Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 10:33

Zou wel gaaf zijn als die zonne-auto's zoals die Aptera er zouden komen. Gewoon een compact en praktisch wagentje voor een betaalbare prijs, daar moet toch zeker enorm veel vraag naar gaan zijn...? Waarom heeft Musk zoiets nog niet gemaakt dan eigenlijk...?

Hier al jaren zonnepanelen en er dit jaar nog een ander dakvlak aan toegevoegd. Twee oude auto's die allebei kapot gingen. We hebben er 1 laten repareren en de ander vervangen door een lease EV Peugeotje. Wilden / konden geen nieuwe kopen. Man aan het rekenen geslagen en besloten om te gaan leasen om de komende jaren even te overbruggen en te zien wat er verder voor ontwikkelingen zouden komen.

Fijn autootje, zelfs mee op vakantie geweest 2 weken geleden. Prima te doen met snellaadpunten +:)+
Ik vind het wel leuk hoor, te weten dat je "gratis" rijdt op je eigen zonne energie :j

Gisteren is hier een slimme meter geplaatst.
Nu nog uitzoeken hoe verder, met welke energie maatschappij enzo.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 10:35

pmarena schreef:
Zou wel gaaf zijn als die zonne-auto's zoals die Aptera er zouden komen. Gewoon een compact en praktisch wagentje voor een betaalbare prijs, daar moet toch zeker enorm veel vraag naar gaan zijn...? Waarom heeft Musk zoiets nog niet gemaakt dan eigenlijk...?

Hier al jaren zonnepanelen en er dit jaar nog een ander dakvlak aan toegevoegd. Twee oude auto's die allebei kapot gingen. We hebben er 1 laten repareren en de ander vervangen door een lease EV Peugeotje. Wilden / konden geen nieuwe kopen. Man aan het rekenen geslagen en besloten om te gaan leasen om de komende jaren even te overbruggen en te zien wat er verder voor ontwikkelingen zouden komen.

Fijn autootje, zelfs mee op vakantie geweest 2 weken geleden. Prima te doen met snellaadpunten +:)+
Ik vind het wel leuk hoor, te weten dat je "gratis" rijdt op je eigen zonne energie :j

Gisteren is hier een slimme meter geplaatst.
Nu nog uitzoeken hoe verder, met welke energie maatschappij enzo.

Omdat zijn Tesla's meer dan genoeg opleveren en Space X en Twitter interessanter zijn voor hem :P.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 10:36

Mijn zwager heeft toevallig nu ook een lease 208 (?)
Die rijden veel kilometers dat ze met de brandstof de lease er zo ongeveer al uit zouden hebben.

Zou ik nog op mijn oude werkplek hebben gewerkt zou ik dat zeker ook overwogen hebben.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 10:38

Die Peugeots zijn ook leuk :j

Zo hebben mijn ouders kort geleden een oud model elektrische Renault ZOE gekocht, voor 6000 euro. Met 100km in de winter en 150 in de zomer is dat ding perfect voor woon-werkverkeer en boodschappen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 10:42

Ja precies, dat is het idee :j

Ik vind dat leasen echt aanvoelen als geld weggooien.... maar als je gaat rekenen dat je geen aankoopbedrag hebt. Geen onderhoud. Geen reparaties. Geen verzekering. Geen wegenbelasting. En geen tankkosten...

Kijk je moet natuurlijk wel investeren in zonnepanelen en een laadpaal. Maar het verdient dan toch best snel terug :)

Mijn man wilde eigenlijk de Volvo EV. Omdat dat een hele mooie auto is, en ook mag trekken :j
Maarja dat is een gevalletje Ik wil een Volvo. Net als mijn vader.

