Rekening rijden

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 30609
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 15:22

Brainless schreef:
DuoPenotti schreef:
Nee hoor niets eng hier.
Gewoon onbetaalbaar voor modaal en er onder.

Ook voor 2x modaal hoor.
Het ligt helemaal aan je vaste lasten.
Mensen met een hoger inkomen zitten meestal niet in een goedkope (huur)woning.

Ik bedoelde niet mijn partner en ik als modaal en er onder. Als jij dat bedoelde tenminste :D


Maar iedereen in Nederland die modaal verdienen of daaronder dat het onbetaalbaar is.

Winged

Berichten: 33118
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 15:24

Brainless schreef:
DuoPenotti schreef:
Nee hoor niets eng hier.
Gewoon onbetaalbaar voor modaal en er onder.

Ook voor 2x modaal hoor.
Het ligt helemaal aan je vaste lasten.
Mensen met een hoger inkomen zitten meestal niet in een goedkope (huur)woning.

Voordeel van 2x modaal is wel dat je niet aan de 'singletax' gebonden bent. Rioolbelasting is bijvoorbeeld in je up veel duurder dan met meerdere personen (staffelkorting :+ ). Deze modale single gaat de komende 7 jaar wel meer sparen voor een EV. Eerst die warmtepomp/cv ketel/isolatie maar eens fixen.

8nnemiek

Berichten: 43537
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 15:29

Ik zit heel ruim onder modaal := Het was hier ook wel even puzzelen.
Wij hebben het opgelost door samen één auto te rijden. Met een beetje plannen is dat wel te doen voor ons gelukkig. Beide auto's ingeruild voor de nieuwe, en met de subsidie eraf moesten we nog 5000 bijbetalen, allebei 2500 dus. Was wel een duurder model met grotere accu.
In mijn eentje had ook wel gekund, maar ik snap ook dat de meeste mensen niet zomaar dat geld op de rekening hebben staan.
Maar na de eerste aanschaf is zo'n auto zo heerlijk goedkoop om te rijden <3 Ik houd echt veel over nu.

Kaitlyn

Berichten: 9763
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Rekening rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 15:34

Met samen één auto rijden scheelt het wel heel erg inderdaad. Mijn vriend werkt voor Duitse defensie en is met grote regelmaat in Duitsland (oktober t/m februari zelfs volledig in Hamburg, enkel weekenden thuis), dan gaat het al niet werken want dan heeft hij echt de auto nodig.

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 15:38

Winged schreef:
Voordeel van 2x modaal is wel dat je niet aan de 'singletax' gebonden bent. Rioolbelasting is bijvoorbeeld in je up veel duurder dan met meerdere personen (staffelkorting :+ ). Deze modale single gaat de komende 7 jaar wel meer sparen voor een EV. Eerst die warmtepomp/cv ketel/isolatie maar eens fixen.

Maar 2x modaal door 1 persoon is netto (veel) minder dan 2x modaal (door 2 personen).
3000 bruto per maand is 2500 netto, 6000 bruto per maand = 4000 netto

Winged

Berichten: 33118
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 15:42

Brainless schreef:
Winged schreef:
Voordeel van 2x modaal is wel dat je niet aan de 'singletax' gebonden bent. Rioolbelasting is bijvoorbeeld in je up veel duurder dan met meerdere personen (staffelkorting :+ ). Deze modale single gaat de komende 7 jaar wel meer sparen voor een EV. Eerst die warmtepomp/cv ketel/isolatie maar eens fixen.

Maar 2x modaal door 1 persoon is netto (veel) minder dan 2x modaal (door 2 personen).
3000 bruto per maand is 2500 netto, 6000 bruto per maand = 4000 netto

Ik zeg niet dat ik als 1 persoon 2x modaal verdien ;) I wish. Ik zeg hier 2x modaal als in 2 personen die beide modaal verdienen. (en dus ook belastingtechnisch wel voordelen hebben)

Jessix

Berichten: 16525
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 15:46

Cer schreef:
Ik vind "eng" een wat rare benaming, vooral als het gaat om inkomen vs kosten etc.. :)
"zorgwekkend", daar zou ik dan voor kiezen..
De vraag is of het voor iedereen makkelijk uitpakt, er is gewoon nog niet zoveel bekend behalve hogere kosten..

Met je eens. Zorgelijk is het woord wat ik zou gebruiken.

