Plastic toeslag vanaf zaterdag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 16:51

Mensen met een kleine beurs die maaltijdsalades, 1-persoonsportie vul-maar-in, etc kopen, hebben een kleine beurs doordát ze kiezen voor die - vaak dure - producten.

karuna
Drukke kabouter

Re: Plastic toeslag vanaf zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 16:53

Of willen graag weggooien voorkomen en kopen liever kleine porties van niet in te vriezen spullen ipv een deel moeten weggooien omdat het overstuur gaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 16:56

karuna schreef:
Of willen graag weggooien voorkomen en kopen liever kleine porties van niet in te vriezen spullen ipv een deel moeten weggooien omdat het overstuur gaat

Dan hoort er vanaf 1 juli bij dat je voor die verspilling van plastic als consument betalen gaat.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 16:57

Kan je appelmoes eigenlijk invriezen? :o?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 16:59

foxy80 schreef:

Zelfgemaakte wel.

Ik vind het vooral heel merkwaardig dat de extra kosten in de zak van de winkels belanden, wat heeft dat dan voor zin?!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 16:59

Het is in het leven geroepen om zwerfafval te voorkomen. Alleen ik blijf erbij dat voorkom je hiermee niet. En alternatieven zijn er niet. En ik vind het dwaas om dan alleen de kleinere porties te belasten en niet de grotere. Zonder een alternatief te bieden want in de winkel uit de verpakking scheppen zal niet gewaardeerd worden ga ik van uit.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:00

karuna schreef:
Het gaat idd niet om gezond maar wel bizar dat de salade wel belast wordt en de andere maaltijden niet. De meesten worden toch thuis gegeten. Idem de kleine verpakkingen van alles. Ik mag beperkt hebben en niet dagelijks. Met de kleine verpakking gaat er niets overstuur. Met grotere verpakkingen wel dan, gewoon zonde van het voedsel dat dan wordt weggegooid en dat geldt niet alleen voor mij

Ik kom bijzonder veel verpakkingen van maaltijdsalads tegen in het park. Soms ook in een berm of sloot. Overigens moet je goed kijken om ze te vinden want mensen doen hun best het zo ver als mogelijk in de bosjes te pleuren...

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:00

foxy80 schreef:

ja maar (vries) droogt snel in, ik gebruik appelmoes in div. gerechten maar wij eten het zo los niet, dus ging dat in ijsblokvormpjes de vriezer in

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:01

Eenpersoons yorhhurt bakjes waren bij mij al taboe. Wat een vervuiling voor 3 happen en in verhouding hartstikke duur.
Maaltijdsalade is zo makkelijk zelf te maken en daarnee veel gezonder.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:01

Ik vind 't belachelijk. Lekker alles doorberekenen aan de consument. Ondertussen Idd ook al voor de hogere productprijs betalen en afvalkosten.

Als het statiegeld was, vond ik 't prima. Maar dit snap ik niet.

En ondertussen wel alle komkommers (de biologische, want logica) per stuk in plastic verpakken. Of gaan we daar straks ook nog meer voor betalen?

Ik vind het ergelijk en zorgelijk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:05

Sizzle schreef:
Eenpersoons yorhhurt bakjes waren bij mij al taboe. Wat een vervuiling voor 3 happen en in verhouding hartstikke duur.

Maar je hebt van die hele goedkope en slechte, maar hele lekkere 1 portie toetjes met slagroom en chocolade of vanille. :+ Die koop ik af en toe voor mezelf, lekker en goedkoop dus dat kan heel af en toe, en die kan je gewoon niet in een grotere verpakking krijgen.

Chips enzo zou dan ook een tax moeten krijgen, als het gaat om het afval. := En niet alleen de kleine zakjes, de grote zakken kom je ook tegen op straat.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:09

MyWishMax schreef:
Sizzle schreef:

Maar je hebt van die hele goedkope en slechte, maar hele lekkere 1 portie toetjes met slagroom en chocolade of vanille. :+ Die koop ik af en toe voor mezelf, lekker en goedkoop dus dat kan heel af en toe, en die kan je gewoon niet in een grotere verpakking krijgen.

Chips enzo zou dan ook een tax moeten krijgen, als het gaat om het afval. := En niet alleen de kleine zakjes, de grote zakken kom je ook tegen op straat.

Bij grotere delhaize had je self service salad bars, weet niet of dat nu nog is.

Misschien gaat fabrikant nav de heffing nadenken over grotere verpakkingen? Zou ook kunnen natuurlijk. Of ze komen zichzelf dan tegen omdat de prijs de consument dan helemaal weg jaagt. -O-

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:09

speurneusc schreef:
als iedereen zijn handen en kids uit de onverpakte voedingsmiddelen houdt heb ik er niet zoveel problemen mee, maar plastic is er niet zonder reden om gekomen. Tegen de tijd dat het onverpakt in de winkel ligt hebben ik weet niet hoeveel niet gewassen bacteriieen dragende snothanden aangezeten. Corona vergeten??????? moest iedereen zich van top tot teen inpakken om niet besmet te raken en nu is het spuug maar jongens... het liefst ook op de onverpakte eten, wat maakt het nog uit????

En dan vinden ze het raar dat steeds meer moestuinen en balkon tuintje komen voor het verbouwen van eigen eten.

Misschien een raar idee hoor, maar ik was mijn groenten voor ik het op eet en daarna wordt het ook nog verhit.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:11

foxy80 schreef:
Maar over welke producten gaat het dan concreet? Meeneemsalades MET vorkje? Yoghurtbakjes MET lepeltje? Voorverpakte koekjes en muslirepen? Chips? Snoepjes?

