Eerste aanval wolf op een mens

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Reneee

Re: Eerste aanval wolf op een mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 06:03

Wat zitten er toch een hoop dierenvrienden op Bokt 8)7

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 06:05

_Reneee schreef:
Wat zitten er toch een hoop dierenvrienden op Bokt 8)7

Want je diertjes op laten eten is vriendelijk?

:o?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 06:14

Welke versie het ook was, ik kan mij zo goed voorstellen dat die boer kwaad werd en de wolf aanviel. Geiten en schapen kunnen volwaardige huisdieren zijn.

Het is hier nog niet genoemd, maar wat een bizar toeval de achternaam (Jager) van de burgermeester.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 06:24

Sunnda schreef:
Jessix schreef:
Ik denk niet dat de wolf zijn eten verdedigde maar in het nauw zat. Logisch dat een roofdier dan aanvalt.

Punt is dat deze situatie mij niet verbaasd. Ik verwacht een vergelijkbare op de heuvelrug. Daar gaat het een keer mis met een hond en springt de eigenaar er tussenin. Iets wat bijna elke diereneigenaar zal doen. Je laat je dier niet opvreten.

De wolf is een wolf en gedraagt zich ook zo. Ik denk niet dat ze de mens zomaar zullen aanvallen of als prooi zien. Maar dit soort situaties, ik sta daar niet van te kijken..

Ik snap niet waarom de mens, zelf ook gewoon een zoogdier, zichzelf toch altijd zo'n hoge status aanmeet. Alsof een wolf denkt bij het zien van een mens;" ho Karel, dit is een mens, dat is een heel speciaal dier die ik als enige van alle dieren die ik eet absoluut niet mag aanraken". "
Factcheck: zoiets bestaat niet in de dierenwereld. De mens denkt alleen zelf dat ze uniek genoeg zijn om niet tot het standaard maal van een dier te horen. Een dier die kansen ziet pakt je gewoon. (Dieren zijn vaak wel terughoudend omdat ze weinig ervaring hebben met mensen en zoals elk gezond dier (dus ook de mens) inschat hoeveel risico je op letsel wilt lopen bij een jacht kijken ze liever eerst de kat uit de boom.
Maar als de conclusie is: ik kan dit met redelijk weinig risico af is er geen wolf of wel roofdier ook ter wereld wat denkt: nee, dit is een mens die mag/wil ik echt niet pakken.

Waar schrijf ik dat dan?

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 06:29

Ik blijf me wel verbazen dat de " strijd voor wel of niet roofdieren in Nederland zich vooral focust op de wolf.
Al staat de vos er ook al eeuwen slecht op en wordt de vos bejaagd. We zijn omringd door roofdieren in Nederland, groot en klein. Ze plunderen onze weides, kippenhokken, stallen, etc. Net als de mens doden ze om te eten en hierin zijn ze de concurrent van de mens.
Roofdieren als de wilde kat, marters, vossen, arenden, haviken, buizerds, etc.
De goudjakhals jaagt ook rond in Nederland, maar die lukt het beter om onder de radar te blijven.

Het zal altijd een moeilijke verstandhouding blijven tussen concurrenten..........
Laatst bijgewerkt door janouk op 10-07-23 06:37, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 06:30

De wolf is groot genoeg om een mens (en een paard) aan te kunnen vallen, ik denk dat dat het verschil hier maakt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 06:33

Esther_r20 schreef:
Kuggur schreef:

Wonderlijke verklaring; hoe kwam de wolf dan in de eerste plaats in die "wolfwerende omgeving ( :') )"?

Die was blijkbaar toch niet zo wolfwerend als gedacht/gehoopt

Van binnen naar buiten duidelijk wel gezien ie anders niet netjes op de politie gewacht zou hebben gok ik. :+

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 06:37

janouk schreef:
Ik blijf me wel verbazen dat de " strijd voor wel of niet roofdieren in Nederland zich vooral focust op de wolf.

Roofdieren als de wilde kat, vos, marters, vossen, haviken, buizerds, etc.

Verbaas jij je hierover?
De dieren die je noemt zijn nooit weggeweest, de wolf wel.
Die hebben we uitgeroeid omdat het toendertijd al gevaarlijk werd. Niemand van onze huidige generaties heeft ooit samen geleefd met de wolf.

En wat Prompter ook zegt, een volwassen wolf pakt prooien die vele malen groter zijn dan een paar kippetjes.

Ik snap niet dat mensen dit niet snappen.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 06:43

@onali
De andere roofdieren zijn ook eeuwen lang bejaagd door de mens geprobeerd uit te roeien etc. De Buizerd, haviken, vossen etc. Worden geschoten, vergiftigd etc. De wilde kat is ook recent pas weer terug in Nederland, net als de visarend. De aantallen haviken, buizerds etc herstelt zich pas de laatste jaren.