Kaitlyn

Berichten: 9763
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 15:49


DuoPenotti

Berichten: 30609
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 15:54

Kaitlyn schreef:
Nou ik heb er maar vast één uitgezocht.
https://www.volvocars.com/nl/cars/ex30- ... gIa_vD_BwE
Graag in Onyx Black, pine interieur, nordic twilight, actieradius van 480 km en een trekgewicht van 1600 kilo.
Nu nog een lieve donateur vinden. :')

Zullen we een crowdfundig starten? :D
Iedereen die het maar belachelijk vind dat we nog niet elektrisch rijden steunt ons wel :j

We rijden nu een Hyundai Tucson
Maar de Hyundai iOniq 5 lijkt me een waardige opvolger :j

Marjo

Berichten: 37358
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Rekening rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 15:55

Ik wilde juist graag een Yaris Cross, maar dat is een hybride. Daar begin ik nu wel aan te twijfelen XD

Cer

Berichten: 30263
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Rekening rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 15:59

Ik wil de Honda E of de Volkswagen Buzz Cargo
maar ik zit niet in de juiste salarisschaal.. :')

Was wel nog aan het kijken voor een electrische fiets / scooter, maar dat is ook al 3000 euro ..
Gelukkig heb ik nog een gewone fiets :j :D

Josien_

Berichten: 9078
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 15:59

Ik ben ook wel benieuwd hoe het dan zit met de overbelasting van het stroom netwerk. Hier las in dat dit in Brabant nog zeker 5 tot 10 jaar overbelast is en bedrijven etc. tot die tijd rekening moeten houden dat ze geen extra of zwaardere aansluiting kunnen krijgen.
Dus als bedrijf zonnepanelen aanleggen, met het idee van terug leveren is nu moeilijk. Daar liepen wij bij de rijvereniging ook tegenaan. Dak vol ging niet want verbruikten het zelf niet en was te veel om terug te leveren.

8nnemiek

Berichten: 43537
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 16:02

Ohh die VW buzz is gaaf ja, die wil ik ook!

Verhuizen naar het buitenland kan helpen, daar zijn de subsidies echt bizar hoog :=
€7000 in Duitsland las ik.. En in Noorwegen zelfs 25% korting (BTW).
Al is een crowdfunding ook een goed idee haha :))
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 27-06-23 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 30609
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 16:02

Limburg idem dito. Zit ook vol.

Winged

Berichten: 33118
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 16:03

Cer schreef:
Ik wil de Honda E of de Volkswagen Buzz Cargo
maar ik zit niet in de juiste salarisschaal.. :')

Was wel nog aan het kijken voor een electrische fiets / scooter, maar dat is ook al 3000 euro ..
Gelukkig heb ik nog een gewone fiets :j :D

:)) CUPRA hier....

Suzanne F.

Berichten: 49664
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 16:05

Ik ben vooral benieuwd hoe ze het willen gaan bijhouden. Aan de hand van de kilometerstand is heel fraudegevoelig.

Kaitlyn

Berichten: 9763
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 16:06

8nnemiek schreef:
Ohh die VW buzz is gaaf ja, die wil ik ook!

Verhuizen naar het buitenland kan helpen, daar zijn de subsidies echt bizar hoog :=
€7000 in Duitsland las ik.. En in Noorwegen zelfs 25% korting (BTW).
Al is een crowdfunding ook een goed idee haha :))


Oh dan wacht ik even tot ik naar Duitsland verhuis met de aanschaf van een elektrische auto. :')

8nnemiek

Berichten: 43537
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 16:07

Josien_ schreef:
Ik ben ook wel benieuwd hoe het dan zit met de overbelasting van het stroom netwerk. Hier las in dat dit in Brabant nog zeker 5 tot 10 jaar overbelast is en bedrijven etc. tot die tijd rekening moeten houden dat ze geen extra of zwaardere aansluiting kunnen krijgen.
Dus als bedrijf zonnepanelen aanleggen, met het idee van terug leveren is nu moeilijk. Daar liepen wij bij de rijvereniging ook tegenaan. Dak vol ging niet want verbruikten het zelf niet en was te veel om terug te leveren.

Dat klopt, is op meer plekken een probleem. Langs de kust ook, vanwege de harde wind, schijnt.
Maar dat gaat dus echt om het leveren van stroom aan het net, niet zo zeer om de afname van stroom.
Dat kan uiteindelijk een probleem worden als heel veel mensen 's avonds na het werk meteen de auto gaan laden. Maar daar wordt wel al aan gewerkt. Bijvoorbeeld via dynamische contracten (zo kun je bv 's nachts en overdag goedkoop tot gratis laden, maar betaal je op piekmomenten juist veel) en via laadstations op het werk zodat mensen overdag kunnen laden in plaats van 's avonds.

DuoPenotti

Berichten: 30609
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 16:08

Suzanne F. schreef:
Ik ben vooral benieuwd hoe ze het willen gaan bijhouden. Aan de hand van de kilometerstand is heel fraudegevoelig.