Hoeft geen vorkje/lepel bij te zitten.
Alle 1 persoonssalades, gesneden vruchtjes, yoghurtbakjes, snack tomaatjes enz moeten extra voor betaald worden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:12

verootjoo schreef:
Misschien een raar idee hoor, maar ik was mijn groenten voor ik het op eet en daarna wordt het ook nog verhit.

Ook je voorgesneden groentepakketten en snijbonen? -O-

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:15

Dus er komt wel een toeslag maar je mag niet je eigen bakje meenemen naar de friettent?

foxy80

Brainless schreef:
verootjoo schreef:

Ook je voorgesneden groentepakketten en snijbonen? -O-

Die zijn altijd voorverpakt, die kan je toch nergens los in bulk krijgen?

Als je over bulk spreekt, zoals muesli, rijst, rozijnen, noten etc, dat zit altijd in dispensers dus daar kan niemand met zijn handen in klauwen. Een verpakkingsvrije afdeling/ winkel is altijd heel netjes merk ik, dat publiek is niet echt van de grabbel en graai-mentaliteit.

Tancreda4

Groot verpakkingen zijn leuk, maar ook soms lastig. Voor alleen staande bv. Ik zou niet weten hoe ik een kilo sla of mega pak vla optijd op moet krijgen.

Ik betaal al meer voor de klein verpakkingen. Logisch ook, en prima. Maar nog meer erop is wel een ding. Dan kan ik beter voor groot verpakking gaan want goedkoper, met de kans op meer voedsel verspilling omdat je soms dan niet ontkomt aan dingen weggooien. Niet alles is in te vriezen. Of dat perse wenselijk is vraag ik je af. Al is voedsel weggooien wellicht minder erger dan extra plastic.

Ik heb overigens het idee dat er al tax op chips is, aangezien dat afgelopen jaar 2x duurder is geworden. Helpt overigens mij wel met minder chips eten dus gezonder en op dat gebied minder verpakking als afval 8-)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:18

Suzanne F. schreef:
Dus er komt wel een toeslag maar je mag niet je eigen bakje meenemen naar de friettent?

Jawel, ze moeten zelf of milieuvriendelijke bakjes zonder extra kosten (bv karton) aan bieden, en een eigen alternatief wat herbruikbaar is en er moet een mogelijkheid zijn eigen bakjes mee te nemen. Dat laatste moeten ze gaan accepteren.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:18

Suzanne F. schreef:

Wie zegt dat? Gewoon bij de friettent opdagen met je eigen pot en een onschuldig gezicht. Meestal zijn handelaren net blij dat jij ze de kosten van verpakking bespaart. Ik heb nog nooit een nee gekregen. ook niet als ik mijn meeneembroodje laat inpakken in herbruikbaar stoffen boterhampapier (boc'n roll heet 'ie) bij het tankstation. Iedereen kwam net kijken naar die opzienbarende uitvinding :')

Ik kan me echter wel voorstellen dat je bij friettent geen afgesloten plastic bak kan presenteren. Maar met een oude krant om rond je doos te wikkelen kan dat volgens mij perfect, met warme krokante friet thuis komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:23

Maar als je bij de snackbar genoegen neemt met alleen papier is er niks aan de hand. Ik zeg al jaren tijdens het bestellen dat ik geen plastic hoef stoppen ze gewoon alles keurig in een papieren zak.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:25

Als je een ijsje haalt bij de italiaan moet je ook extra betalen als je je ijs in een bakje wilt. Dat kost hier 25 cent extra.
Ik neem zelf altijd een hoorntje, dus geen last van. Zonde ook dat die bakjes na 5 minuten gebruik in een prullenbak belanden.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:27

Nou hier liggen ze door het hele dorp heen inclusief plastic lepeltjes, waarom geen houten of bamboe lepeltjes

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:27

Zonder verder een mening te ventileren even wat achtergrondinformatie:

Citaat:
Vanaf juli 2021 geldt de Europese SUP-richtlijn in de regelgeving van alle EU-lidstaten. De maatregelen focussen op plastic producten en verpakkingen die het meest worden gevonden op Europese stranden. En waarvoor duurzame, goede alternatieven beschikbaar zijn. In Nederland zijn de nieuwe maatregelen gevat in een ministeriële regeling rond kunststof voor eenmalig gebruik. Een deel daarvan geldt al per juli 2021, het andere deel gaat de komende jaren in.
https://www.supportervanschoon.nl/zwerf ... gIfYfD_BwE

Die "ministeriële regeling rond kunststof voor eenmalig gebruik" staat ook bekend als het verbod op wegwerpplastic (daar kan je op Googlen als je dat leuk vindt). Die zou eerst al per 1 juli 2022 ingaan maar is een jaar uitgesteld.
Overigens bevatten de "bejubelde" kartonnen bekers en bakjes een plastic liner en die mogen dus na 1 juli ook niet meer.
Wegwerpplastic: een overzicht van de regels
Moet ik betalen voor plastic wegwerpbekers en –bakjes?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:30

Supervixen schreef:
Als je een ijsje haalt bij de italiaan moet je ook extra betalen als je je ijs in een bakje wilt. Dat kost hier 25 cent extra.
Ik neem zelf altijd een hoorntje, dus geen last van. Zonde ook dat die bakjes na 5 minuten gebruik in een prullenbak belanden.

Oeh goeie, dat zouden ze hier ook moeten doen!

Vaak koop je ijs van de ijsventer in je eigen straat, hoeveel moeite is het dan om zelf een kommetje uit je keuken te graaien? De lokale ijsventers werken zelfs op oproepbasis (je kan op een app zien waar ze rijden), dus tijd genoeg om kommetje en lepel te zoeken. Ja, ik ben gek ja.