of zonder keten werken.
Een keten gaat ook enkel praktijk opkopen als die daarna nog gaat verdienen hoor. Dus als de oude DA als enkeling stopt kan die zijn praktijk niet verkopen. Dan zou de keten al een nieuwe persoon moeten hebben die daar wil werken. Alleen?
Ze kopen liefst dingen die rendabel zijn en toekomst hebben. Niet een praktijk die stopt waar dan al niemand komt werken?
Als recenter afgestudeerde DA vind ik echo/rx/bloedname erg handig. In begin gebruikte ik vnl. de RX meer. Nu kan ik veel beter een inschatting maken wat al dan niet nodig is en waarmee ik snelst een diagnose kan stellen om de kosten te beperken. Hoevel rxen en echos ik maak beinvloedt mijn loon niet, dus why the fiets zou ik 5 nutteloze onderzoeken gaan doen?