Die wilde ook altijd een Volvo :')

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 11:28

8nnemiek schreef:

Zo hebben mijn ouders kort geleden een oud model elektrische Renault ZOE gekocht, voor 6000 euro. Met 100km in de winter en 150 in de zomer is dat ding perfect voor woon-werkverkeer en boodschappen.

behalve dan dat je weer een accu mag huren met bijbehorende kosten. Hadden ze ook een peugot 107 kunnen kopen op benzine. Dan ben je goedkoper uit.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 11:29

pmarena schreef:

Ik vind dat leasen echt aanvoelen als geld weggooien.... maar als je gaat rekenen dat je geen aankoopbedrag hebt. Geen onderhoud. Geen reparaties. Geen verzekering. Geen wegenbelasting. En geen tankkosten...

Kijk je moet natuurlijk wel investeren in zonnepanelen en een laadpaal. Maar het verdient dan toch best snel terug :)

Mijn man wilde eigenlijk de Volvo EV. Omdat dat een hele mooie auto is, en ook mag trekken :j

Het is ook geld weggooien. Alleen je kan een nieuwe auto rijden.

De leasemaatschappijen verdienen er goed aan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 11:29

robert45 schreef:
8nnemiek schreef:

behalve dan dat je weer een accu mag huren met bijbehorende kosten. Hadden ze ook een peugot 107 kunnen kopen op benzine. Dan ben je goedkoper uit.

Nee hoor, de accu is afgekocht. Als er bij de oudere modellen nog een huuraccu zit kun je die voor zo’n 1000 euro overkopen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 11:34

pmarena schreef:
Gewoon een compact en praktisch wagentje voor een betaalbare prijs, daar moet toch zeker enorm veel vraag naar gaan zijn...? Waarom heeft Musk zoiets nog niet gemaakt dan eigenlijk...?

Past zijn ego niet in.

Mars

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 12:06

Ik denk idd dat zulke praktische en relatief goedkopere wagentjes niet 'sexy' genoeg zijn voor figuren als Musk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 12:23

Dat, en ik denk dat Amerika gewoon niet klaar is voor kleine, praktische auto's, dat verkoopt daar niet. Dat moet allemaal groot, groter, grootst. Daar noemen ze een Tesla model 3 al klein :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 12:26

De afstanden die gereden moeten worden zijn in Amerika ook stukken groter. Als jij voor een week boodschappen moet doen 50 km verderop, heb je niks aan een kleine auto.

Los van het groot, groter, grootst moeten, want dat is idd ook een dingetje :)).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 12:38

waarom moet Musk dat doen :? Dat kan iemand anders toch ook doen?
Blijkbaar is er markt voor Tesla's want er rijden er genoeg.. (ik vind ze gewoon niet zo mooi :o )
Een model 3 is net zo duur als een kia nero toch?

Ik vind 8500 euro nog steeds wel heul veul geld.. :o

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 12:53

Ik ook. Heeft nog geen een auto hier ooit gekost...
En tuf met die van mij toch weer 11 jaar rond

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 13:53

robert45 schreef:
pmarena schreef:

Mwoah, dat "nieuwe auto" maakt ons niet veel uit. We hadden een auto van 2006 en van 2010, allebei tweedehands gekocht. Maar niet meer hoeven tanken, plus niet meer alle bijkomende kosten van een auto in eigen bezit.... (en dan hebben we het nog niet eens over het scenario van meermaals dure reparaties als je pech hebt) bij een goedkoop lease autootje blijk je dat aardig tegen elkaar weg te kunnen strepen :)

Maar ik zou dan ook nooit een dure / grote / luxe lease auto willen. Ik ben daar te vrekkig voor denk ik, wij zochten echt onder de 450 euro per maand en dan is de keuze ook niet zo ruim, ook weer een voordeel :')

Mijn ouders hebben 2 weken geleden een nieuwe auto besteld. De oude hadden ze 15 jaar geleden nieuw gekocht. Ze hebben nu zo'n model dat iets van 45km elektrisch kan en de rest gewoon tanken. Volledig elektrisch zag mijn vader (nog) niet zitten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 15:45

pmarena schreef:
robert45 schreef:

Mwoah, dat "nieuwe auto" maakt ons niet veel uit. We hadden een auto van 2006 en van 2010, allebei tweedehands gekocht. Maar niet meer hoeven tanken, plus niet meer alle bijkomende kosten van een auto in eigen bezit.... (en dan hebben we het nog niet eens over het scenario van meermaals dure reparaties als je pech hebt) bij een goedkoop lease autootje blijk je dat aardig tegen elkaar weg te kunnen strepen :)