Ik snap de angst voor de wolf, ik kom hem ook niet graag tegen. Ik wil alleen aangeven dat we omringd zijn door roofdieren
Bezoek van een vos of marter in je kippenhok is vreselijk, net als haviken een duiventil leeghalen. Het is ook n mijn ogen niet anders dan de wolf.
Laatst bijgewerkt door janouk op 10-07-23 06:46, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 06:45

janouk schreef:
Al staat de vos er ook al eeuwen slecht op en wordt de vos bejaagd. We zijn omringd door roofdieren in Nederland, groot en klein. Ze plunderen onze weides, kippenhokken, stallen, etc. Net als de mens doden ze om te eten en hierin zijn ze de concurrent van de mens.
Roofdieren als de wilde kat, marters, vossen, arenden, haviken, buizerds, etc.
De goudjakhals jaagt ook rond in Nederland, maar die lukt het beter om onder de radar te blijven.

Het zal altijd een moeilijke verstandhouding blijven tussen concurrenten..........

Met het verschil dat wolven op grote prooien jagen, en die zijn een stuk moeilijker te beschermen dan een toom kippen, of een ren met konijnen. Komt bij dat een wolf een mens kan doden (waarmee ik niet wil zeggen dat het dat ook doet, trouwens), dat zie ik een marter niet zo snel doen. En een groot roofdier is nieuw, dat kennen we niet.

Ik vind niet dat wolven verjaagd moeten worden of standaard maar afgeschoten, enkel omdat ze er zijn. Echter vind ik ook niet dat het maar lekker in het rond mag jagen op huisdieren van mensen :).

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 06:50

Eens san87 ik vind het lastig en dubbel. Mijn passie zijn de roofvogels en uilen in mijn omgeving, maar hun jacht op de dieren vind ik naar om te zien. En ik bescherm mijn huisdieren tegen de vossen en de roofvogels.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 06:57

janouk schreef:
@onali
De andere roofdieren zijn ook eeuwen lang bejaagd door de mens geprobeerd uit te roeien etc. De Buizerd, haviken, vossen etc. Worden geschoten, vergiftigd etc. De wilde kat is ook recent pas weer terug in Nederland, net als de visarend. De aantallen haviken, buizerds etc herstelt zich pas de laatste jaren.

Ik snap de angst voor de wolf, ik kom hem ook niet graag tegen. Ik wil alleen aangeven dat we omringd zijn door roofdieren
Bezoek van een vos of marter in je kippenhok is vreselijk, net als haviken een duiventil leeghalen. Het is ook n mijn ogen niet anders dan de wolf.

Klopt, daarom heb ik ook geen kippen meer. Hierna neem ik ook geen paarden meer, maar deze heb ik nu nog.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 07:47

lies schreef:
Er worden elk jaar in Nederland 150000 mensen gebeten door honden. Dat je agressieve honden in laat slapen vind ik volkomen begrijpelijk, maar om nu na 1 (!) bijtincident met een wolf (die in zich wellicht in het nauw gedreven voelde) gelijk in een kramp te schieten dat ze allemaal dood moeten, vind ik persoonlijk wat overdreven. Dat deze wolf is doodgeschoten kan ik op zich wel begrijpen trouwens. De situatie was ongewoon (gelukkig) en er zijn geen redenen om te denken dat dit nu opeens vaker gaat gebeuren.

Ben overigens echt niet blij met de wolf, vind het op zijn zachtst gezegd niet handig met paarden die 24/7 buiten staan, maar ze hoeven ook niet allemaal dood wat mij betreft..

Eens hoor. Ik vind het wat anders als een wolf uit 't niets aanvalt, in deze situatie is het wat meer te verwachten. Neemt niet weg dat ik alle reacties heel goed begrijp van iedereen. Van de boer, en besluit van de burgemeester. Ik was ook met hooivork en toeters en bellen erop af gevlogen waarschijnlijk, niet nadenkend over het gevaar maar uit oerinstinct om m'n dieren te beschermen. Heel zuur dat zo'n raster dan opeens wel werkt en dat dit de uitkomst is geworden... En in Drenthe z dit wellicht nog eens gebeuren door de prooivoorkeur die de wolven daar hebben...

Ik ben benieuwd naar 't vervolg. Als die aanklachten vind ik dan echt weer overdreven en ik hoop dat de beste man en z'n gezin niet door idioten wordt lastig gevallen. Ik ben er bang voor in ons verknipte land waar het alles of niets moet zijn...

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 07:47

Hoppa, gisteren schreef ik nog dat ik hoopte dat de burgemeester en boer niet belaagd zouden worden en voila, het is al zo ver.

“Aangifte tegen burgemeester en boer”,
https://www.hln.be/buitenland/aangifte- ... ~a86684c3/
(Bron: Het Laatste Nieuws)

De wereld op zijn kop.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 07:49

janouk schreef:
Eens san87 ik vind het lastig en dubbel. Mijn passie zijn de roofvogels en uilen in mijn omgeving, maar hun jacht op de dieren vind ik naar om te zien. En ik bescherm mijn huisdieren tegen de vossen en de roofvogels.

