Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sunnda schreef:Jessix schreef:Ik denk niet dat de wolf zijn eten verdedigde maar in het nauw zat. Logisch dat een roofdier dan aanvalt.
Punt is dat deze situatie mij niet verbaasd. Ik verwacht een vergelijkbare op de heuvelrug. Daar gaat het een keer mis met een hond en springt de eigenaar er tussenin. Iets wat bijna elke diereneigenaar zal doen. Je laat je dier niet opvreten.
De wolf is een wolf en gedraagt zich ook zo. Ik denk niet dat ze de mens zomaar zullen aanvallen of als prooi zien. Maar dit soort situaties, ik sta daar niet van te kijken..
Ik snap niet waarom de mens, zelf ook gewoon een zoogdier, zichzelf toch altijd zo'n hoge status aanmeet. Alsof een wolf denkt bij het zien van een mens;" ho Karel, dit is een mens, dat is een heel speciaal dier die ik als enige van alle dieren die ik eet absoluut niet mag aanraken". "
Factcheck: zoiets bestaat niet in de dierenwereld. De mens denkt alleen zelf dat ze uniek genoeg zijn om niet tot het standaard maal van een dier te horen. Een dier die kansen ziet pakt je gewoon. (Dieren zijn vaak wel terughoudend omdat ze weinig ervaring hebben met mensen en zoals elk gezond dier (dus ook de mens) inschat hoeveel risico je op letsel wilt lopen bij een jacht kijken ze liever eerst de kat uit de boom.
Maar als de conclusie is: ik kan dit met redelijk weinig risico af is er geen wolf of wel roofdier ook ter wereld wat denkt: nee, dit is een mens die mag/wil ik echt niet pakken.
Esther_r20 schreef:Kuggur schreef:
Wonderlijke verklaring; hoe kwam de wolf dan in de eerste plaats in die "wolfwerende omgeving ()"?
Die was blijkbaar toch niet zo wolfwerend als gedacht/gehoopt
janouk schreef:Ik blijf me wel verbazen dat de " strijd voor wel of niet roofdieren in Nederland zich vooral focust op de wolf.
Roofdieren als de wilde kat, vos, marters, vossen, haviken, buizerds, etc.
janouk schreef:Ik blijf me wel verbazen dat de " strijd voor wel of niet roofdieren in Nederland zich vooral focust op de wolf.
Al staat de vos er ook al eeuwen slecht op en wordt de vos bejaagd. We zijn omringd door roofdieren in Nederland, groot en klein. Ze plunderen onze weides, kippenhokken, stallen, etc. Net als de mens doden ze om te eten en hierin zijn ze de concurrent van de mens.
Roofdieren als de wilde kat, marters, vossen, arenden, haviken, buizerds, etc.
De goudjakhals jaagt ook rond in Nederland, maar die lukt het beter om onder de radar te blijven.
Het zal altijd een moeilijke verstandhouding blijven tussen concurrenten..........
janouk schreef:@onali
De andere roofdieren zijn ook eeuwen lang bejaagd door de mens geprobeerd uit te roeien etc. De Buizerd, haviken, vossen etc. Worden geschoten, vergiftigd etc. De wilde kat is ook recent pas weer terug in Nederland, net als de visarend. De aantallen haviken, buizerds etc herstelt zich pas de laatste jaren.
Ik snap de angst voor de wolf, ik kom hem ook niet graag tegen. Ik wil alleen aangeven dat we omringd zijn door roofdieren
Bezoek van een vos of marter in je kippenhok is vreselijk, net als haviken een duiventil leeghalen. Het is ook n mijn ogen niet anders dan de wolf.
lies schreef:Er worden elk jaar in Nederland 150000 mensen gebeten door honden. Dat je agressieve honden in laat slapen vind ik volkomen begrijpelijk, maar om nu na 1 (!) bijtincident met een wolf (die in zich wellicht in het nauw gedreven voelde) gelijk in een kramp te schieten dat ze allemaal dood moeten, vind ik persoonlijk wat overdreven. Dat deze wolf is doodgeschoten kan ik op zich wel begrijpen trouwens. De situatie was ongewoon (gelukkig) en er zijn geen redenen om te denken dat dit nu opeens vaker gaat gebeuren.
Ben overigens echt niet blij met de wolf, vind het op zijn zachtst gezegd niet handig met paarden die 24/7 buiten staan, maar ze hoeven ook niet allemaal dood wat mij betreft..
janouk schreef:Eens san87 ik vind het lastig en dubbel. Mijn passie zijn de roofvogels en uilen in mijn omgeving, maar hun jacht op de dieren vind ik naar om te zien. En ik bescherm mijn huisdieren tegen de vossen en de roofvogels.
janouk schreef:@onali
De andere roofdieren zijn ook eeuwen lang bejaagd door de mens geprobeerd uit te roeien etc. De Buizerd, haviken, vossen etc. Worden geschoten, vergiftigd etc. De wilde kat is ook recent pas weer terug in Nederland, net als de visarend. De aantallen haviken, buizerds etc herstelt zich pas de laatste jaren.
Ik snap de angst voor de wolf, ik kom hem ook niet graag tegen. Ik wil alleen aangeven dat we omringd zijn door roofdieren
Bezoek van een vos of marter in je kippenhok is vreselijk, net als haviken een duiventil leeghalen. Het is ook n mijn ogen niet anders dan de wolf.
Esther_r20 schreef:Wat ik begreep is dat de wolf in een wolfwerende omgeving is gekomen en daar een schaap als prooi wilde hebben. De boer zag dat en wilde de wolf wegjagen, maar die kon niet vluchten door de wolfwerende hekken. En als je dan als wolf opgejaagd wordt met oa een hooivork kan je maar 1 ding doen en dat is verdedigen dmv bijten
Als het echt een aanval was van de wolf uit zouden de verwondingen niet alleen aan een hand zijn
Lukasje schreef:Hoppa, gisteren schreef ik nog dat ik hoopte dat de burgemeester en boer niet belaagd zouden worden en voila, het is al zo ver.
“Aangifte tegen burgemeester en boer”,
https://www.hln.be/buitenland/aangifte- ... ~a86684c3/
(Bron: Het Laatste Nieuws)
De wereld op zijn kop.
mysa schreef:Inderdaad, dat laatste. Ik snap echt dat besluit om de wolf te doden niet!
mysa schreef:Inderdaad, dat laatste. Ik snap echt dat besluit om de wolf te doden niet!