Maar ik zou dan ook nooit een dure / grote / luxe lease auto willen. Ik ben daar te vrekkig voor denk ik, wij zochten echt onder de 450 euro per maand en dan is de keuze ook niet zo ruim, ook weer een voordeel :')

Mijn ouders hebben 2 weken geleden een nieuwe auto besteld. De oude hadden ze 15 jaar geleden nieuw gekocht. Ze hebben nu zo'n model dat iets van 45km elektrisch kan en de rest gewoon tanken. Volledig elektrisch zag mijn vader (nog) niet zitten.

Maar kun je uit de voeten met de km?
Het is allemaal best goed, zolang je in het straatje past maar als je 20k op jaarbasis rijdt, wordt het een ander verhaal.
Ik krijg voor de Volvo niks meer; 1000 euro voor de moeite, of zo, maar ik moet wel 15k ophoesten wil ik iets elektrisch kopen wat enigzins bruikbaar is voor mijn doel.
Weet je hoe lang ik die Volvo kan blijven rijden voor 15k?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 16:15

Ja de kms moeten prima lukken :j En de bijbetaling valt ook wel mee als we er iets overheen gaan.
En we hebben ook de Jazz nog :)

Nou nee ik heb geen idee hoe lang je de Volvo kan blijven rijden voor 15k. Dat vonden wij ook wel het fijne aan het leasen, dat je van die onzekerheid af bent hoe lang een auto nog mee gaat / hoe veel kosten je nog gaat krijgen :=

Het scheelt natuurlijk wel heel veel of je zelf veel reparaties uit kan voeren.
Dan zou ik veel sneller gewoon kopen :j

Wij hebben de Yaris weggedaan en de Jazz uit 2010 gehouden. Super fijn wagentje +:)+
Had net een grote beurt en nieuwe banden gehad. Hadden het er toen nog over met de garage dat hij met zijn 2 ton op de teller vast nog wel een tonnetje erbij kon rijden. En 2 weken later wilde hij ineens niet meer schakelen toen ik weg wilde rijden bij de supermarkt...grapje van 4000 euro #)

Dan zit je ook in dubio want is die dat nog waard... ja als je na die reparatie alsnog een tijd lang er mee kan rijden wel. Maarja het kan ook zijn dat het volgende grote probleem binnen een paar maanden (of zelfs weken :x ) komt.... en we hadden toen ineens 2 auto's tegelijk met pech :=

Daar zijn we nu met 1 auto in ieder geval vanaf want met dat lease wagentje weet je zeker dat je kan rijden +:)+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 16:33

ikke schreef:
Het is allemaal best goed, zolang je in het straatje past maar als je 20k op jaarbasis rijdt, wordt het een ander verhaal.
Ik krijg voor de Volvo niks meer; 1000 euro voor de moeite, of zo, maar ik moet wel 15k ophoesten wil ik iets elektrisch kopen wat enigzins bruikbaar is voor mijn doel.

Als je er echt aan gaat rekenen dan kan dat nog eens flink tegenvallen hoe snel je aan die 15k zit :=
Wij rijden 40.000km per jaar. De vorige auto reed 1 op 18. Dat is 2222 liter op een jaar, en wat staat de E10? €2,10? Dat is al €4666 per jaar, alleen aan brandstof :=
Die 40.000km kost ons met de EV, met een gemiddeld verbruik van 12,7kWh/100km dus 5080kWh x gemiddeld €0,20 = €1016 per jaar.
€4666-€1016 = €3650 wat we per jaar besparen, alleen al aan brandstof.
Hoe meer km je rijdt, hoe gunstiger het wordt, zeker met zonnepanelen en/of een dynamisch contract.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-23 18:17

8nnemiek schreef:
ikke schreef:

Als je er echt aan gaat rekenen dan kan dat nog eens flink tegenvallen hoe snel je aan die 15k zit :=
Wij rijden 40.000km per jaar. De vorige auto reed 1 op 18. Dat is 2222 liter op een jaar, en wat staat de E10? €2,10? Dat is al €4666 per jaar, alleen aan brandstof :=
Die 40.000km kost ons met de EV, met een gemiddeld verbruik van 12,7kWh/100km dus 5080kWh x gemiddeld €0,20 = €1016 per jaar.
€4666-€1016 = €3650 wat we per jaar besparen, alleen al aan brandstof.
Hoe meer km je rijdt, hoe gunstiger het wordt, zeker met zonnepanelen en/of een dynamisch contract.