Dat kan niet.
Want kilometer die je over de grens rijd dan?

Dus iets van een kastje zal er in moeten...iets met privacy? Of geld dat in een auto ineens niet en overal elders steeds meer?

Kaitlyn

Berichten: 9763
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 16:09

DuoPenotti schreef:
Kaitlyn schreef:
Nou ik heb er maar vast één uitgezocht.
https://www.volvocars.com/nl/cars/ex30- ... gIa_vD_BwE
Graag in Onyx Black, pine interieur, nordic twilight, actieradius van 480 km en een trekgewicht van 1600 kilo.
Nu nog een lieve donateur vinden. :')

Zullen we een crowdfundig starten? :D
Iedereen die het maar belachelijk vind dat we nog niet elektrisch rijden steunt ons wel :j

We rijden nu een Hyundai Tucson
Maar de Hyundai iOniq 5 lijkt me een waardige opvolger :j


Een Duitse Volvo dealer geeft maar 340 kilometer aan -O- :')
Ze zijn het lekker met elkaar eens haha

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 16:09

8nnemiek schreef:
Maar krijg je geen kilometervergoeding van je werk? Dat is 21 cent per kilometer als het goed is. Daar zou je het rekeningrijden én de benzine mee moeten kunnen betalen als je geen grote zuipschuit hebt.


Je vergist je, een werkgever mag 21 cent vergoeden, maar dat betekent niet dat je dit ook krijgt.
Soms is het maar een paar cent, of helemaal niks. Komt vaak genoeg voor

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 16:13

DuoPenotti schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik ben vooral benieuwd hoe ze het willen gaan bijhouden. Aan de hand van de kilometerstand is heel fraudegevoelig.

Dat kan niet.
Want kilometer die je over de grens rijd dan?

Dus iets van een kastje zal er in moeten...iets met privacy? Of geld dat in een auto ineens niet en overal elders steeds meer?

Kastje met GPS gaat ook niet werken, volgens de auto en/of google maps rij ik regelmatig ergens in de wei :+

8nnemiek

Berichten: 43537
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 16:16

Kinke schreef:
8nnemiek schreef:
Maar krijg je geen kilometervergoeding van je werk? Dat is 21 cent per kilometer als het goed is. Daar zou je het rekeningrijden én de benzine mee moeten kunnen betalen als je geen grote zuipschuit hebt.


Je vergist je, een werkgever mag 21 cent vergoeden, maar dat betekent niet dat je dit ook krijgt.
Soms is het maar een paar cent, of helemaal niks. Komt vaak genoeg voor

Je hebt gelijk :j Dat ligt wel aan je COA. Er zijn veel sectoren waar het echt in de CAO of bedrijfsregels staat. Dan zijn ze het verplicht.
Ik zou zelf eigenlijk niet gauw een baan aannemen op een flinke afstand zonder reiskosten := Ook nooit meegemaakt bij het productiewerk enzo waar ik vroeger heb gewerkt, daar kreeg ik altijd netjes die 19 cent wat toen nog belastingvrij was.

IMANDRA

Berichten: 9858
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 16:18

Cer schreef:
Ik vind "eng" een wat rare benaming, vooral als het gaat om inkomen vs kosten etc.. :)
"zorgwekkend", daar zou ik dan voor kiezen..
De vraag is of het voor iedereen makkelijk uitpakt, er is gewoon nog niet zoveel bekend behalve hogere kosten..


Bedoelde hem als zorgwekkend, sorry :j

karuna schreef:
Imandra dat vind ik erg omdat er dan voordeel is voor de mensen met veel geld en diegene zonder veel geld die zich geen electrische auto kunnen veroorloven die betalen dus meer terwijl ze daar niets tegen kunnen doen

Maar nú is een EV wellicht niet betaalbaar, maar over 7 jaar? Met de toename in EV’s denk ik dat er steeds meer goedkopere tweedehands EV’s gaan komen, dus dat het steeds haalbaarder wordt voor mensen met een kleine beurs.

Deze methode wordt namelijk nog niet nu ingezet, maar pas over 7 jaar.

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 16:18

Kaitlyn schreef:
Nou ik heb er maar vast één uitgezocht.
https://www.volvocars.com/nl/cars/ex30- ... gIa_vD_BwE
Graag in Onyx Black, pine interieur, nordic twilight, actieradius van 480 km en een trekgewicht van 1600 kilo.
Nu nog een lieve donateur vinden. :')


Misschien zijn ze goedkoper per 2 :D Dan wil ik er ook wel 1. Scheelt weer voor die donateur :D