En die bescherming is best goed voor elkaar te krijgen met wel 90% of meer garantie dat je afdoende beschermd. Dat lukt echter tegen een hongerige wolf niet. Vandaar dat ik zo anders sta tegen wolven.
Uiteraard eten veel diersoorten andere dieren. Ik eet ook dieren maar dat wil niet zeggen dat ik mijn dieren (die niet voor slachtdieren gehouden worden) vermoord wil zien worden op eigen terrein. Laat staan ze vele uren binnen op te moeten sluiten terwijl ze aan 24/7 buiten gewend zijn al jarenlang (en gelukkig nu nog steeds, hier nog geen wolven)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 07:52

Waar ik nog wel meeste moeite mee heb is dat die wolven experts allemaal riepen dat je een wolf zo moet verjagen. Nu doet iemand het met deze afloop die geheel logisch is en gaan ze aanklachten indienen. ...
Ik wacht af tot de eerste kudde bewakingshonden in NL een wolf vermoorden. Wedden dat die eigenaar ook een proces te wachten staat??

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 07:56

janouk schreef:
@onali

Nogmaals, de formaten van die roofdieren boezemen weinig mensen angst in.
Je kippen en konijnen moest je vanwege de gevaren voor hun ook altijd al beschermen en zeker gezien hun omvang en leefruimte ook prima te doen.

Ik ben echt niet bang dat een zeearend met mijn shetlander wegvliegt, of een marter hem achterna zit in de paddock.
Ik ben echter wel bang dat een wolf mijn shetlanders pakt, of ik kom hem tegen tijdens een wandeling in het bos.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 08:04

Esther_r20 schreef:
Wat ik begreep is dat de wolf in een wolfwerende omgeving is gekomen en daar een schaap als prooi wilde hebben. De boer zag dat en wilde de wolf wegjagen, maar die kon niet vluchten door de wolfwerende hekken. En als je dan als wolf opgejaagd wordt met oa een hooivork kan je maar 1 ding doen en dat is verdedigen dmv bijten

Als het echt een aanval was van de wolf uit zouden de verwondingen niet alleen aan een hand zijn

Dit inderdaad.
Maar het is voor de anti wolf mensen natuurlijk DE bevestiging dat de wolf gevaarlijk is en in Nederland niet thuishoort. Dus het komt hen eigenlijk wel goed uit.

Een serieus beleid zou welkom zijn, maar dat zal wellicht voorlopig niet lukken met een demissionair kabinet.

De wolf was gaan liggen van vermoeidheid. Maar werd toch doodgeschoten. Dat vind ik dan weer totaal onnodig. Waarom niet verdoven en elders uitzetten? Duurde lang voordat de politie er was, dus dat had ook wel geregeld kunnen worden.
Overigens, een wolf die gaat liggen, in zo'n stressvolle situatie, dat heb ik een pittbull nou nog nooit zien doen. Dus ja, misschien moet je "gevaarlijk" in het juiste perspectief plaatsen.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 08:06

Inderdaad, dat laatste. Ik snap echt dat besluit om de wolf te doden niet!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 08:08

Het overleg 'wat te doen' duurde 2 uur, ook een pitbull was dan gaan liggen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 08:16

mysa schreef:

Omdat een dier een mens heeft aangevallen? En omdat het dus ook gaat om het feit dat een onschuldig persoon gewond is geraakt.

Zou je ook zo reageren als een pitbull een mens aan had gevallen?

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 08:32

Ja Purny, wel als die mens de pitbull aanviel met een hooivork. Volkomen normale reactie van een dier.
(en ik snap prima dat die boer de wolf aanviel)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 08:33

Lukasje schreef:
Hoppa, gisteren schreef ik nog dat ik hoopte dat de burgemeester en boer niet belaagd zouden worden en voila, het is al zo ver.

“Aangifte tegen burgemeester en boer”,
https://www.hln.be/buitenland/aangifte- ... ~a86684c3/
(Bron: Het Laatste Nieuws)

De wereld op zijn kop.

Aangifte doen is wat anders dan belagen.
Belagen:Overtreding door een persoon op de openbare weg in zijn vrijheid te belemmeren, ... 1) Aanranden 2) Aanvallen 3) Arglistig bedreigen 4) Bedreigen 5) Bedriegen 6) Beloeren 7) Bestoken 8) Bestormen 9) Iemands leven bedreigen 10) Iemands vrijheid bedreigen ...

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 08:35

mysa schreef:

Echt niet? Eens een wolf weet dat ie een mens kan pakken is het hek van dam. Je kunt het risico niet nemen.

Maar jongens wat een idiote wereld leven in. Wolf pakt schaap van boer, boer probeert vee te verdedigen, wolf pakt boer en de halve wereld staat op zn kop vanwege die arme wolf die de kogel krijgt. Waar zijn we mee bezig?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 08:36

mysa schreef:

Honden laat men inslapen na zo'n incident omdat kans op herhaling erg groot is door zo'n ervaring. Vind het dus niet gek dat men bij deze wolf er ook voor kiest dit te doen. Hij had nu deze ervaring en overwinning. Wat als hij daardoor brutaler wordt richting mensen?

Maarrrr wat ze ook zouden gedaan hebben, het was nooit goed geweest. Zoveel mensen zoveel meningen en ik ben blij met deze oplossing!