En dan heb je het verschil in onderhoud van oudere auto vs nieuwe auto nog niet meegeteld :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 19:53

Maar dat is echt een kwestie van wel of geen geluk hebben. Mijn ouders hebben die 15 jaar met hun auto alleen in het begin een groot probleem gehad dat soort van onder garantie opgelost is. Daarna geen enkel probleem eigenlijk. En onderhoud daarvoor hebben (hadden) ze een nog steeds goede vriend die zijn hele leven 1e monteur is geweest en keurmeester was, dus dat kostte ze ook alleen maar een vriendenprijsje vanwege wederzijds elkaar helpen :)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-23 20:06

pmarena schreef:
Maar dat is echt een kwestie van wel of geen geluk hebben. Mijn ouders hebben die 15 jaar met hun auto alleen in het begin een groot probleem gehad dat soort van onder garantie opgelost is. Daarna geen enkel probleem eigenlijk. En onderhoud daarvoor hebben (hadden) ze een nog steeds goede vriend die zijn hele leven 1e monteur is geweest en keurmeester was, dus dat kostte ze ook alleen maar een vriendenprijsje vanwege wederzijds elkaar helpen :)

Maar als die auto nu nog maar 1000€ waard is dan ga ik er wel vanuit dat het al een oudere auto is en/of veel kilometers heeft. Dan is de kans op duur onderhoud om hem door de APK te krijgen toch vrij groot.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 20:13

Onderhoud is wel heel verschillend inderdaad. De BMW van mijn vriend heeft ie verkocht met 305.000 op de teller en dat ding had nauwelijks problemen gehad. Op wat storingen en bougies na. Terwijl mijn Fiat 500 behoorlijk wat heeft gekost tot aan de 145.000 waarop ik em verkocht. Van de distributieriem tot een kapotte kabelboom tot iets in het schakelgeval.
Maar bij brandstofauto’s heb je natuurlijk wel elke zoveel tijd een kleine of grote beurt met allerlei vloeistoffen en filters vervangen.
Bij een EV hoeven ze alleen het interieurfilter te vervangen (en dat is zo simpel dat we het laatst zelf hebben gedaan) en eens in de zoveel jaar de 12v accu en wat remvloeistof enzo controleren.. Dat scheelt ook al veel kosten.
En veel minder bewegende onderdelen, dus ook wat minder kans dat daar iets stuk gaat.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 20:17

Kleine en grote beurt kun je zelf doen. Die vloeistoffen en de filters vervangen is niet zo boeiend.

Het wordt duur als je airco gedaan moet worden :=. Of wanneer je nieuwe banden nodig hebt ;(.

Maar ik geloof wel dat een EV goedkoper is in onderhoud, is ook logisch idd, ivm de bewegende delen. Een kapotte versnellingsbak kan met een EV ook gewoon, of iets met de draagarmen e.d.. enkel de motorproblemen heb je niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 22:03

Een versnellingsbak heeft ie niet, dus die kan ook niet stuk :)) Draagarmen wel inderdaad, en natuurlijk wat meer software, maar dat geldt ook weer voor bijna alle moderne auto's.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 22:04

8nnemiek schreef:
Een versnellingsbak heeft ie niet, dus die kan ook niet stuk :)) Draagarmen wel inderdaad, en natuurlijk wat meer software, maar dat geldt ook weer voor bijna alle moderne auto's.

Ow, heb je geen schakelbak? Of een automaatbak, of hoe dat heet :)).